Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3398
Heisann IT-freaks!

Jeg har en amatør når det kommer til hardware, og har tre problem jeg tenker på nå når jeg sitter her og skal installere et nytt SSD kort.
Kortet er [COLOR="RoyalBlue"]Samsung SSD 840 EVO 250gb[/COLOR], og jeg kjøpte det i håp om at selve opperativsystemet på pc'en kjører litt smuudere og slutter å henge seg opp de få gangene den gjør det Først og fremst: Jeg har ikke SSD kort installert fra før.


Problem 1, Plassering;
Jeg finner fort ut etter å skru opp kabinettet at jeg ikke har en "[COLOR="RoyalBlue"]SSD-Bracket[/COLOR]", så jeg har ikke noe som er beregnet til å feste kortet i. Jeg tenkte kanskje det var mulig å skrape ut talget ifra et [COLOR="RoyalBlue"]telys[/COLOR] for å så bruke den aliminiumen til å holde på plass kortet. Her er en liten illustrasjon av hva jeg mener (Gjør det på en bedre måte, dette er bare for å vise enkelt);
[COLOR="RoyalBlue"]Steg 1[/COLOR]
[COLOR="RoyalBlue"]Steg 2[/COLOR]
[COLOR="RoyalBlue"]Steg 3[/COLOR]
[COLOR="RoyalBlue"]Steg 4[/COLOR]

Vil dette være trygt med tanke på varme? Vil kortet produsere nok med varme for teipen til å smelte? Kortet vil bli liggende rett bak en av front-viftene.


Problem 2, Andre Deler;
Jeg er som sagt noob på hardware, og vet ikke om jeg må ha visse deler som hører sammen for å få kortet til å fungere som det skal? Må jeg liksom ha flere deler fra Samsung eller noen spesifike deler?


Problem 3, Kabler, Del 1/2;
Jeg har ikke en "[COLOR="RoyalBlue"]SATA to USB[/COLOR]" kabel, så jeg får ikke kopiert OS'et og personlig data fra den *orginale driveren?* (Hvilken del er dette, det forrige SSD kortet om det var et?). Er dette noe krise? Er det nødvendig å få ført over denne dataen?

Problem 3, Kabler, Del 2/2;
Jeg har heller ikke en ekstra "[COLOR="RoyalBlue"]SATA Data Kabel[/COLOR]" (Den med rød ring, den andre har jeg), så jeg tenkte bare å stjele den ifra CD-ROM'et mitt, siden jeg kun har brukt dette ca. 2 ganger på tre år


Konklusjon;
Er jeg helt på jordet nå, er dette noe som er ikke er gjennomførlig, eller er det faktisk mulig/trygt? Beklager om dette er selvsagt, men er som sakt ikke noe guru på hardware Takker veldig mye på forhånd for raske svar!
Sist endret av SoppVandreren; 5. desember 2014 kl. 12:39.
Ajaj.. Legg vekk ideen.

Så! om du ser på siden av SSD disken din har du flere hull, disse hullene skal i teorien passe overens med hullene på siden av bracketen din. Det er nok å feste med 2 skruer, men ville investert i en 3,5" til 2,5" brakkett for å få dette skikkelig. Om du kjøper brakketten passer denne i det du har fra før.
Denne f.eks: https://www.komplett.no/oem-ssd-25-t...et-sata/575736

Til å klone OS disken din (Drive) så anbefaler jeg at du kjøper denne og bruker et program finner på nett.
https://www.komplett.no/icy-box-ib-a...abinett/760280

Sleng så på en Sata kabel fra komplett: https://www.komplett.no/serial-ata-cable-inverted-angle-100-cm/585348

Gjør dette så får du til skikkelig.
Sitat av Don P Vis innlegg
Gjør dette så får du til skikkelig.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar. Jeg vet ikke hvor jeg skal feste den andre enden av Sata kabelen Kjøper alle dele du linket, men den siste lenket fungerer ikke
Du vet hvor den skal festes på hovedkortet men ikke på ssden? Eller omvendt?
Hvilket hovedkort har du?

