Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3215
Jeg har fundert litt over uttrykket feminisme.
Uttrykket feminist er akseptert i vårt nasjonale ordforråd.
Uttrykket feminist er sett på av mange som positivt ladet, fordi det setter kvinnen i fokus:
Feminister og feministiske organisasjoner jobber for at kvinner skal få like rettigheter som menn. Teorien om maktbalanse tenker jeg da slår inn, hvem ivaretar menns interesser?. Da må vi først vite hva det motsatte motsatte av feminist er; Mannsjåvenist?(på engelsk; sexist eller male chauvinist)
# discriminatory on the basis of sex (usually said of men's attitude toward women)
# male chauvinist: a man with a chauvinistic belief in the inferiority of women
wordnet.princeton.edu/perl/webwn
Vis hele sitatet...
Nei, det kan ikke være mannsjåvenist, det er for negativt ladet til formålet, det er egentlig et skjellsord i følge definisjonen. Etter noen søk på machoism, machoisme, machonisme, machismo og diverse andre omstavelser finner jeg ikke et trem som dekker det motsatte av feminisme; bare negative formuleringer.

Machismo, spanskt ord för machokulturen i främst latinamerikanska länder. Ordet är kopplat till spanska macho, och en man som anser sig eller anses falla under machismoetiketten kallas för machista. Machismo är en typ av levnadsmönster där stereotypen att mäns rätt att vara män ses som självklart och typiskt manliga attribut framhävs. Uppfattningen av att en man ska uppföra sig som en självsäker, kaxig kvinnotjusare och vars manliga identitet starkt förknippas med machokulturen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Machismo
Vis hele sitatet...
Wikipedia dekker feminisme på 54 språk med omfattende artikler, mens machismo/machonist/machist (hva det måtte være) dekkes av skarve 9 språk med noen artikler som ligner ingresser som er negativt ladet og omtaler det spanske/latinamerikanske machokulturen. Det nærmeste en norsk artikel jeg fant var på svensk, vi som promoterer oss så flinke og nyskapende på likestilling, i hjemland som i utland.

Er ikke det litt skremmende? Hva kaller man en som ivaretar menns interesser? Hvem ivaretar menns interesser? Maktbalanse er viktig.


I tillegg har vi artikler som denne hvor venstrefeministen Signy Grape uttaler etter hun ble "skvist" (negativt uttrykk brukt av media) ut av en mann fordi det var for mange kvinner i formannskapet:
Det er trist med firkantede regler sier Lene Conradi
http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostla...ngen/1.3690559

Om det hadde vært en mann i hennes sted, måtte han pent tatt av seg hatten og gått sin vei uten noen protester. Om han hadde klagd saken til Kommunaldepartementet, hadde han bare blitt sett på som en kvinnehater/mannsjåvenist og fått kvinnegruppen OTTAR etter seg med mediahysteri.

Dette er IKKE et angrep på kvinner eller kvinners rettigheter, bare et tankekors før det går over stokk og stein.

Edit: Følgende skal IKKE diskuteres, da dette er dekket i mange andre tråder:

Abort
Kvinner vs menn angående lønn
Vold
Voldtekt
Sex
Prostitusjon

*Forbehold om å legge flere usaklige temaer til listen*
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 16:56.
Nå er jo samfunnet ganske så mannsdominert, så derfor er det ikke samme behov for å arbeide for menns rettigheter som det er for kvinner.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90459
Går ikke diskusjonen ut på akkurat det samme ?
1. Bygg en bås.
2. Putt alle med én bestemt merkelapp i båsen.
3. Notér deg ekstreme eksempler fra tabloidoverskrifter. Teip til bås.
4. BRENN BÅSEN OG PAKKET SOM ER INNI!

Fungerer fint for muslimer/negre/homoer/alenemødre/amerikanere/FrP-velgere og alle andre grupperinger du ikke kjenner individer fra.
Sitat av rahim
1. Bygg en bås.
2. Putt alle med én bestemt merkelapp i båsen.
3. Notér deg ekstreme eksempler fra tabloidoverskrifter. Teip til bås.
4. BRENN BÅSEN OG PAKKET SOM ER INNI!

Fungerer fint for muslimer/negre/homoer/alenemødre/amerikanere/FrP-velgere og alle andre grupperinger du ikke kjenner individer fra.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du mener, du må være så snill å omformulere deg.

