Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4387
de siste ukene har jeg våknet opp og trod det jeg drømte var virkelighet, jeg har gåt fra og nesten ikke drøme i det helle tat til og drøme nesten vær natt.

dette er et eksempel på hva jeg drømer, i natt drømte jeg at jeg og en kompis skulle på danske båten eller et eller annet cruise,

og vi sendte tekstmeldinger fram og tilbake fordi han skulle bestile turen.
når jeg våknet trodde jeg at jeg hadde forsovet meg og jeg hadde dårlig tid så jeg begynte og lete etter telefonen min og skulle til og txt'e han,

da lot jeg merke til at meldingene jeg hadde sendt han ikke var der og jeg fant ut at jeg nok en gang bare hadde drømt alt sammen.
sorry får skrive feil dette ble mye lengere en jeg trodde
Noe du lurer på/vil diskutere med dette innlegget, eller ville du bare dele?
Sist endret av Echodius; 25. september 2015 kl. 04:09.
Jeg opplever ofte det samme som TS. Når jeg våkner tror jeg at det som skjedde i drømmen var helt sant. Jeg opplever de som ekte minner på lik linjer med det som faktisk har skjedd i mitt lange liv. For meg er det svært ubehagelig dat det ofte er dramatiske hendelser ed mye vold og katastrofer. Det går lang tid før jeg får prosessert drømmene og lagret de som drømmer og ikke ekte minner. Er det noen som vet hva man kan gjøre for å unngå dette? Det er slitsomt og "ekkelt" med så mange vonde følelse om morgenen.
Klem fra Betty
Tror det er helt normalt at drømmer kan elementer livet i en drøm. Har sjelv hatt slike drømmer om kompiser, samboeren og min barn, har også med spurt venner om hvorfor de gjorde slikt når det bare var en drøm... Alle er forskjellige, noen husker aldri drømmene sine og noen drømmer ikke.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Alle er forskjellige, noen husker aldri drømmene sine og noen drømmer ikke.
Vis hele sitatet...
Alle drømmer, på likt plan at alle alltid tenker på noe. Det er bare et spørsmål om man husker drømmen eller ei.
zwept's Avatar
Trådstarter
40 4
Sitat av Echodius Vis innlegg
Noe du lurer på/vil diskutere med dette innlegget, eller ville du bare dele?
Vis hele sitatet...
Nei ville bare dele og vite at det ikke bare var meg når jeg googlet rundt i går og jeg fant ingen posetive svar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er slitsomt og "ekkelt" med så mange vonde følelse om morgenen.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Opplever noe av det samme selv. Heldigvis ikke så ofte. Men kan f.eks være at jeg drømmer at en person har vert stygg mot meg på ett eller annet vis, eller at jeg har kranglet med noen, og da våkner jeg og har akkurat samme følelse som om det hadde skjedd i virkeligheten. Noen ganger kan det gå mange timer før følelsen av å være sur på personen i drømmen, eller følelsen av at personen hater meg, forsvinner. Det er kjempe ekkelt, og spesielt hvis det er om en person man skal treffe samme dag. Har dog ingen teknikker for å unngå dette, bare prøver så godt jeg kan å ikke tenke på det, og fortelle meg selv at det bare var en drøm.
Sånnt skjer. Våknet selv i morges og husket at jeg hadde sjekket kontoen og fått inn 2000kr, sjekket saldoen bare for å være siker og var dessverre ikke slik.
Jeg drømmer ofte at jeg legger meg hjemme hos foreldrene mine og blir overasket når jeg våkner i min egen seng

Sitat av Dovendyr Vis innlegg
Sånnt skjer. Våknet selv i morges og husket at jeg hadde sjekket kontoen og fått inn 2000kr, sjekket saldoen bare for å være siker og var dessverre ikke slik.
Vis hele sitatet...
Jeg drømte en gang at der var 5-6 episoder av Seinfeld jeg tilfeldigvis ikke hadde sett. En av de større skuffelse jeg har våknet med.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Alle drømmer, på likt plan at alle alltid tenker på noe. Det er bare et spørsmål om man husker drømmen eller ei.
Vis hele sitatet...
Tror du kan trene deg opp til å huske mer av drømmer. Bare ved å gjøre et forsøk av å huske så mye så mulig i perioden rett etter du våkner. Å skrive en drømmelogg kan være et godt hjelpemiddel om en ønsker å huske mer.
Sitat av NotBeast Vis innlegg
Tror du kan trene deg opp til å huske mer av drømmer. Bare ved å gjøre et forsøk av å huske så mye så mulig i perioden rett etter du våkner. Å skrive en drømmelogg kan være et godt hjelpemiddel om en ønsker å huske mer.
Vis hele sitatet...
Absolutt, dette finnes det mange teknikker på. En er så simpel som å fylle opp ett glass vann som du drikker halve av før du sovner, for å så drikke opp presterende vann når du våkner (La det stå på nattbordet). Har ikke orket å søke opp hvordan dette egentlig fungerer, men det skal funke på de aller fleste. Drømmedagbok er også en god idé for å huske mere av drømmene sine, men kan lede til uvillig Lucid Dreaming ettersom du lærer deg kjennetegn på drømmene dine. Selv digger jeg LD, men det er mange som blir fanget helt bevisst i et mareritt.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Selv digger jeg LD, men det er mange som blir fanget helt bevisst i et mareritt.
Vis hele sitatet...
Dette har skjedd meg, jeg lå paralysert i sengen mens jeg så på en skikkelse som krøp inn vinduet mitt. Prøve å rope og bevege meg, men klarte ikke.

