Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9913
Hei, sjeklet min kontoen min i minibanken min i dag, sto at jeg hadde 10000kr der. Tenke det var stipendet mitt som hadde kommet inn på konto med tanke på at jeg får utbetalt 10k denne mnd. Men ringte banken for og høre om det hadde kommet inn noen penger, fikk beskjed at det ikke hadde kommet inn noe, forklarte de at det sto 10tusen på konto og spurte om det kanskje var en systemfeil, fikk beskjed om at det ikke var noe feil. Tokk derfor ut disse pengene med tanke på at jeg skylder penger til familie og skulle på storhandel. Sjekket kontoen min og det står minus 10000kr, hvordan er det mulig og trekke så mye penger fra konto om pengene ikke fins på konto fra før av?
Jeg hadde ikke tatt ut disse pengene om banken hadde gitt meg noe form for advarsel. Alt de sa var at det ikke var noe som helst feil, hva burde jeg gjøre?
Hvis du får 10k på konto i viten om at du ikke skulle hatt pengene, og brukt de er du jo passe idiot. Du kan jo kanskje få igang en dialog med banken, men så langt jeg ser så står du 10k i gjeld til noen. Enten om det er lånekassa eller bestemor
Du får sjekke transaksjonene dine og se hvor disse pengene er kommet fra og hvor de har tatt veien. Det trenger ikke være en systemfeil for å være en feil. Det kan være noen har overført feil og fått pengene trukket igjen.
Trådstarter
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hvis du får 10k på konto i viten om at du ikke skulle hatt pengene, og brukt de er du jo passe idiot. Du kan jo kanskje få igang en dialog med banken, men så langt jeg ser så står du 10k i gjeld til noen. Enten om det er lånekassa eller bestemor
Vis hele sitatet...
Grunnen til at keg tokk de ut er at keg venter disse pengene fra lånekassen. Tokk de ut for og betale cash kontant til familie.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Grunnen til at keg tokk de ut er at keg venter disse pengene fra lånekassen. Tokk de ut for og betale cash kontant til familie.
Vis hele sitatet...
Vent til du får penger fra lankassen, og gi disse til den du skylder 10k ?
Det går helt sikkert fint.
Trådstarter
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Vent til du får penger fra lankassen, og gi disse til den du skylder 10k ?
Det går helt sikkert fint.
Vis hele sitatet...
Er vell det jeg burde gjøre, men er rart at det skal plutselig stå 10k på kontoen. Er heller ikke kommet inn noen kroner på konto.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Du får sjekke transaksjonene dine og se hvor disse pengene er kommet fra og hvor de har tatt veien. Det trenger ikke være en systemfeil for å være en feil. Det kan være noen har overført feil og fått pengene trukket igjen.
Vis hele sitatet...
Har sjekket dette, men ser på kontoutskriften at det ikke har kommet noe penger inn. Er det virkelig mulig at det plutselig står 10k på kontoen helt uten grunn.
Sist endret av monax94; 17. august 2015 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kontokreditt?

dvs at du har 10 000 disponibelt. og nå selvsagt - 10 lapper
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
kontokreditt?

dvs at du har 10 000 disponibelt. og nå selvsagt - 10 lapper
Vis hele sitatet...
Hadde 10 000 disponibelt, men er rart at det plutselig skal være 10k disponibelt uten at det har kommet noen penger inn på konto.
Uvaksinert 👍
Sitat av monax94 Vis innlegg
Hadde 10 000 disponibelt, men er rart at det plutselig skal være 10k disponibelt uten at det har kommet noen penger inn på konto.
Vis hele sitatet...
Hvis det var akkurat 10.000,- kan det være at minibanken ikke hadde kontakt og at kortet var inne i en helt ny periode så på kortet var det 10.000 disponibelt og når minibanken ikke har kontakt så kan man ta ut det som er grense på kortet og ikke det som er på kontoen? bare en take altså, men mener det var slik før i hvertfall.
Et beløp som feilaktig er satt inn på en konto, og deretter trukket, vil ikke fremkomme på kontoutskriften.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Hadde 10 000 disponibelt, men er rart at det plutselig skal være 10k disponibelt uten at det har kommet noen penger inn på konto.
Vis hele sitatet...
vil jo være slik med kontokreditt



du har 10 000 tilgjengelig som kreditt. dvs at når konto står i null har du 10 000 disponibelt som kreditt.
men sannsynligvis er dette snakk om at noen har knota til et kontonr eller noe å betalt feil


