Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2791
Hei

Jeg satt bare å tenkte litt her i kveld, også slo tanken meg: Åssen ville ting ha vært dersom det hadde blitt lansert i dag?

Hadde alkohol i det hele tatt vært lovlig? Eller ville flere av 80-tallets største artister hatt like stor suksess i dag om de lagde musikken nå? Og hva med datamaskinen? Hvordan ville den blitt tatt i mot?

Diskuter!
Tipper at datamaskinen ville vært helt forferdelig og folk ville sagt at det er kreftfremkallende, kan føre til hjerteinfarkt osv.
Genetic's Avatar
Trådstarter
Jeg tror nok at alkohol nok ville vært ulovlig grunnet dens påviste skadevirkninger. Funderer også på om tobakk ville vært nekta...
Alkohol og tobakk hadde GARANTERT vært ulovlig.
Hva om bilen hadde blitt oppfunnet i dag, tror dere det hadde blitt lovlig å bruke den og masseprodusere den, selv om vi vet hvor mye det forurenser?

Miljøet er svært forurenset fra før, av store industrier etc...
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Disse påstandene gir jo ingen mening. Hadde man ikke hatt datamaskiner og biler hadde man aldri kjent til miljøfarene til å begynne med.
Ble ikke denne posten slettet i går?

men jeg tror isåfall at alkohol hadde vært ulovlig, 80-tallets artister hadde nok hat suksess, men like stor suksess blir vanskelig å svare på.
Datamaskinen hadde blitt tatt i mot med glede.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av ticks Vis innlegg
Disse påstandene gir jo ingen mening. Hadde man ikke hatt datamaskiner og biler hadde man aldri kjent til miljøfarene til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte noe av det samme; om enkelte av disse tingene ikke var del av samfunnet vårt, ville det ha vært helt annerledes, og da gir jo ikke spørsmålet mening ("Hva om det hadde skjedd i dag?").
dette tenkte jeg også på.. tenk om den nye freia melkesjokolade ble lansert nå da.. INGEN hadde likt den xD
er dere enig?
diskuter
Det lanseres ting hele tiden. "Hva om det ikke hadde blitt lansert idag"....men det er ting nå engang, og å sitte å gjette på hva som hadde skjedd, tja, det må da være andre ting å gjøre!

Det er lansert, som med alt annet... no need to guess.
Hvordan kan man påstå at alkohol hadde blitt forbudt, alkohol er jo like gammelt som historien, nesten ihvertfall.
Hvordan kan man si at alkohol er farlig mens man samtidig sier at jorda er flat?
Sist endret av eL Bohondo; 16. mai 2009 kl. 17:15.
Jeg tror alkohol hadde blitt akseptert jeg da. Men Vannklosset ville garanteret ikke fått aksept idag. Vann er på vei til å seile opp som en av de viktigste reursene våre. Så FN ville nok ikke godkjent vannklosetter nei.

Har også hørt, men om alle i hele verden skulle bruke dasspapir slik vi gjør i Norge ville verden bli avskoget, men det veit jeg egentlig ikke noe om, men kanskje dasspapir også ville blitt ulovlig om det ble introdusert idag.
Sitat av eL Bohondo Vis innlegg
Hvordan kan man påstå at alkohol hadde blitt forbudt, alkohol er jo like gammelt som historien, nesten ihvertfall.
Hvordan kan man si at alkohol er farlig mens man samtidig sier at jorda er flat?
Vis hele sitatet...
Nå spiller det jo ikke noe rolle hvor gammelt alkohol er i dag, siden trådstarter lurte på hva som hadde skjedd vis det hadde blitt lansert i dag...

I og med at hasj er ulovlig og at alkohol har blitt forsøkt å ulovlig gjøre i norge og andre land så regner jeg med at vis det pluttselig hadde blitt oppfunnet i dag og blitt lansert så hadde det neppe blitt lovlig
Genetic's Avatar
Trådstarter
Tråden ble sletta i går fordi en admin mente at den kun ville føre til enlinjere. nso så annerledes på det, og sendte den tilbake.

