Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 5478
Her i kveld så ble jeg stoppet i rutinekontroll.
Hos meg hvar alt ok, men ikke hos en kvinnelig bilist som kom etter meg, hun hadde nemlig iført seg en Niqab som religionen hennes sier at hun skal.
Hun fikk ikke kjøre videre da de som utførte kontrollen mente at niqaben hennes hvar en risiko i trafikken.
Tenk dere, politiet føler seg truet av et stykke tøy.
Er det ikke snart på tide at Muslimer får regler som er tilpasset deres religion og kultur slik at de kan bli en del av det Norske samfunnet uten å gå på akkord med sin religiøse overbevisning?
Jeg forstår godt at dette bør/er et ulovlig plagg å ha på seg i bilen. Det skygger for sidesynet og fleksibiliteten når du snur på hodet (sjekke dødvinkel, se til høyre/venstre o.l) blir redusert.
Kan vel også legge til at hvis en automatisk fartskontroll skulle tatt henne ville det skjult hele identiteten hennes.

For dere som ikke vet hva en Niqab er:
http://www.islammuslim.lv/Atteli/niqab2.jpghttp://2.bp.blogspot.com/_PGM5komqCws/SFABPhVxQ4I/AAAAAAAACFA/ycaqhIIPpuE/s400/Saudi%2BStyle%2BNiqab.jpg
Sist endret av Clr; 18. mars 2009 kl. 00:59.
Politiet føler seg ikke truet av et stykke tøy. Politiet ser på det som en trafikkfare fordi det kan forstyrre sidesynet. Akkurat som om en kristen nordmann skulle brukt skylapper. Dette har ikke noe med noe imot en religion å gjøre, det har noe mot et spesielt plagg som blir ansett som en fare for andre.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det skygger for sidesynet og fleksibiliteten når du snur på hodet (sjekke dødvinkel, se til høyre/venstre o.l) blir redusert.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg ikke tenke meg at det gjør i det hele tatt. Har du redusert sidesyn ved å ha på deg en tynn finnlandshette? Nei. Politiet har ingen grunn til å nekte at dette brukes av sjåfør. Rett og slett æreskrenkende å be sjåfør ta det av, eller ikke kunne fortsette kjøreturen.

Nå antar jeg at det var det som var følgene av det trådstarter beskrev. Ikke vet jeg hvordan du, trådstarter, vet hva som foregikk i bilen bak. Kan du fortelle det? Vet rett og slett ikke om jeg tror at politiet nektet henne å kjøre med plagget.

Sitat av Clr Vis innlegg
Kan vel også legge til at hvis en automatisk fartskontroll skulle tatt henne ville det skjult hele identiteten hennes.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste argumentet jeg delvis kjøper.
Det er da vel ikke noe mer hinder for side synet enn mine ekstremt tykke brilleglass.
En hekse jakt på muslimer er det.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det kan jeg ikke tenke meg at det gjør i det hele tatt. Har du redusert sidesyn ved å ha på deg en tynn finnlandshette? Nei. Politiet har ingen grunn til å nekte at dette brukes av sjåfør. Rett og slett æreskrenkende å be sjåfør ta det av, eller ikke kunne fortsette kjøreturen.

Nå antar jeg at det var det som var følgene av det trådstarter beskrev. Ikke vet jeg hvordan du, trådstarter, vet hva som foregikk i bilen bak. Kan du fortelle det? Vet rett og slett ikke om jeg tror at politiet nektet henne å kjøre med plagget.


Dette er det eneste argumentet jeg delvis kjøper.
Vis hele sitatet...
Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Det er da vel ikke noe mer hinder for side synet enn mine ekstremt tykke brilleglass.
En hekse jakt på muslimer er det.
Vis hele sitatet...
Vel... En Niqab kan bli "kledd" over hode på mange forskjellige måter. De to bildene jeg la til var bare eksempler. De kan vise mindre øyne og sjalet som henger bak kan være større, bredere, tykkere.
Vi vet ikke hvordan denne kvinnen som trådstarter nevner hadde ikledd sin Niqab, men jeg vil med god tro tenke at politiet hadde sine grunner hvis de mente at det ikke var forsvarlig å kjøre med akkurat den Niqab'en.

