Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1016
Så en vare som var lagt ut for 0 kroner på en nettbutikk. Om jeg kjøper den, kan de kreve at jeg leverer den tilbake eller betaler full pris?
Husker det var en slik sak for noen år siden om en stor nettbutikk som krevde tilbakebetaling etter de annonserte for feil pris. Svaret ble nei, nettbutikken kunne ikke kreve ekstra, og måtte selge for prisen de annonserte for.
Det er ikke et sort hvitt svar. Hvis det er åpenbart at du som kunde burde forstått at prisen er feil vil butikken ha sitt på det tørre til å kansellere salget.

Hvis det er gitt en fornuftig men feil rabatt har de en meget dårlig sak.

Hvis prisen er satt til 0 er det ganske åpenbart at varen er feilpriset og du kan ikke regne med at kjøpet er gyldig...
Tror det var Telenor som bæsja på leggen slik for noen år siden. De ble et sabla medieoppslag på grunn av konsumentene som ikke fikk iPad til 1 krone, og jeg mener å huske at de som hadde bestilt fikk det.
Det er jo enkelte sider som gjerne nevner forbehold om skrivefeil på sidene.
Kommer an på mange faktorer ser det ut som. I denne saken: Macbook Air på elkjøp slapp butikken å selge til prisen.

Samtidig fikk kundene i denne saken: Skjermkort på CDON medhold da blandt annet prisen var annonsert med 40% avslag.

Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Det er jo enkelte sider som gjerne nevner forbehold om skrivefeil på sidene.
Vis hele sitatet...
Det holder ikke tror jeg.
Sist endret av Yochi; 3. oktober 2018 kl. 20:54.
I utgangspunktet så er kjøpsavtalen mellom forbruker og selger bindende. Likevel så er det unntak, dersom det er en åpenbar feil og eller at det medfører ulempe - store økonomiske tap for selger.
Nettbutikken vil mest sannsynlig kansellere kjøpet, men det kan være verdt å lese litt på forbrukerkjøpsloven og forsøke å løse det selv eventuelt ta det videre til forbrukerombudet.
Men dette virker dog. som en ganske åpenbar feil.
Sist endret av Dreams; 3. oktober 2018 kl. 20:59.