Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3202
Hei folkens, har et lite dilemma jeg lurer på om dere kan hjelpe meg og løse, lurer rett og slett på hvilke rettigheter jeg har som leietaker med sambo uten kontrakt.

Jeg flyttet sammen med en kamerat i September, og siden vi var venner var ikke en kontrakt noe tema, jeg betalte 50% av utgiftene og det var det.

Nå har vi blitt enige om at jeg skal flytte siden samboet funker dårlig, og jeg lurer på om han har rett til og hive meg ut om det kommer til det eller om jeg er safe. Har funnet ny leilighet og flytter i slutten av mnd.


Litt background story.

En kamerat av meg prøvde og overtale meg til og flytte til Oslo, noe jeg i utgangspunktet sa var uaktuelt pga dyr leie i Oslo.
Han tilbydde meg i ettertid og flytte inn til han, så jeg skaffet meg jobb i Oslo og flyttet inn.

Vi hadde gått igjennom det meste som var tenkelig. At vi kom til og bli lei av hverandre av og til siden vi bor under samme tak, at felles utgifter skulle deles 50/50, etc etc standard greier.

Han var singel på tiden så jeg spurte også hva som kom til og skje om han fikk seg kjæreste, og han sa at han liker og ha litt "rom" fra dama si så han foretrekker at de bor hver for seg så det var ikke et tema.

Ikke engang en mnd etter jeg flyttet til Oslo fikk han seg dame, og han tilbrakte mesteparten av tiden sin hos henne. Noe som passet meg utmerket siden jeg kunne lage mat på kjøkkenet uten at det var oppvask etter dagen før, jeg kunne se på TV uten at noen andre så på TV før meg etc etc.

Etterhvert kom hun og besøkte oss, som heller ikke var noe problem.. For hun var på besøk, og han var enda mye hos henne.

Etterhvert ble det til at hun fikk egen nøkkel og "flyttet inn" uten og spørre meg. Sover her hver natt, og er i leiligheten selv om han ikke er hjemme, jeg har ikke sagt noe på dette for det har ikke plaget meg i begynnelsen.

Ulempene blir jo at de lager middag hver dag, så det er alltid mye oppvask. Noe som resulterte i at jeg ble lei av oppvasken og sluttet og bruke kjøkkenet selv.

Selv om jeg ikke bruker kjøkkenet sitter han og klager over at jeg aldri tar oppvasken (jeg tar min egen oppvask, men ikke deres)

Nå er vi enige i at samboet våres funker, og han har bedt meg flytte ut, og at jeg ikke bidrar. (Noe jeg også er uenig i, siden jeg vasker mine egene klær, kjøper og lager all min egen mat og tar min egen oppvask) + at jeg betaler enda halve utgiftene mens dama hans bor her gratis.

Så mildt sagt, vi er litt i tottene på hverandre om dagen, og jeg lurer på om vi blir leie nok av hverandre. Har han lov til og kaste meg på dør? Jeg har betalt leie ut mnd.

MVH
Kim Andre
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Har han lov til og kaste meg på dør? Jeg har betalt leie ut mnd.

MVH
Kim Andre
Vis hele sitatet...
Eier han eller leier?

Hvis han skal ha lov til å kase deg ut så må jo husleieloven gjelde og da er det vel 3 måneders oppsigelse osv.

Det sagt, om han leier så kan han nok heller ikke fremleie.
Han leier, men tror huseier er klar over at jeg bor her. Trodde 3 mnd oppsigelsen fra huseier loven kun gjaldt om du har bodd der i over 1 år
Nei, når du betaler leie så har dere en leieavtale. Husleieloven bestemmer detaljene når dere ikke har avtalt noe annet.

Det beste er vel å komme frem til en løsning rundt utflyttingen som er greit for alle, og prøve å ikke bli helt uvenner i mellomtiden.