Jeg tenker da på dette "sjalet" som er på baksiden og nedover skuldrene. Dette kan henge seg opp i forskjellige ting, kan distrahere føreren av bilen ved at det kommer i veien mm.
Sist endret av Clr; 18. mars 2009 kl. 01:09.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Har du redusert sidesyn ved å ha på deg en tynn finnlandshette? Nei.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk en finnlandshette liggende ved siden av dataen her, å når jeg trer den over skallen så blir sidesynet redusert betydelig.

Men selv om man er kledd ut som spøkelsekladden så burde man vell ha den evnen til å snu litt på hodet sitt, slik at man får det samme synsfeltet som en uten kostyme.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det kan jeg ikke tenke meg at det gjør i det hele tatt. Har du redusert sidesyn ved å ha på deg en tynn finnlandshette? Nei. Politiet har ingen grunn til å nekte at dette brukes av sjåfør. Rett og slett æreskrenkende å be sjåfør ta det av, eller ikke kunne fortsette kjøreturen.

Nå antar jeg at det var det som var følgene av det trådstarter beskrev. Ikke vet jeg hvordan du, trådstarter, vet hva som foregikk i bilen bak. Kan du fortelle det? Vet rett og slett ikke om jeg tror at politiet nektet henne å kjøre med plagget.


Dette er det eneste argumentet jeg delvis kjøper.
Vis hele sitatet...
Politiet ga henne valg om og ta av niqaben og få kjøre videre, og å beholde den på og få kjøre forbud.
Hun valgte det siste og bilen blir hentet av kranbil.
Det er jo direkte sinnsykt, og kommer sikkert i medier straks. Noen som gidder å grave litt i veiloven for å finne ut om det er noe hold i dette?
"Kap. IV. Fører av kjøretøy m.m.


§ 21. Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."


Vegtrafikkloven

Jeg vil tro politiet aksjonerte mot kvinnen med hjemmel i § 21. Alminnelige plikter.
Sist endret av Clr; 18. mars 2009 kl. 01:18.
Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Her i kveld så ble jeg stoppet i rutinekontroll.
Hos meg hvar alt ok, men ikke hos en kvinnelig bilist som kom etter meg, hun hadde nemlig iført seg en Niqab som religionen hennes sier at hun skal.
Hun fikk ikke kjøre videre da de som utførte kontrollen mente at niqaben hennes hvar en risiko i trafikken.
Vis hele sitatet...
Jeg sår tvil om troverdigheten i posten din, tror du bare finner opp dette for å starte nok en debatt for å surfe litt videre på hodeplaggbølgen.

Du blir stoppet i rutinekontroll, viser førerkort og vognkort - så kjører man videre.
Men nei, du bestemmer deg for å vente å se hvem som kommer etter deg ? Å ifra din bil, så får du med deg at politimannen nekter henne å kjøre videre pga hun har på seg niqab ?
Du er faktisk så lenge på rutinekontrollplassen at du får med deg at hun blir hentet med kranbil ?
C`mon, du står ikke å henger i en rutinekontroll i en halvtime ?

Er det ikke snart på tide at Muslimer får regler som er tilpasset deres religion og kultur slik at de kan bli en del av det Norske samfunnet uten å gå på akkord med sin religiøse overbevisning
Vis hele sitatet...
Nei!
Det er snart på tide at muslimer tilpasser seg de norske normer og regler! Skal vi bøye og tøye på alt ifra bankvesenet til veitrafikkloven for at dette skal passe til en gruppe mennesker som er her på vår egen "nåde" ?

Jeg er så jævli lei de forslagene som stortsett går ut på at enkelte skal få særbehandling, selv om dette skal stride med norsk lov.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
La meg bare få legge til at Clr sin tolkning av den loven er helt på trynet. Om du leser resten av paragrafen, Clr, klarer du kanskje å resonnere deg frem til at målet med den paragrafen ikke omfatter bekledning? Når resten av paragrafen handler om generell allmenntilstand, så kan du da ikke mene at bekledning på magisk vis skal omfattes? Jada, å tolke lover slik en vil er kjempemorsomt, men i de aller fleste tilfeller blir det uhyre tynt. Som vi nettopp så. Jeg tror heller ikke politiet er så inkompetente at de tørr bruke denne paragrafen som hjemmel.

