Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9277
Hei! Vet ikke om denne posten kommer på rett del av forumet, men fant ingen annen plass og legge den. Vist moderator syns at denne absolutt ikke har noe her og gjøre, får dere bare slette den!

Trenger tips til et sterkt smertestillende! Lider av tannlegeskrekk, av såpass sterk grad at jeg får panikk bare jeg vet at noen har bestillt time for meg. Og har ikke kommet meg opp trappen til tannlegekontoret på snart 5 år, og etter å ha mistet en fylling begynner tannpinen og ta overhand. Har skaffet legetime for og søke om tannbehandling under full narkose, men frem til jeg vet noe trenger jeg et stoff som gjør at jeg kan få sove på natterstid.

Har spist både paracet, ibux, ibumetin og alt annet som selges på apoteket, uten at noe av det får smerten såpass bort at jeg får sove, ligger i snitt på rundt 2-3 timer søvn på natten. Og siden fyllingen min stakk av for 6 dager siden begynner jeg og komme på kanten av nervevrak, spiser 4-5 paraginforte når jeg skal sove

Så, frem til jeg får snakket med lege og kommen igang med papirmølla, noen som kan komme med et godt legemiddel? Helst reseptfritt, eller et som jeg kan få for et symptom som lett kan fakes.

Håper noen har et svar, eller bare en god idè
hei. Jeg har/hadde samme problemet.
Det kan gå månedsvis før du får narkose behandling. Er nemlig ikke så mange klinikker som utfører full narkose under tannbehandling. Privat koster dette en formue. For å få slik behandling offentlig må man som oftest først gjennom månedsvis med ventetid og så samtale med en psykolog osv.

Du har også muligheten til å be om beroligende midler. Dette er noe både en tannlege og fastlegen din kan skrive ut. Det var redningen for meg
Det gikk 7 år før jeg gikk til tannlege og når jeg endelig gikk var det _veldig_ ruset på flunipam.
Et av de sterkere beroligende midlene man får tak i.
Forsøk gjerne å ta et slikt medikament før du går til tannlegen, tar du nok gir du faen i alt =P
Medisinen er brukt både som sove medisin og ved panikk angst(folk som besvimer av skrekk osv) o.l
Slik medikasjon er relativt enkelt å få av legen / tannlegen (begge har mulighet for å skrive ut resepter).

Håper det går bra, tannverk er noe herk!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Har akkuratt samme problemet..
Be om aa faa lyst gass.. Det har de krav paa aa gi deg om du virkelig trenger det.
Jeg nektet aa aapne munnen min hos tannlegen, og tannlegen sa bare kort og kontant: det gaar ikke ann aa jobbe med deg, jeg henviser deg til lystgass avdelingen..
Saa gikk det 1 1/2 maaned ogsaa ble jeg innkalt til ny time..

Naa faar jeg lystgass f0r jeg faar bed0velse, og under selve "operasjonen". dette faar jeg hver gang, men maa betale den nette sum av 250(eller var det 350)kr pr. time i tillegg til den vanlige prisen..
Dette ble da bare en bagatell for meg.. Enten det eller ingenting..
Jeg bruker forsatt komunal tannlege fordi dette er da rimligst.. forh0r deg litt rundt om, det kan vaere lurt.. Prisen varierer (iallefall i bergen) fra 300-900 kr.
Sitat av speq
Har akkuratt samme problemet..
Be om aa faa lyst gass.. Det har de krav paa aa gi deg om du virkelig trenger det.
Jeg nektet aa aapne munnen min hos tannlegen, og tannlegen sa bare kort og kontant: det gaar ikke ann aa jobbe med deg, jeg henviser deg til lystgass avdelingen..
Saa gikk det 1 1/2 maaned ogsaa ble jeg innkalt til ny time..

Naa faar jeg lystgass f0r jeg faar bed0velse, og under selve "operasjonen". dette faar jeg hver gang, men maa betale den nette sum av 250(eller var det 350)kr pr. time i tillegg til den vanlige prisen..
Dette ble da bare en bagatell for meg.. Enten det eller ingenting..
Jeg bruker forsatt komunal tannlege fordi dette er da rimligst.. forh0r deg litt rundt om, det kan vaere lurt.. Prisen varierer (iallefall i bergen) fra 300-900 kr.
Vis hele sitatet...

hvilken klinikk var du hos? jeg har det samme problemet og har veldig lyst å prøve lystgass
er det effektivt?
Fatter'n pleier å ta en eller to rosa før han setter seg hos tannlegen.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av SpARxXx
hvilken klinikk var du hos? jeg har det samme problemet og har veldig lyst å prøve lystgass
er det effektivt?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Nesstun Tannlege eller noe saant.. Nesttun offentlige tannlege eh? Ligger ihvertfall midt paa nesttun, over DNB og Rema 1000..

