Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211300
Takk ! Vet du hvor man får tak i rent KCl ? det nærmeste jeg kommer er LO salt med 60% KCl og resten NaCl
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hvis du bruker halparten av tiden det tar å produsere perk på denne måten, til å søke på internett etter kjøpbar perk. Så kunne du fått hjem i allefall 6 kilo( med litt kjapp hoderegning) i postkassen din. Uten at tollere eller noen andre ansatt i den norske stat hadde merket noen ting. Det tør jeg vedde 1 kilo perk på

Men hvis du har ekstremt lyst å produsere det på den måten så versegod, kjekt å drive med litt synteser og kjemi og
sitter her og lager Kaliumnitrat, er det meninga at det skal lukte noe jæv**** når jeg blander kaliumkarbonat og kalsiumnitrat?
Ble ferdig med litt kaliumnitrat i går, brukte denne http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...oppskrift+kno3 oppskriften. Resultatet ble en steinhard brun klump. Kan dette være KNO3 ? Jeg kan legge ut bilde senere idag hvis dere vil
Er ikke ekspert på fremstilling av kno3, men det høres ikke ut som du har lykkes. Kno3 er et hvitt, så brunt skal det vel ikke være
Grunnen til at det er brunt kan vel kanskje være at da jeg varmet det opp for å fordampe vannet brukte jeg veldig høy temperatur. Jeg prøvde forresten å blande det med melis, men blandingsforholdet var langt ut på jordet, det freste dog litt da jeg tente på.
når i prosessen blandet du melis inn?
ver forsiktig med høye tempraturer
jeg vill nok tro at siden det freste så har du laget kno3 men ikke fått det rent nok å at brunfargen er pga melisen
KNO3et ble brunt før jeg blandet inn melis, men som sagt så er det nok fordi jeg tørket det ved for høy temperatur på stekepanna. Jeg skal prøve å lage en ny porsjon til helga så kanskje det blir bedre da
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
KNO3et ble brunt før jeg blandet inn melis, men som sagt så er det nok fordi jeg tørket det ved for høy temperatur på stekepanna. Jeg skal prøve å lage en ny porsjon til helga så kanskje det blir bedre da
Vis hele sitatet...
Dette kan tyde på at KNO3 har begynt å dekomponere slik at NOx har farget sluttproduktet ditt rødbrunt.
Nitrøse gasser er som regel meget helsefarlige så du burde tenkte deg godt om før du prøver deg på flere forsøk som kan resultere i dekomponering av nitrater.
Takk Knask ! Vet du forresten om KNO3 dekomponerer ved 400 C ? Og ett spørsmål til i samme melding, noen som vet om armstrongs mix altså kaliumklorat og rødt fosfor er HE og hva slags VOD det har ?
Det er ikke HE, men bare sensitivt, farlig nonsens.
Beklager hvis jeg spør veldig mange spørsmål, men noen som vet hvorfor jeg ikke kommer in på likurg.pl ?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Beklager hvis jeg spør veldig mange spørsmål, men noen som vet hvorfor jeg ikke kommer in på likurg.pl ?
Vis hele sitatet...
Fordi likurg har vert stengt siden rett etter 22. juli.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Takk Knask ! Vet du forresten om KNO3 dekomponerer ved 400 C ?
Vis hele sitatet...

Potassium nitrate has an orthorhombic crystal structure at room temperature, which transforms to a trigonal system at 129 °C. Upon heating to temperatures above 560 °C, it decomposes into potassium nitrite, generating oxygen:
2 KNO3 → 2 KNO2 + O2
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Potassi...ate#Properties

Ved høyere temperaturer vil naturligvis dekomponeringen bli mer omfattende enn ovenfor.
Dette kan du lese mer om her.

Mer deg at dette er snakk om helt rene kjemikalier.
Hei!
Etter å ha lest masse bra lesestoff, fått stillt spørsmål og fått gode svar har jeg tenkt å begynne med pyroteknikk, luftbomber og liknende.

