Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5001
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
..som IKKE er benzo, weed, ghb, opiater, lyrica, neurontin eller adhd medisiner
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
magisk sopp?
meditasjon, yoga, naturen, bøker
Konkret eller generell angst?
Anonym bruker
"Ivrig Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
cbd
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Benzo er det eneste som fungerer, meditasjon og sånt piss er bare fake.
Folk i fagmiljøet roper mye om eksponeringsterapi. Gjelder nok konkret angst, men det skal ha hjulpet enormt mange.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Benzo er det eneste som fungerer, meditasjon og sånt piss er bare fake.
Vis hele sitatet...
På en måte, meditasjon kan hjelpe med roten til problemet, i mens benzo kun fjerner følelsen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Benzo er det eneste som fungerer, meditasjon og sånt piss er bare fake.
Vis hele sitatet...
Det er vel høyst individuelt. Selv opplever jeg ikke at meditasjon funker, men så har jeg aldri fått det helt til heller. Mindfulness-triks kan hjelpe der og da for å deeskalere et panikkangstanfall for meg i alle fall, selv om det er mye der som er litt wishy-washy. Men det å sette beina godt i jorda og adressere seg selv personlig, datomessog og geografisk har jeg i alle fall hatt nytt av (Jeg heter XXX, klokka er ditt og datt på den og den datoen. Jeg står på den og den plassen i den og den byen, etc). Benzo synes i alle fall jeg personlig at er siste utvei, men så har jeg heller aldri likt den trøtte innpakka følelsen det gir meg. Men det døyver jo bare følelsene, det fikser dem ikke.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Folk i fagmiljøet roper mye om eksponeringsterapi. Gjelder nok konkret angst, men det skal ha hjulpet enormt mange.
Vis hele sitatet...
Eksponeringsterapi kan være gull for konkrete fobier, ja. Personlig har jeg bare opplevd at det opprettholder angsten på et levelig nivå. Mitt største problem er agorafobi, og jeg kan jo liksom ikke bare slutte med mine daglige gjøremål for å unngå angsten. Jeg tror dog at angsten hadde hatt sterkere grep om meg dersom jeg hadde unngått hverdagen, men jeg føler ikke at det blir så mye bedre av å eksponeres for dem heller. Men man vänjer sig ...
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Benzo er det eneste som fungerer, meditasjon og sånt piss er bare fake.
Vis hele sitatet...
Nåja, en må drive med meditasjon ei god stund, og ikke minst gjøre det korrekt, så kan man få langvarige resultater. Det er ingen quick fix, men det er den sunneste og mest langvarige tilnærmingen.

