Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5984
Et tankeeksperiment: Hvis du var et nylig ankommet romvesen, med en høyere intelligens enn mennesket: hvilke ting ved menneskeheten hadde overrasket deg mest, både på godt og vondt?

Hva er det vi gjør som er hinsides idiotisk, eller utrolig smart, med premisset at den som overvåker oss er uendelig mye klokere enn det vi er?

Jeg ser for meg matfordelinga som et eksempel på hvor dumme vi er. Det produseres store mengder mat i den vestlige verden som enten går på dynga, eller blir destruert fordi prisene blir for lave hvis all maten slipper på markedet. Alternativet er selvsagt å dele denne maten med folk som faktisk trenger den.

Det er også idiotisk at vi velger å lage energi ved å splitte atomkjernene, i stedet for å slå dem sammen.
Alkoholisert gamer
Jeg tror nok at de hadde ment at mennesker var utrolig dumme når det gjelder testing av stoffer som egentlig ikke burde bli putta i kroppen, JA jeg hinter til forskjellige midler som KAN gi rus, men er så farlige for helsa at rusen ikke blir verdt det alikevell
Vel, la oss si jeg kommer fra en perfekt verden, hadde jeg nok snudd i døren når jeg kom til Midt-Østen eller Afrika og fikk se hvordan mange lever der og all krigen og elendigheten. Kanskje at vi er religiøse og bruker/kaster vekk mye ressurser, tid og menneskeliv på det.
Religion ville jeg si at de hadde ledd mest av. Hvis de hadde vært mye smartere enn mennesket ville de ha forsket og funnet ut at det er så usansynlig at det er til å grine av.

De ville vel forsåvidt også ledd av vår kapitalistiske verden..
Kanskje de hadde blitt oppgitt over hvordan mange mennesker som ikke liker hverken det mennesker er, det de står for og den menneskeskelige natur, med tanke på at det er mennesker som synes akkurat dette om seg selv altså...

Ville det ikke være bedre å være fornøyd med seg selv og sin art?

EDIT: Spørsmål ut i luften; er det "inn" å være misantrop?
Sist endret av Gud; 22. mai 2008 kl. 17:20.
Godt poeng med matfordelinga, det må se utrolig idiotisk ut utenfra om man ikke vet hvorfor det faktisk er slik som det er.

Tror nok også de hadde rynka litt på nesen av diverse religioner, Irak-krigen og Britney Spears.
Jeg tror romvesenene først og fremst ville se med avsky og fortvilelse på hvordan vi mennesker forpester vår egen planet med miljøfarlige utslipp...
Jeg tror dette er en god grunn til at vi ikke har sett noen romvesner, kan hende vår planet er for skitten for dem.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Dersom denne rasen hadde vært overlegne oss i inteligens vil jeg nok tro at det er utrolig mye de hadde ledd av.

Livsstilen til mange, vertfall oss i vesten. Late og feite mennesker som bruker tid i sofaen foran TVen istedenfor å gjør noe nyttig. Vi tykker i oss lite næringsrik mat og drikke, og går etter smak heller en hva det faktisk gir oss.

Transport middler (biler, fly, båter etc) som vi har gjort oss helt avhengige av, men som nå er iferd med å ødelegge kloden vår.

Hvordan vi som mennesker behandler hverandre.

Hvordan vi bruker store deler av pengene vår på totalt unødvendige ting som kun er luksus istedenfor å prøve å gjevne ut forskjellene mellom fattig og rik.

Det finnes utallige punkter der klokere vesener sannsynligvis ville ledd av oss dersom de så det.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hmm. Godt spørsmål.

Jeg velger å løse problemet slik: La oss anta at den samlede intelligensen til verden hele tiden blir større. Det er mange ting som peker på dette; altså at verden totalt sett er smartere i dag, enn f.eks i år 1500 - uten at jeg går mer inn på dette i detalje.

Dette betyr nødvendigvis også at dagens samfunn er et samfunn som er mer intelligent og mer utviklet enn i år 1500. For å da få et inntrykk av hvordan samfunnet om f.eks. 1000 år vil se ut, så kan man se an trendkurven fra år 1500 til år 2008 - og så fortsette den 1000 år fremover i tid.

