Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 15948
Hei freaks!

Hva tenker dere om eldrehjem og fengsel i Norge i dag? Er alt egentlig som det skal? Hvordan er levestandarden?

Her er en artikkel fra nettavisen som jeg støtet på i dag: http://www.nettavisen.no/nyheter/inn...e/2847270.html

Nå tenker jeg da først og fremst på fremtiden. Før i tiden var ikke fengselene så lekre og luksuriøst, da hadde vi ivhertfall vett vil jeg mene. I dagens samfunn lager lager vi fengsels celler og fengsler som ligner på 4 stjerners hotell, det er så lukseriøst at det er sykt. Samtidig ser du på de gamlehjem vi har i Norge, som er så gamle, (dårlig stelt?). Det har vært veldig mye snakk om at de trenger flere fengsler, fordi de ikke har nok kapasitet til å ha alle fangene som vi har. Men det er ved min menig ikke det største problemet. Det er veldig viktig med sykehus og eldrehjem også.

Standarden på fengsler I dag er mye høyere en gamlehjem, hva mener dere om dette? Jeg syns dette er rent uakseptabelt, at de som er i fengsel skal leve et godt liv, mens de som virkelig trenger en høy standard, og et godt sted å leve får noe som er langt dårligere en et fengsel? Jeg er helt for at de skal lage flere fengsel, siden det er de vi trenger, men vi trenger ikke å gjøre det slik at folk vil komme i fengsel, det er det som har skjedd og som kommer til å skje. De eldre trenger dette i mye større grad.
Premisset ditt er feil. Alle fengslene har ikke høyere standard enn gamlehjemmene. F.eks må Oslo Fengsel stenge flere avdelinger fordi det er helsefarlig å bo der: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...en/a/23352675/

Enkelte nye fengsel har god standard, mens andre igjen er dårlige. Sånn er også tilfellet for sykehus, sykehjem og gamlehjem. Å sammenligne landets nyeste soningsinstitusjon med et nedslitt gamlehjem er ren klikkhoring av media.

Det er heller ikke sånn at innsatte lever noe godt liv. For å sitere artikkelen: "det å sitte innelåst på cellen fra 20.00 hver kveld til 08.00 hver morgen - som er straffen - ikke lav kvalitet på fengselet."
Sist endret av liasis; 14. desember 2014 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er hverken mulig eller hensiktsmessig å bygge et nytt bygg gammelt og falleferdig. Altså vil et helt nytt fengsel nødvendigvis ha en "høyere standard" enn de eldste og mest slitte gamlehjemmene. Videre er det ikke "luksus" at et fengsel f.eks har flislagt bad, det er praktisk og slitesterkt.

At kommunene bruker for lite penger på eldreomsorg er på ingen måte relevant for hvorvidt fanger "har det for godt" eller ikke.
Sykehjemmet det er snakk om i artikkelen er forøvrig fra 1957, og Modum kommune har etter at nettavisen skrev den prosjektert nytt sykehjem: http://www.modum.kommune.no/prosjekt...260460.no.html
Støtter TS i denne saken.
Har selv erfart at flere gamlehjem ( Som ikke er nedslitte) har faktisk værre og dårligere behandling enn fengsler.

Hvordan skal vi akseptere dette??
Sitat av KongStuuk Vis innlegg
Støtter TS i denne saken.
Har selv erfart at flere gamlehjem ( Som ikke er nedslitte) har faktisk værre og dårligere behandling enn fengsler.

Hvordan skal vi akseptere dette??
Vis hele sitatet...
Dersom eldre ikke behandles skikkelig er det selvsagt et tema å ta opp, men det har ingenting med fengsler å gjøre og sammenligninger som den TS viser til er idiotiske ettersom de ikke er reelle.
Uansett kan ingen benekte at de gjennomsnittlige norske gamlehjem har relativt dårlig standard. Jeg har hatt besteforeldre som er/har vært fordelt utover fem forskjellige hjem. Ingen av disse gamlehjemmene har en "god" standard som noen kan sette pris på å leve under de siste årene i livet sitt. Det er ikke uvanlig med vannskader, dårlig isolasjon og slapp oppfølging med hygene og mating. Om den eldre personen sier at h*n er mett etter to biter brødskive (Altså 2/7 biter av skiven) så er det ikke mye motivasjon til å prøve å få i dem mere mat, da er det "Grei, neimen da så", som om de ser på dette som tvang's-foring. Alle vet jo at eldre kan ha en tendens til å være vanskelig å lure i mat
Nå gjelder dette selvsagt ikke alle gamlehjem og alle ansatte, men det gjelder en del, en så altfor stor del, av disse. Det burde ha blitt lagt langt mere ressurser i de eldre, enten det er leve-standarene eller de ansattes kompatibilitet!
Sist endret av SoppVandreren; 14. desember 2014 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simonknokler Vis innlegg
Før i tiden var ikke fengselene så lekre og luksuriøst, da hadde vi ivhertfall vett vil jeg mene. I dagens samfunn lager lager vi fengsels celler og fengsler som ligner på 4 stjerners hotell, det er så lukseriøst at det er sykt.
Vis hele sitatet...
I Noreg er straffa frihetsberøvelse, ikkje at du skal ha det unødig kjipt. Og hotell? Relativt liten TV og ei billig enkeltseng? Eg hadde snudd i døra om eg hadde tatt inn på det hotellet.

I tillegg kan det nevnast at Noreg ligg svært lågt i tilbakefallsrater. Det sparer samfunnet for penger. Kan det at straff ikkje er sett på som hevn vere medvirkande her?

Så for all del - argumenter for betre aldersheimar, men å samanlikne det med fengsel er søkt.
Igjennom jobben så har jeg mang en gang bodd på hotell med dårligere standard enn det jeg ser i enkelte fengsler.

Jeg har også vært på mange eldrehjem som har dårligere standard enn enkelte fengsler.

