Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 9687
Hei! Lurte bare på om det i det hele tatt er lovlig å gå med kniv f.eks. i byen? Og maks lengde på bladet? Kniven skal såklart være med slire, eller foldekniv. Ingen moralprekner please.
Tror det er 6cm som er lovlig grense.
Tror ikke det er lov å ha kniv i det heletatt, men er ikke 100% sikker.

Men politiet her i området står i ny og ne på gata å spørr forbigående om de har kniv på seg.
De ble rimelig forbanna pga at jeg hadde en leatherman på beltet som jeg brukte på jobb i den tiden.

Måtte skikkelig krangle meg til for å få beholde den.
Straffeloven §352a:

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke tør å gå ut uten kniv så hold deg hjemme eller oppsøk lege!

Og nei det er ikke lov!
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Straffeloven §352a:
Vis hele sitatet...
Det er ei grense på lengde ettellerannetsted (altså, kniver under den lengda regnes ikke som å være "egnet til legemskrenkelse") - men jeg husker ikke hvor den er skrevet (om den er skrevet) og hva den er.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det er ei grense på lengde ettellerannetsted (altså, kniver under den lengda regnes ikke som å være "egnet til legemskrenkelse") - men jeg husker ikke hvor den er skrevet (om den er skrevet) og hva den er.
Vis hele sitatet...
Er nettopp dette jeg lurte på. Kniven skal forresten hverken være egnet eller brukes til legemsbeskadelse..
Når jeg har på meg arbeidsklær så har jeg alltid to kniver på meg synlig, dette har aldri vært et problem
Sitat av Taywe Vis innlegg
Når jeg har på meg arbeidsklær så har jeg alltid to kniver på meg synlig, dette har aldri vært et problem
Vis hele sitatet...
Litt lenger opp i tråden:
Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.
Sitat av Taywe Vis innlegg
Når jeg har på meg arbeidsklær så har jeg alltid to kniver på meg synlig, dette har aldri vært et problem
Vis hele sitatet...

Kan være du har vært heldig. Eller bare at da jeg ble "tatt" så var den ikke synelig..
Gamle bestekompisen min fikk arb. kniven sin beslaglagt og en bot når han ble stoppet med den på vei hjem fra jobb. Han fikk etterhvert saken henlagt etter myye om og men, men han hadde vært innom butikken først, og politiet mente han skulle dra RETT hjem når han "bar våpen"...
Jeg lurer loveligheten rundt denne her jeg http://www.ebay.com/itm/Black-Credit...item3f1ae0a51c

Lov å ha den i kortholderen ? :P
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Tror det er 6cm som er lovlig grense.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt 5cm, men det er bare noe jeg tror er sant iogmed jeg hører så mye..

Imho burde 5cm være lov, selv om den er til selvforsvar... men er veldig intresert i å høre hva loven sier om dette?
hadde vært deilig å dra fram linjalen og si til politimannen som var altfor streng at: denne skal faktisk bare brukes til å kutte over teip og hyssing, den er jo bare 4,7cm!!
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Tror ikke det er lov å ha kniv i det heletatt, men er ikke 100% sikker.

Men politiet her i området står i ny og ne på gata å spørr forbigående om de har kniv på seg.
De ble rimelig forbanna pga at jeg hadde en leatherman på beltet som jeg brukte på jobb i den tiden.

Måtte skikkelig krangle meg til for å få beholde den.
Vis hele sitatet...
Man har lov med kniv om det er til bunad. .
Utrolig nok bruker politiet enkelte ganger sunn fornuft

De henter de tar razziaer bla på samlingspunkter i Oslo (T-banestasjoner i sentrum), sjekker alle med metalldektektorer og evnt konfiskerer kniver de finner. Da er de på jakt etter idioter som skal på byen som tar med seg kniv, skulle bare mangle. Desverre er det en grunn til at de må gjøre det.
Etter litt googling og tid med meg selv kom jeg fram til at jeg tenkte på fly-grensa. Som er 6 cm.

Om det som er lov på fly skulle være livsfarlig på gata er det litt rart, men det er jo forskjellige regler og forskjellige regelgivere - så det er ikke helt utelukka.
Hadde besøk av politiet på skolen i dag og tok opp dette:

- Lengde har ikke noe å si, om kniven så er 2 cm er det ulovlig.
- Om man sitter i bilen skal ikke kniven befinne seg innenfor rekkevidde.
- Det er lovlig om det er i jobbsammenheng (f.eks. snekkere).
- Leatherman er lovlig.
- Som nevnt over her er bunad også et unntak.
Sist endret av Eplekjekk; 4. oktober 2012 kl. 21:13.
Hva er det du skal bruke kniven til? Hadde vært kjekt med litt mere info...