F. eks. betyr dette at skolegang vil bli mer utbredt (1000 år = ekstremt mye mer utbredt og avansert), den generelle helsen vil bli bedre, det vil bli mer likhet, mer demokrati, menneskene vil bli høyere, få større hjerne, vi vil bevege oss raskere gjennom verden og universet, osv... Dette er bare generelle trender, som det er naturlig å tro at vil fortsette.

Så, hvis et romvesen ankommer jorden, og er mye smartere enn oss, så ... tror jeg faktisk ikke at han ville syntes noe vi gjorde var for dumt; fordi han ville forstå at vi kollektivt sett ikke var smartere enn handlingene vi utførte.

Det blir litt på samme måte som når man ser en geit stange hodet i et tre: Vi stopper ikke opp og tenker: Oi, det var en dum geit - fordi vi forstår at geita er underlegen oss, og ikke klarer å ha de samme logiske tankene.

Nå er det kanskje litt forskjellig med menneskene, fordi vi har selvbevissthet og ubegrenset kreativitet - så vi kan f.eks. forestille oss en perfekt verden hvor alle er venner og reiser til Mars på ferie, mens geita aldri drømmer om noe annet enn ferskt gress... Men allikevel: Vi er bare så smarte som handlingene vi kollektivt foretar oss. Hvis det f.eks. er krig i verden, så er det bare fordi majoriteten i verden ikke er smarte nok til å skjønne at krig er unødvendig og lite intelligent :-)

Men, for å svare "fort og gæli" på spørsmålet ditt, så tipper jeg dette romvesenet sikkert ville ment at forurensingen vi påførte jorden var noe av det dummeste vi utførte.. At vi faktisk graver opp gamle planterester, brenner det - og således "pisser i buksa for å holde oss varme". I hvert fall med tanke på hvor sinnnnnnsykt mye gratis energi som finnes overalt oss, i form av masse, lys og bevegelse.
Alkoholisert gamer
Kom på en liten ting til.. Alle stavefeilene vil de nok le godt av...
At vi sloss mot vår egen art. Og at vi dreper uten noen særlig god grunn.
At hele verden er jævlig opptatt med forflytting av fargede papirbiter med tall på.
At vi forgifter oss selv frivillig. At vi kan sitte en hel dag å trykke på knapper og se på en skjerm. At vi er overbevist om at det er en person/ting som sitter og styrer det hele.

Edit: Veldig enig i det stormen sier, men mange av de punktene jeg nevner her er ting som vi gjør, men dyrene holder seg for gode til. Mye mulig at romvesnene hadde stått og sett på og tenkt "åh, nei så søte og dumme de dyra der var ..."

Mulig de gjør det allerede ...
Sist endret av bobbo; 22. mai 2008 kl. 17:33.
Ingen er perfekte, for alt vi vet kan de godt være like ille som oss. Jeg vil tro at de er smartere enn oss vist de først kommer ned på jorden.
Men krig er noe man ikke kan unngå, desverre.
Jeg tror de rister på hodet over hele pengekonseptet. At vi ikke ser at det vil være til det beste for alle å dele og leve lykkelige i et utopisk kommunist-anarkistisk regnbueland fullt av kjærlighet og syngende blomster.

Det rare er at vi egentlig vet hva som er best for oss selv og fellesskapet, men vi gjør ingenting med det. Vi er egoistiske jævler. Survival of the fittest-genet kommer til å ta knekken på menneskeheten.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hmm.. Ja, forresten: Gud er nok en av de mer banale oppfinnelsene som de vil le av. Samtidig vil de forstå at Gud er en nødvendig figur for mange mennesker, og således fortsatt tjener en funksjon. Men igjen, det går tilbake til Geita - man tenker ikke at "Oi, den geita er dum", man bare aksepterer at det er slik.
De aller fleste "merkelige" ting dyr gjør har vi vel funnet en god forklaring på etterhvert. Jeg tror de sitter å venter på at vi skal bli avanserte nok til å flytte til andre planeter, for så å bombe oss tilbake til steinalderen (bokstavlig talt) da de mest sannsynlig ikke vil ha slike som oss flyvende rundt i galaksen på jakt etter nye planeter å utrydde.