Men igjen, så har jeg vært innom mange fengsler som har helt elendig standard. Værre enn mange eldrehjem, værre enn de fleste hoteller.
På samme måte som jeg har vært innom en del eldrehjem som også har helt jævlig standard.

Så standarden er på alle måter ekstremt varierende, i alle kategoriene. Alt avhengig av byggeår og økonomien til oppussing.


Det som er forskjellen, er tilgangen på mat, friskluft, toalett & dusj, osv osv.
I Norge så er slikt nedskreven i rettsvesenet. Slik at fengslene MÅ være så og så mange ansatte på jobb i forhold til innsatte, de innsatte har krav på så og så mange timer med friskluft, tilgang på mat, tilgang på toalett & dusj.

I eldreomsorgen så er ikke slikt nedskreven på en slik måte at det vil få følger. Og det er der problemet ligger.
Sist endret av Blackkoz; 14. desember 2014 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Gamlehjem og sykehjem i Norge er jo relativt fine. Egne rom, god tradisjonell-norsk mat, dessert og lignende. Det som mangler er ansatte med god nok kompetanse og folk som heller tar en kopp kaffe enn å hjelpe pasientene på toalettet (bruker heller bare bleie). Mye assistenter uten fagbrev som jobber, noe som går ut over de eldre. Fengsel har jeg ingen erfaring med, men de jeg har snakket med synes det var helt ok, men kjedelig.
Sist endret av Shlask; 14. desember 2014 kl. 23:48.
Sitat av Shlask Vis innlegg
Gamlehjem og sykehjem i Norge er jo relativt fine. Egne rom, god tradisjonell-norsk mat, dessert og lignende. Det som mangler er ansatte med god nok kompetanse og folk som heller tar en kopp kaffe enn å hjelpe pasientene på toalettet (bruker heller bare bleie). Mye assistenter uten fagbrev som jobber, noe som går ut over de eldre.
Vis hele sitatet...
At hjelpe- og sykepleierne ikke har tid nok til hver enkelt pasient kommer nok ofte av at kommunene ikke har råd til nok mannskap, slik at de som faktisk er der må jobbe seg ihjel.

Assistenter/innleide brukes fordi de er billigere enn de som har skolegang og fagbrev.
Hvorfor kommunene ikke har råd, eller ikke gjør riktig prioritering, er en annen sak.

Det du beskriver er like galt, at de tilsynelatende ikke gjør jobben sin, men pleierne har krav på pauser som alle andre.
Kanskje du har sett dem på et uheldig øyeblikk?
Sist endret av Grimdoc; 15. desember 2014 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
At hjelpe- og sykepleierne ikke har tid nok til hver enkelt pasient kommer nok ofte av at kommunene ikke har råd til nok mannskap, slik at de som faktisk er der må jobbe seg ihjel.

Assistenter/innleide brukes fordi de er billigere enn de som har skolegang og fagbrev.
Hvorfor kommunene ikke har råd, eller ikke gjør riktig prioritering, er en annen sak.

Det du beskriver er like galt, at de tilsynelatende ikke gjør jobben sin, men pleierne har krav på pauser som alle andre.
Kanskje du har sett dem på et uheldig øyeblikk?
Vis hele sitatet...
+1. Har selv vært praksisstudent på sykehjem, og der var det løping mellom pasienter dagen lang. Ikke unormalt at en ansatt hadde ansvaret for 3-4 pasienter igjennom en hel dag. Det er ganske mye arbeid kan jeg fortelle deg.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
[quote=Grimdoc;3193648
Det du beskriver er like galt, at de tilsynelatende ikke gjør jobben sin, men pleierne har krav på pauser som alle andre.
Kanskje du har sett dem på et uheldig øyeblikk?[/QUOTE]

Jeg har jobbet på sykehjem. Å svar på spørsmål fra pasienter er ofte: "Vent til jeg har drukket opp kaffen". De har krav på pause ja, men sett bort fra denne pausen på 30 minutter, er det ofte 2-3 slike pauser til (som heller kunne blitt brukt på hver enkelt pasient som vil det, for samtaler/spill). Hvis en pasient er urolig, blir beroligende raskt gitt, ikke en hånd å holde i og en god samtale. La oss ikke hijacke tråden
NRK har vel en reportasje nå som heter "Her svikter Norge", og pleie for eldre var del 1 av reportasjen. Fengselssystemet i Norge fungerer derimot veldig godt med lave prosenttall for tilbakefall. Men ekstra penger og bemanning i eldrepleien er nødvendig synes jeg i hvertfall.
Dette er en tullete sammenlikning.

Vi har verdens beste fengsler i Norge. Dette bør vi være stolte av. Vi bør være stolte av at vi klarer å behandle kriminelle så humant som mulig, bortsett fra at vi tar fra dem friheten. Å sammenlikne et nedslitt gamlehjem med et nyoppusset fengsel er som Moridin sier: ren klikkhoring fra media.

Å mene at gamlehjem i Norge er dårlig er helt greit å mene, men det er helt på jordet og typisk FrP-retorikk å sammenlikne det med fengsler. Situasjonen kunne vært verre, vi kunne hatt fengsler som var like dårlige som sykehjemmene!
Alle vet de blir gammel og ute av stand til å ta vare på seg selv. Du har et helt liv til å sette til side midler. Fengselsstraff derimot, er noe samfunnet pålegge deg. De tar fra deg friheten din, mot din vilje. Klart det skal være høyere standard!
Nikita: Samfunnet pålegger deg fengsel? Hva faen?

Du står helt fritt til å velge SELV om du vil bryte loven eller ikke...

