Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7090
Hei, hei.
Jeg røyker marijuana, og gjør dette en gang i blant fremfor å helle i meg "ildvann". Det at jeg startet å røyke førte med seg at folk (heldigvis ikke nære venner av meg) begynte å snu ryggen til meg, noe som egentlig ikke burde komme som noen overraskelse på meg...
Men her en aften var jeg og min kjæreste (som ikke har røyket tidligere, men har vært åpen for at jeg røyker) ute og gikk en tur sammen, og vi fant ut at vi skulle dele en liten joint. Dette kom min kjærestes venninne (som forøvrig ikke prater med meg p.g.a. guess what ) for øre, og det ble spetakkel, hehehe.
Vel saken er at denne "venninnen" nå ikke vil prate med min kjæreste. Dette er, etter min mening, helt på trynet kjipt, dårlig gjort og svært egoistisk.

Mitt spørsmål er: Hva er din historie med venner som plutselig dropper deg p.g.a. din avgjørelse?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har vært i samme båt. Det er ikke særlig hyggelig, men mennesker er ikke særlig hyggelig i det store og hele. Jeg orker ikke dele, historiene blir for lange, men jeg kan gi deg et par råd.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er i tenårene så er det, etter min erfaring, stor sansynlighet for at dette ikke betyr noe om et par års tid.

Hvis du derimot er i tyveårene eller eldre og vennene som skaper seg er i samme alder; dropp de for guds skyld og anse deg som heldig som fant ut av hva slags personer de egentlig er, for de er åpenbart ikke noe å spare på.
Sist endret av Tias; 10. februar 2008 kl. 17:44.
Sier som Tias her.
Vil de ikke ha noe med deg å gjøre på grunn av noe så banalt, er det kanskje ikke mennesker du vil ha mye kontakt med uansett.
Også enig med Tias her,sier mere om de såkalte "vennene", enn om deg, dere
Mange lever svært lite informert om cannabis og tror det er djevelens gress du sitter og røyker til du blir gal og ødelegger hele livet ditt - så kan man jo kanskje se det fra et annet synspunkt også. I samfunnet i dag er narkotika narkotika, og mange folk feier alt under en kam så lenge det er ulovlig (snakk om god tillitt til den norske stat).

Jeg vet av egen erfaring godt hva den gjennomsnittlige ungdom i dag synes om cannabis, og det er ikke pent, det er så latterlig ignorant som mennesker og da spesielt ungdom alltid har vært.

Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det de gjør, men kanskje dere skulle tatt en prat med de folkene og fått dem til å lese, for eksempel, de svært informative trådene om cannabis her på forumet? Argumenter for seriøs og useriøs forskning, forklar "politimyter" og annet piss som VG og Ungdom Mot Narkotika klarer å koke opp, så kanskje de endrer litt synspunkt.

Du kan jo fortelle dem litt om individualisme og det å ikke underkaste seg totalt for staten og dens lover også (for hvem skal bestemme for DEG hva som er rett og galt?) :]

[OT]Altruistisk selvmord er etter min mening noe av det værste som finnes - "Personer som lever for integrert i et samfunn med dets normer og regler til å utvikle sin egen personlighet"[/OT]

De er ikke nødvendigvis drittsekker, de er bare dårlig informert og tror dere kommer til å ende opp som heroinjunkies som ligger og rister på T-banen og hyler etter penger og saft, og da er det ikke alle mennesker som gidder å bruke tiden sin på "sånne folk". Jeg er selvfølgelig enig i at det er litt slapt å bare snu ryggen helt totalt til folk uten å konfrontere dem et par ganger først - MEN det går an å gjøre en innsats selv også, ikke bare plassere ansvaret på en annen person hele tiden.
Jeg bodde et par år i bofelleskap med folk som røykte hasj (jeg vet at hasjsprøyter er omtrent som marijuanasprøyter, derfor svarer jeg her med det som grunnlag). Og jeg må si at jeg fint kunne akseptert at vennene mine tok seg en blås i ny og ne. Det jeg mest sansynlig hadde reagert på hadde vært omgangskretsen. Men da er det jo ikke hasjsprøytene som er skylden direkte.

Men ja, jeg er nok så kynisk at jeg kunne droppet noen som røykte hvis de omga seg med/trakk med seg på fest en gjeng med dopehoder. Kjenner mange hyggelige og vanlige folk som røyker. (Tias )
Vennligst dropp sammenligningen hasj/marijuana og sprøyter. Jeg måtte lese 5 ganger for å skjønne hva du egentlig mente, hvis jeg skjønte det i det hele tatt..
Jeg ser IRC-humoren ikke biter her inne.

Sitat av te-skje-modus
Jeg holder meg unna visse miljøer, og hadde droppet venner om de ble en del av disse. Men jeg hadde respektert helt fint at noen røykte iblandt. Akkurat som jeg ikke har problemer med at noen drikker i helgene.
Vis hele sitatet...
Min mening; Om man røyker/inntar stoffer som ikke er "lovlige", så er det ditt eget problem liksom.
Venner er ikke venner om dem snur ryggen til deg pga du driver på med egne "hobbyer", men om "hobbyen" din fører til andre ulovligheter/vansker for dine venner/kjæreste, så ville jeg revurdert tanken på hvor god venn DU egentlig er!
Tenk over det!
Min mening er at du er på trynet.

Det påstås blant annet at spranget fra alkohol, som er et lovlig rusmiddel, til ulovelige rusmidler er like stor risikofaktor som spranget fra cannabis som er et i Norge ulovelig rusmiddel til sterkere stoffer.

Slik situasjonen ligger an for kjæresteparet ser jeg ingen fare for at venner av dette kjæresteparet skal havne i noe problematiske situasjoner om de ikke oppsøker det selv. De har dermed valgt å droppe vennskapet i frykt for at kjæresteparet skal utvikle seg til å bli såkalte "dophuer", noe vennene har all verdens rett til å gjøre - på lik linje som kjæresteparet kan droppe disse såkalte vennene.

Uansett så vokser en fra seg enkelte vennskap med tiden, og noen ganger kommer man tilbake til et tidligere vennskap så det er vel bare å ta det som det kommer. Men å lage fem høns av en fjær er litt tidlig, syns ikke du skal prøve å legge noe dårlig samvittighet på trådstarter ennå ihvertfall.

Da er du lite opplyst om hvordan ting fungerer i dagens samfunn.
Sist endret av paranoy; 10. februar 2008 kl. 19:11.
Folk som snur ryggen til vennene sine bare fordi de har en litt "annerledes hobby" enn dem, har jeg absolutt ingenting til overs for.

Jeg kan jo selvfølgelig se det fra den andre siden også, men det forandrer ikke mitt synspunkt.
Venner er noen man skal kunne stole på, snakke med og ikke minst forvente at de skal respektere dine valg, og hva du gjør. Men du må ikke glemme at det samme forventes av deg.

Sier som Tias; Disse 'Vennene' er ikke noe å samle på. Om de snur ryggen til deg / dere, og ikke engang gidder å prøve å sette seg inn i dine sko, eller i det minste prøve å lære litt om stoffet så de kan trekke sine beslutninger basert på kunnskap, så er ikke dette folk du vil henge med sånn generellt.

