Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4565
I Aker og Bærums lokal avis har det utviklet seg en diskusjon om russe bråk om nettene.
Den ene siden er folk som ikke får sove om natta pga alt bråket,
den andre siden mener at det er helt greit at ungdom tar seg en velfortjent feiring etter 13 års skolegang og at de som klager får bare leve med det.
Jeg mener personelig at russen burde ta hensyn til eldre å barne familier.

Hva mener dere?
Jeg mener også at russen burde ta hensyn i visse tilfeller. I andre tilfeller synes jeg faktisk folk kan ha litt forståelse for at de har lyst til å ferie gjennomført grunnskole. Jeg er selv ikke russ, men kan tenke meg at det er en ganske spesiell følelse å være helt ferdig med grunnskolen, og da føle trangen for å feire den.
Jeg mener de skal holde seg til regler som alle andre.
Støy midt på natten er så utrolig unødvendig.

Gjør ikke politiet noe med det innen rimelig tid er det bare å klippe av strøm til generator og batterier, drittungene gjør ikke annet enn å skrike og klage uansett.
jeg sliter litt selv med å sovene til dunk-dunk musikken dems. men jeg vil også feire skikkelig om 2 år, så jeg syns det går bra :P
Klag,klag,klag..

La dem feire... Har aldri opplevd at det har plaget meg. Sansynlig vis maks 5-6 dager de kommer til å plage deg. Du kommer mest sansynlig til å få være i fred de 360 andre dagene.
Det er jo gjerne sånn at de som feirer hardest, er de som har oppnådd minst. Å komme seg gjennom skolesystemet er ingen prestasjon overhode, i alle fall ikke slik folk flest holder på.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo gjerne sånn at de som feirer hardest, er de som har oppnådd minst. Å komme seg gjennom skolesystemet er ingen prestasjon overhode, i alle fall ikke slik folk flest holder på.
Vis hele sitatet...
Hvor er relevansen til denne tråden? Poenget er vel at de feirer at de er ferdige med 13 års skolegang, ikke at de har oppnådd så utrolig mye.
kjedelig streiting
Greit nok at russen bråker litt, men såpass må man jo tåle når man bor i en by. Selv så synes jeg ikke noe om unger som skriker, å naboer som skal klippe gresset kl 9 om morgenen på en søndag, men såpass må man leve med. Skal vedde på at disse folka som klager også gjør ting som irriterer andre, som ikke gidder å gå å syte over det.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvor er relevansen til denne tråden? Poenget er vel at de feirer at de er ferdige med 13 års skolegang, ikke at de har oppnådd så utrolig mye.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke sikkert de er ferdig med skolen, de vet jo ikke om de har bestått eksamen eller ikke enda.
Syns de skal feire jeg, men ikke på andres bekostninger.

13 år med skole, er hardt, jeg sliter selv noe ekstremt på skolen, så syns de fortjener litt feiring, så leng det finnes noen grenser.
Men nor det skall sies, tror jeg mange av de som "klager" på støy å musikk ikke selv husker hvordan det var å være ung. Eller bare en persjon som hadde en alt for kjedelig ungdomstid å satt hjemme som en taper hele tiden.

Men jeg skall tør å påstå at nesten hver eneste persjon har på ett eller annet tidspungt laget ett eller annen støy, enten de husker det eller de ikke vill huske det! så ikke kom her å si noe annet heller!! De er alltid noe annet støy som dere kan klage på i stede.

Så jeg synes russen skall få ha en velfortjent feiring etter all de år de har sittet på skolen,
man er tross alt ungdom bare en gang her i livet, så hvorfor ikke nyte det før man blir for gammel?