Edit:
Om du sikter til at jeg flamer feminisme, tar du feil.
Jeg har ingenting imot feminister, men av og til blir det litt for mye av det gode.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 17:29.
Det at menn og kvinner er ulike på noen som helst måte er bare piss. Menn og kvinner er 100 % like på alle områder. Jeg synes den såkalte påtvungne 20 % (?) kvinner per firmastyre er en utmerket ide. Ikke bare resulterer denne ordningen i at de som fortjener det får sitte i styret, det bidrar også til mer likeverd og forståelse mellom menn og kvinner.

Det at det er flere kvinner enn menn som f.eks. jobber med "feminine" (dette ordet bør fjernes, da det ikke er noen forskjell og ikke bør eksistere noe skille mellom kjønnene) jobber som f.eks. sykepleiere er helt tilfeldig. Det er også tilfeldig at det er flere menn enn kvinner som jobber med "maskuline" (dette ordet bør også fjernes, da det igjen ikke er noen forskjell og ikke bør eksistere noe skille mellom kjønnene) jobber som f.eks bilmekanikk og fisking.

Det eneste, og da mener jeg eneste som er forskjellig med kvinner og menn, er at kvinner kan føde barn. Når vi har kommet så langt i forskningen at menn også kan føde, er menn og kvinner endelig 100 % like.

OK, jeg tror hesten er død nå, over til noe som ikke ble slått ihjel ved hjelp av så sterk sarkasme at hjernen din råtner mens du leser:

Feministbevegelsen trenger en motvekt før det er for sent. Vekten har i lang tid vært i ferd med å tippe helt over på den andre siden. Menn blir mer og mer undertrykt for hver dag som går, uten at noen gjør en dritt med det. Jeg får følelsen av at selve feministbevegelsen krangler og vinner ny grunn rett og slett fordi de føler for det, og mangler noen som helst form for begrunnelse, som gjentatte ganger bevist både i intervjuer/diskusjoner på TV og i radio.

Når skal folk få gjennom pappen at kvinner og menn er TOTALT forskjellige, både fysisk og psykisk? Hvorfor i faen prøve å benekte dette?
Sitat av DryYouTear
Jeg synes den såkalte påtvungne 20 % (?) kvinner per firmastyre er en utmerket ide. Ikke bare resulterer denne ordningen i at de som fortjener det får sitte i styret, det bidrar også til mer likeverd og forståelse mellom menn og kvinner.
Vis hele sitatet...
Jeg synes den 20% (? usikker på den selv.) Er unødvendig siden bedriften skal kunne velge å ansette de som er best egnet for oppgaven uansett om dette er menn eller kvinner. Det burde ikke være noe grense og bestemmelse på dette.
Sitat av Bomber
Jeg synes den 20% (? usikker på den selv.) Er unødvendig siden bedriften skal kunne velge å ansette de som er best egnet for oppgaven uansett om dette er menn eller kvinner. Det burde ikke være noe grense og bestemmelse på dette.
Vis hele sitatet...
Ehh, ja. Det var det jeg sa. Jeg beklager om sarkasmen min ikke kom frem (jeg må faktisk le litt inni meg nå, unnskyld), selv etter jeg skrev dette:
Sitat av DryYouTear
OK, jeg tror hesten er død nå, over til noe som ikke ble slått ihjel ved hjelp av så sterk sarkasme at hjernen din råtner mens du leser:
Vis hele sitatet...
Når det ikke finnes et ord verken på norsk eller engelsk som dekker motpartiet til en feminist, da er det lov til å sette spørsmålstegn?

Et annet moment er at det finnes kvoteringer til ingeniørfag som er mannsdominert, men ikke til medisin som er meget kvinnedominert.

For å pungtere kvoteringsteorien:
Jeg hadde egentlig satt spørsmålstegn til et menneske, mann som kvinne, som ble innkvotert pga kjønn. Da er det fullt mulig at et bedre kvalifisert person kunne vært i posisjonen, men hadde feil kjønn. Det blir nesten kjønnsundertrykkende i seg selv for den som får jobben/studiet. Jeg hadde vært flau om jeg hadde blitt kvotert inn til en jobb eller et studium pga mitt kjønn eller min kulturbakgrunn. Det vil gjennom hele jobbsituasjonen/studiumet henge et ubesvart spørsmål over hodet på vedkommende, om hvorvidt han/hun er like kompetent som den som ble presset ut pga kjønn. Men det er min mening.

