Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 17054
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/d...-1/a/23269601/


*facepalm* var det første jeg gjorde da jeg så artikkelen. Dette er et eksempel på hvordan folk lar seg sympatisere bare fordi det er en søt hund på bildet.

Saken er jo veldig grei egentlig. Det er båndtvang og eieren hadde ikke bikkja si i bånd. Dermed har bonden lov å skyte hunden om den er på hans eiendom og truer sauene.

Nå vet ingen hva som egentlig skjedde siden begge har to forskjellige versjoner av saken. Men hvis hunden ikke prøvde å jage sauene når hunden ble skutt, så kunne såklart bonden ha ropt til eieren om at han måtte ha den i bånd ellers blir den skutt neste gang. På den annen side så har faktisk hundeeieren brutt loven med å ikke ha hunden i bånd. Flere av folkene som sympatiserer med hundeeieren er kun opptatt av bildet av den søte hunden som ligger blodig og død på bildet, de velger å ignorere loven.


Jeg har ikke valgt side da jeg hater folk som ikke har bikkja si i bånd når de går tur etter veien og bønder som ikke kan holde sauene sine på egen eiendom istedet for langs trafikkerte veier. Har alt for mange ganger nesten kjørt på både løse udisiplinerte hunder som går tur med hundeier langs veien og sauer som kommer sprettende opp av grøfta akkurat når man skal kjøre forbi. Det verste er at det er JEG som som bilist som får skylden fordi en sau kommer springende ut av gresset i grøfta og hopper oppå veien når jeg kommer kjørende. Når det kommer til hunder så stiller de seg gjerne fremfor bilen i fart og bjeffer og da nytter det ikke om man kommer i 20-30km/t.


Hva mener folket? Velger du å sympatisere med hundeeieren fordi hunden er søt eller sympatiserer du med bonden som mistet en sau pga. denne hunden dagen i forveien? Sauene er levebrødet til bonden mens hunden er et kjæledyr.
Det er sykt drastisk å bare fyre løs. Man burde skremme bort hunden med et skudd i lufta f.eks.
Spesielt sykt er det når eieren er der da burde han kjeftet/advart eieren så hadde han sikkert gjort noe med det om bondens versjon er riktig.

Burde blitt fratatt våpen inntil en psykiatrisk sjekk er gjort den bonden der.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg sympatiserer egentlig ikke med noen, men hadde det vært min hund så hadde jeg nok personlig brent ned huset til bonden og knivstukket han mens han sov. Eventuelt tatt den største steinen jeg fant og knallet den i hodet hans til han var stein dau. Hvis han mener at han har lov å ta et liv fordi han føler at han er truet på noe vis så burde jeg også kunne det.

Jeg er ikke spesielt glad i hunder da, men generelt sett å avlive dyr på den måten uten å gi hundeeieren noen som helst form for advarsel er groteskt. Det var ikke sikkert at hundeeieren forsto at det var en privat eiendom han var på heller kanskje?

Så ja, jeg hadde tatt igjen med samme mynt. Mennesker er dyr, det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske, annet enn at vi er forskjellige dyreraser. For visse mennesker er det kanskje en forskjell, men i et makroperspektiv er det ikke noen som helst forskjeller på å drepe mennesker og hunder, eller andre dyr.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Saken er jo veldig grei egentlig. Det er båndtvang og eieren hadde ikke bikkja si i bånd. Dermed har bonden lov å skyte hunden om den er på hans eiendom og truer sauene.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg forstår det så har du ikke lov til å bare skyte og drepe et dyr selv om det truet dyrene. Er kun i ekstreme tilfeller (F.eks ulv angriper sauer etc..) at han har lov til å skyte først. I dette tilfellet så tror jeg neppe en hund på 1,5 år kan gjøre alt for mye skade mens eieren var tilstede, men det er min mening.
Jeg har heller ingenting imot folk som har dyrene sine løs når man er å går tur på mer eller mindre øde området. Har selv hunden min løs for at den skal kunne bade, men det er kun om jeg er alene. Tror ikke jeg hadde giddet å ha han i band om jeg gikk på fisketur hvor det ikke er folk tilstede.

"– Bonden har ingen bøddelrett. Loven sier at han først skal forsøke å «oppta» hunden for å avverge direkte skade på dyr. Siden eieren var til stede kunne de gjort dette sammen. Dersom ikke det lar seg gjøre, sier loven at politiet skal tilkalles. Kun i ekstreme tilfeller hvor ingen av disse tiltakene hjelper, kan han avlive dyret på stedet. Det er bonden som har den objektive bevisbyrde for at hunden vitterlig jaget sauene og utgjorde en klar og reell fare for dem, sier Carlsen."
http://www.tv2.no/2014/08/07/nyheter...drapet/5879657
Sist endret av Vod0; 8. august 2014 kl. 00:43.
1000 mennesker samlet seg i kveld i et fakkeltog for å minnes hunden.
http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt...e#.U-P0C9kazCQ
Bonden har gått langt over streken i dette tilfellet - men fy faen jeg er lei av krakilske hundeelskere som feks mener at:
det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske
Vis hele sitatet...
Sist endret av lihku; 8. august 2014 kl. 00:55.
http://www.nrk.no/trondelag/saueflok...hund-1.8020262

saken ble ikke oppklart...

