Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2670
Er det noen form for cannabis som er mindre psykisk skadelig? Ville selv anta at det var indica strains, men jeg er ikke sikker.

Noen idéer?
Hva mener du med psykisk skadelig? Indica strains er kjent for å gi en litt mer body-high, og skal derfor ha mindre sjans for å gi deg angst og noia. Sativa strains blir ofte omtalt som noe som gir deg en mer trippy opplevelse, noe som kanskje ikke alle liker(eller takler).

Jeg vil dog anbefale deg å bruke et annet begrep enn psykisk skadelig, fordi det avhenger helt av personen som inntar rusmiddelet. Det er ikke som å sniffe bensin eller andre løsemidler, hvor du faktisk skader hjernen. For de som ikke har en genetisk predisposisjon til mentale sykdommer, så er det verste som kan skje at du får et par intense timer.
tror alle typer cannabis kan gi deg psykiske skader, isåfall vis det ligger i genet ditt fra før..
Men de fleste har en eller annen sykdom liggenes å vente i genene sine, mener å huske at 80% har gener til å bli skitzo.

Løsmiddler er ikke bra nei, løser opp fettlaget rundt hjernen...
For å svare på spørsmålet, så er sativa mer slitsomt for hodet enn indica.
Sist endret av Bonggass; 7. mai 2009 kl. 18:36.
Hvorfor er det det? er det mindre av det stoffet som utløser sykdommer eller noe?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvorfor er det det? er det mindre av det stoffet som utløser sykdommer eller noe?
Vis hele sitatet...
Vet ikke akkurat hvorfor, eller om det stemmer 100% - men Sativa-dominerte strains sliter jo mer i skallen enn Indica, så for meg er det egentlig logisk.
Sist endret av Bonggass; 7. mai 2009 kl. 19:17.
Hvis du ser "Stoned in Suburbia", så har de en del om de psykiske lidelser forårsaket av cannabis. 1 av 10'000 jevnlige cannabisbrukere får utløst en psykose som er relatert til cannabisbruken. Det er vel godt over 1/10'000 cannabisbrukere som er mye mer utsatt for psykiske lidelser enn deg, hvis jeg skulle gjette ut fra statistikk. Dette med psykiske lidelser ser jeg mer på som regjeringens nyeste påfunn for å argumentere for videre kriminalisering. Hvis du er sånn nogenlunde frisk i hodet og ser på deg selv som voksen, så vil jeg våge meg å si at psykoser og slikt ikke er noe å uroe seg for.

Kanskje ikke dette svaret du letet etter, men bare mine 2 cents.
C. Indica har et høyere innhold av CBD og CBN i forhold til THC, noe som fører til at man blir mer "sofastein", uten at psyken løper løpsk.

C. Sativa har derimot mer THC i forhold til CBD og CBN, noe som fører til at man blir mer høy enn stein. Denne har lettere for å generere latterkick hos bruker, men da også paranoia og tankekjør.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Cannabidiol har i studier vist seg å fungere som et antipsykotisk middel som også påvirker rusen man får av Delta-9-THC (hovedkomponenten bak rusen fra cannabisbruk):
http://www.scielo.br/pdf/bjmbr/v39n4/6164.pdf

Så man kan strekke seg til å konkludere at indica strains, med et balansert forhold av THC og CBD (Cannabidiol) har mindre sjangse i å utløse angst, panikkanfall og psykoser.
Sier meg enig med Dodecha.
For mye THC uten konsentrasjon av CBD etc gir noen individer letter angst eller noia osv, for mye CBD og CBN fører til mer psykedelisk rus som igjen kan gi angst hos noen.
Jeg har forstått at CBD og CBN er med på å påvirke hvor stein og psykedelisk rusen blir, selv om THC i seg selv kan gi psykedelisk rus så tror jeg etter egen erfaring og etter å ha lest litt at en strain med mye CBN etc gir en annen rus i forhold til hva THC gjør alene. Sativa er mer thc i forhold til cbd gir en mer høy\energisk rus, indica med mer cbd etc blir man mer stein\sløv av men kan likevel gi en psykedelisk rus. For mye av begge deler kan føre til at noen får angst. Smak og behag har mye og si, noen liker bedre å være høy og andre liker mer den tunge indica rusen. Selv om begge 2 kan påvirke psyken i like stor grad.