Ja det er effektivt, jeg tvilte selv f0rste gangen.. Men det hjalp meg aa roe ned noe sinnsykt..
Man er jo vaaken, men er mer likegyldig og tiden gaar fortere. Det er ikke noe bed0velse, saa spr0yten maa man ta uansett, men det hjelper aa roe ned og jeg tenker ofte paa helt andre ting enn at en staar og grise banker kjeften min..
Det er absolutt aa anbefalle hvis man har skikkelig tannlege skrekk..

Men aa ruse seg paa det ville jeg ikke anbefalle.. Er liksom ikke verdens diggeste rus.. Gj0r bare nytten til det det skal nytte for.
hehe jeg har også forsøkt lystgass og jeg foretrekker benzo's til tannlege besøkene mine
Men fint med mangfold =) piller, lystgass, narkose.. jeg fikk foresten brev fra min faste (men dog private tannlege (tannlegehuset på landås i bergen)) om at de nå har gått til innkjøp av laser som skal gi smertefri behandling av alle hull, også rotfyllinger o.l. Det ville koste 300kr ekstra for pasienten.
http://www.ba.no/nyheter/article1658412.ece for reportasje om laser vidunderet.

Tannlegehuset koster noen kroner tho, har lagt igjen ca 35tusen på et år hos dem...
(årevis med rusmisbruk og tannlegeskrekk setter sine spor
Sitat av speq
Jeg bruker Nesstun Tannlege eller noe saant.. Nesttun offentlige tannlege eh? Ligger ihvertfall midt paa nesttun, over DNB og Rema 1000..

Ja det er effektivt, jeg tvilte selv f0rste gangen.. Men det hjalp meg aa roe ned noe sinnsykt..
Man er jo vaaken, men er mer likegyldig og tiden gaar fortere. Det er ikke noe bed0velse, saa spr0yten maa man ta uansett, men det hjelper aa roe ned og jeg tenker ofte paa helt andre ting enn at en staar og grise banker kjeften min..
Det er absolutt aa anbefalle hvis man har skikkelig tannlege skrekk..

Men aa ruse seg paa det ville jeg ikke anbefalle.. Er liksom ikke verdens diggeste rus.. Gj0r bare nytten til det det skal nytte for.
Vis hele sitatet...
går selv til tannlegen på nesttun bor på hop som er rett oppi hugget. merkelig at de ikke har nevnt det til meg? er det favorisering på gang her?....
jaja, jeg får bestille lystgass neste gang.
Trodde de hadde slutta med lystgass og bare brukte valium... Det har de ihvertfall her..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
SpArxxx: Det har nok kanskje noe med att jeg satt aa skalv og kaldsvetta i stolen, i tilegg til at jeg nekta aa aapne munnen....

Joa, er mange som tror jeg bl0ffer naar jeg sier jeg faar lystgass hos tannlegen. Men sant er det naa uansett..
Men da jeg skulle trekke en tann, turde ikke tannlegen gj0re det paa meg, grunnet min sinnsykt store tannlege skrekk, saa jeg ble hennvist til hukeland universitets sykehus og trakk den der. Da jeg sa at jeg skulle ha lystgass sa de at de ikke hadde det, men fikk til gjengjeld noe blank veske i ett lite beger som jeg skulle drikke.. Venta i 20 min og kjente tildels at noia forsvant..
Selv om lystgass pluss den flytenede veska hadde vaert aa foretrekke.
Men som tannlegen sa til meg: Man kan ikke faa i baade pose og sekk. hmfr..
Sist endret av spQ; 26. august 2005 kl. 11:19.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
hmmn er har også tannlegeskrekk
er det noen steder i oslo som tilbyr laserbehandling?
Har tannlegeskrekk som bare faen, fortalte det til tannlegen min og han stakk til meg 4 valium dagen før jeg skulle komme dit. Han sa jeg skulle ta 2 kvelden før jeg kom, sånn for å få sove, og 2 om morran før timen. Venta me alle 4 til det var 30 min til jeg skulle inn, skal love dere at tannlegeskrekken var glemt

Om du har tannlegeskrekk, snakk med tannlegen din, fortell åsssn du har det. Kan godt være de kan hjelpe deg på noen måte.