TS, du kan ta en titt på l-theanine, ashwagandha, valerian root of pasjonsblomst. Funker overraskende bra! Lite som kan sammenligne seg med benzo dog, men som du sikkert vet, så har benzobruk en god del ulemper.
R.i.p 23.04.2021
Yoga & meditasjon. Phenibut , inositol , ashwaganda . Beste er og lære noen pustetekniker som får det til og roe ned kroppen samt tankekjør,så du blir rolig i envær stressende situasjon.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg må ta L-theanine og ashwagandha i ekstreme doser for å få noe effekt .. :/ Syntes meditasjon er så kjedelig..Også så tiltak...
Skal prøve pasjonsblomst
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glem det... Har jo prøvd sedix og det er pasjonsblomst. Hjalp ingenting.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det beste mot angst er å møte angsten. Øve seg i små doser. Har du angst mot å ta buss til jobben? Forsøk å ta buss bare ett stopp. Rinse repeat. Du kan maskere angsten med piller, men da får du mer angst og pillene virker dårligere og dårligere også må du øke dosene og snart er mer å slite med enn bare angsten. Da har du fått et avhengighetsproblem i tillegg. Og du har ennå mer angst enn du har idag. Få time hos psykolog og sett opp et løp der dere finner den beste måten å møte angsten på. Også kan dere øve sammen. Det virker.
Fascinerende at det kommer 13 svar før noen anbefaler psykolog mot angst. Den der regelen om å gi ukvalifiserte helseråd gjelder ikke for rusmidler.
Sitat av *pi Vis innlegg
Fascinerende at det kommer 13 svar før noen anbefaler psykolog mot angst. Den der regelen om å gi ukvalifiserte helseråd gjelder ikke for rusmidler.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Jeg tenkte muligens det var implisitt. Alle verktøy jeg har for å håndtere angst har jeg fått gjennom behandling.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av *pi Vis innlegg
Fascinerende at det kommer 13 svar før noen anbefaler psykolog mot angst. Den der regelen om å gi ukvalifiserte helseråd gjelder ikke for rusmidler.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hat en positiv erfaring med en psykolog så hadde jeg da anbefalt det.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Hadde jeg hat en positiv erfaring med en psykolog så hadde jeg da anbefalt det.
Vis hele sitatet...
Terapi har dessverre sine begrensninger som alt annet, og mye handler om kompetanse så vel som kjemi. Kanskje særlig kjemi, vil jeg si. Det er dessverre ikke alltid så lett å verken få behandling gjennom offentlig helsevesen, eller adekvat hjelp, så enten er man heldig, eller så må man punge ut i det private.
Med det sagt har jeg fått en del god hjelp (og mye helt elendig!), og er det én ting jeg har lært meg, så er det å ikke bagatellisere eller underdrive det man sliter med når man spør etter henvisning.
Rus det bort !
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Meditasjon og yoga er ikke piss, det er vitenskapelig bevist stressreduserende og angstdempende og en god grunn til at så mange tipser om det (Vi er ikke alle edgy hippies med krystaller og dreads, meditasjon brukes av millioner av suksessfulle businessfolk på wallstreet, skuespillere i Hollywood osv. Sjekk f eks hva Jim Carrey har å si om meditasjon og angst på youtube).

Det er også vitenskapelig bevist at å gå i skogen i 30 minutter hver dag øker livskvaliteten og reduserer angst og depresjon.

Du sier meditasjon er tiltak, det tror jeg alle har syntes. Men da jeg syns det bare var kjedelig og gørr og tull sa en munkinstruktør jeg var i en klasse hos at hvis man ikke har tid til å meditere 20 minutter så skal man meditere to timer istedet. Nettopp med sånn innstilling er meditasjon viktig. Man skjønner ikke greia før man begynner å få det til og det må mange forsøk til, kanskje etter tiende gangen du genuint gjør en ordentlig og seriøs innsats for å lære deg og klare det så vil du klare det i noen få sekunder. Fra da så vil du klare flere og flere sekunder men hjernen er en muskel som må trenes som alle andre muskler og meditasjon som for deg er nytt vil ta tid før hjernen lærer. Men det er heftig verdt det!

Begynn på kurs, gjerne i kombinasjon med yin yoga som er angstreduserende yoga i motsetning til for eksempel ashtanga yoga som er mer for kjernemuskulaturen og fysikken. Det er også veldig hjelpsomt å bruke guided meditations på youtube, og guided breathing techniques.

Du blir ikke kvitt angsten din for godt av å gjøre dette noen ganger, men gjør du det over tid og hjernen din trener seg opp så vil det også ha svært positivt effekt på angsten din.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Meditasjon og yoga er ikke piss, det er vitenskapelig bevist stressreduserende og angstdempende og en god grunn til at så mange tipser om det (Vi er ikke alle edgy hippies med krystaller og dreads, meditasjon brukes av millioner av suksessfulle businessfolk på wallstreet, skuespillere i Hollywood osv. Sjekk f eks hva Jim Carrey har å si om meditasjon og angst på youtube).

Det er også vitenskapelig bevist at å gå i skogen i 30 minutter hver dag øker livskvaliteten og reduserer angst og depresjon.