Men no ofence.. Det er jo lov å ha litt folkskikk i bakhode
Sist endret av ZayteX; 24. april 2009 kl. 17:23.
Nå må folk gi seg. For det første så får ikke russebussene lov til å spille på uteanleggene. Dette slår politiet veldig hardt ned på. Jeg var selv på en av de bussene som på mange måter "utmerket" seg for noen år tilbake, fra kanskje den skolen i Norge som får mest oppmerksomhet i media rundt russetiden. Jeg satt også i russestyret på denne skolen og hadde gjevnlig kontakt med politiet. Problemet er ikke at russen bråker 24/7 i døgnet. Det er under russekåringene og ved noen tilfeller der russen bruker uteanlegget at "støy" klagene kommer. Under kåringene så må uteanlegg slåes av relativt tidelig. Greit nok at man kan høre inneanlegget til en viss grad ut fra bussen, men dette er ikke alt for ille. De menneskene som bor langs en av veiene disse russebussene ofte kjører forbi, får bruke hørepropper de 3 ukene i året det er snakk om. Det er ikke snakk om 3 uker engang, 5 dager er russen på tryvann og 2 dager i stavanger/lillehammer. Samtidig så er det ofte det er pause dagen etter stavanger/lillehammer. Så det blir rundt 2 uker det KANSKJE påvirker nattesøvnen til disse menneskene. Bruk ørepropper disse 2 ukene i året om det er for ille. Russetiden er en tradisjon.

For å sette det "litt" på spissen:

Kanskje russen burde sende inn klager når de blir vekket klokken 08:00 om morgen av nabobarna som er på vei til flaggoppheising 17. Mai? Da sover nemmelig mye av russen etter en lang natts feiring(de som ikke holder ut).
Sist endret av InsomniA; 24. april 2009 kl. 17:26.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Når jeg var liten drepte jeg en uteligger fordi jeg ville ha luen hans, men nå som jeg er gammel nok til å innse at handlingene mine har konsekvenser prøver jeg å stoppe uteligger drap så ofte jeg kan. Greit, av og til stikker jeg ned en og annen, men bare de som ikke har oppholdtillatelse.
Sist endret av CaptainP; 24. april 2009 kl. 17:25.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Når jeg var liten drepte jeg en uteligger fordi jeg ville ha luen hans, men nå som jeg er gammel nok til å innse at handlingene mine har konsekvenser prøver jeg å stoppe uteligger drap så ofte jeg kan. Greit, av og til stikker jeg ned en og annen, men bare de som ikke har oppholdtillatelse.
Vis hele sitatet...
så fint for deg, første steget er og innrømme de

Anyways, russen kan være irriterende, for meg er feiringen helt grei til noen plutseli får ide'en om å kaste div dritt på vinduene om natten-_-
Helt greit å være russ. Ser bare ikke hvorfor det skal gi deg mer rett en vanlig til og plage folk? En ting er gi folk mer rettigheter i periode, en annen er å ta fra tilfeldige folk det samme. Får russen spille høyt i sentrum av byen, så må de som hører det ta til takke med dårlig søvn(satt på spissen, jeg vet så klart at russen ikke alltid er i byen osv. Ikke vits og kommentere).

Har selv aldri vært "offisiell russ" fordi jeg nektet og kjøpe meg inn i russ.no. En mer markedsdrevet høytid skal man lete lenge etter. Og ja jeg vet det også vær tradisjon også for 30 år siden. Men da var det en lue og noen russekort. Nå er det den totale kleskolleksjonen for russ 2009. Fra boxer til singlett til kjeledress. Itillegg måtte jeg jobbe mye den samme perioden, så det gjorde valget enkelt. Men jeg var jo selvsagt sammen med mine klassekamerater når de festet. Hadde bare ikke russeklær på meg.

Er selv en av de som synes at samtlige av de som går å fløyter hele tiden! burde svelge og kveles på den fløyta. Samme gjelder de som spruter vann på oss som ikke er midt i en russefeiring med de "dødskule" vanngeværene våre.

Skjønner ikke hvorfor vi skal feire slutten på den eneste tiden i livene våre vi kan ha det litt morro og treffe nye mennesker, og det uten ansvar, foruten om oss selv da. Burde for faen vært en begravelse i isteden. Jeg er glad jeg tok avgjørelsen om å skaffe meg studiekompetanse mens jeg drev på som lærling, eller det vil si er ikke ferdig helt enda. Men når militæret er over er studiekompetansen i boks. Så om det skulle friste med litt skole så har man muligheten.