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Nei!
Det er snart på tide at muslimer tilpasser seg de norske normer og regler! Skal vi bøye og tøye på alt ifra bankvesenet til veitrafikkloven for at dette skal passe til en gruppe mennesker som er her på vår egen "nåde" ?

Jeg er så jævli lei de forslagene som stortsett går ut på at enkelte skal få særbehandling, selv om dette skal stride med norsk lov.
Vis hele sitatet...
Jo? Hvorfor ikke? Så lenge det ikke innebærer vesentlige ulemper for det norske folk, ser jeg virkelig ikke hvorfor vi ikke kan bøye og tøye en regel eller to for at alle skal kunne ha det best mulig i landet vårt. Ser du? I så fall hva/hvilke?
Sist endret av thomasf; 18. mars 2009 kl. 02:34.
Sitat av Clr Vis innlegg
Kan vel også legge til at hvis en automatisk fartskontroll skulle tatt henne ville det skjult hele identiteten hennes.
Vis hele sitatet...
Dette er jo også et viktig poeng. Tror ikke politiet hadde blitt så glad om noen kjørte rundt med finnlandshette heller. Om de ikke kan identifiseres på bildet fra fotoboksen så slipper de lett unna boten. Er sikkert mange andre problemer med identifisering om man går rundt med niqab/finnlandshette som politiet ikke liker.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av plohg Vis innlegg
Dette er jo også et viktig poeng. Tror ikke politiet hadde blitt så glad om noen kjørte rundt med finnlandshette heller. Om de ikke kan identifiseres på bildet fra fotoboksen så slipper de lett unna boten. Er sikkert mange andre problemer med identifisering om man går rundt med niqab/finnlandshette som politiet ikke liker.
Vis hele sitatet...
Er litt interessert i å vite hvordan du skal slippe unna boten. Du er klar over at de tar bilde av skiltet på bilen?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av thomasf Vis innlegg
Er litt interessert i å vite hvordan du skal slippe unna boten. Du er klar over at de tar bilde av skiltet på bilen?
Vis hele sitatet...
pr. dags dato må de og bevise at det var du som var sjåfør, noe de ikke kan om du har dekt ansiktet.
Praktisk å alltid gå ferdig kledd for bankran o.l, for de som måtte drive med det.. Haha, det er dødsmange åpenbare grunner til at politiet er skeptiske til å la folk gå rundt totalt maskerte sånn som det der, vettu!
Sitat av somnium Vis innlegg
pr. dags dato må de og bevise at det var du som var sjåfør, noe de ikke kan om du har dekt ansiktet.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? En venn av meg kjørte for fort og det blinket, men eieren av bilen fikk boten fordi politiet ikke kunne se hvem det var som kjørte. Eieren får boten fordi personen bør vite hvem som kjørte bilen hans/hennes og gi boten videre til sjåføren (vennen min).
Sist endret av marsboer; 18. mars 2009 kl. 08:37.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Er du sikker? En venn av meg kjørte for fort og det blinket, men eieren av bilen fikk boten fordi politiet ikke kunne se hvem det var som kjørte. Eieren får boten fordi personen bør vite hvem som kjørte bilen hans/hennes og gi boten videre til sjåføren (vennen min).
Vis hele sitatet...
Og hvis bilen er stjålet og føreren av bilen er "maskert". Skal eieren av bilen da betale boten "fordi han burde vite hvem som kjører bilen"?

