Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 12676
Hei.

Dette er bare mine meninger, ikke skyt meg på grunn av dette.

Etter å vært bruker av dette forumet i 2 dager er jeg allerede møkk lei av alle trådene som inneholder store spørsmål som <Ja eller Nei til felles ekteskapslov> eller <Homofile prester. Hva mener du?>. For meg ser disse spørsmålene ut som "Det brenner i peisen, er flammene varme eller ikke?", det tar opp tema som jeg (og få andre her på nFF (slik jeg har forstått det)) har en fast bemening om som kristne. Men hvorfor i all verden skal dere ikke-kristne komme og blande dere i det?? Hvorfor i all verden skal Kirken godta homofilt ekteskap, homofile prester osv. når det står svart på hvitt i Bibelen at dette ikke skal godtas??

Dette er spørsmål som ingen trenger å svare på. Ville bare få sagt mine meninger.
Til slutt vil jeg bare si at jeg synes vi burde slutte å lage tråder som inneholder slike spørsmål (religion). Og å ikke lage krangler eller uvennskap av den grunn.

Har sitt flere som klager på at det finnes så mange tråden ang. religion, så nå burde det være nokk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uh, det er folk som klager på for mange tråder om religion, men dersom du vil diskutere religion får du jaggu akseptere at ateister blander seg inn og argumenterer mot deg. Det er du såvidt eg har sett første som har klaga på.

Kva vil du ha? Kristent forum? Finn ein anna plass. Såvidt eg har oppfatta er nFF eit diskusjonsforum, og diskusjoner går ofte på tvers av meininger.

Edit: eg merker meg at den her kjem etter at du ikkje har greid å produsere spesielt saklig informasjon i ein tråd om homofilt ekteskap. Dersom du ikkje vil diskutere meir om det, så får du sei ifrå om at du trur, og gir bæng i kva andre meiner, EOD. Ingen tvinger deg til å delta i ein diskusjon.

Ein debatt om relgion er *alltid* sunn, sålenge det blir på eit sakleg plan og ikkje blir personhets e.l. Spesielt når religionen blir utøvd av staten.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2007 kl. 01:28.
Det er mange meninger om emnet, og en diskusjon er ikke nødvendigvis det samme som en krangel. Hvorfor bryr ikke-kristne seg om kristendom: Når kristendommen er undertrykkende og fordømmende mot andre mennesker er det klart vi reagerer. Hva med homofile kristne, har de lov til å uttale seg, synes du?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så du vil med andre ord, ha tråder hvor det kun er lov til å være enig med trådstarter?
"Dere ikke kristne"
For det første, så er religion roten til alt ondt her på jord, og for det andre, så er bibelen like sann som et hvilketsomhelst eventyr, utifra hvordan ejg ser det.

Og folk må jo diskutere hva de vil? Jeg er ateist så det holder, men synes fortsatt det er en interessant diskusjon, hvorvidt f.eks homofile par bør få barn, homofile prester osv.
Og som Vidarlo sier, dette er et diskusjonsforum, her er det rimelig stor yttringsfrihet og det tas virkelig til etterrettning.
Sitat av vidarlo
Uh, det er folk som klager på for mange tråder om religion, men dersom du vil diskutere religion får du jaggu akseptere at ateister blander seg inn og argumenterer mot deg. Det er du såvidt eg har sett første som har klaga på.

Kva vil du ha? Kristent forum? Finn ein anna plass. Såvidt eg har oppfatta er nFF eit diskusjonsforum, og diskusjoner går ofte på tvers av meininger.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil ikke ha et kristent forum, det er jeg allerede medlemm av. Dessuten vil jeg ikke diskutere religion, nei. Selv om jeg gjør det. Det jeg sier er at jeg mener diskusjonene/ trådene har tatt litt av og at det finnes alt for mange av dem.

Sitat av B3ndx
"Dere ikke kristne"
For det første, så er religion roten til alt ondt her på jord, og for det andre, så er bibelen like sann som et hvilketsomhelst eventyr, utifra hvordan ejg ser det.

