Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4419
Hei, sitter som vanlig å leser om rusmidler på internett, og kom over denne posten på ung.no, hvor en 13-åring uttaler seg om sine meninger rundt rusmidler:

Hei! Jeg er en jenta på 13 år som har om rusmidler på skolen. Jeg vil bare si til alle dere som tviler, men som har litt lyst, IKKE BEGYNN!!! Det kommer til å bli rene helvete for dere! Dere kommer til å miste venner, og bli ensom og avhengig! Ingen fortjener et sånt liv, så tenk dere 2 ganger om før dere prøver det. Vil dere ødelegge livet deres, eller ikke ?


Da jeg leste denne posten, ble jeg lettere irritert, men også fortvilet over hva det er unger får fortalt av lærere og foreldre om rusmidler. Det blir jo selvsagt dumt, og ikke minst litt smålig å skulle bli sint over et utsagn fra en person som ikke vet hva hun snakker om, så derfor valgte jeg heller å skrive et inlegg som svar på samme siden:

Hei. Flott du setter deg inn i rusmidler. Du sier det vil bli rene helvette for de som prøver rusmidler. Hvilke rusmidler er det snakk om her? Cannabis? Kokain? Å slå alle rusmidler under en kam og si at det blir et helvette for de som prøver, blir ikke annet enn veldig useriøst, og viser egentlig bare hvor lite du kan om dette temaet.

"Rusmidler" er kun en betegnelse på stoffer som virker psykoaktivt på hjernen, og kan gi en rus. Vi har tre forskjellige grupper innenfor rusmidler. Sentralstimulerende stoffer(kokain, amfetamin, ecstasy), dempende stoffer (heroin, morfin) og hallusinogene stoffer, (LSD, psilocybin, DMT etc)
For å si det veldig enkelt, stoffene innenfor disse tre gruppene virker veldig forskjellige på mennesker, og kan derfor ikke falle under samme kategori, bortsett fra at de alle virker psykoaktivt og er ulovlige.

Dessuten så er det viktig å nevne at lærere og andre personer som bryr seg, forteller barn og ungdom ganske mye som ikke stemmer med virkelighetsbilde rundt rusmidler, rett og slett fordi svært få vet hva bruk av forskjellige rusmidler innebærer, og ønsker derfor å avskrekke til bruk.

For det første, så har nok lærerne fortalt dere ganske mye som ikke stemmer med virkelighetsbilde, rett og slett fordi svært få mennesker vet hva bruk av forskjellige rusmidler innebærer.

Å innta et rusmiddel én gang vil aldri føre med seg avhengighet, men kan, selvfølgelig, få brukeren til å ha lyst til å prøve igjen. Da kommer vi inn på forskjellige typer avhengighet, hvor man skiller mellom psykisk avhengighet, hvor brukeren opplever en psykisk trang til å prøve det igjen, til fysisk avhengighet, hvor brukeren blir syk og kan få smerter i kroppen om han/hun ikke får stoffet.
Med andre ord, det er viktig å skille mellom forskjellige rusmidler og hvertfall ha grunnleggende kunnskaper om rusmidler før man uttaler seg om det.

Du sier også at man kommer til å miste venner og bli ensom. Igjen, dette blir en alt for useriøs ting å si, uten noen form for argument til å støtte opp påstanden. Å miste venner og å ende opp ensom på grunn av rusmisbruk er noe som absolutt kan skje, men er noe som først ofte forekommer etter lang tids misbruk, hvor man har kommet så langt nede og det eneste som teller er å få tak i mer stoff. Da kan man ofte utvikle en veldig selvopptatt og kynisk væremåte, hvor man mister evnen til å bry seg om andre mennesker på på samme måte som man gjorde før.

Denne posten kunne ha blitt (VELDIG) mye lengre, men føler jeg har fått sagt det aller viktigste, og håper du har blitt litt klokere rundt dette med rusmidler, og at du har even til å tenke selv uten å bare bli "foret" med all skremselspropaganden som er ute og går.
En siste ting: Jeg er ingen typisk liberalist som mener at forskjellige stoffer skal legaliseres, men synes det er viktig at folk skaffer seg kunnskap rundt dette temaet, fordi de fleste i samfunnet har veldig lite kunnskap rundt dette temaet, og blir da ofte fortalt ting som ikke stemmer med virkeligheten.