Morsom tanke at de fleste "slemme aliens" i science-fiction filmer, som flyr rundt og herper planeter, deler mange likhetstrekk med oss. Nei, Agent Smith har nok rett, mennesker er et virus.
Sitat av bobbo
De aller fleste "merkelige" ting dyr gjør har vi vel funnet en god forklaring på etterhvert. Jeg tror de sitter å venter på at vi skal bli avanserte nok til å flytte til andre planeter, for så å bombe oss tilbake til steinalderen (bokstavlig talt) da de mest sannsynlig ikke vil ha slike som oss flyvende rundt i galaksen på jakt etter nye planeter å utrydde.

Morsom tanke at de fleste "slemme aliens" i science-fiction filmer, som flyr rundt og herper planeter, deler mange likhetstrekk med oss. Nei, Agent Smith har nok rett, mennesker er et virus.
Vis hele sitatet...
Alle kulturer kan lære av hverandre. Så hvorfor skal de sprenge oss tilbake til steinalderen? Vi hadde jo aldri gjort noe sånn vist vi ikke hadde sett på de som en trussel. Som jeg tviler på at vi hadde gjort.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Xasma
Religion ville jeg si at de hadde ledd mest av. Hvis de hadde vært mye smartere enn mennesket ville de ha forsket og funnet ut at det er så usansynlig at det er til å grine av.

De ville vel forsåvidt også ledd av vår kapitalistiske verden..
Vis hele sitatet...
De hadde ikke trengt å være mye smartere engang. Man kan si det sånn at religion er så dumt at mange av oss dumme mennesker til og med ler oss skakke av det.
Sitat av robhol
De hadde ikke trengt å være mye smartere engang. Man kan si det sånn at religion er så dumt at mange av oss dumme mennesker til og med ler oss skakke av det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig hadde de trengt og være smartere siden de faktisk greier og gå fra planet til planet, planeter vi ikke har oppdaget enda.
noe vi iallefall ikke greier på noen år.
Sitat av Nike
Alle kulturer kan lære av hverandre. Så hvorfor skal de sprenge oss tilbake til steinalderen? Vi hadde jo aldri gjort noe sånn vist vi ikke hadde sett på de som en trussel. Som jeg tviler på at vi hadde gjort.
Vis hele sitatet...
Hvis stormaktene hadde gjort med verdensrommet slikt England en gang gjorde med Afrika osv., skal du ikke se bort ifra at noen hadde blitt sure. Regner med du har hørt om koloniseringen og hvor mye dritt de fant på da.
Mennesker har slåsskamper som underholdning. Vi hjernevaskes til å "glemme" universet. Vi bryr oss kun om ting som skjer på Jorden. Vi er slemme mot hverandre. Vi steiner, kapper av hoder og torturerer hverandre.

Vi er en fryktet rase som ikke ennå kan ta del av det universale samfunn. Dr.Steven Greer forteller dere resten
Jeg ville stusset over religionen vår. For all del, jeg respekterer at folk tror på det de vil, men jeg ville stusset.

Religion er (mest sannsynlig) lagd av mennesker fordi man ikke har svar på alt her i verden. Derfor er det jo veldig greit å samle alle spørsmål i en sekk og kalle det religion og Guds verk. Skjønner den, og det er jo greit nok. Men hadde jeg kommet til jorda, sett hvordan mennesker utvikler seg, og lever, ser hvor mange intrikate ting vi egentlig gjør, rettssystem, politikk, forskning (hvor mange milliarder av kroner vi bruker årlig på å forske) så ville jeg synes det er rart at vi lagde religion. Det er jo virkelig en løsning på noe vi ikke klarer eller gidder å finne ut av?

Hvorfor lever vi? Fordi Gud har skapt oss. Hvorfor er vi forskjellige? Fordi gud har skapt oss forskjellige. Osv. Det tror jeg at jeg ville stusset over.