Og folk må jo diskutere hva de vil? Jeg er ateist så det holder, men synes fortsatt det er en interessant diskusjon, hvorvidt f.eks homofile par bør få barn, homofile prester osv.
Og som Vidarlo sier, dette er et diskusjonsforum, her er det rimelig stor yttringsfrihet og det tas virkelig til etterrettning.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det så er serien om Asterix og Obelix en stor hit blandt mange unge, kanskje ikke så veldigt mye nå lenger, men rundt 2000 var det kult. Historiene handler om historier vi kan finne i Leksikon, Lærebøker og lignende offisielle "læremateriell". Nemlig Keiser Cæsars kriger og erboringer. Alle har vell hørt om da Cæsar kapret Gallia? Vell, nå skal ikke jeg sette alle forskere under samme kam, men forstår vel tegningen da jeg sier at denne krigen har kun 12 matrielle bevis. Javell, såvidt jeg vet så er det utgitt flere tusen bøker om bare denne krigen, flere tusen!... På grunnlag av 12 beviser, litt sykt?
Vel, nå kommer det revolusjonerende i det hele, bibelen inneholder ganske mange tekster og ganske mange skrivere. Dette visste dere, men at den har over 33 000 (tretti-tre-tusen) matrielle bevis var det ikke mange som visste. Tenk over dette før du whiner om at bibelen og dens historier ikke er sann(e)

(QUOTA fra en tidligere artikkel jeg har skrevet)

Sitat av Ond^Sofa
Så du vil med andre ord, ha tråder hvor det kun er lov til å være enig med trådstarter?
Vis hele sitatet...
Nei

Sitat av DonTomaso
Det er mange meninger om emnet, og en diskusjon er ikke nødvendigvis det samme som en krangel. Hvorfor bryr ikke-kristne seg om kristendom: Når kristendommen er undertrykkende og fordømmende mot andre mennesker er det klart vi reagerer. Hva med homofile kristne, har de lov til å uttale seg, synes du?
Vis hele sitatet...
Homofile kristne er akkuratt lik som ola, per og kari kristne, så lenge de ikke lever i homofilt sammhold
Sist endret av LeifArne; 4. desember 2007 kl. 01:39.
Jeg tror du ikke liker diskusjonene her fordi du møter motstand, i motsetning til de kristne forumene.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette er ett diskusjonsforum, så du må nok bare venne deg til at det er en del tråder rundt noen av de samme temaene.

Og at det er folk her som ikke er enige i livssynet ditt må du nok også bare bli vant med, her inne også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LeifArne
Nei, jeg vil ikke ha et kristent forum, det er jeg allerede medlemm av. Dessuten vil jeg ikke diskutere religion, nei. Selv om jeg gjør det. Det jeg sier er at jeg mener diskusjonene/ trådene har tatt litt av og at det finnes alt for mange av dem.
Vis hele sitatet...
Da bruker du "Rapporter regelbrudd"-knappen og skriver grunngjeving.

Forøvrig virker det som om du er ute etter å bringe emnet til taushet fordi du er på vikande front.
Sitat av LeifArne
Nei, jeg vil ikke ha et kristent forum, det er jeg allerede medlemm av. Dessuten vil jeg ikke diskutere religion, nei. Selv om jeg gjør det. Det jeg sier er at jeg mener diskusjonene/ trådene har tatt litt av og at det finnes alt for mange av dem.
Vis hele sitatet...
Så derfor lager du en til?

Tråder skal åpne for diskusjon, og ting har en tendens til å ta litt av når personer kommer med kraftige og/eller dårlig begrunnede påstander. Å starte en tråd der du automatisk skal ha rett er på kanten til å være trolling. Det beste du kan gjøre er å pønske ut noen skikkelig gode argument for ditt syn og så slenge deg på de andre diskusjonene.
LeifArne, ser du på kristendommen som udiskuterbart?
Sitat av LeifArne
Men hvorfor i all verden skal dere ikke-kristne komme og blande dere i det?? Hvorfor i all verden skal Kirken godta homofilt ekteskap, homofile prester osv. når det står svart på hvitt i Bibelen at dette ikke skal godtas??
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ateister's skattepenger brukes til statskirken?