Hunden var sikkert søt å

Loven sier båndtvang, å likevel går hunder løse...

folk kan si hva de vil, men loven er ikke til pynt.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Mennesker er dyr, det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske
Vis hele sitatet...
Og der sluttet jeg å ta deg seriøst.. Hvis du virkelig mener at et hundeliv er like mye verdt som et menneskeliv så er det noe regelrett galt med deg.

Sitat av A-H Vis innlegg
Det som irriterer meg er at absolutt alle skal bry seg når en hund(eller ett hvilket som helst dyr) dør, men når tusenvis av blir drept i midtøsten så er det ingen som sier noe.
Vis hele sitatet...
Den diskusjonen tar vi ikke her. Men ja, det er sykt. Det er fordi folk har sett det på nyhetene hele livet og er lei av det. Folk bryr seg bare ikke. Antageligvis fordi det er så langt vekke og for mange handler det kanskje ubevisst om rase også.
Sist endret av Trezpazr; 8. august 2014 kl. 01:08.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Og der sluttet jeg å ta deg seriøst.. Hvis du virkelig mener at et hundeliv er like mye verdt som et menneskeliv så er det noe regelrett galt med deg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Det jeg sliter med å skjønne er hvorfor man kan bare skyte en hund og tenke at det er greit? Ja, jeg tenker mere om et menneskeliv, men et liv er faktisk et liv.

Sitat av transam Vis innlegg
http://www.nrk.no/trondelag/saueflok...hund-1.8020262

saken ble ikke oppklart...

Hunden var sikkert søt å

Loven sier båndtvang, å likevel går hunder løse...

folk kan si hva de vil, men loven er ikke til pynt.
Vis hele sitatet...
Så hvis du bryter loven så kan jeg skyte deg?
Sist endret av Seikatsu; 8. august 2014 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har sjøl avlivet sau som har blitt angrepet av bikkjer. Båndtvang er båndtvang så ha bikkja i bånd da....

I denne saken så kan man vel si at bonden har overreagere litt. Men samtidig så kan det som ser ut som uskyldig løping fra sauen faktisk være dødelig. En sau kan fort bli sprengt av å løpe. Og er bikkja inne på ett jordet så har sauebonden all rett til å avlive den da den er en trussel mot sauen

Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer.

Så som sauenabo, dyrevenn og hundeeier: det finnes ingen unnskyldning hold bikkja i bånd.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Har sjøl avlivet sau som har blitt angrepet av bikkjer. Båndtvang er båndtvang så ha bikkja i bånd da....

I denne saken så kan man vel si at bonden har overreagere litt. Men samtidig så kan det som ser ut som uskyldig løping fra sauen faktisk være dødelig. En sau kan fort bli sprengt av å løpe. Og er bikkja inne på ett jordet så har sauebonden all rett til å avlive den da den er en trussel mot sauen

Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer.

Så som sauenabo, dyrevenn og hundeeier: det finnes ingen unnskyldning hold bikkja i bånd.
Vis hele sitatet...
Har gjort min del på gård, med sau også, og dette slår meg bare som en triggerhappy fyr. Har mange ganger bare gått og jagd bort hunden. Var ikke spesielt vanskelig heller.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av lihku Vis innlegg
Bonden har gått langt over streken i dette tilfellet - men fy faen jeg er lei av krakilske hundeelskere som feks mener at:
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke hunder i det hele tatt. Jeg har ikke noe imot de, men jeg tror aldri jeg kunne fått meg hund. Liker katter bedre.

Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Og der sluttet jeg å ta deg seriøst.. Hvis du virkelig mener at et hundeliv er like mye verdt som et menneskeliv så er det noe regelrett galt med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å ta deg seriøs når du kan sitte der og leke gud og bestemme hvilke liv som er mest verdt. Som sagt, et liv er faktisk et liv, uansett om det er hund, katt, menneske eller mygg.
Fra nettsiden til Agder politidistrikt:

Avhengig av innholdet i den enkelte klage løses noe av dette med en telefon til hundeholderen mens det andre ganger gis skriftlig advarsel ihht Hundelovens bestemmelser om dette. I 2011 ble det opprettet 43 anmeldelser for brudd på Hundeloven i politidistriktet. Eksempler på slike saker er løse hunder som angriper andre hunder som holdes i bånd, hunder som angriper mennesker og hunder som har skadet/drept f.eks sau.
Vis hele sitatet...
Kilde: Husk båndtvang fra 1.april

Bonden har ikke håndtert saken i henhold til hvordan politiet håndterer slike saker.

I denne saken skulle hundeeier vært anmeldt for brudd på båndtvang.

