Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1969
Hei, jeg er ny her, så beklager om denne tråden er på feil sted eller no'.

Dette er bare et spørsmål om routere, og om en ny en jeg vil kjøpe vil fungere.

Vår forrige ISP husker jeg ikke hvem var (telenor?) men jeg husker vi hadde en Speedtouch router, den var koblet fra vegg-uttaket med 3 hull i til routeren.

Nå har vi Canal Digital og en sånn Jensen Airlink router, han som installerte sa at Speedtouch modemet ikke vill funke så vi måtte kjøpe en router av han for 1399. Det er vel greit nok men jeg har lyst til å kjøpe ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router fra komplett. Siden speedtouchen ikke funka på canal digital nettet når jeg prøvde seinere funket det ikke.

Simplelt lurer jeg bare på om Dark Knight routeren vil fungere på Canal Digital nettet. PS: Canal digital nettet kommer fra det vegg-uttaket der hvor analog tv kommer fra etc. I tillegg går det fra Vegg-->Jensen Airlink Router.

Håper på at alle skjønner hva jeg lurer på, og enda bedre om dere kan svare på det.
Routeren var et multimodem.
Du kan løse problemet ditt ved å deaktivere DHCP på speedtouchen og putte inn en kabel fra det nye modemet til en av LAN portene.
Det ISP'en din leverer er som regel et modem. Modemet du hadde fra telenor vil ikke fungere på canal digital sitt nett. Mange leverer et modem som også fungerer som en router. Jeg antar at jensen airlink routeren din er det.
Hvis du vil kjøpe en Dark Knight router, så skal det bare være å koble den til via en ledig port på Jensen routern din.

Vegg --> Jensen Airlink --> Dark Knight

Lykke til

Edit: Ninjaed by Legevakten
Sist endret av disproved; 3. august 2012 kl. 11:43.
Trådstarter
7 0
Takk for svar, bare lurer på en ting til, og det er om denne vil funke uten Jensen Airlink tingen?

eller er det noe forskjell hvis det går Vegg-->Modem-->Jensen Router-->Dark Knight
istedenfor Vegg-->Modem-->Dark Knight og vil dette funke?
Sikkerhetsklarert
Sitat av Femjet Vis innlegg
Takk for svar, bare lurer på en ting til, og det er om denne vil funke uten Jensen Airlink tingen?

eller er det noe forskjell hvis det går Vegg-->Modem-->Jensen Router-->Dark Knight
istedenfor Vegg-->Modem-->Dark Knight og vil dette funke?
Vis hele sitatet...
Ja det vil gå fint. Så lenge Jensen boksen bare er en vanlig router.
Gå inn på Airlink-konfigurasjonssidene, og sett den i bridge-modus. Da skal Dark knight ta seg av routingen lokalt.
Hvis du bare kobler den rett i Lan-porten på Airlink vil i praksis sitte med dobbel-NAT som ikke er veldig gunstig


Mvh Faller
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Når alt det er sagt, kast Jensen saken, større møl kan du ikke få inn i huset, og som Faller er inne på, en dobbel-nat situasjoner er aldri heldig.
AtXbYeA: Det virker som at den Airlinken er et multimodem, og det vil være dumt å kaste den. I alle fall det jeg forstår utifra trådstarter sitt innlegg.


Mvh Faller
Jensen Air:Link-serien er bare routere, som forøvrig bare er søppel.
Trådstarter
7 0
Shit, glemte å legge til at det går fra Vegg--->et modem som jeg ikke aner hvilket merke eller model det er, vi fikk det tilsent av Canal Digital da, Jensen Airlink er jeg 99% sikker på er bare en router.

Jeg vil også takke for alle svar, begynner å få et klarer bilde av hvordan å sette opp netverk
Er det en "boks" du har fått fra Canal Digital? Isåfall er det bare et modem noe jeg også tror alt annet er.

Vegg -> modem -> Dark Knight ruter skal være det riktige.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Er det en "boks" du har fått fra Canal Digital? Isåfall er det bare et modem noe jeg også tror alt annet er.

Vegg -> modem -> Dark Knight ruter skal være det riktige.
Vis hele sitatet...
Ja, men han her vil helst unngå å kjøpe den ruteren til blodpris.... Derfor er spørsmålet hans om han kan bruke det gamle multimodemet som router, og JA, det kan han, det er bare å deaktivere DHCP på multimodemet og koble en kabel fra modemet til LAN-porten på multimodemet.
Kjører denne løsningen hjemme fra Canal Digital:
Vegg --> modem fra CD --> Dark Knigth

Funker bra!
eller enda bedre oppsett vill bli

vegg--->modem fra CD--->box med pfsense--->switch--->pcer

her kan du også droppe switch etter pfsense hvis du bare har en pc

pfsense er også gratis
Må nok nesten kjøpe modemet fra Canal Digital, det du kan prøve er å si at det du har nå ikke funker til kundesupport og satse på at de sender et nytt.
Sist endret av Mkvarner; 6. august 2012 kl. 17:22.
Trådstarter
7 0
Tusen takk for alt (L) Skal si ifra når jeg får alt og setter det opp.