Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7186
Hei!

Etter å ha kommet for sent til jobb (jobbet der i 4år og 11 mnd) ca 6 ganger, 3 i fjor og 3 i vår, - med påfølgende skriftlige advarsler, så har jeg nå fått tilbudet om å trekke meg fra min stilling.

Tilbudet fikk jeg i drøftingsmøte på mandag. Der står det også skriftlig i protokollen at jeg har fått dette tilbudet. Hvis ikke jeg trekker meg, vil jeg få avksjed. Jeg skal tilbake å "gjøre opp" arbeidsforholdet, og som sjefen vil; trekke meg, uten rett på lønn for allerede oppsatt arbeid i skift for August.

Jeg sykmeldte meg i går og leverte sykemeldingen da, og skal på møte i morgen. Da skal jeg i utgangspunktet si opp.

MEN:
Loven sier at jeg ikke kan sies opp etter jeg er sykemeldt, med mindre årsaken er begrunnet i noe som skjedde før sykemeldingen fant sted.

SÅ:
Jeg vet at fraværet (forsentkommingen) skylles av samme grunn som sykemeldingen begrunnes i. Kan jeg hevde og få godkjent, at mine 3 siste ganger med forsentkomming kan forankres i forhold som står i sammenheng med sykemeldingen, og dermed unngå å bli sparket?
Hvis DU sier opp jobben får du IKKE arbeidsledighetspenger fra NAV før etter 3mnd karantene. Ekstremt viktig å huske, arbeidsgivere har en tendens til å "glemme" å nevne dette i slike tilfeller fordi en oppsigelse fra din side gjør det enklere for dem.

Hvis du ikke har noe linet opp og vil ha behov for penger fra NAV med en gang du er sagt opp vil jeg absolutt ikke anbefale å si opp selv.
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
Hvis DU sier opp jobben får du IKKE arbeidsledighetspenger fra NAV før etter 3mnd karantene. Ekstremt viktig å huske, arbeidsgivere har en tendens til å "glemme" å nevne dette i slike tilfeller fordi en oppsigelse fra din side gjør det enklere for dem.

Hvis du ikke har noe linet opp og vil ha behov for penger fra NAV med en gang du er sagt opp vil jeg absolutt ikke anbefale å si opp selv.
Vis hele sitatet...
Men jeg blir jo ikke sagt opp. Jeg for "avskjed" og da gjelder vel ikke kravet om 1.mnd oppsigelsestid vel?

Dagpenger kan jeg motta 60 dager etter hvis jeg sier opp selv, tror jeg det var. Er det forresten annen støtte jeg har krav på?
Sist endret av Kraft; 30. juli 2015 kl. 02:16.
Sitat av Kraft Vis innlegg
Men jeg blir jo ikke sagt opp. Jeg for "avskjed" og da gjelder vel ikke kravet om 1.mnd oppsigelsestid vel?

Dagpenger kan jeg motta 60 dager etter hvis jeg sier opp selv, tror jeg det var. Er det forresten annen støtte jeg har krav på?
Vis hele sitatet...
Avskjed og oppsigelse er det samme. Oppsigelsestid gjelder og du kan derfor jobbe skiftene dine i august. Dersom du blir sagt opp i morgen, starter din oppsigelsestid 1. august.
Sitat av Kraft Vis innlegg
Men jeg blir jo ikke sagt opp. Jeg for "avskjed" og da gjelder vel ikke kravet om 1.mnd oppsigelsestid vel?

Dagpenger kan jeg motta 60 dager etter hvis jeg sier opp selv, tror jeg det var. Er det forresten annen støtte jeg har krav på?
Vis hele sitatet...
Hør med NAV for å få eksakt korrekt svar når det gjelder dette, men du har normalt krav på arbeidsledighetstrygd, blir vel basert på lønn du har hatt tidligere. Denne bortfaller i 3mnd (60 dager?) hvis du sier opp selv.

Så lenge DE sier deg opp skal du normalt ha krav på det med en gang oppsigelsestiden er ferdig.