Om noe, så burde fengsel hatt helt jævlig standard, slik at det ikke var så sinnsykt lukrativt å sitte der!
Sist endret av Blackkoz; 15. desember 2014 kl. 15:43. Grunn: Fordi Freak dobbelposter alt
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om noe, så burde fengsel hatt helt jævlig standard, slik at det ikke var så sinnsykt lukrativt å sitte der!
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du det er lukrativt å sitte i fengsel?
Ordinær dagpengesats er 62 kr, altså ~1900 i mnd (ref: http://www.kriminalomsorgen.no/dagpenger.237941.no.html). Snittlønn i Norge er 41000 i mnd (ref: http://www.ssb.no/lonnansatt) og grunnsatsen i minstepensjon er 7364,17 i mnd (ref: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104155.cms)
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvordan mener du det er lukrativt å sitte i fengsel?
Ordinær dagpengesats er 62 kr, altså ~1900 i mnd (ref: http://www.kriminalomsorgen.no/dagpenger.237941.no.html). Snittlønn i Norge er 41000 i mnd (ref: http://www.ssb.no/lonnansatt) og grunnsatsen i minstepensjon er 7364,17 i mnd (ref: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104155.cms)
Vis hele sitatet...
Tror han mente luksus.

Uansett, fengselssystemet i Norge er bra, og å sammenligne eldrehjem og fengsel blir tullete.

Sitat av bendiks
Situasjonen kunne vært verre, vi kunne hatt fengsler som var like dårlige som sykehjemmene!
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om noe, så burde fengsel hatt helt jævlig standard, slik at det ikke var så sinnsykt lukrativt å sitte der!
Vis hele sitatet...
Lukrativt? Kanskje vi skal forsøke å spare penger ved å fjerne velferdstilboda i fengsel - slik at fleire begyr ny kriminalitet når dei kjem ut?

Du kan ikkje sjå på fengselskostnader isolert nemleg - for det er mykje billegare å gje eit godt tilbod til ein som ikkje kjem tilbake enn eit dårleg tilbod til ein som kjem tilbake.

Som fleire har påpeikt bør vi ikkje settje to svake grupper opp mot kvarandre. Det er ikkje spesielt produktivt i lengda.

I tillegg har nikita eit poeng - fengsel er i mindre grad valfritt enn aldersheim.
Lukrativt som i at forholdene er gode, man får gratis skolegang / kurs / opplæring, gratis tannlege/lege, gratis mat, "bor" gratis, og har det generelt ganske fint.

Med mat, som tilsvarer ca 3000 kr i mnd, så får de 5000 kr i mnd. (Ved 36% skatt, så er det ca 7800 kr i mnd - Omtrent det samme som minstepensjon).

Jeg føler meg i allefall heldig, om jeg har 5000 igjen i mnd, etter at alle nødvendige regninger er betalt.

Tar man med at de i tillegg får muligheten for utdannelse, og kurs som ofte er ganske dyr, så har de det ganske så flott i fengsel =)

Sitat av slashdot Vis innlegg
I tillegg har nikita eit poeng - fengsel er i mindre grad valfritt enn aldersheim.
Vis hele sitatet...
Når sluttet man å ta ansvar for egne handlinger?

Sist jeg sjekket, er det 100% valgfritt om man vil være en kriminell eller ikke.
Men det er helt påtvungen å bli gammel, så fremt man ikke vil ta selvmord før den tid.
Sist endret av Blackkoz; 15. desember 2014 kl. 16:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sist jeg sjekket, er det 100% valgfritt om man vil være en kriminell eller ikke.
Men det er helt påtvungen å bli gammel, så fremt man ikke vil ta selvmord før den tid.
Vis hele sitatet...
Nå misforstår du med vilje.
Gamlehjem er valgfritt i den forstand at hvis du ikke vil være der, så kan du bare dra. Det finnes riktignok unntak, så som hvis du er såpass dement at du blir umyndiggjort eller at du er såpass pleietrengende at dine valg ikke er særlig reelle, men slik er det i livet forøvrig. Grunnregelen er at enhver person selv velger - helt fritt! - om de vil på gamlehjem eller ikke, og du kan reise som du lyster. Du kan imidlertid ikke forlate et fengsel fordi du mistrives bak murene.

At man selv velger å bli kriminell er også en ganske drøy påstand. Sure, det er noe sant i det, særlig her på berget hvor man har et nokså velfungerende rettsapparat. Men justismord forekommer i aller høyeste grad. Det jeg reagerer mest på er imidlertid at den påstanden brukes som en rettferdiggjørelse - det kan faktisk eksistere gode, moralske grunner for å bryte loven, så selv om det da er et 'valg' så er det fortsatt det riktige valget. Dette er selvsagt mest aktuelt i Stater Vi Ikke Liker Å Sammenligne Oss Med (TM), men å trekke en generell slutning om at fengsel er selvvalgt blir, om ikke en stråmann, så i hvertfall fullstendig på sidelinjen og helt uinteressant for diskusjonen.
Jeg er enig med mange her, problemet er at mange gamlehjem er for dårlige, ikke at fengsler er for gode. Vi burde satse på både gode fengsler og gode eldrehjem.
Åh, denne diskusjonen er like morsom hver gang.

Joda, fengselene kan være "fine", men som sagt tidligere i tråden så ville det ikke vært gunstig å lage et hellhole av et fengsel i lengda.

De fleste jeg har diskutert dette med er av typen "Skulle vært som i USA! De har rettsystem!" lignende holdninger, og det må de få lov til å ha. Men alikevel så tror jeg ikke de ser bilde her.

De ser også bort ifra at frihetsberøvelse i seg selv er straff, og i følge de jeg kjenner som har sittet inne over lengre tid kunne fint innrømme at det jævligste i et fengsel var nettopp det, frihetsberøvelsen. TV på rommet, muligheten for utdanning, god mat, ingenting kunne overdøve det at de faktisk måtte sitte i det bygget i X antall år.

Men så er det dette med rehablitering da. "Rehabilitering? Pfft." tenker sikkert noen. Da spør jeg, hva er viktig? Noen av de jeg har diskutert dette med har kommet med slagern: "Skremme dem så de holder seg unna fengsel igjen!"

Så spør jeg da, hvilket land tror du har minst tilbakefallsprosent? "USA såklart, de er jo så strenge!