Kanskje noen mener det var litt dumt å skrive et så langt innlegg til en liten jente som ikke vet noe om dette temaet, men dette er noe som irriterer meg så til de grader når folk kommer med påstand etter påstand uten argument. Uansett, noen andre ting dere syns burde ha vært med?

http://www.ung.no/her/2213_H%C3%B8r_HER.html
Fint svar du har kommet med, men jeg tror ærlig talt du kaster perler for svin. Lite sannsynlig at jentungen kommer til å tenke at "har kommer han med et gyldig poeng". Jeg er dog enig i at lærere burde gi et noe mer nyansert bilde av rus(mis)bruk enn det som trolig er tilfelle.
Bra skrevet, stemmer veldig bra.
Er helt enig i det at lærere kan altfor lite om rusmidler, og rett og slett bare pøser på med skremselpropaganda. Men det er fortsatt viktig å ikke legge alt for mye fokus på de "positive" sidene ved rusmidler, når man skal fortelle dette til 13 år gamle elever. Men heller gi dem ett "helhets inntrykk" av rusmidler, og komme med fakta i stede for bare å komme med skremsel og propaganda.

Men jeg synes måten du forklarte det på var veldig fin (KP). Hadde bare lærere osv fått litt mer greie på dette, så.
Sist endret av Zeco; 5. desember 2010 kl. 03:44.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
tok en titt på rusmidler - hasj på ung.no.. jeg forstår deg TS.. forsår deg virkelig!
Det blir kansje litt for teoretisk for en 13 åring? Tror uten tvil du kunne ha prøvd å fått inn et par praktiske eksempler.

"Ole jobber som gartner, og røyket en gang en ulovlig plante. Ole har aldri blitt påvirket av dette i resten av sitt liv, da Ole ikke følte at dette var noe for han, på like linje med Solo brus, Ole smakte det en gang, men syntes ikke dette var noe godt"

Vs.

"Jonathan jobber også som gartner. Han bestemte seg for å tjene ekstra penger på å selge ulovlige planter. For å sikre seg at det han solgte var bra, bestemte Jonathan seg for å prøvesmake alle plantene han solgte. Etter hvert bestemte han seg bare for å selge halvparten av det han laget, slik at han kunne beholde halvparten selv. Jonathan mistet senere jobben, men fortsatte å dyrke plantene sine. Etter hvert mistet Jonathan alle de gamle venne sine, som ikke respektere det han drev på med. Jonathan måtte få seg nye venner."

Narkotika er så mye som man gjør det til selv, det er ikke slik at om man berører er narkotisk stoff, er man dirr inn i kasjotten for å få på seg stripete svart/hvit fengsel dress.
Har selv erfaring med rusmidler og er enig i noe av det du sier, skolen setter ut en skremselspropganda noe som gjør folk både uvitende og dumme. Det gjør allikevel ikke noe at de skremmer ungene vekk fra rusmidler, så det ikke går helt av hengslene, men det hadde vært bedre med saklig fakta isteden for oppfunnet bullshit.
Her på skolen sa de at du kan få alvorlig hjerneskade av cannabis..

Bra skrevet, men jeg tror ikke en avarage 13-åring kommer til å synes at det var noe bra. Hun tror sikkert at du er en narkis eller noe sånt.