Jeg har vært dama i den typen opplegg før, og da betalte jeg inn på leia og var med i fellesplikter og slikt som egen person fra jeg flyttet inn. Synes ikke du er urimelig. Men det er jo hans leilighet så det kommer ikke noe godt ut av å klore seg fast av prinsipp. Han er jo sikkert en ok kompis selv om han er en litt håpløs samboer ��
Sist endret av entropi; 6. februar 2017 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, når du betaler leie så har dere en leieavtale. Husleieloven bestemmer detaljene når dere ikke har avtalt noe annet.

Det beste er vel å komme frem til en løsning rundt utflyttingen som er greit for alle, og prøve å ikke bli helt uvenner i mellomtiden.

Jeg har vært dama i den typen opplegg før, og da betalte jeg inn på leia og var med i fellesplikter og slikt som egen person fra jeg flyttet inn. Synes ikke du er urimelig. Men det er jo hans leilighet så det kommer ikke noe godt ut av å klore seg fast av prinsipp. Han er jo sikkert en ok kompis selv om han er en litt håpløs samboer ��
Vis hele sitatet...
Vi er ikke direkte uvenner, bare lei av hverandre til et litt mer ekstremt nivå. Og jeg har funnet en ny leilighet så jeg flytter ut i måneds skiftet.

Men jeg står på mitt om hva jeg mener er rett her i huset, han eier ikke leiligheten og jeg betaler 50% av alle utgifter. Så jeg føler ikke han har noe mer rettigheter en meg, selvfølgelig har vi hatt flere uenigheter en dette. Men det er uvesentlig.

Eneste jeg ville vite er om han har alt på det rene om det skulle gå så langt at han vil hive meg ut før mnd er over.

Men takk for svar
Nei det mener jeg at han ikke har rett til. Så ikke at han bare leide selv. Men hvis han fremleier uten lov så gjør jo han noe ulovlig. Han kan ikke beskylde deg for å leie ulovlig når det er han som leier ut til deg ulovlig.
Er det ikke bare å gå stille i dørene og drite i å diskutere hvem som har rett på hva. Regner med det ikke resulterer i annet en mere krangel. Og plutselig er mnd over og du har ny leilighet og Kansje dere kan være litt venner enda.
Har opplevd samme greia sjøl. Jeg fant ut at noen som ikke forstår konseptet med 50/50 og hva som er "normalt" ovenfor den andre parten er det ikke verdt å bo sammen med. Jeg fant heldigvis et annet sted og bo. Jeg ville sett etter et nytt kollektiv eller noe, men også fortalt kompis hva du følger og ikkeminst forventer av de iom at dere faktisk deler likt på kåken.

Enten så liker han det ikke å blir sur, noe han allerede er, så dette kan ikke bli noe verre. Eller så forstår han din side og prøver og ta hensyn til dette.

Han kan ikke kaste deg ut, selv om dere ikke har kontrakt.
At dere ikke har skrevet en kontrakt, gjør at det er det muntlige som gjelder. Om det ikke er noe som er bestemt, er 3 måneder standard, at dere blir enige om at du flytter ut i månedsskifte, siden du har betalt, er ikke noe loven sier noe imot. Så lenge dere er enige.

Men nei, han kan ikke uansett hvor mye han ønsker og pønsker, kaste deg rett ut. Dere har i praksis en muntlig avtale på at du leier hos han. At du betaler halvparten av utgiftene er jo en bekreftelse på at dere leier sammen.

Loven sier noe sånt som:

"Fremleie innebærer at leieren midlertid overdrar leieretten til en annen. Det regnes ikke som fremleie at man lar andre bo sammen med seg i boligen, og slik opptak av andre i husstanden er som hovedregel tillatt med utleiers godkjenning. Siden godkjenning bare kan nektes med saklig grunn, er det i realiteten en rett til å utvide husstanden. Og hvis det er ektefelle eller nære slektninger man tar inn i husstanden, kreves det heller ingen godkjenning. Gjelder fremleie av enkelte rom i leiligheten, er også utgangspunktet at dette er tillatt medmindre utleier har saklig grunn til å nekte. Ellers tillater husleieloven fremleie i en del spesielle situasjoner."