Ulovligheter eller ikke; Ekte venner støtter hverandre igjenom alt!


Glemte nesten å svare på spørsmålet ditt

Heldigvis, er hele vennekretsen min veldig tolerante til det meste. Kan ikke si at jeg har vært borte i noe lignende, men jeg har et par venner som ble totalt fryst ut av den "Gamle kretsen", fordi de ruset seg i ny og ne. De er nå ganske integrert i "min krets", og ser ut til å trives når de er med oss, og vi trives med deres selskap
Sist endret av Lille Nikotin; 10. februar 2008 kl. 19:31.
Iogmed at vennina di også var vennina til hun andre kan jeg se at hun blir litt sur.
Hadde blitt litt pist jeg også om noen i vennegjengen fikk resten til å begynne og røyke rusmiddler jeg også.
Har selv en i vennegjengen som røyker og har prøvd det selv en gang men ble med den ene gangen. Men med all skremselspropaganden om at det er springbrettet til andre stoffer og at jeg selv har en bror i rehab pga det så kunne han prøvd seg og faktisk promotert stoffet til andre. Vil de røyke så javel men da får de finne ut av det på egen hånd ikke pga at det faktisk er tilgjenglig der og da
Jammen Stormen daaa, nå drog du det litt lenger enn jeg mente det. I de to eksemplene dine, så er det jo helt ekstremt, jeg hadde ikke kuttet all kontakt med personen, men han / hun hadde nok måtte bruke noen år på å bygge opp igjen tillit, men om premissene for vennskapet gjentatte ganger blir brutt, da er det over og ut. Da havner han / hun i kategorien "Folk du ikke vil henge med sånn generellt."

Som i det andre eksempelet ditt, hadde jeg ikke kuttet all kontakt, og ropt "pedojævel" etter ham, men jeg hadde heller prøvd å få han til å forklare hvorfor i alle dager han gjorde det. Han brøt jo tross allt ikke premissene for vennskapet, men gjorde en meget stygg handling.

Ble litt rotete, men jeg håper du ser poenget mitt.
Sist endret av Lille Nikotin; 10. februar 2008 kl. 19:42.
Sitat av Lille Nikotin
Folk som snur ryggen til vennene sine bare fordi de har en litt "annerledes hobby" enn dem, har jeg absolutt ingenting til overs for.

Jeg kan jo selvfølgelig se det fra den andre siden også, men det forandrer ikke mitt synspunkt.
Venner er noen man skal kunne stole på, snakke med og ikke minst forvente at de skal respektere dine valg, og hva du gjør. Men du må ikke glemme at det samme forventes av deg.

Sier som Tias; Disse 'Vennene' er ikke noe å samle på. Om de snur ryggen til deg / dere, og ikke engang gidder å prøve å sette seg inn i dine sko, eller i det minste prøve å lære litt om stoffet så de kan trekke sine beslutninger basert på kunnskap, så er ikke dette folk du vil henge med sånn generellt.

Ulovligheter eller ikke; Ekte venner støtter hverandre igjenom alt!


Glemte nesten å svare på spørsmålet ditt

Heldigvis, er hele vennekretsen min veldig tolerante til det meste. Kan ikke si at jeg har vært borte i noe lignende, men jeg har et par venner som ble totalt fryst ut av den "Gamle kretsen", fordi de ruset seg i ny og ne. De er nå ganske integrert i "min krets", og ser ut til å trives når de er med oss, og vi trives med deres selskap
Vis hele sitatet...
Det siste avsnittet ditt er veldig interessant. Du bekrefter med dette selv at de som synes rus er viktigere enn vennskap samles i spesielle og negative grupperinger. Dette ser vi gang på gang. Der slike unge samles, blir fokuset ensrettet og negativt rettet mot kjernen i samholdet, nemlig rusen selv.

De andre felleskontaktpunktene de måtte ha kommer i bakgrunnen. Slike negative sirkler bringer dophuene vekk fra positive interesser og tankesett. Etterhvert skjer det også umerkelige holdningsendringer på områder som moral, etikk, kriminalitet, synet på samfunnet rundt og ikke minst holdning til ulovlige rusmidler i sin allminnelighet.

Kanskje ikke så rart at de fornuftige velger vekk slike venner jo før jo heller likevel?
Sist endret av Kaunda; 10. februar 2008 kl. 19:44.
Kaunda: Hvem i alle dager har fått deg til å si at de / jeg / vi mener rus er viktigere enn vennskapet ? Rusen er så absolutt ikke 'kjernen' i vennskapet, knapt nok en del av det i det heletatt. Det jeg sa / prøvde å si var: Vi aksepterer dem, uansett hva de driver med, så lenge de er greie personer å ha med å gjøre.

Det at de driver med noen ymse stoffer, betyr så absolutt ikke at de er 'Dophuer' som sitter med ei sprøyte i armen dagen lang. De er faktisk mer oppegående enn mange av de som mener at de er noen "Verdiløse narkovrak."

En ting til: Det at de ruser seg av og til, betyr så absolutt ikke at de driver med "Andre ulovligheter"!

EDIT: Skrivefeil.
Sist endret av Lille Nikotin; 10. februar 2008 kl. 19:49.
Sitat av Kaunda
Det siste avsnittet ditt er veldig interessant. Du bekrefter med dette selv at de som synes rus er viktigere enn vennskap samles i spesielle og negative grupperinger. Dette ser vi gang på gang. Der slike unge samles, blir fokuset ensrettet og negativt rettet mot kjernen i samholdet, nemlig rusen selv.

De andre felleskontaktpunktene de måtte ha kommer i bakgrunnen. Slike negative sirkler bringer dophuene vekk fra positive interesser og tankesett. Etterhvert skjer det også umerkelige holdningsendringer på områder som moral, etikk, kriminalitet, synet på samfunnet rundt og ikke minst holdning til ulovlige rusmidler i sin allminnelighet.

Kanskje ikke så rart at de fornuftige velger vekk slike venner jo før jo heller likevel?
Vis hele sitatet...
Morn du. Det er jo nettopp pga. fordømmelsen folk møter blandt "streitinger" at de trekker sammen for å røyke seg en bønne. Jeg opplevde akkurat det samme selv i ungdomstida, jeg var en søkende og åpen person, og var også åpen om eksperimenteringen min. Jeg opplevde også å bli fordømt, sett ned på og utstøtt av deler av kameratnettverket, så selvfølgelig endte man opp med å holde kjeft og søke sammen med likesinnede når man skulle begå den store kardinalsynden.

Da jeg havna i et "hasjmiljø" som 14-15-åring, og i mange år fremover, var det aldri rusen i seg selv som sto i fokus, men snarere musikkopplevelser og alternativ tankegang (dette vil selvsagt variere fra person til person og miljø til miljø). Kanskje dette også er noe som virker avskrekkende på den gemene hop, ikke bare røyker de HASJ, men hører også på muskk ingen andre skjønner og har idéer som ikke resonnerer med flertallets.