TL;DR: både bonden og hundeeier har brutt loven, og hunden skulle aldri vært skutt.
Sist endret av Turbolego; 8. august 2014 kl. 01:27.
Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Har gjort min del på gård, med sau også, og dette slår meg bare som en triggerhappy fyr. Har mange ganger bare gått og jagd bort hunden. Var ikke spesielt vanskelig heller.
Vis hele sitatet...
Kan være enig med det. Men etter et par opplevelser på Hardangervidda så har jeg ikke mye til overs for de som slipper hundene sine i nærheten av husdyr.

Måtte slå til en hund med fiskestanga for å få den unna lammet den jagde. Bikkja sto og knurrer med ett blodig trynet og ville ikke gå før jeg klikka til med tuppen på stanga over snuta. Fant ti døde søyer og lam i området rundt. Bikkja ble skutt. Eier skulle bare la den løpe litt.

Bikkja ble skutt og eier tiltalt. Forsvaret var at han bare skulle lufte hunden litt. Midt i ett viktig beiteområde for sau og rein......
Sist endret av tearz83; 8. august 2014 kl. 01:34.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg klarer ikke å ta deg seriøs når du kan sitte der og leke gud og bestemme hvilke liv som er mest verdt. Som sagt, et liv er faktisk et liv, uansett om det er hund, katt, menneske eller mygg.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at det er like alvorlig å drepe en mygg som å drepe ett menneske? Selvfølgelig så er ett menneskeliv mer verdt enn livet til andre dyr. Å hevde noe annet blir bare tåpelig.
Sist endret av caperno; 8. august 2014 kl. 01:38.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Kan være enig med det. Men etter et par opplevelser på Hardangervidda så har jeg ikke mye til overs for de som slipper hundene sine i nærheten av husdyr.

Måtte slå til en hund med fiskestanga for å få den unna lammet den jagde. Bikkja sto og knurrer med ett blodig trynet og ville ikke gå før jeg klikka til med tuppen på stanga over snuta. Fant ti døde søyer og lam i området rundt. Bikkja ble skutt. Eier skulle bare la den løpe litt.

Bikkja ble skutt og eier tiltalt. Forsvaret var at han bare skulle lufte hunden litt. Midt i ett viktig beiteområde for sau og rein......
Vis hele sitatet...
Når den angriper sau og mere så skjønner jeg det, men denne saken er jo ikke i nærheten.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg klarer ikke å ta deg seriøs når du kan sitte der og leke gud og bestemme hvilke liv som er mest verdt. Som sagt, et liv er faktisk et liv, uansett om det er hund, katt, menneske eller mygg.
Vis hele sitatet...
Så du klasker ikke til når en mygg biter deg du da?
Skal begynne å skyte sau som beveger seg på hyttetomten min og driter overalt, dersom bonden ikke daglig kommer å rydder opp etter dyrene sine. Montere ku-fanger på bilen så jeg slipper å bremse når sauen går i veibanen.

På tide for bøndene å begynne å gjete dyrene sine. Ikke bare slippe de ut i naturen med en bjelle rundt halsen, enkelt å skjule seg for rovdyr da.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Så du klasker ikke til når en mygg biter deg du da?
Vis hele sitatet...
Mennesker knytter seg gjerne til dyr med et visst nivå av intelligens/bevissthet.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Så du klasker ikke til når en mygg biter deg du da?
Vis hele sitatet...
Da har jo strengt tatt myggen gått til angrep
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg sympatiserer egentlig ikke med noen, men hadde det vært min hund så hadde jeg nok personlig brent ned huset til bonden og knivstukket han mens han sov. Eventuelt tatt den største steinen jeg fant og knallet den i hodet hans til han var stein dau. Hvis han mener at han har lov å ta et liv fordi han føler at han er truet på noe vis så burde jeg også kunne det.

Jeg er ikke spesielt glad i hunder da, men generelt sett å avlive dyr på den måten uten å gi hundeeieren noen som helst form for advarsel er groteskt. Det var ikke sikkert at hundeeieren forsto at det var en privat eiendom han var på heller kanskje?

Så ja, jeg hadde tatt igjen med samme mynt. Mennesker er dyr, det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske, annet enn at vi er forskjellige dyreraser. For visse mennesker er det kanskje en forskjell, men i et makroperspektiv er det ikke noen som helst forskjeller på å drepe mennesker og hunder, eller andre dyr.
Vis hele sitatet...
Hva med sauene da? Hvis du hadde vært bonden, og en hund hadde drept en av sauene dine pga båndtvangene ikke ble holdt (som denne bonden hevder faktisk skjedde), sier du at du ville ha brent ned huset til hundeeieren og knivstukket han mens han sov? Da synes jeg heller at å skyte hunden er et bedre valg.
Sist endret av Grix; 8. august 2014 kl. 04:08.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
1000 mennesker samlet seg i kveld i et fakkeltog for å minnes hunden.
http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt...e#.U-P0C9kazCQ
Vis hele sitatet...
Hadde det vært 1000 som hadde møttes utafor gården med trusler om brenne ned eiendommen og lynsje bonden, ..da hadde det blitt rock n' roll og bygdeparty!! Kan tenke meg elgrifla/evt hagla i gården hadde blitt flittig brukt da.


