Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7161
Hei!
Jeg lurte på om cannabis er kvisefremkallende?
Jeg har ikke noen annet å gå utifra en egne erfaringer, men nei, det er det ikke..
Munchies derimot.. det er veldig kvisefremkallende, med mindre du eter sunt..
røyk er vel det ? og man bruker jo det som regel når man mekker.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
røyk er vel det ? og man bruker jo det som regel når man mekker.
Vis hele sitatet...
Røyk oppstår når brennbart materiale tar fyr. Tobakk er noe annet.
Sitat av Novice Vis innlegg
nei, det er det ikke..
Vis hele sitatet...
Så feil kan man ta...
Sitat av http://wiki.answers.com/Q/Does_marijuana_give_you_ance
the chemical THC slows down the white blood cells. white blood cells fight off infection. acne is an infection. when smoking weed the white blood cells slow down, and don't fight off infection so well, thus causing acne. although I'm sure the bad food doesn't help, but it's not the only cause.
Vis hele sitatet...
Så ja, det er mye mulig at cannabis skaper kviser...

Men det som er så bra/dårlig med cannabis er at man finner altid motsatt svar om man leter litt

Sitat av http://www.truthinaging.com/face/why-cannabis-could-be-an-acne-cure
These 'cannabinoids' are essential for healthy skin. The scientists' findings will be published later this year in the journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology. Essentially, they have discovered that cannabinoids are responsible for lipid production and, therefore, for regulating conditions such as dry skin or acne. "Our preclinical data encourage one to explore whether
endocannabinoid system-acting agents can be exploited in the management
of common skin disorders,"
Vis hele sitatet...
SÅ.. svaret er ja det skaper kviser, og nei det fjerner kviser
Sitat av Novice Vis innlegg
Så feil kan man ta...

Så ja, det er mye mulig at cannabis skaper kviser...

Men det som er så bra/dårlig med cannabis er at man finner altid motsatt svar om man leter litt



SÅ.. svaret er ja det skaper kviser, og nei det fjerner kviser
Vis hele sitatet...
Det er her god kildekritikk kommer inn. Hvis man finner en påstand for, og en påstand imot er det viktig å oppgi kildene slik at man selv kan vurdere hvilken man ønsker å stole på. Kan ikke bare velge den man liker svaret på.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Det er her god kildekritikk kommer inn. Hvis man finner en påstand for, og en påstand imot er det viktig å oppgi kildene slik at man selv kan vurdere hvilken man ønsker å stole på. Kan ikke bare velge den man liker svaret på.
Vis hele sitatet...
Se originalt skrevet av for å se hvor det kommer fra

Fant flere sider for begge deler, men jeg syns det var de beste...

Edit: kan jo legge ut en blå link... Cannabis skaper kviser og cannabis fjerner kviser
Sist endret av Novice; 3. desember 2012 kl. 00:50.
Sitat av Novice Vis innlegg
Se originalt skrevet av for å se hvor det kommer fra

Fant flere sider for begge deler, men jeg syns det var de beste...

Edit: kan jo legge ut en blå link... Cannabis skaper kviser og cannabis fjerner kviser
Vis hele sitatet...
Du viser jo bare til andres svar på samme spørsmål som trådstarter stiller. Det nærmeste vi kommer en faktisk kilde her er en person som omtaler en studie som enda ikke er publisert.

Alt i alt er acne veldig komplekst. Det finnes mange forskjellige typer acne, fra små røde prikker til guggfylte blemmer. De påvirkes av uendelig mange faktorer, alt fra mat og hormoner til såpetype og medisiner. At THC påviker på en eller annen måte, indirekte om ikke direkte er nesten utvilsomt. Men det kan sies om så og si alt en gjør.