Point is: IKKE trekk deg selv, viktig at de sier deg opp, samt de må ha gyldig grunn til oppsigelse. Komme for sent 6 ganger på 1år virker ikke helt som gyldig oppsigelsesgrunn hvis du spør meg iallefall.

Sitat av Kraft Vis innlegg
Men jeg blir jo ikke sagt opp. Jeg for "avskjed" og da gjelder vel ikke kravet om 1.mnd oppsigelsestid vel?

Dagpenger kan jeg motta 60 dager etter hvis jeg sier opp selv, tror jeg det var. Er det forresten annen støtte jeg har krav på?
Vis hele sitatet...
Hør med NAV for å få eksakt korrekt svar når det gjelder dette, men du har normalt krav på arbeidsledighetstrygd, blir vel basert på lønn du har hatt tidligere. Denne bortfaller i 3mnd (60 dager?) hvis du sier opp selv.

Så lenge DE sier deg opp skal du normalt ha krav på det med en gang oppsigelsestiden er ferdig.

Point is: IKKE trekk deg selv, viktig at de sier deg opp, samt de må ha gyldig grunn til oppsigelse. Komme for sent 6 ganger på 1år virker ikke helt som gyldig oppsigelsesgrunn hvis du spør meg iallefall.

Edit: Og det m0nte sa.
Sist endret av Forconin; 30. juli 2015 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dersom arbeidsgiver skal gi deg avskjed på dagen, i et møte du skal i i morgen så tror jeg nok de vil ha problemer med å kunne begrunne årsaken som å komme for sent.

http://www.juridiskabc.no/arbeidsret...rken-pa-dagen/

Sitat av m0nte Vis innlegg
Avskjed og oppsigelse er det samme. Oppsigelsestid gjelder og du kan derfor jobbe skiftene dine i august. Dersom du blir sagt opp i morgen, starter din oppsigelsestid 1. august.
Vis hele sitatet...
Afaik er avskjed og oppsigelse overhodet ikke det samme.
Sist endret av m0b; 30. juli 2015 kl. 02:23.
Sitat av Kraft Vis innlegg
MEN:
Loven sier at jeg ikke kan sies opp etter jeg er sykemeldt, med mindre årsaken er begrunnet i noe som skjedde før sykemeldingen fant sted.

SÅ:
Jeg vet at fraværet (forsentkommingen) skylles av samme grunn som sykemeldingen begrunnes i. Kan jeg hevde og få godkjent, at mine 3 siste ganger med forsentkomming kan forankres i forhold som står i sammenheng med sykemeldingen, og dermed unngå å bli sparket?
Vis hele sitatet...
Har du dokumentert at grunnen til for sent oppmøte er sykdom?
Om man unnlater å underrette arbeidsgiver, vil også det anses som ulovlig fravær. Du kan ikke komme nå og hevde at for sent oppmøte er grunnet sykdom.

Arbeidsgiver kan ikke si deg opp fordi du er sykemeldt nå, men kan si deg opp pga gjentatt ulovlig fravær.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Avskjed og oppsigelse er det samme. Oppsigelsestid gjelder og du kan derfor jobbe skiftene dine i august. Dersom du blir sagt opp i morgen, starter din oppsigelsestid 1. august.
Vis hele sitatet...
Nei, det er langt ifra det samme.
Avskjed brukes ved "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" (arbeidsmiljøloven § 15-14.) og du får ingen oppsigelsestid eller lønn videre.

Hvorvidt å komme for sent noen ganger tilfredstiller dette er vanskelig å si.
Hvis det har blitt gitt gjentatte advarsler og det er snakk om mange timer og ingen informasjon rundt forsentkommingen, kanskje.
Unlicensed Surgeon
Sitat av m0nte Vis innlegg
Avskjed og oppsigelse er det samme. Oppsigelsestid gjelder og du kan derfor jobbe skiftene dine i august. Dersom du blir sagt opp i morgen, starter din oppsigelsestid 1. august.
Vis hele sitatet...
Avskjed = gå på dagen.
Oppsigelse = Jobbe ut oppsigelsestiden.