Du sier meditasjon er tiltak, det tror jeg alle har syntes. Men da jeg syns det bare var kjedelig og gørr og tull sa en munkinstruktør jeg var i en klasse hos at hvis man ikke har tid til å meditere 20 minutter så skal man meditere to timer istedet. Nettopp med sånn innstilling er meditasjon viktig. Man skjønner ikke greia før man begynner å få det til og det må mange forsøk til, kanskje etter tiende gangen du genuint gjør en ordentlig og seriøs innsats for å lære deg og klare det så vil du klare det i noen få sekunder. Fra da så vil du klare flere og flere sekunder men hjernen er en muskel som må trenes som alle andre muskler og meditasjon som for deg er nytt vil ta tid før hjernen lærer. Men det er heftig verdt det!

Begynn på kurs, gjerne i kombinasjon med yin yoga som er angstreduserende yoga i motsetning til for eksempel ashtanga yoga som er mer for kjernemuskulaturen og fysikken. Det er også veldig hjelpsomt å bruke guided meditations på youtube, og guided breathing techniques.

Du blir ikke kvitt angsten din for godt av å gjøre dette noen ganger, men gjør du det over tid og hjernen din trener seg opp så vil det også ha svært positivt effekt på angsten din.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skal prøve å gjøre det til en rutine. 15min om dagen er vel greit? Blir smågal av guided meditations. har gjort det såå mye, men bare puste og holde fokus på pusten er bedre
R.i.p 23.04.2021
Gjør det du føler funker best for deg,såkalte guidede meditations blir bare et hjelpemiddel som gir det forskjellige teknikker du kan prøve og kombinere selv, lit som et byggesett til du har funnet frem til din egen rutine som funker for deg. Alt er kjedelig når man ikke får det til,men så fort du merker at jøss det er jo noe av dette som funker ,så vil du du fortsette og utvikle en egen teknikk.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Phenibut funker til en viss grad, gjør deg mer sosial og glad og fjerner en del angst. Vil nesten sammenligne det med benzo, ganske omfattende avhengighetsfare på dette.
Men det gjør deg ikke så likegyldig og apatisk og følelseløs som benzo gjør.
Billig er det og.
10kr pr g.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fraråder Phenibut hvis du lett blir avhengig av ting.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fraråder Phenibut hvis du lett blir avhengig av ting.
Vis hele sitatet...
Jeg vet dessverre at phenibut går til hælvete ass.... men jeg er i det minste klar over det
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet dessverre at phenibut går til hælvete ass.... men jeg er i det minste klar over det
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hvordan du bruker det.
Hvis du sliter med angst så er det godt mulig du tar det hver dag, da er du fucked.
Abstinensene er som Benzo har jeg hørt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Fresht? Barbituater
Virkelig fresht? Quaaludes
Anbefaler de ikke, det er gode grunner til at de er nesten ute av bruk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Fascinerende at det kommer 13 svar før noen anbefaler psykolog mot angst. Den der regelen om å gi ukvalifiserte helseråd gjelder ikke for rusmidler.
Vis hele sitatet...
Tja, hvis du leser svaret mitt ser du at jeg nevner en av de mest brukte formene for terapi i vesten, når det gjelder enkelte typer angst. Hadde jeg nevnt kognitiv terapi, hadde det kanskje vært lettere å forstå. Men dette er altså noe man gjør under behandling med psykolog
Sist endret av Door145; 19. juli 2020 kl. 19:45.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Tja, hvis du leser svaret mitt ser du at jeg nevner en av de mest brukte formene for terapi i vesten, når det gjelder enkelte typer angst. Hadde jeg nevnt kognitiv terapi, hadde det kanskje vært lettere å forstå. Men dette er altså noe man gjør under behandling med psykolog
Vis hele sitatet...
Stemmer det
Ksalol og Bensedin funker bra mot angst , kan bli avhengig da , så hvis du blir avhengig av Ksalol , bytt til bensedin
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sassawes Vis innlegg
Ksalol og Bensedin funker bra mot angst , kan bli avhengig da , så hvis du blir avhengig av Ksalol , bytt til bensedin
Vis hele sitatet...
Ksalol er alprazolam og Bensedin er diazepam. Begge to er benzoer. Noe TS ikke vil bruke. Hvis man blir avhengig av ksalol/xanax og bytter til bensedin/valium, så er det som å bytte fra whiskey til portvin når man først er blitt en alkis.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ksalol er alprazolam og Bensedin er diazepam. Begge to er benzoer. Noe TS ikke vil bruke. Hvis man blir avhengig av ksalol/xanax og bytter til bensedin/valium, så er det som å bytte fra whiskey til portvin når man først er blitt en alkis.
Vis hele sitatet...
Godt sagt
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
På en måte, meditasjon kan hjelpe med roten til problemet, i mens benzo kun fjerner følelsen.
Vis hele sitatet...
Koker over hver gang jeg hører folk snakke om "roten" til problemet. Sjelden det er noe spesiell rot til problemene til folk med mindre vi snakker om spesifikke traumer.