Men helt seriøst så tror jeg ikke en slik inngrodd person (som jeg tror og påstår(!) at vedkommende er - derav den makabre nedskytingen av den stakkars forsvarsløse bikkja) tar innover seg saken på en konstruktiv måte. Han kommer til å stå på sitt, og si at han har rett, helt til det er puls igjen i gubben.

Derfor er en slik demonstrasjon, ihvertfall iflg meg, fånyttes.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. august 2014 kl. 06:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ialvik Vis innlegg
Skal begynne å skyte sau som beveger seg på hyttetomten min og driter overalt, dersom bonden ikke daglig kommer å rydder opp etter dyrene sine. Montere ku-fanger på bilen så jeg slipper å bremse når sauen går i veibanen.

På tide for bøndene å begynne å gjete dyrene sine. Ikke bare slippe de ut i naturen med en bjelle rundt halsen, enkelt å skjule seg for rovdyr da.
Vis hele sitatet...
Lykke til med det, etter noen år er hytta de grodd igjen. VG hadde for mindre en 1 uke siden noen bilder som viser hvorfor husdyr er viktig
Å skyte en hund skal helst være absolutt siste utvei. F.eks. hvis en hund jager en sau, så kan bonden skyte for å hindre at hunden faktisk skader sauen. Hvis hunden kverker en sau og deretter stikker av fra "åstedet" så gir ikke dette bonden rett til å skyte hunden så snart han får tak i den. Da skulle han heller ha anmeldt den som eier hunden. I tillegg kan han kreve å få hunden avlivet fordi den har skadet en av sauene hans..

En bonde har ikke automatisk rett til å skyte en hund, bare fordi den har angrepet en av sauene hans. Hunden skal fremdeles utgjøre en trussel mot dyrene hans, og avlivingen må være nødvendig for å avverge denne trusselen. Hvis en hund sitter stille og rolig ved siden av sin eier, så er det selvfølgelig ikke nødvendig å skyte den uten å forsøke andre løsninger først...
Føler egentlig ingen sympati for noen av partene.

Hundeeier burde vært klar over (om ikke han var det allerede) risikoen med å ha bikkja løs. Alle hundeeiere burde være fullstendig klar over den loven som gir bonden "rett" til å avlive dyr på sin egen eiendom og som han anser som en trussel.

Når det er sagt føler jeg også at bonden har gjort en grov feilvurdering i første omgang, han kunne skutt mot bikkja, men da foran og bak et par ganger slik at bikkja måtte snu to ganger og dermed vært livredd.

Hadde bikkja fortsatt ikke lært hadde jeg skutt sjøl, uten tvil. Jeg fikser ikke folk som bare "antar" at det er greit å sleppe dyra sin løs på den måten uten at det får konsekvenser, bonden beskytter bare livs-næringen sin, og det støtter jeg fullt ut.



Derimot fatter jeg ikke all hatet og stå-heiet som har oppstått på sosiale-mediaer i etterkant. What the hell? Det er en HUND!

Dett er forøvrig hat, tid, og energi vi kunne brukt på å forandre landet til noe positivt på en annen måte.. Ord blir fattige når jeg tenker på hva folk sløser bort tida si på. Uff
Sist endret av Beecher; 8. august 2014 kl. 10:10. Grunn: Endret formulering
Sitat av Beecher Vis innlegg
Derimot fatter jeg ikke all hatet og stå-heiet som har oppstått på sosiale-mediaer i etterkant. What the hell? Det er en HUND!

Dett er forøvrig hat, tid, og energi vi kunne brukt på å forandre landet til noe positivt på en annen måte.. Ord blir fattige når jeg tenker på hva folk sløser bort tida si på. Uff
Vis hele sitatet...
Det er ikke uten grunn at hunder har fått tilnavnet menneskets beste venn. Alle som har hatt et kjæledyr opp gjennom sin oppvekst, enten det er kanin, hund, katt eller hamster vet at det er lett å bli knyttet til de små søte dyrene som viser enorm tillit til sin eier (ivertfall hund og katt). Så når noe som dette skjer og det legges ut på hysteriske medier som Facebook så må jo folk reagere på denne måten for å vise at de er gode personer og ikke sånn som den heslige bonden.

Så det er derfor du er her å sløser bort tiden din på akkurat den samme saken når du tydeligvis kunne vært ute å gjort verden til et bedre sted?
Sist endret av Anoman; 8. august 2014 kl. 12:00.
"Det er ikke uten grunn at hunder har fått tilnavnet menneskets beste venn. Alle som har hatt et kjæledyr opp gjennom sin oppvekst, enten det er kanin, hund, katt eller hamster vet at det er lett å bli knyttet til de små søte dyrene som viser enorm tillit til sin eier (ivertfall hund og katt). Så når noe som dette skjer og det legges ut på hysteriske medier som Facebook så må jo folk reagere på denne måten for å vise at de er gode personer og ikke sånn som den heslige bonden."
Vis hele sitatet...
Hunden er ikke din beste venn dersom du slipper den løs i et område med beitedyr. Faen jeg blir så forbanna på slike folk som driter i skjebnen til dyrene sine! Det er som å la ungen din leke på motorveien. Omsorgssvikt.

