Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 10692
Hei freaks.

mtgox selger bitcoin, prisen varierer veldig! for bare 1mnd siden kostet 1 bitcoin så lite som 260kr, nå koster de rundt 700,-

Prisene på for eksempel silkroad varierer jo i tråd med prisene på bitcoin, og prisene går derfor ned på produkter der inne når bitcoin prisen går opp, på den måten vil prisen i EUR/USD være den samme.

spørsmålet mitt er da. kan man kjøpe bitcoin når de er billige, holde på dem, og bruke dem når kursen har gått opp og produktene har blitt billigere i bitcoin-valuta? evt selge igjen tilbake til mtgox - som en invistering? hvor kan man isåfall oppholde bitcoin?
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hei freaks.

mtgox selger bitcoin, prisen varierer veldig! for bare 1mnd siden kostet 1 bitcoin så lite som 260kr, nå koster de rundt 700,-

Prisene på for eksempel silkroad varierer jo i tråd med prisene på bitcoin, og prisene går derfor ned på produkter der inne når bitcoin prisen går opp, på den måten vil prisen i EUR/USD være den samme.

spørsmålet mitt er da. kan man kjøpe bitcoin når de er billige, holde på dem, og bruke dem når kursen har gått opp og produktene har blitt billigere i bitcoin-valuta? evt selge igjen tilbake til mtgox - som en invistering? hvor kan man isåfall oppholde bitcoin?
Vis hele sitatet...
du kan bare ha de på mtGox? Jeg har selv alle mine BitCoins der - og om ønskelig kan jeg overføre de til min egen wallet. For så å selge de via MtGox for den nåværende kursen om jeg skulle ønske det.
Sitat av etse Vis innlegg
du kan bare ha de på mtGox? Jeg har selv alle mine BitCoins der - og om ønskelig kan jeg overføre de til min egen wallet. For så å selge de via MtGox for den nåværende kursen om jeg skulle ønske det.
Vis hele sitatet...
det er så enkelt altså! nice.
Du sier du kan overføre til din egen wallet - hva menes med wallet i denne forbindelse?
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Du sier du kan overføre til din egen wallet - hva menes med wallet i denne forbindelse?
Vis hele sitatet...
Lommebok..
Det har jo blitt helt sinnsykt.

Husker når jeg betalte 1 dollar pr bitcoin.
Ja, hadde du kjøpt 10 bitcoins for et par uker siden og spart dem til nå kunne du kjøpt masse droger på SR uten å ha brukt i nærheten så mye som det skulle ha kosta deg.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Ja, hadde du kjøpt 10 bitcoins for et par uker siden og spart dem til nå kunne du kjøpt masse droger på SR uten å ha brukt i nærheten så mye som det skulle ha kosta deg.
Vis hele sitatet...

cool. og da er det altså bare å kjøpe dem på mtgox, og la dem ligge der.


wallet vet jeg forøvrig at betyr lommebok, men det kunne jo hende det var navnet på noe fancy funksjon inne på gt eller silkroad.
Det tryggeste er vel å ha dem på en wallet på egen maskin? I tilfelle for eksempel et security breach hos MtGox.
Anbefaler på det sterkeste å ha en kryptert wallet som bare du har tilgang til som feks Bitcoin-Qt wallet.
Det er alltid en risiko for å miste bitcoinsene hvis du har de i en online wallet feks hos mtgox eller blockchain.info.
Det er også veldig lurt å ta backup av walleten å lagre den forskjellige steder i tilfelle pc krasj eller brann osv.
Har et kjapt spørsmål:

Fant nettopp ut at jeg har ca 13,8 bitcoins liggende på sr. Disse bitcoinsene kjøpte jeg vel i august 2012, og da var de verdt mye mindre, så jeg har visst tjent meg noen lapper nå.


