Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2345
Hvor mange ulike molekyler er oppdaget eller laget i et laboratorium? Finnes det en liste eller et estimat? Og er det noen grense for hvor mange forskjellige som kan eksistere?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det blir flere for hver dag som går.
Laboratorium synteserer nye stoffer hele tiden og jeg tror ikke det finnes et nøyaktig tall for hvor mange forskjellige stoffer hele menneskeheten har laget.
Stoffer kommer i forskjellige grupper også, som har svært forskjellige bruksområder og det finnes vel relativt komplette lister innenfor disse kategoriene.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Forventer ikke å finne et nøyaktig tall. Men er det 1000, 100 000, 1 mill, 10 mill, 1 mrd?
Sist endret av fustercluck; 16. september 2015 kl. 09:45.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Forventer ikke å finne et nøyaktig tall. Men er det 1000, 100 000, 1 mill, 10 mill, 1 mrd?
Vis hele sitatet...
CAS REGISTRYSM contains more than 101 million unique organic and inorganic chemical substances, such as alloys, coordination compounds, minerals, mixtures, polymers and salts, and more than 66 million sequences—more than any other database of its kind
Vis hele sitatet...
http://www.cas.org/content/chemical-substances
Her er en fin tråd: http://chemistry.stackexchange.com/q...y-by-synthesis

Men for å lage et sammendrag, man estimerer at det finnes 10^60 organiske molekyler med molekylmasse < 500 g/mol.
Videre finnes det 4^249000000 kombinasjoner av baseparene i vårt kromosom 1, og greit nok at det ikke er like mange basepar i de andre kromosomene, men vi har 24 av dem.

Så, jeg vil si at tallet du leter etter er uendelig.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Her er en fin tråd: http://chemistry.stackexchange.com/q...y-by-synthesis

Men for å lage et sammendrag, man estimerer at det finnes 10^60 organiske molekyler med molekylmasse < 500 g/mol.
Videre finnes det 4^249000000 kombinasjoner av baseparene i vårt kromosom 1, og greit nok at det ikke er like mange basepar i de andre kromosomene, men vi har 24 av dem.

Så, jeg vil si at tallet du leter etter er uendelig.
Vis hele sitatet...
Tallet blir tilnærmet uendelig dersom man regner med isomerer, men det blir vel fortsatt regnet som det samme molekylet bare med forskjellig struktur?
Sitat av Knask Vis innlegg
Tallet blir tilnærmet uendelig dersom man regner med isomerer, men det blir vel fortsatt regnet som det samme molekylet bare med forskjellig struktur?
Vis hele sitatet...
Ja, det er kanskje litt voldsomt å dra med isomerene.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Men for å lage et sammendrag, man estimerer at det finnes 10^60 organiske molekyler med molekylmasse < 500 g/mol.
Vis hele sitatet...
Jeg antar en her mener; "som er mulig å lage". For jorden veier ifølge Wikipedia 5,97237*10²⁴ kg, som er 5,97237*10²⁷ g. Hvis vi avrunder dette, så er dette veldig likt 6*10²⁷ g. Atomet Li (litium) veier normalt 6,94 g/mol. Litium er det 3'dje letteste grunnstoffet på jorden. Altså det er bare H (hydrogen med atommasse 1) og He (helium med atommasse 4) som er lettere. Hvis vi hadde hatt isotopen ⁶Li av litium, så hadde denne hatt 3 protoner og 3 nøytroner i atomkjernen, mot for 3 protoner og vanligst 4 nøytroner. Uansett så er dette nære, og poenget mitt er antall atomer i jordkloden. Så det reelle tallet atomer er lavere, da de aller fleste atomene på jorden har en atomvekt på over 6. Men i mitt eksempel sier jeg 6, for enkelhetens skyld. Hvis vi skal ha antall atomer, der alle atomene har en atommasse på 6, så mår vi gange dette med avogadros tall, som sier noe om hvor mange atomer det er, når du har atomvekten i gram. Altså 1 g H (enkle atomer molekylet veier 2), så har du 6,02*10²³ H-atomer. Mens vi har da 6*10²7 g med ⁶Li. Så vi må ta 6*10²⁷ * 6,02*10²³ = 3,59536674*10⁵² eller 3,60*10⁵². Altså det er MAKS 3,60*10⁵² atomer i jorden. Med andre ord, vi kan ikke lage alle mulige organiske molekyler med atomene i jorden, uten å bruke dem mange ganger. Den siste uttalelsen her, var egentlig mitt poeng.

Ellers så er det nevnt i "Guinnes rekordbok 1985":
Disse 75 bindene er verdens lengste register. 10. utgave av "Kjemiske abstrakter" har over 23 millioner oppslagsord, og bokstabelen er 4,4 m høy.
Og det har vel skjedd "noen småting" innen kjemiens verden siden da!..

Red: Dette var bare for å understreke, hvor sinnssykt høyt tallet 10⁶⁰ organiske molekyler er!
Sist endret av aluminiumfluorid; 17. september 2015 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du tel ulike polymerer som ulike molekyl er jo svaret åpenbart uedendeleg. Du kan lett hekte på eitt ekstra ledd i ein polymer. Tel du med isomerer kan du gange uendeleg med to. Tel du med ulike isotoper av grunnstoff kan du gange med ein ny faktor. Tel du med ustabile molekyl kan du gange med enda ein ny faktor...

Så svaret vert ekstremt avhengig av definisjonane ein legg til grunn.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Mang bra svar
Hadde feks ikke tenkt på at DNA er et eneste stort molekyl.
Sist endret av fustercluck; 18. september 2015 kl. 19:50.