I min hasjoppvekst vanka jeg sammen med alt fra streitinger som hadde utviklet intellekt og smak i noe utradisjonell retning, via forsiktige helgerøykere, til innrøyka storbrukere. Det var aldri noe must at hasj eller rusbruk skulle være i sentrum, eller noe alle skulle ta del i.

Det var først senere, da ungdomskolegjengen spredtes og folk fikk nye influenser, at noen, og etterhvert ganske mange, havnet i forskjellige miljøer der rus sto som en grunnpilar. Ofte krøp dette umerkelig inn, ofte som følge av at man måtte oppsøke kriminelle miljøer som også bedrev tungt blandingmisbruk, og ofte også annen kriminalitet, for å skaffe seg en bønne. Men det er en annen diskusjon. Poenget her er at flertallet av de som begynner å eksperimentere med cannabis i ungdomstida ikke umiddelbart havner i noe som helst slags rusmiljø. Og hadde det vært mer aksept rundt dette hadde nok også færre endt opp i slike.



Lite tillegg: De "miljøene" jeg er en del av i dag, som nesten halvveis til 60, består utelukkende av venner og bekjente som henger sammen av andre grunner enn rus. Noen er totalt avholds, noen røyker innimellom, noen røyker hver dag, og noen tar fremdeles stimulanter eller hallusinogener i helgene. På fester i disse miljøene er rusbruk rett og slett et ikke-tema. De som vil, blir med på jointen, mens andre avstår, og tar noen seg en linje eller spiser noen sopp stusser ingen på det. Noen har vært freakere hele livet, andre er oppstreita eksfreakere med kontorjobb, fet bil og 2,4 barn, mens andre har vært streite hele livet.

Jeg (og mange med meg) har vært innom min skjerv av destruktive rusmiljøer, men ser heldigvis etter 15 år som rusbruker at det fint går an å omgås et stort spekter av oppegående mennesker, med og uten diverse rusvaner, uten at drogene folk velger å innta dikterer sammensetningen på miljøet. Det er igjen musikk, kulturelle samhørigheter, eller rett og slett bare trivelig selskap, som er bærende faktor. Og godt er det.
Sist endret av xtapolapocetl; 10. februar 2008 kl. 23:02. Grunn: lite tillegg
Sitat av xtapolapocetl
Morn du. Det er jo nettopp pga. fordømmelsen folk møter blandt "streitinger" at de trekker sammen for å røyke seg en bønne. Jeg opplevde akkurat det samme selv i ungdomstida, jeg var en søkende og åpen person, og var også åpen om eksperimenteringen min. Jeg opplevde også å bli fordømt, sett ned på og utstøtt av deler av kameratnettverket, så selvfølgelig endte man opp med å holde kjeft og søke sammen med likesinnede når man skulle begå den store kardinalsynden.

Da jeg havna i et "hasjmiljø" som 14-15-åring, og i mange år fremover, var det aldri rusen i seg selv som sto i fokus, men snarere musikkopplevelser og alternativ tankegang (dette vil selvsagt variere fra person til person og miljø til miljø). Kanskje dette også er noe som virker avskrekkende på den gemene hop, ikke bare røyker de HASJ, men hører også på muskk ingen andre skjønner og har idéer som ikke resonnerer med flertallets.

I min hasjoppvekst vanka jeg sammen med alt fra streitinger som hadde utviklet intellekt og smak i noe utradisjonell retning, via forsiktige helgerøykere, til innrøyka storbrukere. Det var aldri noe must at hasj eller rusbruk skulle være i sentrum, eller noe alle skulle ta del i.

Det var først senere, da ungdomskolegjengen spredtes og folk fikk nye influenser, at noen, og etterhvert ganske mange, havnet i forskjellige miljøer der rus sto som en grunnpilar. Ofte krøp dette umerkelig inn, ofte som følge av at man måtte oppsøke kriminelle miljøer som også bedrev tungt blandingmisbruk, og ofte også annen kriminalitet, for å skaffe seg en bønne. Men det er en annen diskusjon. Poenget her er at flertallet av de som begynner å eksperimentere med cannabis i ungdomstida ikke umiddelbart havner i noe som helst slags rusmiljø. Og hadde det vært mer aksept rundt dette hadde nok også færre endt opp i slike.



Lite tillegg: De "miljøene" jeg er en del av i dag, som nesten halvveis til 60, består utelukkende av venner og bekjente som henger sammen av andre grunner enn rus. Noen er totalt avholds, noen røyker innimellom, noen røyker hver dag, og noen tar fremdeles stimulanter eller hallusinogener i helgene. På fester i disse miljøene er rusbruk rett og slett et ikke-tema. De som vil, blir med på jointen, mens andre avstår, og tar noen seg en linje eller spiser noen sopp stusser ingen på det. Noen har vært freakere hele livet, andre er oppstreita eksfreakere med kontorjobb, fet bil og 2,4 barn, mens andre har vært streite hele livet.

Jeg (og mange med meg) har vært innom min skjerv av destruktive rusmiljøer, men ser heldigvis etter 15 år som rusbruker at det fint går an å omgås et stort spekter av oppegående mennesker, med og uten diverse rusvaner, uten at drogene folk velger å innta dikterer sammensetningen på miljøet. Det er igjen musikk, kulturelle samhørigheter, eller rett og slett bare trivelig selskap, som er bærende faktor. Og godt er det.
Vis hele sitatet...
Ikke mye å diskutere med det du sier. Men jeg lurer på; hvis du klarer å huske tilbake på de som du havnet i hasjmiljø med som 14-15 åring, hvor mange av kompisene dine fra da lever i dag fullgode og lykkelige liv?
Sitat av Kaunda
Ikke mye å diskutere med det du sier. Men jeg lurer på; hvis du klarer å huske tilbake på de som du havnet i hasjmiljø med som 14-15 åring, hvor mange av kompisene dine fra da lever i dag fullgode og lykkelige liv?
Vis hele sitatet...
De fleste, faktisk. Det skal ikke stikkes under en stol at både jeg og mange jeg kjenner etterhvert havnet innom diverse uheldige miljøer. Langt ifra alle, men en del gjorde dessverre det. Men faktisk går det i dag bra med de fleste av dem. Noen er døde, noen havna på nåla og er det kanskje fremdeles, noen klarte aldri å slutte med speeden, et par er så innrøyka på hasjen, og/eller ødelagt av fortiden, at de nærmest aldri går ut døra.

Men de aller fleste av mine gamle venner (selv om mange av dem fremdeles røyker jointer og kanskje unner seg noe sterkt innimellom, det være seg den psykedeliske eller stimulerende sorten) jobber eller studerer, har stabil økonomi, leilighet og bil. Mange har familie og bikkje, lever streite familieliv med levering og henting i barnehagen, skogstur på søndag og foreldremøter på skolen. Noen av de som var lengst ute en gang i tiden, er også noen av de som klarer seg best i dag. Andre har klart seg bra hele tiden.