Hvordan skal jeg gå frem for å få disse pengene inn på bankkontoen? Kan omtrent ingen ting valuta/aksjer ovs, så burde jeg selge de nå eller vente?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av 3RD Vis innlegg
burde jeg selge de nå eller vente?
Vis hele sitatet...

http://i.imgur.com/Sbf12d7.png er et screenshot av kursen de siste 6 månedene. Som du ser er de veldig høyt oppe nå, og mange forventer at de skal crashe når som helst. Jeg ville nok solgt de nå om jeg var deg, men det er bare min opinion.

http://bitcoinity.org/markets
Sist endret av FatMan; 3. april 2013 kl. 20:18.
Så jeg burde bare lage meg en bruker på mt.gox, overføre bitcoinsa dit, og så selge dem? Er mt.gox en side å foretrekke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å selje eller ikkje er eit veddemål. Trur du det vil fortsettje å stige, og er du villig til å risikere tap, eller er det betre å selgje no, og stikke av med et par tusen, og potensielt gå glipp av tilsvarande framtidig gevinst?

Svaret har framtida. Om nokon hadde eit godt svar no hadde det vore del av prisen... Eg hadde nok spekulert i at den ville fortsettje å stige, fordi et par tusenlapper ikkje er allverden i noko retning for meg, og det er morsomt med litt spenning. Om du derimot er student er jo et par tusen mykje penger, og kanskje bedre med ein fugl i hånda enn ti på taket?
Sitat av 3RD Vis innlegg
Har et kjapt spørsmål:

Fant nettopp ut at jeg har ca 13,8 bitcoins liggende på sr. Disse bitcoinsene kjøpte jeg vel i august 2012, og da var de verdt mye mindre, så jeg har visst tjent meg noen lapper nå.


Hvordan skal jeg gå frem for å få disse pengene inn på bankkontoen? Kan omtrent ingen ting valuta/aksjer ovs, så burde jeg selge de nå eller vente?
Vis hele sitatet...
Ikke verst, du har nå tilnærmet elleve tusen kr.

Det er bare å bruke "withdraw" funksjonen på SR, til f.eks Mt. Gox adresse og derfra sende pengene til bankkonto fra Mt. Gox.
Sist endret av Moreagain; 3. april 2013 kl. 20:24.
Jeg anbefaler bitcoin-24.com. For meg gikk det hvertfall mye raskere å sende dit enn til Mt.Gox. + Mt.Gox har begynt å lagge ganske ofte pga stort volum.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Har et kjapt spørsmål:

Fant nettopp ut at jeg har ca 13,8 bitcoins liggende på sr. Disse bitcoinsene kjøpte jeg vel i august 2012, og da var de verdt mye mindre, så jeg har visst tjent meg noen lapper nå.


Hvordan skal jeg gå frem for å få disse pengene inn på bankkontoen? Kan omtrent ingen ting valuta/aksjer ovs, så burde jeg selge de nå eller vente?
Vis hele sitatet...
Ville solgt de nå
Har akkurat tjent 400kr på 1,47 bitcoins. Begynte å selge når kursen var 43$. Husk at det er 2000yen overføringsgebyr fra Mt.Gox til bankkontoen din, pluss valutavekslingsgebyr.
Overførte 90$ og satt igjen med 67$ etter gebyrer. Ganske fornøyd, ettersom at jeg kun har minet
På Mt.gox sine sider står det at det er gratis med bankoverføringer? Er dette feil - eller er dette gebyret noe de kanskje hadde før men har fjernet?

Edit: Ser nå at dette kun gjelder MTGox redeemable codes. Og at det er en relativt stiv fee på bankoverføringer. Tror jeg finner en annen måte å gjøre det på
Sitat av etse Vis innlegg
På Mt.gox sine sider står det at det er gratis med bankoverføringer? Er dette feil - eller er dette gebyret noe de kanskje hadde før men har fjernet?