du får ikke kontokreditt helt uten videre, må aktivt søke selv
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
vil jo være slik med kontokreditt



du har 10 000 tilgjengelig som kreditt. dvs at når konto står i null har du 10 000 disponibelt som kreditt.
men sannsynligvis er dette snakk om at noen har knota til et kontonr eller noe å betalt feil


du får ikke kontokreditt helt uten videre, må aktivt søke selv
Vis hele sitatet...
Snakket med banken når pengene sto på konto og hun sa at det ikke hadde kommet inn noe, har heller ikke søkt på noe.
kommer ikke inn penger ved kontokreditt. det gir bare mulighet til å overtrekke kontoen, altså låne penger til sinnsvake rentesatser lettvint
Trådstarter
Sitat av raze Vis innlegg
Et beløp som feilaktig er satt inn på en konto, og deretter trukket, vil ikke fremkomme på kontoutskriften.
Vis hele sitatet...
Men er rart om det skal være mulig og ta de ut om de er trukket fra konto igjen.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Men er rart om det skal være mulig og ta de ut om de er trukket fra konto igjen.
Vis hele sitatet...
Du kan ha tatt de ut før de rakk å trekke de fra kontoen din igjen.
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Du kan ha tatt de ut før de rakk å trekke de fra kontoen din igjen.
Vis hele sitatet...
Rakk og forhøre meg med banken om det hadde kommet inn noen penger, fikk beskjed at det ikke var kommet inn noen penger på konto. Spurte derfor om det kunne være en feil med at det sto så mye penger på konto. Fikk beskjed at det ikke var noe feil og at jeg kunne bruke pengene.
Jeg leste en artikkel i dag som kan være relevant for deg:

http://www.dinside.no/833646/kan-du-beholde-pengene
Det høres jo veldig merkelig ut. Jeg kan ikke trekke over noe som helst (kanskje opplevd et par kroner i minus) på noen av bankene jeg bruker.

Det må jo være noe som er riv ruskende galt om sånne feil skjer.

Jeg tenker at det må ha en logisk forklaring.

Uansett burde da kundeservice kunne finne ut av(iallefall noen der...)

Edit: så innlegget til mental... jeez
Sist endret av Spaceman; 17. august 2015 kl. 21:51.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg leste en artikkel i dag som kan være relevant for deg:

http://www.dinside.no/833646/kan-du-beholde-pengene
Vis hele sitatet...
Første jeg gjorde var og kontakte banken, men når jeg får beskjed fra de om at det ikke er noe feil så har jeg gjort mitt

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det høres jo veldig merkelig ut. Jeg kan ikke trekke over noe som helst (kanskje opplevd et par kroner i minus) på noen av bankene jeg bruker.

Det må jo være noe som er riv ruskende galt om sånne feil skjer.

Jeg tenker at det må ha en logisk forklaring.

Uansett burde da kundeservice kunne finne ut av(iallefall noen der...)
Vis hele sitatet...
Har aldri opplevd dette før, men skal ringe de i morgen og få oppklart saken, skal ihvertfall ikke betale noen renter.
Sist endret av monax94; 17. august 2015 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Opplysningsplikt, om noen har feilaktig satt inn feks 25K på kontoen din, som du ikke forventet inn på konto, som du ikke visste hvor kom fra så skal du si fra til bank, bruker du av pengene er du fucked, å må betale tilbake.
Ca.

Har lyst å fortsette.
Om du får urettmessig tilbake på skatt feks, du ringer å spør om dette er feil i banken, de sier nei, det er penger inn på kontoen din.
Du bruker av pengene, gjerne hele summen, det går en tid, skatteetaten finner feilen, DU er nødt å betale tilbake.
Sist endret av Eyeamare; 17. august 2015 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Opplysningsplikt, om noen har feilaktig satt inn feks 25K på kontoen din, som du ikke forventet inn på konto, som du ikke visste hvor kom fra så skal du si fra til bank, bruker du av pengene er du fucked, å må betale tilbake.
Ca.
Vis hele sitatet...
Er ikke penger som er feilsatt inn på konto, første jeg gjorde var og kontakte banken for og fortelle det.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Er ikke penger som er feilsatt inn på konto, første jeg gjorde var og kontakte banken for og fortelle det.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg leste litt feil, du har med andre ord tatt ut 10k før d var reelle 10k på kontoen?
Pengene er antageligvis reservert og vil ikke komme på transaksjonslogg før om et par dager. Du vil da se hvor pengene kom ifra.