Men jeg trenger litt hjelp med bestilling av grunnleggende stoffer for å lage stjerner med forskjellige farger (rød, grønn, blå etc.) og for å lage andre viktige komponenter innen pyroteknikk.

Jeg har laget en liste med de tingene jeg tror jeg trenger og hvor jeg skal kjøpe det, hadde satt stor pris på om dere kunne lagt til eller ekskludert ting fra lista slik at jeg får en komplett pakke med de viktigste tingene

Fra før av har jeg jernoksid og jeg lager kaliumnitrat.

http://hobbychemicals.co.uk/

Kaliumperklorat
Strontium nitrat
Strontium karbonat
Kaliumklorat
Svovel
Kaliumklorat?

http://www.pyro-stuff.com/chemicalien.html

Kobber oxyklorid
Kobber oksid
Silisium
Barium sulfat

http://cooperman435.co.uk/

Aluminium flak
Aluminium (dark pyro)
Aluminium (atomisert)
Barium karbonat
Barium sulfat
Borsyre
Kull (airfloat)
Kull (for stjerner ?)
Kobber karbonat
Jern pulver
Parlon
PVC pulver
Red Gum
Magnalium
Titan pulver

Som dere kanskje ser har jeg splittet kaliumperklorat og german dark aluminium til ulike sider, er dette unødvendig eller?

Noen som har erfaring med de ulike sidene?

Noen som vet hvordan tollvesenet oppfører seg nå for tiden, tenker spesielt på oksidanter.

Setter stor pris på alle svar som vanlig
Mangler konsesjon
sven's Avatar
jaaa... Her var det mye kjekt, men også veldig mye som du ikke trenger i begynnelsen. Når du sier du vil ha en pakke med de viktigste tingene så ser jeg bare for meg svovel, kull, perk, mørk al, kaliumnitrat og dextrin. Men siden du lager de to sistnevne selv, så kan du bytte de ut med titanpulver heller. Da har du muligheten til å lage allt det grunnlegende som bp til lift og break, flash til booster, salutter og kos, foskjellige kullstreamere med og uten ti, samt oppbygging av shell og lading. Vil tro du har nokk å henge fingrene i en stund da, så kan du heller bestille inn ting etterhvert, men litt om gangen så det ikke blir stoppet.
Coopermann har ikke titanpulver, men titangrus, så det bør du bestille fra en annenplass. Hvis du absolutt må ha det så kan du få 500g gratis av meg.
Menn sånn som forskjellige karbonater, oksyder og jernpulver får du jo tak i i det ganske land på forskjellige potterier.

Kose deg
Takk for konstruktivt svar, og tilbud om titan, men er nok såpass beskjeden at jeg står over. Vet du forresten hvordan tollen ser på perk? Og hvis jeg skulle kjøpt alt som står under cooperman-lista, burde jeg bestille i to omganger siden det er så stor ordre?

Når jeg tenker meg om så er vel ikke noe av det jeg har satt under cooperman-lista ulovlig å importere
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Takk for konstruktivt svar, og tilbud om titan, men er nok såpass beskjeden at jeg står over. Vet du forresten hvordan tollen ser på perk? Og hvis jeg skulle kjøpt alt som står under cooperman-lista, burde jeg bestille i to omganger siden det er så stor ordre?

Når jeg tenker meg om så er vel ikke noe av det jeg har satt under cooperman-lista ulovlig å importere
Vis hele sitatet...
Så lenge en bestiller under et kilo om gangen så er du nesten garantert pass.
Så lenge det ikke er noe som menneskets beste venn kan snuse opp =D
Vet du hvos man får tak i barium nitrat, fant det ikke på noen av sidene jeg nevnte i nest siste post ?

Ingen av kjemikaliene nedenfor er vel ulovlige å importere?

Aluminium flak
Aluminium (dark pyro)
Aluminium (atomisert)
Barium karbonat
Barium sulfat
Borsyre
Kull (airfloat)
Kull (for stjerner ?)
Kobber karbonat
Jern pulver
Parlon
PVC pulver
Red Gum
Magnalium
Titan pulver
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Vet du hvos man får tak i barium nitrat, fant det ikke på noen av sidene jeg nevnte i nest siste post ?