Ansiktsutrykket demmes når jeg ber dem finne statistikker på tilbakefallsprosenten mellom Norge og USA er priceless. Men at de vil akseptere at "målet" de ønsket om at fangene ikke begår kriminalitet om igjen er høyest i Norge og at de tok feil, DÈT har det vært veldig få av.
Sist endret av Provo; 9. januar 2015 kl. 09:16.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om noe, så burde fengsel hatt helt jævlig standard, slik at det ikke var så sinnsykt lukrativt å sitte der!
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lukrativt som i at forholdene er gode, man får gratis skolegang / kurs / opplæring, gratis tannlege/lege, gratis mat, "bor" gratis, og har det generelt ganske fint.
Vis hele sitatet...
Og dette fungerer altså rimelig bra. Norge har, som nevnt av andre, en veldig lav tilbakefallsprosent, sannsynligvis nettopp fordi vi satser på rehabilitering og ikke straff for straffens skyld. Hvorfor skal vi da gjøre forholdene verre for fangene dersom det medfører en høyere tilbakefallsprosent? Er det et mål i seg selv å være jævlig med folk, bare for å få hevn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Med mat, som tilsvarer ca 3000 kr i mnd, så får de 5000 kr i mnd. (Ved 36% skatt, så er det ca 7800 kr i mnd - Omtrent det samme som minstepensjon).

Jeg føler meg i allefall heldig, om jeg har 5000 igjen i mnd, etter at alle nødvendige regninger er betalt.

Tar man med at de i tillegg får muligheten for utdannelse, og kurs som ofte er ganske dyr, så har de det ganske så flott i fengsel =)
Vis hele sitatet...
Den argumentasjonen er idiotisk. For det første har du ikkje 36% skatt om du har den inntekta. Du har under 10% skatt. For det andre får du, i motsetning til av vanleg lønnsinntekt, ikkje pensjonsoppsparing av gratis mat eller dagpenger i fengsel, som gjer at du får ein økonomisk smell på det. 62,- dagen skal halde til toalettsaker og eventuelt tobakk og lesestoff om ein vil kjøpe det - så eg trur ikkje akkurat det er økonomisk fett.

For det andre så er det ikkje snakk om å ha 5000,- igjen i måneden slik du antyder - det er snakk om å ha 1900,- før alle regninger. For nei, regninger stopper i utgangspunktet ikkje opp sjølv om du sit inne. Har du eit telefonabbonement med 12 månaders binding så er det opp til deg å betale det.

Viare så har du adgang til gratis utdanning utan å sittje bak murane, så eg ser ikkje heilt korleis det er relevant? Veldig mykje av kurs og utdanninger er heller ikkje himla relevante for folk som er i fast jobb - eg treng heilt ærleg ikkje jobbsøkerkurs frå NAV...

Så du begår fleire relativt grove feil i innlegget ditt, og eg håper og trur at du ikkje har tenkt grundig igjennom argumentasjonen - spesielt med tanke på at folk som får seg jobb antakeleg har langt mindre sjans for å begå ny kriminalitet enn folk som blir sendt på dør frå fengselet med det dei står og går i. Og ein person i jobb betaler skatt. Nokon som sit i fengsel koster derimot penger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg jobber selv på en skjermet avdeling på sykehjem. Har jobbet i to år. Jeg opplever at det meste bunner i stramt budsjett, dårlige ledere og alt for mange ufaglærte, dårlig oppfølging, dårlig arbeidsmiljø + generelt mennesker som har en lack av empati og forståelse.

Både fengsel, sykehus, institusjoner og sykehjem burde alle ha gode standarer, trygghet og mulighet for rehabilitering.

Har opplevd mye rart på avdelingen jeg jobber på, alt fra ansatte som aldri burde jobbet med mennesker, mat som ligner hundemat, dårlig hygiene og stell av pasientene og ekstremt skitne rom. Det er også lite lufting, dårlig inneklima og mindre turer utfor veggene enn det som burde være akseptabelt. Tør ikke tenke på bakteriene som svømmer på jobb heller.

Dette sier jeg i kontrast til alt som er positivt
Sitat av lightning2 Vis innlegg
Jeg jobber selv på en skjermet avdeling på sykehjem. Har jobbet i to år. Jeg opplever at det meste bunner i stramt budsjett, dårlige ledere og alt for mange ufaglærte, dårlig oppfølging, dårlig arbeidsmiljø + generelt mennesker som har en lack av empati og forståelse.
Vis hele sitatet...
Jobber selv på et skjermet avdeling av og til, kan markere at ufaglærte studenter eller vikarere er de mest hyggeligste. Det er jo hyggelige helsefagere og sykepleiere, men de er som regel de eldre generasjoner som kan klage utrolig mye... urg.

Et kommunalt sykehjem kontra privateide sykehjem kan aldri sammenlignes. Det kommer av at kommunale har et så invalid system, et system ingen høres utenom sjefer og kontorrotter.
Kan ta opp 1 eksempel, jeg har prøvd i halvt år og skaffe ei lampe til enn av beboerende.. Ennå ikke lykkes, alle mener at familien må kjøpe, har skrevet opp beskjeder etter beskeder men annå ingen lampe.

Dette er snakk om ei lampe, ei lampe du kan kjøpe til skravle 50,- Det er med ei god grunn til at jeg ikke jobber mye på sykehjemet, det er fordi systemet er ubrukelig og alt er håpløst. IKT avdelingen for eksempel, de har ennå ikke klart og gi meg tilgang til profil, så får ikke sjekket opp rapporter eller annet...

Holder meg vekk fra sykehjemet om jeg kan, håpløst! Dette va ei eksempel på dårlig oppfølgling og arbeidsmiljøet!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om noe, så burde fengsel hatt helt jævlig standard, slik at det ikke var så sinnsykt lukrativt å sitte der!
Vis hele sitatet...
Lukurativt å sitte i fengsel?