Men THC er på ingen måte kjent for å være en utslagsgivende faktor, så for alle praktiske formål ville jeg svart nei, cannabis er ikke kvisefremkallende.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Det er her god kildekritikk kommer inn. Hvis man finner en påstand for, og en påstand imot er det viktig å oppgi kildene slik at man selv kan vurdere hvilken man ønsker å stole på. Kan ikke bare velge den man liker svaret på.
Vis hele sitatet...
Kildene er jo oppgitt, det er en URL helt øverst i quotene (skrevet av =URL) om du ser godt etter

ninjaed by novice
Sist endret av random67489; 3. desember 2012 kl. 02:14.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Det er her god kildekritikk kommer inn. Hvis man finner en påstand for, og en påstand imot er det viktig å oppgi kildene slik at man selv kan vurdere hvilken man ønsker å stole på. Kan ikke bare velge den man liker svaret på.
Vis hele sitatet...
... eller begge svarene kan være sanne.

Det er selvfølgelig behagelig å tro at virkeligheten er enkel, men veldig ofte kan et fenomen ha motstridende effekter.. som ofte gjør at det blir individuelt hvilken effekt som blir størst.

Skal man analysere hvordan det er å kjøre bil i hasjrus ser man f.eks. fort at den overdrevne fartsfølelsen man får gjør det tryggere, da man kjører særdeles mye saktere.. samtidig er det farligere fordi man har nedsatted bedømmelse og reaksjonstid... og hvilken effekt som er størst blir da veldig avhengig av hvem og hvor. I byen vil man være fullstendig fucked om man kjører i hasjrus, i rolige strøk uten biler.. hvor hovedfaren er overdreven fart hvor man mister kontrollen over egen bil i f.eks. en skrens.. vil nok for mange hasjrus minske faren for seriøse ulykker.... så motstridende effekter; og begge er "sanne".
Jeg fant en angivelig studie angående dette temaet, men om kilden er pålitelig vet jeg ikke.
Jeg ble skeptisk etter å ha lest at cardiac arrest er en av de potensielle bivirkningene av å innta cannabis.

Uansett, her er resultatet av studien: http://www.ehealthme.com/ds/marijuana/pimples
Sitat av nemo90 Vis innlegg
herregud, er det rettskrivning politi eller ? det må være vondt og ikke ha noe annet i livet og gjøre en å kontrollere andre. skaff deg et liv
Vis hele sitatet...
Å bare skrive røyk forteller oss lite, vær mer konkret neste gang så slipper du å bli rettet på.

OnTopic: Som Tøffetom nevner, så har virkestoffene i cannabis garantert en effekt på hormonene dine på en eller annen måte. Og hvis du er i puberteten (noe som kan vare helt lit 20 årene i enkelte tilfeller) så kan det fremme kviser. Spesielt hvis du har følsom hud, sånn som meg.
Sist endret av Juicekongen; 3. desember 2012 kl. 12:52.
Noob
Trådstarter
Takk for alle svar! Hypotesen min er at munchies e veldig kvisefremkallende :P
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Takk for alle svar! Hypotesen min er at munchies e veldig kvisefremkallende :P
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann på hvaslags munchies du spiser, fastfood og chips etc. er jo kvisefremkallende, men grønnsaker og magert kjøtt etc. er jo ikke det.
Noob
Trådstarter
Jupp, blir vell gulerøtter nå

... hahaha
Nei. Men det du spiser ETTER å ha inntatt cannabis er kvisefremkallende.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg fant en angivelig studie angående dette temaet, men om kilden er pålitelig vet jeg ikke.
Jeg ble skeptisk etter å ha lest at cardiac arrest er en av de potensielle bivirkningene av å innta cannabis.

