Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 989
SKal brenne noen sanger til en CD som har 700MB, men når de kommer innpå CD`en får jeg bare plass til noen få sanger. Hver sang tar ENORMT stor plass.

Så det jeg lurer på er om det finnes noen pogrammer eller lignende som komprimerer lydfilene og gjør at de tar mindre plass? En sang tar fort 80 MB plass.

HAr prøvd med 4,7 GB disker men de funker ikke for musikk..

takk.
Det er bare plass til 80 min med musikk på en vanlig cd som kan spilles overalt, men hvis cdspilleren din støtter mp3 kan du bare brenne cd'en som data cd med alle mp3'ene på og dermed få plass til mye mer.
Hvis du skal brenne som vanlig LydCD kan du ikke komprimere filene, de blir uansett "pakket ut" før de brennes på cd, så da er du like langt.
Tipper han brenner ukomprimert wav filer på en data cd.
Hva brenner du med? Har du prøvd et annet program?
Det aller beste programmet, for å komprimere lyd-filer er dBpoweramp.

Programmet er koster penger. Men er gratis på bukta.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Det aller beste programmet, for å komprimere lyd-filer er dBpoweramp.

Programmet er koster penger. Men er gratis på bukta.
Vis hele sitatet...
Komprimerer dette sangene slik at de tar mye mindre plass?
Ja. Etter at du har installert programmet. Markerer du filene du skal konvertere. Så høreklikker du med musa. Velg så Convert to.


Men hva er det du egentlig prøver på?
Skal du bare brenne en helt vanlig musikk-cd?
Eller skal du lage en cd med lydfilerpå i mp3, wav eller Flac?

Hvis du skal lage en helt vanlig audio-cd, som kan spilles av i alle cd-spillere.
Er det ingen vits å komprimere.

Da kan du like godt laste ned et cd/dvd brenne-program.
Så velger brenne audio-cd.
Da legger du til lydfilene. Så velg at du skall brenne.

Disse programmene kan du bruke:

Nero
Xp Burner

PS: Tror det går an å bruke Windows media player Men jeg ser på en film nå.
Så jeg får ikke testet. Bare gå i menyen å velg brenn. sleng over filer. trykk på brenne knappen
spiller ingen rolle om filene er komprimerte eller ei. vanlige cder har plass til 80 minutter.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
spiller ingen rolle om filene er komprimerte eller ei. vanlige cder har plass til 80 minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg mener og huske at det står 700 mb på de vanlige CD-R cdene. Når kom begrensingen på 80 min?
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg mener og huske at det står 700 mb på de vanlige CD-R cdene. Når kom begrensingen på 80 min?
Vis hele sitatet...
700 mb = ca. 80 min med WAV data
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg mener og huske at det står 700 mb på de vanlige CD-R cdene. Når kom begrensingen på 80 min?
Vis hele sitatet...
Bare les på coveret til Cd-R cdene. Pleier å stå 80 minutter på dem.
Med andre ord. En cd på 700 mb, kan ha 80 minutter med vanlig musikkspor.
Men hvis du lagrer musikk-filer som er komprimert, kan man få plass til mere. Men det funker ikke i alle cd-spillere.
Typically up to 700 MB (up to 80 minutes audio)

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc
Det er to måter å gjøre dette på, som tidligere sagt.
Skal du ha det i "vanlig" musikkformat, så gjelder 80-minuttersregelen, da brenner du som audio-CD.

Om du kan bruke "mp3"-format, så gjelder 700mb-regelen, og da brenner du som data-CD.

Vanskeligere er det ikke, og alt kommer an på hva CD-spilleren din støtter.

Edit: Om det er slik at sangene tar for stor plass når du brenner som data-CD, så kan du senke bitraten, slik at de tar mindre plass, men da blir også kvaliteten dårligere.
Sist endret av Grimdoc; 3. februar 2011 kl. 23:33.