Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 14318
I regi av videregående skole så må hele skolen gå med bøsse til innsamling for SOS barnebyer i Afrika. Skolen har satt en grense på minst 100 kr (jeg vet drøyt lite!) for å ikke få godkjent fravær.
I og med at jeg bor i en gate med masse pensjonister som tidligere har kjøpt VG av meg, så vet jeg at de 100 kronene er samlet inn etter de første to husene.
Tanken slo meg da at hvis jeg faktisk går inn for dette og går innom de 40 husene jeg gikk med avisen til, så blir det samla inn en god del penger. Hvis jeg da hadde klart på en måte å lukke opp eller gjøre noe med bøssa slik at jeg kan få ut pengene uten at skolen merker det, så hadde jo dette vært en super økonomisk boost for en stakkars vgs elev.

Lurer på om andre har erfaring(er) med dette. Selvfølgelig er bøssa plombert, så dette gjør det litt vanskelig. Veeldig viktig at jeg ikke blir tatt, kan bli anmeldt for dette hvis jeg blir tatt.

Har prøvd å være litt kreativ, men det eneste som jeg kommer på ville ha vært å hatt en tråd med lim på tuppen som jeg senker ned igjennom hullet for så å prøve å lirke ut sedlene en etter en. Har også tenkt på bøye ut to store binderser for så å bruke de som to armer for å lirke ut sedlene.

slenger med et bilde av bøssa.
Strengt tatt er det vel ikke verre enn å snu den på hodet og bruke en tynn pinne/saks til å lirke ut med.
Men, det er jo utrolig kjipt gjort av deg å stjele penger av gamle mennesker. Lite kreativitet?
Sist endret av oom; 14. april 2015 kl. 14:18.
Virkelig? Fy faen. Gå nå til de førti husa du hadde planer om og lever penga til skolen. Sånne som deg burde de plassert i slummen.
Dette har vært oppe før, orker ikke finne det igjen..

Finn heller flasker å pant de i stedet så slipper du å gjøre deg kriminell for en liten slant med penger.. I tillegg gjør du en god handling med det samme. Dette må da virke fristende?
Kjip respons på første innlegg Stifmeister, hehe. Enig med de andre, thats not cool
Likegreit å la vær tenker jeg. Du er nok ikke den eneste som har fått den briljante ideen med å lure penger ut av en slik bøsse. Går utifra at bøssa går under en inspeksjon når den kommer inn som å se om det er kutta,smelta eller fikla med på en eller annen måte.

Om du ikke vil gjøre innsamling uten "lønn" for strevet så henter du bare bare 1-200kr fra naboer og leverer bøssa og drar hjem igjen. Det er greit. Men å tukle med bøssa for egen profitt kan blir litt for dumt..

ellers, velkommen til forumet :P
Sist endret av WhiteHat; 14. april 2015 kl. 14:28.
Nå er jo dette en kategori som heter undegrunn, hadde jeg villet ha en masse moralprekener så hadde jeg skrevet denne tråden i diskusjon...
Lurte enkelt og greit på om noen hadde erfaringer og råd... Så vær så snill å ikke si hva som er rett og galt. hører ikke samme klagingen på de som stjeler bilder, eller hvitvasker penger som er enda værre enn dette...
Sist endret av TheStiffmeister; 14. april 2015 kl. 14:28.
Skolen kan ikke kreve at du skal samle inn minst 100 kroner for at du ikke skal få fravær. Skolen er et sted der du skal lære, ikke drive med veldedighet. Fin tanke, men ikke på bekostning av utdanningen din. Ta kontakt med elevrådsrepresentanten din.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Skolen kan ikke kreve at du skal samle inn minst 100 kroner for at du ikke skal få fravær. Skolen er et sted der du skal lære, ikke drive med veldedighet. Fin tanke, men ikke på bekostning av utdanningen din. Ta kontakt med elevrådsrepresentanten din.
Vis hele sitatet...
Jo de krever det, enten jobbe for minst 4 røde damer, eller gå med bøsse for 1. Skolen er stengt den dagen det skal være aksjon.
Men bryr meg ikke, bedre med 1 time bøssebæring enn 6 timer med skolefag.
Sist endret av TheStiffmeister; 14. april 2015 kl. 14:32.
Sitat av TheStiffmeister Vis innlegg
Jo de krever det, enten jobbe for minst 4 røde damer, eller gå med bøsse for 1. Skolen er stengt den dagen det skal være aksjon.
Vis hele sitatet...
Skolen kan ikke være stengt, de er pliktige til å tilby alternativt opplegg (vanlig skole) til de som ikke vil delta i veldedighet.

