Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 15106
Kom innpå en ganske interessant problemstilling i diskusjonen her, så i stedet for å hicjacke viser jeg litt god forumskikk og lager en ny tråd.

Veldig mange har sterke meninger om A4-livet, og så og si alle har vel tatt stilling til om det er hva de ønsker livet sitt skal være.

Enda motsetningene er mange så prøver jeg å generalisere et par ting jeg regner med at vi kan si oss enige i:

- Jo yngre utvalg av befolkningen en tar, jo større andel vil være negativ til A4-liv.
- Jo eldre utvalg av befolkningen en tar, jo større andel vil være i et A4-liv.
- A4-liv impliserer struktur og rutiner, noe som gjør at en på generelt grunnlag kan si dette er det beste miljøet for oppdragelse av barn.

Kjedelig, enkelt og deprimerende er klassiske definisjoner av dem som kritiserer et A4-liv.

Økonomi, jobb, materielle goder og familiefokus er vel de vanligste incentivene for å leve A4-liv. Samtidig er samfunnet i stor grad definert av og tilpasset til nettopp A4-livene.

Så hva er det som gjør at folk sklir vekk fra sin A4-"fobi" og rett inn i et A4-liv i løpet av bare noen år?

Er det slik som mozzie hevdet i tråden jeg viser til - at A4 er den enkleste løsningen? Presses folk inn i et A4-liv på grunn av manglende evne til å leve et annet liv og en ettergivelse pga samfunnets forventninger?

Eller er det mer i overensstemmelse med min påstand, at A4-livet er noe å strebe etter og for de fleste den beste løsningen for et lykkelig liv? Og at kritikken av A4-livet først og fremst kommer fra dem som aldri har levd A4-livet?

Min personlige oppfatning er at A4-livet egentlig er langt mer krevende enn de fleste alternativer. I A4-livet stilles det forventninger; du skal gjerne tilegne deg en utdanning før du hver dag må møte på jobb og prestere som forventet. Med familie kommer alle de praktiske gjøremålene, men også mer krevende utfordringer i form av beslutninger rundt barneoppdragelse osv. Avgjørelser må gjerne tas med partneren, og alle de inkluderte må tas hensyn til. Ikke særlig spennende så langt. Men med A4-livet kommer også midlene og mulighetene til å gjøre mye som ikke oppnås ved å leve "alternativt". Alt fra hytteturer for de som liker det, til motorsykkelturer med kompiser for de som liker det. (A4-livet trenger selvfølgelig ikke bety at du ikke kan ha individuelle hobbyer og ønsker, du får bare ikke dyrket dem i like stor grad.)

Slik jeg ser det er det mange alternativer av A4-livet som virker helt grusomme, eksempelvis den klassiske "tøffelhelt"-tilværelsen. Men en kan også være alene som A4-menneske og utelukkende dyrke sine egne prosjekter. Det går vel litt på definisjonen av hva et A4-liv er.

På den andre siden har du de som ikke innfinner seg etter samfunnets spilleregler. Definisjonen er litt vagere her, siden du har alt fra backpackere til junkier og sofaslitende NAV-ere. Men for diskusjonens skyld kan vi vel droppe astronauter og eventyrere og forholde oss til det som er aktuelle alternativer for norsk ungdom.

Har disse tatt et valg om ikke å delta i et system de ikke liker på en måte de ikke liker? ELler har disse distansert seg fra noe de ikke har klart å oppnå? "jeg får ikke sjokolade så jeg vil ikke ha sjokolade"?
True phreak.
Jeg var en anti-konformist da jeg var yngre. Jeg skjønte virkelig ikke poenget med alt sammen, og hadde bare lyst til å leve på loffen. Etterhvert som jeg ble eldre begynte jeg å se verdien i utdanning, og ble interessert i å ta en, og det er som du sier: A4-livet er ikke den enkleste livsstilen av de to, ei heller er det kjedelig. Jeg har stor forståelse for at enkelte ønsker å reise rundt i verden og være en fri sjel, men har forstått for lenge siden at det ikke er for meg. Jeg hadde blitt altfor rastløs av å leve slik.

Jeg tror helt ærlig det er mye som du sier; at mennesker tar avstand fra en slik type livsstil fordi det er noe de ikke orker å strekke seg etter. "Jaget" krever mye innsats, ikke alle har det i seg.
For de som faller utenfor A4 livet er nok årsaken individuell. Noen orker ikke samfunnets press, prestisje, vellykkethet og stadig jag etter mer og mer materielle goder og kostbare ferieturer til 5 stjernes hoteller i turistparadiser.

Andre har kanskje baggasje som gjør at de ikke takler A4 liv, hverken det monotone i det eller kravene til å leve innenfor stramme rammer som arbeidstid, prestasjonskrav etc. Eller bare det å være tett innpå andre mennesker hver eneste dag.

Noen har kanskje psykiske sår, andre tar kanskje beslutningen om å leve et alternativ liv fordi de ikke kan akseptere at andre skal diktere dem og styre hverdagen dems.

Ja jeg tror nok noen har valgt å "gi opp" fordi de ikke klarer å innfri eller de føler det slik. Hvorfor skal folk leve i et helvete hver bidige dag om de ikke fikser det? Og er egentlig årsaken viktig? Om du spør 100 personer som lever et liv langt unna A4 tilværelsen så tenker jeg du vil få like mange svar på hvorfor de lever slik de gjør. Og noen vil nok ikke en gang kunne gi noe svar.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg kan godt forstå at mange unge ikke ønsker et A4 liv når de enda er unge. Det er nok kult å oppleve ting og det er nok kjipt å være pappa når mange andre er i den perioden av livet hvor de reiser og lever mer bekymringsløst. I førtiårsalderen, derimot, når alle andre er opptatt med å være foreldre, er det nok ikke like kult å være en "fri sjel".
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For de som faller utenfor A4 livet er nok årsaken individuell. Noen orker ikke samfunnets press, prestisje, vellykkethet og stadig jag etter mer og mer materielle goder og kostbare ferieturer til 5 stjernes hoteller i turistparadiser.
Vis hele sitatet...
Innertier.