Ingen av kjemikaliene nedenfor er vel ulovlige å importere?

Aluminium flak
Aluminium (dark pyro)
Aluminium (atomisert)
Barium karbonat
Barium sulfat
Borsyre
Kull (airfloat)
Kull (for stjerner ?)
Kobber karbonat
Jern pulver
Parlon
PVC pulver
Red Gum
Magnalium
Titan pulver
Vis hele sitatet...
Slik får du tak i barium nitrate : http://www.youtube.com/watch?v=FpzbWXAEc3Y

Nei i utgangspunktet er det ikke ulovligt å importere disse kjemikaliene, men man vet jo aldri i disse dager

Eller her :http://www.pyroshop.org/product.asp?...b=1&attrib1=39
er det mulig å bruke denne typen aluminium i flash?

"Aluminium ballmilled, leafs, coated, 63um/250Mesh"
All aluminiun går, så da er det bare å prøve. Men ja, det skal gå ann og få et brukbart resultat.
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
er det mulig å bruke denne typen aluminium i flash?

"Aluminium ballmilled, leafs, coated, 63um/250Mesh"
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller kjøpt Aluminum Dark for å få et godt resultat. Koster en del mer, men er verdt det
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Jeg ville heller kjøpt Aluminum Dark for å få et godt resultat. Koster en del mer, men er verdt det
Vis hele sitatet...
Kjør heller på med en med litt lavere mesh. Da kan den brukes til stjerner o.l også.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Kjør heller på med en med litt lavere mesh. Da kan den brukes til stjerner o.l også.
Vis hele sitatet...
Ja, om han også er opptatt av det visuelle så kan kanskje det være en god løsning. Om det er smellet han vil ha ville jeg rådet han til å kjøpe Dark.
Sist endret av PyroMartin; 6. mars 2012 kl. 14:07.
smellet jeg er ute etter i første omgang, har atomisers alu til andre ting.
takker for svar, har fått vite det jeg trenger
Black000 smeller mer enn godt nok det og, men det er snillere mot lommeboken.
Hvor får man kjøpt KNO3 disse dager? Kan man også få igjennom KNO3 hvis det er en kilo?
Hvilken side er best og billigst? Takker på forhånd for svar
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Hvor får man kjøpt KNO3 disse dager? Kan man også få igjennom KNO3 hvis det er en kilo?
Hvilken side er best og billigst? Takker på forhånd for svar
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke si så mye om hvor du kan få kjøpt dette, da jeg ikke har kjøpt KNO3 på nettet før.. Vet dog om flere sider som selger det, og du finner nok info om de fleste av dem viss du søker her på forumet.. Se blant annet i "hvordan skaffe hva" tråden.

Hva du får igjennom tollen er det ingen fasit på. En pakke på 10+kg kan sikkert gå smertefritt gjennom en dag, og bli stoppet den neste.. I utgangspunktet skal KNO3 være lovlig å importere, men etter 22.07 har tollvesenet slått ned på import av kjemikalier i langt større grad. Jeg kan ikke si noe annet enn at du må prøve..
Små pakker har nok likevel større sjanse for å komme gjennom.
Takker for svar
Kan du PM'me meg med en eller to sider? så jeg kan gi feedback om det kommer gjnnom tollen?
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Takker for svar
Kan du PM'me meg med en eller to sider? så jeg kan gi feedback om det kommer gjnnom tollen?
Vis hele sitatet...
Du har fått en PM..
Etter å ha sett på youtube channelen din er jeg uansett ikke så sikker på om jeg vil hjelpe deg videre.. Du og kammeratene dine gjør ikke annet enn pølbelstreker, hærverk og utfører idiotiske og farlige stunt.. For å si det slik, det du driver med er ikke pyroteknikk.. ikke i nærheten en gang. I tillegg til dette, smeller du kinaputtene dine i boligstrøk, i veikanten og i skolegårder.. Det viser ikke akkurat til mye ansvarlig tankegang.