Edit:
Sarkasmen din, DryYouTear, var litt forvirrende.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 19:21.
Det er 40% kvinner i et styre. Dessuten er jeg ganske sikker på feminister klarer å ivareta menns interesser helt fint, i alle fall de som er seriøse om det. Da snakker jeg ikke om mannshaterne eller lignende, men de som faktisk tror på likestilling.
Da jeg gikk i åttende lekte jeg faktisk med samme tanke som trådstarter; Hvem tar vare på menn her? Jeg begynte å trekke paralleller mellom ordet kvinne of feminist, og tenkte som så at disse tenker da kun på kvinners interesser. Så ble jeg kjent med mange, både menn og kvinner, som kalte seg selv feminister og jeg ble forklart ordentlig hva det innebar, for fram til det hadde jeg bare, barnslig som jeg var, tenkt meg fram til det i mitt eget hode uten å finne kilder.

Poenget er, de feministene som ikke er PR-horer er ofte veldig hyggelige og hater ikke menn og jobber ikke for at kvinner skal få mer rettigheter. Poenget med feminisme er like rettigheter, det fikk bare navnet fordi da det ble skapt var det et langt mer mannsstyrt samfunn enn nå, på tross av at det ikke er likt enda.
Sist endret av Gest; 4. desember 2007 kl. 19:18.
Håpløs debatt når trådstarter begynner sitt innlegg med å fastsette en unyansert definisjon på hva feminisme er. For det første er det mange ulike former for feminisme. Og en av hovedlikehetene i mange av de ulike formene for feminisme er at de jobber for likestilling mellom kvinner og menn (med andre ord at ingen skal bli diskriminert på grunn av kjønn), og dermed ivaretar både menns og kvinners interesser. Det er heller ingen systematikk i at arbeidet for kvinners rettigheter fører til at menns interesser blir ikke blir tatt hensyn til.

Trådstarter får heller finne en "feministisk"teori som bevisst undergraver menns interesser, eller empirisk belegg som viser at menns interesser blir undergravd av at kvinners interesser blir ivaretatt. Og hvor er behovet for et "ord" som kan ivareta menns interesser, når det er slik at menn nesten aldri blir krenket fordi de er menn.
DryYouTear
Jeg ble vist så opptatt med å svare at jeg ikke leste hele inlegget . Derfor fikk jeg ikke med meg det.
Sist endret av Bomber; 4. desember 2007 kl. 19:25.
Sitat av kjos
når det er slik at menn nesten aldri blir krenket fordi de er menn.
Vis hele sitatet...
Fram til dette punktet er jeg helt enig med deg, men det der er ikke sant. Jeg har opplevd flere ganger å bli bedt om å holde kjeft fordi jeg er gutt (av jenter), og kvinnelige lærere har en tendens til å gi kvinner høyere karakter, og i enkelte tilfeller mannlige lærere også. Det blir helt feil å si at det "nesten aldri skjer", når det faktisk skjer en hel del. Allikevel regenr jeg meg selv som feminist, og som feminist er det disse forskjellen jeg jobber for å fjerne
Mulig, den påstanden kan modifiseres. Poenget er likevel at kvinner oftere ble (blir) krenket på grunn av at de er kvinner.

Kan også legge til at når det gjelder kvoteringer, så er det to sider. Her er det kun fokus på at kvinner blir kvotert inn. Men det er jo også tilfeller av at menn blir kvotert inn. F. eks: sykepleiere, psykologistudiet.

Her mangler det også nyansiering av hva slags kvoteringer som finner sted: moderat og radikal.
Sitat av Gest
Det er 40% kvinner i et styre. Dessuten er jeg ganske sikker på feminister klarer å ivareta menns interesser helt fint, i alle fall de som er seriøse om det. Da snakker jeg ikke om mannshaterne eller lignende, men de som faktisk tror på likestilling.
Da jeg gikk i åttende lekte jeg faktisk med samme tanke som trådstarter; Hvem tar vare på menn her? Jeg begynte å trekke paralleller mellom ordet kvinne of feminist, og tenkte som så at disse tenker da kun på kvinners interesser. Så ble jeg kjent med mange, både menn og kvinner, som kalte seg selv feminister og jeg ble forklart ordentlig hva det innebar, for fram til det hadde jeg bare, barnslig som jeg var, tenkt meg fram til det i mitt eget hode uten å finne kilder.