Hvis kirken skal bruken pengene MINE så vil jeg ha ett ord med i spillet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
LeifArne, eg kan gå med på at Hadrians Wall bare teller som en gjenstand, men det er en fleire kilomtere lang gjenstand, som utvilsomt er av romersk opphav. Derfor er sammenligninga di pur bullshit. Det er _LANGT_ meir enn 12 gjenstander, det er eg 100% overbevist om. Grav opp kildene dine, for dei må vere dårlige.

Forøvrig så driter du på draget igjen. Du innleder en debatt, for å så gi deg til å diskutere semantikk. Eg håper for din del at du er oppegåande nok til å sjå gjennom enkeltsetninger, og faktisk lese meininga ut av poster. Så langt har ingenting du posta tyda på at du er i stand til å ta ein tekst som noko som helst anna enn 100% bokstaveleg det som står der.

Edit: oh, leifarne. Sjekk wikipedia om hadrians wall, og roman empire, så finner du *mykje* meir enn 12 bevis for romersk ekspansjonskrig nordover i europa. Du finn antakeleg langt meir enn 12000 fysiske bevis på det in fact. Men det er OT og du skal sleppe å svare på den kritikken.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2007 kl. 01:50.
Sitat av Turbolego
LeifArne, ser du på kristendommen som udiskuterbart?
Vis hele sitatet...
Nix, men sier alt dette, ikke bare på vegne av meg selv, men også for mange andre som jeg har sett, som har sett seg lei av alle disse diskusjonene. Men som flere sier her, dette er et diskusjonsforum, så kanskje jeg har feil allikvell... Menmen, det er nå mine meninger da (og noen andres)
For meg er det likegyldig hva som står svart på hvitt i en gammel samling eventyr.

Skjønner du ikke liker at noen utfordrer noe du kanskje har bygget store deler av livet på, og uansett hva du gjør, hvordan eller hvem du er, er det alltid noen som ikke vil være enig med deg. Derfor leker like barn best, og på dette forumet er mangfoldet for stort til at alle kan være enige i alt, og iallefall ikke religion, som er en veldig personlig oppfatning også innenfor gitte rammer.
Sist endret av Skrekkugle; 4. desember 2007 kl. 01:48.
menmen, jeg vil hvertfall slutte å diskutere i tråder om religion. Så vet de fleste på nFF det ;P
Etter og ha lest første posten din i denne tråden ser jeg at du prøver og få folk til og slutte og snakke om emner som du har en mening om?

Og etter å ha lest resten av postene dine her, så ser du IKKE kristendommen som udiskuterbart osv?

Kan hende jeg er trøtt og burde legge meg, men jeg forstår ikke helt hva du vil frem til med denne tråden

Edit:

Sitat av LeifArne
menmen, jeg vil hvertfall slutte å diskutere i tråder om religion. Så vet de fleste på nFF det ;P
Vis hele sitatet...
Trenger ikke og lage en tråd der du sier at du ikke vil delta i enkelte diskusjoner her inne.
Sist endret av Remien; 4. desember 2007 kl. 01:59.
Jeg sier bare det at JEG er lei av poster om kristendommen hvor de tar opp spørsmål som nevnt i 1. post.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av LeifArne
Jeg sier bare det at JEG er lei av poster om kristendommen hvor de tar opp spørsmål som nevnt i 1. post.
Vis hele sitatet...
Så lenge en stor gruppe velger å følge ei gammel bok slavisk, fremfor sin egen logikk og fornuft, vil nok alltid slike spørsmål dukke opp
Og du har rett til å være lei av sånne tråder, men jeg tviler på at det vil bli noe forbud mot dette på forumet.
Sitat av LeifArne
Jeg sier bare det at JEG er lei av poster om kristendommen hvor de tar opp spørsmål som nevnt i 1. post.
Vis hele sitatet...
Vi har da like mye lov og diskutere religion på lik linje som andre kristne forum rundtomkring. Jeg tror det sikkert vil komme flere tråder om kristendommen eller andre religioner i fremtiden her inne. Til da kan du velge om du vil lese hva som blir diskutert i de trådene eller ikke.
Sitat av LeifArne
Hvorfor i all verden skal Kirken godta homofilt ekteskap, homofile prester osv. når det står svart på hvitt i Bibelen at dette ikke skal godtas??
Vis hele sitatet...
Fordi Bibelen ikke har rett. Enkelt og greit. Skal du følge alt som står "svart på hvitt" i bibelen så får du nok problemer...