Men ja, hvis du synes å stjele penger er bedre bruk av tiden din så gjør du det. Håper du blir tatt.
Sitat av TheStiffmeister Vis innlegg
Nå er jo dette en kategori som heter undegrunn, hadde jeg villet ha en masse moralprekener så hadde jeg skrevet denne tråden i diskusjon...
Lurte enkelt og greit på om noen hadde erfaringer og råd... Så vær så snill å ikke si hva som er rett og galt. hører ikke samme klagingen på de som stjeler bilder, eller hvitvasker penger som er enda værre enn dette...
Vis hele sitatet...
Samme hvor du skriver det vil du få høre det når du tenker å stjele penger fra pensjonister som tror de støtter en god sak. Det er bare ikke kult. Hadde du spurt om hvordan du skulle planlagt tidenes ran for eksempel, så hadde nok ingen sagt noe på det. Dessuten er det ikke synd på deg. Spis opp brødskiva di og send de pengene til noen som faktisk trenger dem. Det er stor forskjell på en kriminell og et jævla rasshøl
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Det å lure penger ut av (spare)bøsser er vel noe mange har gjort i barneskolealder, bare å bruke en vanlig kjøkkenkniv som du stikker inn og får pengene til å skli ned langs kniven, veldig lett med mynter, litt vanskeligere med sedler, men etter en liten halvtime har du nok klart å tømme bøssa.
Sitat av TheStiffmeister Vis innlegg
Nå er jo dette en kategori som heter undegrunn, hadde jeg villet ha en masse moralprekener så hadde jeg skrevet denne tråden i diskusjon...
Lurte enkelt og greit på om noen hadde erfaringer og råd... Så vær så snill å ikke si hva som er rett og galt. hører ikke samme klagingen på de som stjeler bilder, eller hvitvasker penger som er enda værre enn dette...
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke om det er rett eller galt, for det er helt klart galt. Men også kriminelle handlinger befinner seg på ulike steder av den enkeltes moralske og etiske skala, derfor vil nok også mange som driver med vinningskriminalitet ha en formening om hvor på denne skalaen det å stjele penger fra eldre mennesker som de gav fra seg i god tro om at det skulle bistå fattige og lidende barn havner.
En ting er å stjele fra noen som har "råd" til det,
f.eks fra en butikk, bedrift, rane en bank osv,
selvom det ikke er moralsk riktig det heller, ser ikke jeg personlig at det er så gale,
MEN å stjele fra privatpersoner,
og attpåtil lure eldre mennesker og folk fra nærmiljøet ditt som du har opparbeidet deg en hvis tillitt fra,
og svakerestilte mennesker i fattige land,
det har jeg null respekt for.

Tenk deg om en ekstra gang før du faktisk gjør det.
Sist endret av lyselilla; 14. april 2015 kl. 15:26.
Mitt lille bidrag blir at du samler inn 100-200kr og går hjem og slækker på sofaen, eller kanskje bruker den tiden du heller hadde gått til de andre husene, på å bli flinkere i faget eller jobben du utdanner deg til. Det vil være en smartere investering av tiden. Du skriver selv at det vil være over på 5 minutter.

Vi investerer alle tid og penger i det som er viktig for oss. Er det viktigere for deg å lure folk for penger, eller å bli dyktig i noe og ta en riktig timepris når den tiden kommer? Bortkastet tid, spør du meg.

Ny idè: Du -kunne- jo forsåvidt sagt til noen andre i klassen at du samler inn penger for dem, kanskje mot en liten sum fra hver av dem - symbolsk 100kr? ^^ Jeg mener, siden du har så lett tilgang til innsamling.
Sist endret av Oro; 14. april 2015 kl. 16:25.
forstår godt at du ikke gidder å få moral preken, og siden du har jo alt bestemt deg her er ideene mine;

-Lag en falsk bøse! bare kliss på noe som ligner den originale, få vil tvile på deg.
-Pirk pengene ut med binders eller lignende.
-Mynter kan fint bare ristes ut.
-Putt pengene halvveis, når folka luker døra puter du dem i lomma.
-Gå uten bøse, mange vil tvile på hva du holder på med, men du lurer nok noen pensjonister.
-Ran kompisene dine, få dem til å åpne sine egne bøsser og ta pengene du.
-Lat som du ble rana for bøssen din. Gi deg selv et slag i ansiktet for å virke mer legitimt. (du fortjener jo det, tross alt)
-legg merke til hvor bøssene blir oppbevart på skolen og ran skolen, blir fort en ti-tal tusener på deg.

sikkert mer du kan gjøre, men en tips er å våkne kjempe tidlig og ta så mange hus som mulig (også de du ikke fikk utdelt), skal du først begynne den kriminelle karrieren din bør det være verdt det!