Uansett, her er resultatet av studien: http://www.ehealthme.com/ds/marijuana/pimples
Vis hele sitatet...
Haha, leste du i det hele tatt hva som var skrevet der?
Jeg får alltid kviser når jeg røyker cannabis, har jeg en periode der jeg bruker aktivit amfetamin går de vekk igjen.
I mitt tilfelle får jeg en eller to kviser dagen etter jeg har røyket. Sånn er det hver gang, så det er vell egentlig ganske individuelt.
Sitat av Angrygoat666 Vis innlegg
I mitt tilfelle får jeg en eller to kviser dagen etter jeg har røyket. Sånn er det hver gang, så det er vell egentlig ganske individuelt.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert fordi at du spiser en stor sjokoladeplate hver gang du røyker.
Jeg har enda tilgode å se en forskningsrapport på at mat, og dermed munchies, er kvisefremkallende. Og når jeg sier forskningsrapport snakker jeg ikke om uttalelser fra trenings- og kostholdseksperter som helt klart har en personlig gevinst i å påstå noe slikt.

Dette ble også tatt opp i Brille, hvor Harald Eia påstår at kviser ikke har noe som helst med kosthold å gjøre.
Denne studien hinter til at det faktisk er et forhold mellom kosthold og kviser: http://acne.about.com/od/acnetrigger...tacnestudy.htm

Resultatene deres viste at et kosthold med mye raske karbohydrater -> loff, sukker, brus osv, førte til 50% mer kviser.
Mens et kosthold med høyt proteininntak reduserte kviser.

Riktig nok var det bare om lag 40 deltakere, og mer forskning må gjøres for å fastslå noe sikkert. Men nå er jo generelt usun mat usun, kviser eller ikke, så det lønner seg nok å munche grønnsaker med dip for eksempel

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har enda tilgode å se en forskningsrapport på at mat, og dermed munchies, er kvisefremkallende. Og når jeg sier forskningsrapport snakker jeg ikke om uttalelser fra trenings- og kostholdseksperter som helt klart har en personlig gevinst i å påstå noe slikt.

Dette ble også tatt opp i Brille, hvor Harald Eia påstår at kviser ikke har noe som helst med kosthold å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så du trenger forsking på at det HAR noe med kosthold å gjøre, men når Harald Eia sier at det ikke gjør det, tar du det som god fisk? Det er ikke mange tastetrykk som skal til før du finner et par studier. Mesteparten er ikkekonklusive, men det er fortsatt ikke motbevist.

subjektivt kan jeg også si at jeg fikk mindre kviser da jeg begynte å spise sunnere.

og for å være OT: Jeg har både hatt perioder med dårlig kosthold og ingen hasj, og perioder med godt kosthold og hasj, og jeg fikk klart mest kviser med dårlig kosthold (dette kan selvsagt også være fordi jeg var yngre)
Sist endret av Membranplan; 12. desember 2012 kl. 10:32.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dette ble også tatt opp i Brille, hvor Harald Eia påstår at kviser ikke har noe som helst med kosthold å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg stusser alltid over at denne vitenskapelige "sannheten" fortsatt repeteres av både fagfolk og menigmann. Det er ikke identifisert en eller flere matvarer eller næringsstoffer som fremkaller kviser hos alle som inntar det, men det finnes flere studier som indikerer en effekt av forskjellige matvarer. Et kjapt søk gir blant annet flere treff i forhold til melk (eksempel). Den foreslåtte mekanismen her, er at melk inneholder androgene/anabole hormoner, som stimulerer talgproduksjonen. Noen studier viser en link i forhold til insulin (som også kan gi økt talgproduksjon). Jeg synes det er rart at man velger å overse alle studier som indikerer en link mellom kosthold og kviser, selv om det selvsagt er mange studier som ikke finner noen link.

Personlig er jeg overbevist om at kosthold har veldig mye å si. Jeg hadde over middels mye kviser tidligere, men etter at jeg la om kosten ble problemet mindre, og til slutt forsvant det mer eller mindre fullstendig. Planen min har alltid vært å gå tilbake til "normalt" kosthold, for å sjekke om problemet komemr tilbake (eller om jeg egentlig bare har vokst det av meg), men jeg er blitt så vant til å leve sunt og det gir meg så mange positive effekter, at det frister lite å vende tilbake til mitt tidligere kosthold. Det hadde vært veldig spennende å gjennomføre en klinisk studie av aknepasienter, der en av gruppene fikk teste mitt kostholdsregime i et par måneder. Jeg hadde blitt svært overasket om det ikke hadde en tydelig målbar positiv effekt.