Korriger meg om jeg tar feil, men du har faktisk rett til å bo der i inntil 3 måneder fra du sier du vil flytte ut. Uansett, lykke til.
Okei, tusen takk for gode svar, greit og få sikkerhet i noe.. Har ikke akkurat vært en lett uke.
Når sjefen på jobb plutselig har funnet ut han vil revurdere prøvetiden til meg og en annen ansatt uten noen form for forvarsel

Historien her er enkel.
Før jul fikk jeg beskjed av en "mellom mann" mellom oss som jobber på gulvet og han som er sjefen min om at sjefen var veldig fornøyd med meg, så fast arbeid etter prøvetid var ikke noe jeg trengte og bekymre meg over.

Tidligere denne uken fikk meg, den andre ansatte og 5 andre fremlagt en skikkelig slaveplan som vi blir tvunget til og gå siden det står i kontrakten at vi skal gå denne skiftplanen. Dette er noe fellesskapet er veldig missfornøyd med og klager en del på siden den ikke gjenspeiler kontrakten som ble vist i jobb intervjuet i det heletatt. Jeg er ikke vanskelig når det kommer til jobb, men her har bedriften kun tenkt hva som er best for bedriften og innført den med styringsrett siden de ikke ble enige med fag foreningen.
Fag foreningen kaller deg selv en slavekontrakt, siden bedriften har tatt meg begge hender og gir ingen ting tilbake.

Hørte det fra tillitsvalgt i fagforeningen at min sjef hadde sagt han ville revurdere prøvetiden til både meg og han andre som er på prøvetid pga "klager" fra de andre på gulvet.

Jeg har vært på prøvetid i over 5 mnd nå, 01.03-2017 går prøvetiden min ut, syntes det er litt rart at jeg ikke har blitt kalt inn på et eneste møte, fått noen advarsler eller forvarsel om dette de 5 andre mnd, men rett etter vi har vist missnøye med en skiftplan må den plutselig revurderes..

Jeg har ikke hørt noe fra sjefen min enda, bare tillitsvalgt fra fagforeningen som kom ned og spurte en ansatt jeg jobbet med hvordan han syntes jeg var og jobbe med og da fortalte han også at sjefen min hadde sagt dette.
Han tror også at dette er bare noe han gjør siden vi krangler med skift planen, jeg begynte opplæring for denne skift planen for 2 uker siden, rart at han setter meg til opplæring om han ikke er fornøyd?
Sist endret av kimandre92; 8. februar 2017 kl. 21:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvetida kan ikkje forlengast med mindre du har vore mykje borte i prøveperioden, t.d. på grunn av sjukemelding. Og då kan den kun forlengast tilsvarande fråversperioden.

Viare så må forhold aktivt påtalast i prøvetida, slik at den tilsette får sjans til å utbetre dei påtalte forholda for at ein skal kunne sei opp nokon i prøvetida. Terskelen er lågare enn ved fast tilsettjing, men den eksisterer.

Om du ikkje er medlem av fagforeining er det eit ypperleg tidspunkt å melde seg inn...
Sist endret av vidarlo; 8. februar 2017 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det vet jeg, jeg har ikke hatt en dag egenmelding engang, og er aldri for sent på jobb.

Jeg er medlem av fagforeninga heldigvis.

Men uansett kjedelig og ha en leder som prøver og få mer sparket over en slik bagatell.
Er liksom ikke at han vil at jeg skal miste jobben som enkelt person heller, han prøver og kvitte seg med begge.

Forandrer forholdet til lederen en del
Sist endret av kimandre92; 8. februar 2017 kl. 22:16.
Hei.

Jeg regner med at arbeidskontrakt er tegnet, men det er vanskelig å mene noe når en ikke vet hva dere
i utgangspunktet har blitt enige om.

Er det ikke mulig å på eget initiativ be om et møte med arbeidsgiver,
for ta opp uklarheter direkte, med færrest mulig omveier?