Jeg ser på den enkelte A4 familie som en bitteliten strukturert del i det enorme forbruksmaskineriet, hvor den egentlige grunnen for 8-4 + overtid er at vi skal jobbe mest mulig for å tjene nok til å bruke mest mulig. Resultatet av dette er tidsklemme, nervøse unger i barnehagen i 1-års alder som heller burde vært hjemme med mor, utbrente voksne, økning i somatiske plager og stressrelaterte lidelser etc.

Alt dette for at vi effektivt skal holde i gang den hellige gral, en vekstbasert økonomi. Ola og Kari føyer seg pent og tenker "Jaja, siden alle andre gjør det så må vel vi også".

Det er jeg ikke interessert i å delta i av en rekke grunner. Derfor har jeg og dama bevisst lagt opp til en billig livsstil. Billig og strategisk plassert hus på landet og strukturert forbruk med vekt på secondhand og gjenbruk. Vi har en unge på vei nå og har regnet på at vi begge fint kan velge å være i en 50% stilling når den kommer og fortsatt ha en økonomi til å trives med. I forhold til en familie i etableringsfasen i Oslo tjener vi selvfølgelig dårlig, men samtidig har vi ikke i nærheten av den gjelden nevnte familie setter seg i for et rekkehus på Nordstrand. Man kan kanskje si litt flåsete at dette er et A3-liv grunnet den ekstra plassen for personlig utfoldelse vi skaper oss. Jeg får betydelig bedre tid til å følge opp hobbyer som meditasjon, litteratur og politikk samtidig som jeg kan unne meg "goder" som å ha barn. Karriere blir imidlertid i stor grad ofret uten at det plager meg nevneverdig.

Det er imidlertid viktig å ikke være kategorisk på dette. Jeg har arbeidsnarkomane venner som uten tvil får mest livskvalitet ut av å jobbe 70 timer i uka, og det bør de få fortsette med. Problemet oppstår når ideen om det suksessfulle menneske modelleres ut fra disse og påvirker rammen til den store majoriteten.
Sist endret av Apraksin; 1. juni 2014 kl. 11:58.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Takk for denne tråden!!

Apraksin: Det høres fantastisk ut. Godt skrevet innlegg!

Det finnes i hvert fall dem som aldri var ment for noe a4-liv. Les Ingstad og bli inspirert!! For min egen del kan jeg si at vandringene jeg har vært på har gitt meg mye mer enn det meste i mitt a4-liv. Det handler om å tørre å la nesten alt ligge hjemme og dra ut for å utforske verden. Når jeg gjorde det gikk det opp mye for meg...
Sist endret av alltidvandrer; 1. juni 2014 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er en av disse som har droppet ut av skolen utallige ganger og i stedet søkt alt som får whiskey-drikkende dresskledde gamle grinebitere til å riste av sinne. Systemet har brukt enorme ressurser de siste ti årene på kun meg og bare meg, og det for at jeg ikke skal gjøre noe så umoralsk som å droppe ut av skolen og arbeidslivets Sanne Vei. Det på tross av at jeg alltid har snakket direkte fra min indre natur om at dette jaget er noe jeg ikke kommer til å velge om jeg så måtte gå i døden. Det hevdes at sånne som meg er en byrde for samfunnet. Ja, vi er definitivt en byrde for den materialistiske delen av samfunnet som aldri slutter å overraske med sin kalde mangel på menneskeverd – og ingen ting gleder meg mer enn å få være en del av den byrden. Perspektivene mine er hevet og det jeg gjør ser jeg ut ifra naturen og jordklodens perspektiv – ikke perspektivene til et samfunn som vokser på bekostning av planter, dyr og menneskers helse.

Dette handler ikke nødvendigvis om at man heller har lyst til å reise ned til Tulliluttistan for å mate sin kulturelt utsultede hjerne med nye inntrykk og opplevelser. Selv får jeg grøssninger av den slags. Jeg har alltid vært en gammel mann på innsiden og ønsker meg kun et rolig liv i fredelige, naturlige omgivelser med en kone som er like gal i hauet.

Forresten var jeg blant de aller skarpeste i klassen på barneskolen og leste vitenskapsmagasiner og bedrev naturforskning over en lav sko. Allikevel var min glade genuine barndomsdrøm at skolen skulle brenne til bare grunnmuren sto igjen. I dag blir jeg sett på som en kriminell og et problembarn fordi jeg hele mitt korte liv modig har stått fast ved min egen intuisjon om hva som er riktig for meg. Det sier seg selv at noe riv ruskende galt i systemet og vårt kollektive samfunnssyn etter måten veldig oppegående, naturlige mennesker blir møtt på. For fra planetens sitt ståsted er vi gull verdt. Det kan virke som om det i høyt tempo blir flere av oss. Om det er på grunn av mystiske krefter utenfra eller stadig strammere linjer i maskineriet kan man jo spørre seg om. Jeg vil uansett vende meg mot et mer tilbaketrukket og bærekraftig liv der jeg fortsetter å snakke åpent og freidig om bevissthet, frihet og fleinsopp.
Uansett hvor mye du misliker A4-livet, så er det vanskelig å unngå det når man får barn, studerer, eller har krevende jobber. Det å få barn var vel det som tvang meg til å leve, om ikke helt, iallefall mer A4 enn tidligere.
Man må opp med unga, komme seg til barnehagen, tjene penger/studere, tilbake til barnehagen, vaske hus og lage mat, og så blir det gjerne rett i seng tidlig på kvelden.
man virkelig VELGE imellom et A4-liv og et ikkekonformt liv der man er med på og gjør masse kule ting som virkelig får opp livskvaliteten ?