Rett link: https://www.komplett.no/serial-ata-c...let-ned/300720
Sist endret av Don P; 5. desember 2014 kl. 13:14. Grunn: Feil link
Um.. før du setter igang her nå, så har Don P; helt rett når det kommer til HW delen her. MEN!

Jeg vil bare fraråde deg å "klone" Windows og personlige filer og data over på den nye SSD disken, ta heller og kjør Windows Easy Transfeer programmet til å overføre personlige dataene

kort forklar så finner du en stor nokk usb pinne \ disk, eller dvd plate hvis du har mye musikk, filmer, bilder som tar stor plass så påvirker det hvor stor usb pinne du må ha

kjør programmet før du bytter disk, enkel veiviser, velg dette er gammel maskin, lagre på usb eller eksternt disk, den vil nå søke etter filer på disken og når den er ferdig så kan du velge hvilke du vil den skal ta med og fortsette, den vill nå lagre alle innstillinger og filer på en kryptert fil når den er ferdig med det flytter du den på usb eller brenner den på dvd

du kan nå fortsette med selve byttingen av disk, installere Windows på nytt, med helt ny og fresh install starter du opp Windows Esay Transfeer og velger at dette er ny maskin, velger usb eller dvd du lagret filen på, den vill nå legge til bake alle filene du valgte skulle kopieres ut på den nye maskinen, med samme rettighter og fil plasseringer

(hvis det ikke er samme Windows på begge maskinene gammel win7 - ny win8 så får du ikke med instillinger men bare filene)

Grunnen til at jeg anbefaler denne metoden er at SSD bruker en annen måte å håndtere data på en en HDD og alle filene ligger som regel ikke i samme sektor \ block på HDD noe som kan skape mer trøbell å clone mellom HDD -> SSD en HDD -> HDD \ SSD -> SSD
Kp for den Knutazz, vesentlig poeng om men skal endre os eller bruker et program som tar hensyn til dette. Min anbefaling i de fleste tilfeller er å starte med ny installasjon. Da slipper en og å få med følgefeil.
Sitat av Don P Vis innlegg
Du vet hvor den skal festes på hovedkortet men ikke på ssden? Eller omvendt? Hvilket hovedkort har du?
Vis hele sitatet...
Etter å ta en nærmere titt fant jeg hvr jeg skulle sette den inn på hovedkortet, det var jo mange å velge i der



Sitat av knutazz Vis innlegg
Um.. før du setter igang her nå, så har Don P; helt rett når det kommer til HW delen her. MEN!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår egentlig ikke hva det er du forklarer her, skal jeg flytte det jeg klarer av musikk, film, bilder osv. til en ekstern harddisk/usb for å få mere plass på dataen? Blir disse filene overført til SSD'en? Om dette er caset høres det veldig rart ut iallefall

Jeg skal ikke bytte disk, jeg skal bare installere en. Hva er valget "gammel maskin" du nevnte, og hva skal jeg lagre deretter på en usb/ekstern h.disk? Jeg vet ikke om det er jeg som bare er noob, eller at jeg sliter med å forstå hva du skriver, men skjønner egentlig ikke noe av det :P Beklager, er som sagt noob og trenger dette inn med sølvskje. Måten til Don P skjønte jeg, virket ganske enkelt
Sist endret av SoppVandreren; 5. desember 2014 kl. 13:50.
Jeg tolket det sånn at du har kjøpt en SSD disk for å ha Windows på den, og da fjerne Windows fra eksisterende HDD

Hvis dette er tilfellet så for å flytte alle filene dine over til den nye SSD disken, kjører du et program som heter "Windows Easy Transfer \ Windows Enkel Overføring" i dette programmet velger du hvilke filer du vill ha med deg videre, denne lagrer alle de valgte filene i en samlet kontieiner fil

Du må nemlig slette den installasjonen på HDD \ Eksisterende disk, og legge den inn på nytt på SSD disken og derfor ønsker du å lagre denne kontieiner filen på en usb pinne

Jeg vet ikke om du er kjent med .ZIP \ .RAR filer men hoved påenget er det samme som det
Ok, da skjønner jeg! Jeg tror jeg har dummet meg litt ut her, for jeg trodde SSD kort var noe du kunne ha flere av og bare var å installere for å få bedre ytelse Jeg har mest sannsynlig missforstått litt om hva SSD faktisk er/gjør?

