Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 114001
Siden kulemøller er et hett tema på forumet, tenkte jeg å lage en samletråd om det slik at vi slipper en milliard tråder om emnet.
På denne måten får vi samlet all relevant informasjon ett sted, og all diskusjon i fremtiden kan tas i denne tråden.
Når det kommer til erfaring med bygging av kulemøller har jeg null, rett og slett på grunn av latskap, så det må noen andre bidra med i tråden.
Forhåpentligvis vil denne tråden bli en nyttig ressurs både for nybegynnere og viderekomne etterhvert.

En kulemølle er basically bare en trommel fylt med kuleformet møllemedie (herav navnet), som brukes i pyroteknikk til finmaling av enkelte kjemikalier og svartkrutt.
Disse kan bygges relativt enkelt på hjemmebasis, og det er mange gode guider der ute.
Er man nyskjerrig på hvordan bygge en - eller bare vil vite hvordan de fungerer - kan jeg anbefale denne guiden.

Lenker også til allerede eksisterende tråder om emnet her på WIP:Skrik ut hvis jeg har missa noen tråder, jeg er trøtt.

Now, discuss!

(Har noen forslag til forbedring i tråden, skrik ut på PM eller liknende.)

Edit: Byttet ut tall med navn på tråder
Sist endret av Hedges; 28. januar 2010 kl. 16:47. Grunn: Oppdaterte kulemøllelink til en fungerende - og ikke minst bedre - side.
Heisann godtfolk!
Har voldtatt en vaskemaskin idag for å ta ut motoren, som eg har lest er veldig bra til kulemølle
Det eg ikke visste var at det var sykt mye ledninger og tull til motoren.:S
Har ikke en peiling hvordan eg skal få koblet dette slik at motoren går rundt.

Det som står på "skvettlappen" er
Sole Made in Italy
Ac-El CL.B/F
220/240v 50 hz
300/14000 rpm
N 124231001 *4.40l


Setter pris på hjelp!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
jeg kan anbefale å prøve å kverne kaliumnitratet i en kaffekvern før dere møller det i kulemølla. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis kaliumnitratet allerede er veldig fint, men hvis det er små korn sånn som krista K.

Man trenger bare kjøre i få sekunder for å få et fint pulver. Dette pulveret er er finere enn det jeg fikk da jeg kjørte KNO3 i kulemølla i en time!
hanstheman0 gjorde dette jeg å en gang utrolig mye surr. Det beste hadde vært vis du ikke hadde koblet fra alle ledningene til "kontrollpanelet". Ellers er det utrolig mange forskjellige kombinasjoner du må prøve ut. (Det skal bare sies at jeg ikke er noen el ekspert, men at det er min erfaring)
Very Important Pyrotechnician
Har lest mye om kulemøller, men en ting har jeg ennå ikke fått et klart svar på: Er keramisk medie, f.eks det som Inoxia selger, trygge til å mølle BP? Noen sier det er galskap, andre sier det går kjempefint...
Kjønner ikke hvorfor keramikk skal være verre enn jernkuler, eller det som ble brukt før: bly!
Men jeg er ingen ekspert. Noen andre får komme med et sikrere svar =)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er en mellomting av stål og bly egentlig.
Jeg foretrekker bly til BP, men keramikk går greit, ihvertfall hvis vi ikke snakker så store mengder.
inoxia selger aluminia baller, disse gnister ikke, derfor helt sikre til å lage BP med. jeg buker aluminia fra inoxia, og er veldig fornøyd
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
men keramikk går greit, ihvertfall hvis vi ikke snakker så store mengder.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig litt av problemet. Små beholdere lar seg greit fylle med bly eller messing uten at man går konkurs. Men jeg har noen kjekke 6 liters beholdere jeg hadde tenkt å bruke... Skal jeg fylle halvparten med bly blir det en enorm vekt, så det er utelukket. Så enten blir det keramikk, eller så må jeg krype til korset og satse på mindre beholdere. Evt mølle hver for seg og gi det en lettere omrøring etterpå. Men det blir så mye søl at poenget med en stor mølle blir borte.
Dog har jeg rikelig med plass, så jeg blir å mølle ute på sikker avstand uansett, men det blir dyrt i lengden å sprenge en kulemølle nå og da
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vel, du skal få en hundrings hvis mølla di går til himmels med keramikk medie og BP, men spesielt hvis du ikke har noe øde sted å kjøre, vil konsekvensene ved eksplosjon være ganske alvorlige i slike mengder.
Har du en fin og åpen plass hvor naboer ol. ikke er til bry om en kilo + BP skulle gå av er det bare å kjøre i vei.