Melkesjokolade ville nok blitt lansert, og som i dag ville den nok blitt likt. Elsker den..
Sitat av Genetic Vis innlegg
Melkesjokolade ville nok blitt lansert, og som i dag ville den nok blitt likt. Elsker den..
Vis hele sitatet...
Hva med den ekle, nye jordbærsjokoladen?
folk hadde sikkert spydd (etter min mening) som den første gangen jeg drakk øl; det var en varm sommerdag, kanskje litt klisjè som jeg skriver det men sånn var det altså, vi satt foran vannet, jeg og tre andre kompiser, vi koste oss, hadde nettopp fått en 18-år gammel mann til å kjøpe en sekser med grans bare til oss; vi spurte, som fire små, redde unger, "kan du kjøpe øl til oss", han hadde skrattet, så godt, og til slutt sa han mens han tørket tårene etter å ha stått i solens livsinngivende stråler, "ja", og her satt vi da, jeg og tre andre kompiser og brukte korkåpneren jeg hadde lånt av min farfar, som han videre hadde fått fra vietnamkrigen, men det er en annen historie, han har fortalt meg den, når jeg var liten, 3-4 år gammel, jeg sovnet, det var tross alt en godnatthistorie, men nå sporer jeg av, vi satt altså jeg og tre kompiser og skulle drikke øl, jeg drakk først den alkoholinnholdene drikken, det rant varmt nedover halsen og jeg merket en tendens av kvalme, men fortsatte å drikke, slik alle andre gjorde, alle tenkte det samme, men ja; etter noen korte minutter begynte magesekken å sende signaler til hjernen at dette tålte den ikke, denne gjærende drikken her, å nei, og kastet det ut igjen, gjennom halsen, og med en gang mine kompiser så dette, hadde jeg satt igang en kjedereaksjon, alle spydde, vi var tross alt unge gutter, som hadde nettopp fått smaken av en øl.
Genetic's Avatar
Trådstarter
I rest my case
Alkohol har lange tradisjoner hos mennesker og det har blitt en viktig del av voksnes sosiale liv. Det var jo ulovlig i norge en stund, men smuglervirksomheten tok helt av så man måtte legalisere det igjen.
Tilogmed sukker ville vært ulovlig om det hadde blitt "lansert" i dag.
Dette spørsmålet er absolutt aktuelt for stoffet MDMA i dag, som har funnet veien til Norge for en nylansering i terapeutisk bruk! Målgruppen er depressive eller traumatiske pasienter som håndplukkes til kontrollerte forsøk. Norge er foreløpig det eneste landet i dag som gjør et nytt forsøk med MDMA som prosjekt, selvom det tidligere har vært lansert i psykiatrien med spesiell godkjenning for praktisering av stoffet i Sveits frem til 1993. MDMA var i California legalt og solgt over disk eller bar frem til 1985, da bekymringsmeldinger vedrørende stoffets rekreasjonelle bruk ankom myndighetene som via anmodning fra FDA regulerte stoffet til Schedule 1, den strengeste narkotikaklassifiseringen i Statene.

Til tross for en innklaging av psykiatrisk miljø for retten som ved dom godkjente stoffet til Schedule 3 Classification, som ville gjort den godkjent for bruk i terapien, valgte myndighetene å følge FDAs anmodning om å opprettholde klassifiseringen av MDMA på samme nivå som heroin og kokain. Dette endte brått en lovende terapeutisk behandling med stoffet.

Stoffet var allerede i Storbrittania totalforbudt i 1979 og etter illegaliseringen i USA i 1985 fulgte resten av Europa etter, med unntak av Sveits som tillot noen få godkjente behandlere å bruke det i terapeutisk sammenheng. I 1993 skjedde det fatale, at en liten glipp fra en av psykiaterne kostet en pasient livet med ibogaine, der oppfølgingen ikke var blitt gjort godt nok, og medførte da konsekvenser for den liberale holdningen til psykedeliske stoffer i terapeutisk bruk i Sveits.