For dere som er intressert i hvilke instrukser politiet får, kan dere lese:

Instruksverket - Politidirektoratet (01.08.2001)
*Dette er dog fra 2001, men det er en liten pekepinn*
Sitat av Clr Vis innlegg
Og hvis bilen er stjålet og føreren av bilen er "maskert". Skal eieren av bilen da betale boten "fordi han burde vite hvem som kjører bilen"?
Vis hele sitatet...
Hvis han har anmeldt det, så slipper han det selvsagt. Hvis ikke, er det bare en dårlig unnskyldning.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Er det ikke snart på tide at Muslimer får regler som er tilpasset deres religion og kultur slik at de kan bli en del av det Norske samfunnet uten å gå på akkord med sin religiøse overbevisning?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete skal vi forskjellsbehandle forskjellige etniske grupper her i landet? DET er rasisme det! Personlig så synes jeg at det er direkte trist at noen ikke kan hive fra seg slike arkaiske skikker hvis det er en trussel for trafikken.

Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Det er da vel ikke noe mer hinder for side synet enn mine ekstremt tykke brilleglass.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne en Niqab med brilleglass tror jeg er noe av det mest idiotiske argumentet jeg har lest på ei stund, er det kanskje bedre at bilisten tar av seg brillene og kjører videre? Briller er der for en grunn, mens en Niqab er en unødvendig, eldgammel og kvinnediskrimerende uting i mine øyne.

Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
En hekse jakt på muslimer er det.
Vis hele sitatet...
Å ja, med en gang en muslim/innvandrer blir kritisert for hvilken som helst grunn, ja, spesielt når grunnen er gjort av politiet... Da blir det rasistisk da! Ja, tvert politiet stopper en muslim så er det heksejakt og rasisme og det som verre er! Hvis de hadde stoppa en nordmann med finnlandshette hadde vi ikke hørt om dette en gang, men med en gang personen har en annen hudfarge så har vi en jævla forumtråd på gang!

Og ang. det med registreringsnummeret på bilen så hjelper det fint lite hvis bilen hadde vært stjålet og vedkommende i bilen hadde på seg Niqab, finnlandshette eller prixpose.


Endring:

Sitat av thomasf Vis innlegg
La meg bare få legge til at Clr sin tolkning av den loven er helt på trynet. Om du leser resten av paragrafen, Clr, klarer du kanskje å resonnere deg frem til at målet med den paragrafen ikke omfatter bekledning?
Vis hele sitatet...
Hvis en person er kledd på en slik måte at h*n ikke har fullt sidesyn, så er ikke personen skikket til å føre kjøretøy. Basta!

Tillegg:
"Å sammenligne en Niqab med brilleglass tror jeg er noe av det mest idiotiske argumentet"
Styggeste setninga jeg har skrevet på flere uker, men dere skjønner vel hva jeg vil fram til.
Sist endret av BomberMan; 18. mars 2009 kl. 09:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Endring:



Hvis en person er kledd på en slik måte at h*n ikke har fullt sidesyn, så er ikke personen skikket til å føre kjøretøy. Basta!

Tillegg:
"Å sammenligne en Niqab med brilleglass tror jeg er noe av det mest idiotiske argumentet"
Styggeste setninga jeg har skrevet på flere uker, men dere skjønner vel hva jeg vil fram til.
Vis hele sitatet...
Nåja, nå ville han kanskje fram til at innfatningene er rimelig tykke i trendbildet, så din gjennomsnittlige 18-åring med årets par solbriller fra <insert merke> har antagelig ikke noe bedre sidesyn. Derfor vil ikke en niqab være noe mer til hinder enn noe ingen ville reagert på. Det kan også være litt vanskelig å se hvem som er bak slike solbriller også, tidvis.
Det bildet viser burkha
Sitat av rs-dude Vis innlegg
Det bildet viser burkha
Vis hele sitatet...
Der tar du nok ganske feil.

Niqab er et hodeplagg som dekker fjeset (se bildene).
Burka er et type plagg som dekker fjeset, men som fortsetter som ett plagg ned til midjen eller fyller ut i en "kappe"/"kjole".

Her kan du se forskjellene:

Burka
http://hodja.files.wordpress.com/2007/07/burka-sexy.jpg

Niqab
http://www.muslimbase.com/images/003617-two-piece-niqab-velcro.jpg
Sist endret av Clr; 18. mars 2009 kl. 12:54.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis en person er kledd på en slik måte at h*n ikke har fullt sidesyn, så er ikke personen skikket til å føre kjøretøy. Basta!
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt noe imot. Men å bruke den paragrafen som hjemmel er feil, uansett hva du sier.
Jeg er hel imot at muslimer skal få bruke nikab når de kjører bil fordi det kan vere trafikk farlig.
Det sjedde en ulykke 100 m herfra jeg bor grunn av nikab.
Bare liten notice i lokal aviser, men her er mer (på engelsk).