Det er klart at hvis jeg skal sammenligne skjebnene til min vennekrets fra ungdomsskoletiden, med de til omgangskretsen til en hyperstreit kontorrotte som alltid kun har omgitt seg med likesinnede, vil nok jeg havne på nedsiden. Det sier seg selv at det forekommer svinn når man omgås tunge blandingsmisbrukere, det er alltid noen som skal dra den lenger enn alle andre. Men det blir feil å svartmale bruk av droger i seg selv, og sette likhetstegn mellom ungdommelig hasjeksperimentering og et endelikt som speedfreaker eller junkie.
Ah, xtapolapocetl, musikken! Verdens beste rus!

Uten musikk hadde jeg aldri giddet å røyke noe som helst. [teit]Derfor må vi boikotte platebransjen og stenge internett for at ungdom ikke skal ruse seg![/teit]

Sitat av xtapolapocetl
Men det blir feil å svartmale bruk av droger i seg selv, og sette likhetstegn mellom ungdommelig hasjeksperimentering og et endelikt som speedfreaker eller junkie.
Vis hele sitatet...
Ja det var det, jeg holdt på å skrive et flersiders innlegg om dette, men du oppsummerte det fint for meg.
Sist endret av random25880; 11. februar 2008 kl. 00:25.
Hmm.. jeg har holdt meg unna hasj, har prøvd ett par ganger ja.. men ikke noe mer. Rett og slett fordi at jeg føler at jeg kan klare å holde meg unna det uansett hvor mye 'bedre' enn alkohol og sprit det er. Er på en måte en liten ego-sak det der, at jeg selv skal bevise overfor meg selv at jeg kan ta avstand fra noe som veldig mange andre gjør.

Jeg henger med veldig mange forskjellige folk og har av den grunn også da havnet på byen/fest osv. med forskjellige vennegjenger. Har sett de som liker å gå ut fra utestedet for å røyke en joint for så å komme tilbake igjen til de som har spurt meg om jeg røyker.. Jeg har da sagt nei og av og til fått svaret: ''Det er bra, for jeg gidder ikke henge med sånne''.
Røyker man hasj hyppig merker man på den personen at ting forandrer seg.. Det er ting som f.eks: Stemmen, personligheten, korttidsminnet osv. De som driver med dette merker ikke dette selv, men de som har stått på sidelinjen og på en måte fått en slags ''før og etter'' observasjon av personen ser forskjellen.
Det er nok dette folk helst ikke vil se, antageligvis derfor også at venninnen til dama di er redd for at noe skal skje henne og da vil hun nok helst for sin egen del ikke være midt oppi det hvis det går såpass langt. Hun tar ett standpunkt og viser for dama di at hun ikke tolerer at hun skal drive med slikt, nettopp fordi at hun er redd for henne..

Er det er gjort på bakgrunn av for lite informasjon? Er hun redd for at hun selv også vil prøve det ut hvis dama di starter med det og hun spør? Liker hun ikke at dama di bryter de norske lover? Har hun opplevd noen vonde situasjoner der noen hun kjenner godt har gått bort eller havnet på kjøret pga. ulovlige stoffer?
kanskje, ikke vet jeg.. men å si at hun ikke bryr seg om dama di er vel å ta litt for raske beslutinger, jeg tror hun kanskje bare er redd for å miste henne som den hun kjenner hun som.

Kanksje du skulle ringe til hun venninnen av dama di og spørre om dere kan snakke sammen litt? og berolige henne å si at du passer på henne og at det ikke vil være noe hyppig hasjrøyking osv. Fortell henne litt om stoffet kanskje og hvorfor du mener det er greit at dere gjør det.
Er ikke sikkert at det hjelper, kanskje det gjør det hele verre.. Men tror nok både hun og dama di ville satt pris på at du prøver å få det til å funke mellom dem som venner selvom hun har røyket litt. Kanksje du da også finner ut hvorfor hun tar så avstand fra det.
Sitat av Rottegift
Ah, xtapolapocetl, musikken! Verdens beste rus!

Uten musikk hadde jeg aldri giddet å røyke noe som helst.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det var aldri rusen i seg selv som fikk meg til å prøve hasj i første omgang. For min del var alltid ruslivet sentrert rundt musikken/lydkunsten (etterhvert film osv), ikke omvendt. Hasjrusen forsterket og utdypet musikkopplevelsen, og denne var nesten alltid hovedgrunnnen til at gjengen samlet seg for å innta drug x eller y. Det var når selve rusen ble primærfokuset (slik har det også vært for meg) ting begynte å skurre. Når man må røyke mornings bare for å klare å stå opp, og rusinntaket går utover vanlige plikter og gjøremål, er det noe galt et sted, og man er godt over i misbruket.
Sant det du sier, liker inlegga dine xtapolapocetl!

Jeg også såkalt mista noen "venner" når jeg begynte og røyke hasj/marihuana.
Enkelte "nære" venner begynte og skille seg fra meg og dolke meg i ryggen.
Mens de jeg hadde tilbringt mest tid sammen med, skulle ikke trodd det men de vendte også ryggen til. Tilslutt måtte jeg ta et lite alvorord og forklare situasjonen ordentlig for dem, og da skjønte de det. Så mange er uinformerte om cannabis!
Greit at det ikke er verdens undergang å røyke snusk, men det er ULOVLIG. Og de som ikke skjønner at da holder man seg unna får da ta støyten når den en gang kommer. Og at folk velger å ta avstand fra noe som er ulovlig er helt forståelig. Å få folk som ikke driver med det til å begynne er jo å rekruttere folk til lovbrudd. Hva dere som gjør det selv syns om saken er jo dundrende irrelevant. Det er ulovlig, og hvis folk dere er glad i som har begynt på grunn av dere blir tatt så er det noe de må ha med seg resten av livet. Å dra med seg kjæresten sin som ikke har behov for å være med på sånt, og så ikke forstå at andre blir forbanna tyder jo på at noen har røykt litt for mye sokker. Alvorlig betalt. Det er lov å tenke.
haha tards som røyker joint, pga det vi som kompiser til dere idioter som røyker, er at vi ikke vill at dere skal havne i trøbbel som dere pleier med skader i senere liv, og det at dere havner på kjøret med feil folk sett det mangen ganger før derfor jeg å mine kompoiser vennder ryggen til kompiser/kompis som røyker en joint
Sitat av triplon
haha tards som røyker joint, pga det vi som kompiser til dere idioter som røyker, er at vi ikke vill at dere skal havne i trøbbel som dere pleier med skader i senere liv, og det at dere havner på kjøret med feil folk sett det mangen ganger før derfor jeg å mine kompoiser vennder ryggen til kompiser/kompis som røyker en joint
Vis hele sitatet...
Ekte venner snur ALDRI ryggen til!
Slike folk kan ikke kalles kompiser/venner.

Sitat av bo1e
Greit at det ikke er verdens undergang å røyke snusk, men det er ULOVLIG. Og de som ikke skjønner at da holder man seg unna får da ta støyten når den en gang kommer. Og at folk velger å ta avstand fra noe som er ulovlig er helt forståelig. Å få folk som ikke driver med det til å begynne er jo å rekruttere folk til lovbrudd. Hva dere som gjør det selv syns om saken er jo dundrende irrelevant. Det er ulovlig, og hvis folk dere er glad i som har begynt på grunn av dere blir tatt så er det noe de må ha med seg resten av livet. Å dra med seg kjæresten sin som ikke har behov for å være med på sånt, og så ikke forstå at andre blir forbanna tyder jo på at noen har røykt litt for mye sokker. Alvorlig betalt. Det er lov å tenke.
Vis hele sitatet...
Det siste du sier der er helt korrekt: Det er lov å tenke!

