Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7226
Hei folkens!

Er det noe lov mot noen av disse produktene her i Norge?

- Acetyl-L-Carnitine
- Green Tea Extract (EGCG)
- 5-HTP
- Melatonin
- CoQ10
- Inositol
- Milk Thistle
- L-Theanine

Ser av en annen tråd at L-Theanine kan bestilles på norske sider, men spør likevel for sikkerhetsskyld.

Edit: Skrivefeil i emnefeltet.

Edit 2: Dette er alt jeg har klart å funne ut av selv.

iHerb.com har et par ting de viser til når det kommer til importering til Norge.

"Norwegian Customs does not allow Folic Acid, Folate, or Vitamin B Complex products; Bromelain and Paba are restricted.", noe jeg ikke ser faller innenfor noen av disse produktene.

"Please check with your customs office to see if your country permits the shipment of the products you are planning to order from us and if any additional licenses or permits are needed.", er jeg noe usikker på - derfor jeg spør.

> https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565

Jeg finner Melatonin og Gamma-aminosmørsyre (GABA) - noe annet jeg så anbefalt her på freak.

> https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-05-20-755

Jeg finner Inositol: inositolheksanikotinat (inositolheksaniacinat)
Sist endret av waf; 19. februar 2015 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er strenge regler på kosttilskudd. Det er mye som reseptbelagte legemidler eller har veldig strenge grenseverdier.

Men, det er en fin måte å omgå dette på, og det er å bestille fra et EU/EØS land. Da kan man lovlig importere 3 måneders forbruk.

Men nå kan det jo hende alle stoffene du lister opp er helt lovlige å importere fra utenfor EU/EØS. Vet bare at for eksempel GABA er et legemiddel i Norge, men ingen problemer med å bestille fra EU/EØS.

For å bestille fra EU/EØS er beste siden jeg har funnet, ebay.co.uk. Bare pass på at varen er i EU/EØS, noe de aller fleste også er.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Alle stoffene som listes her er ting kroppen produserer eller man får i seg via vanlig mat, de har ingen restriksjoner.
Det eneste jeg vil gjøre deg oppmerksom er på er at noen produkter med grønn te ekstrakt har hatt negative bivirkninger på leveren: http://www.legemiddelverket.no/Bruk_...irkninger.aspx
Melatonin er i hvert fall et reseptbelagt legemiddel i Norge, men kan fritt kjøpes fra et EU/EØS land på grunn av regler om "fri flyt av varer".
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldinger!

Så det er ikke noe problem å få tilsendt f.eks. 5-HTP eller L-Theanine fra USA?

Edit: Jeg skulle ikke skrive "i bulk", det blir for heftig.
Sist endret av waf; 19. februar 2015 kl. 18:39.
Sitat av waf Vis innlegg
Takk for tilbakemeldinger!

Så det er ikke noe problem å få tilsendt f.eks. 5-HTP eller L-Theanine i bulk fra USA?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan by på problemer. Prøv å søke litt på nettet etter lovligheten, eller så bestiller du fra et EU/EØS land.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg har søkt meg rundt, men finner ikke ut stort mye - derfor jeg henvendte meg her i utgangspunktet. Det var ikke ment å skrive "i bulk"; jeg vet ikke hva som gikk av meg - for det vet jeg blir for heftig.

Men å få tilsendt fra USA, siden det er billigere - det jeg mente.
Sitat av loophole Vis innlegg
Det er strenge regler på kosttilskudd. Det er mye som reseptbelagte legemidler eller har veldig strenge grenseverdier.

Men, det er en fin måte å omgå dette på, og det er å bestille fra et EU/EØS land. Da kan man lovlig importere 3 måneders forbruk.

Men nå kan det jo hende alle stoffene du lister opp er helt lovlige å importere fra utenfor EU/EØS. Vet bare at for eksempel GABA er et legemiddel i Norge, men ingen problemer med å bestille fra EU/EØS.

For å bestille fra EU/EØS er beste siden jeg har funnet, ebay.co.uk. Bare pass på at varen er i EU/EØS, noe de aller fleste også er.
Vis hele sitatet...
Sitat av waf Vis innlegg
Hei folkens!

Er det noe lov mot noen av disse produktene her i Norge?

- Acetyl-L-Carnitine
- Green Tea Extract (EGCG)
- 5-HTP
- Melatonin
- CoQ10
- Inositol
- Milk Thistle
- L-Theanine

Ser av en annen tråd at L-Theanine kan bestilles på norske sider, men spør likevel for sikkerhetsskyld.

Edit: Skrivefeil i emnefeltet.

Edit 2: Dette er alt jeg har klart å funne ut av selv.

iHerb.com har et par ting de viser til når det kommer til importering til Norge.

"Norwegian Customs does not allow Folic Acid, Folate, or Vitamin B Complex products; Bromelain and Paba are restricted.", noe jeg ikke ser faller innenfor noen av disse produktene.

"Please check with your customs office to see if your country permits the shipment of the products you are planning to order from us and if any additional licenses or permits are needed.", er jeg noe usikker på - derfor jeg spør.

> https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565

Jeg finner Melatonin og Gamma-aminosmørsyre (GABA) - noe annet jeg så anbefalt her på freak.

> https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-05-20-755

Jeg finner Inositol: inositolheksanikotinat (inositolheksaniacinat)
Vis hele sitatet...


Det han sier er rett. Men bestiller du fra Iherb så blir det sendt rundt hele jorda og ender opp i tyskland/nederland/whatever før det kommer til Norge. Altså sendt fra et EU/EØS land. Sånn jeg har forstått det. Bestilt mye der og ALT kommer gjennom uten en sjekk
Anbefaler DHL Express selv om det kan koste, så kommer alt mulig igjenom.

GABA, 5HTP, Serotonin suppliments, theanine, whatever..

;;; Egen erfaring
- Green Tea Extract (EGCG) (ifølge urtelisten "ikke legemiddel" og kan dermed omsettes fritt. Tolker det som at du også kan bestille fra utlandet)

- 5-HTP (Denne vurderes ofte i grenseland mellom kosttilskudd og legemiddel, så bestill fra EØS for å være på den sikre siden. Har aldri hatt problemer med å få denne igjennom fra england, men har hatt problemer fra USA)

- Melatonin (reseptbelagt, og heller ikke egentlig godkjent i norge, så den må du bestille maks 3 mnd forbruk fra EØS land)
- Milk Thistle (silybum marianum/mariatistel er ikke klassifisert som legemiddel og kan omsettes fritt)

De andre produktene har jeg ikke bestilt selv, så de vet jeg ikke med. Men selv har jeg bestilt mye rart fra ebay, og får det meste igjennom så lenge jeg handler innenfor EU. Mange selgere i england har godt utvalg i slike produkter.
Hvis du er veldig usikker på enkelte stoffer, så sjekk Urtelisten, narkotikalisten og legemiddellisten. Det som er forbudt, eller er restriksjoner på finner du der
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Alle stoffene som listes her er ting kroppen produserer eller man får i seg via vanlig mat, de har ingen restriksjoner.
Vis hele sitatet...
F.eks. DMT er jo også noe som kroppen produserer og man får i seg via vanlig mat..