Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2052
Hallo freaks! Fikk epost av HR på jobben i dag om at alle ansatte skal ta urinprøve i løpet av uka, med liste over når hver enkelt skulle. Ingen begrunnelse what so ever.

Det jeg lurer på er; kan jobben kreve dette helt ut av det blå? Har aldri skrevet under på noe som tilsier det. Tenker automatisk på rus når jeg hører urinprøve, men kan jo være en helt annen grunn..? Hva tenker folk?

Pisset mitt er gullende rent for tiden, så dette er ikke enda en av de "når går det og det ut av urinen"-trådene. Rett og slett nyssgjerrig på hva dette kan være og om det i det hele tatt er lovlig
Snakket med tillitsvalgt?
Trådstarter
Mailen kom fra tillitsvalgt. Har ikke lyst til å spørre, da virker jeg jo plutselig som at jeg har noe å skjule hehe. Har fortsatt det samme paranoide mindsettet som jeg hadde i stoner-karrieren
Trådstarter
Bygg og anleggsbransjen
Helt innafor å spørre tillitsvalgt om hvilken type urinprøve det er. Lat som at du er sikkelig dum og spør hvorfor dere skal testes for urinveisinfeksjon eller noe. Jeg hadde ikke godtatt prøve om jobben min besto av å snekre ting og ingen kjøring med maskiner osv. Veldig rart at dette kommer i fra tillitsvalgt uten noen begrunnelse eller info om hvilken type prøve det er. Dårlig fra tillitsvalgt og helt klart noe som er verdt å klage på.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av mayhaps Vis innlegg
Bygg og anleggsbransjen
Vis hele sitatet...
Er mye rus innen den bransjen, kanskje bare slått av kokkene og renhold?
For lenge siden så jeg statistikk på rusbruk og iirc så var vel lege og politi blandt de yrkene med størst rus utfordringer. Ville sjekket kontrakten, evt. tatt en prat med tillitsvalgte, eller ringt forbundet direkte om du ikke stoler helt på din lokale representant. Selv politiet må vel ha skjellig grunn til be om urinprøve? Virker rart om sjefen skal ha generell rustest på alle ansatte ut av det blå om det ikke er noe som er nedfelt i kontrakt. Men dette får du hjelp med av fagforeningen.
Sist endret av _abc_; 23. juni 2020 kl. 21:43.
Trådstarter
Takk for svar folkens. Fikk ny mail i dag om at det vistnok er en årlig medisinsk undersøkelse, og at urinprøven er for å undersøke langtidig sukkerinnhold og lipider(?). Snodige greier, visste ikke at dette var noe bedrifter holdt på med.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mayhaps Vis innlegg
Takk for svar folkens. Fikk ny mail i dag om at det vistnok er en årlig medisinsk undersøkelse, og at urinprøven er for å undersøke langtidig sukkerinnhold og lipider(?). Snodige greier, visste ikke at dette var noe bedrifter holdt på med.
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling på konkrete utslag og målinger men høres kanskje ut som for å kartlegge og overvåke eventuelle helseskader som kan forårsakes av for eksempel byggestøv og sånn dritt. Enten med tanke på deres egen helse eller for forsknings skyld. Er mange i malerbransjen som har blitt løsemiddelskadet etter 40 år og ikke veit jeg om de tidlige tegnene kan vises i urinen men det kan tenkes det er noe ala det bare ikke løsemiddel skade.
Om du jobber i byggebransjen og bedriften er en miljøfyrtårn så skal det være bedriftshelsetjeneste muligheter.

Er nok dette, de sjekker blod, urin og hørsel. Ikke noe som har med rus å gjøre. Men er for å kartlegge arbeiderne over tid som for hørselsskader og lignende.