Det sagt Meditasjon fungerer mot mange vonde følelser, spesielt angst, men du kommer ikke til roten av problemene dine ved meditasjon i de fleste tilfeller. Meditasjon er symptomlindring akkurat som benzodiazepiner forskjellen er at den ene er skadelig og den andre har gunstig helseeffekt, men ingen av de vil kurere noe så de må tas eller gjøres daglig for å opprettholde effekten.
nikotin funker for meg
Sitat av storetårn Vis innlegg
Koker over hver gang jeg hører folk snakke om "roten" til problemet. Sjelden det er noe spesiell rot til problemene til folk med mindre vi snakker om spesifikke traumer.

Det sagt Meditasjon fungerer mot mange vonde følelser, spesielt angst, men du kommer ikke til roten av problemene dine ved meditasjon i de fleste tilfeller. Meditasjon er symptomlindring akkurat som benzodiazepiner forskjellen er at den ene er skadelig og den andre har gunstig helseeffekt, men ingen av de vil kurere noe så de må tas eller gjøres daglig for å opprettholde effekten.
Vis hele sitatet...
Jaha? Tror mange som har blitt bedre av angst vil si noe ganske annet. At de har sett årsaken til at angsten kom og har har kunnet gjort endringer.

Men det kommer kanskje an på hvilken type angst det er snakk om, hva som forårsaket den etc? Hva sier de lærde om dette? Oppstår angsten av ingenting liksom? Det skurrer kanskje litt for meg. Det virker mer som angsten trigges av noe - og om en klarer å finne ut hva som utløser den så blir det enklere å jobbe seg ut av angsten. Spør for at jeg ønsker å forstå mer om dette med angst og også for å få noen nye tanker og betraktninger rundt angst.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jaha? Tror mange som har blitt bedre av angst vil si noe ganske annet. At de har sett årsaken til at angsten kom og har har kunnet gjort endringer.

Men det kommer kanskje an på hvilken type angst det er snakk om, hva som forårsaket den etc? Hva sier de lærde om dette? Oppstår angsten av ingenting liksom? Det skurrer kanskje litt for meg. Det virker mer som angsten trigges av noe - og om en klarer å finne ut hva som utløser den så blir det enklere å jobbe seg ut av angsten. Spør for at jeg ønsker å forstå mer om dette med angst og også for å få noen nye tanker og betraktninger rundt angst.
Vis hele sitatet...
Her har vi vel den berømte arv- og miljø-problematikken. Selv har jeg hatt panikkangst siden jeg var rundt ti år gammel. Men det ligger i familien, blant annet har min far slitt mye med det samme. Mange ellers friske individer opplever også panikkangst på grunn av stort stress og press, og skjønner ofte ikke hva det er og tror gjerne det er noe med hjertet.
På den annen side tror jeg at min agorafobi i stor grad er forårsaket av traumer som har påført meg følelse av utrygghet. Samtidig kan det virke som om anlegget allerede ligger der.
I utgangspunktet er angstfunksjonen nyttig for oss, men det er når den oppstår utenfor faresituasjoner at den blir problematisk.