Flesteparten på denne delen av forumet er sterkt imot slik oppførsel, da det fører et dårlig rykte over en hobby som i utgangspunktet ikke har så mye med det dere driver med å gjøre.. Dette er et forum for pyroteknikk.
Sist endret av Znerk; 6. mars 2012 kl. 18:41.
Kunne ikke blitt mere enig Znerk, sånne som han som gjør at det blir vanskeligere å holde på med det vi liker å gjøre og som egentlig er en ganske uskyldig syssel.

MostEpicChannel: den postkassa dere sprengte i en av youtube videoene, håper den var deres !
Hei , i det siste så har jeg vært ganske interresert i pyroteknikk. Jeg har lest igjennom "retningslinjer innen pyroteknikk" og HMS er noe jeg setter høyt.

De fleste postene om tilgang til KNO3 var før Breivik sin tid. Så jeg lurer på hvor man kan få tak i KNO3 jeg og, bestiller man fra nettet eller går det ann å kjøpe krista-k på FK? ihvertfall, kan dere sende meg en PM om gode sider man kan bestille fra? Jeg har om Keten blant annet men er usikker på troverdigheten til butikken

takk på forhånd
Sist endret av newguy2468; 6. mars 2012 kl. 20:08.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bruk søkefunksjonen, den vil gi deg det meste av svar. Keten er troverdig, men meg bekjent er han ikke spesielt aktiv etter at Polsk politi fatta interesse i businessen hans i forb. med 22/7...

Velkommen til forumet, flott å se at du har fokus på sikkerhet rundt bruk og produksjon av fyrverkeri. Bruk søkefunksjonen og oppfør deg, så går alt bra.
Sitat av newguy2468 Vis innlegg
Hei , i det siste så har jeg vært ganske interresert i pyroteknikk. Jeg har lest igjennom "retningslinjer innen pyroteknikk" og HMS er noe jeg setter høyt.

De fleste postene om tilgang til KNO3 var før Breivik sin tid. Så jeg lurer på hvor man kan få tak i KNO3 jeg og, bestiller man fra nettet eller går det ann å kjøpe krista-k på FK? ihvertfall, kan dere sende meg en PM om gode sider man kan bestille fra? Jeg har om Keten blant annet men er usikker på troverdigheten til butikken

takk på forhånd
Vis hele sitatet...
Hei og velkommen til forumet Vet ikke helt hvordan det er med import av kaliumnitrat, men bestiller du noen kilo fra utlandet får du nok litt oppmerksomhet fra PST hvis det blir oppdaget.

FK er både bra og billig, men vet ikke hvor gammel du er. Så hvis man kommer inn som la oss si 17 åring skal du nok se langt etter KNO3et ditt Et bra alternativ som dog er litt dyrere og litt mer tidkrevende er å lage kaliumnitrat.

Her har du en flott oppskrift: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...oppskrift+kno3

Har brukt den mye nå i det siste så det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på, guiden kan være litt uklar til tider.

Og husk det som BomberMan sa, søkefunskjonen er flott
MostEpicChannel: Du oppfattet nok både innlegget her, og PMen som noe krass, det var også hensikten. Grunnen til dette er at det du holder på med (ifølge dine egne videoer) ikke blir så veldig høyt ansett her inne. Hærverk og idioti som det du og dine venner driver med setter oss, som ikke har vonde hensikter, i et meget dårlig lys. Dette er til tross for at de fleste som driver med _pyroteknikk_ som hobby tar avstand fra slikt. Jeg skal ikke nekte for at det er gøy å sprenge ting i fillebiter, men dette skal ikke gjøres i et boligfelt, mens du og dine venner står 10 meter unna og det du sprenger skal ikke tilhøre andre.