Du trenger ikke bekymre deg for formålet, de SOS barnebyene er jo bare tull, og vis vi skal få ordna på deres situasjon så er det ikke med å sende en hundre lapp, heller å få satt på plass rettferdighet og verdensfred....

Jeg er en engel som ble sendt her av Satan for å hjelpe deg, stol på meg.
En stakkars vgs-elev i Norge som stjeler fra foreldreløse barn i Afrika.
Coffeeaddict: Mistenker at det innlegget ditt der var sarkastisk, men hvis ikke så var det noen utrolig dumme forslag! (sorry)

For det første, er ikke akkurat så lett å få tak i disse bøssene som brukes i innsamlingsaksjoner.
Er ganske strengt når det gjelder å kjøpe slike bøsser (her i Norge vertfall)
og man må man vise til organisasjonsnr osv, så å få tak i en falsk/lignende bøsse er ikke akkurat så lett.

For det andre, det ska godt gjøres å klare pirke penger utav en slik bøsse med binders e.l, og nei,
mynter kan ikke bare fint ristes ut. Bøssen er vel utformet slik at det ikke skal være så lett å få ut penger fra den uten å bryte plomberingen.

Og hvordan kan man putte penger halvveis i og stikke de i lommen etterpå,
når det vanlige er at de som gir penger selv pleier å stappe pengene nedi?
Tror de fleste hadde reagert om bøssebereren tok imot pengene selv i hånden, og ikke fikk sett at de ble puttet nedi.

Og rane kompisene? Hallo? Hvem i all verden raner sine egne venner?!

Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
Du trenger ikke bekymre deg for formålet, de SOS barnebyene er jo bare tull, og vis vi skal få ordna på deres situasjon så er det ikke med å sende en hundre lapp
Vis hele sitatet...
Verste utsagnet jeg har lest idag.
Greit at det ikke akkurat er en hemmlighet at deler av summer som er sendt til andre land for å hjelpe har gått rett i lommene på feile folk,
men å si at hele opplegget er tull stemmer vertfall ikke.
De hjelper jo tusenvis med barn til å ha et sted å bo, mat, omsorg, skolegang, medisinsk hjelp osv.
Diskusjonen tar av i en mer morsom retning enn hvordan lure penger ut av
en bøsse :-) Men ett sted må jo en forbryter begynne sin løpebane.

Jeg synes ikke dette er værre enn å stjele penger fra felleskapet (Svart
arbeid, skattesnyteri o.l.) Eller ett bankran som allerde er nevnt. Ett
bankran er mye værre. De bankansatte får gjerne psysiske problemer i etterid.
Her jeg bor gir de to lokale bankene, DnB og en sparenak store summer av
overskuddet til lokale idretslag, skolemusikken m.m. Bankraneren stjeler da
direkte fra småungene som spiller forball og musikantene etter noen sitt
resonoement. Jobber du svart eller snyter på skatten er det penger fra felleskapet,
mine og dine penger samt u-hjelpen (1 prosent av brutto najonal busjett)

Her er det pensjonistene som blir lurt mener jeg. Og de har råd til det, det de
ønsker å gi bort er jo penger de har tilovers.

Det at jeg ikke synes dette er mer galt enn endel annet betyr ikke at jeg synes
dette er riktig. Det er rett og slett forkastelig. Sjøl gi jeg ca 1% av brutto lønn
til forskjellige veldedige formål. For meg utgjør dette 5 - 6 tusen i året. Jeg
gir fast til noen organisajoner som jeg synes om. Liker egentlig ikke disse folka
som kommer på døra og tigger. Synes fakstisk mer om tiggere som tigger sjøl enn
at vi "rikinger" skal ha enerett til å tigge for dem
.
Ikke verdt stresset eller risikoen. Få deg en jobb på matvarebutikken. Bedre timelønn.
Enig med Nikita. Jobber du 6 timer på lørdagen får du fort 650-700kr på en ''skoledag'' i tidsperspektiv. Du bidrar også med noe.
@lyselilla Skjønner jo at dette kan komme som en sjokk, men vi er jo ikke her for å snakke om det er rett eller galt. Bare for å hjelpe TS med et genuint problemstilling han/hun har; Hvordan åpne/rane en bøsse uten å bli tatt.