Har du selv sittet i fengsel noen gang, Blackkoz?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Lukrativt som i at forholdene er gode, man får gratis skolegang / kurs / opplæring, gratis tannlege/lege, gratis mat, "bor" gratis, og har det generelt ganske fint.

Med mat, som tilsvarer ca 3000 kr i mnd, så får de 5000 kr i mnd. (Ved 36% skatt, så er det ca 7800 kr i mnd - Omtrent det samme som minstepensjon).

Jeg føler meg i allefall heldig, om jeg har 5000 igjen i mnd, etter at alle nødvendige regninger er betalt.

Tar man med at de i tillegg får muligheten for utdannelse, og kurs som ofte er ganske dyr, så har de det ganske så flott i fengsel =)



Når sluttet man å ta ansvar for egne handlinger?

Sist jeg sjekket, er det 100% valgfritt om man vil være en kriminell eller ikke.
Men det er helt påtvungen å bli gammel, så fremt man ikke vil ta selvmord før den tid.
Vis hele sitatet...
Meningen er at fangene skal rehabiliteres ikke straffes og dem blir røvet fra seg sin frihet.

Vel vil du ha Arne som har blitt rehabilitert med kurs og fått seg jobb som din nye nabo eller Stian som har sitti i ett lite avlukke noen år å knasket tørt brød og har blitt psykotisk pga behandlingen i ett dårlig fengsel?

Jeg foretrekker å ha Arne som nabo..
Sitat av simonknokler Vis innlegg
Jeg er helt for at de skal lage flere fengsel, siden det er de vi trenger, men vi trenger ikke å gjøre det slik at folk vil komme i fengsel, det er det som har skjedd og som kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er redd jeg må se noen kilder på dette, før jeg tror på det. Om du har en VG-artikkel om en husløs fra Øst-Europa som heller vil sitte inne i et norsk fengsel, så er det noe annet enn det du skriver.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Fanger klager mer enn gamlinger

I fengsel har du all tid til å fundere/tenke over ting, lett å klage er det og. Gamlinger har jo gjerne svekket syn, taleevner og er litt distre. "Vil ikke være til bry" osv.

Jeg synes ikke det er rart at fengsel (om ikke blir prioritert mer) er mer blest om i media etc.
Gjett hvem som skriker høyest?
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvordan mener du det er lukrativt å sitte i fengsel?
Ordinær dagpengesats er 62 kr, altså ~1900 i mnd (ref: http://www.kriminalomsorgen.no/dagpenger.237941.no.html). Snittlønn i Norge er 41000 i mnd (ref: http://www.ssb.no/lonnansatt) og grunnsatsen i minstepensjon er 7364,17 i mnd (ref: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104155.cms)
Vis hele sitatet...
For å sitere skytteren utenfor baronen og baronessen på 90-tallet: "fengsel her er som hotell der jeg kommer fra".

Er man f.eks enslig asylsøker fra den 3. Verden er ikke akkurat norske fengsler særlig avskrekkende. Ei heller for folk som bor på gata.
Sist endret av Prblmvksn; 28. januar 2015 kl. 20:28.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
For å sitere skytteren utenfor baronen og baronessen på 90-tallet: "fengsel her er som hotell der jeg kommer fra".

Er man f.eks enslig asylsøker fra den 3. Verden er ikke akkurat norske fengsler særlig avskrekkende. Ei heller for folk som bor på gata.
Vis hele sitatet...
Så fengsel må være verre en absolutt alt annet i hele verden? Så lenge det finnes en eller annen stakkar som lever under forferdelige og umenneskelige forhold, og som ville foretrukket et norsk fengsel fremfor dette, så er standarden på norske fengsler for høy?
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
For å sitere skytteren utenfor baronen og baronessen på 90-tallet: "fengsel her er som hotell der jeg kommer fra".

Er man f.eks enslig asylsøker fra den 3. Verden er ikke akkurat norske fengsler særlig avskrekkende. Ei heller for folk som bor på gata.
Vis hele sitatet...
Fullt mulig å ha egne fengsler for utenlandske borgere som ikke skal rehabiliteres
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Fullt mulig å ha egne fengsler for utenlandske borgere som ikke skal rehabiliteres
Vis hele sitatet...
Er som det siteres her, hvorfor skal vi legge penger i å rehabilitere personer som ikke skal ut i det norske samfunn? For meg finnes det ingen grunn, gjerne overbevis meg.
OT:
Får alle fanger gratis tannlege? La oss si en person har kjeften full i faen, og det vil koste over 100 000 å få fikset opp i dette ute i det fri. Vil denne personen få alt fikset "gratis" om han blir plassert i fengsel?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Fullt mulig å ha egne fengsler for utenlandske borgere som ikke skal rehabiliteres
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Likhet for loven er et viktig prinsipp, selv om frepperne liker å tro noe annet.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
For å sitere skytteren utenfor baronen og baronessen på 90-tallet: "fengsel her er som hotell der jeg kommer fra".

Er man f.eks enslig asylsøker fra den 3. Verden er ikke akkurat norske fengsler særlig avskrekkende. Ei heller for folk som bor på gata.
Vis hele sitatet...
Ett enkeltstående tilfelle forandrer ikke på det enkle faktum at å bli fratatt friheten er en betydelig reaksjon som de aller aller fleste vil oppleve som svært belastende, uansett hvor "fint" det er.

At det er så utrolig "fin" hotellstandard på fengsler i Norge er forresten en myte som dessverre holdes i hevd av kunnskapløse dimlinger som ikke vil eller kan vurdere de faktiske forhold.

Uansett er straffereaksjonen vi har i Norge frihetsberøvelse, ikke fysisk / psykisk lidelse og måten vi har lagt det opp på fungere langt bedre enn i veldig mange andre land.