One month ago my sis had a traffic accident.
She and 3 other grls were on a road trip together, then one of the grls in the
back seat opened her window, andt my sis's niqab suddenly flew up and covered her eyes so she
couldn't see where she was driving.
She paniced and stepped on the throttle pedal instead of the brake, hit 3 parked cars and a school bus
before coming to a stop, only moderate injuries to the people.

But now they are charging her for irresponsible and dangerous driving and criminal ignorance.
They say she will lose her driver-licence for 5-6 yrs, and since her car didn't have any insurance she have to pay for all the damage herself, is this right? Her lawyer say that there is nothing he can do about it.
Vis hele sitatet...
Linken: http://www.ummah.com/forum/showthread.php?t=192109
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Personlig så synes jeg at det er direkte trist at noen ikke kan hive fra seg slike arkaiske skikker hvis det er en trussel for trafikken.
Vis hele sitatet...
De behøver ikke hive den fra seg totalt, plagget kan tilpasses slik at det ikke lenger utgjør noen trafikkfare. Litt bredere synsglipe, kuttet til tinningen f.eks.
Arkaisk? Den er vel strengt tatt like arkaisk som juleaften, bursdager, påskeharen, "hallo" og caps.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av CaptainP Vis innlegg
De behøver ikke hive den fra seg totalt, plagget kan tilpasses slik at det ikke lenger utgjør noen trafikkfare. Litt bredere synsglipe, kuttet til tinningen f.eks.
Arkaisk? Den er vel strengt tatt like arkaisk som juleaften, bursdager, påskeharen, "hallo" og caps.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne et kvinnediskriminerende, totalt unødvendig og potensielt trafikkfarlig hodeplagg med å si "hallo" og feiring av fødselsdag er direkte usaklig.
Sitat av Medisinmann_XL Vis innlegg
Er det ikke snart på tide at Muslimer får regler som er tilpasset deres religion og kultur slik at de kan bli en del av det Norske samfunnet uten å gå på akkord med sin religiøse overbevisning?
Vis hele sitatet...
nei det syntes jeg ikke..
skal vi la mennesker sette andres liv på spill pga dems relgion som sier at de skal bruke et hodeplagg som påvirker trafikksikkerheten..

det du egentlig sier og mener er at disse her(bilde) skal også få lov til å sitte bak rattet med dette hodeplagget..

http://www.jewcy.com/files/images/burka-large.jpg
Sist endret av Woum; 22. mars 2009 kl. 19:47.
Sitat av Kafir Vis innlegg
Jeg er hel imot at muslimer skal få bruke nikab når de kjører bil fordi det kan vere trafikk farlig.
Det sjedde en ulykke 100 m herfra jeg bor grunn av nikab.
Bare liten notice i lokal aviser, men her er mer (på engelsk).



Linken: http://www.ummah.com/forum/showthread.php?t=192109
Vis hele sitatet...
Da bør vi kanskje også forby store silkesjal i trafikken?
Jeg kjenner en som ble stoppet i en militær kamuflasjedrakt som hadde MER åpning for øynene enn det der og måtte ta den av seg før han fikk kjøre videre. De skarpe våpnene han hadde i bagasjerommet var derimot helt greie. (Han skulle på øvelse).

Evelen2: Det er ingen lov mot å bruke finlandshette på offentlig sted, men hvis det ikke er vær som krever den slags bekledning må man nesten finne seg i å hilse på onkel politi litt oftere enn vanlig.
O, det viste jeg ikke, har ihvertfal hørt mange plasser at det ikke er lov og bruke offentlig, i byen osv... Har også hørt dette når jeg har kjøpt finlandshette i butikk.
kjedelig streiting
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det kan jeg ikke tenke meg at det gjør i det hele tatt. Har du redusert sidesyn ved å ha på deg en tynn finnlandshette? Nei. Politiet har ingen grunn til å nekte at dette brukes av sjåfør. Rett og slett æreskrenkende å be sjåfør ta det av, eller ikke kunne fortsette kjøreturen.