+KP!
Sist endret av onClipEvent; 5. desember 2010 kl. 03:55.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Her på skolen sa de at du kan få alvorlig hjerneskade av cannabis..
Vis hele sitatet...
Ja, "hjerneskade" blir vel litt feil ordbruk . Men da tenkte de sikkert på at THC kan utløse psykiske lidelser på noen som har det liggende.
Egentlig er det ganske synd at de som er på det forumet kanskje ikke kommer til å skjønne en drit av posten din.
(utifra hvordan samtalene forsetter nedover).
Sitat av Alden Vis innlegg
Egentlig er det ganske synd at de som er på det forumet kanskje ikke kommer til å skjønne en drit av posten din.
(utifra hvordan samtalene forsetter nedover).
Vis hele sitatet...
Ja, du har jo rett i det. Ble kanskje litt for "avansert" det jeg skrev om de forskjellige typene rusmidler. Vitner bare til hvor ekstremt lite nyttig informasjon de får av voksne på skolen.
KP for svaret, men det trekkes tilbake fordi du tar opp diskusjonen om narkotika med en 13åring.
Vedkommende må vokse seg ut av propagandaen, ikke dras ut som 13åring.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sååeeh.. du har påpekt at en 13-åring ikke er ekspert på rusmidler. GG?
Synes det er veldig bra hva du svarer til henne. Hun ba om synspunkter, og når hun selv ikke vet noe om hva hun ber etter mer info om er det bare rimelig å være oppriktig. Spesielt på et så ømt emne som rusmidler i hennes alder. Synes ikke informasjonen var for avansert heller. Det er noen fremmedord, men det er godt forklart og dersom hun leser teksten 2-3 ganger vil hun forstå det viktigste innholdet. Det kan dog argumenteres for og imot om det i bunn og grunn kanskje er bedre å skremme unge ungdommer i den retning at de tror hasj er dødelig på første trekket, men jeg har allerede ytret min mening
Sitat av robhol Vis innlegg
Sååeeh.. du har påpekt at en 13-åring ikke er ekspert på rusmidler. GG?
Vis hele sitatet...
som jeg skrev, selvfølgelig er ikke en 13 år gammal jente noen ekspert på rusmidler, men jeg ville bare at hun skulle få litt mer kunnskaper om temaet før hun uttaler seg om det på ung.no, og sier ting vi har hørt 1000 ganger før. Både for hennes og andre uvitendes del.
Når jeg gikk på barneskolen hadde vi en eks-narkoman på besøk som skulle fortelle oss om rusmilder. Han sa at det er greit å prøve litt hasj når vi nærmer oss 20 åra, bare vi holder oss unna sterkere saker. Læreren nikka og var enig.
Nå er det ikke altfor lenge siden jeg fikk denne "opplæringen" selv. Problemet er rett og slett at man ikke får vite noe som helst om rusmidler, jeg fikk bare vite den gode gamle gateway-teorien og at man kommer inn i et rusmiljø og deretter blir narkoman-pyroman-kleptoman. Vi fikk ikke engang vite navnet på rusmidler, langt mindre virkningen, og derfor ble det utrolig lett for meg og tenke at narkotika er ETT stoff som gjør deg gæren, og alle følgene tanker som måtte utarte seg med dette som et førsteprinsipp. Dette kom fra organisasjonen MOT. MOT til å si nei, ja til å fore unger med propaganda.

Denne jenta ser ut til å ha hørt mer eller mindre det samme som meg, og resultatet er forståelig.
Sitat av robhol Vis innlegg
Sååeeh.. du har påpekt at en 13-åring ikke er ekspert på rusmidler. GG?
Vis hele sitatet...
Sååeeh.. hva er problemet? Hva er galt med å være en motvekt til skremselspropagandaen hun blir foret med på den måten at man faktisk skriver noe som er sant? Bortkastet tid i dette tilfellet? Kanskje, men jeg ser ikke problemet med det heller. Kanskje hun eller noen andre ihvertfall får følelsen av at det er en sak med flere nyanser enn de har vært klar over tidligere.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Ja, "hjerneskade" blir vel litt feil ordbruk . Men da tenkte de sikkert på at THC kan utløse psykiske lidelser på noen som har det liggende.
Vis hele sitatet...
Skulle lagt til en "" på slutten av setningen min, fordi jeg mente at det er ganske teit at de sier sånt
På ungdomskolen vår så sa de at man kunne se alver og delfiner hoppe rundt i ring, hvis man røyker cannabis, første spørsmålet mitt var hvor er det de fikk tak i så bra weed!?
Føler det er litt trolling på siden. feks skriver Eliss, 14, (utdrag fra teksten)

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg, trenger noen råd og tips.. Har gått igjennom en del ting dette året, som jeg har taklet på utrolig dumme måter.
For snart 2 år siden mistet jeg mormoren min, hun døde brått av kreft. I august ifjord taklet jeg ikke sorgen lengere, og begynte i det små og skade megselv. Etterhvert som tiden gikk, og det ble nermere julen og den tunge tiden, ble selvskadingen min stadig verre
Vis hele sitatet...