Dette er spørsmål som ingen trenger å svare på. Ville bare få sagt mine meninger.
Til slutt vil jeg bare si at jeg synes vi burde slutte å lage tråder som inneholder slike spørsmål (religion). Og å ikke lage krangler eller uvennskap av den grunn.
Vis hele sitatet...
Dette er da et totalt urimelig forslag. Skal man ikke diskutere saker som involverer religion? Da kan vi kanskje glemme å diskutere "makt" på dette forumet. En haug med kriger som heller ikke kan diskuteres. Ekteskap kan ikke diskuteres. Sex kan ikke diskuteres. Osv osv.

Nei.... Dårlig forslag.

Er du så forbasket kristen så får du klare å stå for det også. Ikke kreve at vi av fintfølelse for deg ikke skal diskutere så viktige temaer som religion! Foreslår i så fall at du finner deg et annet forum, gjerne et kristent et.

.
LeifArne.. det virker som om du prøver å si at moral er absolutt, og at det som står i bibelen er den absolutte morale sannhet. Tenk nå litt over at selv kristendommen har forandret seg igjennom tidene, og selv nå finnes det mange forskjellige kristene menigheter som tolker bibelen forskjellig. Har du tenkt til å si at homofilt ekteskap er udiskuterbart? Selv i kristen kontekst er det ganske naivt.

En religion som baserer sine verdier på et uforanderlig sett med vilkårlige regler er dømt til å gå til grunne. Samfunnet vårt forandrer seg, det er et faktum, og videre forandrer også hva som er riktig og galt seg. Heldigvis har kristendommen forandret verdiene sine over tiden, enten ved å tolke vers i bibelen anderledes eller ignorere/slutte å ignorere vers, og det er kanskje slik kristendommen har klart seg såpass lenge. Er det ikke på tide å innse at bibelen bare er en samling nattahistorier og (stort sett) gode livsråd?

Det handler også litt om at vi har en statskirke.. private sekter/menigheter kan godt ha så mange skrullete regler de vil. Men statskirken må enten tilpasse seg eller forsvinne.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av LeifArne
menmen, jeg vil hvertfall slutte å diskutere i tråder om religion. Så vet de fleste på nFF det ;P
Vis hele sitatet...
Jeg er skuffet, jeg dedikerte faktisk en halvtime av livet mitt til deg ved å svare deg ganske grundig i homifili/kristendom tråden. Jeg vil føle meg snytt om du ikke svarer. Det har du selvsagt full anledning til. Det fine med forumet er at man diskuterer de emnene man føler interessant. Likevel så vil jeg se det som svært uhøflig og ikke svare på de motforestillinger som blir fremsatt. HIT and RUN er ikke en akseptabel diskusjonsform. Om man føler man ikke har mer å si om emnet pga opponentene har kommet med så mange gode innspill at man selv begynner å bli usikker i sin overbevisning så er det selvsagt greit.

Så om du i fremtiden ikke ønsker å debattere religion så vil jeg anbefale deg å ikke ta opp tråden.