Når det gjelder cannabis har jeg aldri opplevd noen effekt av denne typen. Jeg ser heller ingen åpenbare mekanismer for hvordan det skulle ha en kvisefremkallende effekt. Det ble nevnt i tråden at cannabis kunne ha en immunhemmende effekt, som kunne gjøre kroppen mindre skikket til å nedkjempe infeksjoner, men cannabis har jo betennelsesdempende egenskaper, så en slik effekt vil muligens bli oppveiet av dette.
Mora mi hevder å kunne se at jeg har spist ostepop i helgen, tror kanskje det ligger noe i det.
Om du får kviser av usunn mat vet jeg ikke, men jeg er rimelig sikker på at du får kviser av det fettet som blir smørt rundt i ansiktet av hendene dine mens du spiser, så husk å vaske ansiktet før du legger deg ihvertfall!
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Om du får kviser av usunn mat vet jeg ikke, men jeg er rimelig sikker på at du får kviser av det fettet som blir smørt rundt i ansiktet av hendene dine mens du spiser, så husk å vaske ansiktet før du legger deg ihvertfall!
Vis hele sitatet...
Man får som sagt kviser av for mye talgproduksjon i underhuden. Du kan mest sannsynlig dusje i matolje hver dag i en måned og ikke få noen flere kviser
nei, det er det ikke, vask deg gutt! : p
Sitat av Membranplan Vis innlegg



Så du trenger forsking på at det HAR noe med kosthold å gjøre, men når Harald Eia sier at det ikke gjør det, tar du det som god fisk? Det er ikke mange tastetrykk som skal til før du finner et par studier. Mesteparten er ikkekonklusive, men det er fortsatt ikke
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, jeg nevnte Harald Eia fordi han har samme oppfatning som meg og brukte det for å illustrere at det finnes flere enn bare meg med denne oppfatningen. Denne tråden indikerer nemlig noe helt annet.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Man får som sagt kviser av for mye talgproduksjon i underhuden. Du kan mest sannsynlig dusje i matolje hver dag i en måned og ikke få noen flere kviser
Vis hele sitatet...
Talg produsers i underhuden ja, men kommer ut på overhuden hvor den legger seg. Tror du ikke det er mulig at fett kan "tette" talgkjertlene på et vis?

Jeg merker ihvertfall jeg får kviser rundt munnen om jeg har fått fett der og ikke vasket det bort før jeg har lagt meg.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Talg produsers i underhuden ja, men kommer ut på overhuden hvor den legger seg. Tror du ikke det er mulig at fett kan "tette" talgkjertlene på et vis?
Vis hele sitatet...
Ekstreme mengder av enkelte typer fett kan muligens forårsake kviser i seg selv, og antakelig forverre et eksisterende problem. Små mengder fett på huden forårsaker vanligvis ikke kviser.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg merker ihvertfall jeg får kviser rundt munnen om jeg har fått fett der og ikke vasket det bort før jeg har lagt meg.
Vis hele sitatet...
Og du får aldri kviser rundt munnen ellers?

Jeg smører hele ansiktet med rent fett (som oftest kokosolje) som fuktighetskrem etter at jeg dusjer om kvelden, uten at det gir noen negativ effekt for meg. Jeg har dog merket at enkelte kremer og andre typer oljer kan gi små nupper etter en tids bruk.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Det er sikkert fordi at du spiser en stor sjokoladeplate hver gang du røyker.
Vis hele sitatet...
Nope, muncher ikke alltid når jeg har røyket.
Spesielt ikke på grønt.
Hadde ingen kviser da jeg røyka, men spiste ikke heller, hadde kun rå til hasj.
Sitat av Icec0ld Vis innlegg
Hei!
Jeg lurte på om cannabis er kvisefremkallende?
Vis hele sitatet...
Nei, men det du spiser når du har brukt det kan være det.