Om noe ikke er som det skal være må arbeidsgiver kunne gi svar på det,
men også evt. få mulighet til å rette opp.

Når prøvetiden er over er det en noen som forhandler kontrakt på nytt,
er du heldig kan du få lønnsforhøyelse.

Lykke til videre.
Hei, ja arbeids kontakt er underskrevet. Står ikke noe om dreiing i den, men det står i stillings annonsen.
Står bare at vi skal dreie, står ikke noe spesifikt om hvilken plan vi skal gå annet at vi jobber 35.5 timer, og dette kan endres.

Men jeg syntes fortsatt ikke dette er akseptabelt at de bruker den gamle skiftplanen som salgs triks for og trekke folk til og ta jobben, så når vi blir ansatt viser de en helt annen plan.

En fra fagforeningen var rundt og spurte gutta på gulvet hva de mente om oss på prøvetid for og få deres side av saken, og de var jo fornøyd med oss.

Tillitsvalgt fra foreningen spurte om jeg hadde blitt kalt inn på noen møter EL. av leder, og jeg sa jeg har hatt to oppfølgning samtaler som alle på prøvetid har hvor vi går igjennom hva som vi forventer fra bedriften og hva bedriften forventer av oss etc.

Jeg sa også at HR var med på møte nr2.

Da ble han litt nervøs og spurte hvorfor HR var med, og jeg sa jeg fikk beskjed om at det var vanlig rutine at HR var med på møte nr2.

Da mente han at dette ikke er sant og at de har sikkert allerede da fikset oppsigelsen min, han ringte til HR leder og spurte hva saken var og hun sa det ikke var noe annet en at hun skulle være med og se hvordan min leder utførte en slik samtale, og fikk heller ingen intrykk om at jeg lå dårlig an.

Jeg fikk referat ifra møte nr 1, som jeg godkjente.
Men aldri noe referat fra møte nr2, som min leder sendte direkte til sin leder og HR hvor de bare har skrevet masse negativt om meg uten at jeg har vist om det.

Skrevet punkter som at jeg aldri er på arbeidsplassen, får ikke til jobben, blir ikke ferdig i tide, forstyrrer medarbeidere etc etc.

Senere på dagen kom sjefen bort til meg og spurte om jeg kunne komme på et møte etter lunch, og jeg sa jeg ville ha med tillitsvalgt.
Noe han selvfølgelig mente ikke var nødvendig, men jeg sa jeg ville ha med uansett.

På møtet var min leder, og hans leder samt tillitsvalgt og HMS ansvarlig.

Da la jeg frem kopi av referat av 2 møte og spurte hva dette er, for dette er ikke hva som ble sagt på møtet, og jeg har ikke fått en kopi av det.

Da unnskyldte han det med at han hadde gjort en feil, og at det var private "notater" han hadde skrevet som forbedrings punkter på meg, og at det skulle aldri blitt sett av noen andre.

Tilitsvalgt spute også hvorfor han setter meg til opplæring 1 mnd før prøvetiden går ut om han mener jeg er så ubrukelig som han har skrevet på referatet sitt, da mente han at han hadde sett forbedring.


Som sagt så har de jeg jobbet med vært fornøyd, jeg er ikke rundt og vimser i arbeidstiden, kommer alltid tids nok på jobb, aldri syk og får gjort jobben min som alle andre.

Jeg har heller aldri fått noen form for tilsnakk, eller indikasjon om at jeg ligger dårlig ann, så min teori er at han har drevet med dette bak ryggen til meg og han andre som er på prøvetid enten for og kaste oss ut om vi klager på den nye skift planen, eller for og fremstå som en sterk leder vist han får satt oss i et dårlig lys og gitt oss sparken.

Jeg vet han har søkt på hans leder's jobb siden han skal bytte jobb selv.
Du gjør i alle fall rett i å ta med tillitsvalgt på møter, bare ikke still opp på en eneste "uformell prat" uten å ha med et vitne.