Jeg mener; fullfør utdanning og få deg en morsom jobb du tjener greit med penger på, slik at du får muligheter til å gjøre enda morsommere ting i fritida di. Dette bør være fullt mulig i dagens Norge.
Eneste problemet jeg ser her er ultrakonforme mennesker, i særlig grad kvinnfolk i voksen alder, men også menn, som ønsker å ha en partner som er mest mulig perfekt for å framstå som mest mulig vellykkede for andre. De sprer dette rundt seg og retter en ekkel mistenksomhet mot andre som ikke vil leve på samme måten.


....En annen ting: dette viser vel egentlig at vi i dagens Vestlige vekstbaserte økonomi og samfunn, speiselt i land som Sverige og Norge, egentlig ikke har noen kultur.. Enig med KreaDep, vi har en kulturelt utsultet hjerne. Hva er egentlig kulturen vår? A jobbe som stressa idioter fra 08 til 16, deretter trene, spise litt sushi og proteinbarer, for så å sitte og se på TVserier om Afrika og Søramerika resten av kvelden? Grøss og fysj...
Dette er noe som kommer til å få dype følger for vår vestlige levemåte tror jeg. Hvis vi deretter ser litt større på det så er det ikke rart Vesten mister mer og mer makt i verden idag. Resten av verden ser positivt på vår teknologi, men ikke annet.


Ellers; Tøffetom takk for tråden! Aprakasin og orph, bra innlegg,men jeg legger meg et sted imellom dere. Som sagt i første setning, jeg ser verdien i utdanning og jobb og mener absolutt ikke at man velge. Men man skal kunne velge å bli lykkelig! Altfor få er det den dag i dag.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juni 2014 kl. 19:14.
Har et spørsmål til deg KreaDep som kommer litt lenger nede. Om du vil la være å leve et A4 liv har jeg full foståelse for det.

Har selv jobbet 100% som foskalingssnekker i 7 år, men ble drit lei. Studerer nå lyd og musikkproduksjon og håper jeg kan klare å tjene noen penger på det etterpå, men må kanskje ha en deltidsjobb på si, da de færreste klarer å leve av det.

Tilbake til spørsmålene. Du sier staten har brukt enorme resurser på deg. Vil det si at du mottar trygd? I såfall mister jeg respekten for deg, i og med at som du sier så er du en oppegående og smart person. Ikke missforstå meg, jeg er sosialist og synes absolutt det som ikke er i stand til å jobbe skal få trygd. Men synes de som er oppegående bør enten jobbe, eller om de vil leve så lang ifra et A4 liv som mulig bør klare seg uten trygd. Ja samfunnet er materalistisk, men om man skal ha et hus med strøm og alt det der, er en faktisk nødt til å tjene penger. Blir for dumt å si at man skal distansere seg fra samfunnet bare fordi man ikke gidder å jobbe. Norge er en av de få landene i værden det går an, og jeg er veldig glad for velferden vi har. Men skal man la være å leve i et materalistisk samfunn, bør man klare seg på det naturen har å tilby.

Skulle faktisk ønske jeg var født som indianer en eller annen plass, men har vendt meg til de materielle tingene her i Norge, så kunne ikke ha prøvd å flytte til en indianerstamme om det var mulig. Vil heller prøve tjene penger på noe jeg liker og hvis ikke det går, må jeg finne en jobb og heller prøve å jobbe mist mulig. Men skal en være realistisk så er en nødt til å leve i det samfunnet vi er i, og da må man jobbe.
Dog, jeg respekterer overhodet ikke unge friske trygdemottakere. Du kan kose deg, jobbe og studere det du vil, generelt gjøre hva faen du vil, men vennligst bidra også til samfunnet tilbake igjen!
Jeg mener at den eneste grunnen for at individer lever et A4 liv, er pga samfunnets enorme påvirkningskraft og forventingskrav. Borgere i et samfunn lever slik som resten gjør, fordi deres frykt for å bli utstøtt og å bli sett på som annerledes, er for stor. Et A4 liv bærer med seg hverdagslige bekymringer folk blir deprimert av, men likevel fortsetter individet å leve på samme måte som før. Dette beviser hvor mye felleskapet faktisk betyr, fordi selv om man er ulykkelig, klarer man ikke å bryte ut av sin nærvående livssituasjon. Nøkkelen til et lykkelig liv er å frigjøre seg fra samfunnets krav, normer og regler, og leve et liv basert på sine egne verdier og visjoner, ikke felleskapets sine.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så hva er det som gjør at folk sklir vekk fra sin A4-"fobi" og rett inn i et A4-liv i løpet av bare noen år?
Vis hele sitatet...
Vel, absolutt alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har tatt denne turen.. selv om jeg selv er milevis unna A4-livet fortsatt er tanken mye mindre skremmende nå.

Den grunnleggende tanken som gjør at A4-livet skremmer er nok alle tingene man ikke får gjort. Har man barn, jobb, kone, etc er man rett og slett låst, og livet kommer til å fortsette som det er uansett om man vil eller ikke. Det er helt rasjonelt at dette er en skremmende tanke.