Nei sier som jeg startet; "Det er helt greit å være russ. Ser bare ikke hvorfor det skal gi deg mer rett en vanlig til og plage folk?"
Det finnes faktisk russ som kan feste uten å lage kvalm for andre også, og i hensyn til den gruppen russ, som er klart i flertall, synes jeg det er unødvendig å skjære alle over en kam.

Russ er og mennesker, og skal straffes i henhold til lovverket for de forbrytelser de gjør. Om en russ lager kvalm er det han som gjør det, og det er ikke på vegne av russen som helhet eller organisasjon eller noe av det der.
Hvis russen bærer russedress og russekort er h*n da vitterlig representant for både russen generelt og studiestedet h*n studerer ved.

Det er som med mange andre grupper, de som lager kvalm ødelegger for alle de andre. Det er ikke noe gøy å snakke om de som bare er snill og grei.
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Hvis russen bærer russedress og russekort er h*n da vitterlig representant for både russen generelt og studiestedet h*n studerer ved.

Det er som med mange andre grupper, de som lager kvalm ødelegger for alle de andre. Det er ikke noe gøy å snakke om de som bare er snill og grei.
Vis hele sitatet...
Kjapt oppsumert: Alle russ er folk som har fullført tredje år videregående. En veldig veldig stor andel av norges befolkning fullfører videregående utdanning. Å si at noen representerer en folkegruppe bare fordi de går i samme klassetrinn synes jeg er på samme linje som å si at alle invandrere ler kriminelle, eller at alle polakker jobber svart. Det er et problem at russetida kan avle frem det værste i folk, men hver enkelt får holdes ansvarlig for det han gjør, akkurat som i alle andre saker.
Nå skal det sies at du helt fint kan feire fullført grunnskole uten å være organisert russ. Ja du kan tiloged være russ uten å kle deg opp som en russ. Når du kler deg i russedress sammen med tusenvis av andre folk som gjør det samme er det klart at dere blir oppfattet som en samlet gruppe. Dette kan overhode ikke sammenlignes med etniske grupper som polakker og innvandrere.
Men allikevel ett eksempel:
Hadde tre polakker på en arbeidsplass der det jobbet 100 polakker blitt tatt for å jobbe svart hadde selvsagt de 97 andre også blitt etterforsket. I ettertid var det også dise polakkene det ville blitt snakket om og ikke 97 andre som var snill og grei og gjorde jobben sin.

Er foressten enig at enhver burde stå ansvarlig for sin egen handling, sånn er det desverre ikke
Herregud, det er alltid det samme maset om dette hvert år og det er alltid de samme konklusjonene, halvparten av dere mener at russen forstyrrer dere, og en del av dere mener at dere hører minimalt til russen.

Jada, russen lager bråk. Men ikke kom her å si at russen forstyrrer dere mye mer enn de første dagene i russetiden når uteanleggene står på og vi får ha kåringer?

Fordi med en gang bussene/vans? vatter opp inneannlegg og er ute å ruller så er det absolutt ikke det samme støynivået som mange av dere blåser det opp til å være!

Og tro meg, jeg kan med hånd på hjerte si at jeg vet dette! (skryter ikke på meg noen utdanning, ekspertise, eller stor erfaring) Inneanleggene spiller bra! bra som faen faktisk, men ikke faen om du hører de lenger enn 30 meter unna bussene og da er det ikke slik at bakken foran deg rister. Bussen min (ja er russ i år) har brukt en del kroner på inneanlegg og de eneste klagene vi har fått er fra folk som kanskje er i området og mener det ser litt skittent ut! Der har vi også prøvd å få til noe i området her, og russen prøver hvertfall og være smått ansvarlige med å gå rundt med store søppelsekker og plukker opp all dritten vi kaster rundt oss, i motsetning til fjordårets russ!

'Det virker som det ligger som et naturlig hat her for noen og hate på russen, og vær så god fordi grinebiterne kommer vi aldri unna!