Står ganske godt om det her.

Informasjon om forlenget ventetid på dagpenger finner du her.
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Har du dokumentert at grunnen til for sent oppmøte er sykdom?
Om man unnlater å underrette arbeidsgiver, vil også det anses som ulovlig fravær. Du kan ikke komme nå og hevde at for sent oppmøte er grunnet sykdom.

Arbeidsgiver kan ikke si deg opp fordi du er sykemeldt nå, men kan si deg opp pga gjentatt ulovlig fravær.
Vis hele sitatet...
Kan ikke dokumentere dette nei.

Jeg kan derimot bevise for legen som ga meg sykmeldingen at jeg har hatt store sosiale/mentale utfordringer siste halvåret. Kan jeg få en "tilbakevirkende sykmelding" for fraværet som har funnet sted? Eller kan jeg hevde at fraværet skjedde i en tilstand av mental ubalanse, eller noe?

Jeg skulle sykmeldt meg for lenge siden, men prøvde så godt jeg kunne å holde på jobben. Det klarte jeg ikke til slutt....

Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, det er langt ifra det samme.
Avskjed brukes ved "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" (arbeidsmiljøloven § 15-14.) og du får ingen oppsigelsestid eller lønn videre.

Hvorvidt å komme for sent noen ganger tilfredstiller dette er vanskelig å si.
Hvis det har blitt gitt gjentatte advarsler og det er snakk om mange timer og ingen informasjon rundt forsentkommingen, kanskje.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver mente jeg hadde begått grovt pliktbrudd pga forsentkommingen. Er snakk om 3 hendelser i år og 3 i fjor. De siste er mye tettere enn de første. Dette skyldes at jeg har forsovet meg. Mye grunnet dårlig døgnrytme pga søvnproblemer fordi jeg har vært tungt deprimert i ca ett halvt år pga samlivsbrud etc.

Jeg fikk 6 skriftlige advarsler... Det jeg angrer på er at jeg ikke bare tok ut sykemelding først som sist. Hadde jeg gjort det kunne jeg lettet situasjonen, og kanskje aldri kommet for sent. Men jeg ble stressa av å skulle holde en fasade, og samtidig fordøye ensomhet og depresjon på fritiden.

Det jeg er ute etter, er å på ett sett bruke dette i sammenheng med sykemeldingen, for å unngå avskjed. Jeg tror ikke jeg vil jobbe der videre nødvendigvis, men jeg vil ikke bli avskjediget heller. Da vil jeg heller si opp med rett på 1.mnd oppsigelse i alle fall, eventuelt bli sykmeldt om dette har noen hensikt.
Sist endret av Kraft; 30. juli 2015 kl. 02:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis legen din føler seg komfortabel med det så er det helt problemfritt. En sykemelding kan bestrides, det er en litt større prosess hvor NAV gjør en vurdering av sakens helhet. Hvis du har hatt samme legen over lengre tid og journalen din viser at det har vært et problem tilbake i tid så skal det godt gjøres at NAV opphever en (tilbakevirkende) sykemelding.

Men alt det her fordrer at legen din er enig i din beskrivelse av situasjonen og vil skrive en sykemelding til deg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis legen din føler seg komfortabel med det så er det helt problemfritt. En sykemelding kan bestrides, det er en litt større prosess hvor NAV gjør en vurdering av sakens helhet. Hvis du har hatt samme legen over lengre tid og journalen din viser at det har vært et problem tilbake i tid så skal det godt gjøres at NAV opphever en (tilbakevirkende) sykemelding.