Jeg mener ikke at TS skal skaffe seg et original bøsse! bare å skaffe seg en blå kaffekopp, finne kork og skjære et langt hul, bruke en zip til å fake plomberingen og printe ut et bilde av det som er på de originale for så å lime den på den fake bøssen.

Vet ikke om vanskelighets graden å pirke ut de penga, da jeg ikke har prøvd, men burde da være mulig! har det gått inn bør det gå ut igjen, samme med myntene! (TS: pass på å ikke miste bindersen i bøssen, det kan bli mistenksomt.)

Da jeg gikk med bøsser hendte det av og til at de ga meg pengene og det var jeg som stappet de i, andre ganger stappet de det selv, men bare halvveis. Kunne enkelt ha trukket 500 lappene ut igjen. (Gjorde det selvsakt ikke, men det er ikke poenget.)

Vis TS er av typen som kan rane foreldreløse kan han/hun kanskje også være typen som raner venner og bekjente? hvem vet....

TS; flere gode ideer;

- Stjel bøssene til kompiser uten at de merker det, gå med den, åpne den og stapp i en hundrings i din egen og behold resten.

- lag en falsk bunn; du lager noe som hindrer at pengene går i den virkelige bøssa, altså der hullet er stapper du en container som tar imot pengene og som er enkelt å ta ut igjen. (det skal ikke synes da folka kan bli mistenksomme.)

- lagg deg en skjema liste og si at du tar imot kredittkort nummer. Husk å ta imot hele navnet, kort nummer, når den går ut på dato, sikkerhets koden (tre siffer) og selvsakt "donasjons beløpet". (finn de skikkelige navna på disse opplysninger på nett og lag et profesjonelt skjema med logo og alt) er sikkert ikke mange som går på den, men du får gjerne opp mot 40 til 50 tusen på et kort om du vet hva du holder på med. tar du kun det "donasjons beløpet" er det stor sannsynlighet de ikke vil mistenke noe som helst.

- tryn på sykkel og si at bøssen ble knust under uhellet... "dette var det som var i bøssen" sier du mens du leverer den knuste bøssen og hundringsen. du vil trenge skrubbsår.

Kommer sikker på flere ideer etter hvert som kvelden tråkker til, jeg håper vi får høre hvordan det gikk, hvor mye du fikk og om du blir busta. Vist dette går fint er det sikkert mange gode muligheter for deg i en kriminelt yrkeskarriere.
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
@lyselilla Skjønner jo at dette kan komme som en sjokk, men vi er jo ikke her for å snakke om det er rett eller galt. Bare for å hjelpe TS med et genuint problemstilling han/hun har; Hvordan åpne/rane en bøsse uten å bli tatt.

Jeg mener ikke at TS skal skaffe seg et original bøsse! bare å skaffe seg en blå kaffekopp, finne kork og skjære et langt hul, bruke en zip til å fake plomberingen og printe ut et bilde av det som er på de originale for så å lime den på den fake bøssen.

Vet ikke om vanskelighets graden å pirke ut de penga, da jeg ikke har prøvd, men burde da være mulig! har det gått inn bør det gå ut igjen, samme med myntene! (TS: pass på å ikke miste bindersen i bøssen, det kan bli mistenksomt.)

Da jeg gikk med bøsser hendte det av og til at de ga meg pengene og det var jeg som stappet de i, andre ganger stappet de det selv, men bare halvveis. Kunne enkelt ha trukket 500 lappene ut igjen. (Gjorde det selvsakt ikke, men det er ikke poenget.)

Vis TS er av typen som kan rane foreldreløse kan han/hun kanskje også være typen som raner venner og bekjente? hvem vet....

TS; flere gode ideer;

- Stjel bøssene til kompiser uten at de merker det, gå med den, åpne den og stapp i en hundrings i din egen og behold resten.

- lag en falsk bunn; du lager noe som hindrer at pengene går i den virkelige bøssa, altså der hullet er stapper du en container som tar imot pengene og som er enkelt å ta ut igjen. (det skal ikke synes da folka kan bli mistenksomme.)

- lagg deg en skjema liste og si at du tar imot kredittkort nummer. Husk å ta imot hele navnet, kort nummer, når den går ut på dato, sikkerhets koden (tre siffer) og selvsakt "donasjons beløpet". (finn de skikkelige navna på disse opplysninger på nett og lag et profesjonelt skjema med logo og alt) er sikkert ikke mange som går på den, men du får gjerne opp mot 40 til 50 tusen på et kort om du vet hva du holder på med. tar du kun det "donasjons beløpet" er det stor sannsynlighet de ikke vil mistenke noe som helst.