Onkel
Hmm, har aldri egentlig tenkt over at tannleger er noe gale. Det er noe jeg _må_ igjennom, det har det alltid vært. Og så fikk jeg en leke de første gangene.
Føler med dere, det er sikkert ikke så lett å ha tannlegeskrekk. Men jeg har aldri fokusert noe på at det er gale, selvom det gjør gjør vondt som fanden til tider, så er det til det positive.

Lykke til!
Eilien's Avatar
Trådstarter
35 0
Takk for mange gode svar, skal ta meg en tur opp til tannlegen i neste uke og be om en time så full av medikamenter at jeg har glemt den to minutt etterpå!

Nesten så jeg ikke ser så mørkt på det nå, men bare nesten...
Sitat av technot
hehe jeg har også forsøkt lystgass og jeg foretrekker benzo's til tannlege besøkene mine
Men fint med mangfold =) piller, lystgass, narkose.. jeg fikk foresten brev fra min faste (men dog private tannlege (tannlegehuset på landås i bergen)) om at de nå har gått til innkjøp av laser som skal gi smertefri behandling av alle hull, også rotfyllinger o.l. Det ville koste 300kr ekstra for pasienten.
http://www.ba.no/nyheter/article1658412.ece for reportasje om laser vidunderet.
Vis hele sitatet...
Steike så nice da Sliter selv me panikkangst og tannlege skrekk så denne infoen kom godt med. Som nevnt før er det å få narkose en smule tidkrevende prosess
bare for å legge til, så jeg et program om en som brukte hypnose, fungerte fett,
Benzo funker...valium eller sobril. men det er ikke reseptfritt. få det av tannlegen eller fastlegen. ta dette en halvtime før du skal til tannlegen, da er du litt roligere. lystgass er det få som har, det er på tur ut. du kan få det under narkosebehandling på sykehus. men da må fastlegen din henvise deg dit med at du har panikkangst lidelse, da får du narkosebehandling.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg kjenner også personer som får lystgass, så det er nok ikke så forferdelig uvanlig. Dette er da i Os.
"Beste måten å overvinne frykten på er å sjå den i augene"- er det vel noke som heite?
På østlandet er det mer og mer ut med lystgass....veit ikke hvorfor
paralgin forte eller noe annet som inneholder morfin
Sitat av Madstyle
paralgin forte eller noe annet som inneholder morfin
Vis hele sitatet...
Som blir omdannet til morfin i kroppen?
Om det er smertene (og ikke det psykiske) som plager kan du jo prøve å få utskrevet svart Ibux 500mg fra fastlegen (ikke det at jeg trur det blir noe lettere enn å få billig/gratis narkose), men den dreper i alle fall alle smerter. Jeg trakk ei visdomstann og etter at bedøvelsen gikk over klarte jeg nesten ikke gå pga smerter. Jeg hadde jo seff gjemt å hente ibux'en på hjemveien, så det tok noen smertefulle minutter bort på apoteket, men ca 1-2 min etter første tabletten var slukt forsvant alle smerter. Tror riktignok at svart ibux bare fåes på resept selv om det ikke er rød trekant på den.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Trinitrotoluene Vis innlegg
Om det er smertene (og ikke det psykiske) som plager kan du jo prøve å få utskrevet svart Ibux 500mg fra fastlegen (ikke det at jeg trur det blir noe lettere enn å få billig/gratis narkose), men den dreper i alle fall alle smerter. Jeg trakk ei visdomstann og etter at bedøvelsen gikk over klarte jeg nesten ikke gå pga smerter. Jeg hadde jo seff gjemt å hente ibux'en på hjemveien, så det tok noen smertefulle minutter bort på apoteket, men ca 1-2 min etter første tabletten var slukt forsvant alle smerter. Tror riktignok at svart ibux bare fåes på resept selv om det ikke er rød trekant på den.
Vis hele sitatet...
Svart Ibux? Det nærmeste jeg kom på Google når jeg søkte det var "svart avføring ibux" Men er det noen som vet åssen det er nå om tiden, må man kontakte fastlege om man trenger hjelp til tannlegetimen i form av medikamenter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trinitrotoluene Vis innlegg
Om det er smertene (og ikke det psykiske) som plager kan du jo prøve å få utskrevet svart Ibux 500mg fra fastlegen (ikke det at jeg trur det blir noe lettere enn å få billig/gratis narkose), men den dreper i alle fall alle smerter.
Vis hele sitatet...
Ibuprofen finst etter litt søking i felleskatalogen som 200, 400 og 600mg. At kvar tablett inneheld meir virkestoff er ikkje veldig relevant - du vil få samme virkning av å ta 3x200mg som å ta 1x600mg ibuprofen.