Edit: Hvor feige vi egentlig er. Hvorfor vi ikke har avblåst religion når vi lever i en såpass "vitenskapelig" verden, der vi har svar på nesten alt vi lurer på. Men allikevel! Allikevel har vi religion ass. Skjønner det ikke.
Sist endret av bendiks; 22. mai 2008 kl. 21:54.
Noe som kunne ha overrasket meg godt, hadde jeg vert et rommvesen: jeg observerer et 18år gammelt menneske som sutter på en papir stang med en plante i.
Noen dager etterpå bryter 2, 45-55år gamle hann-mennesker, med isse, trønderbart og skinnklær seg inn til dette 18 år gamle menneskets tillholdsted for så og vifte med en papirlapp opp i tryne på foreldrene. Etterfulgt av at de tvinger 18åringen til og urinere i en kopp, for så og leke vilt og uhemet med offerets urin.
Deretter slipper de inn sin rabiate 4-bente medsammensvorne for at denne skal sikle ned og sømfare offerets soverom.
For så og ta det 18årige menneske med til et større bygg, fullt av like (gjerne fete) skinnkledde mennesker, for deretter og hive personen inn i et mørkt lite rom i et par timer.

Bare en tanke jeg gjør meg nå.
Sitat av BLixxzz
Noe som kunne ha overrasket meg godt, hadde jeg vert et rommvesen: jeg observerer et 18år gammelt menneske som sutter på en papir stang med en plante i.
Noen dager etterpå bryter 2, 45-55år gamle hann-mennesker, med isse, trønderbart og skinnklær seg inn til dette 18 år gamle menneskets tillholdsted for så og vifte med en papirlapp opp i tryne på foreldrene. Etterfulgt av at de tvinger 18åringen til og urinere i en kopp, for så og leke vilt og uhemet med offerets urin.
Deretter slipper de inn sin rabiate 4-bente medsammensvorne for at denne skal sikle ned og sømfare offerets soverom.
For så og ta det 18årige menneske med til et større bygg, fullt av like (gjerne fete) skinnkledde mennesker, for deretter og hive personen inn i et mørkt lite rom i et par timer.

Bare en tanke jeg gjør meg nå.
Vis hele sitatet...
Hmm, merkelig det der med å ta vare på samfunnet.

Det er jo noe jeg ville stusset over. Hvorfor i all verden passer vi på samfunnet vårt?
Sist endret av bendiks; 22. mai 2008 kl. 23:54.
Har tenkt dette før ja

Personlig tror jeg ikke at religion hadde vært det romvesener hadde blitt sjokka mest over, selv om jeg er helt enig i at de hadde sett skeivt på oss etter å oppdage det. Det jeg i midlertid tror er at de hadde blitt noe så inn i helvette sjokka over er hvor selvdestruktive menneskeheten er, og hvordan vi er den eneste rasen som skaper en fatal uballanse i systemet på alle måter. Da hadde de forstått at vi egenlig ikke er noe annet enn et overintelligent, kjempemessig virus..

Ja, jeg har sett for mye matrix, men mennesker minner mer og mer om virus, og mindre og mindre på pattedyr for hver dag som går. Bare se på oss, hva vi gjør med planeten, andre folk osv.
At 80% av verden bruker 20% av verdens ressurser og 20% av verden bruker 80% av verdens resurser
Jeg tror de ville tenkt at menneskerasen var en veldig selvdestruktiv rase, på flere nivåer.
Vi går rundt å dreper hverandre over ting som til og med for oss mennesker er latterlig.
Vi bruker helt ufattelige mengder matriale som ikke er fornybar, forsøpler, utrydder skog, dyrliv og dreper kloden vår sakte men sikker, uten å være i besittelse av evnen til å kunne forflytte oss til en ny planet som kan "forsørge" oss.

Jeg synes Star Trek på mange måter har besvart dette spm. på en måte. I TNG så reiser de rundt for å utforske universet og kommer til stadighet over planeter med intelligent liv. De har veldig strenge "first contact" regler. En sivilisasjon skal bare bli kontaktet om deres teknologiske utvikling er kommet til en viss grad. Som alle gode Star Trek fans vet, så fikk mennesker først kontakt med the Vulcans når vi utviklet warp speed capability.