"Så ja, jeg hadde tatt igjen med samme mynt. Mennesker er dyr, det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske, annet enn at vi er forskjellige dyreraser. For visse mennesker er det kanskje en forskjell, men i et makroperspektiv er det ikke noen som helst forskjeller på å drepe mennesker og hunder, eller andre dyr."
Vis hele sitatet...
Våkn opp! Forstår du ikke hva du selv sier? Du prater om at det er synd å drepe dyr, så hva er verst:

1 Drepe et dyr for å redde dine egne dyr

2 Drepe andre sine dyr med ditt eget fordi du syntes det er en slik deilig dag og folk skal faen ikke fortelle meg at hunden skal i bånd

Jeg har hatt hund hele livet og jeg hadde ALDRI sluppet den løs med beitende dyr. Det er ikke sikkert det var rett av bonden å skyte, men faen for en idiot den hundeeieren må være!
jeg har en border collie, som er noen månder eldre enn den som ble skutt.
disse hundene er avlet opp til å gjete, ikke angripe og drepe sau. Dette burde en sauebonde vite.
med litt trening så gjeter ikke disse hundene i det hele tatt heller.

i værste fall så kunne bonden smelt av et varselskudd.

for tøffe er de ikke, hvertfall ikke en liten tass på 1 år..

sau/fårikål < hund/familiemedlem.
Sitat av Snubbelfot Vis innlegg
Hunden er ikke din beste venn dersom du slipper den løs i et område med beitedyr. Faen jeg blir så forbanna på slike folk som driter i skjebnen til dyrene sine! Det er som å la ungen din leke på motorveien. Omsorgssvikt.
Vis hele sitatet...
Trekk pusten og les innleggene skikkelig før du drar forhastede konklusjoner er du snill. Jeg kritiserte ingen i innlegget, jeg svarte på en persons mening om at "det er en hund, gjør det noe?" Som om det var en flue bonden valgte å ta livet av.

Ja, det er omsorgssvikt, og det er helt klart at i denne saken (om det vi vet fra media stemmer) har begge parter oppført seg galt og begge er delvis skyldig i det som hendte.
Jeg lever på gård selv og har blandt annet sau, jeg kan si med en gang at hvis det ikke er noen annen mulighet for og få stoppet en hund som løper etter sauene en og skyte den... ja, så skyter jeg den hunden. En død sau er et ganske stort tap i inntekt for bonden, spesielt på småbruk. En død hund er ikke tapt inntekt for en vanlig hundeeier.

Husk at dette er levebrødet til bonden! Men, det skal være sagt at og skyte en hund er aller siste utvei. Bonden i denne saken har nok sansynligvis vært litt for kjapp når det kom til og ty til rifla...
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva med sauene da? Hvis du hadde vært bonden, og en hund hadde drept en av sauene dine pga båndtvangene ikke ble holdt (som denne bonden hevder faktisk skjedde),
Vis hele sitatet...
Bonden hevder dette etter at han har drept med våpen. Ikke uvanlig å høre slike ting fra mordere, enten de har drept menneske eller dyr.

Skal bare nevne at border collie er en gjeterhund. Instinktene deres tennes med en gang de ser sau eller andre flokker med dyr, til og med menneskebarn.
ref: søstera mi sine bikkjer & wiki.

Sitat av Snipart Vis innlegg
En død sau er et ganske stort tap i inntekt for bonden, spesielt på småbruk. En død hund er ikke tapt inntekt for en vanlig hundeeier.
Vis hele sitatet...
Så da er det avgjort. Skyt dyra til folk som ikke driver kommersielt.
Sist endret av Beis; 8. august 2014 kl. 14:26.
Kan virke som om det i denne saken er snakk om en bonde som har totalt overreagert og gått langt over streken. Hvis anklagene stemmer så burde han straffes, men når det er sagt må jeg si at jeg blir så utrolig oppgitt og lattermild av alle hundeeierene der ute, skjerp dere. Folk snakker faktisk om at det burde være båndtvang på sauer og haha. Og Lars Monsen oppe i hele det her, fullstendig latterlig.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva med sauene da? Hvis du hadde vært bonden, og en hund hadde drept en av sauene dine pga båndtvangene ikke ble holdt (som denne bonden hevder faktisk skjedde), sier du at du ville ha brent ned huset til hundeeieren og knivstukket han mens han sov? Da synes jeg heller at å skyte hunden er et bedre valg.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest hele rapporten om det som skjedde, men er det noe bevis på at hunden drepte en sau? Og at det var akkurat den hunden som gjorde det?
Sitat av Beis Vis innlegg
Bonden hevder dette etter at han har drept med våpen. Ikke uvanlig å høre slike ting fra mordere, enten de har drept menneske eller dyr.
Vis hele sitatet...
Synes du skal være litt forsiktig med å dømme om han lyger eller ikke når du ikke vet et fnugg om saken bortsett fra det som står i denne (ganske ensidige) avisartikkelen.