Men alt det her fordrer at legen din er enig i din beskrivelse av situasjonen og vil skrive en sykemelding til deg.
Vis hele sitatet...
En lege kan da ikke tilbakedatere sykemelding mange måneder,med mindre det var umulig for å kontakte lege i perioden.. Når man har samtidig har jobbet sier det seg selv av det er vanskelig å påberope seg sykdom,han har jo åpenbart vært i stand til å gå på jobb.
Trådstarter
Sitat av Saerdna Vis innlegg
En lege kan da ikke tilbakedatere sykemelding mange måneder,med mindre det var umulig for å kontakte lege i perioden.. Når man har samtidig har jobbet sier det seg selv av det er vanskelig å påberope seg sykdom,han har jo åpenbart vært i stand til å gå på jobb.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener. Om jeg "åpenbart var i stand til å jobbe" kan vel bestrides når jeg kommer for sent 3 ganger i.l.a èn-to mnd. Forsovningen er jo et resultat av sønvproblemer artet i angst og depresjon.

Eneste problemet er at jeg ikke sa ifra før eller fikk dokumentasjon på dette. E av grunnene til at jeg ikke var hos legen først som sist, er jo at jeg føler skam fordi det er pga mental ubalanse. Sjefen tok det heller ikke opp til vurdering om jeg skulle sykmelde meg en periode, eller om jeg skulle fortsette.

Jeg var dum som trodde jeg kom best ut ved å fortsette å jobbe. Jeg føler ikke jeg har klart å utføre min jobb i nærheten av 100% siste halvåret.
Har du satt deg ned med sjefen å snakket om dette? Ikke at ham har noe som helst med ditt privatliv å gjøre, men for din egen del.
Om du gang på gang kommer forseint, uten grunn så skjønner jo de fleste at det ikke er helt heldig. Om du er åpen med sjefen og forklarer situasjonen, så kanskje han/hun kan tilpasse arbeidet litt.

Ang problemene dine, dette er noe de fleste opplever i løpet av livet sitt. En form for depresjon. Prøv så godt det lar seg gjøre å ikke føl skam. Hadde ikke psykisk helse vært så tabubelagt så tror jeg vi hadde hatt et varmere samfunn. Mange fasader ute å går..

Lykke til!
Det kommer noe an på type jobb, men det er en forskjell på CV om du får avskjed eller sier opp selv.
Det kan koste deg mer enn den trygden du taper i karanteneperioden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje verte sagt opp med grunnlag i sjukemeldinga første året, men du kan verte sagt opp av andre grunnar. Sjukemelding er ikkje eit blankovern mot oppseiingar.
Sitat av Kraft Vis innlegg
Hei!

Etter å ha kommet for sent til jobb (jobbet der i 4år og 11 mnd) ca 6 ganger, 3 i fjor og 3 i vår, - med påfølgende skriftlige advarsler, så har jeg nå fått tilbudet om å trekke meg fra min stilling.

Tilbudet fikk jeg i drøftingsmøte på mandag. Der står det også skriftlig i protokollen at jeg har fått dette tilbudet. Hvis ikke jeg trekker meg, vil jeg få avksjed. Jeg skal tilbake å "gjøre opp" arbeidsforholdet, og som sjefen vil; trekke meg, uten rett på lønn for allerede oppsatt arbeid i skift for August.
Vis hele sitatet...
Jeg blir særdeles forbauset hvis noen forseintkomminger er nok til "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" (arbeidsmiljøloven § 15-14, takk Goophy). Gjentatte skriftlige advarsler er derimot mer enn nok til en normal oppsigelsesprosess, så dette blir definitivt ikke en 'usaklig oppsigelse'.

Jeg tipper at det som skjer her at de ønsker ikke betale deg lønn etter kontrakt i oppsigelsesperioden, og de tilbyr deg dermed en avtale som du ikke vinner noe som helst på, men de sparer penger på. I praksis forsøker de å utnytte snillheten / at du er ukomfortabel med prosessen til å spare penger.

Jeg sykmeldte meg i går og leverte sykemeldingen da, og skal på møte i morgen. Da skal jeg i utgangspunktet si opp.
Vis hele sitatet...
IKKE SI OPP. Du mister både muligheten til dagpenger fra NAV da og lønn i oppsigelsesperioden. Du vinner ingenting.