Edit: Ser nå at dette kun gjelder MTGox redeemable codes. Og at det er en relativt stiv fee på bankoverføringer. Tror jeg finner en annen måte å gjøre det på
Vis hele sitatet...
Var 2000 yen for to dager siden, nå er det plutselig 4000 :/
Noen andre gode alternativer til mtgox - ettersom de hadde høye gebyrer?
bitcoin-24.com er nevnt, noen andre?
brukte over 1200kr på bitcoins i går. Da kostet det over 140$ per stykk... rett etter så raste det ned til 113$, og er fortsatt under det jeg kjøpte dem for.. så har bare tapt så langt. Det er alltid risikabelt å investere i bitcoins.
Sist endret av Deagleflyndre; 4. april 2013 kl. 12:49.
Store bobletendenser ved btc. Det har en tendens til å stige betraktelig når det får oppmerksomhet, og synke raskt igjen etterpå...
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
brukte over 1200kr på bitcoins i går. Da kostet det over 140$ per stykk... rett etter så raste det ned til 113$, og er fortsatt under det jeg kjøpte dem for.. så har bare tapt så langt. Det er alltid risikabelt å investere i bitcoins.
Vis hele sitatet...
Trikset er å kjøpe mer ved store prisfall, og aldri få panikk å selg deg ut hvis prisen raser mye, bitcoin har en tendens til å gå fort tilbake der den var. Nå er den allerede på $137, bare $3 fra der du kjøpte
Jeg kjøpte 200 bitcoins som en investering for et år siden, wohoo! Hadde nesten glemt det... takk freak <3

edit: jeg selger de ASAP, ekstremt ustabil valuta... se candlesticks på grafen
Sist endret av Spirituell; 5. april 2013 kl. 14:35.
For de som vil selge bitcoin anbefaler jeg dere å kontakte "Sturles" på bitcoin-otc på IRC. Han er Norsk, solgte nettopp et par bitcoin til han, man får pengene direkte på bankkontoen, kjapt.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg kjøpte 200 bitcoins som en investering for et år siden, wohoo! Hadde nesten glemt det... takk freak <3

edit: jeg selger de ASAP, ekstremt ustabil valuta... se candlesticks på grafen
Vis hele sitatet...
Gratulerer med god investering, men la meg sitere James Bernard Frost: “The saddest thing about selling out is just how cheaply most of us do it for.”
Har kjøpt og solgt en del coins på bitstamp de siste dagene. Er mulig å tjene gode penger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt offtopic dette men jeg har ikke lyst til å starte en ny tråd om dette temaet da jeg sikkert bare vil få streng beskjed om å bruke søkefunksjonen samt en avhandling om hvor lat jeg er :P

Lurte litt på om noen kunne gi meg en kjapp innføring i hvordan jeg skal kjøpe og bruke bitcoins. Forstår endel men er fremdeles totalforvirra

Takker for svar
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Litt offtopic dette men jeg har ikke lyst til å starte en ny tråd om dette temaet da jeg sikkert bare vil få streng beskjed om å bruke søkefunksjonen samt en avhandling om hvor lat jeg er :P

Lurte litt på om noen kunne gi meg en kjapp innføring i hvordan jeg skal kjøpe og bruke bitcoins. Forstår endel men er fremdeles totalforvirra

Takker for svar
Vis hele sitatet...

Nivået ditt får meg til å si "hold deg unna foreløpig" :-)
Anbefaler deg å lese litt mer på egenhånd. Har du aldri "spelt på børsen" bør du ikke begynne her...
Forøvrig er det faktisk så enkelt som å registrere deg i "nettbanken" og begynne å kjøpe.
(nettbanken = nettsted som lar deg sette inn penger og handle.....også omtalt som vekslingskontorer eller tilsvarende)

Så nylig ei side et sted som listet opp alle mulige slike nettsteder.

De jeg husker i hodet nå - mtgox, bitstamp, virwo, men det er maaange flere. Og mange useriøse...

Lykke til
Sitat av Mechie Vis innlegg
Nivået ditt får meg til å si "hold deg unna foreløpig" :-)
Anbefaler deg å lese litt mer på egenhånd. Har du aldri "spelt på børsen" bør du ikke begynne her...
Forøvrig er det faktisk så enkelt som å registrere deg i "nettbanken" og begynne å kjøpe.
(nettbanken = nettsted som lar deg sette inn penger og handle.....også omtalt som vekslingskontorer eller tilsvarende)

Så nylig ei side et sted som listet opp alle mulige slike nettsteder.