Om det er til nytte så kjørte jeg en Everest Home Edition test på dataen;

Hovedkort:
CPU type Mobile , 2933 MHz
Hovedkort Ukjent
Hovedkort chipset Ukjent
System minne 4096 Mb
BIOS type Ukjent
Kommuniksjons port Kommunikasjonsport (COM1)

Lagring:
IDE kontroller Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 2 port Serial ATA Storage Controller - 3B26
IDE kontroller Intel(R) 5 Series/3400 Series Chipset Family 4 port Serial ATA Storage Controller - 3B20
IDE kontroller Standard Dual Channel PCI IDE Controller
SCSI/RAID kontroller A4APRGU5 IDE Controller
SCSI/RAID kontroller JMicron JMB36X Controller
SCSI/RAID kontroller Marvell 91xx SATA 6G Controller
Harddisk WDC WD10EARS-00Y5B1 ATA Device
Optisk disk ATAPI iHOS104 ATA Device
Optisk disk QPQFQHA OPERCHUB SCSI CdRom Device
SMART Harddisk status Ukjent
Jo du kan i utgangspunktet sette i så mange SSD i maskinen din som du har sata kontakter på hovedkortet ditt, problemstillingen din her er at det ikke er bare, bare å flytte \ kopirere \ klone Windows over på disse diskene

dette er på grunn av hvordan Windows er sattsammen og hvordan den er oppbygget, og for å bruke den nye disken som primær disk uansett om det er HDD eller SSD så lønner det seg å ta en fresh installasjon av det på den nye disken.

Ut over dette når du skal koble til SSD til HK så skal sata kontakten på HK være merket sata_1 \ sata1 den som er koblet til her vil komme opp som primer disk i BIOS

ellers så anbefaler jeg at du kobler ut gammel disk før du setter inn den nye og installerer Windows på den, fullfør Windows installasjonen, installasjonen av drivere og Easy Transfer, og deretter slår du av maskinen kobler til gammel disk til sata_2 \ sata2 porten på HK og eventuelle dvdrom \ optisk drev til sata_3 \ sata3 på HK, start opp og formater gammel disk og du kan nå ha Windows på SSD og lagre filer på gammle HDD

største forskjellen mellom SSD og HDD som "mannen i gata: Ola Norman" trenger å vite er:

SSD = Rask men liten lagringsplass
HDD = Treg men mye lagringsplass
Sitat av knutazz Vis innlegg
SSD = Rask men liten lagringsplass
HDD = Treg men mye lagringsplass
Vis hele sitatet...
Ok, nå begynner jeg å forstå her, leste meg litt opp på forskjellen på SSD/HDD. Virker egentlig veldig spennende dette, hehe Så om jeg forstår rett, jeg skal kjøre og installere CD'en som fulgte med SSD'en, så koble ifra HDD'en for å så koble SSD'en som primær disk og installere windows på nytt på denne, for å så koble til HDD'en i sata_2 etter jeg har gått igjenon installasjonen av SSD dirveren etterfulgt med Easy Transfer? Virker egentlig ganske enkelt, bare litt innvilket å komme seg inn i hva alt er!
Jeg tar utgangspunkt ifra at jeg starter med å slå av data'en, skifte om fra HDD til SSD og så skru den på igjen? Altså, dataen skal selvfølgelig være avslått hver gang jeg skifter disk? Og når jeg gjør alt dette, vil noe av mine personlige filer bli borte, eller ligger alt jeg har (Absolutt alt av filer som ikke er der fra fabrikkinstillingene) på dataen bli værende innpå HDD'en og vil komme tilbake når jeg slenger den inn som sekundær disk?
Tusen hjertelig takk for hjelpen!!
Sist endret av SoppVandreren; 5. desember 2014 kl. 15:00.
Trenger ikkje kjøre cden som fulge ssden før etter du har satt opp alt. Etter du har overført det du ønsker fra HDDen til enten SSDen eller en annen ekstern lager løsning ville jeg formatert den gamle HDDen så du får fjernet OS versjonen som ligger der.
Sitat av Don P Vis innlegg
Trenger ikkje kjøre cden som fulge ssden før etter du har satt opp alt. Etter du har overført det du ønsker fra HDDen til enten SSDen eller en annen ekstern lager løsning ville jeg formatert den gamle HDDen så du får fjernet OS versjonen som ligger der.
Vis hele sitatet...
Hvordan får jeg formatert den? Vil alt innpå dataen bli slettet da? Må bare svelge stoltheten å spørre om det er på HDD'en (Jeg har kun denne disken installer) som alt på dataen blir lagret på?
Både ja og nei, når du formaterer en harddisk samme om det er HDD eller SSD så blir dataene \ filene på disken markert som slettet og ledig tom plass, og man vill ikke se disse filene på vanlig måte, disse filene blir ikke borte før man overskriver \ lagrer nye filer på disken, og det er også mulighet til og hente de ut via data recovery programmer som getdataback og recuva. I ditt tilfelle så sier vi ja du mister alle filene dine på den disken du har nå når den blir formatert.