Alle har vel like stor rett til å tenke selv?? Så at kjæresten har prøvd å røyke,
er vel ikke ett resultat av at han har pressa den røyken ned på lungene hennes,
men heller resultat av EGEN resonering/tankegang.
Så sant, så sant. Har vel egentlig ikke selv opplevd denne problemstillingen, men noen av kameratene mine liker ikke at jeg driver med ditt og datt. Alikevel respekterer de avgjørelsen jeg har tatt, selv om dop er et ikke-tema blandt disse kameratene. At jeg kan argumentere godt, og viser at jeg faktisk har litt peiling på det jeg driver med er nok betryggende for dem.

Men gode kamerater vender søren meg ikke ryggen til hverandre pga. en joint eller mer!!
Et godt vennskap er muligens blandt det mest verdifulle i menneskennes liv (familie og venner betyr alt for meg) Da skal det mer til for å bryte dette...
Sitat av Eyeamare
Ekte venner snur ALDRI ryggen til!
Slike folk kan ikke kalles kompiser/venner.



Det siste du sier der er helt korrekt: Det er lov å tenke!

Alle har vel like stor rett til å tenke selv?? Så at kjæresten har prøvd å røyke,
er vel ikke ett resultat av at han har pressa den røyken ned på lungene hennes,
men heller resultat av EGEN resonering/tankegang.
Vis hele sitatet...
Det er det teiteste jeg har hørt. Det er helt greit å være en rævva dårlig innflytelse på andre altså? Så lenge det ikke er tvang? Gjelder det alt eller bare røyking? At unge mennesker lett blir påvirket av folk de ser opp til eller tror er noe å etterligne er uvesentlig altså? Når jeg skrev at det er lov å tenke så mente jeg at det er lov å tenke lenger enn sitt eget anus. Tenk på hvilke konsekvenser det du driver med kan få, hvis du ikke bryr deg om det selv så tenk ihvertfall på hva du potensielt utsetter andre for. For det er ikke bare fryd og gammen.
heeelt enig med lars. høres ikke ut som særlig gode venner.. skaff deg nye venner med et åpent sinn.
Å bruke argumentet at det ulovlig syns jeg blir litt drøyt. Det er ULOVLIG å drikke hjemmebrent, men de fleste gjør det. Da spiller ikke ulovligheten så stor rolle for venneflokken. Det er ULOVLIG å bryte fartsgrenser, men de fleste gjør det i en stresset situasjon, hvist de er litt sent ute til flyet når de skal til syden for eksempel. Jeg tør vedde på at ALLE her inne har brutt en eller annen lov en gang i tiden.

Jeg har sikkert vært heldig med at jeg ikke har mistet noen venner p.g.a røyking. Men det kan også ha litt å gjøre med at vi er blitt så godt kjent før de får vite at jeg røyker. Da blir det bare barnslig og snevert å snu ryggen til kompisen.
Sitat av bo1e
Det er det teiteste jeg har hørt. Det er helt greit å være en rævva dårlig innflytelse på andre altså? Så lenge det ikke er tvang? Gjelder det alt eller bare røyking? At unge mennesker lett blir påvirket av folk de ser opp til eller tror er noe å etterligne er uvesentlig altså? Når jeg skrev at det er lov å tenke så mente jeg at det er lov å tenke lenger enn sitt eget anus. Tenk på hvilke konsekvenser det du driver med kan få, hvis du ikke bryr deg om det selv så tenk ihvertfall på hva du potensielt utsetter andre for. For det er ikke bare fryd og gammen.
Vis hele sitatet...
.

selvfølgelig har man et visst ansvar ovenfor innflytelsen man over andre, jo større aldersforskjell, jo større ansvar, MEN, dette fritar ikke mennesker fra å tenke rasjonelt selv, om det gjelder røykings eller andre ting
så har man som individ uansett et ansvar ovenfor seg selv, til syvende og sist har du som individ
siste ord i saken, innta eller ikke innta, tenger jeg dette, trenger jeg det ikke, har jeg lyst å prøve, har jeg ikke lyst å prøve, du kan ikke gå rundt å tenke på at det var omgivelsene dine som fikk deg til å teste
ut grensene dine, det er du selv som har det ansvaret, høres kanskje kaldt å brutalt ut,
men det er en kald, kynisk og brutal verden vi lever i, til syvende og sist har du ansvar for ditt eget vè og vel
uansett.

Å tenke på konsekvensene av det man driver med, uten å bry seg om hva man utsetter andre for
er daglidags kost i verden, helt ute i det offentlige lys, det gjøres av statsledere, politikere, politi og andre offentlige etater HVER DAG.
Men HELDIGVIS finnes det fremdeles mennesker der ute som faktisk kan tenke selv, som kjenner forskjellen på rett å galt, utenom det som er lovsatt, som er unike og frie sjeler, som liker en blås, kanskje det heller fremfor alkohol, er det så jævlig ille, bare fordi dette er oppført på narkolista?
Hva med hjemmebrent?Det er oppført som narkotika og er strengt forbudt det og, fører til masse krim og elendighet, i større grad enn hva en blås gjør.
Men det er vel kanskje såpass allment akseptert og utbredt at det ser vi gjennom fingra med??

Bare for å få det med, hva med fil-deling, filmer, musikk etc.etc. Det er like forbudt og ulovlig som narkotika, fordi det til syvende og sist bryter med loven som du så flott argumenterte for,
skal dere snu ryggen til de kompisene også, siden de bryter loven?
Sist endret av Eyeamare; 11. februar 2008 kl. 16:48.
Ekte venner snur aldri ryggen til, da skal det faenmeg ha vært noe seriøst og skikkelig personlig drit som han/hun bevisst har gjort for å såre/ødelegge. Hvis man ser at en veldig god kamerat er på feil vei snur man faen ikke ryggen til, da er man heller der og backer opp og er der som hjelp..
Hvis du/dere mener at kameratene deres er på feil vei og i tillegg velger å snu ryggen til lurer jeg på hva som foregår i topplokket deres. Dere gir rett og slett faen i vennene deres sålenge dere har det bra selv..