Det funker mot ein del typer smerter, men ikkje alle. Smertelindring er og veldig individuelt, så det som funker for deg funker ikkje nødvendigvis for andre.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ibuprofen finst etter litt søking i felleskatalogen som 200, 400 og 600mg. At kvar tablett inneheld meir virkestoff er ikkje veldig relevant - du vil få samme virkning av å ta 3x200mg som å ta 1x600mg ibuprofen.

Det funker mot ein del typer smerter, men ikkje alle. Smertelindring er og veldig individuelt, så det som funker for deg funker ikkje nødvendigvis for andre.
Vis hele sitatet...
Det var bare Svart Ibux jeg hang meg opp i Men det er det noen som vet om det er vits og ta beroligende og ibux&paracet? Roligere blir man vel, men hjelper det mer mot smertene imens timen pågår
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Det var bare Svart Ibux jeg hang meg opp i Men det er det noen som vet om det er vits og ta beroligende og ibux&paracet? Roligere blir man vel, men hjelper det mer mot smertene imens timen pågår
Vis hele sitatet...
Ibux og/eller Paracet tar man mot smerter, etter timen er ferdig. Man får jo bedøvelse som tar smertene under behandlingen, da er det ikke nødvendig med smertestillende før operasjonen. Beroligende tas før timen, for å roe nervene ved behov. Og ta disse sammen er ingen god idé, og i store doser (f.eks. paralgin forte er farlig).
Voltaren er det som hjelper desidert best på tannsmerter hos meg.
Jeg gikk med en knust tann (vold) i 4 år mens jeg ventet på å få trekke den i narkose (tannlegeskrekk), og voltaren var det eneste som hjalp. Prøvde paralgin forte også, men det hjalp ikke mot tannsmertene syns jeg. Fikk det dog når jeg trakk visdomstennene, og det fungerte greit - men tok bare den første dagen.

Paralgin forte kan ikke brukes over tid da det er trekant og avhengighetsdannende, og NSAIDS kan gi deg betennelse i tarmen og magesår over tid - så aller best er det hvis du kommer deg til tannlegen. Jeg skjønner at det høres teit ut - men fra hun som måtte bæres inn på tannlegekontoret og hylgråt fordi tannlegen ville SE i munnen uten redskaper - så håper jeg du skjønner at jeg ikke mener det vondt.

Jeg fikk som sagt tannlegebehandling i narkose etter 4 år, og arbeidet var så dårlig utført at jeg uansett ble nødt til å gjøre om alt (utenom trekkingen da :P) i våken tilstand likevel. Og det ordnet tannlegeskrekken min! Jeg brukte 5 mg vival i starten, ned til 2 mg og så ingenting. Nå tar jeg ingenting når jeg skal dit og sovner i stolen likevel
Få nok valium i god tilføres du skal inn til timen, billigst å få resept av legen da noen tannlegeklinikker tar opptil 200kr for dettte.
Nok valium varierer jo utifra hvor tolerant du er fra før
Snakker fra egen erfaring her og bare et tips jeg har vært på tannlegetimer hvor jeg ikke husker en damn shit etterpå...nå krever dette en heavy dose valium for min del, men det er verdt det! Av alle ting i dette lille livet, orker jeg ikke å deale med den jævla tannlegen..jeg bare bedøver huet og ferdig med det
Har du vurdert tannlegevakten? De kan nok hjelpe raskere enn å bestille time og vente en uke..
Hater tannlegen, så detta var greit og få med seg
Anonym bruker
"Sikker Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har et lite snev av tannlegeskrekk. Sa det til tannlegen min og hu gav meg en rohypnol. Rohypnol folkens.
Shady dame det