Sitat av Beis Vis innlegg
Skal bare nevne at border collie er en gjeterhund. Instinktene deres tennes med en gang de ser sau eller andre flokker med dyr, til og med menneskebarn.
ref: søstera mi sine bikkjer & wiki.
Vis hele sitatet...
Og det gjør liksom saken bedre? Enda mer grunn til at eieren burde holdt han i bånd.

Sitat av Sevensteps
Har ikke lest hele rapporten om det som skjedde, men er det noe bevis på at hunden drepte en sau? Og at det var akkurat den hunden som gjorde det?
Vis hele sitatet...
En sau var visstnok blitt drept, i såfall burde det være en lett sak å finne ut om det var denne hunden som gjorde det eller ikke. Bonden har anmeldt saken han også, tviler på at hadde gjort det hvis han ikke har et fnugg av bevis. Uansett er det retten sin jobb å dømme skyld, ikke vår.
Sist endret av Grix; 8. august 2014 kl. 19:29.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
1000 mennesker samlet seg i kveld i et fakkeltog for å minnes hunden.
http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt...e#.U-P0C9kazCQ
Vis hele sitatet...
Dette er det som irriterer meg mest med hele saken.

Det er i utgangspunktet ikke noe galt i denne minnemarkeringen, men den sier litt om våre prioriteringer med tanke på alt annet som skjer i verden.
Jeg lar meg forundre over at sånne psykopater får lov til å beholde våpen i vårt land. At ikke politiet umiddelbart har konfiskert skytevåpenet (våpnene) forundrer meg når bonden uttaler at han gjerne gjør dette igjen!
Som det framgår av beskrivelsen til bonden har han brutt flere paragrafer i våpenloven og bør selvsagt ikke ha tilgang til våpen før saken har blitt avklart i rettsapparatet.
Jeg hadde ALDRI turt å gjøre noe i nærheten av hva bonden har gjort i frykt for å miste egne våpen!
(Er forøvrig nasjonal dommer i NSF og har faktisk god kompetanse på våpenloven og forskriftene.)
Denne saken er jo klokkeklar. Bonden kan ikke påberope seg nødverge siden hunden ikke utgjorde en fare for sauen i det bonden skjøt, jamfør både eierens og bondens forklaringer til media, og han hadde heller ikke forsøkt å oppta hunden på vanlig vis først, noe han er forpliktet til. Man kan heller ikke avlive hunden på stedet med mindre det ikke lar seg gjøre å få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, og ingenting tyder på at han forsøkte å kontakte politiet. Loven påpeker også at man ikke kan gå lenger i nødverge enn det som er absolutt nødvendig for å avverge situasjonen, og å avlive eller skade hunden er kun lov dersom situasjonen ikke kan avverges på annen måte. I tillegg skadeskjøt han hunden først, noe som må sies å ha avverget (ikke-) situasjonen med god margin, samtidig som skadeskytingen lovmessig forplikter bonden til å gjøre det han kan for å hjelpe den, mens han i stedet skjøt den en gang til og drepte den på stedet. Odelstingsproposisjon 48 sier også følgende, som kommentar til hundeloven:

[D]epartementet ønsker å begrense adgangen til avliving av hund som går løs, til situasjoner der den konkrete løse hunden utgjør en konkret skaderisiko for folk eller dyr som nevnt i lovutkastet § 7 tredje ledd. Slik avliving bør bare kunne skje der risikoen er vedvarende, altså ikke f.eks. hvis hunden bare under en kort løpetur bort fra eieren utgjør en risiko f.eks. for sauer i området. Vedvarende risiko vil f.eks. foreligge der en ukjent hund av en type som man erfaringsmessig må regne med kan gå løs på beitedyr, eller en fra før kjent farlig hund, er observert løs i et beiteområde så lenge at man må regne med at den er kommet bort fra eieren. Hunden bør da kunne avlives på stedet, dersom den ikke lar seg ta opp.
Vis hele sitatet...
(Mine uthevinger.)

Hvorvidt hunden hadde slitt seg eller eieren ikke overholdt båndtvangen er fullstendig irrelevant for bondens anledning til å handle i nødverge, så manglende overholdelse av båndtvang kan ikke brukes som forsvar for bondens handlinger.

Sitat av SveinKB Vis innlegg
Det er i utgangspunktet ikke noe galt i denne minnemarkeringen, men den sier litt om våre prioriteringer med tanke på alt annet som skjer i verden.
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, men mange er i stand til å engasjere seg i flere saker samtidig. Både Midtøsten og dyremishandling. Helt sprøtt.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Trekk pusten og les innleggene skikkelig før du drar forhastede konklusjoner er du snill. Jeg kritiserte ingen i innlegget, jeg svarte på en persons mening om at "det er en hund, gjør det noe?" Som om det var en flue bonden valgte å ta livet av.