Etterhvert som man derimot har opplevd mer og mer, så forsvinner usikkerheten i det å binde seg opp. Man vet hva man får, og man vet man mister. For meg selv, etter å ha farta rundt i mesteparten av verden, jobbet i Sør-Sudan, prøvd ett utall jobber (og trivdes inntil jeg ble lei) så veit jeg ganske mye om hva jeg kan få gjort om jeg har fullstendig frihet. Det betyr at om jeg finner rette personen til å slå meg ned med, så vet jeg hva mister og kan gjøre en vettug beslutning om det er verdt det. Siden jeg vet hva jeg mister, så vet jeg også at det er uaktuellt å slå meg ned med feil person. For 10 år siden var jeg ikke i nærheten av å ha erfaringsgrunnlaget til å vite noe som helst om dette; det var bare en vag 'tenk hva det kan hende jeg mister'. Det er den grunnleggende forskjellen.
Er det slik som mozzie hevdet i tråden jeg viser til - at A4 er den enkleste løsningen? Presses folk inn i et A4-liv på grunn av manglende evne til å leve et annet liv og en ettergivelse pga samfunnets forventninger?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det er en viss tendens i Norge til at for unge mennesker går inn i A4-livet uten å ha tenk igjennom det. Særlig for de som blei igjen i hjembyen min er det mange som tydeligvis har fått barn altfor, altfor tidlig. Mange av dem er lykkelig med det, men jeg kjenner også litt for mange som har blitt bitre og mistrives. 'Hva om jeg hadde' er en ekkel følelse å drømme seg bort i. 'Er dette alt livet har å tilby?' er heller ikke bra. De som derimot undersøkte litt hva livet hadde å tilby først virker det derimot på meg som er mye, mye lykkeligere med valgene sine når de først velger å slå seg ned.

Uansett, barn er morsomme dyr, og selv om jeg kjenner mange som er bitre over mulighetene som slapp kjenner jeg ikke en eneste person som ikke er genuint glad i barna sine. For å oppdra barn må man bo i ordnede former, så det er prisen man betaler.. men man bør ha et bevisst forhold til den prisen.


Men; Jeg tror uansett det er helt greit om 18-22 åringer oppmuntres til å holde seg unna beslutninger som binder opp de neste 20 årene av livet sitt.

Jeg tror det hadde vært særdeles lurt om 18-22 åringer ble oppmuntret til å jobbe / reise / få livserfaring noen år før man eventuelt dro på universitet/høyskole for å studere. Det er mye, mye nyttigere å studere når man har sett litt av verden og vet hvordan ting virker. Man bør virkelig ha kastet av seg den underliggende 'voksne mennesker vet generelt hva de prater om'-følelsen før man bruker flere år av livet sitt til å studere noe. Altfor mange har ikke det.
Eller er det mer i overensstemmelse med min påstand, at A4-livet er noe å strebe etter og for de fleste den beste løsningen for et lykkelig liv? Og at kritikken av A4-livet først og fremst kommer fra dem som aldri har levd A4-livet?
Vis hele sitatet...
De som bruker oftest trekker fram begrepet 'A4-livet' er en spesifikk subgruppe, ja. Det er ett begrep som er tildels negativt ladet, så de som bruker er naturlig nok de som ikke liker det.

Det er derimot nok av 30-åringer (er selv i den alderen, så kjenner naturlig nok ganske mange i den aldersgruppa) som klager over mulighetene de aldri tok, tingene de aldri gjorde og livet som gikk forbi dem. De bruker ikke begrepet 'A4-livet' når de skylder på hva som gikk galt, men det er fortsatt den underliggende årsaken.
@DumDiDum /andre ;

Kort fortalt, vil dere da si at dette "A4-livet" er det tryggeste, men at man gjerne kan leve på den måten og spe det med masse krydder?

Det er mye, mye nyttigere å studere når man har sett litt av verden og vet hvordan ting virker. Man bør virkelig ha kastet av seg den underliggende 'voksne mennesker vet generelt hva de prater om'-følelsen før man bruker flere år av livet sitt til å studere noe. Altfor mange har ikke det.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her egentlig?? At "voksne mennesker", i betydningen eldre, ikke burde fortelle 18-22åringer hva de bør gjøre og ikke gjøre, og at disse unge bør følge sin inutisjon/magefølelse?

Og med 'binde opp 20 år fram i tid', mener du her eksempelvis å få kids i ung alder, eller annet?
Sitat av taares Vis innlegg
Du sier staten har brukt enorme resurser på deg. Vil det si at du mottar trygd? I såfall mister jeg respekten for deg, i og med at som du sier så er du en oppegående og smart person.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte først og fremst på alle de uendelige timene hos diverse statlige tjenester, psykiatriske sykepleiere, snedige spesialister og ikke spesialister opp igjennom tenårene. Gutten må reddes inn i skolen igjen må skjønne! Jeg har også mottatt arbeidsavklaringspenger i tre år nå, og det ikke uten grunn:

Om du er en kunstnersjel, ivrig vitenskapsmann eller en annen skrue så er det en kjent sak at det da også ofte følger med en tung, tung psyke. Det var det som var litt av poenget mitt i det første innlegget, mange er født ekstra følsomme og veldig «rene» til sinns. Når du så begynner på skolen ser du at alt dreier seg om konkurranse, repeterende pugging og såkalte prøver. Videre fanger du sterkt inn all egoismen, mobbingen og spillet som forgår overalt i samfunnet hele tiden. Du føler at du ikke passer inn og kommer fra en annen planet. I løpet av noen år skapes stygge sår i bevisstheten din. Angst, depresjon, rus og selvmord er vanlig. Mange av de som er inni psykiatrien eller ruser seg daglig har denne personligheten. Min egen reise har til tider vært svart som natta, men jeg begynner nesten å tro at jeg kommer til å overleve og danse videre. Intelligens og psykisk helse er to vidt forskjellige ting som fungerer uavhengig av hverandre…