Russ 09
Er absolutt ikke noe galt i å feire, men man burde ikke la det gå utover andre. Hvis alle som hadde noe å feire skulle dyttet det opp i ansiktet på alle sammen hadde ting vært enda mer slitsomt en det er. Det er fullt mulig å ha en fin russetid uten å få andre til å lide på grunn av at du har karret deg gjennom tretten år med skole.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvor er relevansen til denne tråden? Poenget er vel at de feirer at de er ferdige med 13 års skolegang, ikke at de har oppnådd så utrolig mye.
Vis hele sitatet...
Det er noe med at hvis man skal gi dispensasjon for ordensforstyrrelser så bør det stå i stil med hvor ekstraordinært man har utrettet noe. Hvis et menneske f.eks. har utryddet kreft, fått til noe fantastisk politisk eller fullført en komplisert doktorgrad el. synes jeg det er helt ålreit at vedkommende har en heidundrande feiring. Hvis vi gir russen moralsk frikort til å feire som de vil er det problematisk fordi det er mange andre større prestasjoner som ikke gis dispensasjon for lovverket

Ikke det at jeg bryr meg så voldsomt om støynivået, men jeg synes fort russen blir litt latterlige siden det alltid er de som akkurat har klart å slepe seg gjennom europas slappeste skolesystem som feirer hardest med pappas penger
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Litt enig med ivioynar her, dvs. jeg syns vi burde utsette feiringen noe. Russen oppsto på en tid der ikke alle hadde muligheten til å gå på videregående, mens i dag er det nesten et krav ha artium for å jobbe i en matvareforretning. Dermed virker det i mine øyne naturlig å flytte russefeiringen fra videregående som mer eller mindre alle tar, til f.eks. fullført doktorgrad, mastergrad eller tilsvarende nevneverdige prestasjoner.
Når skal folk lære seg å at det er noe som heter ørepropper, hvis de synes det er så alt for fælt at ungdommen har lyst til å feire at de har blitt utdannet og kan føre Norge videre. (om jeg får si det sånn). Voksne og de eldre tenker jo faktisk ikke over at det har vært sånn en gang for de også, og at da klaget sikkert de eldre på den tiden over de, osv. Selvom det kanskje ikke har gått så langt tilbake i tid men.

Det blir nesten som å si at vi ikke kan feire nyttårsaften fordi det bråker, (les nesten, siden russefeiringa er lenger). Alltid noen som skal klage fordi de er bitre eller misunnnelige fordi aldri fikk oppleve det selv.

Sitat av Tias Vis innlegg
Litt enig med ivioynar her, dvs. jeg syns vi burde utsette feiringen noe. Russen oppsto på en tid der ikke alle hadde muligheten til å gå på videregående, mens i dag er det nesten et krav ha artium for å jobbe i en matvareforretning. Dermed virker det i mine øyne naturlig å flytte russefeiringen fra videregående som mer eller mindre alle tar, til f.eks. fullført doktorgrad, mastergrad eller tilsvarende nevneverdige prestasjoner.
Vis hele sitatet...
Hva med de som da går på yrkesfaglige-videregående kurs? Skal ikke hvermansen få feire at de har gått 12-13 år på skole? Er enig at vi burde utsette russefeiringa til etter eksamen, hvis ikke er det ikke noe å feire.
Sist endret av Pagliacci; 25. april 2009 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser det er mange som skriker opp her og mener at folk som blir plaget av russen sitt bråk har å bruke ørepropper. Jeg må si at jeg stusser litt over dette. Dere mener altså at vi skal godta tre uker med bråk vært eneste år? La oss ta en titt på dette.

La oss ta utgangspunkt i at oss "bitre gamlinger" begynner å irritere oss over dette bråket etter fyllte 20. Gjennomsnittlig forventet levealder for en mann er 76 år. Det vil da si at vi har 56 år med tre ukers leven, vært år. Hvis vi legger dette sammen vil dette si 3,2 år med russebråk i løpet av livet. Jeg synes ærlig talt at dette blir langt over hva man skal kunne forvente av folk.