Inoxia kuler (kermaikk) er stort sett gnistfrie, men de slår ikke bly og skulle uhellet være ute er det en stor fordel å ha et så tungt medie som mulig.
Da slipper du at medie utgjør noen spesiell splintfare.
Very Important Pyrotechnician
Hvis jeg filmer når det smeller, kan jeg vel få 200,-? Fra spøk til alvor, takk for svar så langt!
Det er mulig jeg bare går for 2 x 1,3 liters beholdere. Får se hva jeg kommer fram til når jeg begynner å bygge.
Har en 1,3 liter beholder fra inoxia, men er ikke helt sikker på hvor mye jeg kan mølle om gangen. Noen ideer? (Kjører halvparten fylt med aluminia kuler.)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Min møller 300-400g BP og 200g lette komposisjoner som TT, willow osv..
Mer enn nok i urbane strøk!
du sa ikke hvor stor trommelen din er...

Tror jeg skal kjøpe bly kuler og en 2 liters trommel snart

Har to møller men bare en trommel og 2kg keramikk kuler.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Mente din trommel, fra Inoxia. Har 3 av de selv.
http://www.pyrocreations.com/ball_mills___media

Lurer på og kjøpe den dobble mølla, men hvilke \ hvor mye medie vil jeg trenge? (skal mølle BP i den ene) Den andre vet jeg ikke enda, men dersom jeg kan bruke et medie til alt så hadde det vert ideelt...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Halve trommelen skal være fyllt med media. De 1/2" er grei til små trommler, men skal du ha stor trommel er de største best.
Etter mye leting etter en passende motor til min mølle, kjøpte jeg meg en borremaskin på biltema til 99 spenn. Koblet den direkte på akslingen å startet opp. Fungerer som bare det, har møllet ca 250 timer tilsammen nå uten noen problemer. Du kan også regulere hastigheten på mølla uten noen problemer. Det eneste neg. er at det bråker litt.
Er det denne du kjøpte? http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92780
Fordi jeg likte ideen din
Men noen spørsmål.
1. Går den på batteri? Hvor lenge varer det i såfal?
2. Har du en tapebit eller noe for å holde inne boreknappen slik at den spinner?
3. Har du bilde av mølla di ?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Er det denne du kjøpte? http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92780
1. Går den på batteri? Hvor lenge varer det i såfal?
Vis hele sitatet...
Du ser jo på bildet at den har en ledning, pluss at det står på siden.
Very Important Pyrotechnician
Hvis man vil ha en litt mer "proff" løsning, så kan man spandere 300-400,- ekstra å kjøpe en søyleboremaskin hos europris, obs bygg etc. Da får man en ganske stillegående 350 watt elektromotor, reim og reimskiver med mulighet for turtallsregulering. Og jeg vil anta langt bedre levetid på motor.
Litt kjipt å demontere en splitter ny boremaskin, men men...
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Men vaskemaskinmotor eller tilsvarende er bedre, punktum. Har akkurat maken selv og den er ikke særlig pålitelig i forhold til vaskemaskintypen. Sluker strøm gjør den og!
Vis hele sitatet...
Ja jeg sa ikke at det var den beste løsningen, men det er en løsning som funker uten den helt store arbeidet. Min mølle har ikke problemer med å drive en 2.5L møllehus med innhold. Men det beste en jo en Motor som eks vaske/Tørke marskin, men det er så mye mere arbeid med å få tak i og montere. (Gidder ikke, hakke tid til det) Det funker uansett.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Hvis man vil ha en litt mer "proff" løsning, så kan man spandere 300-400,- ekstra å kjøpe en søyleboremaskin hos europris, obs bygg etc. Da får man en ganske stillegående 350 watt elektromotor, reim og reimskiver med mulighet for turtallsregulering. Og jeg vil anta langt bedre levetid på motor.
Litt kjipt å demontere en splitter ny boremaskin, men men...
Vis hele sitatet...
Var på tanken å gjøre det jeg også, har en slik en stående. Det vil nokk bli en langt bedre løsning enn en vanlig drill.
▼ ... over en uke senere ... ▼
noen som vet faren ved å en for rask mølle?