Min mening er at mange av disse «vrakene» rundt forbi hadde fungert totalt motsatt i et samfunn annerledes enn det vi kjenner til som «A4-samfunnet» i dag. Det skulle vært langt større aksept for å kunne si ifra om at dette skolejaget blir for mye. Det å ta tilbake et mer økologisk lokalsamfunn med dets enkle arbeidsroller er min store sak. Inntil videre er mange folk sjuke og gomler av pengesekken til våre elskverdige folkevalgte. Det ville gagnet absolutt alle om vi fikk snudd litt på fjøla i nær fremtid.
True phreak.
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Om du er en kunstnersjel, ivrig vitenskapsmann eller en annen skrue så er det en kjent sak at det da også ofte følger med en tung, tung psyke. Det var det som var litt av poenget mitt i det første innlegget, mange er født ekstra følsomme og veldig «rene» til sinns. Når du så begynner på skolen ser du at alt dreier seg om konkurranse, repeterende pugging og såkalte prøver. Videre fanger du sterkt inn all egoismen, mobbingen og spillet som forgår overalt i samfunnet hele tiden. Du føler at du ikke passer inn og kommer fra en annen planet. I løpet av noen år skapes stygge sår i bevisstheten din. Angst, depresjon, rus og selvmord er vanlig. Mange av de som er inni psykiatrien eller ruser seg daglig har denne personligheten. Min egen reise har til tider vært svart som natta, men jeg begynner nesten å tro at jeg kommer til å overleve og danse videre. Intelligens og psykisk helse er to vidt forskjellige ting som fungerer uavhengig av hverandre…
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg meget godt igjen i det du skriver her. Alt sammen, faktisk. Jeg greide heldigvis å dra meg gjennom det ved hjelp av en god dose selvdisiplin og fandenivoldskhet. Men jeg ser lett at mennesker som har gått gjennom det samme (og verre) som meg kan melde seg litt ut av samfunnet...
Veldig fint at du tar dette temaet opp, for det er tema som blir mer og mer aktuelt nå om dagen.

Jeg personlig ble ødelagt av forventningspresset og at jeg måtte hele tiden prestere slik at foreldrene mine ble glad i tillegg følge i mine venners fotspor, som hadde fagbrev og solide jobber.
I en alder av kun 23 år var jeg utbrent. Jeg hadde jobbet 4 år uten ferie og ofte 6 dager i uken + overtid. Jeg tjente en haug med penger men jeg merket en ting; Jeg var ikke lykkelig, jeg hadde ingen livsgnist og ville bare ta livet av meg. Det var på en måte bare meningsløst for meg å jobbe og slite ræva av seg bare for å tjene seg nok kapital slik at man kunne ta opp huslån eller kjøpe seg en dyr bil for å imponere vennene sine. Det var i tillegg et utrolig kroppsfokus slik at hvis man ikke var veltrent var det folk som ikke ville være venn med deg, eller kjæreste til og med. Dette kroppspresset er forsåvidt noe som sniker seg inn både på Instagram og Facebook hvor folk legger ut kroppsbilder og bilder av den nye BMWen sin.

Jeg fikk nok. Sluttet jobben og dro på backpacking i Asia og Afrika, noe som virkelig fikk øynene mine opp. Norge er et utrolig overfladisk og pengebesatt land hvor kun Penger, status og utseende teller. Norge har ikke sjel! Det var ikke før jeg satt inni huset til en fattig familie i Kambodsja at jeg skjønte at det er ikke penger som betyr noe. Denne familien lo, gliste fra øre til øre og ungene sprang rundt å lekte barfotet i gjørma utenfor. Disse menneskene hadde aldri opplevd å ha 50.000 kr på en bankkonto, de hadde ikke engang en bankkonto. De visste ikke hvordan det var å ha penger til overs, for med engang de fikk penger måtte de betale mat til barna og seg selv. Likevell var de mer lykkelig enn noen andre mennesker jeg har møtt her i Norge.

Jeg hater ikke folk som jobber seg ihjel hver uke for å spare seg opp masse penger, men jeg håper for deres egen del at de virkelig liker jobben sin da. Når du sitter der med det dyre huset ditt, den store garasjen, den dyre bilen din og den dyre motorsykkelen din blir du å oppdage at du kanskje ikke ER så lykkelig som du trodde du kom til å bli når du fikk alle disse materalistiske tingene. Livet er mer enn penger er mitt visdomsord.

Er du en ungdom i norge idag så kom deg ut i verden, reis opplev hvordan andre land har det. Det er DA du innser hvor godt vi har det i norge. I tillegg må man tørre å gå imot foreldrene sine og venner hvis de hevder at du skal følge i deres fotspor. Det er ditt liv og kun du bestemmer hvordan du vil leve livet ditt. Det er absolutt inget behov for min del å sitte med en haug med penger.

Jeg er gjerne fattig så lenge jeg er lykkelig!
Sist endret av Trezpazr; 1. juni 2014 kl. 21:58.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg kan ikke vente med å komme inn i A4 livet. Alt dette jaget om å være lykkelig og være fri ser jeg ikke vitsen i. Jeg har ikke tenkt på noe gigahus og fresheste bilen ever, men vil ha jobb og sikkerhet. Vi er genetisk programmert til å alltid søke etter noe bedre uansett hva vi har, så det er jo det.

Kort sagt: Jeg trenger ikke være en "lykkelig, fri sjel" når jeg får så mange fordeler ved "greit nok og tjener penger".
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg

Kort sagt: Jeg trenger ikke være en "lykkelig, fri sjel" når jeg får så mange fordeler ved "greit nok og tjener penger".
Vis hele sitatet...
Høres ut som en stødig kurs mot "top five regrets of the dying".

http://www.theguardian.com/lifeandst...s-of-the-dying
Du kan vel ikke få alt i livet på en gang.

En kan vel la være å ha et A4 liv i en periode, være ung og reise rundt, men etterhvert liker en å ta det med ro og få det A4. En finner det vel stressende når en blir eldre.
Trezpazr: Dette kroppspresset er forsåvidt noe som sniker seg inn både på Instagram og Facebook hvor folk legger ut kroppsbilder og bilder av den nye BMWen sin.
Vis hele sitatet...
- Nå skal selfien være av rumpa! - Adressa,
- Se og bli sett på Huk - Aftenposten
- #SK2014, den kule nye sommerkroppen, er du fornøyd med sommerkroppen? - Aftenposten
- Hvordan ligger din SK2014 an? - Aftenposten
- Alle de jævla badefilmene på facebook tidligere i mai...