Forholdet til arbeidsgiver er allerede ødelagt, så du har absolutt ingenting å vinne på å være medgjørlig. De har skrevet en arbeidskontrakt med deg, og den sier at både de og du har oppsigelsestid. DENNE GJELDER FOR BEGGE PARTER.

Du har forpliktet deg til å jobbe dem og gi dem forhåndsvarsel om du finner en annen jobb, og de har forpliktet seg til å gi deg forhåndsvarsel om de ikke ønsker at de jobber for dem mer. Her er det en veldig sterk gjensidighet.

MEN:
Loven sier at jeg ikke kan sies opp etter jeg er sykemeldt, med mindre årsaken er begrunnet i noe som skjedde før sykemeldingen fant sted.
Vis hele sitatet...
Årsaken her er det som har skjedd før, og det er veldokumentert igjennom gjentatte skriftlige varsler. En sykemelding nå forandrer absolutt ingenting, utenom at jeg personlig ville tatt deg mindre seriøst.

SÅ:
Jeg vet at fraværet (forsentkommingen) skylles av samme grunn som sykemeldingen begrunnes i. Kan jeg hevde og få godkjent, at mine 3 siste ganger med forsentkomming kan forankres i forhold som står i sammenheng med sykemeldingen, og dermed unngå å bli sparket?
Vis hele sitatet...
Nei. I forhold til arbeidsforholdet skulle du tatt opp dette en av gangene du kom for seint da. Arbeidsgiver kan ikke forholde seg til ting de ikke blir fortalt.
Som det blir nevnt her, ikke si opp selv. Da får du 8 ukers karantere før du får APP eller Dagpenger fra NAV. Hvis du blir sagt opp får du bare 3 dager karanterene før du kan søke om dagpenger eller AAP.

Man kan likevel få 8 ukers karantene fra NAV hvis man blir sagt opp, men da må det ha vært grunner som underslag, slått til sjefen etc.
Sist endret av Molekyl; 30. juli 2015 kl. 09:02.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg blir særdeles forbauset hvis noen forseintkomminger er nok til "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" .
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt ann på hva slags jobb det er snakk om.
Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å si opp jobben din, det vil se bedre ut for han, men konsekvensene for deg blir mye verre. Som flere har påpekt så vil du få karantene før du kan få dagpenger fra NAV. Det er lite trolig at en lege vil tilbakedatere en sykemelding all den tid du faktisk gikk på jobb.
Det du kan "lære" av denne tiden er at det kan være riktig med en sykemelding i en periode der du ikke er i stand til å oppfylle dine forpliktelser i arbeidslivet. Andre vil kanskje argumentere for at en kommer seg fortere dersom en er aktiv og presser seg litt og yter maks selv om en er nedfor og ikke helt i balanse.
Etter at jeg hadde vært sykemeldt og gått over på andre ordninger hos NAV i 3 år ble jeg oppringt av arbeidsgiver. Han ba meg pent om å si opp så stillingen min kunne utlyses. Da hadde de brukt vikarer i hele perioden. Jeg sa opp siden det var helt klart at jeg ikke ville komme tilbake.
Lykke til med å ta det valget som er riktig for deg, for meg ville nok stønad fra NAV vært avgjørende.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 30. juli 2015 kl. 12:14.
Ingen, ønsker deg det beste. De ønsker seg selv det beste. Hvis man som sjef, klarer å tilfredstille andres behov, men samtidig sine egne først, så velger dem klart det. Ha det i bakhodet

Med andre ord.. klart han/hun vil at du selv skal bare signer, reise deg opp, gi en salute og marsjere ute av kontoret for siste gang.. snipsnapsnute..