Viss man skal være forsiktig vil jeg heller tro at planter med lavere innhold av thc etc er mildere for psyken, man kan og ta dette i betrakning viss man ser på de artiklene som sier at cannabis er mye farligere forhold til hva det var tidligere. Dette pga plantene har mye høyere konsentrasjon av thc.
Om dette er direkte sant er en annen sak..
Sist endret av sneipen; 7. mai 2009 kl. 20:42.
sett mye skriving på nff om at cannabis er psykedelisk.
Men hvordan er psykedelisk rus på cannabis ?
Har aldri lakt noe merke til dette, når jeg tenker psykedelisk så tenker jeg mønster, farger og hallisjoner, men ser jo ikke noe sånt av cannabis?
sykofant: Går vel mer på det at følelser og steming kan bli forsterket på godt og vondt. Man blir mer kreativ, tankene flyr lettere, sansene blir forsterket, etc. Jeg så ikke på cannabis som noe annet enn cannabis før, men etter mange turer så ser jeg klart likhetstrekk mellom det og psykedeliske droger.
Sitat av sykofant Vis innlegg
sett mye skriving på nff om at cannabis er psykedelisk.
Men hvordan er psykedelisk rus på cannabis ?
Har aldri lakt noe merke til dette, når jeg tenker psykedelisk så tenker jeg mønster, farger og hallisjoner, men ser jo ikke noe sånt av cannabis?
Vis hele sitatet...
Om du inntar større mengder cannabis - f.eks spiser større mengder space-cookies vil du raskt oppdage at hasj er psykedelisk. I India inntar man ofte cannabis gjennom såkalte Bhang-lassies. Personlig erfaring ved inntak av en sterk bhang-lassi var psykedelisk effekt. Man mister dybdesyn, farger blir sterker - sterke visuals med øynene lukket osv.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Er det noen form for cannabis som er mindre psykisk skadelig? Ville selv anta at det var indica strains, men jeg er ikke sikker.

Noen idéer?
Vis hele sitatet...
Viser til dodechas svar.

Det gikk forresten en meget fin dokumentar på NRK2 for ikke så lenge siden. En britisk dokumentar om en middelaldrende dame som sjekket opp forskjellige typer cannabis. På slutten så var hun del av en test der man gav ren THC intravenøst og deretter THC blandet med cannabisoljer som liknende god gammeldags naturlig (ikke genspleisa eller prøvd å øke THC mengden i) cannabisplanter.

Under inntak av THC blandet med cannabioler var virkningen svært så lystig. Programleder var meget lattermild og spørreskjema om psykotisk virkning hun ble bedt å krysse av var en kilde til mye humor. På dette skjema var scoren helt vanlig - utenfor psykotisk fare.

Etter inntak av ren THC derimot var paranoiaen svært dominerende. Hun satt med gnagende følelse og ett anstrengt uttrykk. Dette var under påsyn av psykiater og hun ble bedt om å krysse av på et skjema for psykoser (samme som under THC blandet med cannabioler). På dette skjemaet skåret hun for høyt på psykotisk tilstand.

Noe å tenke på for dem som er opptatt av høyest mulig THC innhold. Man blir selvfølgelig vedlig høy av å røyke svært THC holdig weed - en annen ting er følelsen det gir en.. Om man er ute etter en lattermild avslappende og ufarlig (i psykisk sammenheng) rus - så er det best å holde seg til det naturlige.
legger til at dette var en gjennomgående trend for alle som hadde deltatt i undersøkelsen
Sitat av sykofant Vis innlegg
sett mye skriving på nff om at cannabis er psykedelisk.
Men hvordan er psykedelisk rus på cannabis ?
Har aldri lakt noe merke til dette, når jeg tenker psykedelisk så tenker jeg mønster, farger og hallisjoner, men ser jo ikke noe sånt av cannabis?
Vis hele sitatet...
Cannabis kan være trippy som bare faen om man vil. Større mengder, kvalitetsprodukter og riktig mindset kan lett sende deg ganske langt ut. At folk flest forbinder ordet psykedelisk med hallusinasjoner er naturligvis med på å styrke synet på at "cannabis bare er cannabis". Psykedelika er langt mer enn bare visuals og morsomme illusjoner, det handler mye mer om hvilke tankemønstre man beveger seg inn på. Si meg, har du aldri tenkt litt abstrakt på cannabis? I andre baner? Out of the box?

