Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 18545
Så, det har seg slik at jeg har vært uheldig å mistet nøkkelen til leiligheten jeg leier. Dette var en systemnøkkel som da også passer i ytterdøren. Enda dummere er at det på nøkkelen står nok til at et kjapt google søk holder til å finne ut hvor denne nøkkelen passer.

Jeg har pratet med huseier og han har ikke nevnt noe om at jeg må betale for skifte av lås/systemlås samt filing av nye nøkler. Han sa han ville se det an foreløpig. Det står heller ikke noe i kontrakten om at jeg må erstatte tap av eventuelle nøkler.

Om det skulle vise seg at låsene må byttes ut så blir det som jeg har forstått en dyr affære og jeg har ikke all verdens med penger og derfor utrolig store vanskeligheter med å betale dette.

Tror dere jeg blir nødt til det? Kan han tvinge meg?.
Altså... Jeg vil ikke tro at de blir nødt til å bytte låser på hele bygget. Om den nøkkelen passer til din leilighet pluss oppgangen så skulle det ikke være verdens krise. Hadde vært værre om den nøklen var av typen som passet til alle dører i bygget. Kan se for meg at du må legge ut for en ny nøkkel eventuelt. Skal aldri si aldri, men har ikke kommet over noen enda som har måtte betalt for helt nye låser på et helt bygg. Da dette er ekstremt dyrt. Du er neppe den første som mister et sett med nøkler.
Med systemnøkkel, mener du bare nøkkelen til leiligheten eller har du en masterkey? To vidt forskjellige ting som har stor innvirkning på konsekvenser. Alle leiligheter kommer inn hoveddøren med leilighetsnøkkelen.

Masterkey? alt må skiftes

Bare leiligheten? Kommer an på du er trygg på hvor nøkkelen ble mistet og om du kan stole på at ingen vil bruke den. Hvis du er trygg så kan du få en ny nøkkel, men hvis ikke må en låsesmed komme å skifte sylinderen i låsen din og jeg tror ikke det blir mer en 1000,- (Jeg er ikke inne på de prisene, så kan være 350,-. Jeg bare setter en noenlunne øvre grense)
Sist endret av mocp; 25. august 2014 kl. 23:20.
Hva gjør du om han bytter lås av en eller annen grunn og vil ha tilbake den gamle nøkkelen for at du skal få en ny? Ikke at jeg tror det er lovlig med mindre du oppførte deg uaktsomt, men siden du selv skriver at nøkkelen lett kan spores tilbake til der du bor så vil jeg tro du har et problem hvis du mot formodning må ta saken til retten.
http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...miste-noklene/
Sist endret av Mith; 25. august 2014 kl. 23:24.
Med systemnøkkel så mener jeg en nøkkel som passer til min og kun min leilighet samt ytterdøren. Jeg har allerede pratet med huseier å fått ny nøkkel og han har sagt at foreløpig så vil han se det an. Men han kan jo ombestemme seg om han blir paranoid nok og som jeg nevnte i start tråden så er et infoen som står på den nøkkelen nok til at et kjapt googlesøk kan lede en eller annen drittsekk i riktig retning.

Også står det som sagt ingenting i kontrakten om at jeg må erstatte mistede nøkler ei heller noen lås om det skulle bli nødvendig å bytte den ut (vet ikke om dette har noen betydning) Takker for alle svar så langt
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Med systemnøkkel så mener jeg en nøkkel som passer til min og kun min leilighet samt ytterdøren. Jeg har allerede pratet med huseier å fått ny nøkkel og han har sagt at foreløpig så vil han se det an. Men han kan jo ombestemme seg om han blir paranoid nok og som jeg nevnte i start tråden så er et infoen som står på den nøkkelen nok til at et kjapt googlesøk kan lede en eller annen drittsekk i riktig retning.

Også står det som sagt ingenting i kontrakten om at jeg må erstatte mistede nøkler ei heller noen lås om det skulle bli nødvendig å bytte den ut (vet ikke om dette har noen betydning) Takker for alle svar så langt
Vis hele sitatet...
Det er vel vanlig å erstatte noe man mister?
Om jeg blir nødt så må jeg jo finne ut en måte å betale dette på, men nå har det seg slik at ikke alle har 4000kr +- liggende å slenge. Erstatte nøkkelen vil jeg selvsagt gjøre uten motsigelser er det med utskiftning av lås som bekymrer meg.
Sitat av Hager Vis innlegg
Det er vel vanlig å erstatte noe man mister?
Vis hele sitatet...
At han må erstatte utgiftene for ny nøkkel til leiligheten er forståelig, men at han må punge ut mange tusen fordi gårdeier er paranoid og bytter alt av låser blir for dumt. Det er ikke noe problem for folk å komme inn i en blokk uten nøkkel heller vanligvis, så det viktigste er låsene til selve leilighetene.
Hvis de må skifte sylinder i nøkkelen tar med maks en time med kjøring for en låssmed for du er nr 4 milliarder og 2 som har gjort det samme. Vet ikke hvor du får 4000 kroner tallet fra?
Er du/huseier forsikret for dette?
Jeg er ikke forsikret for dette, aner ikke om huseier er det heller. Grunnen til at jeg sa 4000 er fordi han nevnte i farten noe om at alle låsene her måtte skiftes ut om det skulle bli slik. Og jeg regner med at det å bytte ut 4 låser samt lage nye nøkler til disse låsene neppe er billig.
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Jeg er ikke forsikret for dette, aner ikke om huseier er det heller. Grunnen til at jeg sa 4000 er fordi han nevnte i farten noe om at alle låsene her måtte skiftes ut om det skulle bli slik. Og jeg regner med at det å bytte ut 4 låser samt lage nye nøkler til disse låsene neppe er billig.
Vis hele sitatet...
Om man skal bytte alt av låser på bygget så blir det fort dyrt. Men som du har nevnt selv så er det snakk om en nøkkel som KUN går til din leilighet pluss oppgangen? Det burde ikke være til stor bekymring for din huseier. Du er neppe den første eller den siste til å miste en nøkkel. Tror ikke huseier da bytter låser for alle i hele bygget ved bare pga det. Som sagt så er det sikkert fler enn bare deg som har mista et sett med nøkkler før. Med mindre du ser huseier som bytter låser med jevne mellomrom for hele blokka, hadde jeg tatt det rolig.