Jeg mener at dette er et grunnlag han/hun benytter, rett og slett fordi det er ønskelig å bytte deg ut. Jeg kan ikke fatte hvorfor et par forsentkomminger skal være grunnlage for oppsigelse. Noen er bare ekkle Sånn er det bare. Dermed virker det som om dette ikke er en jobb/karriere du burde følge videre (altså.. den spesifikk arbeidsplassen du nå er på).

ALTSÅ: Prøv å melk det beste ut av situasjonen. Forhør deg med sjefen, og være enkel på det: Du ønsker å sammarbeide, slik at situasjonen blir mest mulig smertefri for arbeidsgiver, men på betingelse om at sjefen gir deg en fin referanse på CV'n og utelukker de 3-6 forsovelsene.
Ettersom du vet at du ikke har planer om å forsove deg i din neste jobb, så mener du at dette er noe han ikke lenger trenger å bekymre seg over.. selv om han nå vil erstatte deg uavhengig.

Prøv Han taper ikke særlig ansikt, med mindre du faktisk er ubrukelig i jobben da. Utrolig hva folk går med på, så lenge de selv tjener på det.



Lykke til.. Kom deg vekk fra den sjefen.
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
Ingen, ønsker deg det beste. De ønsker seg selv det beste. Hvis man som sjef, klarer å tilfredstille andres behov, men samtidig sine egne først, så velger dem klart det. Ha det i bakhodet

Med andre ord.. klart han/hun vil at du selv skal bare signer, reise deg opp, gi en salute og marsjere ute av kontoret for siste gang.. snipsnapsnute..

Jeg mener at dette er et grunnlag han/hun benytter, rett og slett fordi det er ønskelig å bytte deg ut. Jeg kan ikke fatte hvorfor et par forsentkomminger skal være grunnlage for oppsigelse. Noen er bare ekkle Sånn er det bare. Dermed virker det som om dette ikke er en jobb/karriere du burde følge videre (altså.. den spesifikk arbeidsplassen du nå er på).

ALTSÅ: Prøv å melk det beste ut av situasjonen. Forhør deg med sjefen, og være enkel på det: Du ønsker å sammarbeide, slik at situasjonen blir mest mulig smertefri for arbeidsgiver, men på betingelse om at sjefen gir deg en fin referanse på CV'n og utelukker de 3-6 forsovelsene.
Ettersom du vet at du ikke har planer om å forsove deg i din neste jobb, så mener du at dette er noe han ikke lenger trenger å bekymre seg over.. selv om han nå vil erstatte deg uavhengig.

Prøv Han taper ikke særlig ansikt, med mindre du faktisk er ubrukelig i jobben da. Utrolig hva folk går med på, så lenge de selv tjener på det.



Lykke til.. Kom deg vekk fra den sjefen.
Vis hele sitatet...
Noen er bare ekle? Velkommen til arbeidslivet sier jeg bare, jeg hadde gjort akkurat det samme hvis jeg var sjef. Man forventer at folk stiller på jobb til avtalt tid, sånn fungerer verden. Når man i tillegg har fått skriftlige advarsler på dette flere ganger kan man til syvende og sist takke seg selv og det er et reelt grunnlag for oppsigelse.
Jeg tror situasjonen kunne vært løst hvis TS på forhånd hadde snakket med sjefen for og fortalt om hans daværende livssituasjon, men nå er det nok for sent.

Tilbake til tråden så kan du nok jobbe og få lønn ut oppsigelsestiden hvis du ønsker dette. Du må ikke si opp og gå på dagen, det er kun ved svært alvorlige hendelser at man blir sagt opp på dagen (tyveri, underslag, grovt tillitsbrudd etc.)
Det er rett som de andre sier, hvis du sier opp selv får du karantenetid hos NAV.
Sist endret av Putresopp; 30. juli 2015 kl. 13:46.
Trådstarter
Har da vært i møte med sjefen og følgende har skjedd:
NYTT:
* På bakgrunn av årsaker som ble tatt opp på drøftingsmøte, blir jeg sagt opp.
* Oppsigelsen trer i kraft 31.8. Ordinær oppsigelsestid løper fra 30/7.
* Arbeidstaker har ikke arbeidsplikt i oppsigelsestiden, slik at den faktiske fratreden skjer 30/7.
* Ordniær lønn i f.h.r oppsatte vakter, vil bli utbetalt frem t.o.m 31/8.