Dette. Dette er i noen av landets mer (ikke mest!) seriøse aviser som ser på seg selv som viktige merkenavn innen norsk media, lokalt og nasjonelt.
Jeg vet btw om en som skrev et flott innlegg på FB-veggen til Adressa om rumpeselfie-artikkelen som jeg har linket. Den sletta Adressa. Men kommentaren fikk mange likes. Heldigvis, så de er veldig klar over at folk reagerer.

Noe er gjennomgripende overfladisk med samfunnet vårt - og vi dyrker det som bare det. Mediene hjelper oss veldig langt på vei, den såkalte fjerde statsmakt. Denne overfladiskheten gir slike tråder som dette her; om A4-livet er greit eller ikke..
Ikke pokker om det er mange folk (som har bra jobber, har det fint materielt sett, og generelt bra med seg selv) - på steder med litt dypere kulturelle røtter, som syter og er deppa til de grader over det relativt trygge livet sitt som folk her.

Svaret tror jeg er; hollywoodiseringen/amerikaniseringen av Norge (og andre land) må ta slutt. Nu!
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juni 2014 kl. 00:36.
Det er jeg helt enig i KreaDep. Kan se for meg det er vanskelig å jobbe hvis en sliter sykisk, og da skal en selfølgelig få økonomisk støtte.
Et lite tillegg til innlegg #21: altså rumper og pupper er bare flott det, kan ikke nekte for dét! Problemet er bare at det er faktisk for mye av det (synes t.o.m en ung mann), og ofte kommer det på feil steder.

På en annen side så må det nevnes at jaget etter "A4-kroppene" har fått store deler av befolkningen opp av sofaen og ut i skogen og marka. Det er betraktelig mindre livsstilssykdommer nå vs type 15 år siden.
Et annet lite problem er at dette kom som mye annet fra USA. Problemet er at det skal nærmest presses på folk, og at det skal gjøres så mye ut av det.
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juni 2014 kl. 00:53.
Kroppspresset kom for fullt når gangster-rap musikkvideoene kom på 80-90 tallet med rappere med for store klær, tunge gullsmykker rundt halsen og halvnakne veltrente kvinnfolk hengende rundt seg. Media i norge må nok også ta stor del av skylden til at så mange folk sliter med selvbildet sitt eller har spiseforstyrrelser. Jeg kan telle 3 i min omgangskrets som har eller har hatt spiseforstyrrelser, mye grunnet de følte seg for feit når de i realiteten hadde helt normale kropper.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Høres ut som en stødig kurs mot "top five regrets of the dying".

http://www.theguardian.com/lifeandst...s-of-the-dying
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke jeg ender opp der, men nå er jeg kommunist (teknokrat, egentlig, men om jeg måtte velge) at heart, og mener at ting burde gjøres for "the greater good". Men jeg skal ikke være skråsikker her, kan godt være jeg angrer når jeg holder på å dø, men ettersom jeg ikke tror på etterlivet heller vil jeg anta jeg ikke angrer særlig lenge.

Nei, så lenge jeg har PCen min, noen bøker og noe stabilt rundt meg så føler jeg personlig ikke noe behov for å jage etter den magiske "lykken". Jeg må vel også si at jeg ikke mener å være ulykkelig når jeg sier "greit nok", jeg mener simpelthen at jeg ikke ser noen vits i å jage etter noe magisk "lykkefølelse", og bare joine systemet.


La meg følge opp med en artikkel hvorfor "lykke" ikke er noe jeg gidder å konstant jage:
http://www.cracked.com/article_19376...ess-wrong.html
True phreak.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
-
Noe er gjennomgripende overfladisk med samfunnet vårt - og vi dyrker det som bare det. Mediene hjelper oss veldig langt på vei, den såkalte fjerde statsmakt. Denne overfladiskheten gir slike tråder som dette her; om A4-livet er greit eller ikke..
Ikke pokker om det er mange folk (som har bra jobber, har det fint materielt sett, og generelt bra med seg selv) - på steder med litt dypere kulturelle røtter, som syter og er deppa til de grader over det relativt trygge livet sitt som folk her.

Svaret tror jeg er; hollywoodiseringen/amerikaniseringen av Norge (og andre land) må ta slutt. Nu!
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig i det du sier her. Den voksende graden av overfladiskhet i samfunnet vårt er en skummel trend. At vi har mange unge jenter som føler seg såpass misfornøyd med kroppen sin at de kjøper seg nye pupper er et sykdomstegn.

Jeg synes den diskusjonen som holdes i tråden forøvrig er i overkant polarisert. En del fremstiller det som at man har valget mellom å være lykkelig og fri, og å tjene penger og være ulykkelig. Det går faktisk an å være lykkelig selv om man er i fast arbeid, og jager etter å klatre oppover. Ikke alle jager etter en god karriere på grunn av statusen det medfølger. Jeg mener at det å oppnå sine mål skaper lykke i seg selv.