Min holder rundt 2,5 omdreininger i sekundet...
Den sentrifugerer jo alt innholdet slik at ingenting blir møllet. Dessuten om den går for fort rundt og du møller f.eks et metall er det høyere sjans for gnister som kan oppstå.
Du vil også slite unødvendig mye på blykulene dine, om det er det du bruker som medie.
De sentrifugerer ikke :P bruker aluminia kuler (skal mye til før de gnistrer)
De er litt lettere enn bly kuler og da ska det også større fart før de "sentrifugerer"

Tipper da at det går fint og så får je se om den sprenger eller ei Kjører bare 100 gram første gang
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bombfreak Vis innlegg
De sentrifugerer ikke :P bruker aluminia kuler (skal mye til før de gnistrer)
De er litt lettere enn bly kuler og da ska det også større fart før de "sentrifugerer"

Tipper da at det går fint og så får je se om den sprenger eller ei Kjører bare 100 gram første gang
Vis hele sitatet...

Aluminia - samme som keramikk, bare for å gjøre det klart.
Hvorfor skal det større fart til før lettere kuler "sentrifugerer"?
Jeg ville heller si omvendt, da det kreves mer energi å få en tung kule fremfor en mindre en til å "bryte" tyndgdekraften.
Det er overhodet ingen fordeler med lettere kuler i en mølle. De er både mindre effektive og farligere ved eksplosjon!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
fremfor en mindre en til å "bryte" tyndgdekraften.
Vis hele sitatet...
Massen har ingenting å sei på kor mange omdreininger dei må opp i. Om du rekner symbolsk vil du sjå at symbolet for masse fell vekk rimelig kjapt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, det ser sant, men det er jo friksjonen imellom kulene og beholderen som overfører energi til kulene som igjen drar de opp langs veggen til tyngdekraften tar over og skyver de ned igjen.
Jo tyngre kule, jo mer vil tyngdekraften påvirke kula og presse den ned i bunn uten å bli med rundt.
Friksjon øker med vekt, ja, men jeg tror ikke det utligner tyngdekraften
Var det jeg mente...Alle har vell prøvd å gjøre dette med en gympose. Det er vesentlig letterer å snurre en pose med sko i enn en med veldig lett tøy med samme volum...

Veldig dårlig eksempel men..men...

Uansett møllet kruttet i 3 timer uten noe smell så da regner jeg me at det går greit.
Ble veldig bra krutt

Men vidarlo er vell bedre enn meg i fysikk. Trommelen min har VELDIG fin overflate med liten frikson (på innsiden) så kulene får vell ikke nokk grep...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Har mekket kulemølle i helga, og her er resultatet:
http://img230.imageshack.us/img230/2793/mlle1ln5.th.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/9095/mlle2yg3.th.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/4581/mlle3lr9.th.jpg
Jeg laget den med ganske grove dimmensjoner, å brukte også lim i sammenføyninger, og det slo nok heldig ut med tanke på støy, for den er faktisk ganske stillegående. Inoxia boksene ruller med 105 rpm, noe jeg fant ut var 9 rpm over optimal hastighet (med 20mm kuler), så jeg får vel si meg fornøyd med det
Motoren er en vaskemaskinmotor, men synes den blir litt varm under drift. Og det til tross for at den sto ute i ganske frisk vind og minusgrader. Har heller ikke funnet ut hvor jeg skal skal koble startkondensatoren, så jeg må gi den et lett rykk i drivreima før den starter - noe jeg helst skulle ungått..
Noen tips?
Noen spørsmål?
Ikke løye motoren blir varm! motoren din sviver bare på 1 av 3 faser! kan fort ødelegge motoren da.

Du kobler kondensatoren slik:

1. Ledning til støpsel --------------- Til motor

2. Ledning til støpsel --------------- Til motor
.............................. |
........................ Kondensator
.............................. |
3............................. ------------- Til motor

Kort forklart:
Ledning 1 kobles direkte fra motor til støpsel, ledning 2 kobles fra motor til det ene kondensator-benet, så til støpsel. Ledning 2 kobles fra det andre kondensatorbenet så til motor.
Very Important Pyrotechnician
Det ante meg at noe var galt ja... Jeg prøvde å koble kondensatoren inn på en ledning, og videre til motoren men da skjedde det ingenting, men da altså med kun to poler tilkoblet motoren slik som nå. Men du tenkte det vel slik:

Vedlegg 59

Men da står jeg igjen med neste problem. Hvor skal jeg koble til den tredje ledningen på motoren når jeg har 6(4) forskjellige kontakter å velge i mellom?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Det ante meg at noe var galt ja... Jeg prøvde å koble kondensatoren inn på en ledning, og videre til motoren men da skjedde det ingenting, men da altså med kun to poler tilkoblet motoren slik som nå. Men du tenkte det vel slik:

Vedlegg 59

Men da står jeg igjen med neste problem. Hvor skal jeg koble til den tredje ledningen på motoren når jeg har 6(4) forskjellige kontakter å velge i mellom?
Vis hele sitatet...
Hadde noe av samme problem. Prøvde meg litt frem bare. Det ene stedet sto den stille og luktet brent, det andre gikk den baklengs, det tredje gikk den fremover og det 4 fremover med litt lavere hastighet.
Very Important Pyrotechnician
Ok, jeg har tre poler på motoren som jeg vet gir full speed, to av de trekker mer strøm og gir mer kraft enn den tredje, så jeg prøver kondensatoren på den og håper på det beste. Kommer med rapport om en liten stund

Edit: Det var full klaff! Ble rett kobling på første forsøk. Nå starter den med en gang jeg setter i strøm. Jeg målte også strømforbruket og det er nøyaktig det samme som står skrevet på motoren, så da er nok alt i orden. Hvor varm den blir finner jeg ut etterhvert. Det eneste jeg ikke kan si med sikkerhet er driftsretningen. (nå går den med klokka sett bakfra) Så vidt jeg vet fungerer disse motorene likt begge veier, så jeg gidder ikke fikle noe mer. Mølla fungerer uansett den.
Takk for hjelp!

Edit 2: Hadde den gående i tre timer nå i kveld, og la merke til at motoren fortsatt blir temmelig varm selv om den står ute i kald vind, rundt 55-65 grader vil jeg tippe, men det er forhåpentligvis akseptabelt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg lurer rett og slett på hvilke metoder jeg kan bruke for å skaffe blykuler til kulemølle. Foruten å måtte smelte mine egne. Det skal helst være så rimelig som mulig, og kulene bør være greie...
Bly lodd... sånne til å ha på fiske snøre...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Søk på sidene til midway.no. Der finner du blykuler til munnladergeværer som er billige og fullt brukendes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er noe alumina kuler jeg kom over i dag til en ikke så altfor gale pris.

http://cgi.ebay.com/2-1-2-Lbs-Firewo...hippingPayment
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=140751
Tror dere det går an og bruke den som motor til en nybegynner kulemølle??..
Nei, jeg tror ikke motoren er kraftig nok til å drive noe som en kulemølle.
Men kan jeg bruke den motoren vis jeg bruker noe så enkelt som en pringles boks
(sånn liten)
med fiske bly kuler?
For og knuse f.eks kull?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Motoren på 30W er ikke sterk nok til å brukes til kulemølle,dog den KAN være brukelig til stjernerulling elns. Jeg anbefaler at du finner deg en skikkelig og mer kraftigere motor.
▼ ... noen uker senere ... ▼
God kveld!
Jeg holder på å lage en kulemølle!
Jeg har vaskemaskin motor og hele pakka..
Jeg gjør det på samme måte som han her
http://www.youtube.com/watch?v=hKtTZJm7PDU
med tanke på hjula. Det tror jeg funker bra...
Men jeg lurer litt på ossen jeg skal få til vaskemaskin motoren! siden det er sånne ledninger:

svart
2 hvite
brun
grå
rød
Hvem av de kablene skal jeg feste til de 2 kablene i en vanlig 220volt kontakt?
Og kan jeg bruke en sånn strømbryter sånn man kan snurre på for og dempe lyset for og kjøre motoren fortere og saktere?
eller må jeg ha en trinnløs motor da?
Takk for svar!

Bilder av motoren:
www.maxilat.net
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Kan du gi mer opplysninger om motoren? Si hva det står på merkeskiltet.
For meg ser det ut som en børstemotor ifølge bildet.
Etter mye grubling fant meg og pappa ut at vi brukte en drillmotor istedet.
Og resulatet ble slik:
PERFEKT!
Drømmte for litt siden om at jeg hadde en kulemølle med gullmedie
Gull er jo mykt, og vil vel ikke slå gnister.
Og så er det tyngre en bly.

Dette hadde jo uanset blitt dritdyrt, og sikkert ingen som produserer gullmedie heller uanset, men i teorien så hadde vel dette funket ?
Det stemmer at gull har høyere tetthet og at det ikke slår gnister, men om det er økonomisk forsvarlig er vel en annen sak:P
Og så er jo gull et edelmetall, så det vil ikke reagere med noe heller, så det er jo og en fordel da
Jeg har hatt en trommel stående ganske lenge med 1kg krutt samt 300-400 blykuler nå. Vil blyet/kruttet kunne reagere med hverandre over tid og antenne?