Nå sier ikke ts noe om hvilken type angst hen har, så det er egentlig vanskelig å si noe om hva som kan funke.
Sist endret av Kilgore; 20. juli 2020 kl. 14:10.
For meg hjalp det veldig å være alene i 3-4 år.
Jeg var totalt utbrent av hele verden og begynte å slite med angst som faen.
Søvnvansker, noia, vansker med å gå for hele verden gynga liksom opp og ned, følelsen av å være nær å besvime i butikker, sinnsyke magesmerter, pustevansker, føttene stivnet noen ganger og jeg klarte ikke å røre meg av flekken i det offentlige. ENORME PSYKOLOGISKE PROBLEMER! ET LIV I HELVETE!

I perioden med isolasjon (forutenom innvilget audiens til noen få utvalgte) brukte benzo, rivo, ja til og med nozinan fra tid til annen bare for å sove i 12-17 timer.
Veldig behagelig så lenge man ikke knasker dem hver dag og ikke har den konstante uroen over seg om at livet løper i fra deg om du ikke omringer deg med med idiotene der ute.

Det siste året har jeg ikke knaska tabbiser men tilbragt mye tid alene med å sysle med mine ting.
Jeg er nå mere klar for å være rundt folk og sosialisere enn jeg var i 2015/2016.
Men kun om jeg MÅ! Og helst ikke ute på byen for da vil jeg bare massakrere dem alle. Ego idioter!

For all del ikke drikk eller hiv i deg pepper!
Blir bare verre av det!
For å ikke nevne at folka i sånne miljøer SUGER sjela og energien ut av deg!
Sist endret av Guy_Incognito; 20. juli 2020 kl. 20:23.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kilgore Vis innlegg
Her har vi vel den berømte arv- og miljø-problematikken. Selv har jeg hatt panikkangst siden jeg var rundt ti år gammel. Men det ligger i familien, blant annet har min far slitt mye med det samme. Mange ellers friske individer opplever også panikkangst på grunn av stort stress og press, og skjønner ofte ikke hva det er og tror gjerne det er noe med hjertet.
På den annen side tror jeg at min agorafobi i stor grad er forårsaket av traumer som har påført meg følelse av utrygghet. Samtidig kan det virke som om anlegget allerede ligger der.
I utgangspunktet er angstfunksjonen nyttig for oss, men det er når den oppstår utenfor faresituasjoner at den blir problematisk.

