Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6302
Hei! Siden jeg driver med opplæring i trafikken nå (mopedkurs og snart øvekjøring med bil) så har jeg lagt merke til flere ting i trafikken som er teite.
En ting som irriterer meg VELDIG, er opphevinga av fartsgrensene.
Hvorfor kan de ikke bare skrive 80 i stedet for?

Prøver staten å lure oss/forvirre oss så de skal tjene mer penger på fartsbøter?
Er det noen spesiell grunn til at de ikke bare skriver 80?

http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20051007-1219-364-01.gif vs å bare skrive http://dt.no/polopoly_fs/1.3361399!/image/4164543920.jpg_gen/derivatives/derivative_article_480/4164543920.jpg
Sist endret av Erlendman; 25. september 2012 kl. 14:50.
Jeg har lenge lurt på det samme...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Prøver staten å lure oss/forvirre oss så de skal tjene mer penger på fartsbøter?
Er det noen spesiell grunn til at de ikke bare skriver 80?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke peiling på spørsmålet ditt da jeg bare såvidt kan å kjøre traktor, men jeg føler bare for å avkrefte den tullete konspirasjonsteorien din med en gang: Pengene som den Store Stygge Staten håver inn på fartsbøter er ikke på langt nær nok til å dekke kostnadene av trafikkskader, uføretrygd, dødsfall, nødtjenester og reparasjon av autovern. Så da vet du det.
Lurer på det samme.
Ved litt googling:
Sitat av http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=313634
Min kjørelærer sa at det finnes bare to reelle fartsgrenser i Norge. 50 og 80. Så alt opphevet under 50 blir 50, og alt fra 50-80 blir 80 dersom det ikke står annet.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen blir lurt av det ettersom de fleste vet at det er 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk, med mindre det står noe annet.
Sist endret av sgt_coke; 25. september 2012 kl. 14:55.
Joda, men oppheving av fartsgrenser synes jeg burde være helt fri fartsgrense. Dvs, bånn gass.
Så hva vitsen med å oppheve fartgrenser vs. å bestemme en fartsgrense ser jeg heller ikke vitsen i.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nå har jeg ikke peiling på spørsmålet ditt da jeg bare såvidt kan å kjøre traktor, men jeg føler bare for å avkrefte den tullete konspirasjonsteorien din med en gang: Pengene som den Store Stygge Staten håver inn på fartsbøter er ikke på langt nær nok til å dekke kostnadene av trafikkskader, uføretrygd, dødsfall, nødtjenester og reparasjon av autovern. Så da vet du det.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er jo ikke akkurat lite de Kan/kunne ha tjent på det da.. Det vil(le) jo kunne dekke en DEL av det.
Sist endret av Erlendman; 25. september 2012 kl. 15:00.
Scenario: Du kjører langs E39, en fin og god vei med fartsgrense på 80km/t. Langs denne veien når du et noen lunde tettbygd strøk, og det er da nødvendig å sette ned fartsgrensen til 60km/t med tanke på omstendighetene. Når omgivelsene tillater det, vil fartsgrensen bli satt opp igjen. Derfor opphøyd fartsgrense til grensen som var opprinnelig.

Hvordan mener du vi i trafikken taper på dette? og hva vinner regjeringen på det?
Grått skilt betyr i mitt hue: nå er du i ingenmannsland, her er det lov 80, men veiene er som oftest smale og ganske jævlige, så man burde kanskje passe på. Som oftest er det idioti å kjøre 80-90 på disse veiene.

Rødt skilt med 80: Gode veier, her kan man kjøre i 80 om trafikken tillater det.

Litt vel generelt, men det stemmer faktisk utrolig ofte.
Sitat av Statens Vegesen, Håndbok 046 - "Planlegging og oppsetting av trafikkskilt"
Når særskilt fartsgrense starter på sideveg umiddelbart etter vegkryss utenfor tettbygd strøk, skal skilt 362 plasseres minst 50 meter etter krysset, og det er som regel nok å skilte kun på høyre side av vegen. I tettbygd strøk kan skilt for fartsgrense på sideveg plasseres nærmere krysset enn 50 m, men det må da vurderes om skilt også må settes opp på venstre side for å være godt nok synlig.
Skiltet skal gjentas for hver 500 meter i fartsgrense 70 km/t eller lavere.

Fartsgrense 90 og 100 km/t skal gjentas for hver 5 km.
Etter kryss skal fartsgrenseskilt være synlig innen 100 meters avstand
når det svinges inn på vegen.
Vis hele sitatet...
Siden det allment kjent at fartsgrensen på forkjørsvei er 80 km/t om annet ikke er anvist sparer de heller 600 kr av dine skattepenger hver gang de ikke setter opp et 80-skilt. Dette blir fort mange skilt siden det er krav om at det må settes opp hver femte kilometer samt være synlig innenfor 100 m fra hver eneste påkjøring på veistrekket.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Siden det allment kjent at fartsgrensen på forkjørsvei er 80 km/t om annet ikke er anvist sparer de heller 600 kr av dine skattepenger hver gang de ikke setter opp et 80-skilt. Dette blir fort mange skilt siden det er krav om at det må settes opp hver femte kilometer samt være synlig innenfor 100 m fra hver eneste påkjøring på veistrekket.
Vis hele sitatet...
Om de setter opp et "Fartsgrense opphøyd" etter et "80 km/t" skilt etter en endt 50 sone har vel lite å si på økonomien?
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Om de setter opp et "Fartsgrense opphøyd" etter et "80 km/t" skilt etter en endt 50 sone har vel lite å si på økonomien?
Vis hele sitatet...
Nei, det holder med ett opphøyingsskilt i begynnelsen av hver 80-strekning på forkjørsvei. Veien er da 80-"skiltet" uten bruk av skilt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Grått skilt betyr i mitt hue: nå er du i ingenmannsland, her er det lov 80, men veiene er som oftest smale og ganske jævlige, så man burde kanskje passe på. Som oftest er det idioti å kjøre 80-90 på disse veiene.