- tryn på sykkel og si at bøssen ble knust under uhellet... "dette var det som var i bøssen" sier du mens du leverer den knuste bøssen og hundringsen. du vil trenge skrubbsår.

Kommer sikker på flere ideer etter hvert som kvelden tråkker til, jeg håper vi får høre hvordan det gikk, hvor mye du fikk og om du blir busta. Vist dette går fint er det sikkert mange gode muligheter for deg i en kriminelt yrkeskarriere.
Vis hele sitatet...
Hvor dumme tror du folk er? Kaffekopp!? Hvordan har du tenkt å få et clean cut? Container på bunn av bøssa? Hva er det snakker om? Bøssa har ikke et av-skrubart lokk eller lignende som gjør at du kan modifisere den, og ikke minst levere den uten at det lyser "ugler i mosen" av den. Les deg opp litt ihvertfall!

Jeg har selv vært med på å sette sammen slike bøsser, og jeg kan si deg det at de tåler masse! Du kan pælme den i veggen eller asfalten alt ettersom, den vil kun få skrammer. Og historier om fall og knall og sprekte bøsser er de ansatte vel informerte om å ikke la seg lure av. Også har du tenkt å attpåtil komme med kun én hundrelapp? Det hadde ikke engang søte bestemor med demens gått på altså.
Satt å tenkte litt på denne tråden og fyren som vil starte sin karriere ved å
svindle fra giverglade pensjonister. Fikk da en ide som er lovlig.

Registrer ett enk. i Brønnøysund som skal drive insamling.
Lag en flott logo som klistres på enn insammlings bøtte.

Etter at du har fått inn de første 100 kronene som skolen krever i deres bøsse
tar du resten av gata med din egen bøtte.

Når du kommer hjem tar du 80% i provisjon fra din egen bøtte og legger 20%
i skole bøssa. Det er helt vanlig att private innsamlings firmare tar 80% i egen lomme.

Lag regnskap over utgifter og inntekter. Ett enk. som bare omsetter for ett par tusen
trenger ikke sende inn regnskap men jeg tror du kan bli avkrevd dette. ved "tilfeldig"
kontroll. Har selv hatt ett enk. som ikke omseter noe i over ti år uten noe som
helst spørsmål.

Ta turen i gata en eller to ganger i året.

Du risikerer self å komme på Insamlingskontrollens OBS liset: http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs-liste/
Men gjør du dette bare i ditt nærområde så skal det noe til at det skjer.
Kankje får du litt dårlig sammvittighet men husk, du gir jo litt vidre så du hjelper noen litt.
Fyren stjeler jo ikke fra de gamle, han stjeler fra de fattige foreldreløse barna i afrika. De barna som mangler de enkleste ting som mat, medisiner, klær og alt annet vi griske grådige nordmenn tar for gitt. Og ts synes han kan rettferdiggjøre sin urett med at han har litt dårlig råd? Ts hvor mange dager i strekk har du gått uten mat - uten å spise frokost, lunch eller middag? Vet du hvordan det er å måtte sove ute under åpen himmel fordi du ikke har noe hjem? Vel om du har det så jævlig så er det likevel et system her i Norge som fanger deg opp og du vil få både mat, husly og lommepenger.

Jeg blåser normalt i hva folk driver på med at hel eller halvkriminelle saker, men å stjele fra fattige foreldreløse det sier litt om deg som person. Håper noen ser deg rappe penger og pryler deg vel og lenge.
Sist endret av frtoretang; 14. april 2015 kl. 21:32.
@knife freak, godt du kommer med kritikk, dette blir avgjørende for at vår ung kriminell lærling ikke blir bøsta!

@Tenag Dette var en super idé! Her har nok TS en karriere mulighet!

andre ideer:

- få en narkis til å rane venene dine, men husk at han/hum kan fine på å beholde pengene så du burde ha dop klart slik at han /hun kommer tilbake som en hund. (vet ikke hvorfor jeg alltid kommer tilbake på å rane venene dine.... =) )
- fine ut hvem som kjører disse bøssene når de er fulle (sikkert kontakt læreren) og snike seg inn i bilen hans/hennes, vente på han/hun fyller på laste rommet med bøssene og enten stikke med bilen selv, eller true han/hun med kniv. (du vil trenge finlandshette)
- utløse brannalarmen på skolen, (etter at alle har levert bøssene.) Husk å være i samme rom som bøssene og gjemt når brannalarmen går. Du får sikkert hjelp av narkisen fra første idé til å utløse brannalarmen. Og når alle har gått ut raner du innholdet i bøsssene. (ta kun sedler da mynter vil forsinke deg på din flykt.)