De jeg husker i hodet nå - mtgox, bitstamp, virwo, men det er maaange flere. Og mange useriøse...

Lykke til
Vis hele sitatet...
Takker for svar men jeg har egentlig ikke tenkt å bruke bitcoins som en form for investering. Er heller det at enkelte sider bruker bitcoins som currency og dum som jeg er så har jeg vanskeligheter å skjønne hvordan jeg skal gjøre mine virkelige penger om til bitcoins uten å bli scamma til helvete
Snakk med sturles:
http://bitmynt.no/

Enkleste måten for nordmenn å få bitcoin.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Cityreefer Vis innlegg
Litt offtopic dette men jeg har ikke lyst til å starte en ny tråd om dette temaet da jeg sikkert bare vil få streng beskjed om å bruke søkefunksjonen samt en avhandling om hvor lat jeg er :P

Lurte litt på om noen kunne gi meg en kjapp innføring i hvordan jeg skal kjøpe og bruke bitcoins. Forstår endel men er fremdeles totalforvirra

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Du kan bruke bitcoins i nettbukker feks.
Eneste jeg kommer på i farta er elektroarena.no
Og amazon godtar vel også bitcoins?
Kanskje dumt spørsmål, men forandrer koden/adressen/navnet på wallet'en seg etter hvor mange bitcoins man har i den eller hvilket nummer på kopi av originalwallet'en det er? Eller er dette "navnet" statisk? Tenker på å få en tatovering etter å ha skaffet meg bitcoin wallet og bitcoins...

Også, når man kan lage en paperwallet så regner jeg med at man må ha wallet'en sin lagret på en av "bitcoinbørsene" som mt. Gox, men kan myndigheter gå inn og sperre wallet'en eller konfiskere den eller nulle den ut? Kan noen med kunnskaper si noe om dette før jeg går til anskaffelse av bitcoins?
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Kanskje dumt spørsmål, men forandrer koden/adressen/navnet på wallet'en seg etter hvor mange bitcoins man har i den eller hvilket nummer på kopi av originalwallet'en det er? Eller er dette "navnet" statisk? Tenker på å få en tatovering etter å ha skaffet meg bitcoin wallet og bitcoins...

Også, når man kan lage en paperwallet så regner jeg med at man må ha wallet'en sin lagret på en av "bitcoinbørsene" som mt. Gox, men kan myndigheter gå inn og sperre wallet'en eller konfiskere den eller nulle den ut? Kan noen med kunnskaper si noe om dette før jeg går til anskaffelse av bitcoins?
Vis hele sitatet...
Svaret er både ja og nei.

En wallet er rett og slett en samling av flere adresser. Disse adressene vil alltid være dine så lenge du ikke mister walleten. Det eneste er at du egentlig ikke har helt 100% kontroll på hvilken adresse pengene er på - da det lages nye adresser i walleten. Dette er en av de tekniske tingene i BitCoin for å øke anonymiteten og gjøre det vanskelig å spore transaksjoner. Velger å ikke gå inn i detaljer.

Det som er viktig for deg å vite er at om du lager en ny adresse i walleten din, så vil denne alltid være gyldig. Det vil si at så lenge du ikke mister wallet-fila de så vil du motta BitCoins folk sender til denne adressen. Så det burde ikke være noe problem med å tatovere f.eks. QR-koden til din BitCoin adresse så folk kan overføre ved å scanne tatoveringen.
Takk etse Men tror ikke QR kode kan leses på tatovering. Akkurat som strekkoder ikke kan leses hvis de printes med blekkprinter. Jeg tenkte på å tatovere en "streng" med tall bokstaver og tegn. Men kanskje jeg dropper det likevel.