Rødt skilt med 80: Gode veier, her kan man kjøre i 80 om trafikken tillater det.

Litt vel generelt, men det stemmer faktisk utrolig ofte.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er dette det svaret du er ute etter. Det er forskjell på en plass det står 80-sone og en plass med opphevet 50-sone...
80 skilt ser man jo nesten aldri lengre! Jeg vet det er noen strekningen Flekkefjord - Stavanger, men utenom det kan jeg faktisk ikke huske å ha sett 80 skilt. Bare oppheving eller 70 som nesten er blitt nye 80 nå på europaveiene, de strekningene det ikke er 4 felt og 100km/t
Det er sikkert billigere å lage skilt i svart/hvitt!
The lab series
Forman's Avatar
For Hver gang jeg ser ett opphevnings skilt får jeg en lykke følelse og je kan kjøre enda fortere ikke det att fartsgrensa betyr noe for meg da..
Ikke alle som har fargeprinter!
Svigermors drøm
colabox's Avatar
hvis fartsgrensen blir opphevet bruker man sunn fornuft hva fartsgrensa er, og om man ser et tettbygget strøk så kjører man i 50 da fartsgrensen automatisk blir dette uten noe skilting.

Men hvis man har ett 80 skilt foran seg, og litt senere på veien møter ett eller flere tettbygde strøk, så må staten skilte 50 hver gang, noe som blir mye penger.

Det blir derfor ganske billig å ikke la det stå fartsgrense/oppheve fartsgrense da alle vet det er 50 eller 80. Tenk om staten måtte skilte hele finnmarksvidda. Det hadde fort blitt noen millioner kroner ekstra
Sitat av Frenor Vis innlegg
Nei, det holder med ett opphøyingsskilt i begynnelsen av hver 80-strekning på forkjørsvei. Veien er da 80-"skiltet" uten bruk av skilt.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at når man bruker opphøyd 50 så kan man sette ut ett skilt, mens når man skilter veien med en fortsagrense - eksvis 80, så må man sette opp etter hver gang det er en påkjøring?
alså - man sparer skilt for hver påkjøring..?
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Så det du sier er at når man bruker opphøyd 50 så kan man sette ut ett skilt, mens når man skilter veien med en fortsagrense - eksvis 80, så må man sette opp etter hver gang det er en påkjøring?
alså - man sparer skilt for hver påkjøring..?
Vis hele sitatet...
Riktig.
Istedenfor å skilte med 80, og måtte gjøre dette for hvert kryss, setter de heller et opphevet 60 skilt (aka 80 sone) og slipper å sette opp et nytt skilt hver gate. De sparer penger, vi sparer penger. Simple as that.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Så det du sier er at når man bruker opphøyd 50 så kan man sette ut ett skilt, mens når man skilter veien med en fortsagrense - eksvis 80, så må man sette opp etter hver gang det er en påkjøring?
alså - man sparer skilt for hver påkjøring..?
Vis hele sitatet...
Nei, det må en nødvendigvis ikkje, men det er dagens praksis. Skilting gjeld stortsett fram til næraste vegkryss, så om du kjem frå veg med femtigrense, inn på ny veg, og det ikkje er skilta, så er det alminnelege fartsgrenser som gjeld - altså 80 utanfor tettbygde strøk og 50 i tettbygde strøk.
Et annet greit poeng med opphevings-skilt så vil en bli påminnet hva fartsgrensa var der en kom fra, i tillegg til ny fartsgrense som er 50 i tettbebygde og 80 utenfor tettbebygde strøk, ergo 2 opplysninger i stedet for kun ny fartsgrense. Hvis en f.eks har oppholdt seg innenfor et område etter nedsatt fartsgrense i kortere eller lengre tidsrom så er det ikke sikkert det er skilta hva fartsgrensa er fra der en kjører ut fra, og en vil da bli påminna hva fartsgrensa var der en oppholdt seg.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Et annet greit poeng med opphevings-skilt så vil en bli påminnet hva fartsgrensa var der en kom fra, i tillegg til ny fartsgrense som er 50 i tettbebygde og 80 utenfor tettbebygde strøk, ergo 2 opplysninger i stedet for kun ny fartsgrense. Hvis en f.eks har oppholdt seg innenfor et område etter nedsatt fartsgrense i kortere eller lengre tidsrom så er det ikke sikkert det er skilta hva fartsgrensa er fra der en kjører ut fra, og en vil da bli påminna hva fartsgrensa var der en oppholdt seg.
Vis hele sitatet...
Men dette er jo ingen nyttig informasjon i det hele tatt. Dette er jo ikke mere nyttig en ett skilt for kun ny fartsgrense. Opphevings-skiltet er jo ingen erstatter for ett fartsgrense-skilt hvis en skal tilbake igjen. Litt for sent å få den informasjonen når en passerer skiltet
Sist endret av sweem; 26. september 2012 kl. 12:05.
Jeg har vendt meg til at "det bare er sånn", men de eneste plassene jeg har sett faktiske 80 skilt er når fartsgrensen går ned fra 90. Hvis dette ikke alltid er tilfellet, så begynner jeg å lure...