Jeg liker å tro at det er slik universet fungerer nå. Når smarte aliens mener at vi er klare for å bli introdusert til det gode kosmiske sellskap, så er vi kommet såpass langt, både teknologisk, men kanskje enda mer viktig, psykologisk, at de tar kontakt med oss. Men til den dagen kommer, så tror jeg at vi forblir en av mange raser på flere planeter, med et potensial til å kunne ta det siste steget ut i verdensrommet, men som har et enda større potensial til å avslutte alt liv på denne planeten og at vi bare blir observert imellomtiden. Det er som Stormen sier, det er nesten forventet at vi springer rundt å dreper hverandre over gamle og nye planter, det er noe vi bare må komme oss igjennom, i vår kamp for å bli en bedre rase.
Mulig de hadde reagert litt på all den mengde av våpen vi produserer og sitter på som til syvende og sist er til større fare for oss selv enn noen andre intelligente skapninger ute i universet.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Hvis de hadde vore inntligentere en oss mennesker så hadde de nokk *lola* av teknologien vår, og trodd at vi levde ennå i middelalderen.
Sist endret av Sgt. Pepper; 23. mai 2008 kl. 10:30.
Kanskje de hadde hatt problem med å skjønne hvilken art som var "herskende". Hvis det første de ser f.eks er en person som går kveldstur med hunden sin, så vil han se at den ene arten har den ene i bånd, den herskende arten driter hvor han vil, og slaven plukker det opp med en pose. Kanskje det ville sett ut som om all vår infrastruktur bare er bygget for å tjene herrene, altså dyrene våre som ikke gjør noe nytte for seg, kun ligger og sover hele dagen mens vi jobber.

Ellers så syntes jeg den med analsex var morsom. "Ha, ha, se på de der, de er så dumme at de ikke har skjønt DET engang!"
Kan jo hende at aliensa også har husdyr som oppfører seg på tilsvarende måte.. kanskje de "dyra" tilogmed består av de bortførte menneskene man stadig hører om
hvorfor ville de ha ledd av oss om de fant ut om relgion?
ler du av en unge som har stor fantasi?

Hvis de finnes så tror jeg nok de er mer forståelsefulle enn vi tror.
Ikke minst smarte nok til å skjønne at rasen vår er forsatt ung og har mye å lære.

Vi er for egoistiske til å skjønne det, alt vi tenker på er på oss selv, bygge opp vår nasjon osv osv.
Akkurat som en liten unge som bare tenker på seg selv, sin is, sin leke og deler ikke godteriet medmindre de må:P, men de vet ikke selv hvordan de er.Det er vi "voksne" som forteller dem det ved å oppdra dem bl.a.(seff har det noe med aldern også å gjøre, men)

Så jeg tror at hvis det finnes romvesener og har observert oss så tror jeg at de ser vår menneske rase som en liten unge. At vi forsatt er en ung rase og har mye å lære.
Og at det ikke er no vits i a ta kontakt med oss siden vi kommer nokk bare til å svare med bomber hvis de nærmer seg jorda :P

bare en morsom joke jeg så på seinfeld engang:
hvis romvesener har sett på jorda da tror de sikkert at det er hundene som dominerer her. når de ser at de har en personlig slave som lufter dem og plukker opp dritten etter dem:P
Sist endret av Panini; 23. mai 2008 kl. 11:15.
Sitat av Stormen
Hmm. Godt spørsmål.

Jeg velger å løse problemet slik: La oss anta at den samlede intelligensen til verden hele tiden blir større. Det er mange ting som peker på dette; altså at verden totalt sett er smartere i dag, enn f.eks i år 1500 - uten at jeg går mer inn på dette i detalje.

Dette betyr nødvendigvis også at dagens samfunn er et samfunn som er mer intelligent og mer utviklet enn i år 1500. For å da få et inntrykk av hvordan samfunnet om f.eks. 1000 år vil se ut, så kan man se an trendkurven fra år 1500 til år 2008 - og så fortsette den 1000 år fremover i tid.

F. eks. betyr dette at skolegang vil bli mer utbredt (1000 år = ekstremt mye mer utbredt og avansert), den generelle helsen vil bli bedre, det vil bli mer likhet, mer demokrati, menneskene vil bli høyere, få større hjerne, vi vil bevege oss raskere gjennom verden og universet, osv... Dette er bare generelle trender, som det er naturlig å tro at vil fortsette.

Så, hvis et romvesen ankommer jorden, og er mye smartere enn oss, så ... tror jeg faktisk ikke at han ville syntes noe vi gjorde var for dumt; fordi han ville forstå at vi kollektivt sett ikke var smartere enn handlingene vi utførte.

Det blir litt på samme måte som når man ser en geit stange hodet i et tre: Vi stopper ikke opp og tenker: Oi, det var en dum geit - fordi vi forstår at geita er underlegen oss, og ikke klarer å ha de samme logiske tankene.