Kniv på offentlig sted er ikke akkurat det lureste du kan finne på. Regner med du får deg ei klekkelig bot skulle du være så uheldig at du blir tatt. Skade andre mennesker eller ei.
Karen stiller spørsmål rundt det å bære kniv på fest o.l, og ber om å slippe moralprekener?? Er det bare jeg som reagerer på det?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
- Leatherman er lovlig.
- Som nevnt over her er bunad også et unntak.
Vis hele sitatet...
BUNAD?! wat

Det er også lovlig å bære kniv hvis du er speider og går med speiderskjerfet.
Sist endret av PerPerPerPer; 4. oktober 2012 kl. 22:06.
Sitat av Orph Vis innlegg
Karen stiller spørsmål rundt det å bære kniv på fest o.l, og ber om å slippe moralprekener?? Er det bare jeg som reagerer på det?
Vis hele sitatet...
Hvis du på død og liv må ha en moralpreken inn i tråden kan du få en her:
Lær deg å lese! Karen sier ikke et ord om fest.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis du på død og liv må ha en moralpreken inn i tråden kan du få en her:
Lær deg å lese! Karen sier ikke et ord om fest.
Vis hele sitatet...
Hold your horses. Jeg leste byen, ikke i byen. Jeg beklager.
ArbeidsledigProletar
Om man på død og liv skal være litt bevæpnet... -> Skrujern.

En sånn en blir du ikke tatt for å ha på deg.
hvis det er til bunad har jeg hørt at man ikke kan ha blad på kniven, men at bare skaftet skal stå i sliren slik at det ser ut som en kniv.
Da får jeg gå til anskaffelse av bunad, da.. For å gjøre det klart for alle og enhver, denne tråden er skrevet av ren nyskjerrighet. Cheers!
Ok, fakta er... man har IKKE lov å ha med seg kniv eller noe annet som kan brukes for å skade andre, f.eks. skrujern. De som har et aktverdig formål kan imidlertid bære det som er nødvendig i forbindelse med jobb. En snekker kan altså bære kniv som en del av utrustningen sin når han jobber, men han har ikke lov å bære kniv på offentlig sted når han ikke er på jobb.

Bunader er vanskelig tema for politiet, for å gå i bunad er i utgangspunktet ikke et aktverdig formål. Men her bruker politiet selvfølgelig skjønn og "lar det gå." Det har de nemlig myndighet til å gjøre, selv om det er lovbrudd.
Ekspert på påstander
Hvis man bærer kniv på vei til jobb eller hjem fra jobb som snekker og blir uheldigvis tatt av politiet. Hva blir det konsekvensene av?

Jeg fiklet med et skjæreredskap og hadde arbeidsklær på meg inne på oslo s og en vekter så meg fiklet med redskapet. Jeg ventet på plattformen og skulle ta tog til hauketo for å besøke en vennine av meg, så plutselig kom vekteren og ble tilsnakket på en høflig måte og spurte meg om jeg skulle stikke noen med det inne på toget. Svarte nei og sa at jeg kom nettopp fra utplassering. Han gikk før toget gikk..

Endte med at jeg fikk dra videre med toget med redskapet og kniv itillegg. Har gått i oslo sentrum med kniv og skjæreredskaper om natta med arbeidsklær og det gikk fint, men møtte ikke politiet da... Må skjerpe meg litt med det ja...
Da jeg har på meg arbeidsbukse er min kjære avmantlingskniv med. Har spurt politiet flere ganger om de hadde reagert på det, og de fleste sier: "jeg vet hva det verktøyet der er, og hva det brukes til. Så jeg hadde latt det gå, men hadde en annen politimann som ikke vet hva det er kan det bli bråk"

Men uansett, en avmantlingskniv er sinnsykt skarp(mange elektrikere liker at den er sløv, men jeg klarer å bruke den ordentig så jeg skader ikke ledere. Har aldri gjort og vil aldri gjøre.).

Og jeg kan love deg at det 2 cm skalpellskarpe bladet ikke er noe match for hovedpulsåra i halsen om man får slica riktig.