Cannabis har også visuelle effekter i større mengder. Fargeforsterkninger og CEVs f.eks opplever jeg ofte, for ikke å snakke om mange kule tankemønstre. Men slikt legger man vel merke til enklere om man har endel tripper på CV'en. Videre er cannabis for mange kun et loke drog: Høre på musikk, le, se på tv/film. Om det er alt du gjør denne nyttige planten til å være så kommer den nettopp til å være dette. Bruk den altererte tilstanden til å utforske sinnet ditt så skal jeg love deg at cannabis er psykedelisk as hell =)

Sorry for off-topic =)
Sist endret av Sky; 7. mai 2009 kl. 22:07.
Tenker som regel likt etter at jeg har røyket, men vis jeg vil, så kan jeg fundere mere og dypere på ting.
Røyker mest med venner for kosens skyld, se film le osv som du sier.
Men de røykeopplevelsene jeg vertsetter mest er de gangene jeg sitter på natten alene på verandaen og ser på den klare nattehimmelen og bare tenker over alt mulig rart.

De gangene jeg sitter å ser på himmelen så kan jeg si meg så vidt enig i at det er litt psykedellisk, men det går mest på tankegang ikke vissuals.
Eller faen, hva er det jeg sitter å skriver :P
Forige gang jeg røyka og så på nattehimmelen kom det streker mellom stjernene som igjen lagde stjernebilder, tenkte ikke over i det heletatt at det kan være pga det er psykedelisk... men det er vel et bevis på at det er det

Anbefaler forøvrig alle som røyker i ny og ne å fyre en joint på natterstider alene mens man ser på stjernene la seg flyte med og tenke nye tanker og fundere på ting som dukker opp
Det er rett og slett feil at indica-strains inneholder mer cannabidiol (CBD) enn sativa. Nesten ingen vestlige strains inneholder særlige mengder av CBD, da planter alltid har blitt selektert ut til å inneholde mest mulig thc og minst mulig cbd. Bortsett fra medisinske typer som er spesielt avlet fram for å inneholde CBD.

Årsaken til planter med høyt CBD-innhold ikke brukes som rusplanter, er som flere har skrevet at CBD motvirker effekten av thc. Det er ikke CBD-nivået i cannabisen som gjør at man blir stein på indica, og høy på sativa heller. Enkelte mener dette skyldes terpenene i planten, andre mener det er fordi indicaene blir raskere modne, og derfor en større del av thc-en blir omdannet til cannabinol (CBN) som er et degraderingsprodukt av THC.
Som svar til trådstarter anbefaler jeg feks. en afghani eller aurora indica.
Sitat av Fredshroom Vis innlegg
Det er rett og slett feil at indica-strains inneholder mer cannabidiol (CBD) enn sativa. Nesten ingen vestlige strains inneholder særlige mengder av CBD, da planter alltid har blitt selektert ut til å inneholde mest mulig thc og minst mulig cbd. Bortsett fra medisinske typer som er spesielt avlet fram for å inneholde CBD.

Årsaken til planter med høyt CBD-innhold ikke brukes som rusplanter, er som flere har skrevet at CBD motvirker effekten av thc. Det er ikke CBD-nivået i cannabisen som gjør at man blir stein på indica, og høy på sativa heller. Enkelte mener dette skyldes terpenene i planten, andre mener det er fordi indicaene blir raskere modne, og derfor en større del av thc-en blir omdanhttp://static.freakforum.nu/forum/images/smilies/smile.gifnet til cannabinol (CBN) som er et degraderingsprodukt av THC.
Vis hele sitatet...
Trodde CBD og ble dannet i nedbrytningsprosessen.
Inneholder CBD virkninger, eller brukes det i medisinske planter for å dempe rusen man får av planter uten dette?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om du inntar større mengder cannabis - f.eks spiser større mengder space-cookies vil du raskt oppdage at hasj er psykedelisk. I India inntar man ofte cannabis gjennom såkalte Bhang-lassies. Personlig erfaring ved inntak av en sterk bhang-lassi var psykedelisk effekt. Man mister dybdesyn, farger blir sterker - sterke visuals med øynene lukket osv.
Vis hele sitatet...
Sant så sant!