------

Obster: Tannlege inngår i helsetilbudet i norske fengsler. Nødvendige operasjoner blir nok gjort etter behov og kapasitet, men å begå alvorlig kriminalitet for å få ordnet tennene sine er nok en særdeles dårlig plan.
Man får ikke nødvendigvis dekket annet enn akutt behov, og for mindre akutte tilstander er det lange ventetider. Skal du ha lang nok dom til å være sikker på du får ordnet alt så har du antagelig pådratt deg et høyere erstatningsansvar enn du vil spare på tannbehandlingen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
OT:
Får alle fanger gratis tannlege? La oss si en person har kjeften full i faen, og det vil koste over 100 000 å få fikset opp i dette ute i det fri. Vil denne personen få alt fikset "gratis" om han blir plassert i fengsel?
Vis hele sitatet...
Alle fanger har rett på gratis tannpleie, men dvs kun det mest nødvendige. Ikke noe pynt eller fjas.

Jeg tenkte jeg skulle utnytte meg av dette da jeg hadde en liten tur. Endte med at fengselstannpleieren knuste en visdomstann som jeg måtte gå med i en uke før de sendte meg til en skikkelig tannlege.

Mange "knekk i knea" gutter uten bra tenner der, de fikk også bare "krisehjelp" med tennene, ingen varige reparasjoner.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
For meg finnes det ingen grunn, gjerne overbevis meg.
Vis hele sitatet...

Vel, det er noe som heter Menneskerettsloven som setter en stopper for ideologien din.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det er det ikke. Likhet for loven er et viktig prinsipp, selv om frepperne liker å tro noe annet.
Vis hele sitatet...
Likhet for loven innebærer ikke at alle har like rettigheter og plikter i følge loven, men at loven gjelder alle.

Utlendinger har ikke samme rettigheter og plikter som norske statsborgere nå heller. De kan for eksempel ikke stemme ved stortingsvalg. Men man må kanskje være "frepper" for å vite slikt?

Et annet eksempel: Loven sier at politiet har muligheten til å bruke mange typer fysisk makt mot befolkningen. Resten av befolkningen har ikke denne muligheten (eller den er svært begrenset). Betyr det at politiet har politimyndighet og maktmonopol at det ikke er likhet for loven?

Så vi har definitivt muligheten til å forskjellsbehandle folk. Utlendinger behandles allerede forskjellig på veldig mange måter, i og med at de ikke har samme rettigheter og plukter i dette landet som nordmenn har.
Sist endret av hemmeligegreier; 30. januar 2015 kl. 02:34.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så vi har definitivt muligheten til å forskjellsbehandle folk. Utlendinger behandles allerede forskjellig på veldig mange måter, i og med at de ikke har samme rettigheter og plukter i dette landet som nordmenn har.
Vis hele sitatet...
Det er forskjeller i rettigheter og plikter - men betyr det at man skal godta en hardere straff for utlendinger bare fordi de har hardere fengsler i sine hjemland og ikke synes det er så ille? Hvor langt har vi lyst til å gå med forskjellsbehandling bare fordi man ikke er statsborger? Dette ligner litt vel mye på USAs legitimering av tortur; de gjør det der, hvorfor skal ikke vi?

Spørsmålet er om vi vil degenerere oss til andre staters behandling av personer bare for hevnen, eller rehabilitere for vår egen del. Personlig foretrekker jeg at personer kan komme ut av en straff med en mulighet for å leve et lovlydig liv derfra og ut, istedenfor å dytte de lengre ned i søla så de fortsetter å skade seg selv og andre - uavhengig av bakgrunn.
Det er kanskje relevant å ta med at regjeringen er i forhandlinger med Nederland om å leie soningsplasser der, og slik jeg har forstått det er dette primært tenkt til innsatte som ikke har behov for tilpassing til det norske samfunnet (altså utenlandske kriminelle)

Sitat av Utviklingsplan for kapasitet i kriminalomsorgen - Sammendrag
Behovet for midlertidige plasser er anslått til om lag 500. Om lag 300 for å avvikle køen og om lag 200 for å erstatte fengselsbygg under nedstegning pga. vedlikehold. Et midlertidig tiltak som kan gi stor effekt på kort sikt er å leie fengselskapasitet i utlandet. Departementet har innhentet erfaringer fra Nederland og Belgia og er nå i samtaler med Nederland om muligheten for å leie fengselskapasitet der. Regjeringen har i budsjettforslaget for 2015 tatt høyde for et eventuelt samarbeid med Nederland.
Vis hele sitatet...
https://www.regjeringen.no/nb/dokume...navchap=1&ch=1

Dette er ikke for å påstå at de nederlandske fengslene på noen måte skulle være dårligere på hverken standard eller rehabilitering enn de norske.
Sist endret av Cikey; 30. januar 2015 kl. 10:54.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er forskjeller i rettigheter og plikter - men betyr det at man skal godta en hardere straff for utlendinger bare fordi de har hardere fengsler i sine hjemland og ikke synes det er så ille? Hvor langt har vi lyst til å gå med forskjellsbehandling bare fordi man ikke er statsborger? Dette ligner litt vel mye på USAs legitimering av tortur; de gjør det der, hvorfor skal ikke vi?
Vis hele sitatet...
Det er ikke tortur. Det er å gi dem et tilbud som er tilpasset deres formål, nemlig at de ikke skal ut i det norske samfunnet igjen og bør ha et fengselstilbud mer tilpasset deres velstandsnivå. At det finnes fengselsturister er velkjent.

Spørsmålet er om vi vil degenerere oss til andre staters behandling av personer bare for hevnen, eller rehabilitere for vår egen del. Personlig foretrekker jeg at personer kan komme ut av en straff med en mulighet for å leve et lovlydig liv derfra og ut, istedenfor å dytte de lengre ned i søla så de fortsetter å skade seg selv og andre - uavhengig av bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Igjen, de skal ikke ut i det norske samfunn. De skal ut av landet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vel, det er noe som heter Menneskerettsloven som setter en stopper for ideologien din.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke at vi ikke kan ha egne alternativer for vinnings kriminelle og personer uten norsk statsborgerskap som sitter i fengsel grunnet påvente av utsending osv osv.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når sluttet man å ta ansvar for egne handlinger?