Altså, jeg holder jo avstand selv fra den type stoffer så da betyr kanskje ordene mine mer for de som mener det er irrelevant hva hasjrøykere selv sier om stoffet/andre stoffer.. jeg kan jo ikke gå rundt og bestemme hva andre velger å gjøre med kroppen sin, men jeg kan helt nøytralt prøve å fortelle hva jeg syns om det uten å måtte se ned på personen av den grunn.. Man har kun ett liv (inntil det motsatte er bevist.. er åpen for andre tankeganger, men det er en annen diskusjon) og vil man eksperimentere litt med alt det har å by på og er klar nok i huet så går det jo som regel greit..
Hadde det vært bruk av kokain/heroin/sprøyter/piller osv. hadde jeg kanskje skjønt at du/dere ville holde avstand, men man gjør det alikevel ikke.. Man prøver jo å være der for vennene sine så godt man kan.. Selvom vennen/vennene dine driver med det, trenger man ikke gjøre det selv. Hvis man kjenner seg selv og er klar på hva man er imot og ikke vet man hva svaret er hvis noen spør.. Er man usikker på noe, holder man avstand. Tar man seg selv i å gå for noe sånt, så kanskje man også lærer at man ikke er så sterk alikevel og prøver å bygge opp dette etter den nye erfaringen man selv fikk.
Uansett, hvis vennen/vennene dine vet hvordan du er og prøver å få deg til å røyke hasj eller ta noen annen slags form for dop som du er imot, da skjønner jeg at man helst vil holde avstand, for sånt er faen ikke gøy engang.

Man har en egen fri vilje.. I livet går man gjennom mange forskjellige hindre, slike situasjoner med venner osv. er med på å forme hvem du etterhvert blir som person. Alle erfaringer er verdt å ta med seg, hvis man ser hvordan det kan gå med venner kan det være enklere å hjelpe andre når man vet litt mer hva som foregår.. Å flykte fra vanskelige ting i livet er fucked, livet er en dans på rosebusker og hvem i helvete skal hjelpe deg med å unngå tornene hvis ingen er der til å passe på?

Å være ett godt medmennesket gutter og jenter.. det er noe av det viktigste, spessielt hvis en venn eller to er på vei til å miste kontrollen eller havner på kjøret. Det er kanskje nettopp du som får den og den til å tenke anerledes og gjøre noe med livet sitt.
Uansett så er det feil å dømme noen for hva de driver med uten å engang legge en tanke ved hvordan de er som person. Slik som bl.a. venninnen til trådstarters dame har gjort med venninnen sin.
Sist endret av Tensor; 11. februar 2008 kl. 17:08.
Sitat av Eyeamare
.

selvfølgelig har man et visst ansvar ovenfor innflytelsen man over andre, jo større aldersforskjell, jo større ansvar, MEN, dette fritar ikke mennesker fra å tenke rasjonelt selv, om det gjelder røykings eller andre ting
så har man som individ uansett et ansvar ovenfor seg selv, til syvende og sist har du som individ
siste ord i saken, innta eller ikke innta, tenger jeg dette, trenger jeg det ikke, har jeg lyst å prøve, har jeg ikke lyst å prøve, du kan ikke gå rundt å tenke på at det var omgivelsene dine som fikk deg til å teste
ut grensene dine, det er du selv som har det ansvaret, høres kanskje kaldt å brutalt ut,
men det er en kald, kynisk og brutal verden vi lever i, til syvende og sist har du ansvar for ditt eget vè og vel
uansett.

Å tenke på konsekvensene av det man driver med, uten å bry seg om hva man utsetter andre for
er daglidags kost i verden, helt ute i det offentlige lys, det gjøres av statsledere, politikere, politi og andre offentlige etater HVER DAG.
Men HELDIGVIS finnes det fremdeles mennesker der ute som faktisk kan tenke selv, som kjenner forskjellen på rett å galt, utenom det som er lovsatt, som er unike og frie sjeler, som liker en blås, kanskje det heller fremfor alkohol, er det så jævlig ille, bare fordi dette er oppført på narkolista?
Hva med hjemmebrent?Det er oppført som narkotika og er strengt forbudt det og, fører til masse krim og elendighet, i større grad enn hva en blås gjør.
Men det er vel kanskje såpass allment akseptert og utbredt at det ser vi gjennom fingra med??

Bare for å få det med, hva med fil-deling, filmer, musikk etc.etc. Det er like forbudt og ulovlig som narkotika, fordi det til syvende og sist bryter med loven som du så flott argumenterte for,
skal dere snu ryggen til de kompisene også, siden de bryter loven?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser forskjell på fildeling og å støtter narkotikakartellene er du usedvanlig lite oppvakt! Narkotikakartellene driver verdens største kriminelle økonomi i verden. Disse kartellene finaniserer og underbygger alt fra menneskehandel/prositituasjon, ran, drap osv osv.

Dette tøvet med at alkohol er på narklista, hvor henter dere det fra? Uansett, samfunnet vårt har mer enn nok problemer med alkoholen, vi trenger ikke narkotika atpå.

Selvfølgelig er det opp til enhver å kjøre livet sitt på dunken. Problemet er at resten av samfunnet og fornuftige venner ikke kan tenke seg å støtte deg i slike dårlige valg.

Venner kommer og går gjennom livet. Når bestekompisen din ber deg om å bruke nark, er du voksen nok til å si nei? Er du voksen nok til å stoppe han i å (mulig) ødelegge livet og fremtiden sin?

Barn som ikke forstår at venner er utskiftbare og ALDRI uerstattelige, er langt fra voksne nok til å velge å kjøre livet sitt på dunken.

Til syvende og sist står valget mellom å tre inn i voksenlivet som en ansvarsbevist borger som støtter positive og trygge verdier for at alle skal få et bra liv, eller forbli i barnas rekker der selvsentrisiteten, øyeblikkets nytelse, opposisjon til de voksne og blind og ukritisk lojalitet til kompiser er i sentrum.

Bli voksen!
Sist endret av Kaunda; 11. februar 2008 kl. 17:17.
Til alle dere som mener man ALDRI gir opp et ekte vennskap:

Jeg tror ikke dere kjenner så mange heroinister og gatebomser. Når du har venner som begynner å henge på gata og skyte flytende drit rett inn i blodårene sine så prøver man selvfølgelig å hjelpe dem så godt man kan, men det kommer til et punkt hvor man blir nødt til å gi opp hvis man ser at det ikke nytter uansett.

Enkelte mennesker lærer aldri av sine feil, og man kan ikke kaste bort sitt eget liv på å passse på alle mulige gamle venner som ikke klarer å passe på seg selv. Det er grenser for hvor mye ansvar man kan ta på seg, og det er grenser for hvor mye et menneske kan gi uten å få noe som helst tilbake..
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2008 kl. 17:22.
mentalmelt: selvfølgelig, jeg vet absolutt hva du mener. Mange av de som driver med heroin osv. ser ikke selv at de har ett problem, men man kutter ikke ut og være der for de hvis de trenger det.
Har selv en kamerat som har gjort litt av vært, vil jo alltid være der for han hvis han trenger det. Har sagt til han en gang at han ikke burde drive med de greiene der, selvfølgelig bare lo han av meg og fortalte at han var 'bruker' og ikke 'misbruker', så da sa jeg bare til han at hvis trenger hjelp en gang (ikke økonomisk da det antageligvis vil gå til dop) vil jeg være der og han har nr. mitt.