Av en eller annen rar grunn, så ser jeg alltid for meg et spill :s det er det samme spillet, noe ala skydiver hvis dere husker det ?: -p

helt sykt + tankene går til h** x)
Sitat av sneipen Vis innlegg
Trodde CBD og ble dannet i nedbrytningsprosessen.
Inneholder CBD virkninger, eller brukes det i medisinske planter for å dempe rusen man får av planter uten dette?
Vis hele sitatet...
Det er CBN som dannes i nedbrytningsprosessen, ikke CBD. Det er jo kjent at man får en mer "stony" effekt jo modnere planter er før de høstes. Det er uenighet om dette skyldes høyere nivå av CBN, eller noe annet. Tidligere trodde man det var høyt nivå av CBN som gjorde man stein, men greia er at man kan ha en sativa, og en indica med nøyaktig samme nivå av THC/CBN/CBD, allikevel blir man stein på indicaen, og høy på sativaen. Det er mest sannsynlig terpenene, luktene og aromaene som gjør at forskjellige planter har forskjellig effekt.

CBD motvirker effekten av THC som sagt, derfor velges planter med lavt CBD-nivå til rusplanter. CBD og THC virker på forskjellige cannabinoidreseptorer (cb1/cb2) kun den ene gir rus, CBD virker på cb2-reseptoren og antas å ha en terapeutisk effekt, derfor har noen fremstilt typer med høyt CBD-niva. Er ikke så inne på akkurat det, tror det er enkelte sykdommer det antas å være bra for.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sneipen: Det er to forskjellige stoffer, cannabidiol (CBD) er stoffet som påvirker THC rusen samt er antipsykotisk etc, mens Cannabinol (CBN) er hva Delta-9-THC blir etter nedbryting (oksidering).

Fredshroom: Jeg skulle gjerne likt å se kilder av dette, i og med at bl.a. studiene Bearass nevner fra BBC dokumentaren "should i smoke dope" konkluderer med at CBD påvirker hvordan rusen oppleves og ikke motvirker den og at dette er det som rapporteres ved bruk av indica dominante strains. Flere dokumenterer også at hasj produsert i europa/midtøsten/asia fra indica strains inneholder langt mer CBD nivå enn sativa.

http://www.mindhacks.com/blog/2008/0...n_cannabi.html
CBD (Cannabidiol) increases some of the effects of THC and decreases other effects of THC. High levels of THC and low levels of CBD contribute to a strong, clear headed, more energetic high.

Cannabis that has a high level of both THC and CBD will produce a strong head-stone that feels almost dreamlike. Cannabis that has low levels of THC and high levels of CBD produces more of a stoned feeling. The mind feels dull and the body feels tired.

CBN (Cannabinol) is produced as THC ages and breaks down, this process is known as oxidization. High levels of CBN tend to make the user feel messed up rather than high.

CBN levels can be kept to a minimum by storing cannabis products in a dark, cool, airtight environment. Marijuana should be dry prior to storage, and may have to be dried again after being stored somewhere that is humid.

http://www.a1b2c3.com/drugs/mj028.htm
http://www.drugs-forum.com/growfaq/1529_files/sp3r500w.jpg

Det runde "hodet" på trikomen er hvor virkestoffet ligger. Den klare blankfargen vil gå over til hvit når de inneholder mest THC. Fargen vil gå fra hvit, til mørkere hvit, til brun når de inneholder mest CBD og litt mindre mengder THC. Som Dodecha skriver over vil noe THC omgjøres til CBN under lengre lagring, spesielt under dårlig lagring.