Jeg har også sprengt saker og ting i fillebiter med kinaputter (hjemmelagde sådan), men det har alltid skjedd under kontrollerte forhold. Dvs. på et område det ikke ferdes andre folk, med lang lunte og lang sikkerhetsavstand.

Det skal dog sies, viss du ønsker å drive med _pyroteknikk_ som en seriøs hobby. Dvs. ikke bare lære å lage kinaputter som du skal lage kvalm med, er du hjertelig velkommen hit til forumet (snakker på vegne av meg selv.. husk det)! Viss du har vokst fra det du tydelig vis har drevet med før, og ønsker å avansere til å lage fine effekter, og høye smell, uten "vonde" baktanker, vil jeg gladelig hjelpe deg etter beste evne. Denne tanken tror jeg mange her inne deler med meg.


Til deg, Newguy: Velkommen til forumet, og velkommen til en verden med smell, farger og fantastiske effekter. Det er flott at HMS står i høysetet, og at du tar den seriøst. Det er tross alt ikke mye moro med denne hobbyen viss du ikke har øyner og hørsel til å oppleve den!
Når det kommer til spørsmålet ditt om KNO3, vil jeg gi deg samme tips som jeg gav til MostEpicChannel, og som bomberman gav deg: søk. Her på forumet er det nevnt noen titalls butikker, der mange av dem kan være aktuelle kandidater for deg. Når det kommer til FK, vet jeg ikke hvordan ståa er.. Jeg tror uansett ikke at du får tak i stort uten å være registrert gårdsbruker..

Lykke til videre med oppstarten, og ikke nøl om å spørre her viss det er noe du lurer på! (Dvs. ta gjerne ett søk først )
Takk Og jeg sprenger ikke altid ting men det er jo ikke så spenndene å laste opp en vanlig kinaputt
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Takk Og jeg sprenger ikke altid ting men det er jo ikke så spenndene å laste opp en vanlig kinaputt
Vis hele sitatet...
Viss du leser posten min, vil du skjønne at jeg ikke mener at det er galt å sprenge ting.. Det er artig det! Det er måten du gjør det på jeg reagerer på... Slike aktiviteter skal ikke bedrives der det ferdes andre folk, det skal ikke bedrives hærverk og sikkerheten skal være bedre..!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir nok ikke noe pyroteknikk på meg ettersom jeg har funnet ut at det ikke er helt lovlig, men jeg skal bestille 2.5 kg KCLO4 som jeg kan bruke til fellingsreaksjoner og titreringer
Sist endret av mathiasxx94; 27. mars 2012 kl. 22:00.
Jeg sier som Vålerengaspiller Martin Pusic; "Hvis dommeren (onkelblå) ikke ser det, er det ok."
Kanskje ikke så bokstavelig talt da. Bare det ikke gå utover andre og helst ikke seg selv, og man har god kunnskap om det man driver med :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
Hei jeg er en nybegynner og lurer på om dette:

Røykgranat

60g salpeter til 40g sukker
Rør opp på lav varme
Sukkeret vil karamellisere
Fortsett til det ser ut som peanøtt smør
Legg til en skje natron for saktere forbrenning
Legg til 3 store skjeer med organisk fargepulver for farget røyk (rit dye f.eks.)
Rør om til det er en jevn masse
Putt massen i en dorullkjerne eller lignende (med tettet bunn)
Putt en (tykk) penn i midten
Vent en time
Ta ut pennen
Putt i en lunte der pennen var
Putt i en bomullsdott for å holde lunten på plass
Pakk inn dorullen i gaffateip husk å ha et hull rundt lunta slik at røyken kommer ut og luft inn
Vis hele sitatet...
er en trygg/fungerende oppskrift på en liten røykbombe og om
Det er noen spesielle farer ved dette forsøket (noe som kan eksplodere eller lignende)
Sitat av Shorono Vis innlegg
Hei jeg er en nybegynner og lurer på om dette:



er en trygg/fungerende oppskrift på en liten røykbombe og om
Det er noen spesielle farer ved dette forsøket (noe som kan eksplodere eller lignende)
Vis hele sitatet...
Ja, dette er en meget god og forholdsvis trygg måte å lage røykbombe på. Eneste åpenbare faren er nok at røykbomben skal antenne i stekepanna... Derfor bør du smelte sukkeret sakte og skru av fort viss det begynner å ryke nevneverdig. Ha også brannslokkingsutstyr tilgjengelig. Aller helst bør dette gjøres ute, men med GODE forhåndsregler kan du gjøre dette inne også..