Jeg vet bare at om jeg ikke får han tilbake, kommer jeg til og havne i et helt feil miljø.
Eks.; En bekjent spurte om han kunne sette en GHB sprøyte i meg, og jeg ble lykkelig. Jeg sa bare "Vi får se ;p" Men jeg mente klart JA. Føler det som om det ikke er mer håp for meg, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Om noen har noen råd eller tips og komme med, så værsåsnill, hjelp meg !
Vis hele sitatet...


Jeg og ste-søsteren min var alene hjemme, og vi fant ut at vi skulle dra på stranden. Ste-søsteren min skulle låne en shorts av mamma, og mens jeg ble sittende inne på rommet, gikk hun inn på soverommet dems og kikket i skapet.
Da hun kom tilbake, var hun helt blek. Hun stirret på meg som om hun hadde sett en død person elns.
"Jeg fant heroin.." Sa hun, helt fraværende. Jeg hadde store problemer med og tro henne der hun sto og stirret ut i luften, så jeg begynte og le.
"Hehehh.. Du er ikke serriøs." Jeg ante ikke hva jeg skulle si, og håpet hun skulle fortelle meg at det bare var kødd alt sammen. Det var det ikke.
Vi gikk sakte sammen inn på rommet dems igjen, og jeg ble lammet da jeg så det. Det lå: 2 små poser med hvitt pulver, 2 hjemmelagde sugerør, en haug med ubrukte sprøyter, en pose med brukte sprøyter og litt tobakksrester og slikt på en hylle i klesskapet.
Vis hele sitatet...
Er dette bare en overivrig liten kid, eller føler dere det er trolling på gang? Nå vet jeg ikke hvor gammel denne stesøsteren er, men at de vet at det er heroin er jo rein gjetting i så fall.
Sist endret av mo3; 5. desember 2010 kl. 14:42.
Lurer på om det er noen som har fått besøk av en fyr som heter HP på ungdoms eller vg skole? personlig syntes jeg at det meste han sa var bullshit. Han hadde rett på noen punkter, hvordan rusmidler virker og hvordan man kommer inn i en negativ spiral. Men alt annet var bare bullshit og skremselspropaganda. selv om han har vært rusmisbruker selv. Se på nettsiden hans www.hp-777.com. Føler at det er sånt dritt som får ungdommer til å tro at alt av rus er farlig.
Sist endret av happy violence; 5. desember 2010 kl. 19:28.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Lurer på om det er noen som har fått besøk av en fyr som heter HP på ungdoms eller vg skole? personlig syntes jeg at det meste han sa var bullshit. Han hadde rett på noen punkter, hvordan rusmidler virker og hvordan man kommer inn i en negativ spiral. Men alt annet var bare bullshit og skremselspropaganda. selv om han har vært rusmisbruker selv. Se på nettsiden hans www.hp-777.com. Føler at det er sånt dritt som får ungdommer til å tro at alt av rus er farlig.
Vis hele sitatet...
Denne linken virker legitim.
Haha, han der ja. Var vel et intervju med han i vi menn, fhm eller noe. gæren torpedo som plutselig fant jesus. litt forskjell på hans livsstil og en tilfeldig fyr som er glad i litt hasj, for å si det sånn.
Sist endret av enceone; 5. desember 2010 kl. 19:53.
Se på nettsiden hans www.hp-777.com
Vis hele sitatet...
Hysterisk morsom nettside
Han forteller først at rus er farlig og slikt, for så å brette en stekepanne og dele telefonkataloger? Hvordan klarte noen å leie ham inn?
Idag var en dame å snakket med oss om "sniffing" av Glade.

De sa at det er sjanse for at man dævver på første bruk. Er det sant?