Men hvilken software wallet klient bør jeg velge hvis jeg vil ha muligheten til å både ta cold storage kopier av wallet'en på SD-kort, og går det an å lage paper wallet hvis wallet'en kun finnes på cold storage på et SD-kort (eller mange SD-kort)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Takk etse Men tror ikke QR kode kan leses på tatovering. Akkurat som strekkoder ikke kan leses hvis de printes med blekkprinter. Jeg tenkte på å tatovere en "streng" med tall bokstaver og tegn. Men kanskje jeg dropper det likevel.
Vis hele sitatet...
Huh? Det avgjerande for begge deler er vitterlig kontrasten, og ikkje stort anna. Blekkprinter funker utmerka til å printe strekkoder med...
slashdot: Funka ikke da jeg drev og printa strekkoder, måtte kjøpe laserprinter. Eller var det for lav oppløsning på min blekkprinter i forhold til din kanskje... vet ikke.

Men kan man faktisk lagre wallet'en sin på SD-kort og ikke ha den lagret på en PC i det hele tatt? Og er det kompatibelt med paper wallet? Hvis man har paper wallet, må wallet'en være lagret online da?

Jeg har et annet spørsmål også, hvis man oppretter en wallet på PC, hindrer det en i å ha wallet på mobiltelefonen også, og omvendt?
Sist endret av GjestBaardsen; 31. mai 2013 kl. 16:22.
Har en stund tenkt på og kjøpe noen bitcoins og de koster nå 786,- pr.
(http://www.bitcoinsnorge.no/)

Bør jeg kjøpe nå eller vente?

Jeg så Spotify Premium 1 år for ca. 200 kr
Er dette til og stole på? Ekstremt billig uansett.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Bør jeg kjøpe nå eller vente?
Vis hele sitatet...
Hadde noen visst det med sikkerhet hadde det påvirket kursen veldig.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:39.
Kjøp nå, det gjorde jeg akkurat
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Takk etse Men tror ikke QR kode kan leses på tatovering. Akkurat som strekkoder ikke kan leses hvis de printes med blekkprinter. Jeg tenkte på å tatovere en "streng" med tall bokstaver og tegn. Men kanskje jeg dropper det likevel.

Men hvilken software wallet klient bør jeg velge hvis jeg vil ha muligheten til å både ta cold storage kopier av wallet'en på SD-kort, og går det an å lage paper wallet hvis wallet'en kun finnes på cold storage på et SD-kort (eller mange SD-kort)?
Vis hele sitatet...
Uhm, jo det kan det.

http://www.youtube.com/watch?v=f3qv2dSXQXk
Navbruker fra Moss
er vel snart på tide å veksle inn mine 2000 bitcoins
Sitat av LINNERN Vis innlegg
er vel snart på tide å veksle inn mine 2000 bitcoins
Vis hele sitatet...
Ikke glem å betal skatt da.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
https://products.butterflylabs.com/h...oin-miner.html

Noen som har erfaring med en slik?
Virker veldig lettvint da, bare sette opp en slik og la den surre og gå, og vips har du tjent en god del?

Får inn ca. 5,5 bitcoins per måned i følge denne: http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator
Så jeg kan kjøpe meg en 50GH/s av denne bitcoin mineren og tjene ca 60 bitcoins i måneden? Er det så enkelt?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av noerandom Vis innlegg
Så jeg kan kjøpe meg en 50GH/s av denne bitcoin mineren og tjene ca 60 bitcoins i måneden? Er det så enkelt?
Vis hele sitatet...
Det virker så enkelt, med mindre jeg har oversett noe? Godt mulig jeg har det
Husk å beregn at dere vil tjene mindre hver måned pga difficulty som øker da.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Husk å beregn at dere vil tjene mindre hver måned pga difficulty som øker da.
Vis hele sitatet...
Øker den med mye hver måned?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Osteper Vis innlegg
Øker den med mye hver måned?
Vis hele sitatet...
Vanskeligheten kommer til å øke dramatisk etterhvert som flere og flere asic-minere kommer i bruk. Hvis du ikke allerede har forhåndsbestilt en er det tvilsomt om det er noe særlig å tjene.
Ja, og spesielt nå når det vil komme mange ASIC på markedet
http://bitcoin.sipa.be/speed-small-lin.png
http://bitcoindifficulty.com/