Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1338
Har fått i oppgave å sette opp en maskin med diverse "feil", for så å sende den videre til en person som skal fikse den.

I første omgang valgte vi å sette opp en Windows XP maskin hvor vi bl.a;

* flyttet reset-bios-jumper slik at maskinen tilsynelatende var helt død
* lot personen kjøre gjennom windows-update for å hente nyeste oppdateringer
* fjernet et par drivere som han kunne innstallere manuelt
* ba han laste ned en alternativ nettleser/antivirusprogram

I tillegg la vi inn en falsk DNS-server, samt "sperret" noen websider i hosts-filen. Da vi i etterkant måtte innstallere et trådløst nettverkskort siden han ikke hadde mulighet for kablet nett, forsvant DNS-serverproblemet. I tillegg testet han faktisk aldri de spesifikke websidene vi sa vi hadde problemer med å komme inn på, så han fikk heller ikke testet dette.

Vi skal nå levere PCen tilbake til han, med nye utfordringer - og jeg er derfor på jakt etter gode tips.

I første omgang har vi tenkt på ting som å deaktivere noen services, samt fjerne et par DLL-filer som vil gi feilmeldinger, men ikke hindre total bruk av maskinen heller.

Det vi egentlig prøver å oppnå ved å skape feil på en maskin for å så sende den videre til en person for "testing", er å kartlegge hvor mye kunnskap han egentlig har rundt emnet.

Personen er foreløpig 100% uføre, og dette er et steg på å dokumentert litt av kunnskapene hans før han evt. skal ut i arbeidslivet igjen.
Jeg syns det var litt merkelig problemer dere "skapte" for han. Dette er jo ikke reele feil som folk kommer inn på f.eks elkjøp og vil ha hjelp til. Ingen flytter biosen med et uhell, og jeg har til overs å se noen endre hosts filen selv uten å vite om det. Dette blir jo mer for å teste kunnskapene til en person, men ikke særlig reelt synes jeg.

Prøv ting som:
-> Slett hal.dll
-> Slett uitheme.dll
-> ødelegge partisjonstabellen \ MBR
-> Få tak i et virus eller noe nasty spyware
-> legg inn buggy passord på alle brukere inkl. administrator, og få han til å nullstille det.
-> Legg inn en kopi av XP, slett unna en bråte av system filer og be han finne en måte å hente ut "mine dokumenter" til bruker "Ola Nordmann".


Personlig synes jeg sånne ting er mye mer reelt for en som skal i arbeidslivet, da dette er problem man typisk støter på... finnes sikkert mange andre eksempelr og.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Jeg syns det var litt merkelig problemer dere "skapte" for han. Dette er jo ikke reele feil som folk kommer inn på f.eks elkjøp og vil ha hjelp til. Ingen flytter biosen med et uhell, og jeg har til overs å se noen endre hosts filen selv uten å vite om det.
Vis hele sitatet...
Har vært borti mange virus og trojanere som redigerer hostfilen
Conficker og et annet virus som legger inn alias fra alle torrenttrackere den vet om til 127.0.0.1
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Slett en fil og la ham prøve å få den fram igjen. (Annet "sannsynlig" oppdrag.)

Fjern den fra papirkurven også...
Når "permanent" slettede filer skal graves fram, er det viktig å ikke lagre ny data over den i mellomtiden, så å legge den inn på en "ikke-system-partisjon" er nok en god ide.
Jeg og har sett det flere gangner, men vanlig? nei... Spes ikke nå til dags da dette er så allment kjent at det nesten er bortkastet.
Er såfall en veldig lang tid siden jeg har sett et virus som gjør dette. Og if so, så fjerner antirvirus dette også, eller removal toolen som blir brukt for å ta bort viruset.