Resultat:
* Jeg fikk gjort om saken fra avskjed, til oppsigelse - og på attesten fikk jeg "arbeidstaker og arbeidsgiver er blitt enige om å avslutte arbeidsforholdet."
* Jeg får utbetalt for allerede oppsatt arbeid, noe jeg først ble nektet.
* Jeg har ordnær oppsigelsestid, men med oppsigelse i praksis f.o.m nå.

MEN:
* Nå blir jeg strengt tatt "sagt opp", og attesten beviser at vi "kom til enighet" i dette.
** Kan jeg bestride oppsigelsen på bakgrunn av sykmeldingen jeg tok i går?
** Jeg kan jo i utgangspunktet ikke sies opp i sykemeldingsperioden - kun dersom forseelsen var av alvorlig grad... Jeg mener ikke det er alvorlig, og det gjør ikke kollegene mine heller, og flere her så...
Du har signert en avtale med arbeidsgiver der dere er enige om en løsning.
Det betyr vel at det skal ganske mye til at du klarer å bestride avtalen.

En annen ting med denne avtalen er at du og arbeidsgiver er 'enige' om å avslutte arbeidsforholdet. Dermed har du signert på en avtale som gjør at du vil få 'karantenetid' før du får dagpenger fra NAV. (Jeg har gjort akkurat den samme brøleren..)

Fatter ikke hvorfor du stilte til møte med arbeidsgiver så lenge du er sykmeldt. Og du burde uansett fått med deg en representant for fagforbundet ditt på et sånn møte hvis du er organisert.
Sist endret av woff; 30. juli 2015 kl. 16:31.
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Du har signert en avtale med arbeidsgiver der dere er enige om en løsning.
Det betyr vel at det skal ganske mye til at du klarer å bestride avtalen.

En annen ting med denne avtalen er at du og arbeidsgiver er 'enige' om å avslutte arbeidsforholdet. Dermed har du signert på en avtale som gjør at du vil få 'karantenetid' før du får dagpenger fra NAV. (Jeg har gjort akkurat den samme brøleren..)

Fatter ikke hvorfor du stilte til møte med arbeidsgiver så lenge du er sykmeldt. Og du burde uansett fått med deg en representant for fagforbundet ditt på et sånn møte hvis du er organisert.
Vis hele sitatet...
Er ikke organisert, men angrer på at jeg ikke gjorde det.

Avtalen er det bare snakk om i attesten, ikke i oppsigelsesskrivet. Derfor er det irrelevant. Hvis du leser på nytt ser du det.

Stilte til møte fordi han kunne valgt å bare avskjediget meg isteden, men jeg vant litt på å gi han dårlig samvittighet så jeg i det minste fikk omgjort til at jeg sies opp normalt. Derfor møtte jeg opp, og det var lurt.
Ja, enig at du kom godt ut av det igrunn. Ikke avskjed, kan bruke referansene og fikk utbetalt lønn. Ville tatt avtalen og brukt dette som en lærepenge om å sykemelde deg neste gang du skulle eventuelt slite psykisk. Nå tar du deg en velfortjent ferie og starter med blanke ark når du føler du er klar igen for å jobbe!
Sist endret av gulsaft; 30. juli 2015 kl. 23:33.
Bare finn deg i at 80% av arbeidsgivere behandler ansatte som dritt. Ikke ofre arbeidsplassen en tanke mer. La de si deg opp sånn at du får penger, og deretter skal du fokusere på å heale deg selv. Du fortjener respekt fordi du møter problemene med en sånn åpenhet, og det dsksl du også ta med den største alvorlighet. Bare la arbeidsgiveren seile sin egen sjø, det finnes et hav av andre muligheter der ute. Du har vinden i ryggen!