Det er klart at man ikke kan gi 100% av seg selv til noen som gir faen, men det er ingen som sier at man ikke kan være der for den personen når dagen kommer og han vil ut av helvete og inn på rehab med en person han kan ringe til/få besøk av til å backe opp litt.
Om vedkommende ber om hjelp til å fikse på livet sitt så ville jeg selvsagt vært der med en gang, men I'll be damned hvis jeg gidder å sitte og se på venner av meg som skyter minus og snubler rundt i sitt eget sikkel.

Hvis folk vil leve sånn så er det deres valg, jeg er der for dem hvis de vil endre på livet sitt, men det nytter bare ikke å henge litt med sånne folk nå og da. De drar med seg så mye dritt og faenskap inn i livet ditt at man til slutt blir nødt til å si stopp. De trenger penger og tjenester hele tiden, så må man plutselig hjelpe kameratene deres med husly, og ordne dem ut av bråk med heroinmafiaen osv.

Det er trist som faen, men slike bekjentskaper, hvor gode venner de enn måtte være, nytter det bare ikke å ha rundt seg om man vil leve et trygt og rolig liv. Det er ihvertfal min konklusjon..
Sist endret av mentalmelt; 11. februar 2008 kl. 17:48.
Sitat av Antonymus
Å bruke argumentet at det ulovlig syns jeg blir litt drøyt. Det er ULOVLIG å drikke hjemmebrent, men de fleste gjør det. Da spiller ikke ulovligheten så stor rolle for venneflokken. Det er ULOVLIG å bryte fartsgrenser, men de fleste gjør det i en stresset situasjon, hvist de er litt sent ute til flyet når de skal til syden for eksempel. Jeg tør vedde på at ALLE her inne har brutt en eller annen lov en gang i tiden.

Jeg har sikkert vært heldig med at jeg ikke har mistet noen venner p.g.a røyking. Men det kan også ha litt å gjøre med at vi er blitt så godt kjent før de får vite at jeg røyker. Da blir det bare barnslig og snevert å snu ryggen til kompisen.
Vis hele sitatet...

Det blir helt idiotisk og tåpelig å sammenligne hasjrøyking og det å kjøre for fort.
Mentalmelt: Hvis det går utover noen på den måten og det når til det punktet ser jeg ingen grunn til å ikke komme seg vekk selv. Men å droppe noen bare fordi de velger å ta en røyk i ny og ne ser jeg ikke vitsen med å droppe. Det er først når det går utover deg på en negativ måte, slik som du forteller her.. Når det blir slik at du ser vennene dine drive rundt i sitt eget sikkel osv. skjønner jeg at man holder seg unna..
Men man trenger jo ikke henge med de mens de driver med dritt.. Går jo an å finne på andre ting også.. men når det blir såpass store forandringer at de/den personen må drive med dop for å ha det fett eller klare seg i hverdagen skjønner jeg at man velger å holde en viss avstand i frykt for sitt eget ve og vel..
Men man hjelper sålangt det lar seg gjøre sålenge det ikke påvirker deg selv eller den personen på en negativ måte. Merker man at man ikke har kapasitet eller at det sliter på deg er det ikke annet å gjøre.

Var mest de mildere tingene jeg reagerte på.. Å droppe noen bare fordi de har prøvd hasj/kokain ett par ganger, eller røyker av og til på fest ser jeg ikke vitsen med en gang.
Hvis det blir altfor heavy og det går utover deg og du føler du ikke kjenner dem lenger og oppfører seg anerledes iforhold til deg og andre.. det er det da sliter på deg og det er først da jeg føler at man har en god nok grunn for å holde avstand, men alikevel være der sålangt det lar seg gjøre for deg selv hvis den dagen kommer og de er villig til å endre seg når den tid kommer.
Sist endret av Tensor; 11. februar 2008 kl. 18:06.
Sitat av Kaunda
Hvis du ikke ser forskjell på fildeling og å støtter narkotikakartellene er du usedvanlig lite oppvakt! Narkotikakartellene driver verdens største kriminelle økonomi i verden. Disse kartellene finaniserer og underbygger alt fra menneskehandel/prositituasjon, ran, drap osv osv.

Dette tøvet med at alkohol er på narklista, hvor henter dere det fra? Uansett, samfunnet vårt har mer enn nok problemer med alkoholen, vi trenger ikke narkotika atpå.

Selvfølgelig er det opp til enhver å kjøre livet sitt på dunken. Problemet er at resten av samfunnet og fornuftige venner ikke kan tenke seg å støtte deg i slike dårlige valg.

Venner kommer og går gjennom livet. Når bestekompisen din ber deg om å bruke nark, er du voksen nok til å si nei? Er du voksen nok til å stoppe han i å (mulig) ødelegge livet og fremtiden sin?

Barn som ikke forstår at venner er utskiftbare og ALDRI uerstattelige, er langt fra voksne nok til å velge å kjøre livet sitt på dunken.

Til syvende og sist står valget mellom å tre inn i voksenlivet som en ansvarsbevist borger som støtter positive og trygge verdier for at alle skal få et bra liv, eller forbli i barnas rekker der selvsentrisiteten, øyeblikkets nytelse, opposisjon til de voksne og blind og ukritisk lojalitet til kompiser er i sentrum.

Bli voksen!
Vis hele sitatet...
Den siste kommentaren min var en attpåklatt med hensyn til Bo1n`s kommentar til at det var ulovlig,
og dermed grunn nok til og snu ryggen til venner,
flisespikkeri!

"Etanol over 60% alkoholprosent er underlagt narkotika/legemiddel-lovgivningen."

Jeg tror ikke at om du velger å teste en blås, så er det dermed sagt at du
kjører livet ditt på dunken.
Har mange venner som har vist det stikk motsatte, det går faktisk ann å fungere
som et normalt menneske fordi om du tar ei pipe av og til.

Sitat av Tensor
Mentalmelt: Hvis det går utover noen på den måten og det når til det punktet ser jeg ingen grunn til å ikke komme seg vekk selv. Men å droppe noen bare fordi de velger å ta en røyk i ny og ne ser jeg ikke vitsen med å droppe. Det er først når det går utover deg på en negativ måte, slik som du forteller her.. Når det blir slik at du ser vennene dine drive rundt i sitt eget sikkel osv. skjønner jeg at man holder seg unna..
Men man trenger jo ikke henge med de mens de driver med dritt.. Går jo an å finne på andre ting også.. men når det blir såpass store forandringer at de/den personen må drive med dop for å ha det fett eller klare seg i hverdagen skjønner jeg at man velger å holde en viss avstand i frykt for sitt eget ve og vel..
Men man hjelper sålangt det lar seg gjøre sålenge det ikke påvirker deg selv eller den personen på en negativ måte. Merker man at man ikke har kapasitet eller at det sliter på deg er det ikke annet å gjøre.