Når det gjelder minusen tipper jeg den blir stående helt til du får nye penger inn på konto. Normal praksis er at banken sperrer bankkortet ditt når det er snakk om så høye beløp. Du må da ringe inn til banken for å få det åpnet.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Pengene er antageligvis reservert og vil ikke komme på transaksjonslogg før om et par dager. Du vil da se hvor pengene kom ifra.

Når det gjelder minusen tipper jeg den blir stående helt til du får nye penger inn på konto. Normal praksis er at banken sperrer bankkortet ditt når det er snakk om så høye beløp. Du må da ringe inn til banken for å få det åpnet.
Vis hele sitatet...
This!
Jeg har utbetaling fast dato hver måned, men pengene er alltid der dager før satt dato, står reservert på slike transaksjoner hos meg ihvertfall.
Var ikke meningen å være confusiouse
Det er noe som skurrer her. Banken forteller deg at det ikke har kommet inn 10.000 kroner på konto. Tenker du da at de 10.000 kronene magisk har grodd over natten? Du sier at du venter 10.000 fra lånekassen, men igjen må jeg påpeke at banken sier at det ikke er blitt satt inn 10.000 kroner på din konto. At du har mulighet til å ta ut 10.000 kroner kan være som mange andre har påpekt at du har kontokreditt.
Hvis minibanken ikke er i direkte kontakt med din bank er det vel fremdeles slik at man kan overtrekke kortet?
Jeg mener å huske at visakort kan overtrekkes med 10.000 som standard.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Hvis minibanken ikke er i direkte kontakt med din bank er det vel fremdeles slik at man kan overtrekke kortet?
Jeg mener å huske at visakort kan overtrekkes med 10.000 som standard.
Vis hele sitatet...

Da tar du litt feil, alle kort kan bli dratt i minus, finnes flere metoder som f.e.x "terminalen" være i offline modus. terminalen er satt opp for og trekke penger fra en viss dato i mnd. og sjekker bare om du har 1kr på kort for validering.
+ en haug av flere metoder.

er en lokal bensinstatsjon i nærheten som har sistnevnte, veldig kjekt i slutten av mnd :P
Sist endret av First-Price; 18. august 2015 kl. 00:30.
Bensinstasjon på Rosendahl (Tr.Heim), kunne man rett og slett trekke ut telekabel på siden av mini`n ( stod inne på stasjonen ), om man var to stykk, en for å oppholde kassa, å en for å trekke ut kabel på siden, endte uansett med massive overtrekk på kort, som kom å beit nå jævli i ettertid. Blir alltid minus på konto ved slike tilfeller...
Foresten tror jeg Visa har maks 9k.
Var så heldig en gang jeg stod på Kasstrup flyplass, minibank hadde ikke linje ut, tok ut 9k max, uten dekning på kort. Fryktelig moro i 2 dager, veeldig kjedelig mange år etterpå...
( var i "gammle da`er" )
Sist endret av Eyeamare; 18. august 2015 kl. 04:13.
Trådstarter
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Kanskje jeg leste litt feil, du har med andre ord tatt ut 10k før d var reelle 10k på kontoen?
Vis hele sitatet...
Ja, forhørte meg med banken først for å høre om det muligens var feil, fikk et nei. Så trudde dermed at det var mine penger på konto.

Sitat av danielsk Vis innlegg
Det er noe som skurrer her. Banken forteller deg at det ikke har kommet inn 10.000 kroner på konto. Tenker du da at de 10.000 kronene magisk har grodd over natten? Du sier at du venter 10.000 fra lånekassen, men igjen må jeg påpeke at banken sier at det ikke er blitt satt inn 10.000 kroner på din konto. At du har mulighet til å ta ut 10.000 kroner kan være som mange andre har påpekt at du har kontokreditt.
Vis hele sitatet...
Da vill jeg si at når jeg ringte banken forhørte jeg meg om dette kunne være en feil at det sto så mye penger på min konto, spurte dermed at det var mulig at pengene ikke hadde blitt regiatrert i systemet hennes, hun svarte med at dette var veldig rart, jeg spurte derfor om det kunne være noe feil med at det sto så mye penger på kontoen min, fikk beskjed at dette ikke var noe feil, spurte dermed om pengene var mine og jeg kunne bruke de, fikk ja i svar. Hadde aldri tatt ut disse pengene om jeg ikke hadde trodd de var mine. Det står plutselig ikke 10k på kontoen uten at jeg har søkt om noen kontokredit.
Sist endret av monax94; 18. august 2015 kl. 07:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.