Poenget er, de feministene som ikke er PR-horer er ofte veldig hyggelige og hater ikke menn og jobber ikke for at kvinner skal få mer rettigheter. Poenget med feminisme er like rettigheter, det fikk bare navnet fordi da det ble skapt var det et langt mer mannsstyrt samfunn enn nå, på tross av at det ikke er likt enda.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg trekt opp ekstreme linjer for å male ett bilde over ekstreme feminister, det finnes selvfølgelig mange nyanser. Mitt innlegg handler om likevekt, ikke motvekt.
Jeg synes det er helt latterlig med personangrep som undergraver min troverdighet i forhold til modenhet, det kan du spare deg for.
Det finnes knapt nok ekstreme feminister. Selv Ottar er mindre ekstreme enn hva de fleste tror. Den eneste ekstreme feministen jeg kan komme på er Valerie Solanas, men hun led antakeligvis av et antall sinnslidelser.
Sitat av kjos
Håpløs debatt når trådstarter begynner sitt innlegg med å fastsette en unyansert definisjon på hva feminisme er. For det første er det mange ulike former for feminisme. Og en av hovedlikehetene i mange av de ulike formene for feminisme er at de jobber for likestilling mellom kvinner og menn (med andre ord at ingen skal bli diskriminert på grunn av kjønn), og dermed ivaretar både menns og kvinners interesser. Det er heller ingen systematikk i at arbeidet for kvinners rettigheter fører til at menns interesser blir ikke blir tatt hensyn til.

Trådstarter får heller finne en "feministisk"teori som bevisst undergraver menns interesser, eller empirisk belegg som viser at menns interesser blir undergravd av at kvinners interesser blir ivaretatt. Og hvor er behovet for et "ord" som kan ivareta menns interesser, når det er slik at menn nesten aldri blir krenket fordi de er menn.
Vis hele sitatet...
Innlegget mener ikke å undergrave feminisme i det hele tatt, om forkjemperene for likevekt av rettigheter for kvinner og menn kaller seg feminister blir det feil fordi ordet "feminist" lanserer spissen på argumentasjoen i kvinners rettning. Om hovedargumentasjonen skal være habil, lik for alle parter, burde det blitt kalt rettighetsutligner i stedet for feminister. Jeg impliserer heller ikke via imperisk viten at de fleste feminister ikke jobber for nøytral likeverd. Mitt innlegg var ment som et spørsmål til hvor det blir av de organisasjonene som jobber for likestillte rettigheter for begge kjønn som styres av menn.
I ettertid ser jeg at brodden på vinklingen var litt for skarp og virket mot sin sanne mening, selv om jeg klart og tydelig skrev at det ikke var ment som et angrep, mer som en utligning.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 20:16.
Sitat av ProtoZ
Jeg skjønner ikke hva du mener, du må være så snill å omformulere deg.

Edit:
Om du sikter til at jeg flamer feminisme, tar du feil.
Jeg har ingenting imot feminister, men av og til blir det litt for mye av det gode.
Vis hele sitatet...
Nei, men at du har et stereotypt syn på feminster og setter alle i samme bås.

Du sier det jo litt selv hvorfor det ikke er et ord for de som kjemper for menns rettigheter (noe som er feil BTW):
Sitat av ProtoZ
Abort
Kvinner vs menn angående lønn
Vold
Voldtekt
Sex
Prostitusjon
Vis hele sitatet...
Du ser kanksje at det ikke er samme grunn til å kjempe for menns rettigheter som for kvinners. Og du er ikke særlig god til å søke: Masculinism.
Sist endret av Gjøk; 4. desember 2007 kl. 20:14.
Sitat av GordonFreeman
Nei, men at du har et stereotypt syn på feminster og setter alle i samme bås.

Du sier det jo litt selv hvorfor det ikke er et ord for de som kjemper for menns rettigheter (noe som er feil BTW):

Du ser kanksje at det ikke er samme grunn til å kjempe for menns rettigheter som for kvinners. Og du er ikke særlig god til å søke: Masculinism.
Vis hele sitatet...
Der har du noe, men artikelen er ikke fullverdig med "feminist". Det mangler kilder, og det er generellt en del hull. I tillegg var den kontroversiell og ganske ekstrem.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 20:24.
Innlegget mitt sier ikke at du undergraver feminisme. Det står bare at du trenger en "'feministisk'teori som bevisst undergraver menns interesser" eller et "empirisk belegg som viser at menns interesser blir undergravd av at kvinners interesser blir ivaretatt", hvis du skal argumentere for at det er nødvendig med en organisasjon som arbeider for menns interesser. Poenget mitt er at din forståelse av feminisme er for unyansert. For feminisme jobber for likestilling mellom kjønn. Og om det kalles feminisme har vel ikke noe stor betydning? Eller, om det er menn eller kvinner som jobber for like rettigheter.