Ps: Legg merke til forskjellene mellom THC, CBN og CBD!
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. mai 2009 kl. 13:50.
For å minimere skadevirkningen av cannabis bør en jo kanskje se litt på vaporizator-pipe. Slik at en bare inntar de psykoaktive stoffene uten alle de andre følge stoffene som er i produktet.

Hva strains angår er vel en sikker bet ( som før nevnt i tråden her )å unngå alle haze varianter siden de har en tendens til å heve hjerte rytmen, og not in a good way. Og heller gå for indica varianter...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sneipen: Det er to forskjellige stoffer, cannabidiol (CBD) er stoffet som påvirker THC rusen samt er antipsykotisk etc, mens Cannabinol (CBN) er hva Delta-9-THC blir etter nedbryting (oksidering).

Fredshroom: Jeg skulle gjerne likt å se kilder av dette, i og med at bl.a. studiene Bearass nevner fra BBC dokumentaren "should i smoke dope" konkluderer med at CBD påvirker hvordan rusen oppleves og ikke motvirker den og at dette er det som rapporteres ved bruk av indica dominante strains. Flere dokumenterer også at hasj produsert i europa/midtøsten/asia fra indica strains inneholder langt mer CBD nivå enn sativa.

http://www.mindhacks.com/blog/2008/0...n_cannabi.html
Vis hele sitatet...
Roter du ikke med CBD og CBN nå? Jeg har sett den BBC dokumentaren, og jeg mener å huske at hun ble injisert kun THC første gangen, deretter THC sammen med andre cannabioder. Jeg fikk ikke med meg at hun ble injisert CBD?

Helt korrekt at CBN er et nedbrytningsprodukt av THC. CBD påvirker rusen ved at den demper den. CBD påvirker ikke de samme cannabiodreseptorene som THC, og gir ingen rus alene.
Sitat av Fredshroom Vis innlegg
Roter du ikke med CBD og CBN nå? Jeg har sett den BBC dokumentaren, og jeg mener å huske at hun ble injisert kun THC første gangen, deretter THC sammen med andre cannabioder. Jeg fikk ikke med meg at hun ble injisert CBD?

Helt korrekt at CBN er et nedbrytningsprodukt av THC. CBD påvirker rusen ved at den demper den. CBD påvirker ikke de samme cannabiodreseptorene som THC, og gir ingen rus alene.
Vis hele sitatet...
I BBC dokumentaren, Should I Smoke Dope?, drar Nicky Taylor til Amsterdam for og proeve ut de forskjellige typene cannabis-produkter som finnes, daglig i 30 dager. Ene dagen injiserer de en stor dose ren THC, som gjoer hun paranoid, forvirret, mye tankespinn - der hun klarer og sette seg fast i en negativ tankegang. Neste gang proever hun en mix av THC & andre Cannabinoid. Da blir hun avslappet, lattermild, glad, you know the effects...

Cannabinoid er en gruppe stoffer i Cannabis planten. Cannabisplanten inneholder over 50 forskjellige cannabinoider. Her er en liten liste med noen eksempler, hvor mesteparten er psykoaktive cannabinoider: THC, CBD, CBN, CBG, CBC, CBL, CBV, THCV, CBDV, CBCV, CBGV, CBGM. Jeg regner med at i sproeyta som inneholdt THC + andre cannabinoider var en god mix av forksjellige cannabinoider, ikke bare CBD eller bare CBN.

Denne dokumentaren ligger ute paa youtube i 6 forksjellige deler, og del 6 faar man se hva jeg prater om.
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. juni 2009 kl. 12:24.
Puff:
Jeg har lest dine poster først nå. Du har rett i det meste, men du treffer litt utenfor skiven på et par vesentlige detaljer:

CBD-nivået i trikomene endres verken ved modning, tørking eller curing. Denne er konstant

Trikomene har høyest thc-nivå rett før de starter å endre farve, fra blank til hvit. Farvendringen skyldes at nedbrytningen av cannabinoidene allerede har startet.

Bare for å oppklare, samt:
Vestlige kommersielle cannabistrains, inneholder knapt målbare mengder av CBD uansett om vi snakker om indica eller sativa.

Med andre ord, er ikke årsaken til at indica gir kraftigere body-effekt, høyere CBD-nivå.