Egentlig har jeg ikke noe problem med at folk feirer at de er ferdig med vgs, men det er dette med å ta hensyn. Jeg bodde en gang i tiden på Vinderen, og russetida var nesten ulevlig. Mer eller mindre vær eneste natt måtte jeg regne med at hele huset rista på grunn av den ekstremt høye musikken som ble spillt til alle døgnets tider. Det ble såpass slitsomt at jeg gjorde hva jeg kunne for å unngå å være i leiligheten min, da ørepropper uansett ikke gjorde den store forskjellen. Men dette er altså akseptabel oppførsel?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Når skal folk lære seg å at det er noe som heter ørepropper, hvis de synes det er så alt for fælt at ungdommen har lyst til å feire at de har blitt utdannet og kan føre Norge videre. (om jeg får si det sånn). Voksne og de eldre tenker jo faktisk ikke over at det har vært sånn en gang for de også, og at da klaget sikkert de eldre på den tiden over de, osv. Selvom det kanskje ikke har gått så langt tilbake i tid men.
Vis hele sitatet...
Jeg var aldri russ. Jeg syns konseptet var idiotisk da, og jeg syns det er idiotisk nå. Ærlig talt, barne- og ungdomsskolen krever marginalt med innsats, og hvor mange er det som virkelig blir stresset av arbeidsmengden på videregående? De må gjerne feire, det er bare hyggelig, men det må da være grenser.

Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Hva med de som da går på yrkesfaglige-videregående kurs? Skal ikke hvermansen få feire at de har gått 12-13 år på skole? Er enig at vi burde utsette russefeiringa til etter eksamen, hvis ikke er det ikke noe å feire.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å feire ved å ta en pils med kompiser og det å feire ved å praktisere utstrakt alkoholmisbruk, rampestreker og faenskap over lengre tid. Og la oss ikke glemme bråket! Jeg syns gjerne de må feire, men igjen, det må da være grenser. Prestasjonen å fullføre videregående fortjener ærlig talt ikke mer enn en kald øl. Kanskje to.
Touché. Nå har ikke jeg opplevd at russen holder på til neste morgen eller hele tiden, her jeg bor er det faktisk ganske stille, og russefeiringa holder seg til steder som er avgrenset litt unna store boligområder.

Hvis du leser litt igjennenom så ser du at det ikke bare står bitre eldre men også voksne.

Jeg synes selv at russefeiring ikke er en stor milepæl i livet, men for mange er det det og mange jeg kjenner har gledet seg kjempe mye til feiringa at man endelig er ferdig med grunnskolen.

Nå bor ikke jeg i et område der det er om å gjøre og ha størst mulig anlegg, ha mest mulig russeknuter og finne på mest mulig faenskap men jeg vil heller høre på bråk en klaging.

Det er ikke bare i russetiden det bråkes ute i byen vet dere.
Sist endret av Pagliacci; 25. april 2009 kl. 15:15.
Hahaha. Jeg er russ i år. Riktignok ikke i bærum da, menmen. Russen har holdt på slik i flere årtier. De har alltid bråkt og laget støy. Dette skjer to uker i året, la oss holde på sier jeg. De fleste av de som klager har helt sikkert vært russ selv, og jeg nekter å tro at de var så jævla mye bedre enn det dagens russ er.

Selvsagt, det går an å feire med måte. Man trenger ikke ha musikken på full guffe på nach hvis man bor i blokk som ikke er lydtett liksom. Men ellers synes jeg at vi- russen, skal få lov til å feire hardt og mye. Jeg og mine venner var forholdsvis flink til å holde musikken på lavt nivå da nachspielet vårt startet klokken 4 om natten. Ingen klager på oss ihvertfall!

Igjen; tenk tilbake på deres egen russetid og hvor mye jævelskap og bråk dere gjorde. Det er som sagt bare to-tre uker i året, vi kan leve med litt bråk på nattestid disse ukene. Det er jo tross alt en av de store norske tradisjonene!
Ekstremt mye sutring her.

For meg er russ et kjærkomment vårtegn. Hvor alvorlige praktiske konsekvenser kan du med hånden på hjertet si at et par dager i Mai har på livet ditt? Rart at så få unner ungdommen de få utskeielsene som russetiden representerer. Er jo i hovedsak uskyldig moro, og en periode som skiller den uansvarlige ungdomstiden fra den mer seriøse tonen som kommer i etterkant.

Når russetiden er over drar jo alle hvert til sitt.
hmm, det kan hende det bare er nede ved våres skole at det jevnlig flakser egg og lignende rundt forbi.
Vi var en gruppe elever som satt ute og gjorde arbeid på den bærbare skole dataen, og selvsagt kommer russen og kaster vann over oss, slik at 2 av pcene ble disfunksjonelle.