Sitat av lefsaker Vis innlegg
Har vært borti mange virus og trojanere som redigerer hostfilen
Conficker og et annet virus som legger inn alias fra alle torrenttrackere den vet om til 127.0.0.1
Vis hele sitatet...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
* Endre og glem admin-passord.
Gjør slik at CPU kjøleren ikke har skikkelig kontakt med CPUen. Fjern feks kjølepasta eller gjør noe annet.

Da må du selvfølgelig dobbeltsjekke i BIOS at PCen slår seg av automatisk ved overoppheting av CPU, hvis ikke går det dårlig.
Bruk ett batteri som ikke fungerer, på HK. Bruk en defekt IDE/S-ata kabel på HDD. Klokk PCen ned til en latterlig lav klokkefrekvens, eventuelt høyt opp, å si at du har problem med ustabil/utrolig treig PC. Endre hosts filen til noe tull (gl å få internet da). Glem admin PW, ta ut eller ødelegg Ide/s-ata kabelen til CDrom, slik at han ikke kan boote live cd.
Sist endret av Spelly; 6. mai 2009 kl. 12:17.
Ett ganske vanlig problem er at folk har XP/Vista på Pcen sin, og legger inn Linux ved siden av. Problemet da er, hvordan man skal fjærne linux samt. fikse MBR, uten at MS-OSet blir berørt.
slett boot.ini og få han til å få det tilbake.
Hva er greia her?
Vil du ha problemer som er ~umulig å feilsøke korrekt og skjer en gang hvert tiår eller reelle problemer?
Hva er greia egentlig, folk her mener du skal sette inn et randomt klokke batteri i hovedkortet, vil ikke det bare kunne resultere i skade på hardware da? samme med defekte kabler og slikt.
Skal han bare diagoistisere problemene, eller faktisk løse dem?

Har han peil i dt hele tatt vil han jo bare boote opp via en minnepenn og hente ut what ever han vil fra disken, sletter dere systemfiler vil han jo sannsynligvis bare bruke XP skiva til å reparere installasjonen, så prøv å kutt av usb/cd muligheter, slik at han kommer ut på dypt vann.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Mener å huske å ha lest om noe man skriver i notepad. Pcn vil da bare starte,skru av seg selv,starte osv. Husker ikke hva den er da
Legg til : %SystemRoot%\\system32\\shutdown.exe -s -f -t 0 ved oppstart.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
<offtopic>innstaller Vista, problem sovled! :P</offtopic>

Du kan jo plugge ut 12v ved CPU, og du kan slette bootloader.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
- Dersom maskinen bruker PATA kabler, klipp såvidt av lederen på ene siden (rød merke) av kabelen, dette burde gjøre devicen usnakkende til.
- Ha en memorystick stående litt på gap ut av slotten sin, dette burde gjøre systemet unbootable.
- Ha to skjermkort i maskinen og sett bootrekkefølgen på kortene opp motsatt enn forventet.
- Bruk en defekt kabel til strømknappen på maskinen, eller klipp styrestrømledning fra PSU til hovedkort.


- Be personen installere XP på en spillerny maskin (det setter iallefall en stoppe for 90% av brukerne her inne, så hvofor ikke).
Neutral Good
Mith's Avatar
Tape på deler av rambrikken vil skape minnefeil.
Husker det vare en klassiker når jeg gikk på skole.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
- Be personen installere XP på en spillerny maskin (det setter iallefall en stoppe for 90% av brukerne her inne, så hvofor ikke).
Vis hele sitatet...
Hahahaha, tror du ærlig talt at folk her inne ikke greier å formatere / installere xp?

Som nevn ovenfør, installer vista, sett in cd og skadene er allerede gjort
Sitat av blueshift Vis innlegg
Hahahaha, tror du ærlig talt at folk her inne ikke greier å formatere / installere xp?
Vis hele sitatet...
Jeg har i alle fall ingen problemer med å tro at det er mange her som hadde hatt problemer med det.
Legg inn et blankt passord, så hvis han prøver å skrive passord nekter PCen, skriver han ikke passord går det fint.