Ja, det er omsorgssvikt, og det er helt klart at i denne saken (om det vi vet fra media stemmer) har begge parter oppført seg galt og begge er delvis skyldig i det som hendte.
Vis hele sitatet...
Ja der gikk jeg på ræv så det sang, jeg valgte din kommentar tilfeldig som et utganspunkt for det jeg hadde tenkt å si, først etter at jeg hadde publisert leste jeg mellom linjene og oppfattet det du sa, men da måtte jeg galoppere på jobb så hadde ikke tid til å endre innlegget mitt. Beklager!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Folkens. Ta eit steg tilbake.

Om du vil opplyse om at X aldri har vakse opp med husdyr Y - ok. Fint. Det er ikkje spørsmålet her. Sauer og hunder er begge høgareståande pattedyr, og ein diskusjon om kva for eit av dei som er mest verdt bør vere særdeles godt begrunna. Med langt meir enn 'du har åpenbart aldri hatt hund'.

Om du vil opplyse om at ein av partane bør brenne i helvete e.l. så kan du og ta eit pent steg tilbake, og vurdere eige karriereval. Hugs fakta her:
-Bonden hevder at hunden aktivt sprang etter sauer, og at han skaut for å forsvare husdyr.
-Hundeeigar hevder det ikkje var tilfelle.
Det er det som er offentleg kjent så langt. Ikkje noko av det gjev oss grunnlag til å demonisere nokon av partane på den måten ein del ser ut til å ville gjere. Hald deg for god til personangrep på begge. Å påstå at dei handla feil? For all del. Men personangrep? Neitakk.
Sitat av Snipart Vis innlegg
En død sau er et ganske stort tap i inntekt for bonden, spesielt på småbruk. En død hund er ikke tapt inntekt for en vanlig hundeeier.
Vis hele sitatet...
En død Border Collie er rundt 10 000kr tapt for hundeeieren, for å være virkelig pirkete.
Er jo derimot ett stort "emosjonelt tap" for eieren. Det er jo nesten som å miste ett barn.

Synes bonden har overreagert til de grader, men kan jo selvfølgelig ikke sette noe standpunkt når saken fortsatt står uavklart.
Sist endret av Lacertosus; 9. august 2014 kl. 01:59.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Har sjøl avlivet sau som har blitt angrepet av bikkjer. Båndtvang er båndtvang så ha bikkja i bånd da....

I denne saken så kan man vel si at bonden har overreagere litt. Men samtidig så kan det som ser ut som uskyldig løping fra sauen faktisk være dødelig. En sau kan fort bli sprengt av å løpe. Og er bikkja inne på ett jordet så har sauebonden all rett til å avlive den da den er en trussel mot sauen

Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer.

Så som sauenabo, dyrevenn og hundeeier: det finnes ingen unnskyldning hold bikkja i bånd.
Vis hele sitatet...
Men hvilket mønster er det som går igjen i hunder som leker/torturerer f.eks. sauer? For nå er det jo langt ifra alle hunderaser og hunder generelt som kunne funnet på å behandle en sau sånn, spesielt uten å ha blitt psykisk ødelagt.

Bare ser for meg de stereotypiske "tøffe" utskudda av noen mennesker som skal ha en blodig vaktbikkje. Takket været dem har jeg litt skrekk for ukjente hunder pga. dårlig erfaring. Må være enkelte hunderaser med kobling til eiers oppdragelse som skiller seg ut i sånne saker?

"Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer."

Det fikk meg litt til å tenke for å si det sånn, er jo sant i tilfeller hvor hunden først gjør noe slemt for å si det sånn.
Dette blir synsing ifra min side, men bonden har jo tatt det valget om å hente våpen og skyte, og de sauebøndene jeg kjenner, har ikke hagla stående ved kjøkkenbordet for å si det sånn. Folk flest har våpen låst inne i et skap, som oftest uladet. Klarer ikke å helt å skjønne hvorfor bonden skal bruke tid på å låse ut våpen, finne frem ammunisjon, lade våpenet, og gå ut å rette siktet mot hunden, i hvertfall ikke før han hadde prøvd andre tiltak for å få hunden bort i fra saueflokken. Antagelig har hunden sett sauene, blitt opphisset, og ville leke, og de her som har hund, vet at en opphisset hund som vil leke, ofte ikke er enkel å få kontroll på. Og som nabo av en sauebonde vet jeg at sau som blir skremt og oppskaket, kan bli "uvel" i ettertid av brå aktivitet i en ellers slapp hverdag, som også kan ha vært bondens tanke bak å hente våpen.