Jeg tror faktisk ikke jeg kunne vært lykkelig uten å oppleve mestring og læring! Jeg har en indre drivkraft som dytter meg frem uansett hva jeg gjør. Det er nok derfor jeg har valgt den veien jeg har. Ja, det er godt betalt. Ja, yrket/virket medfører en viss status. Men det har lite med saken å gjøre.
Sist endret av Orph; 2. juni 2014 kl. 10:06.
En del fremstiller det som at man har valget mellom å være lykkelig og fri, og å tjene penger og være ulykkelig.
Vis hele sitatet...
Det er er kanskje her grunnen til at de som ikke liker A4-livet velger å ikke leve det. For noen så står frihet sterkere enn mye annet, som f.eks trygghet og stabilitet. Selv levde jeg mange år i utlandet i et land som var typisk "fritt", men manglet den sikkerheten og tryggheten vi gjerne finner i Norge. Her i Norge derimot så er det vanskelig å unngå A4-livet, da det nesten koster skjorta å leve og bo.
A4-livet er riktignok ikke for alle, men som samfunn så tror jeg vi er best stilt med at dette er et livsløp de fleste tross alt velger. Staten trenger inntekter gjennom skatt og disse skattepengene skal igjen gå til yrker eller sosiale goder som tjener befolkningen. Uten at noen hadde giddet å ta mange års utdanning for å kunne jobbe "8-4" dag ut og dag inn til de pensjonerer seg så hadde vi muligens ikke hatt ansatte i verken skole eller helsesektor, bare for å nevne noe. Og hvis alle satt og snudde på krona så hadde også mange i servicenæringen vært uten arbeid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av falskfred Vis innlegg
Det er er kanskje her grunnen til at de som ikke liker A4-livet velger å ikke leve det. For noen så står frihet sterkere enn mye annet, som f.eks trygghet og stabilitet. Selv levde jeg mange år i utlandet i et land som var typisk "fritt", men manglet den sikkerheten og tryggheten vi gjerne finner i Norge. Her i Norge derimot så er det vanskelig å unngå A4-livet, da det nesten koster skjorta å leve og bo.
Vis hele sitatet...
Nja, det er vel strengt tatt ikke mange andre land du kan "velge" å gjøre ingenting uten å havne på gata. Slik jeg ser det er Norge det landet i verden som i størst grad tilrettelegger for at en skal kunne velge vekk arbeid og enda kunne motta mer midler enn 99% av verdens befolkning. Er vel heller ingen andre land som har så mange som er i stand til og har tilbudet om å jobbe - men enda takker nei. Disse representerer vel alternativer til A4-livet, og det er nettopp disse som for min del har tatt livet av illusjonen om at folk flest "velger" det pga incentiver som frihet og systemforakt.

Så og si alle jeg kjenner som lever alternative liv og sverger til arbeidsledighetens frihet har egentlig enorme komplekser for sin manglende evne til å utrette noe i livet.. (Og svært ofte et rusproblem).
Sist endret av Tøffetom; 24. juni 2014 kl. 20:33.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nja, det er vel strengt tatt ikke mange andre land du kan "velge" å gjøre ingenting uten å havne på gata. Slik jeg ser det er Norge det landet i verden som i størst grad tilrettelegger for at en skal kunne velge vekk arbeid og enda kunne motta mer midler enn 99% av verdens befolkning. Er vel heller ingen andre land som har så mange som er i stand til og har tilbudet om å jobbe - men enda takker nei. Disse representerer vel alternativer til A4-livet, og det er nettopp disse som for min del har tatt livet av illusjonen om at folk flest "velger" det pga incentiver som frihet og systemforakt.

Så og si alle jeg kjenner som lever alternative liv og sverger til arbeidsledighetens frihet har egentlig enorme komplekser for sin manglende evne til å utrette noe i livet.. (Og svært ofte et rusproblem).
Vis hele sitatet...
Men så er det også noe rart, i mangel på bedre uttrykk, med den livsstilen mange "A4-mennesker" i Norge og generelt skandinaviske land velger å følge. I enda større grad Sverige enn Norge (kanskje minst i Danmark), pga massivt likhetspress hos broderfolket. Mange har kalt dem Nordens Kina**. Jeg tror det er en sannhet i dét. Uansett >

Det jeg mener, er virkelig: - 450K i året per lønnsmottaker i husstanden, + 2 stygge bikkjer, + bortskjemte unger, + Volvo V70 stasjonsvogn, + 01 mod Golf, + stadige krangler med mannen/kona, forstadshus, føkkings obligatoriske turer til hytta på en stygg granskogkledt ås i Oppland = lykke?
..Jeg synes ikke helt det. Eller mer presist, jeg synes det gir masse materiell og økonomisk trygghet, noe som gir i seg selv en del lykke, men blir neppe helt fullkomment liksom. Og da sitter vi der når vi er gamle; var dette livet liksom?


Det er mer det samfunnet man har valgt å ha i skandinaviske land, som gjør at meningmann ikke har nok spenning i hverdagen tror jeg. Og spør dere: har man samme debatten i liknende land med sammenliknbar levestandard og verdier; som f.eks UK, USA, Polen, Danmark, Tyskland[COLOR="Gray"](tja, tyskerne likner litt Sverige på mange måter, men forventningen om at alle være like er langt fra like tilstedeværende)[/COLOR], Østerrike, Sveits, baltiske land, osv.
Jeg tror definitivt debatten er der óg, men ikke i like stor grad som her. Og Sverige.


**= Dark Lands: the grim truth behind the Scandinavian miracle (Guardian). Småkontroversiell artikkel fra engelsk journalist, ta det med en klype salt, men vedkommende har flere gode poenger.

*[COLOR="Gray"]én liksom for mye, sorry [/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 25. juni 2014 kl. 01:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter å ha trampet det såkalte A4-livet godt ned i sølen i elleve år så er jeg sjeleglad nå for at jeg lever og kan omfavne konformiteten.De som ikke setter pris på A4 livet i 18års alderen vil nok gå noen spennende år i møte. Jeg ville ikke Vært de årene foruten.
Nja, det er vel strengt tatt ikke mange andre land du kan "velge" å gjøre ingenting uten å havne på gata. Slik jeg ser det er Norge det landet i verden som i størst grad tilrettelegger for at en skal kunne velge vekk arbeid og enda kunne motta mer midler enn 99% av verdens befolkning. Er vel heller ingen andre land som har så mange som er i stand til og har tilbudet om å jobbe - men enda takker nei. Disse representerer vel alternativer til A4-livet, og det er nettopp disse som for min del har tatt livet av illusjonen om at folk flest "velger" det pga incentiver som frihet og systemforakt.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å gå arbeidsledig eller "snyte" på staten for å unngå et A4-liv.
Selv jobbet jeg sesonger her i Norge mens jeg levde og bodde hos familie og venner. Slik sparte jeg opp penger til å kunne leve lengre perioder (med strøjobber) i utlandet.
Dette innebar at jeg, selvfølgelig, holdt utgiftene her i Norge på et minimum. Det hadde ikke latt seg gjøre hadde jeg leid en egen leilighet, eller hatt en fast jobb med 4 uker ferie i året.
Jeg er definisjonen på A4-livet.