Skal innrømme at jeg begynner å gå tom for ideer nå, håper bare TS finner en grei løsning og forteller om eventyret sitt.

Her er en kise på hva jeg mente med den falske bunnen. Blir jo brukt til å stjele kredit kort info og lignende så det er nok mulig. Kisa kan også bli brukt til kaffekopp ideen. Ikke la deg demotivere av kniv-freaken, heller bruk tipsa han ga deg til å gjøre en skikkelig kopi (som vist på kisa.)
Haha, da jeg la ut denne tråden så ba jeg vel egentlig om bråk...
Litt info om meg selv:
Er 16
Går Studiespesialiserende realfag
Trener (svømming+landtrening) ca 9-12 ganger i uka
Har en jobb med god inntekt, jobber va 5 timer i uka

Må bare si at måten dere skriver på får meg til å føle meg virkelig dum. Er ikke personen som kunne stjålet fra pensjonister eller hjelpesløse barn i afrika.
Ideen kom bare opp da en klassekompis spurte meg om hvordan man kunne få åpnet en slik boks, og jeg ble nysgjerrig.
Postet tråden relativt tidlig på dagen og har hatt god tid til å tenke og har kommet frem til at det hadde vært virkelig råttent gjort å stjele fra disse bøssene..
Takk for sinnspill fra alle og enhver men takker for meg og konkluderer med at det ikke blir noe bøssestjeling her.

Må bare si til slutt at @coffeeaddict sitt innleg var genialt, sitter jer og ler
Med mindre stripsene er merket så burde det gå fint å ta med seg en ekstra, klippe den, ta pengene og sette på en ny.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fyren stjeler jo ikke fra de gamle, han stjeler fra de fattige foreldreløse barna i afrika. De barna som mangler de enkleste ting som mat, medisiner, klær og alt annet vi griske grådige nordmenn tar for gitt.
Vis hele sitatet...
mange nordmenn som ikke tar allt for gitt .. det er tross allt fattigdom og sult i norge også.. mye av pengene i disse innsamlings aksjonene smuldrer opp på veien..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
mange nordmenn som ikke tar allt for gitt .. det er tross allt fattigdom og sult i norge også.. mye av pengene i disse innsamlings aksjonene smuldrer opp på veien..
Vis hele sitatet...
Pengene går til SOS-barnebyers arbeid for å gi barn et trygt hjem. Av totalt innsamlede midler i går 83 prosent til formålet, 16 prosent til å skaffe nye midler og 1 prosent til administrasjon. Det er da ikke altfor ille?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg hørte av en jeg gikk i klasse med at han hadde kuttet plomberingen og limt den sammen med superlim.
Får du et rent kutt og unngår å søle med limet kan det gå.

Selv om det er ulovlig og man ikke nødvendigvis har tenkt å gjøre det i praksis er det morsomt å tenke ut og diskutere kreative løsninger.
Når jeg var 13-14 år gammel gjorde jeg dette, var bare en hundrelapp, og jeg samla fortsatt inn mer enn alle andre i klassa mi, men jeg følte meg utrolig dritt etterpå. I flere år etterpå faktisk(samvittigheten min er hard som f. ).
Når jeg ble "voksen" og hadde jobb selv så donerte jeg det doble tilbake (kirkens nødhjelp) og følte meg litt bedre, men jeg føler fortsatt ikke jeg har gjort opp for meg på et vis, selv om jeg har donert mye mer til forskjellige ting.
Om du er et samvittighetsmenneske sånn som meg, så er det rett og slett ikke verdt det. Spør heller en av de gamle om de trenger hjelp med noe. kanskje får du en slant, kanskje ikke, men jeg garanterer du føler deg bedre. Og det er lett verdt et par lapper

håper jeg ikke virker for cheesy eller moraliserende nå, men jeg prater av egen erfaring.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
mange nordmenn som ikke tar allt for gitt .. det er tross allt fattigdom og sult i norge også.. mye av pengene i disse innsamlings aksjonene smuldrer opp på veien..
Vis hele sitatet...


Ja det er dessverre fattigdom i Norge også - men vi har likevel til mat de fleste dagene i måneden uansett hvor dårlig vi er til å administrere pengepungen. Og om det kniper pga rus el noen har ramlet mellom 2 stoler i systemet så er det fortsatt mulig å få poser med dagligvarer hos flere organisasjoner. Så at vi hjelper hjemløse barn i Afrika er da ikke et problem. Det er jo ikke slik at de pengene som blir gitt under innsamlingen heller hadde blitt brukt til trengende her i landet. Pengene ville vel endt som privat forbruk til å dekke luksussuget.