Nå er det kanskje litt forskjellig med menneskene, fordi vi har selvbevissthet og ubegrenset kreativitet - så vi kan f.eks. forestille oss en perfekt verden hvor alle er venner og reiser til Mars på ferie, mens geita aldri drømmer om noe annet enn ferskt gress... Men allikevel: Vi er bare så smarte som handlingene vi kollektivt foretar oss. Hvis det f.eks. er krig i verden, så er det bare fordi majoriteten i verden ikke er smarte nok til å skjønne at krig er unødvendig og lite intelligent :-)

Men, for å svare "fort og gæli" på spørsmålet ditt, så tipper jeg dette romvesenet sikkert ville ment at forurensingen vi påførte jorden var noe av det dummeste vi utførte.. At vi faktisk graver opp gamle planterester, brenner det - og således "pisser i buksa for å holde oss varme". I hvert fall med tanke på hvor sinnnnnnsykt mye gratis energi som finnes overalt oss, i form av masse, lys og bevegelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig i mange av poengene dine, men vi må huske på at romvesenene som kommer ikke nødvendigvis behøver å være reflekterte og tolerante. For alt vi vet kan de være ekstreme realister, uten noen form for toleranse.

Jeg vet om mange mennesker som ville ledd seg i hjel av en geit som stanget i en fjellvegg, bare fordi man synes den er så jævla dum.

Det er noe som heter etnosentrisme, at man dømmer alt ut i fra tankene om hvor bra sin egen kultur er. At man vurderer alt i forhold til hvordan man selv er. For alt vi vet, så vil de romvesene være de mest etnosentriske jævlene vi noen gang har møtt, verre enn Hitler.
Jeg ville sett litt rart på måten vi kategoriserer rusmidler, måten vi tar mange av de som egentlig ikke er så farlige og driver sverting og ulovliggjøring av disse, mens vi distribuerer langt farligere rusmidler over en lav sko. Jeg vill antagelig også stusset en del på forurensing, matfordeling, maktfordeling og mangelen på enhet, men jeg vil si meg enig med geita til Stormen. :-P
Sist endret av Gest; 23. mai 2008 kl. 17:28. Grunn: leif
De hadde vel lurt på innteligensen vår når de så hvor mange som bevisst skader sin egen kropp med røyk når de vet det er farlig. Latterlig.
Maur-spy: Det kan være at noen av oss som røyker blir litt gladere av å røyke fordi vi vet at vi korter livene våre. Dessuten handler det ikke om om det er skadelig eller ikke, men friheten til å kunne gjøre hva vi vil med egen kropp. Om det hadde vært illegalt ville jeg blitt lyn forbanna selv om jeg ikke røyket. Men dumt eller ikke er individuelt, noen er svært intelligente og røyker allikevel fordi de liker det, føler de blir avslappet av det, og det mer enn noe annet syns jeg du bør respektere. Du kommer sikkert til å drikke alkohol en dag og forbanne alle som røyker hasj, om vi ser på statistikkene, og det er jo minst like dumt det.
Sitat av robhol
De hadde ikke trengt å være mye smartere engang. Man kan si det sånn at religion er så dumt at mange av oss dumme mennesker til og med ler oss skakke av det.
Vis hele sitatet...
Ja, vi er vel aliens vi som har skjønt at gud er humbug.
Det jeg ville stussa på vis jeg var en alien, er hvorfor vi mennesker gjør som vi gjør. Bare se gjennom svarene her, alle vet jo at det vi gjør er galt, mord er galt, forurensing er galt og ikke minst krig. Men vi gjør det fordet.

Så det er jo ikke fordi vi mangler så mye intelekt at vi ikke innser at dette er galt, er rett og slett egoisme. Hadde nok stussa litt på det vis jeg oppdaga jorden som alien.
Krig..
At vi bruker så mye penger, liv. resurser på å drepe oss selv.
Verden ''vi'' hadde kommet mye lengre viss vi hadde greid å legge ifra oss denne primitive adferden som stadig gjemmer seg bak nyere teknologi. :P

Og tror kanskje de hadde undret seg litt over hvorfor vi er så selvdestruktive selv om at vi vet at levemåten vi har i dag kan få store konsekvenser. Enkelt sagt...