Det du kan begynne med allerede nå er å få en oversikt på hvilke filer du vil ha med deg over på det nye systemet ditt og sammle alle disse i en mappe som du har oversikt i og kopiere ut disse på en ekstern lagringsplass være om det er nettlagring ala dropbox eller gdrive, eller en usb-pinne og ekstern harddisk

Når du har fått oversiketen og samlet alle filene du vet om som du skal ha med deg over på nytt system så kan du jo kjøre veiviseren til Windows Easy Transfer og se hva sen finner av filer og lagre disse på en egen usb-pinne så skal du være klar til selve byttingen av primær disk i pcen din

Liten OBS: Hvis du har mye store musikk, filmer, bilder og eller dokument filer på PCen din (type lastet ned fra bukta) så legg disse i en separat backup \ kopi fra Windows Esay Transfer, ellers så vill den stå og jobbe i evigheter og overføringfilen blir gigantisk stor

Oppsummering:
1. Få oversikt over filene dine og samle dem i en hoved mappe
2. Ta Backup \ Flytt Denne mappen til en ekstern lagringsplass
3.Kjør Windows Easy Transfer -> Gammel Data modus for å kopiere ut innstillinger, program og systemfiler fra Windows
4. Lagre .MIG filene fra Windows Easy Transfer på en usb-pinne eller usb-disk \ ekstern lagring
5. Dobbel sjekk at alt er kopiert ut riktig og er uten feil <- VELDIG VIKTIG!!
6. Trippel sjekk at alt er kopiert ut riktig og er uten feil <- VELDIG VIKTIG!!!
7. Hvis alt er kopiert ut riktig så er du nå klar for å bytte disk med minimal risiko for data tap, hvis ikke gå tilbake til punkt 1.

Det du også bør gjøre er å finne driveren til nettverkskortet ditt og legge det på samme usb-pinne som .MIG filene fra Easy Transfer sånn at du slipper å stå der uten nett og ikke få gjort noe med maskinen din i etterkant.

Når alt dette er gjort så må du ta stilling til om du vil formatere den gamle disken før eller etter du gjør omleggingen, for all enkelhets skyld anbefaler jeg før du bytter, og da er det veldig viktig at du er 199% sikker på at alt er riktige med kopi av filene dine

Det du gjør da er å starte opp Windows dvd \ usb så starte installasjons veiviseren, og velger avansert installasjon, når du kommer til bildet der du skal velge disk \ partisjon så åpner du menyen for avanserte valg der etter så sletter du alle partisjonene \ diskene i bildet til det er en som står der med all kapasitet, da trykker du på ny disk og lager kun 1 disk med all plass, deretter så trykker du formater når maskinen er ferdig med å jobbe (du ser dette med at knappene blir gråe og inaktive når den jobber) så avbryter du hele greia enten med å holde strømknappen inne eller via avbryt knappen

Du har nå formatert og klargjort gammel disk til om-bruk

Her fortsetter du med å koble ut den gamle disken, setter inn nye SSD og kobler til kun den, starter opp Windows dvd \ usb og kjører installasjonen som normalt på den med 2 -3 omstart, der etter legger du inn drivere og Easy Transfer filene med de omstartene de skulle trenge så slår du av maskinen og kobler til gammel harddisk og når du nå slår på maskinen igjen så skal den ligge under Datamaskin som Lokal Disk D: eller Lokal Disk E: avhengi av hvordan enheter som er koblet til når du starter den opp på nyt etter oppkoblingen av gammel disk