Ja endel organisasjoner er nærmest som tjuver å regne. De kan tillate seg administrasjonskostnader på oppmot 80 % av innsamlingen. Lite å gjøre med det, vi får heller velge hvem vi ønsker å støtte og sette oss inn i hva pengene går til.

Ellers er det jo fritt fram for direkte støtte til noen som trenger det. Der kan en bidra hver eneste dag om en ønsker. Enten med klingende mynt eller en kan putte inn noen timer hver måned til veldedig arbeid. Feks Røde Kors besøkstjeneste.
Sist endret av frtoretang; 15. april 2015 kl. 23:37.
Du kan vel bruke en binders e.l til å lirke ut seddler?
Nå vet jeg dette er litt off-topic, men la merke til at enkelte i tråden hadde litt klaging over administrative kostnader i frivillige organisasjoner - og angående dette har jeg sett en veldig god TED-talk: http://www.ted.com/talks/dan_pallott..._is_dead_wrong

Kort oppsumert tar den for seg hvorfor det faktisk er skadelig for frivillig arbeid å måle dem på hvor mange prosent som når de som trenger det, og hvorfor administrative kostnader faktisk ikke er en negativ ting i seg selv. Om man ønsker å gjøre store ting trenger man kapital. Ting som PR-kampanjer og lønn til dyktige mennesker som hjelper dem med å utette det de gjør koster penger - og selv om det ville vært fantastisk om alle som jobbet i slike organisasjoner hadde gjort det for luselønn, så er det ikke slik at alle er villige til å gjøre det med mindre de i det minste får en respektabel lønn.

Anbefaler folk å se den TED-talken da han forklarer poengene utrolig mye bedre enn hva jeg klarer i en liten post.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå vet jeg dette er litt off-topic, men la merke til at enkelte i tråden hadde litt klaging over administrative kostnader i frivillige organisasjoner - og angående dette har jeg sett en veldig god TED-talk: http://www.ted.com/talks/dan_pallott..._is_dead_wrong

Kort oppsumert tar den for seg hvorfor det faktisk er skadelig for frivillig arbeid å måle dem på hvor mange prosent som når de som trenger det, og hvorfor administrative kostnader faktisk ikke er en negativ ting i seg selv. Om man ønsker å gjøre store ting trenger man kapital. Ting som PR-kampanjer og lønn til dyktige mennesker som hjelper dem med å utette det de gjør koster penger - og selv om det ville vært fantastisk om alle som jobbet i slike organisasjoner hadde gjort det for luselønn, så er det ikke slik at alle er villige til å gjøre det med mindre de i det minste får en respektabel lønn.

Anbefaler folk å se den TED-talken da han forklarer poengene utrolig mye bedre enn hva jeg klarer i en liten post.
Vis hele sitatet...

Jeg gir deg kun delvis rett her. Administrative kostnader inneholder også gjerne svært høye lederlønninger, og liketil bonuser for noen ledere. At enkelte "driver" innen veldedighet men egentlig bygger seg en karrière og samtidig samler inn betydelig private midler "direkte fra giverne" er i min verden et problem.

Ja man kan alltid si at kunnskap og dyktighet koster - men tror du ikke det hadde vært mulig å drive veldedighetsarbeid uten å ta brorparten av innsamlede midler ut i lønninger, bonuser, kostbare hotelldøgn etc? Hvofor skal de reise på første klasse, eller spise på restaurant for 3K per hode?

For meg så er disse folka sjeleløse mennesker som gjør seg fete og rike på andres ulykke. Og de outsourcer ofte feks tiggingen til selskaper som kan gjøre jobben billigst mulig slik at de kan ha høyest mulig profitt for seg selv. Resultatet av alt dette er jo mindre giverglede. All denne tiggingen som foregår pr telefon feks. Og når en samtidig akkurat har sett i uke og dagspressen hvilke biler og hjem sjefene har så føler ikke akkurat at en ønsker å bidra.
Sist endret av frtoretang; 16. april 2015 kl. 00:12.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Tenag Vis innlegg
Satt å tenkte litt på denne tråden og fyren som vil starte sin karriere ved å
svindle fra giverglade pensjonister. Fikk da en ide som er lovlig.