Nå antar jeg at det var det som var følgene av det trådstarter beskrev. Ikke vet jeg hvordan du, trådstarter, vet hva som foregikk i bilen bak. Kan du fortelle det? Vet rett og slett ikke om jeg tror at politiet nektet henne å kjøre med plagget.


Dette er det eneste argumentet jeg delvis kjøper.
Vis hele sitatet...
Herregud. Skjønner ikke ossen du klarer og vri dette over til en relgionsdebatt. Det er også ulovlig og kjøre bil hvis du skraper to kikkehull om vintern. Man skal ha ett greit synsfelt for og kjøre bil.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Herregud. Skjønner ikke ossen du klarer og vri dette over til en relgionsdebatt. Det er også ulovlig og kjøre bil hvis du skraper to kikkehull om vintern. Man skal ha ett greit synsfelt for og kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt noe som helst om religion, det er det trådstarter som har. Jeg mente og mener at enten må det være noen håndfaste regler på dette, ellers så kan ikke politiet fly rundt å forby enkeltindivider som har på seg niqab. Jeg mente at man mest sannsynlig ser godt med niqab på, men nå vet jeg ikke hva hun hadde på seg, og har heller ikke fått noen flere detaljer om denne saken. Hele saken handler jo om at det ble en stygg scene når hun ikke kunne fortsette kjøreturen, og gikk sikkert glipp av avtalen hun var på vei til.
Sist endret av Matthiesen; 24. mars 2009 kl. 12:53.
Dette burde da enkelt klare å summeres ned til spørsmålet om et religiøst plagg skal gå foran trafikksikkerhet og andres liv. Jeg sliter med sidesynet når har på meg hette!
Er ikke dette egentlig et bevis på at politiet IKKE er nøytrale, uavhengig av hijab eller ei?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Er ikke dette egentlig et bevis på at politiet IKKE er nøytrale, uavhengig av hijab eller ei?
Vis hele sitatet...
Det har da ingen ting med nøytralitet å gjøre dette. Det er snakk om å fremme sikkerhet i trafikken.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det har da ingen ting med nøytralitet å gjøre dette. Det er snakk om å fremme sikkerhet i trafikken.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter Matthiesen sitt argument. Ser ikke hvordan dette kan være noe særlig farlig for trafikken. Puling bak rattet eller tukling med en handsfree derimot... Eneste jeg kan tenke meg er at politiet enten hadde en kjedelig dag på jobben, eller var halvrasistiske.
Jeg er fra landet, og der bruker ALLE skylapper på hver side av øynene slik at sidesynet blir redusert. Men dette er vel ikke farlig i trafikken eller?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg støtter Matthiesen sitt argument. Ser ikke hvordan dette kan være noe særlig farlig for trafikken. Puling bak rattet eller tukling med en handsfree derimot... Eneste jeg kan tenke meg er at politiet enten hadde en kjedelig dag på jobben, eller var halvrasistiske.
Vis hele sitatet...
Altså. Jeg vet ikke om du har bil-lappen eller har hatt/driver med opplæringen, men sitter en person med en slik Niqab:

http://www.worldsikhnews.com/23%20July%202008/Image/niqab.jpg

over hode mister personen MYE av sidesynet. Dette ER trafikkfarlig. Selv om personen tilhører en religion gjør ikke dette at personen overgår loven.

Må også få legge til at denne tråden oppstod ved at Medisinmann_XL noe. Han har ikke gitt så mye informasjon om hendelsen, men jeg er sikker på at politiet hadde sine grunner til å stoppe henne og be om at hun tok av seg Niqab'en. Hun nektet og Politiet så dette som et brudd på loven og sa at hvis hun ikke tok den av fikk hun kjøreforbud.
Rett å rimelig!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Er ikke dette egentlig et bevis på at politiet IKKE er nøytrale, uavhengig av hijab eller ei?
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med religionsnøytralitet å gjøre. Detter er blitt gjort til en debatt om religion, fordi folk ikke klarer å se det trafikksikkerhetsmessige aspektet i denne saken.