Noe av det værste...
Sitat av KyrreMann Vis innlegg
Dette har skjedd meg, jeg lå paralysert i sengen mens jeg så på en skikkelse som krøp inn vinduet mitt. Prøve å rope og bevege meg, men klarte ikke.

Noe av det værste...
Vis hele sitatet...
Søvnparalyse, med andre ord. Helt ufarlig men svært ubehagelig fenomen. Det er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen, bare.
Sist endret av Lucy In The Sky; 26. september 2015 kl. 12:38.
Minner meg litt om noen drømmer jeg har hatt opp igjennom årene.
Det har vært slik at jeg har drømt noe og når jeg da våknet så er det et tidspunkt på dagen jeg bare får skikkelig dejavu fordi det samme skjer i virkeligheten som i drømmen.
Jeg ville ikke bekymret meg før du tror at du har drømt ting som faktisk har skjedd.
Hadde en lang periode jeg brukte zopiclon hver kveld og hadde sinnsyke lucid drømmer før jeg sovnet. Det var ulykker, blod, gore, smerter, venners død, og mye guffent.

Etter jeg sluttet å ta zopiclone er det mye bedre, fatter ikke at jeg ikke skjønte sammenhengen der før.
Jeg bruker også Zopiclon, er det virkelig den medisinen som fører til de voldelige drømmene med skyting og blodsprut?
klem fra Betty
Sitat av zwept Vis innlegg
de siste ukene har jeg våknet opp og trod det jeg drømte var virkelighet, jeg har gåt fra og nesten ikke drøme i det helle tat til og drøme nesten vær natt.

dette er et eksempel på hva jeg drømer, i natt drømte jeg at jeg og en kompis skulle på danske båten eller et eller annet cruise,

og vi sendte tekstmeldinger fram og tilbake fordi han skulle bestile turen.
når jeg våknet trodde jeg at jeg hadde forsovet meg og jeg hadde dårlig tid så jeg begynte og lete etter telefonen min og skulle til og txt'e han,

da lot jeg merke til at meldingene jeg hadde sendt han ikke var der og jeg fant ut at jeg nok en gang bare hadde drømt alt sammen.
sorry får skrive feil dette ble mye lengere en jeg trodde
Vis hele sitatet...
-Mine erfaringer-: I de alle fleste tilfeller i livet mitt hvor jeg har hatt svært tydelige drømmer, så har jeg inntatt ett eller annet form for sukkerholdig måltid før jeg har lagt meg. Te med sukker, særlig noe varmt, har resultert i dette.

Men også tankegangen har hatt mye å si. Hvis jeg har gått til sengs uten å ha noe ansvar dagen etter, og jeg har "innstilt" hjernen på å "huske" drømmene tydelig, så har jeg faktisk svært ofte hatt suksess med å huske drømmene mer tydelig. Det virker nesten som at dette har vært en øvelse, eller en evne som kan trenes. Jo mer jeg har satt av tid og "ressurser" til dette, jo mer har det gitt "resultater".

Ett siste konsept jeg kan påpeke, er at hvis jeg har spist proteinrik mat -kylling, fisk, egg- før jeg har lagt meg, så har det vært svært vanskelig å sovne. Spesielt har hjerterytmen vært høy, hjertet har liksom "dunket" skikkelig, hjernen har vært "syntetisk" våken og "nektet" å sovne. Og de gangene hvor jeg har vært sliten nok i kroppen tli å sovne, men har spist proteinrik mat, så har jeg hatt svært livlige drømmer, og noen ganger svært virkelighetsfulle mareritt! Har noen ganger våknet av dem samtidig som jeg har vært høylytt og gjengitt handlingen i drømmen. Veldig spesielt, tror ikke dette er tilfeldig.

Hjernen har evner vi ikke helt forstår enda som mennesker, tror jeg.
Sist endret av Oro; 27. september 2015 kl. 09:43.
For meg så kan jeg drømme at jeg er en time forsinka til arbeid og når jeg våkner så innser jeg at jeg ikke er det, puh! En venn sier han drømmer apokalyptiske drømmer ofte. Jeg anser drømmer som underbevissthetens kommunikasjon, frykt, håp, lengsel og random støff..
Det er vel gjerne sånn at jo bråere du våkner, desto virkeligere vil drømmen oppleves. Når hjernen ikke får tid til å sette en fot i bakken mellom REM-stadiet og våken tilstand må den "realitetsorientere" seg når du har våknet, i stedet for hvis du har langsommere oppvåkning. Da vil den utføre justeringen mens du fortsatt delvis sover.