(...)
Kankje får du litt dårlig sammvittighet men husk, du gir jo litt vidre så du hjelper noen litt.
Vis hele sitatet...
Gjør dette TS, herm etter Operasjon Dagsverk!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg gir deg kun delvis rett her. Administrative kostnader inneholder også gjerne svært høye lederlønninger, og liketil bonuser for noen ledere. At enkelte "driver" innen veldedighet men egentlig bygger seg en karrière og samtidig samler inn betydelig private midler "direkte fra giverne" er i min verden et problem.

Ja man kan alltid si at kunnskap og dyktighet koster - men tror du ikke det hadde vært mulig å drive veldedighetsarbeid uten å ta brorparten av innsamlede midler ut i lønninger, bonuser, kostbare hotelldøgn etc? Hvofor skal de reise på første klasse, eller spise på restaurant for 3K per hode?

For meg så er disse folka sjeleløse mennesker som gjør seg fete og rike på andres ulykke. Og de outsourcer ofte feks tiggingen til selskaper som kan gjøre jobben billigst mulig slik at de kan ha høyest mulig profitt for seg selv. Resultatet av alt dette er jo mindre giverglede. All denne tiggingen som foregår pr telefon feks. Og når en samtidig akkurat har sett i uke og dagspressen hvilke biler og hjem sjefene har så føler ikke akkurat at en ønsker å bidra.
Vis hele sitatet...
At det finnes kyniske mennesker? Helt klart. Men i dag likestiller mange administrative kostnader med at noe er galt - men om man skal hjelpe flest mulig må man bruke penger på administrative ting som gjør at man kan forbedre potensiale.

Og outsorcing er ikke nødvendigvis galt. Alt spørs på hvordan ting er gjort. Om det finnes selskaper som kan gjøre samme jobben som du kan gjøre selv - men til en lavere pris. Så er det helt klart lurt å outsource - da får man jo hjulpet mer for pengene.

Jeg ser heller ikke noe negativt med å la folk ha mulighet for å bygge karriære på uhjelp. Om man har greie lønninger også her gjør man det mye mer attraktivt for flinke folk å jobbe i denne bransjen. Trolig vil man ikke kunne gi de like god lønn som i det vanlige privatmarkedet - men om lønningene i det minste er respektable i forhold til resten av bransjen betyr det at det er lettere å lokke til seg de dyktigste folkene.

Jeg tror det er veldig mange som kunne tenkt seg å jobbe med uhjelp om det bare hadde betydd å gå litt ned i lønn - og ikke å leve på luselønn.
Se på topplederlønningene i dette markedet - de er ikke bare høye. De er høyere enn svært mange med tilsvarende utdannelse og i like krevende stillinger tjener. Slik jeg ser det så er vi mennesker så grunnlegende selvopptatte og griske at det spørs om ikke alle ville vært tjent med et tak på hva adm. kostnader kan bli.

Og det mener jeg enda jeg normalt ikke er for ennå mer byråkrati, regelhelvete og statlige formynderrolle. Men veldedighetsbransjen har vist seg å ikke å ha magemål over så lang tid at jeg tenker at stramme føring må til, mer kontroll og ettersyn. Bransjen har holdt på slik i minst 20 år. På tide å finne frem brannslangene og spyle rent i bransjen.
Knus den, hva bevis har de? Si du mistet den ned
burde gå å kjøpe en egen bøsse og ekstra plomberinger.. så scanner du bare etiketten og limer på din bøsse.. samle så inn litt i den orginale og resten i din egen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Enig at det ikke er kult, men velger å svare på spörsmålet ditt

Hvis du finner forhandler av samme type plombering strips så er det nok ikke mye man må betale for en ny en. Den du får har vell også ett nummer på plomberingen. Mulig dette går ann å få av på en måte, å sette over på den nye (du får opprette nytt innlegg å spörre om det)

Lykke til med svindel på 1000 spenn. hehe
Er lett å få ut penger ved å bare snu den på hodet å lirke ut sedler med en liten pinsett.Har gjort det samma selv når jeg var ung å dum.
Vi klarte også å stjele en tom bøsse på skolen som ikke hadde plombering å gikk å samlet inn flere tusen rett i egen lomme.Skikkelig umoralskt å ikke noe jeg hadde gjort igjen idag,men det funker.Men må passe på om du gjør dette,vi ble nesten tatt når noen så at bøssa manglet plombering.
Muligens litt sent for trådstarter men legger ut denne læll...

DEFCON 19: Introduction to Tamper Evident Devices
https://www.youtube.com/watch?v=SIQml3MBJoE

En presentasjon på femti minutter om diverse plomberinger og hvordan man kan lure de.