I buksa har jeg jo også forsåvidt en pennhammer, som jeg heller ville valgt om det ble bråk.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
BUNAD?! wat

Det er også lovlig å bære kniv hvis du er speider og går med speiderskjerfet.
Vis hele sitatet...
Feil. Speidere har heller ikke lov, men politiet viser i stor grad skjønn og lar det gå.
Man kan selvsagt bære kniv på vei til eller fra jobb, forutsatt at man bruker kniv som et redskap i forbindelse med jobben. Det finnes naturligvis grenser her også. For å si det veldig enkelt, hvis du har en grunn for å gå med kniv i forbindelse med jobb, kan du gå med det.

Og en vekter er ikke politi. Vekter kan ikke gjøre noen ting om han ser deg med kniv, bortsett fra å varsle politiet. Mange av vektere tror riktignok at de er politi, men de har altså ingen myndighet til å hverken ransake deg (be om å få se i posen/bagen din o.l.) eller holde deg igjen på noen som helst måte. Og politi må ha en gyldig grunn for å kunne ransake deg.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hadde besøk av politiet på skolen i dag og tok opp dette:

- Lengde har ikke noe å si, om kniven så er 2 cm er det ulovlig.
- Om man sitter i bilen skal ikke kniven befinne seg innenfor rekkevidde.
- Det er lovlig om det er i jobbsammenheng (f.eks. snekkere).
- Leatherman er lovlig.
- Som nevnt over her er bunad også et unntak.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan lovlig gå med en leatherman uavhengig om den inneholder en 10 cm kniv?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Så jeg kan lovlig gå med en leatherman uavhengig om den inneholder en 10 cm kniv?
Vis hele sitatet...
Ifølge politiet her så kan du det, da det blir sett på som et verktøy.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Ifølge politiet her så kan du det, da det blir sett på som et verktøy.
Vis hele sitatet...
Fint om noen kunne testet ut dette i praksis, tror det går endel på skjønn.
Tviler sterkt på at jeg kan gå rundt i Oslos gater å vifte med en leatherman fremfor politiet uten at de foretar seg noe.
En gang jeg og fattern var på Oslo S etter en endt fisketur i Nordmarka da jeg var liten, kom det plutselig en politimann opp og grep armene til fattern og sa det var forbudt med kniv. Han hadde da en lang samekniv i beltet. Fattern ba han skjerpe seg, og vi fikk gå. Politimannen la vel merke til turoutfitten og fiskestengene...
Nei nei nei... Leatherman er ikke lov. Som alt annet er det ikke lov så lenge du ikke bruker det i forbindelse med jobb e.l.

Og Nature, jakt er selvsagt et aktverdig formål og man kan bære kniv på vei til og fra en jakt, selv om turen går innom Oslo s. Politiet reagerte sikkert fordi kniven/sliren var synlig. Man bør selvfølgelig tenke litt på hvordan man bærer det, og ikke flashe med kniven så folk kan bli skremt.
Orket ikke lese alt i tråden, men fikk plutslig lyst til å nevne mitt møte med å bryte denne typen regler (fordi jeg så noen skrev at de så noen ganger gjennom fingrene)

Jeg skulle fly også hadde jeg to passere (de man bruker til å lage ringer i matte timene på skolen) i sekken, vekteren spurte meg om dette var skole saker, jeg sa ja også fikk jeg ha emd meg passere og masse blyanter+blyantspiser på flyet... (dette var på vei til syden)
en annen gang hadde jeg 2 halvannen litere med brus i sekken, vekteren sa ingenting og jeg ble utrolig redd når jeg så det mens vi var i lufta.. var redd for å bli tatt, er merkelig å se for meg nå men den gang da.. (dette var på vei hjem fra tyrkia)




Til TS: Angående det å ha med på eller i byen vet jeg ikke mer enn jeg har lest her, det er ikke lov å ha med noe politiet kan tro er for å skade noen, og politiet har lov å tenke selv om de kommer i en slik situasjon...
Sist endret av Novice; 6. oktober 2012 kl. 06:02.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Tviler sterkt på at jeg kan gå rundt i Oslos gater å vifte med en leatherman fremfor politiet uten at de foretar seg noe.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal man ikke vifte med den midt utpå gata. Hvilken hensikt skulle det hatt? Men om den ligger pent i lomma og politiet tilfeldigvis skulle spørre om du har noe på deg, så tviler jeg på at det hadde vært et problem.
Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg skulle fly også hadde jeg to passere (de man bruker til å lage ringer i matte timene på skolen) i sekken, vekteren spurte meg om dette var skole saker, jeg sa ja også fikk jeg ha emd meg passere og masse blyanter+blyantspiser på flyet... (dette var på vei til syden)
en annen gang hadde jeg 2 halvannen litere med brus i sekken, vekteren sa ingenting og jeg ble utrolig redd når jeg så det mens vi var i lufta.. var redd for å bli tatt, er merkelig å se for meg nå men den gang da.. (dette var på vei hjem fra tyrkia)
Vis hele sitatet...
Har selv oppdaget i håndbagasjen min at jeg hadde med meg en Swiss Army Knife gjennom kontrollen etter å ha ankommet min destinasjon på en av kanariøyene.