Sist jeg sjekket, er det 100% valgfritt om man vil være en kriminell eller ikke.
Men det er helt påtvungen å bli gammel, så fremt man ikke vil ta selvmord før den tid.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke fullt så enkelt. Du kan jo se på artikkelen Hvem sitter i fengsel? fra regjeringen.no. Et viktig utdrag:
  • 30 % har vært barnevernklienter
  • 30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
  • 40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
  • 70 % er arbeidsledige
  • 40 % lever under fattigdomsgrensen
  • 30 % er bostedsløse
  • 50 % har kroniske sykdommer
  • 60 % er rusmisbrukere
Det er altså en klar sammenheng mellom det å være utsatt for sosiale problemer og det å havne i fengsel. Du kan argumentere med ansvar for egne handlinger så mye du vil, men som du ser på lista har flere av punktene veldig mye med oppvekst og miljø å gjøre.

Følgende sitat handler riktignok om narkomane, men jeg føler det er noen veldig klare paralleller å trekke til enkelte typer kriminalitet, som primært begås av mennesker med en belastet bakgrunn:
Sitat av Tine Brubak Jahren
Angående sympati med narkomane: merkelig det der, alle har så mye sympati for seksuelt misbrukte barn, barn av rusmisbrukere, ofre for vold og overgrep, mennesker med psykiske lidelser som ikke får hjelp i helsevesentet og så videre. MEN når de vokser opp til å bli dysfunksjonelle voksne som tyr til rus for å døyve smertene og problemene sine er det slutt på sympatien!
Da forventes det at de skal ta grep om livet sitt og oppføre seg som alle oss andre og greier de ikke det hagler forslagene om å sende dem til øde øyer, tvangssterilisere dem eller sperre dem inne i fengsel på livstid.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 30. januar 2015 kl. 15:39.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er nok ikke fullt så enkelt. Hvem sitter i fengsel? fra regjeringen.no. Et viktig utdrag:
  • 30 % har vært barnevernklienter
  • 30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
  • 40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
  • 70 % er arbeidsledige
  • 40 % lever under fattigdomsgrensen
  • 30 % er bostedsløse
  • 50 % har kroniske sykdommer
  • 60 % er rusmisbrukere
Det er altså en klar sammenheng mellom det å være utsatt for sosiale problemer og det å havne i fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg ser på fengsel som straff som noe av det mest motarbeidende elementet vi har i nåtidens samfunn, jeg vil si det var genialt når vi hadde treller eller slaver siden det skapet verdi og "gratis arbeidskraft".
Når vi endelig tok til fornuft, når vi endelig sluttet å behandle mennesker som arbeidsdyr så var også effekten av å fengsle mennesker snudd fra verdiskapning til en ren utgift.

Dette du nevner er helt klart et stort problem i dagens samfunn, men hvordan skal man kunne snu det?
Hva skulle man ha gjort med alle som sitter inne i dagens fengsel?
Hva skal man si til de som nylig har blitt fengslet?
De som har blitt fratatt friheten sin og som ikke klarer og fungere i dagens samfunn grunnet et langvarig besøk?

Hva om vi hadde lagt ned alle fengsler untatt ett, og heller fokusert på bakrunnen til kriminaliteten og oppfølging av den kriminelle?
Samtidig som staten tar kontroll over narkotikasalget og legaliserer alle dråger under et statlig regulert monopol.

Jeg vil annta uten å ha sett spekulative tall at resursene dette gir oss er enorme.
Resurser vi kan bruke på skoler, eldrehjem, psykiatrisk helsevesen og oppfølging av mennesker som behøver det, blir en personen dømt for et lovbrudd som ville gitt flereårig fengselstraff så send de til psykiatrisk analyse, nesten alle vil få en stor bot og privat oppfølging over *uvisst tid*, dette er noen som passer på at vedkommende går på på skole eller jobb og at de oppfører seg som en lovlydig borger samtidig som de følger med på psyken til vedkommende over denne perioden. Blir det gjort andre grove lovbrudd i oppfølgings perioden skal personen sendes til 1 år i fengsel.

Dette ene fengselet som jeg nevnte skal kun ha opp til 365 dagers oppehold og er kun til *omdiskutert strafferamme* la oss nevne et par i grove trekk; Drap, barneovergrep og grov gjengangskriminelitet.
Dagens paragrafer vil fortsatt være gjeldende så folk kan bli frikjennt ved å handle i nødverge osv.
Alle som blir dømt for dette vil få 1 år i fengsel. Etter dette året har gått og om det ikke har dukket opp noe ekstremt sjeldent som frikjenner den bevist dømte, så vil h*n sone straffen ut.
Etter 365 dager uten å bli frikjennt så blir vedkommende sent til et krematorium.

Okonomisk krimanalitet vil bli straffet med bøter basert på inntekten, det skal utredes i hva som ligger bak gjerningen og prøve å hjelpe vedkommende med å få seg en jobb eller hva nå problemet måtte være. Ekstrem økonomisk kriminalitet kan i særtilfeller straffes med "365".

Er det for drøyt å gi bøter etter inntekt ved mindre kriminelle handlinger i stede for å risikere at de mister jobb og familie?
Hva tjener vi på å låse inn folk, for så å fø de over en idiotisk lang periode?
Et ekstremt kriminelt miljø og redusert sjangse for å bli en del av samfunnet igjen. Og for dette betaler vi latterlig mange miliarder kroner for årlig.
Er det for drøyt å gi de som sliter i samfunnet, de som kommer fra en dårlig familie og virkelig trenger hjelp - faktisk blir gitt hjelp i stede for ett liv bak muren som en ren utgift for oss alle?
Er det virkelig for drøyt å avlive de mest ekstreme? Mennesker det ikke finnes håp for, mennesker som ikke respekterer liv overhodet, f.eks han som gjorde det som skjedde på utøya?