Er noe helt annet om du mister en masterkey. En nøkkel som kan åpne ALLE dører på huset. Da er det grunn til bekymring.
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Jeg er ikke forsikret for dette, aner ikke om huseier er det heller. Grunnen til at jeg sa 4000 er fordi han nevnte i farten noe om at alle låsene her måtte skiftes ut om det skulle bli slik. Og jeg regner med at det å bytte ut 4 låser samt lage nye nøkler til disse låsene neppe er billig.
Vis hele sitatet...
Dette blir feil av han. Du skal bare ha ny lås i din leilighetsdør. Den vil etter låssystemet dere har i leilighetskomplekset kunne låse opp hoveddør, og din og bare din leilighet. Kan være huseier er en idiot men sånn fungerer låsesystemer.
Sitat av mocp Vis innlegg
Dette blir feil av han. Du skal bare ha ny lås i din leilighetsdør. Den vil etter låssystemet dere har i leilighetskomplekset kunne låse opp hoveddør, og din og bare din leilighet. Kan være huseier er en idiot men sånn fungerer låsesystemer.
Vis hele sitatet...
Det var ihvertfall betryggende å høre. Jeg er personlig ikke noe redd for innbrudd da det jeg eier av verdi lett kan låses inne et annet sted når jeg skal ut eller reise bort i lengre tid (blir kanskje litt tungvindt men shit au) Og jeg har naboer som bor veldig tett på meg så det ville jo bli lagt merke til om noen skulle komme bærende ut på en TV, har samt informert naboene om situasjonen.

Får bare krysse fingrene å håpe på det beste. Takk skal dere ha for svarene ihvertfall
Og så bør du kanskje stikke innom lokal politivakt og spørre om nøklene dine har blitt levert der? Det finnes faktisk ærlige folk som ikke gidder å farte runt og stjele om de finner nøkler..
Som regel når man mister en systemnøkkel så kan man legge om låsesylindrene og få nye nøkler som passer i ytterdøra og leiligheta di, og samtidig sperrer man den gamle nøkkelen fra begge sylindrene.
I visse tilfeller lar det seg derimot ikke gjøre å sperre nøkkelen fra hovedinngangen, men kun leiligheta. Da vil isåfall vedkommende som finner nøkkelen din kunne låse seg inn i "gangen", men ikke inn i leiligheten.

Det kan koste en plass mellom 2500-3500 kr avhengig av lås + evt. låsesmed. Men det er såpass enkelt å skru ut og inn syinderen selv at en kan lett spare seg den 1000-lappen låsesmeden tar for jobben. Man kan skru den ut, dra med den til låsesmeden, be de legge om sylinderen til en ny variant. Deretter skrur man den på plass igjen. Haken er jo at døren forblir ulåst mens det ikke er noen i leiligheten/huset.

Hilsen låsesmed.
Sist endret av sh9; 26. august 2014 kl. 02:01.
Gjør det enkelt neste gang. Invester i en nøkkelboks, slik at dette aldri hender igjen
Både for deg og fremtidige leietagere
Fikk igjen nøkkelen, det var heldigvis en ærlig fyr som hadde funnet den og telefonnummeret til huseieren sto på nøkkelknippet.

Lekse lært, skal passe jævli mye bedre på i fremtiden.

Takk for alle svar
Sist endret av Deadlock Radium; 27. august 2014 kl. 13:39.
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Fikk igjen nøkkelen, det var heldigvis en ærlig fyr som hadde funnet den og telefonnummeret til huseieren sto på nøkkelknippet.

Lekse lært, skal passe jævli mye bedre på i fremtiden.

Takk for alle svar
Vis hele sitatet...
Flott å høre at det finnes ærlige mennesker der ute!
Jeg mistet selv nøkkelen til rommet mitt i et kollektiv, og måtte ut med 250kr i erstatning for ny, da dette var nevnt i kontrakten. Det er sure penger, men var i alle fall bedre enn de 1500 som sto i kontrakten om å bytte låsesylinder.