Når det kommer til oss barbarer og hvorfor vi blander oss inn i hva de kristene mener og tenker så vil jeg svare at det pålegger oss ikke kristne som ansvarlige samfunnsborgere og opponere mot holdninger som strider mot grunnleggende menneskerettigheter. Når kristene i felleskap går inn for å diskriminere en større eller mindre befolkningsgruppe uttrykker de holdninger som jeg ikke finner forenelig med et humant livssyn. Heldigvis er det mange kristene som også deler mitt syn.

Jeg er ikke i mot kristendom som sådan. Selv om jeg personlig mener religion er noe tull, kan jeg forstå at enkelte føler behov for en tro. Det er de bokstavtro og de med en tolkning som verdsetter noen mennesker over andre som jeg vil til livs. Jeg kan forøvrig nevne at jeg hvert år gir penger til kirkens bymisjon siden jeg mener de gjør en god jobb. Jeg er ikke enig i det religiøse budskapet deres, men deres livssyn og omsorg for medmennesker som har det vanskelig kan jeg fint støtte uten større kvaler. Det er nok ikke presten i bymisjonen som vil skaujage homofile, han er nok mer oppdatt av de viktige kistene budskapene. Indremisjonen derimot kan se meget lagt etter pengene mine...

edit: Vidarlo snakker ikke LeifArne om Gallia altså deler av det nåværende frankrike? Hvorfor kommer du med en romersk mur på de britiskeøyer? De hadde da båter på den tiden også Joda jeg mener også LeifArne sin påstand er hårreisende langt vekke fra hva som er den generelle oppfatningen av historien, men det var vel ikke et presist svar =)
http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Gaul
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaul
Om jeg har mistet et viktig poeng vær vennlig å se når dette er skrevet (i en vanlig ukedag...)
Sist endret av sptz; 4. desember 2007 kl. 04:48.
Hvis folk synes hellige skrifter gir en meningsfull poetisk beskrivelse av tilværelsen er det fint for dem. Men som politisk ideologi er religion gått ut på dato. Dessverre brukes hellige skrifter fortsatt som middel til å utøve makt.
Sist endret av hampus; 4. desember 2007 kl. 06:32.
Så lenge et viss antall av stortingsrepresentantene MÅ være medlem av kirken, så lenge skattepengene går til kirken, så lenge det finnes en statskirke og så lenge det finnes mennesker som forsøker å styre andres liv med sin tro, så vil det være viktig med religionskritikk. Seriøst, ekteskapsloven handler ikke først og fremst om at Kirken skal vigsle, den handler om at homofile skal kunne gifte seg. Mange gifter seg borgerlig og det kristne ekteskapet er strengt tatt helt likt - det er en rett kirken har fått av staten og den kan gjerne trekkes tilbake skulle man ønske det.

Forøvrig: Du har et stort problem med forståelsen din av vitenskap hvis du tror at siden et slag har dårlige beviser (noe det tydeligvis ikke har, men det er en dårlig debatt) så er det som står i Bibelen sant. Ærlig talt - dette betyr heller at man skal tvile på begge deler. Jeg forstår at virkelighetsforståelse er en viktig ting for de aller, aller fleste mennesker og de fleste er nok skyldige i å ignorere/vri fakta underbevisst for å få den ytre verden til å stemme med den indre, men hjelpes, en del av folka som kommer til forumet her fortjener premier for sine prestasjoner på området.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det som er morsomt i denne saken er at LeifArne hevder vi må ta bibelens ord bokstavlig og ikke diskutere betydningen av det som er skrevet, samtidig som han åpent har erklært seg selv som medlem av Jehovas Vitner. Jehovas Vitner, er, som de fleste kanskje allerede har fått med seg, en kristen sekt med sin egen, radikale tolkning av bibelen.

Cute.
Sist endret av Tias; 4. desember 2007 kl. 10:29.
Dersom det viser seg at han har en genser laget av polyester og bomull, så er det vårt ansvar som samfunnsbrogere å steine ham umiddelbart, i følge Bibelen. Men dersom LeifArne er villig til å diskutere dette er vi åpne for diskusjon.