Dette er på nivå med en hendelse vi opplevde i forsvaret. En av mine med-soldater pløyde ned et skilt når han kuttet en sving med en MB, og han så faktisk ikke skiltet pga han kjørte med gassmaske. Pr def, så skal man ikke benytte seg av ting som kan hemme synsevnen når man kjører.
Dersom politiet, i denne saken, vurderte at niquaben hemmet synsfeltet til personen, så er det noe de har lov til, i følge norsk lov, og det samme utfallet hadde antagelig vis funnet sted dersom en etnisk norsk nordmann hadde kommet med en finnlandshette, gassmaske, halloween maske, eller wtf annet du skulle klare å hoste opp av ting man kan tre over hodet som muligens kan hemme synet ditt mens du kjører.

Siden det tydelig vis ikke går an å endre innlegget mitt når det har gått mer enn 5 min, så må jeg lage et til.

En annen grunn til at hun muligens fikk dette ultimatumet, er at dersom hun pr def nekter å ta av seg niquaben, så er det jo umulig for politiet å se om hun har med seg sitt eget førerkort. Man har ikke lov til å kjøre uten førerkort, og hun kunne da ikke fortsette turen, dersom politiet ikke kunne bekreftet at hun hadde med seg lappen, ved å se ansiktet hennes.
Sist endret av Randalv; 25. mars 2009 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Er ikke dette egentlig et bevis på at politiet IKKE er nøytrale, uavhengig av hijab eller ei?
Vis hele sitatet...
Nå er det jo faktisk slik i dette landet at man ikke engang klarer å si "muslim" før man blir kalt rasist også... -_-
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nå er det jo faktisk slik i dette landet at man ikke engang klarer å si "muslim" før man blir kalt rasist også... -_-
Vis hele sitatet...
Det ser man også i denne tråden: "heksejakt på muslimer"? MY ASS. Det er snakk om sikkerhet og trafikklov, ikke religion.
Hadde vært så mye enklere hvis Islam hadde forbudt bilkjøring.
Jeg er ikke helt i stand til å se poenget med denne tråden.. Religøse plagg har blitt diskutert ihjel for lenge siden, så da må det gjelde noe annet. Trafikksikkerhet? Tjaa.. Hvis man ser bort ifra alle innleggene som omhandler religion, rasisme og denslags så (80%)

Jeg forstår heller ikke at plagg som kan påvirke trafikksikkerheten i det heletatt er diskuterbart, da enhver oppegående og relativt smart person burde forstå grunnen til at loven er som den er på dette punktet. Hadde det vært opp til meg, så hadde et hvert hodeplagg som ikke er nødvendig for å kunne kjøre (briller, for dem som trenger det) resultert i en bot. Solbriller kan aksepteres i den grad det er nødvendig. Om man kjører mot solen om ettermiddagen, f.eks.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg skjønner ikke at dette her er en diskusjon engang. Viss føreren av en bil bruker noe på hodet som kan være uforsvarlig i trafikken, grunnet at det hemmer synet, så klart kan ikke politiet la den personen kjøre videre.

Dette her er ikke en diskusjon om religion, det er en diskusjon om trafikksikkerhet.

Jeg synes at det er greit at kvinner som vil bruke niqab, bruker det. Og det er viktig at vi og regelverket tilpasser seg de nye kulturene og hvordan de lever livet sitt, men man kan ikke la personer som bruker niqab få lov til å kjøre viss det hemmer deres evne til å ferdes forsvarlig i trafikken.