Dette er som sagt synsing fra min side, og som nevnt tidligere i tråden burde det uansett vært avfyrt varselskudd først, jeg støtter heller ikke bondens valg om å drepe hunden, selv om han hevder at den har tatt livet av sau tidligere, det blir synsing og kort tenkt fra hans side.
Sitat av slashdot Vis innlegg
-Bonden hevder at hunden aktivt sprang etter sauer, og at han skaut for å forsvare husdyr.
Vis hele sitatet...
Bonden hevder at han hadde sett hunden jage sauer, og at han dro ned, gjenkjente hunden og skjøt den. Ut fra hva han sier virker det veldig tvilsomt at hunden aktivt sprang etter sauer i det bonden ankom stedet. "Jeg var ikke i tvil om at det var den hunden …" er en merkelig uttalelse om den fortsatt jagde sauer da han skjøt.
Nå er det vel heller ikke lov å frakte skarpt våpen på en firehjuling/ATV..
Tror bonden skulle sette ett eksempel foran hele bygda, og var klar over å skyte en hund ville ikke få så store konsekvenser, men det ville vekke nok oppmerksomhet mot båndtvang på gårder eller i nærheten av sauene.

Kan noen forklarer hvordan en sau løper seg ihjel?
Løper til hjertet gir etter?
Vet at dette kanskje er vanskelig å tro for folk flest, men dyrene man finner på gårder er det ikke naturen som har avlet frem. De er avlet frem i generasjoner med de ulempene det medfører.. Hvis man er virkelig imot genmodifisert mat så finnes det ikke kjøtt på markedet du kan spise med god samvittighet, for alt er avlet frem og dermed genmodifisert (som igjen ikke er farlig, skummelt eller noe gale med)..
Trist sak.

Hadde selv aldri latt mine hunder løpe løse der jeg ikke følte det var trygt og riktig.

Bonden bør skamme seg da han burde gitt advarsler først. Hadde det faktisk gått så langt at han måtte brenne av et skudd, så burde dette klart vært varselskudd.

Hadde noen skutt bikkja mi foran meg hadde jeg nok ikke klart å skilke på rett og galt lenger.

Hvordan kan vi håpe på fred i verden?

Du kan bare se på USA også, hvor politiet dreper haugevis av hunder de føler opptrer truende. Vil tro dette bare handler om det dømmende hundebildet vi har nå i verden. Hvis en liten terrier kommer logrende, løpende med tunga ut tviler jeg på at mange skyter. Kommer det en relativ stor mastiff eller pitbull skyter de i selvforsvar.

Jeg syntes dette er så feil.

"In the ’70s they blamed Dobermans, in the ’80s they blamed German Shepherds, in the ’90s they blamed Rottweilers. Now they blame the Pit Bull. When will they blame the humans?"

Sporet av på slutten her, alt i alt; dårlig avgjørelse av bonden. En sjel på 13 måneder er vekk.


heartslava.
tror det er ganske klart hunden var langt unna eier, tror ikke bonden hadde tatt risiko med å skyte hvis han kunne treffe et menneske. (kanskje han driter langt i fyren som går rundt i tights og slipper bikkja løs, men med tanke på straff). og om bikkja faktisk var i nærheten av fyren, tror jeg også artikellen hadde vært anderledes, altså at fyren var livredd, og trodde han skulle dø selv,
Utøya flashback etc.
Sist endret av DrOctagon; 9. august 2014 kl. 14:16.
Har hatt bikkje iunder mitt oppsyn som jagde og var bortpå en sau. Ikke bra. Kommer aldri til å skje igjen. Lot bikkja leke med de andre hundene på gården pågrunn av lavt jaktinstinkt, og min tiltro til dyret. Det som er viktig er å huske på at det er dyr her er snakk om. Bondon var i meg og fortalte at neste gang kom hagla frem. Jeg i kampens hete, panikk og kjærlighet til hunden, forklarte rolig at det ville jo være greit om døtrene hans voks om med en far òg, ikke bare en mor. Situasjonen roet seg jo kraftig når adrenalinet sank og man fikk assesert situasjonen.

Har et veldigi greit forhold til mr. og mrs. bonde idag, jobbet for de seinest forrige uke. Alle slike situasjoner kan avverges, på forhånd. Jeg var litt klønete den dagen, men jeg lærte noe. Og i ettertid har jeg fint styrt klar slike konflikter.-)
Sitat av transam Vis innlegg

folk kan si hva de vil, men loven er ikke til pynt.
Vis hele sitatet...
Jfr. Hundeloven:

[COLOR="Green"]§ 15.Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i
båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av
grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller
noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å
oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan
vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.
(min utheving)
[/COLOR]

Dersom det er riktig det hundeeieren forteller til avisene, ser det ut
som om bonden her har tatt noen "snarveier" når det gjelder vurdering
av situasjonen. Han burde jo helt klart anmodet hundeeier om å ta hånd
om hunden før han la an og skjøt. Det fremgår verken av bondens eller
hundeeierens uttalelser at dette skjedde.

Man skulle jo i utgangspunktet likevel tro at en som går tur med hund i
nærheten av beitende sau, ville holde et visst øye med hunden.

Virker litt merkelig at den ikke ble holdt i bånd der. En hundeeier bør
kjenne dyrets instinkter uansett hvor godt dressert det er.