(Jeg vet ganske lite om det her..)
Går vel an om du tar nok til å kvele deg selv, men jeg skal ikke si noe sikkert.
onClipEventOm man sniffer inn annet en oksygen til man får tilstreklig mangel på oksygen så dør man ja, om dette er 1 eller 14535 gang man sniffer noe blir egentlig det samme.
Man kan dø av oksygenmangel, ja men tviler sterkt på at det er mulig å dø etter et sniff. Glade er vel et fettløsende middel, noe som gjør det ekstremt farlig å inhalere. Man kan pådra seg en kraftig hjerneskade av sniffing av løsemidler, men tror ikke det er mulig å dø kun etter en gang. Dere husker kanskje historien som herjet nyhetene for noen år siden om jenta som sniffet formfett med noen venner og ble helt grønnsak av det det? Farlige greier...
Man kan dø av å drikke for mye vann også..
Sitat av NannirK Vis innlegg
Man kan dø av å drikke for mye vann også..
Vis hele sitatet...
Usaklig sammenligning. Du skal ha hue ditt godt plantet opp der sola aldri skinner om du seriøst synes det gir mening å sammenligne inhalering av løsemidler med å drikke vann.
Sitat av Sky Vis innlegg
Usaklig sammenligning. Du skal ha hue ditt godt plantet opp der sola aldri skinner om du seriøst synes det gir mening å sammenligne inhalering av løsemidler med å drikke vann.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke alt her i verden som trenger å være så forbanna alvorlig?
Faktum er at alt er farlig for kroppen i større doser.
Og i dette eksempelet sammenliknet jeg heller det å drikke vann med det å få i seg komparativt like små mengder med hva enn det er en kan sniffe med døden til følge.
Det er for så vidt også farligere å inhalere vann enn å inhalere Glade, da Glade kan gi hjerneskader, mens å inhalere vann stort sett fører til død.
Sist endret av DoktorKven; 5. desember 2010 kl. 23:36. Grunn: fordi mor di er ei ku
Sitat av NannirK Vis innlegg
Det er vel ikke alt her i verden som trenger å være så forbanna alvorlig?
Faktum er at alt er farlig for kroppen i større doser.
Og i dette eksempelet sammenliknet jeg heller det å drikke vann med det å få i seg komparativt like små mengder med hva enn det er en kan sniffe med døden til følge.
Det er for så vidt også farligere å inhalere vann enn å inhalere Glade, da Glade kan gi hjerneskader, mens å inhalere vann stort sett fører til død.
Vis hele sitatet...
Man innhalerer jo vann hele tiden? Damp osv.
Men jeg har da aldri dødd?
Sist endret av Aaatcho; 6. desember 2010 kl. 01:14.
Syns det er bra at denne 13 år gamle jenta ikke har lyst å bli en crackwhore som gir blowjobs om et år for å kunne finansiere sin avhengighet.

Selv om man ikke bokstavelig talt kan dø av all slags rusmidler, sett med antitetisk tolkning er jo det logiskt.

Peter fra family guy sier jo noe rundt det.
I'll tell you what's not cool--killing strippers. Strippers are people too; naked people who may be willing to pleasure you for a price you negotiate later behind the curtain of a VIP room. Besides, there's no reason to kill them, 'cause most of them are already dead inside...
Vis hele sitatet...
Dette illustrer mitt poeng meget godt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Syns det er bra at denne 13 år gamle jenta ikke har lyst å bli en crackwhore som gir blowjobs om et år for å kunne finansiere sin avhengighet.
Vis hele sitatet...
Det gjør nok alle andre også, rusmidler er ikke synonymt med "å bli en crackwhore som gir blowjobs".
(eksempel) Om min lillesøster hadde sagt dette hadde jeg blitt meget fornøyd!
Selv om det ikke er sannhet, så mener jeg selv at ikke alt trenger og være sant da jeg mener alder spiller en viss rolle. Sannheten kan komme seinere. Hadde min lillesøster på 13 år sagt at hasj og kokain er kult, hadde hun fått seg et klapp i bakhodet. Men dette er selvfølgelig meg.

Rusmidler er kanskje ikke synonymt med "å bli en crackwhore som gir blowjobs", men jeg vil heller ikke at unger som akkurat har nådd tenåra skal gå rundt rusa.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Syns det er bra at denne 13 år gamle jenta ikke har lyst å bli en crackwhore som gir blowjobs om et år for å kunne finansiere sin avhengighet.