Nå sier ikke ts noe om hvilken type angst hen har, så det er egentlig vanskelig å si noe om hva som kan funke.
Vis hele sitatet...
Jeg har generalisert angst og sosial angst. Jeg hadde også panikkangst for mange år siden, men det er borte. Jeg har også en grad av PTSD. Alt dette som følger av ett liv i rus over mange år. Er rusfri nå. Skal meditere hver dag nå og gi det ett skikkelig forsøk.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Koker over hver gang jeg hører folk snakke om "roten" til problemet. Sjelden det er noe spesiell rot til problemene til folk med mindre vi snakker om spesifikke traumer
.
Vis hele sitatet...
Når folk snakker om roten til problemet så er det ikke sikkert man mener den gangen i tredjeklasse når x skjedde og siden har du hatt sosialangst. Man mener kanskje å behandle selve problemet, nemlig at visse ting trigger angst hos deg og "rewire" den automatiserte reaksjonen, heller enn å døyve følelsen av angst. Om det er en faktisk rot til det så trenger det heller ikke være et traume i den forstand, men det kan jo tenkes at ting som selvfølelse tankemønstre og liknende spiller inn og kan hjelpe å jobbe med. Jeg tror det er relativt sjelden at en totalt vilkårlig feilkobling oppstår i hjernen uten noen tillnytning til livet ditt ellers og gir deg en angstlidelse.
Sist endret av *pi; 20. juli 2020 kl. 20:56.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Når folk snakker om roten til problemet så er det ikke sikkert man mener den gangen i tredjeklasse når x skjedde og siden har du hatt sosialangst. Man mener kanskje å behandle selve problemet, nemlig at visse ting trigger angst hos deg og "rewire" den automatiserte reaksjonen, heller enn å døyve følelsen av angst. Om det er en faktisk rot til det så trenger det heller ikke være et traume i den forstand, men det kan jo tenkes at ting som selvfølelse tankemønstre og liknende spiller inn og kan hjelpe å jobbe med. Jeg tror det er relativt sjelden at en totalt vilkårlig feilkobling oppstår i hjernen uten noen tillnytning til livet ditt ellers og gir deg en angstlidelse.
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle sagt det sjæl
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har generalisert angst og sosial angst. Jeg hadde også panikkangst for mange år siden, men det er borte. Jeg har også en grad av PTSD. Alt dette som følger av ett liv i rus over mange år. Er rusfri nå. Skal meditere hver dag nå og gi det ett skikkelig forsøk.
Vis hele sitatet...
Godt å høre at panikkangsten er borte. Det er pokker meg fæle greier! Har selv fått bukt med det verste av det. All mulig lykke til! Og kudos for å ha blitt rusfri!
Jeg synes for øvrig det er et sunnhetstegn at du ikke bare vil ty til beroligende. Det maskerer jo bare symptomene, selv om det kan føles ålreit der og da.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kilgore Vis innlegg
Godt å høre at panikkangsten er borte. Det er pokker meg fæle greier! Har selv fått bukt med det verste av det. All mulig lykke til! Og kudos for å ha blitt rusfri!
Jeg synes for øvrig det er et sunnhetstegn at du ikke bare vil ty til beroligende. Det maskerer jo bare symptomene, selv om det kan føles ålreit der og da.
Vis hele sitatet...
TAKK
benzo virker bare en liten stund så gjør det alt bare mye verre, eneste som virker er naturlige måter som trening og gradvis eksponering mot det som gir angst, hard styrketrening og jogging er best
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
benzo virker bare en liten stund så gjør det alt bare mye verre, eneste som virker er naturlige måter som trening og gradvis eksponering mot det som gir angst, hard styrketrening og jogging er best
Vis hele sitatet...
For min del virker benzo fantastisk og hver gang. Dog krever det at benzo brukes så sjeldent som mulig slik at ikke dosene må økes. Selv styrer jeg unna de tyngste så lenge som mulig. En sobril tar toppene om det er noe jeg virkelig må gjennomføre og angsten blir for stor. Så har jeg noen drøye benzo som gir meg full fred i typ 12+ timer og jeg kan både slappe helt av og sove en hel natt på de. De svelges med andakt og jeg tar typ maks en håndfull av de totalt i løpet av året, det er liksom siste forsvar de brukes, når jeg virkelig kjenner at jeg på vei å tippe helt over.

Jeg vet ikke om jeg er overforsiktig i bruken men både lege og behandler har snakke seg varme om skadevirkningene og avhengighetspotensiale og nedsatt effekt av benzopreparater om de brukes for ofte så pga det så tar jeg de så sjeldent som mulig og forsøker å venne meg til å stå i det selv om jeg kjenner på angsten og ubehaget. Da er teknikker og pust viktig for å ned puls og angst. Og noen ganger så hjelper det faktisk fint å bare ha en sobril i lomma. Da vet jeg at jeg om svetten begynner å sile og hele meg skjelver så kan jeg ta sobril. Ofte så er den ventilen nok til å klare å gjennomføre det som skal gjøres uten at angsten tar overhånd, og sobrilen kan fortsatt hvile i lomma.

Folk er forskjellige og de får nesten bare prøve selv, om det kan virke likt for dem. Jeg tror dog basert på egne erfaringer og det helsepersonellet rundt meg sier at det er mulig å opprettholde effekten av benzo uten mye bivirkninger om en bare holder forbruket veldig moderat og tar de sjeldent og i lavest mulig dose. Bruk de for det de er skrevet ut for å kun det, ikke for rusens skyld eller for å kose seg på sofaen så går det sikkert bra. Jeg er jo bare en vanlig mann og ikke lege så kan ikke gi garantier, men å utsette svelging av en pille en time eller to eller 2 dager eller 2 uker kan neppe skade å prøve?
Sist endret av _abc_; 28. oktober 2021 kl. 18:28.