Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3207
Fortiden min ringte og spurte etter råd vedrørende heroinavhengighet i forbindelse med operasjon og narkose. Siden jeg aldri går i stykker, ikke har sett fastlegen på 8 år og aldri har vært innlagt på sykehus så vet jeg faktisk ikke svaret.

(Faen så fet jeg er.)


Og jada, selvfølgelig er det "riktige" svaret å ubetinget oppfordre til å opplyse om det. Alltid best å holde seg på den sikre siden, legene har taushetsplikt, vil bare ditt beste og bla bla bla. Fastlegen er allerede klar over at vedkommende har et omfattende rusproblem, dog kanskje ikke helt hvor omfattende. Det er med andre ord ikke et problem i seg selv at helsevesenet vet om det.

Det jeg derimot kan se for meg er at tilgjengeligheten på smertestillende etter operasjonen påvirkes, men i hvilken retning? Er det føringer på dette? Om det kompenseres for toleransen er det jo et argument for å si det. Er det derimot en skjønnsvurdering kan man plutselig ende opp med at ansvarlig lege er en selvhøytidelig kødd med moralske kvaler rundt det å bidra til en avhengighet. Uansett ikke det viktigste:

Den ytterste konsekvens er jo nedprioritering og potensielt sett utsettelse av operasjonen.

Mitt siste møte med helsevesenet var nettopp med en idiotlege som var mer opptatt av å passe på sin egen ræv enn å gi meg det jeg hadde et medisinsk behov for. Grunnen var at jeg hadde brukt steroider, noe han så for seg kunne gi synergisk effekt. Han visste rett og slett ikke, og han var heller ikke interessert i å vite. At heroinavhengige har blitt operert utallige ganger uten at det har ødelagt noe er det ingen tvil om, ei heller er det ingen tvil om at heroinavhengige (i andre land ihvertfall) har mistet både rettigheter, prioriteringer, medisiner og i noen tilfeller hele operasjonen.

Det som får meg til å spørre dere er selve narkose-fasen. Hva er ytterste, ikke helt latterlig usannsynlige konsekvens?

Andre innvendinger, erfaringer?

TILLEGG: Operasjonen er ifbm brudd i lem, så det er med andre ord ikke problematisk mtp blodets koagulering, organers reaksjon eller andre vitale funksjoner.
Sist endret av Tøffetom; 13. august 2015 kl. 16:20.
Jeg synes påstanden din om at heroinavhegige blir nedprioritert til operasjoner høres merkelig ut. Du skriver "i hvertfall i andre land". Jeg vet ikke om andre land, men jeg stiller mine tvil til at dette er tilfellet i Norge (eller andre vestlige land forøvrig).

Uansett, det du spør om skal man ha ganske grei medisinsk kompetanse på for å svare korrekt. Eventuelle svar må være basert på svært få erfaringer, og ingen mennesker er like.

Det høres forøvrig ut som at du fullstendig har mistet tillit og tro på det norske helsevesenet. Jeg kan forsikre deg med egne erfaringer at slik er det ikke.

Håper du får den hjelpen du trenger.
Sist endret av reklame; 13. august 2015 kl. 16:51.
Tidligere/nåværende avhengighet hos pasienten vil gjøre legen mer forsiktig med utskriving av medisiner etter en operasjon.

Angående narkose skjønner jeg ikke helt hva du spør om. Uansett fortid får man nok medisiner til at man ikke har smerte/er bevisst under en operasjon. Noe annet er jo livsfarlig. Eller mente du at heroin i systemet kan gjøre en narkose dødelig? Isåfall nei, er så og si umulig å dø av opiat-overdose under oppsyn av leger da det man evnt dør av er oksygenmangel og det håndterer de lett.
Men hva om kroppen reagerer fysisk på mangelen på heroin? Med skjelvinger, brekninger etc? Kanskje legene feiltolker en slik reaksjon og reagerer feil i forhold til om de viste om problemet på forhånd.
Hum,hum, din venn, eller vedkommende får narkose og smertelindring under operasjonen som alle andre. Det som er viktig for anestesilegen å vite er om vedkommende røyker. Røyk påvirker hvordan lungene oppfører sef, opptar oksygen.
Jeg har kun røykt tobakk og marihuana, men regner med at røyking av andre substanser vil virke inn på lungene også.
Faktisk er det slik ar det norske helsevesenet ikke er slemme mot mennesker som har et rusproblemer. En vil få adekvat smertelindring etter en operasjon, men en får vanligvis ikke med seg resept på Oxynorm dersom en har en allerede kjent opiatavhengihet.
Dere lure nok på kilder, egne opplevelser samt 20 år i helsevesenet.
Klem fra Betty
Jeg vet at at smertelindring ikke forekommer hos pasienter som sliter med rus..
"Med vondt skal vondt fordrives" ble en kompis servert hos en tannlege..
En lar-tannlege.
Hmmm. Ble ikke mye klokere, må jeg innrømme. Sier det er lurest å si fra, men sannsynligvis trygt å la være.
Jeg kan spørre litt rundt på jobb i morgen, om noen av kirurgene jeg jobber med har vært borti samme problemstilling.
Sist endret av Zahremar; 16. august 2015 kl. 18:41.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg derimot kan se for meg er at tilgjengeligheten på smertestillende etter operasjonen påvirkes, men i hvilken retning? Er det føringer på dette? Om det kompenseres for toleransen er det jo et argument for å si det.
Vis hele sitatet...
Ble operert selv for en kort tid tilbake, er ikke i aktiv rus, men går på Subutex,
og jeg fikk helt problemfritt med resept på Tramadol, til smertelindring etterpå, som er standar ved slike operasjoner.
Fikk også Ketoraxinjeksjon på sykehuset før jeg dro hjem, og pga sterke smerter etterpå fikk jeg itillegg med hjem ett brett med OxyNorm.
Men, jeg fikk den laveste dosen på begge medikamentene, så de er tydligvis veldig forsiktig med styrke og mengde når de vet det har vert eller er rusavhengihet inni bildet. Jeg fikk ikke så mye smertelindring av tbl pga har høy toleranse, så det er også noe de ikke tar hensyn til.

Når det gjaldt selve operasjonen fikk jeg beroligende i forkant av narkosen og narkose akkurat som enhver vanlig pasient.
Men tror det er viktig at de vet hva en person har tatt i forkant av operasjonen så de kan tilpasse styrken på narkosen(?) og evt andre medikamenter som gies under operasjonen, så det ikke oppstår en uønsket virkning eller stoffer krasjer med hverandre.

Kirurgen min sa nesten ordrett da jeg spurte om jeg fikk smertestillende i forkant, at "selvfølgelig må du få samme mulighet til operasjon, og smertelindring som alle andre, men vi må utvise forsiktighet ved utskriving pga avhengighetsfaren."
Han skal si ifra. Oppdaterer etterhvert..