Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4853
Hei.

Jeg trenger litt hjelp med et veldig plagsomt problem jeg har skapt på/for megselv.

Etter ca 1års tid med gjevlig helge bruk av amfetamin (jeg skyter) har jeg fått to stygge arr/roser i begge albueleddene mine.
Så jeg lurer på om det er noen som veit om eller har noen glupe ideer om hvordan jeg kan best skjule, tildekke eller fjærne merkene?!?

Nå som det er sommer og sol er det vedig plagsomt og alt for varmt til å alltid bruke langarma klær på jobben eller når jeg skal treffer familiemedlemmer og sånt. Folk som ser rosene mine har en lei tendense å setter meg i bås og tenker det verste om meg som person. plagsomt..

Jeg forsøkte å søke i forumet etter lignende tråder, men fikk ingen resultat.



Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette
Sist endret av 187Flavaz; 27. juli 2008 kl. 05:59.
Kan jo alltids prøve dekk-krem til dette, med mindre "rosene" dine er gigantiske og buler ut. Er vil ganske vanskelig å dekke opp dette da hvis det er stort.
187Flavaz's Avatar
Trådstarter
8 0
Di er ca 1-2 cm lange og 0,5-1 cm brede så dem er ikke alt for store. Jeg har prøvd å bruke brunkrem før, men det så bare rart ut. Jeg driver å vurderer å tattooere over dem, men det ser bare dumt ut å ha 2 tattooeringer i albueleddene.
Uten å påstå for mye og ikke ha noe erfaring med det, så tror jeg dette er noe som vil gå vekk etter en stund. Med mindre du har sluttet å skyte da?
Du kan jo spørre en lege el. om det, kanskje de kan hjelpe deg. Kanskje det vil forsvinne mer og mer over tid? Men i mellomtiden kan du kanskje gå med noen knytte bånd rundt armen?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bruk consealer / dekkstift.
fås kjøpt overalt på nettet for alt mellom 50 og 200kr.

det er i bunn og grunn en krem som er stappfylt med fargepigment som dekker til alt av ujevnheter/skygger i hudfarge.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Kan jo alltids forhøre deg med en lege om laserbehandling kunne hjulpet. Dem fjerner jo tross alt tattoveringer, føflekker og andre ulumskheter med laser.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Diverse sminke vil nok fungere dårlig om sommeren. Man blir gjerne klam i leddene og alt vil renne av og danne skjolder. Å fjerne arr med laserbehandling skal visstnok la seg gjøre, men er garantert kostbart. Dersom dette er mørke flekker finnes det diverse blekemidler for huden, f.eks. denne, men jeg aner ikke hvorvidt det hjelper.
Heldigvis falmer de aller fleste arr med tiden.

Ps. hvordan kan folk vite at du ikke har vært alvorlig syk og har tatt hyppige blodprøver? Antar det ikke er nære venner som dømmer. Si du har en sjelden allergi...eller be de slutte å stirre på kroppen din med mindre de er ute etter sex.
Si at du har operert i albuene. Problemer med leddene...
Freak Trooper
Joey's Avatar
De fleste spør vel ikke rett ut om han har skutt narkotika over en lenger periode når de ser de arrene. Folk bare går ut i fra det i sitt eget hode og danner seg et bilde av han som en rusmisbruker.
Så viss han da møter vilt fremmede personer, og det første han sier er at han har operert albuen sin og slikt, så høres det litt dumt og mistenksomt ut..


[ironi] Men nordmenn er jo aldri forhåndsdømmende, så jeg aner ikke hva problemet er... [/ironi]
På lang sikt så kan du ta det helt med ro, jeg hadde et kraftig ett i ene armhulen, men det har nå etter noen år nesten falmet helt bort.
Sitat av Stringer
Kan jo alltids forhøre deg med en lege om laserbehandling kunne hjulpet. Dem fjerner jo tross alt tattoveringer, føflekker og andre ulumskheter med laser.
Vis hele sitatet...
FQflekker fjaernes ikke med laser.. De bli skjaert vekk
Føflekker fjernes også med laser.

Sitat av San Francisco Plastic Surgery & Laser Center
Treatment Methods for Mole Removal:

Laser- Usually used for pigmented nevi (flat moles that are brown/black in color). This method of removal may require repeated treatments (approximately 1-3) before the mole is gone. Light from the laser usually does not penetrate deeply enough to use this method on raised moles.
Vis hele sitatet...
(link)
Sist endret av xtapolapocetl; 27. juli 2008 kl. 21:59.
Virker som trådstarter forsatt skyter så en dekkstift hadde vel vært det beste etter min mening
Vis ikke han skal slutte da for da kan man jo ta laser eller lignende :P
Hva med plaster eller evt. bandasje?
Hvis det er blodutredninger hjelper det å massere på de over lang tid (hver dag i noen måneder). Om det er tydelige arr vil ingenting hjelpe, men har brukt dekk-krem selv som coverup for dette.
Noen sier at sol gjør arr mer tydelige, mens andre sier at arrene syntes mindre av mye sol. Er individuelt.
Sist endret av vacant; 28. juli 2008 kl. 01:45.
På meg så har de gamle merkene faded vekk etterhvert som de har fått hvilt. Er bare noen rosa flekker/arr istedenfor små klomper eller sår. Det gamleste arrer er nesten blitt hudfarget. Vet ikke om dette jeg foreslår funker, men jeg vertfall så har jeg kjøpt en krem/salve på apoteket som skal hjelpe på små sår og hindre betennelse o.l. Har merket at stikkmerken blir bedre fortere, så det kan jo være lurt å prøve det. Kan jo være det hjelper på slik at merkene heales bedre og fortere. Salven heter Bacimycin (står der med plaster, bandasjer og slikt) Har og brukt en jeg fikk på et sted som hjelper rusmissbrukere, den f.eks fjernet og forhindrer små betennelser når man har skutt bom eller lignende..den het Nu-gel.
Skader ikke prøve! =)
Sist endret av lyselilla; 30. juli 2008 kl. 08:35.
Hiroduid Krem - kjøpes på apotek eller helsekost butikk!! Dette er egentlig en krem som hjelper på åreknuter og blåmerker . Legg en god klatt på og gni godt inn. Dette er også bra for å holde årene pene utvendig viss man skyter jevnlig. Finn ellers en god åre en annen plass. eller slutt å skyt (lett å si...)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet ditt er forholdsvis kjent for de fleste injiserende sprøytemisbrukere. Huden er blitt skadet gjennom kontinuerlig stikking i ett område, slik at arrvev har blitt dannet. Arrene kan bli værende i lang, lang stund etter at de kom. De vil over tid (6mnd-flere år) bli avbleket og dermed mindre synlig, men sannsynligheten er stor for at du vil kunne se de resten av livet (dersom du ser godt etter).

Dersom du er ferdig med injiserende stoffbruk:
-Fuktighetskrem over området flere ganger for dagen. Vil medføre at huden og arrvevet vil få en høyere fettprosent, og dermed være i bedre stand til å reparere.
-Kompresjonsbandasje over området vil kunne være med til å bidra til å gjøre "krater" med høydeforskjell over huden mindre synlige.
-Laserbehandling: Hører at laser etc. kan gjøre arr mindre synlig. Antar dette også gjelder problemstillingen din. Har ingen personlig kjennskap til det, men du kan iallefall forhøre deg. Prosedyren involverer i så fall å erstatte tydelige arr med større arrvev som er mer diffuse.
-Kollagen: vet av erfaring av kollageninjeksjon brukes for å "fylle opp" arrkrater. Dette er en løsning som er midlertidig, og må gjøres 3-4 ganger i året. Dyrt.
-Kosmetisk kirurgi: Antar dette kan være en mulighet, men dette er i så fall noe som er dyrt, og som jeg tviler på om staten dekker noe av. Vil i så fall være en prosedyre hvor vev med mye arr i blir fjernet, og omkringliggende hud blir trukket over. Du vil får et kirurgisk arr istedenfor.

Dersom du enda skyter stoff:
-Nye sprøyter er viktig. I tillegg til å være sterile (dvs fri for mikroorganismer), slik at det er mindre sjangse for infeksjon, har de en god og skarp spiss (nåler blir sløvet etter ett til to stikk, noe som medfører større mekanisk traume i hud/bindevev/blodårer).
-Bruk antiseptisk våtserviett på området du skal sette en sprøyte på. Koster lite, og reduserer sjangsen for at nålen drar med seg inn bakterier fra huden inn i vevet bak.
-Kvalitetskontroll på stoffet: Noen skyter hva som helst. F.eks. sobril tabeletter i vann. Man trenger ikke å være en hjernekirurg for å finne ut at 10+ piller iblandet springvann inneholder forholdsvis mye bindestoffer og lignende som ikke er spesielt bra for kroppen. Ved bomskudd vil dette kunne ligge å irritere lenge under huden.
-Buffe stoffet riktig/koke stoffet (dersom dette er mulig): sier seg selv.
-Alltidalltidalltidalltid se etter blodsvar. I tillegg til å unngå abcesser har dette jo den effekten at du faktisk får effekt av det du injiserer.
-I tillegg (tillater meg å blir det noen kanskje vil karakterisere som moraliserende): Vurder å slutte. Arrvev i huden kommer ikke til å bli noe nevneverdig bedre før du er ferdig med sprøytene. Fastlege, rusmiddelspesialister, NAV, behandlingssentere/kollektiv kan hjelpe deg med å slutte. Ta kontakt med din fastlege for mer info/henvisning. Dersom du ikke har fastlege kan du finne en ny en i ditt område på nav fastlegevalg
Sitat av 187Flavaz
Di er ca 1-2 cm lange og 0,5-1 cm brede så dem er ikke alt for store. Jeg har prøvd å bruke brunkrem før, men det så bare rart ut. Jeg driver å vurderer å tattooere over dem, men det ser bare dumt ut å ha 2 tattooeringer i albueleddene.
Vis hele sitatet...
Må si meg uenig, bare å finne et par motiv som passer. Skal si i fra om jeg kommer over noe... Og om ikke annet så kan du også bruke en del av en større tatovering til å dekke over dem.

En annen løsning kan være å bruke en avkappa sort nylonstrømpe til å dekke armen. Disse dekker nok til at de fleste ikke vil legge merke til arr osv. (Brukte det fre ti til annen i en periode der kniven ble litt forfristende. De holder heller ikke noe særlig på varme, men abrorberer littegrann varme fra sollys etc. Ulempen er kanskje att det er en fordel med en mørk klesstil for at det ikke skal se teit ut.