Ikke minst at det har blitt laget en tråd som egentlig kunne hatt tittelen,,, hva vi syns om om selv.
Sist endret av sneipen; 24. mai 2008 kl. 04:24.
hehe, jeg må si det er noen interessange innslag her. men som salkin sier
Sitat av SaLkiN
Jeg liker å tro at det er slik universet fungerer nå. Når smarte aliens mener at vi er klare for å bli introdusert til det gode kosmiske sellskap, så er vi kommet såpass langt, både teknologisk, men kanskje enda mer viktig, psykologisk, at de tar kontakt med oss.
Vis hele sitatet...
Så tror jeg dette er sannheten.

Forøvrig for dere som filosoferer litt, så kan dere ta en titt på Denne teksten. Litt langt, men utrolig godt lesestoff for filosoferende nerder.
Hvis jeg skulle sverge troskap til en tekst (Bibel, koranen, etc). så er det denne teksten.
Sist endret av RandomiZed; 24. mai 2008 kl. 04:55.
Sitat av Nike
Selvfølgelig hadde de trengt og være smartere siden de faktisk greier og gå fra planet til planet, planeter vi ikke har oppdaget enda.
noe vi iallefall ikke greier på noen år.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke nødvendigvis at de er smartere, ikke engang at de har kommet lenger i sin utvikling enn det vi har. Tenk deg følgende:

Du har 2stk planeter. Begger er lik den jorden vi lever på idag. Begge har dyr, planter, hav, land, og ikke minst: mennesker. En fersk start på begge planetene.
Vi lar det gå noen hundre tusen år.
Tror du menneskene har utviklet seg likt på begge planetene? Det tror ikke jeg. Utvikling skjer veldig ofte på den måten at noen tilfeldigvis 'snubler' over noe som ingen andre har lagt merke til før. Om man tenker på det på denne måten kan det faktisk hende at menneskene på den ene planeten er smarte nok til å lage biler, båter og datamaskiner. Menneskene på den andre planeten har ikke peiling på strøm engang, men de har funnet ut en måte å reise enorme avstander som vi bare kan drømme om. Kanskje de til og med kan flytte seg frem og tilbake i tiden? Hvem vet. Poenget er at romvesener som kan reise fra planet til planet ikke nødvendigvis er smartere/mer intelligente enn oss. Det kan hende de bare har hatt flaks.


Sitat av Xasma
Religion ville jeg si at de hadde ledd mest av. Hvis de hadde vært mye smartere enn mennesket ville de ha forsket og funnet ut at det er så usansynlig at det er til å grine av.
Vis hele sitatet...
Dette er det mange som er enige i, men om vi tenker enda litt videre (nei, jeg er ikke spesiellt religiøs av meg):

De kommer til jorden og ler av oss. Ikke de menneskene som er religiøse, men av de som tror det ikke finnes noen gud! Hva om de er så intelligente så de faktisk har klart å få kontakt med en gud/skaper/ånd? Dette har ikke nødvendigvis noe med kristendom, islam, eller annen jordisk religion å gjøre, men hadde jeg vært en alien hadde ihvertfall jeg da tenkt at: "Deres religion er jo helt feil, men de religiøse menneskene er bedre enn de som ikke tror på noe som helst. De har ihvertfall skjønnt at det må være noe mer der ute, at ikke alt dette har kommet av seg selv!". Kanskje romvesenene vet hvordan alt ble til, og at det faktisk står noe guddommelig bak? Hva vet vi?

Beklager denne lange posten, men jeg ser at de fleste her er enige om en masse ting som jeg mener ikke nødvendigvis stemmer, eller er det mest sannsynlige. Nei, jeg sier ikke at det er sannsynelig at det finnes en gud, prøver bare å få folk til å tenke litt 'videre'. Haha, kanskje 'gud' sitter og ler av oss nå fordi vi tror det finnes romvesener der ute?


Edit:

Sitat av RandomiZed
Forøvrig for dere som filosoferer litt, så kan dere ta en titt på Denne teksten . Litt langt, men utrolig godt lesestoff for filosoferende nerder.
Vis hele sitatet...
Veldig artig lesing. Anbefales
Sist endret av Lullius; 24. mai 2008 kl. 06:47.
trur dem ville misunna oss over dummheten våres...
hadde jeg vært et romvesen ville jeg hatt en del stygge tanker om mennesker.
vi er forferdelig egoistiske mennesker, og tenker først og fremst på det vi har selv og at det har det greit (eller ser pent ut, for den saks skyld).

ellers ville jeg blitt relativt sjokka over hva vi ser på som underholdning. vold, slossing osv.
Hvordan de intelligente romvesene oppfatter oss, avhenger det mye av hvordan de er selv.