Var mest de mildere tingene jeg reagerte på.. Å droppe noen bare fordi de har prøvd hasj/kokain ett par ganger, eller røyker av og til på fest ser jeg ikke vitsen med en gang.
Hvis det blir altfor heavy og det går utover deg og du føler du ikke kjenner dem lenger og oppfører seg anerledes iforhold til deg og andre.. det er det da sliter på deg og det er først da jeg føler at man har en god nok grunn for å holde avstand, men alikevel være der sålangt det lar seg gjøre for deg selv hvis den dagen kommer og de er villig til å endre seg når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Var ikke akkurat minus å pluss som var diskusjonen her nei, diskusjonen har nok eskalert litt kan man vel si,
men slik går det hver gang for og imot møtes i en slik debatt.
Sitat av mainer
Det blir helt idiotisk og tåpelig å sammenligne hasjrøyking og det å kjøre for fort.
Vis hele sitatet...
Nå sammenlignet jeg ikke bilkjøring og hasjrøyking. Sammenligninga lå i at en snur ryggen til en venn p.g.a lovbrudd.
Jeg syns det blir idiotisk å snu ryggen til venner bare for en liten filleting som å prøve en blås, siden det er ulovlig. Bruker man det som argument for å snu ryggen til dem, må de gjøre det uansett hvilket lovbrudd det gjelder.
Sist endret av Antonymus; 11. februar 2008 kl. 18:54.
Sitat av Antonymus
Nå sammenlignet jeg ikke bilkjøring og hasjrøyking. Sammenligninga lå i at en snur ryggen til en venn p.g.a lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Du sammenliknet et potensielt farlig lovbrudd med et ufarlig lovbrudd.
Sitat av Slaktern
Du sammenliknet et potensielt farlig lovbrudd med et ufarlig lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Nei. Å kjøre for fort er potensielt farlig. Sansynligvis farligere enn å prøve å røyke hasj.
Ja, det var jo det jeg sa...
Sitat av Slaktern
Ja, det var jo det jeg sa...
Vis hele sitatet...
Ja der ser man når det går for fort i svingene...
Sist endret av Antonymus; 11. februar 2008 kl. 19:32.
Nå har jeg ikke lest alle postene men kan iallefall svare på topic! jeg har selv opplevd det at folk i mitt "miljø" ser ned på meg for at jeg trekker litt gress nå og da, men faen de fleste av dem heller i seg mer
himkok på ei helg en jeg har gjort til sammen i mitt liv. Da dette er farligere og straffen for det er værre skjønner jeg ikke hvorfor det er blitt så akseptert blant ungdom.
jeg kan skjønne at det er litt vanskelig å skjønne for streite folk hva han apatiske fyren der borte egentlig tenker med min konklusjon er at dette kommer av all propagandaen som kommer fra foreldre/media.
Der jeg er fra er det flere som har sett litt ned på oss som røyker. Visse spesielle gjenger som bare pleide å dra på fylla. Var på buss med mange sånne i russetida. De klagde alltid når vi mekka inne i bussen. Det morsomme er at veldig mange av de som klagde før har startet i ettertid.
Jeg har alltid valgt venner litt med omhu, og jeg kan vel egentlig ikke si at jeg har blitt dumpa av noen venner p.g.a. hasj-røyking, sånn sett bort i fra noen venner som skled bort uansett. Folk endrer seg, og det er ofte ikke rusvalg som står i sentrum når venner går fra hverandre, i alle fall ikke i min erfaring, det er at folk forandrer seg personlighetsmessig. Jeg vet at jeg forandret meg da jeg begynte, og venner mente jeg forandret meg for mye og så bare slutta vi å henge med hverandre, men jeg vil si det var gjensidig valg, fordi de ikke støttet meg når jeg forandret meg. Jeg utviklet nye måter å tenke på, utfordret kanskje ting litt mer, og det var vel det at jeg utfordret dem som drev dem bort.

De vennene som er der når du forandrer deg er de som er verdt å ta vare på. Det er forandringen det er vanskelig å leve med, ikke rusvanene. Grunnen til at streitingene dumper deg når du røyker er at de assosierer negative ting med narkotika, og det forandrer deg i deres øyne. Enten klarer man å overbevise dem om at du ikke kommer til å bli knarkis, eller så klarer de ikke å leve med tanken på forandringen og hva den kan gjøre med deg.

/rotete
Må si meg enig med Gest over her. Jeg har selv opplevd, som mange andre her, at enkelte har tatt avstand fra meg pga mitt rusbruk. Men jeg har også opplevd venner som sklir unna meg, på lik linje som jeg sklir unna dem, pga forandringer i personligheten. Den ene perioden er dere gode venner, men over sommerferien eller en gitt periode sklir dere fra hverandre. Eller av grunner som f.eks at man skifter skole eller flytter litt bort. Jeg tviler ikke på at mange har hørt "man vokser fra hverandre" før, og det passer her. For faktum er at man skifter venner og det miljøet man vanker i gjennom åra, og at ikke alle vennene dine følger med. Noen skifter mye, andre skifter mindre, noen beholder 2-3 stykker opp i gjennom, andre vanker i noenlunde samme krets. Dette varierer fra person til person, fra sted til sted, fra miljø til miljø og fra krets til krets. Dette gjelder forsåvidt også venner som sklir, eller ikke sklir unna av deg pga. rusbruk. I noen vennekretser holder flere på med det, andre vennekretser er det akseptert, eller en vennekrets som har respekt for dine valg og at forholdet på ingen måte vil bli forandret. Og så har du det motsatte; Venner som snur ryggen, tar avstand, bryter kontakt. Alt fra hvordan type venner du har, hvor gode de er, hvilket miljø du og dine venner vanker i, og deg selv. Beklager for en mulig skjeiv post i forhold til topic, men synes dette er relevant.
Sist endret av Sky; 12. februar 2008 kl. 17:14.
Sitat av Antonymus
Nå sammenlignet jeg ikke bilkjøring og hasjrøyking. Sammenligninga lå i at en snur ryggen til en venn p.g.a lovbrudd.
Jeg syns det blir idiotisk å snu ryggen til venner bare for en liten filleting som å prøve en blås, siden det er ulovlig. Bruker man det som argument for å snu ryggen til dem, må de gjøre det uansett hvilket lovbrudd det gjelder.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser hvor tåpelig den argumentasjonen er så er det ikke noen vits i å diskutere videre.

Javel, hasjrøykning er kanskje ikke så farlig som myndighetene skal ha det til, men du skjønner du også at om jeg kjører 85 km/t i en 80 sone så er ikke det et lovbrudd på lik linje med å røyke hasj.

Det som potensielt skadelig med hasjen er at du havner i et galt miljø, altså du er på feil side av loven. En som bruker narkotika blir omtalt som en kriminell, mens en som kjører 70 i 60-sona blir i værste fall omtalt som en råkjører.

For alle dere som mener at myndighetene bør ha et åpent sinn i forhold til hasjrøyking, forventer jeg at dere ser saken fra flere sider selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mainer
Det som potensielt skadelig med hasjen er at du havner i et galt miljø, altså du er på feil side av loven. En som bruker narkotika blir omtalt som en kriminell, mens en som kjører 70 i 60-sona blir i værste fall omtalt som en råkjører.
Vis hele sitatet...
Og ironisk nok er grunnen til at du havner i det dårlige miljøet at hasj er ulovleg. Hadde vinmonopolet solgt hasj hadde du ikkje havna i det dårlige miljøet. Jippi. Sirkulære argumenter funker!
Ja, jeg er fullstendig klar over det. Men, dura lex sed lex...