Hva er det du egentlig vil med innlegget ditt?
Sist endret av kjos; 4. desember 2007 kl. 20:25.
Sitat av kjos
Innlegget mitt sier ikke at du undergraver feminisme. Det står bare at du trenger en "'feministisk'teori som bevisst undergraver menns interesser" eller et "empirisk belegg som viser at menns interesser blir undergravd av at kvinners interesser blir ivaretatt", hvis du skal argumentere for at det er nødvendig med en organisasjon som arbeider for menns interesser. Poenget mitt er at din forståelse av feminisme er for unyansert. For feminisme jobber for likestilling mellom kjønn. Og om det kalles feminisme har vel ikke noe stor betydning? Eller, om det er menn eller kvinner som jobber for like rettigheter.

Hva er det du egentlig vil med innlegget ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg må ha feillest posten din i negativ rettning, ble litt revet med og trodde jeg fikk kritikk for noe jeg ikke står for, beklager misforståelsen. Jeg fikk i grunn svar av gordonfreeman på det jeg lurte på.

Med artikelen fra NRK mente jeg å illustrere at det også kan gå andre veien, ikke kritikk av feminisme som sagt. Jeg ba Rahim om å omformulere seg fordi jeg ikke setter feminister i bås slik som han fremstiller det. Innlegget hans medvirker til at den generelle leser tolker mitt innlegg som negativt. Noe det ikke er ment å være.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 21:00.
Sitat av ProtoZ
Der har du noe, men artikelen er ikke fullverdig med "feminist". Det mangler kilder, og det er generellt en del hull. I tillegg var den kontroversiell og ganske ekstrem.
Vis hele sitatet...
Årsaken kan du nok tenke deg selv. Feminismen har røtter hundrevis av år bakover, det er skrevet bokhyller med feministisk teori, du kan studere kvinnevitenskap på universitetet og feminister har generelt rett når de peker på at kvinner har blitt og fremdeles blir undertrykt. "Maskulinisme" er konstruert av forsmådde menn som ikke får seg noe på byen eller menn som ikke får foreldreretten til barna sine. Menn som ser feministspøkelset rundt hvert hjørne.

Derfor.
Sitat av commie
Årsaken kan du nok tenke deg selv. Feminismen har røtter hundrevis av år bakover, det er skrevet bokhyller med feministisk teori, du kan studere kvinnevitenskap på universitetet og feminister har generelt rett når de peker på at kvinner har blitt og fremdeles blir undertrykt. "Maskulinisme" er konstruert av forsmådde menn som ikke får seg noe på byen eller menn som ikke får foreldreretten til barna sine. Menn som ser feministspøkelset rundt hvert hjørne.

Derfor.
Vis hele sitatet...
Det høres logisk ut og jeg er enig med deg, men det finnes nå nyanser innenfor maskulinisme også.

Merker at jeg har tråkket en del på tærene og satt en del sterke følelser i sving, uten at det var formålet.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 22:09.
Sitat av ProtoZ
Nå har jeg trekt opp ekstreme linjer for å male ett bilde over ekstreme feminister, det finnes selvfølgelig mange nyanser. Mitt innlegg handler om likevekt, ikke motvekt.
Jeg synes det er helt latterlig med personangrep som undergraver min troverdighet i forhold til modenhet, det kan du spare deg for.
Vis hele sitatet...
Hva? Hva sa jeg som fornærmet deg sånn? Jeg bare trakk paralleller til min egen tankegang for noen år siden. Jeg fatter ikke hvordan du kan bli fornærmet over at jeg forklarte at jeg har hatt samme tankegang som deg før jeg lærte om hva feminisme egentlig innebar. Hvis du følte at jeg ikke tok deg seriøst ved å si at jeg tenkte på samme vis at jeg gikk i 8., så er jo ikke det mitt problem egentlig. Javel, så er noen raskere til å utvikle seg en andre, men når de andre tar seg nær av det, er det bare patetisk, det var bare ment som en digresjon for å vise at det er flere som tenker eller har tenkt i samme baner, før jeg trakk inn at nå har jeg lært at det du egentlig vil ha fram allerede eksisterer i feminismen.
Sist endret av Gest; 7. desember 2007 kl. 13:49.
Sitat av commie
Årsaken kan du nok tenke deg selv. Feminismen har røtter hundrevis av år bakover, det er skrevet bokhyller med feministisk teori, du kan studere kvinnevitenskap på universitetet og feminister har generelt rett når de peker på at kvinner har blitt og fremdeles blir undertrykt. "Maskulinisme" er konstruert av forsmådde menn som ikke får seg noe på byen eller menn som ikke får foreldreretten til barna sine. Menn som ser feministspøkelset rundt hvert hjørne.