Resultatet ble at den ansvarlige mistet godkjenningen for praktisering av psykedelika og MDMA i terapien, mens resterende fire fikk fortsette med pasientene som allerede var under behandling med stoffet. Etter at siste pasient som allerede var under behandling avsluttet terapien, ble stoffet også i Sveits forbudt i psykiatrien. Stoffet har hatt strenge restriksjoner over hele verden på tross av forskning som viste lovende resultater i terapeutiske forsøk og som først i år eller sent i fjor, nærmere 24 år etter at stoffet ble totalforbudt over store deler av verden, ble det igjen lansert som et forsøksprosjekt støttet av den norske stat, i terapeutisk sammenheng!

De neste årene som kommer får vi se om MDMA, også opprinnelig kjent under navnet ecstasy, blir det nye vidundermidlet, der tidligere forsøk på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet viste gode anekdotiske resultater, og som ble benyttet i lignende terapeutisk modell for håndplukkede pasienter i Sveits frem til 1993. Også der høstet stoffet god anerkjennelse blant 3 av 4 (4/5) godkjente terapeuter av MDMA i psykiatrisk behandling. Kanskje viser det seg at flere tusen lidende har vært offer for en kynisk og egoistisk politisk agenda med FDA og frykten for overdreven rekreasjonell bruk av massene, som med LSD på 60- og 70-tallet, kunne vært spart noen forferdelige år - for ikke å snakke om kanskje noen selvmord og selvmordsforsøk (depressive pasienter topper verdensstatistikken) - hvis det ikke hadde vært for propaganda som førte til totalforbudet i 1985.

Dette ville i så fall få legaliseringsdebatten rundt cannabis og avkriminalisering av dagens illegale stoffer i nytt lys verden over, og kanskje ført til en re-evaluering av WHO konvensjoner som frigjør kriminaliseringen av flere millioner mennesker verden rundt! Hva om MDMA ble lansert i dag er veldig spennende, siden det har gått troll i ord og vi venter spent på resultatet. Det er min ønskevisjon!

NB!
Forbehold om feil årstall kan være kommet i teksten, siden det er basert på min hukommelse, så gi det en margin på ca. +/- 5 år per årstall som ikke gjelder i fjor eller i år, eller 1985.
Sist endret av paranoy; 16. mai 2009 kl. 20:38.
Eller hva med kjøtt, egg og melk? Tror folk ville sett på produsentene som barbarer og groteske...
Er egentlig mer interessert i om dagens teknologi og ting hadde blitt lansert for 100 år siden. La oss si vi hadde lansert dagens datamaskiner for 100 år siden. Ville vi da klart å utvikle oss mer frem til nå da?

Samme med biler, hadde dagens biler sett lyset for 100 år siden hadde vi da hatt kun miljøvennlige biler nå?
Sitat av 4815162342 Vis innlegg
Hva med den ekle, nye jordbærsjokoladen?
folk hadde sikkert spydd (etter min mening) som den første gangen jeg drakk øl;
Vis hele sitatet...
Tenkte du i det heletatt over hva du skrev nå? Jordbærsjokoladen har jo nettop blitt lansert, tror ikke det er så stor forskjell fra nå og noen måneder siden er det vel?
Så hvis den hadde blitt lansert idag hadde folk spydd?
Sitat av Public_htmL++ Vis innlegg
Hva om bilen hadde blitt oppfunnet i dag, tror dere det hadde blitt lovlig å bruke den og masseprodusere den, selv om vi vet hvor mye det forurenser?

Miljøet er svært forurenset fra før, av store industrier etc...
Vis hele sitatet...
Ikke bare miljøskadene, men se for deg denne:
Hey! La oss lage et fremkomstmiddel som veier 1300KG! og skal kjøre mot hverandre i 80km/t med kun 50cm avstand til motgående kjøretøy!
Tror ihverfall sikkerheten rundt bilen ville vært helt anderledes.
Hvilket skulle sikres da - bil eller vei? Syns for øvrig 50 cm klarering mellom biler i motgående kjørefelt i 80-sone virket noe snaut. Med en elefantsnabel kunne bilene pu** hverandre jo! Nesten farlig å bare rulle opp vinduet for å spytte ei klyse. Syns den avstanden skal økes betraktelig. Det må være forbikjøringer du tenker på..