Selvsagt, ikke all russen lager mye bråk, men og bli søkkgjennomvåt på morgenen, eller og få en melkebombe i trynet på skolen er ikke spesielt hyggelig

Så sent som på torsdag ble 3 blå russ anmeldt da de raidet skolen våres. 12 biler ble skadet og rippet i egg-krigen på parkeringsplassen.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
dispensasjon for ordensforstyrrelser
Vis hele sitatet...
Som tidligere sentrumbeboer i Tromsø opplevde jeg en del støy om natten, ikke bare i russetiden vell og merke men det er det som er aktuelt her.
Ikke at dette plaget meg personlig ettersom jeg selv hadde valgt bosted og da medfølgende goder. En generell trang til å vite ting og et par tvangstanker senere tok jeg kontakt med politiet og spurte hvilke lover og regler som gjelder, eventuelt om det var noen i det hele tatt.
Fikk beskjed om at di ikke ville gjøre noe for å hindre bl.annet russebiler å kjøre i sentrum med høy musikk uansett tidspunkt med mindre den aktuelle bilen (i en evnt. henvendelse ang. dette) sto i ro over en periode.
Nå vet ikke jeg om han mente at di ikke ville håndtere biler med høy musikk utenfor denne tiden men det er lite relevant for tråden.
Politimannen på telefonen sa ordrett "det er ikke vår jobb". På spørsmål om hvem oppgaven da skulle tilfalle fikk jeg røret lagt på.

Det vi har lært gjennom tiden ang. å være saklig, spørre konkret og være høflig for å få svar på ting man lurer på er forresten ikke verdsatt lenger.

Vell, jeg er ikke den rundeste skeen i skuffen, men så at man måtte ta hatten på det andre hode å se hva som dukket opp.

Dette er hva jeg fant, og det gjorde meg ikke klokere ang. blant annet håndhevingen av dette.

Lov om straff (Straffeloven)

...
§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) den lovlige ferdsel,
c) omgivelsenes nattero eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.
På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.
Medvirkning straffes på samme måte.
Endret ved lov 21 des 2005 nr. 131 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 21 des 2005 nr. 1580).
Vis hele sitatet...
§350c vil være den gjeldende i denne situasjonen.

Det er nok mer stoff ang. dette, men dette er det eneste konkrete jeg fant. Fant heller ingen dommer eller saker på bakgrunn av §350c.
Tenkte at det f.eks kan være andre regler(f.eks kommunale) som regulerer dette, men det hele falt lengere og lengere ned i bunken i en ellers hektisk hverdag.


"First with the rules clarifyied we can enforce it."
Sist endret av Daeven; 26. april 2009 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det gjelder russefeiringa, så er det vel ikke "bragden" å fullføre videregående som feires. Etter min mening er det en avskjed med vennene man gjerne har hatt de siste 12-13 åra med skole, for nå skal jo alle hver sin vei. Det er også en feiring av at nå er vi ferdig med grunnkompetansene, nå kan vi studere akkurat ha enn faen vi vil. Nå er faktisk livet vårt eget, som vi kan gjøre det vi vil med.

Som russ i år, så er jeg enig i at russen til tider kan bli litt vel høylydt. Personlig, så blir jeg sliten av russebråket selv når jeg er på russefestene. Men her i byen er vi ganske snille, og de fleste russefestene foregår et stykke fra folk flest. En anna flott ting er at vi ikke har busser her i byen, og det blir ikke like ekstrem lyd ut av bilene =)
Nå kan jeg ikke si det 100% sikkert, men er ikke takriggene og aggregatene forbudt på russebussene i år? Med inneanlegg kan jeg ikke se for meg at det kan skade natteroen til folk med mindre den eventuelle bussen står stille over en liten periode med dørene åpne. Synes russen bør få lov til å feste litt mer enn vanlig, er faktisk ferdig med 12-13 års skolegang!
Synes det er helt greit at russ kan feire litt, ferdig med 13 års skolegang burde feires. Det dunker litt, men det er ikke værre enn at du overlever. Folkens, vær så snill å ikke være så kjipe.