Derfor.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt god debatteknikk å likestille folk som ikke får seg noe og menn som ikke får adgang til barna sine... Det blir som å si at feminisme oppstod fordi jenter ville "pule utenom ekteskapet og få stemmerett". Og ja, det er definitivt en ting som kan være tilfellet, at fedre mister hovedomsorgsretten til ekskona fordi de som tar vurderingen har kjønnsdiskriminerende meninger om at kvinner er mer egnet til omsorg.

Det er også jævlig farlig å si at folk "generelt sett" har rett, innen akademika såvel som ellers.
Sitat av ivioyner
Er ikke helt god debatteknikk å likestille folk som ikke får seg noe og menn som ikke får adgang til barna sine... Det blir som å si at feminisme oppstod fordi jenter ville "pule utenom ekteskapet og få stemmerett". Og ja, det er definitivt en ting som kan være tilfellet, at fedre mister hovedomsorgsretten til ekskona fordi de som tar vurderingen har kjønnsdiskriminerende meninger om at kvinner er mer egnet til omsorg.

Det er også jævlig farlig å si at folk "generelt sett" har rett, innen akademika såvel som ellers.
Vis hele sitatet...
Enig i at det var flåsete sagt. Men det er det inntrykket jeg har fått. Disse mennene ser ut til å ha inngått et merkelig partnerska i kampen mot "statsfeministen".

Jeg har mye respekt og forståelse for menn som har mistet omsorgsretten til barna sine (ikke ekskona, tror ikke det er vanlig at menn har omsorgsretten til konene sine ). Dessverre så er det gærninger som "Forum for menn og omsorg" (FMO) som har kuppet den debatten. Det er veldig synd, for det er en viktig debatt.
Jeg skjønner ikke alt maset om at det skal være 20% kvinner i toppstyret og at kvinner blir undertrykket når det gjelder toppjobber.

Grunnen til at arbeidsgiver heller ansetter en mann framfor en kvinne er fordi de fleste menn som er i 40-50års alderen har en bedre utdannelse enn kvinner i samme alder. Da de var unge, var det ikke så mange kvinner som gikk løs på lange utdanninger, derfor er det flere menn som er mer kvalifiserte enn kvinner på disse områdene.

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men lest en del saker hvor kvinner har vært så pissed fordi en mann fikk jobben framfor dem. I ettertid viste det seg at han var mye mer kvalifisert enn henne, noe avisen ikke fokuserte på for å skape blest rundt kvinneundertrykkelsen.
Sist endret av Cappuman; 7. desember 2007 kl. 16:32.
I mitt hode så er det damer uten BH, med hengepupper, baggy truser og dårlig hår som er feminister.
Så for meg er feminist et negativt ladet ord.

Dersom man skal ha en lov som sier "bang!" viss du ikke har så og så mange kvinner i styret ditt, så avvikler vi bedriften din, så burde man også si "bang!" alle damer skal i militæret!
"Neeeei, jammen atte altså liksom" blah blah blah!
Nå er jeg verken for eller imot damer i militæret, eller i styrer, for den saks skyld, men at de skal være så sinnsykt strenge på at de _må_ ha damer i styret i bedriftene, så burde de også kunne si at man _må_ ha så og så mange damer i militæret. Og ikke prøve å "forsiktig integrere" dem.
Nei, enten eller.

Feminister er dessuten noen rare dyr.
Jeg blir ofte fortalt at jeg er feminist, siden jeg ikke ser noe galt i å banke opp gutter som er frekke i trynet - eller damer, for den saks skyld.
Men jeg vil nok ikke si at jeg er en feminist.
Goooo tanga! Yey! BH!..
O_o
Verden er et rart sted.
Sitat av GothQueen
I mitt hode så er det damer uten BH, med hengepupper, baggy truser og dårlig hår som er feminister.
Så for meg er feminist et negativt ladet ord.
Vis hele sitatet...
Da er det hodet ditt det er noe i veien med, for du tar inderlig feil.
Sist endret av DonTomaso; 7. desember 2007 kl. 18:37.