Jeg har hus, bil, kone, to barn, jobb som gir meg 500K i året(samme med kone), stasjonsvogn+mini pendlebil. Jeg betaler regningene mine, reiser to uker til Spania hver sommer og har generelt sett liten tid til overs.

Jeg har levd ungdomslivet for fullt. Jeg levde fra hånd til munn da jeg studerte, reiste en del og møtte mange spennende mennesker. Utforsker det som måtte utforskes.

For meg kom det til et punkt i slutten av 20-årene da jeg fant ut at for å ha bil, stort fint hus og barn, måtte jeg jobbe. Å jobbe 100% vil jeg si tvinger man inn i A4-livet. Man må møte på jobb, betale skatt osv. Skal man deretter ha barn, er veien enda mer lagt. Du må ha dem i barnehage, du må ha stasjonsvogn, du må ha pendlebil - med mindre du bor svært sentralt ovenfor jobb, barnehage osv.

Men jeg er en hverdagshelt, som ser frem til og setter pris på små gleder i livet. Fredagspilsen når ungene er lagt, kanskje jeg får meg noe lørdag og rydde i garasjen på søndag. Det høres kanskje trist ut, men bare det å ha 2 fine friske barn jeg må ta meg av, følge på diverse tilstelninger - gir meg en form for lykke. En lykke som må oppleves for å bli forstått.
Sist endret av reklame; 25. juni 2014 kl. 14:00.
Frokost, jobbe, lunsj, jobbe, middag, TV/familytime/sex, sove.

...i en evig sirkel. Nei takk.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

Det jeg mener, er virkelig: - 450K i året per lønnsmottaker i husstanden, + 2 stygge bikkjer, + bortskjemte unger, + Volvo V70 stasjonsvogn, + 01 mod Golf, + stadige krangler med mannen/kona, forstadshus, føkkings obligatoriske turer til hytta på en stygg granskogkledt ås i Oppland = lykke?
..Jeg synes ikke helt det. Eller mer presist, jeg synes det gir masse materiell og økonomisk trygghet, noe som gir i seg selv en del lykke, men blir neppe helt fullkomment liksom. Og da sitter vi der når vi er gamle; var dette livet

[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke lykke. Men 450k i året per lønnsmottakere i husstanden, + 2 fine bikkjer, + 2 fantastiske barn, + Volvo v70 stasjonsvogn, + 01 Moe golf, + stadige gode diskusjoner og samtaler med mannen/kona, forstadshus, hytte ved vannet, DET er lykke.

Du er veldig bombastisk og i overkant negativ i din beskrivelse synes jeg.

Hilsen A4 mann som tidligere var langt unna A4
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Frokost, jobbe, lunsj, jobbe, middag, TV/familytime/sex, sove.

...i en evig sirkel. Nei takk.
Vis hele sitatet...
Hva er alternativet? Sove til 4 hver dag, våkne, vente 3 timer med å spise frokost mens du ligger i senga og gjør ingenting? Stå opp, lage middag til frokost og sette seg foran PC'en til du legger deg igjen? Evt bytt ut foran PC'n med "Røyk en joint og ligg på sofaen", eller hvilken som helst annen aktivitet hjemmesittere stort sett bedriver.

Dersom du klarer å leve et innholdsrikt liv uten rutiner og forventninger, for all del, stå på. I min erfaring er det de aller færreste som klarer dette. De fleste jeg kjenner som viser forakt for A4-livet er stort sett de med minst innhold i hverdagen. Nå tør jeg ikke påstå at dette er normen, men det er i alle fall slik jeg oppfatter det.

På en annen side er jeg også veldig for det å leve livet mens man ennå har muligheten. Det er stort sett mellom videregående og arbeid/utdannelse at man har få nok forpliktelser, få nok personer å forholde seg til og god nok økonomi (eller muligheten til å få god nok økonomi i løpet av kort tid) til å gjøre hva man vil. Hvorfor noen velger ikke å benytte seg av dette er noe jeg har problemer med å forstå. Ved å oppleve andre sider av livet enn de (stort sett) komfortable rammene man har satt seg på hjemstedet sitt, vil man ikke bare utvikle og forstå seg selv bedre, men kanskje tilogmed oppdage at man har kvaliteter og egenskaper man tidligere ikke var klar over. Muligheten er der for at dette ender opp med å påvirke valget av utdannelse og videre sti i livet.

Slik jeg ser på det er både "Boms" og "A4" to sider av mitt liv. Jeg var ferdig på videregående for noen år siden, og har levd som boms siden da. Dette betyr at jeg arbeider noen måneder i hjembyen min for å spare opp nok midler til å reise. Deretter reiser jeg så lenge pengene varer, og tar opp litt fag langs veien. Jeg har planer om eventuelt å havne i et A4-liv, men til jeg er klar for det nyter jeg veien fram dit.

A4-liv kan verken beskrives som seier eller tap på en definisjonsbasis. Det kan derimot beskrives som seier eller tap i enkeltindividets perspektiv. Dersom du er lykkelig i et A4-liv, er det en seier. Er du ulykkelig, er det et tap.