Selv om man ikke bokstavelig talt kan dø av all slags rusmidler, sett med antitetisk tolkning er jo det logiskt.

Peter fra family guy sier jo noe rundt det.

I'll tell you what's not cool--killing strippers. Strippers are people too; naked people who may be willing to pleasure you for a price you negotiate later behind the curtain of a VIP room. Besides, there's no reason to kill them, 'cause most of them are already dead inside...


Dette illustrer mitt poeng meget godt.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all vide verden illustrerer dette noen ting i det hele tatt?

Det illustrerer ihvertfall ikke hva det som er relevant til temaet i denne tråden, om det er lurt/riktig å proklamere skremselspropaganda som er feilaktig og generaliserende, fremfor å heller gi korrekt og objektiv informasjon.
Sitat av Eliss, 14
2 hjemmelagde sugerør
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer mest på er følgende: Hva i alle dager er hjemmelagede sugerør, og hvordan lager man dem?

Fra spøk til revolver; selv om trådstarters innlegg ikke er perfekt, er det en god del mer korrekt enn det jentungen har fått høre på skolen, og jeg synes det er en god ting å påpeke at alt ikke er så svart/hvitt som lærere og andre autoritetspersoner i blant fremstiller det. Om en jente på 13 er klar for å skremmes fra vettet med skrekkhistorier og hasj og helvette, da er hun også gammel nok til å få en liten dose motvekt

Sitat av NannirK Vis innlegg
Det er vel ikke alt her i verden som trenger å være så forbanna alvorlig?
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om liv og død, og det er definitivt en av de tingene man bør ta seriøst. Det er en reell mulighet for å dø av å innhalere drivgass fra Glade, formfett eller andre aerosol-produkter. Det kan lede til hjerneskader og i verste fall død. Innhalering av vann er også farlig.
Sist endret av felix_poker; 6. desember 2010 kl. 17:15.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det jeg lurer mest på er følgende: Hva i alle dager er hjemmelagede sugerør, og hvordan lager man dem?

Fra spøk til revolver; selv om trådstarters innlegg ikke er perfekt, er det en god del mer korrekt enn det jentungen har fått høre på skolen, og jeg synes det er en god ting å påpeke at alt ikke er så svart/hvitt som lærere og andre autoritetspersoner i blant fremstiller det. Om en jente på 13 er klar for å skremmes fra vettet med skrekkhistorier og hasj og helvette, da er hun også gammel nok til å få en liten dose motvekt
Vis hele sitatet...
Takk, Felix! Vet det ikke er perfekt info det som jeg ha skrevet, kan fortsatt ganske lite om rusmidler i forhold til det folk som har vært brukere av dette forumet i flere år kan om temaet. Prøvde hvertfall å gi henne de mest grunnleggende kunnskapene rundt rusmidler, og får jo håpe at hun hvertfall blir litt klokere før neste uvitende påstand ramler ut av henne. I hvert fall var det det som var formålet med innlegget.
I hvilken grad vil en 13 åring vurdere troverdigheten til disse to sidene uansett?
Det må være meget forvirrende mener nå jeg, og kan godt vente noen år med å forvente en mening i dette emnet av barn.
Men jeg er enig, det er dårlig gjort å servere drøy feil info, og håpe på at ingen finner ut av noe annet.
Sist endret av Sixpounder; 6. desember 2010 kl. 17:32.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Lurer på om det er noen som har fått besøk av en fyr som heter HP på ungdoms eller vg skole? personlig syntes jeg at det meste han sa var bullshit. Han hadde rett på noen punkter, hvordan rusmidler virker og hvordan man kommer inn i en negativ spiral. Men alt annet var bare bullshit og skremselspropaganda. selv om han har vært rusmisbruker selv. Se på nettsiden hans www.hp-777.com. Føler at det er sånt dritt som får ungdommer til å tro at alt av rus er farlig.
Vis hele sitatet...
Han der ser fyren ser ikke hyggelig ut selv om han smiler/ler, sniffe glade kan jo umulig være godt
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Euforia Vis innlegg
som jeg skrev, selvfølgelig er ikke en 13 år gammal jente noen ekspert på rusmidler, men jeg ville bare at hun skulle få litt mer kunnskaper om temaet før hun uttaler seg om det på ung.no, og sier ting vi har hørt 1000 ganger før. Både for hennes og andre uvitendes del.
Vis hele sitatet...
Så du vil at alle 13åringar skal ha ein brei kunnskap innan rusmidlar før dei uttalar seg om det i det heile tatt? Det er jo ikkje slik at det er noko fasitsvar på rett og galt når det kjem til rusmiddel akkurat.