Det som derimot irriterer meg er hvor vemmelig enkelte russ er mot de minste av oss. En liten unge på fem kommer bort å spørr om et russekort, og dere russ "orker" ikke å trekke opp et russekort. Vær så snill, voks opp, ikke tro at dere er "kule", dere har selv hvert fem. Dere skylder samfunnet dette!
Sist endret av superboy; 27. april 2009 kl. 17:37.
Farmor ble sur da russen plutselig ikke fikk lov å kjøre inn i boligfeltet der hun bor og vekke hun om morgenen:P
Synes egentlig at begge sider her må gi å ta litt, ja greit nok er det irriterende å få ødelagt nattesøvnen sin av noen pære drita russ noen uker i løpet av ett år, og særlig når dergjentar seg, men så er det jo også viktig å huske på at de aller fleste har vært russ en gang, tilbøyelig til å være enig med flere her om at det ikke er noe stort å feire det å være ferdig med den feriekolonien som tross alt den norske skole er, men det er jo tross alt en tradisjon som jeg ikke ser noe galt med i utgangspunket, men at problemet egentlig har blitt mye større de siste årene som følge av at det har blitt mer å mer kommersalisert og "viktig" å skaffe seg det aller største og feteste anlegget. men for meg så er ikke russetiden ett så stort problem, er mye verre med studentfester og nachspiel gang på gang, men der er jeg ganske så skyldig selv så det blir jo som å kaste stein i glasshus.
Poenget med det siste var vel egentlig bare å få fram at det ikke bare er russen som er så "ille"som folk skal ha det til.
Igår brant russen opp all utemøblering på en strand her i nærheten og etterlot seg et lite hav av søppel.
Det er ganske ille.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Igår brant russen opp all utemøblering på en strand her i nærheten og etterlot seg et lite hav av søppel.
Det er ganske ille.
Vis hele sitatet...
Her har vi roten til hvorfor vi som er russ får kjeften for alt mulig. Greit, du kan kalle dem som ødela ute møbleringen på stranden for russ, men de er som alle andre helt vanlige mennesker. Slutt å si at det er russen som ødelegger alt, de har da kun på seg en bukse som alle andre i hvert årskull får kjøpt?

Jeg skal ikke sitte her og forsvare alle russ i Norge, for de finner på mye dritt. Men generelt sett så er vi (ja er tilfeldigvis russ selv i år) helt normale ungdommer med en rød/blå bukse på oss.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Her har vi roten til hvorfor vi som er russ får kjeften for alt mulig. Greit, du kan kalle dem som ødela ute møbleringen på stranden for russ, men de er som alle andre helt vanlige mennesker. Slutt å si at det er russen som ødelegger alt, de har da kun på seg en bukse som alle andre i hvert årskull får kjøpt?

Jeg skal ikke sitte her og forsvare alle russ i Norge, for de finner på mye dritt. Men generelt sett så er vi (ja er tilfeldigvis russ selv i år) helt normale ungdommer med en rød/blå bukse på oss.
Vis hele sitatet...
Jeg må si jeg har varierende erfaringer her. Tidvis kan dette virke riktig, andre ganger virker det som om alle lager bråk (eksempelvis hvis du har vært i nærheten av eller i Frognerparken i Oslo i disse dager), og stort sett er det bare noen som lager kvalm og ingen som gjør noe for å stoppe det og så klager når andre påpeker at russ stort sett ikke leder så mye godt med seg.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Slutt å si at det er russen som ødelegger alt, de har da kun på seg en bukse som alle andre i hvert årskull får kjøpt?
Vis hele sitatet...
Hadde russetiden vært avskaffet ville det aldri skjedd.
Det ER russen som ødelegger alt når enkelte tror de er fritatt for alle lover bare de drar på seg en kjip bukse.
Syntes det er rimlig sært å klage over at russen bråker. Dette skjer kanskje et par netter i løpet av et år, noe alle burde overleve..

Denne tradisjonen er vel den tradisjonen i Norge som blir mest verdsatt blandt unge i Norge. Jeg har ingen problemer med et par netter med urolig søvn for at de skal ha en måned med morro!