Håper ting var enklere å forstå nå, hvis det er noe uklart så spør så skal jeg prøve å svare etter beste evne - God Helg
Sitat av knutazz Vis innlegg
Håper ting var enklere å forstå nå, hvis det er noe uklart så spør så skal jeg prøve å svare etter beste evne - God Helg
Vis hele sitatet...
Er utrolig takknemmelig for hjelpen kompis, jeg begynner virkelig å få truen på dette prosjektet, hehe Har bestillt alle delene Don P remset opp, så nå venter jeg bare på de så skal vi se om jeg forstår meg på det God helg !
Sitat av Don P Vis innlegg
Ajaj.. Legg vekk ideen.

Så! om du ser på siden av SSD disken din har du flere hull, disse hullene skal i teorien passe overens med hullene på siden av bracketen din. Det er nok å feste med 2 skruer, men ville investert i en 3,5" til 2,5" brakkett for å få dette skikkelig. Om du kjøper brakketten passer denne i det du har fra før.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg fått tak i alle delene som har blitt nevnt tidligere i tråden for å installere SSD'en, men det virker som om ingenting av disse komponentene hører sammen

Her er noen bilder som viser alle skru-hull (Jeg har 14 skruer);[COLOR="RoyalBlue"] - Her skal jeg installere bracketen[/COLOR]
[COLOR="RoyalBlue"]- Her er bracketen ovenifra[/COLOR] (Dette er 1/2 deler av bracketen)
[COLOR="RoyalBlue"]- Og her er den tiltet til høyre[/COLOR]

Problem 1: Hva skal jeg skru bracketen i? De eneste skrue-hullene som ser ut til å kunne passe er helt i sidene på [COLOR="RoyalBlue"]"Denne"[/COLOR], men da blir selve bracketen for bred til at jeg kan plassere SSD'en i den. SDD'en er 7cm bred, mens platen jeg skal plassere selve bracketen på er 14,5cm.

Problem 2: Som dere ser "[COLOR="RoyalBlue"]her"[/COLOR] så er det ingen skrue-hull som jeg kan feste SSD'en i, ettersom størrelsen passer nok til kun en skrue på hver siden av bracketen.


Tusen hjertelig takk for hjelpen så langt folkens, har aldri kommet så langt på egenhånd uten dere Nå får jeg håpe at noen har aning hva som kan gjøres slik at jeg får installert hardware'n min :-) Alle filer jeg vil ha med meg videre er lagt til siden, men jeg har ikke fått til [COLOR="RoyalBlue"]Windows Easy Transfer[/COLOR] enda (Til å overføre instillinger o.l.). Det virker som on dette er noe alle windows maskiner har ferdig installert, [COLOR="RoyalBlue"]unntatt den jeg har[/COLOR] Er det en egen kommando man må skrive på norske pc'er?
Sist endret av SoppVandreren; 10. desember 2014 kl. 13:18.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Problem 2: Som dere ser "[COLOR="RoyalBlue"]her"[/COLOR] så er det ingen skrue-hull som jeg kan feste SSD'en i, ettersom størrelsen passer nok til kun en skrue på hver siden av bracketen.
Vis hele sitatet...
Snu SSD'en, fest den i slissesporene.
Sist endret av Astaroth; 10. desember 2014 kl. 17:38.
Sitat av Astaroth Vis innlegg
Snu SSD'en, fest den i slissesporene.
Vis hele sitatet...
På en skala fra 1-10 i dumhet, føler jeg nå at jeg ligger på en 11'er. Haha takk!