Forresten har du skrevet innlegg på en Søndag, og det resulterer også i steining. Eller vi kan se bort i fra enkelte ting i Bibelen som det er blitt gjort en stund nå. Jeg tviler på at religiøs diskusjon kommer til å svinne hen fra forumet fordi et par av medlemmene våre er kristne.
Sist endret av Gest; 4. desember 2007 kl. 10:53.
Etter det jeg har skjønt så skal man ikke følge bibelen helt 100% (jeg er ateist). Det lille vi leste i barneskolen, der vi lærte å slå opp i bibelen faktisk, så virker det som at bibelen faktisk er rent oppspinn og ren fiksjon. Har aldri sett noe som helst sted i bibelen der det faktisk er noen leveregler.

Kristendommen har jo vært viktig igjennom historien selv om det har vært idiotisk og tyrannisk. De dro rundt i land og slaktet alt de så som ikke ville konvertere, og de få landene i dag som ikke fikk dette besøket kalles nå U-land. Kanskje ikke alle men de fleste. Så vil ikke si at kristendommen var helt bortkastet da selvom de gjorde det på en måte som trosset alle vilkår til religionen. Men nå derimot kommer kristendommen til å gradvis forsvinne og vi vil heller tro på livet eller skjebnen.

Selv er jeg drit-lei alle disse trådene om kristendommen og andre religioner, men det får bare være.

BTW: "this is my thread, do not write in it" kunne du heller skrevet hvis du ikke vil at folk skal kommentere dine meninger..
Sist endret av Pagliacci; 4. desember 2007 kl. 11:14.
LeifArne: Du sier du ikke vil diskutere kristendom da det allerede har blitt diskutert, og allerede er mange tråder om dette.

Men allikevel gjør du det?

Sukk.
Ehm? Dårlig gjort av deg å "rømme", å finne/starte deg en ny tråd, du må tåle motargument..
Etter to dager på forumet synes du det er naturlig å klage på innholdet her? Skulle tro at du som er religiøs ville sette pris på religionsdebatter, men du ser helst at ingen diskuterer dette og heller lar kirken ture løs uten noen form for kritikk? Så starter du et nytt emne om religion og sier klart og tydelig fra at du ikke ønsker respons i form av våre meninger, og når du selvfølgelig får den responsen du ikke ønsker gjennom mye god argumentasjon så klarer du å si:
Sitat av LeifArne
menmen, jeg vil hvertfall slutte å diskutere i tråder om religion. Så vet de fleste på nFF det ;P
Vis hele sitatet...
Flott! Personlig mener jeg kirken representerer alt som er galt med menneskets spirituelle utvikling, så jeg setter pris på at vi nå har en kirkerepresentant mindre her på forumet
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2007 kl. 13:27.
Menetalment : .... Personlig mener jeg kirken representerer alt som er galt med menneskets spirituelle utvikling....

Hva mener du med det?
LeifArne, dette er jo bare tullete.

I Norge er det, etter sist jeg sjekket, lov til å både si og tenke akkurat hva du vil. Her på nFF gjelder ca. de samme reglene.

Med andre ord: du kan ikke komme her og prøve å stoppe religions diskusjoner når vi har et emne som heter "samfunn, etikk og politikk".. Da har du desverre kommet til feil forum..
Du kan seff både si og mene(som du har gjort nå), men ikke regn med noe, du har etter min menig missa pointet her..

Virker som om du ikke akksepterer at folk tenker og tolker anderledes enn deg, og dessuten virker som om du blir sur når vi medlemmer ikke roper halleluja for utspillene dine.. nFF er et mangfoldig diskusjons forum, folk fra alle kanter og hjørner i verden, flere religioner, og enda flere politiske meninger, er alle representert her.

Ikke for å være drittsekk, men du har tydligvis menget deg for lenge på et forum der alle og alt er enige, og nå liker du ikke at folk motsier deg.
Dette er en av de dummere trådene som jeg har sett den siste tiden,
slik jeg forstår det vil du at alle skal være enige med deg, og at alt som står i bibelen skal tolkes direkte. I en viss grad forstår jeg deg, men du tenker for kortfattet.