Hadde dette vært på vei hjem igjen hadde jeg garantert blitt tatt til side og avhør og alt mulig.
Sist endret av Paradigm; 8. oktober 2012 kl. 21:02.
Ble tatt i byen en gang med en foldekniv, som jeg hadde i bukselomma pgr av at jeg hadde glemt den i buksa! Ja vet det er dumt!
Fikk en tilfeldig utenlandsk pilleselger etter meg uheldighvis, han pusha og pusha til slutt snudde jeg meg og konfronterte han, og da bang, kom en Mercedes Vito med to fjell av noen politigubber.
Selfølgelig ble jeg mistenkt for og kjøpe piller, noe jeg ikke gjorde..
Dem fikk pent ransake meg og fant kniven...Dem sa dem ikke hadde mulighet for og gjøre no ut av det siden dem hadde nok og gjøre denne kvelden.. Men jeg fikk streng beskjed om at dem ikke ville se meg innen 24 timer bla bla..
Dem forklarte meg åsså at straffen på dette var egentlig 10.000 i bot uansett..
Heldighvis slapp jeg, men var forsiktig med og glemme kniver i buksene fra da av..
denne byen jeg prater om er da oslo!
Sitat av www22 Vis innlegg
. Politiet reagerte sikkert fordi kniven/sliren var synlig. Man bør selvfølgelig tenke litt på hvordan man bærer det, og ikke flashe med kniven så folk kan bli skremt.
Vis hele sitatet...
Lurer litt på dette her. Er det bedre å gå med kniven skjult? Vil man ikke da får ekstra smekk for å gå med et skjult våpen?

Ser selvfølgelig logikken i at man ikke burde vise til alle at man går rundt med kniv (i slire e.l.).

Er det forskjell på skjult og synlig våpen (kniv) hvis man faktisk har en grunn til å bære det?
Sist endret av zega; 9. oktober 2012 kl. 13:11.
Min far gikk alltid med en victorinox lommekniv i lommen da jeg var barn, noe jeg de siste årene har adoptert. Jeg har bestandig kniven med meg, og bruker den hyppig til bl. a. fruktskrelling. Jeg har den også med på byen, fest o.l. Jeg har aldri blitt stoppet med den, men om det skulle bli en sak noen gang, ville jeg ikke akseptert noe forelegg i alle fall.
Jeg kan gå med kniv på byen...så lenge jeg har på meg bunaden som hører til kniven.
Et annet unntak er visst man er av samisk opphav OG har på seg kofte (av det samiske slaget, finnes mange varianter enn bare de blå/gule klovnedraktene) da kan man bære samekniv på offentlig sted.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Min far gikk alltid med en victorinox lommekniv i lommen da jeg var barn, noe jeg de siste årene har adoptert. Jeg har bestandig kniven med meg, og bruker den hyppig til bl. a. fruktskrelling. Jeg har den også med på byen, fest o.l. Jeg har aldri blitt stoppet med den, men om det skulle bli en sak noen gang, ville jeg ikke akseptert noe forelegg i alle fall.
Vis hele sitatet...
Samme her. Det går helt greit så lenge du ikke vifter rundt med kniven og oppfører deg som en idiot. Har aldri i mitt liv blitt ransaket før, og hvis man ikke blir det så er det jo strengt tatt ingen annen (praktisk) måte de kan finne ut at du bærer kniv på, eller i det hele tatt skal ha en mistanke om det.
Hva skal til for at politiet skal kunne ransake deg?

At man ikke kan ha verktøy på seg til vanlig er merkelig. Resultatet av frykt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av angstbarn Vis innlegg
Hva skal til for at politiet skal kunne ransake deg?
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn til mistanke, gjelder både ransakelse, pågripelse og arrestasjon.

Bruk sunn fornuft. Du har ikke lov til å gå kniv utendørs, det finnes ikke noe system dere kan "lure" gjennom å dra ned størrelsen på knivbladet. Er du snekker, har du nettopp kjøpt en kniv, går du med bunad også videre, er det greit. Vil du bare gå med kniv for å skjære av skolissene eller strupen på nabokatten, da er saken en annen.