Er det bare jeg som tenker i disse baner?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Er det bare jeg som tenker i disse baner?
Vis hele sitatet...
Jeg håper i alle fall det er et ekstremt mindretall som gjør det...

Jeg er prinsipielt imot dødsstraff, så allerede der faller hele planen din gjennom.

Å ha straff etter prinsippet "dødsstraff eller bot" er fullstendig meningsløst. Hvor skal grensen for dødsstraffen gå, og hvordan tenker du at de som ikke har noenting plutselig skal klare å skaffe penger til bøter?

Hvor skal forresten grensen for dødsstraff gå tenker du? Slosskamp på byen? Kjøring i fylla? Krenkende uttalelser?

Bøter etter inntekt sier du? Så da kan enhver som er arbeidsledig bare stjele alt de trenger, for de kan uansett ikke få straff, for de har ingen inntekt?

Jeg beklager, men jeg oppfatter hele tankegangen din som barnslig, ulogisk og fullstendig uten bakkekontakt. Det er så langt ute at jeg ikke en gang se hvordan du skal klare å gjennomføre det i et teoretisk utopisk samfunn.

Forøvrig har fengselsstraff tre funksjoner: Avskrekkende, rehabiliterende og rettferdighet for ofrene. At du mener det er en ren utgiftspost viser at du ikke har forstått konsekvensen av å rehabilitere innsatte vs å ikke gjøre det...

Edit: Ser det ble litt rot med avsnittene der. Skrev om deler av innlegget og har vist ikke fjernet det gamle, så da ble det litt doble poenger.
Sist endret av Cikey; 30. januar 2015 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er prinsipielt imot dødsstraff, så allerede der faller hele planen din gjennom.
Vis hele sitatet...
Du kan iallefall prøve å begrunne noe av hva hele motargumentet ditt går ut på? Dette var tomt.

Hvor skal grensen for dødsstraffen gå
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev så synes jeg vi kan starte med bevist overlagt drap og seksuelle overgrep mot yngre barn burde streffes med dødstraff. Jeg tror ikke en person har skrevet hele straffe loven cikey, det er ikke noe jeg kan eller burde gjøre på egenhånd. Dette burde være omdiskuteret i en lang periode før den nye straffe rammen skulle blitt skrevet.

hvordan tenker du at de som ikke har noenting plutselig skal klare å skaffe penger til bøter
Vis hele sitatet...
De vil få privat oppfølging med hjelp til å skaffe arbeid, samt oppfølging på at de går og er på arbeid over en periode.
Folk gjør som regel ikke kriminelle handlinger for morro skyld, så det å finne ut hvorfor handlingen hara blitt begått og prøve å finne en løsning og hjelpe vedkommende, så h*n ikke behøver handle på denne måten i fremtiden. Dette burde være viktigere en å låse de inn så de garantert ikke kan gjøre nytte for seg.

Bøter etter inntekt sier du? Så da kan enhver som er arbeidsledig bare stjele alt de trenger, for de kan uansett ikke få straff, for de har ingen inntekt?
Vis hele sitatet...
Har de ingen inntekt så MÅ de stjene for å overleve.. dette sier seg selv? Jeg spør deg er det bedre å prøve å få disse menneskene i arbeid og følge opp at de gjør jobben de er blitt gitt så de kan forsørge seg selv, ELLER er det bedre å kaste de inn i fengsel?

Jeg beklager, men jeg oppfatter hele tankegangen din som barnslig, ulogisk og fullstendig uten bakkekontakt. Det er så langt ute at jeg ikke en gang se hvordan du skal klare å gjennomføre det i et teoretisk utopisk samfunn.
Vis hele sitatet...
Hadde du iallefall kommet med noe som kunne ligne et legit motargument så hadde dette kanskje virket troverdig?
"Mine prinsipper støtter ikke dødstraff så der falt planen din sammen" Skal du være spydig så burde du ha noe mer en dine prinsipper å begrunne dine spydigheter.

Avskrekkende, rehabiliterende og rettferdighet
Vis hele sitatet...
Hvor har du alt dette fra, og så sikker i din sak du er..

Avskrekkende.. Dette må være tidenes dårligste argument, å styre folk via skrekk?
Kan vi ikke innføre nåltortur i fengsele våre? Dette nye avskrekkende elementetet må jo være ekstremt heldig for å avvikle kriminalitet?

Igjen ytdyp deg i dine uttalelser, du er gjennomsiktig når det kommer til begrunnelser for meningene dine.


Rehabiliterende: studier viser at jo lenger de sitter inne i din rebabiliterende klinikk jo vanskeligere blir det for de å leve ett normalt liv når de slippes fri, rett etter de sleppes fri er det stor sjangse at de gjør nye lovbrudd men jo lenger de er ute i det fri desto mindre sjangse er det for at de vil gjøre noe kriminelt. Hvordan fungerer dette sammen med at fengsel er rehabliterende?

Vi ser at drøyt 10 prosent er gjeninnsatt etter ett år, snaut 20 prosent etter to år, om lag 25 prosent etter tre år og nesten 30 prosent etter fire år. Sannsynligheten for gjeninnsettelse er altså størst i de to første årene etter løslatelsen, og kurven flater deretter ut. Dette mønsteret kan skyldes at de som er mest tilbøyelige til å begå kriminalitet, begår nye lovbrudd ganske raskt og dermed blir gjeninnsatt etter kort tid.
Vis hele sitatet...

Rettferdighet for ofrene: Hva faen? Tror du selv at moren til gutten som ble voldtatt og drept synes 16 år i fengsel rettferdig gjør noe som helst? Hadde hun iallefall visst at han aldri ville ha muligheten til å gjøre dette igjen kanskje hadde gitt henne noe.
Vi lever ikke en rettferdig verden og offrente vil aldri få rettferdighet.. våkn opp.