Kjørelæreren min sa forresten at det var best at jeg satt håret mitt i strikk når jeg skulle ha oppkjøring, siden håret kunne dette ned i øynene mine og ødelegge oppkjøringa. Det er jo helt forståelig fra mitt ståsted, siden jeg vet at viss det skjer foran meg i trafikken og håret mitt detter ned i øynene, så mister jeg jo kontroll over situasjonen.
En ting jeg ikke forstår, er at det for synets skyld hun måtte ta den av.
Er trådstarter sikker på det eller er det bare en antakelse?
Det kan ikke ha noe med at politiet umulig kunne vite at det var personen på førerkortet som var inni der? Jeg kunne lånt bort førerkortet mitt og en finlandshette til en kamerat lett. Det kan andre som dekker til ansiktet sitt også?
Selfølgelig må politiet kunne kontrollere at det er riktig person bak rattet.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Det kan ikke ha noe med at politiet umulig kunne vite at det var personen på førerkortet som var inni der? Jeg kunne lånt bort førerkortet mitt og en finlandshette til en kamerat lett. Det kan andre som dekker til ansiktet sitt også?
Selfølgelig må politiet kunne kontrollere at det er riktig person bak rattet.
Vis hele sitatet...
Det der er et interessant poeng. Jeg tror heller at det var grunnen til at kvinnen ble nektet å kjøre videre. However, hvis muslimene mener at politiet, i en hver situasjon, ikke skal kunne avdekke henne og se om personen virkelig er den hun utgir seg for å være, må muslimske jenter rett og slett finne seg i å bli nektet å kjøre bil. Ingen skal nekte dem å utøve sin religion, men når faren for at det kan gå utover andres sikkerhet, må vi kunne si ifra.
Det finnes sikkert komprimisser å finne.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det er jo såklart en mulighet, men jeg greier ikke å forestille meg at kvinnen med niqaben nektet å ta den av seg når politiet spurte om de kunne sjekke om førerkortet stemte med personen.
Når hun greide å ta av seg niqaben for å ta bilde til førerkortet, så tror jeg hun hadde lettet på sløret for politiet for å vise at det faktisk var henne.

Jeg vil heller spekulere i om hun hadde førerkort i det hele tatt.
Sitat av Kafir Vis innlegg
Jeg er hel imot at muslimer skal få bruke nikab når de kjører bil fordi det kan vere trafikk farlig.
Det sjedde en ulykke 100 m herfra jeg bor grunn av nikab.
Bare liten notice i lokal aviser, men her er mer (på engelsk).



Linken: http://www.ummah.com/forum/showthread.php?t=192109
Vis hele sitatet...
Hadde hun ikke truffet forhjulet på bussen, men litt lengre frem der døren er hadde hun drept mange barn som var i ferd med å forlate bussen.
Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan forsvare bruk av klær som er så til de grader farlige at det ikke skal mer til enn et vindpust før man er blindet og ikke ser hvor man kjører.
Samme sak om det er religiøse grunner eller andre vrangforestillinger, må man bruke slike klesplagg får man heller la være å kjøre alt annet enn gåstol.
Disse brillene er like teite å ha når man kjører bil som en niqab, man ser jo ikke en dritt i sidesynet siden det blokkeres av en feit stang.

http://www.specsavers.co.uk/media/im...e/24816038.jpg

Skal niqab bli ulovlig å kjøre med, burde ikke jeg få kjøre med disse brillene.
Kanskje man skulle startet å ha en brillesjekk av alle bebrillede sjåfører, se om stangen er smal nok, sjekke om solbriller er lyse nok til å se gjennom...?

Enig med det som noen andre sa, at om det er lite sannsynlig at trådstarter stod dritlenge og venta for å se på niqab-dama bli taua vekk.. Men hva vet jeg

Hva gjør man ikke for mote, eller religion:P?
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Skal niqab bli ulovlig å kjøre med, burde ikke jeg få kjøre med disse brillene.
Vis hele sitatet...
Niqab er ulovlig å kjøre med.
Så ble også hu dama som krasha i skolebussen idømt lovens strengeste straff.

After 2. round in the court my sis got convicted.
Dad got 2 of the best lawyers that money can buy from Pakistan, but that didn't help.

My sis have to pay for the damages she caused (gonna take a liftime) and she's forever banned from driving any motor vehicle in Norway.
On top of that she got 25 days in jail.

Never move to a racist state like Norway if you have any options.
Vis hele sitatet...
http://www.ummah.com/forum/showthrea...=192109&page=4

Har et visst kjennskap til saken da jeg kom til stedet noen minutter etter at ugjerningen var gjordt.