Problemet med tankegangen din er at hvorfor skal vi akkuratt se så strengt på denne paragrafen om homofili, når vi driter langt i mange andre?
Bare fordi det passer oss best?
Jeg tenkte litt som deg her for endel måneder siden, men heldighvis fikk vidarlo satt meg på plass xD

Krangling[?]
Dette er et diskusjonsforum der alle skal komme med forskjellige meninger og de sier seg selv at det vil bli uenigheter. Dersom du tar det opp som krangling, osv dersom noen sier en annen imot - da er dette virkelig ikke stedet for deg.
Hvorfor er ikke denne tråden stengt? Hvis alle skulle laget ny tråd hver gang de synes at et tema er tåpelig, så ville ikke forumet fungert.

Ironi-KÅ-PE til LeifArne for løs-i-snippen-basert og smilebånds-orientert startpost.
Sitat av dexter
Ironi-KÅ-PE til LeifArne for løs-i-snippen-basert og smilebånds-orientert startpost.
Vis hele sitatet...
Frysninger dexter
Bra sagt du også, Restyle.

Hvorfor er ikke denne tråden stengt? Hvis alle skulle laget ny tråd hver gang de synes at et tema er tåpelig, så ville ikke forumet fungert.
Vis hele sitatet...
Helt sant, men det blir alikevell mye morsommere å se hvordan posten utvikler seg
psilocybin:
Spiritualitet handler om en personlig kontakt med en "guddommelig" kraft, naturen, Gud eller hva nå enn man ønsker å kalle det. Det er noe som praktiseres gjennom direkte oppelvelse, og det er den mest naturlige og grunnleggende opplevelsen et menneske kan ha.

Kirken har skapt en enorm distanse til denne opplevelsen, og satt inn en gigansisk system av regler og prester mellom mennesket og Gud, og i stedenfor å oppleve den mest naturlige gleden i verden sitter nå folk i kirker verden over og leser salmer som om de skulle vært viljeløse zombier.

Kirken har klart å overbevise folk om at det hele handler om blind tro, mens det i virkeligheten handler om en direkte opplevelse av kontakt. Gjennom historien ser vi at mange grupper som har praktisert denne opprinnelige formen for spiritualitet har blitt regelrett slaktet ned av kirken, verden over.

I det store og det hele er kristendommen nok en kontrollenhet som passer på at massene gjør som de skal, på lik linje med MTV. Det kunne ha vært noe fint og vakkert, men takket være korrupte reilgiøse ledere er kirken pr i dag langt mer et maktapparat enn noe annet..

Jeg kunne fortsatt hele dagen, men jeg må på jobb nå, og jeg vil ikke ødelegge denne "flotte" tråden med for mye off topic..
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2007 kl. 13:54.
Sitat av dexter
Hvorfor er ikke denne tråden stengt? Hvis alle skulle laget ny tråd hver gang de synes at et tema er tåpelig, så ville ikke forumet fungert.
Vis hele sitatet...
Enkelte i crew liker at noen finner frem litt sollys og bruker på troll.
Hjelper ikke noe om du er lei av sånne diskusjoner, folk kommer alltid til å ha sånne poster.

welcome to nff hope you have a great time.
Kristendommen er en _tro_.. gi meg et bevis på at Jesus var hellig og gi meg et bevis på at gud finnes. Jeg hopper på Kristentoget med endestasjon Harmageddon og tro meg, der blir det varmt!

Post Script: Sorry er evig kritisk til religion.
Sitat av LeifArne
Men hvorfor i all verden skal dere ikke-kristne komme og blande dere i det??
Vis hele sitatet...
Jaha? Selv om vi ikke er kristne skal ikke vi få ha meninger og utrykke oss om dette?
Hvorfor i all verden skal Kirken godta homofilt ekteskap, homofile prester osv. når det står svart på hvitt i Bibelen at dette ikke skal godtas??
Vis hele sitatet...
Fordet kirken er og blir i et samfunn som lever i 2008 og man kan ikke følge en bok som er eldre enn 2000 år, og der forsåviddt det å ta seg et napp var synd og djevelskap?