Romvesene som er sannsynligvis utviklet av en annen slags evolusjon. De har kanskje ikke samme sansene som vi har. Vi har hørsel, syn, lukt, smak og fysisk følelser. Kanskje et romvesen ikke har noen av dem i hele tatt. Da kan det være vanskelig for dem å forstå hva vi driver med. Hvis de bruker lydbølger til å se ting, vil de gruble veldig mye på hvorfor mange mennesker bruker halve livet på å sitte foran en elektronisk boks (altså bruke data eller TV). De registrerer bare en bråkete boks.

Kanskje romvesene er udødelige og de vil ikke skjønne hva en død er for noe. Da vil de stort sett drite i at vi sulter, dreper og kriger med hverandre. De vil bare studere og lære av oss. Kanskje de har ikke følelser i hele tatt. Alt er en kald matematikk for dem kanskje?

Alle forestillingene vi har om romvesener er stort sett basert på livsform vi allerede har på jorden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Xasma
Religion ville jeg si at de hadde ledd mest av. Hvis de hadde vært mye smartere enn mennesket ville de ha forsket og funnet ut at det er så usansynlig at det er til å grine av.

De ville vel forsåvidt også ledd av vår kapitalistiske verden..
Vis hele sitatet...
Helt klart! xD
Men nå vet jo mennesket også det da! det er bare noen som velger å tro på noe for å finne støtte og grunn til at tingene rundt dem skjer,menmen..
Folk fra det ytre som er mye smartere enn som ville helt sikkert også vist hva som skjedde etter døden, og derfor heller ikke hatt noen grunn til å tro at det var en Gud som kunne sende dem tilbake.

Jeg tror også (som veldig mange andre her) at de ville sett rart på hvordan vi sløser med ressurser.
Tror også de ville funnet VEDLIG rart at det er noen folkegrupper i afrika som ikke vet at resten av verden xterer, men går rundt med pil-og-bue enda. Men den vestlige delen forsatt vurderer om de skal prate med dem eller ikke. Akkurat det tyder på at vi ikke har utforsket så veldig mye av vår egen verden, når ikke en gang hele planeten er modernisert.

Tror også de ikke helt hadde skjønt hvordan vi kan sitte å se på at vi ødelegger jorda med vårt CO2 utslipp, uten å gjøre noe dramatisk med det.

Men nå må de sikkert godta dette da, de har sikkert vært like en gang i tiden de også, og de har vel lært, og forbedret seg,så de får vel bare vente på at vi skal skjønne at vi sløser med alt og ikke vet en dritt om Naturlover eller Energi :/
Jeg tror de ville stussa over måten vi utvinner energi på. Isteden for å ha atomkraftverk som er på lik linje med 100% sikkert (med mindre noen skal drive å eksperimentere med atomreaktorene som de ikke har peiling på), så velger vi måter som ødelegger naturen og som er mye mer tungvint.
Musikkprodusent
raydeN's Avatar
50 5
Jeg hadde nok stussa noe vederstyggelig over hvor jævlig destruktive og lite fokuserte vi er på bærekraftig utvilkling.
OT: Mye av problemet med atomkraft er avfallshåndteringen. Avfallet er farlig i 1000vis av år og må lagres sikkert.

I tillegg så har du jo Tsjernobyl-faktoren, det er alltid en mulighet, og går det først galt så går det fort virkelig galt.
Jeg forestiller meg at vi er maur i glass bur, og blir beskuet fra utsiden. Noen ganger legger noen en kjærlighet ned til oss(ikke bokstavelig), for å se hva vi gjør.

Jeg tror de utenomjordiske følger med på oss, oppførsel og utvikling, og at de har en finger med i hele spillet.
At "vi" vet hva vi gjør feil og at vi vet hva som må til for å gjøre det riktige, men allikevel fortsetter i samme bane som før.
Sist endret av Pablo_P; 31. juli 2008 kl. 23:45.