Har nå harddisk og det meste klart, men når jeg prøver å starte opp "Windows Enkel Overføring" får jeg denne feilmeldingen; [COLOR="RoyalBlue"]Du er for øyeblikket logget på med en midlertidig profil. Start datamaskinen på nytt, og prøv på nytt[/COLOR]

Har nå harddisk og det meste klart, men når jeg prøver å starte opp "Windows Enkel Overføring" får jeg denne feilmeldingen; [COLOR="RoyalBlue"]Du er for øyeblikket logget på med en midlertidig profil. Start datamaskinen på nytt, og prøv på nytt[/COLOR]
Sist endret av SoppVandreren; 11. desember 2014 kl. 11:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Feilmeldingen du får i Windows Easy Transfer indikerer at det er noe feil med den lokale Windows profilen som du logger inn med sånn at den er midlertidig og blir tilbakestilt vær gang den blir tatt omstart av.

For å fikse problemer rundt dette så må du ha en ekstra administrator konto med annet brukernavn en den du logger inn med, dette for di du ikke kan redigere en profil som allerede er innlogget og i bruk.

Du kan sjekke hvor mange brukerkontoer det er på maskinen din via cmd.exe og kommandoen: net user (enter)

Det vill nå komme opp en liste over alle brukerkontoene som er på denne maskinen selv om de er skjult og ikke aktive normalt 3 treff Administrator, Gjest og DinBruker

Men på den feilen så ville jeg uansett startet med blanke ark, da å rette opp i disse typer profil problemer er ofte mer tidkrevende og krunglete enn det er å starte helt fresh, samtidig som at du ikke kan være 100% sikker på at du ikke tar med deg samme feilen over på nye disken.

Jeg kan sikkert finne fram til en guide for rette opp i div lokal profil problemer om du absolutt ønsker å prøve dette først, men som en liten advarsel så vill dette gå via registeret til Windows og regedit.exe så den minste feil her kan ødelegge helle systemet før du idet hele tatt får løst dette problemet
Slik skal du feste disken i din type bracket:
Sist endret av Frenor; 17. desember 2014 kl. 21:58.
Ser ikke helt hva en skal med bracket eller festeutstyr. Duck tape fikser den biten. Eller la SSD'n dingle løst i kabinettet.
SSD er jo ikke et mekanisk drev med vibrasjoner som trenger å være skrudd fast.

En trenger ikke bruke bracket i det hele tatt. En SSD er ikke et mekanisk drev slik som en HDD. Å skru fast en SSD er dermen unødvendig i forhold til levetid, vibrasjoner etc. Om du MÅ ha disken fast bruk en bit med Duck Tape.
Sist endret av frtoretang; 17. desember 2014 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frenor Vis innlegg
Slik skal du feste disken i din type bracket:
Vis hele sitatet...
Mange SSDer har ikkje eksternt eksponerte printkort, og er mindre følsomme for dårlig montering enn disker, så det er ikkje så himla viktig. Ville ikkje hatt store motforestillinger mot å klistre opp en SSD med dobbeltsidig tape om eg ikkje hadde braketter tilgjengelig...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mange SSDer har ikkje eksternt eksponerte printkort, og er mindre følsomme for dårlig montering enn disker, så det er ikkje så himla viktig. Ville ikkje hatt store motforestillinger mot å klistre opp en SSD med dobbeltsidig tape om eg ikkje hadde braketter tilgjengelig...
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg enig i. Nå har han alt likevel kjøpt brackets, så da kan kan like godt bruke dem riktig.
Sist endret av Frenor; 17. desember 2014 kl. 22:23.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Slik skal du feste disken i din type bracket:
Vis hele sitatet...
Dette stemmer

Tusen takk for hjelpen folkens, SSD'en er oppe og kjører og fungere som en drøm! Artig at noe som egentlig er så simpelt kan være så vanskelig å få til for første gang Igjen; Tusen takk for hjelpen karer, har aldri klart dette uten dere!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mange SSDer har ikkje eksternt eksponerte printkort, og er mindre følsomme for dårlig montering enn disker, så det er ikkje så himla viktig. Ville ikkje hatt store motforestillinger mot å klistre opp en SSD med dobbeltsidig tape om eg ikkje hadde braketter tilgjengelig...
Vis hele sitatet...
Har hatt SSD'er i raid oppsett som bare lå "slengt" i bunnen av kabinettet i en haug. De virket i årevis til de var utdatert på hastighet. Hadde ikke orket å ta opp plass i kabinettet med å skru fast SSD.