Lykke til
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Får man tak i gimmiert kraft teip(sånn som man paster shells med) i norske butikker? Som jula eller clash olson? Eller er det nettet som gjelder?

Fant også et papprør som er akuratt litt under 3" i innerdiameter som jeg har tenkt å bruke til mortar. Burde jeg kjøpe 3" eller 2,5" shells? Kanskje det hadde vert optimalt med noe i midten?
Sist endret av Pyrocake; 10. oktober 2012 kl. 16:22.
Jeg er ganske sikker på at man ikke får tak i gummiert kraftpapir i norske butikker det finnes noen norske nettbutikker, men her er prisene unødvendig dyre. Det letteste er nok å bestille på internett, hvis du ikke trenger så mye (1 rull) så er det overkommelige priser på ebay men er det mer du trenger ville jeg valgt en dedikert pyroforhandler.

Vanligvis er shellsa man kjøper en del mindre enn det som står for å tillate pasting, tenker du på å kjøpe 2,5" skall for å bruke i ~3" papprøret, da vil i såfall pappskallene bli alt for små, eller misforstår jeg deg ?
ja har et rør som er 3", lurer på om jeg skal kjøpe 2,5" eller 3" shells. men tenker jeg går for 3" og heller paster dem litt lett. Takk for svar
3" ja. De er nok laget for å passe i 3" mortarer.
Nyttårsaften nærmer seg og det ser ut som om det blir vanskelig å skaffe mortarer til alle luftbombene. Men jeg har et papprør på 70 cm og lurer på om dette kan deles i to altså mortarer på 35 centimeter til 3" luftbomber, 2 rør kontra ett vil jo hjelpe en del. Hvis du har forslag til norske butikker der man kan kjøpe plastrør mottas dette også med stor takk. Hvis dere vet hvor man får tak i PVC rør er dette også greit, fordi jeg kommer til å legge sandsekker el. liknende på publikumsiden av mortarene uansett.
Cooperman435 har en del rør, utrolig hyggelig fyr også. Ingen kommer til å stoppe en pakke med et rør heller.

Tror prisen for en 3" er rundt 120 kr, og en 4" 150.
Helt enig, Philip er en veldig hyggelig kar, men bare for å holde faktaene rett så koster 3" HDPE rør 50 kr Glassfibermortarene er hakket dyrere, også koster 4" 112 kr Men uansett så blir det jo et par tusenlapper hvis man skal ha en del rør, og da hadde det vært greit å kunne kjøpe i en norsk butikk. Men tusen takk for forslag uansett
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Nyttårsaften nærmer seg og det ser ut som om det blir vanskelig å skaffe mortarer til alle luftbombene. Men jeg har et papprør på 70 cm og lurer på om dette kan deles i to altså mortarer på 35 centimeter til 3" luftbomber, 2 rør kontra ett vil jo hjelpe en del. Hvis du har forslag til norske butikker der man kan kjøpe plastrør mottas dette også med stor takk. Hvis dere vet hvor man får tak i PVC rør er dette også greit, fordi jeg kommer til å legge sandsekker el. liknende på publikumsiden av mortarene uansett.
Vis hele sitatet...
Her finner man ihvertfall en del papprør. Men er litt usikker på om de tykke nok. Den butikken har vel også et utsalg på grunerløkka i Oslo om jeg ikke husker feil. Har forøvrig noen PVC-rør liggende selv. Husker ikke helt dim, men vil tro de er 3-4" og ca 50cm lange. Om du skulle trenge noen kan du evt sende en pm.