Ergo: Du har ikke noeting å klage over.
Sitat av LeifArne
Vel, nå kommer det revolusjonerende i det hele, bibelen inneholder ganske mange tekster og ganske mange skrivere. Dette visste dere, men at den har over 33 000 (tretti-tre-tusen) matrielle bevis var det ikke mange som visste. Tenk over dette før du whiner om at bibelen og dens historier ikke er sann(e)
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av Bateleur
Kilde?
Vis hele sitatet...
Akkurat.

Dessuten, LeifArne, er det ikke historiske hendelser vi tviler på, tvilen beveger seg nok mer mot diverse påstander og "underbart" kødd. Men skal ikke komme å disse deg ut, sikkert hyggelig å være i et trosamfunn, men la oss nå for pokker tro hva vi vil og ikke kom med utsagn uten påstand, da tror vi iallefall ikke på deg.

Dessuten er det rimelig lenge siden du har svart noen..
Sist endret av Joachimsen; 4. desember 2007 kl. 21:02.
Hvis du ikke liker slike tråder kan du bare enkelt og greit ikke lese de, dette er et forum, og på et forum er det ment å diskutere forskjellige meninger.

Personlig mener jeg det er ganske idiotisk å følge en bok slavisk som ble skrevet for nesten 2000 år siden om jeg ikke tar feil. Boken er skrevet etter den tiden og hvordan de levde, den er ment som en retningslinje og ikke som en slags generalbok som gir ordre. Når tidene blir moderne må også boken tolkes moderne.
Personlig kristne er i et veldig klart mindretall i Norge, men likevel prøver kristne å bestemme over andre mennesker med lovforslag o l.. Så det ville vel være litt mye forlangt av de kristne at de helt isolert skulle få diskutere detaljer i kristendommen på et offentlig forum uten at noen fra det faktiske flertallet "blander seg inn)
Sitat av LeifArne
Homofile kristne er akkuratt lik som ola, per og kari kristne, så lenge de ikke lever i homofilt sammhold
Vis hele sitatet...

så.. de får lov til å være homofile, men bare alene? Ikke lov til å leve ut sine følelser? tvinge seg selv til forhold de ikke ønsker, kanskje ikke et forhold i det hele tatt??

*slå hodet i bordet*
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eolin
så.. de får lov til å være homofile, men bare alene? Ikke lov til å leve ut sine følelser? tvinge seg selv til forhold de ikke ønsker, kanskje ikke et forhold i det hele tatt??

*slå hodet i bordet*
Vis hele sitatet...
Ja, for då unngår ein problemet med at dei får ungar og viarefører gen...err, faen. Nevermind!
Det som slår meg er at homofile og lesbiske mennesker dras mot presteyrket som fluer mot drit. Det må være noe alá "du får ikke leke med fyrstikkene Ola, det er ikke lov", man bare må teste. Jeg skjønner ikke helt hva de homofile tenker på når de vil bli prester, et yrke hvor det er en sterk tradisjon for at du er uvelkommen. Jeg drar ikke på besøk der jeg ikke er velkommen. Det er så veldig selvmotsigende. Hvorfor søker ikke de en annen gud som Buddha? Gud er vel den samme uansett religion.
panserjohan: Jeg foreslår at du lar være å delta i sånne debatter helt til du har fått en forståelse for tro. Man velger ikke religionen og de fleste som ønsker å bli prest/prost gjør det gjerne fordi de føler et kall. Når 1/10-1/15 av alle mennesker anslås til å være homofile (jeg bruker de mest forsiktige estimatene for å være på den sikre siden) er det gitt at disse gruppene kommer til å overlappe. Husk at religion er og blir kultur like mye som det er et virkelighetsbilde og at det derfor er kun et spørsmål om tid før snøballen begynner å rulle. Kvinner ble med tiden akseptert som prester hos folk flest...