Å rakke ned på ein 13åring pga av for lite kunnskap blir litt for lavt. La no dei få uttale seg om kva det måtte ver.
Det siste du vil gjøre er å forvirre en tenåring! De har alt for mye på hodet allerede og når folk plutselig sier at "narkotika ikke er så farlig" likevel lenger, mens du tenker fortsatt på det du har hørt hele livet ditt at et blås er veien til helvette. Da går huet i spinn og det er ikke lett å vite hvem eller hva en skal tro på.

Det var sånn det gikk for meg og mange andre bekjente. Plutselig stod vi der og lurte på om skolen og autoritetene generelt hadde lyvet for oss rett opp i trynet alle årene. For nå skjønte vi at en blir ikke lagt inn på Gaustad etter en blås. Vi hadde selv sett folk gjort det og skjønte ikke helt hva som var hele greia med hasj.

Nyserigheten tok oss, og vi følte oss litt sure på foreldre og skolen som hadde lyvet til oss i alle år og følte at dette liksom skulle bli et oppgjør mot de, da hasjen ikke var like farlig som vi hadde blitt fortalt. Så da prøvde vi det.

Vi kommer alle fra møblerte hjem og er på god vei med gode karakterer og realfag bak øra. Men det ente med at alle prøvde iallefall en gang. Dette tror jeg ikke hadde vært situasjonen hvis ungdommen hadde lært om rusmidler med et bredere objektivt syn. Da hadde de ikke fått realiteten i fleisen og lært på 1 dag om at det du har blitt fortalt i 18 år var en løgn. Vi var ganske "gamle" da vi prøvde og vi hadde da også fått åpnet øynene for nye miljøer og at det kanskje ikke var så uvanlig likevel som vi trodde. Men uansett, så startet det sånn for nesten de fleste i min krets i en alder fra (14-18år).

Vi må få ut all propagandan fra skolen, til syvende og sist vil alle vokse opp og skjønne at realiteten ikke fungerer på den måten. Propagandan forebygger ingenting, men heller øker sjangsen for at ungdommens lyst til å gjøre noe farlig og kriminelt, eller bare ta et oppgjør med sannheten. De må vektlegge konsekvenser, ha et skille mellom et rusbruk og misbruk. De må få god informasjon, gode referanser til ungdomssenterer, utekontakter og rustelefoner. Skolen må fungere som en god støttekontakt og gi ut informasjon på en åpen måte så de får med seg ungdommen og at de kan føle seg trygge og føle at de blir tatt vare på, at noen passer på dem eller iallefall bryr seg om dem.
Sitat av gilde Vis innlegg
Det siste du vil gjøre er å forvirre en tenåring! De har alt for mye på hodet allerede og når folk plutselig sier at "narkotika ikke er så farlig" likevel lenger, mens du tenker fortsatt på det du har hørt hele livet ditt at et blås er veien til helvette. Da går huet i spinn og det er ikke lett å vite hvem eller hva en skal tro på.
Vis hele sitatet...
Her virker det nesten som du mener det er hans skyld at hun blir forvirra. Å skylde på ham i stedet for propagandamaskinen virker idiotisk i min verden.
Blir man forvirra etter å ha hørt sannheten er det bedre enn å være skråsikker på en løgn.
Hvis du hadde lest hele innlegget så hadde du funnet ut at meningen med det var å få frem at "all narkotika propaganda må ut av skolene" og at jeg ikke legger skylden på noen som helst andre enn skolevesenet, politikerne og staten generelt.
Faktaene må frem på en god måte. Derfor er det ikke lurt å fortelle at det er farlig først, og så senere enten fortelle eller at ungdommen finner ut selv at det ikke er like farlig som formyndermennesket har gått rundt og sagt.