Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2014
Skulle lade bilen som har stått en stund. Indikator på batteri sier det trenger lading, men ikke at det er dødt.
Batteriladeren er til 6v og 12v, men får bare respons fra den når den står på 6V.

Kan jeg la den stå slik, kanskje få litt varme i batteriet, og forhåpentligvis vil den kunne ta til seg 12V lading?
Da blir det nytt batteri.

Nei, jaggu faen. Ga den noen minutter så fikk jeg den over på 12V.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. februar 2023 kl. 14:50.
Ladespenning på 12v er vel 13-14v, dvs halvparten på 6v lader. Du vil ikke kunne lade et 12v batteri til mer enn 7-8v med 6v lader.
Om laderen funker så sett på 12v og la stå gjennom natten. Funker det ikke så er enten lader eller batteri ødelagt
Lader isåfall nå. Riktignok tregt pga kulde. Får se til den om noen timer om den fortsatt oppfører seg.
Ideelt sett skulle batteri tatt ut og ladet i varmen. Men spørs jo hvor mye knot det er å få det ut av bilen
Det er et helvete. jeg får se hvordan det går.

Tok det med inn. Problemet var ikke å få det ut, men å få det inn igjen
Sist endret av SkammeligNykter; 4. februar 2023 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Automatiske ladere sliter med å gjenkjenne dyputladete batterier. La det stå til lading i minst ett døgn, sjekk gjerne nivå på syre om mulig.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Automatiske ladere sliter med å gjenkjenne dyputladete batterier. La det stå til lading i minst ett døgn, sjekk gjerne nivå på syre om mulig.
Vis hele sitatet...
Batterier med tilstandsindikator er såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier, og har ikke direkte tilgang for måling av syrevekt.

Om ts sin batterilader gjennkjenner batteriet som 6v batteri, så sier det meg at batteriet er nede i under 1v pr celle, og sansynligvis rimelig bra sulfert, spesielt om det har stått med lav volt i kaldte omgivelser.

Klarer man få det ladet opp uansett, så er det såpass sansynlig at det har redusert ytelse at det lureste er å bytte til ett nytt.
Jepp. Men bilen skal ikke særlig i bruk helt ennå. Blir bare å rygge den ut og inn av garasjen, bremse litt hardt osv. Da blir det dyrt med nytt batteri, som igjen trolig blir glemt og dårlig.
Har ikke skilter på den.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. februar 2023 kl. 17:10.
Nytt batteri er da ikke så innmari dyrt da.
Nei, men skal jeg kjøpe nytt bare for å ødelegge det, ser jeg ikke helt poenget.
Så er det ikke så kult å dra med seg bilbatteri på bussen.

Fikk det inn på badet, så nå er det godt og varmt og lader fint.

Vet ikke hvor brannfarlige de er, men nå er det ihvertfall selvslukkende, der det står under dusjen :P
Hadde nok ikke gjort det samme med et lithium batteri.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. februar 2023 kl. 18:18.
Thansen har vel 25% på bilbatteri, bare sånn tips.

Men kan kanskje være verdt og ha batteriet ute av bilen og heller sette det inn når du trenger, da slipper du at det blir ødelagt av kulde ihverfall
Dyputlading sliter definitivt på batterier, spesielt startbatterier. Enda viktigere er at batterier gjerne blir dyputladet fordi de er gamle og slitne. Så i praksis er det en veldig god indikator på batteriets tilstand.

Det viktigste en kan gjøre for å forlenge levetiden er regelmessig lading. Dagens smarte batteriladere er ræva når du har et flatt batteri, men til vedlikehold er de suverene.
Batteriet er relativt nytt. Kjøpte det rundt mai i fjor tenker jeg.
Men det har definitivt blitt dyputladet, da jeg rett og slett har glemt hele bilen.
Per nå lader den med 3A, 12,6V.
Da ville jeg definitivt gitt det en sjanse til.
Vel, du ser jo hvor lenge det holder seg når du begynner å tappe strøm fra den. Er batteriet dårlig, forsvinner spenningen nesten med det samme du trekker strøm.
Når jeg åpnet bilen var det ikke et eneste lys som blinket. Det var HELT dødt. Har vanligvis et lite rødt lys som blinker når døra er åpen. Selv dette var dødt. Sist bilen var ute var 19. september. Bare for en vask før avskilting.
Da måtte jeg også lade, men det var ihvertfall noe kraft til å dra startmotoren et en runde eller to før den døde.
Jeg har faktisk fått liv i helt utladede AGM-batterier, men det krevde en kraftig regulert strømforsyning. De krevde faktisk 85V for å ta i mot noe strøm.

La laderen stå på noen dager som et minimum, dagens intelligente ladere skal ikke overlade som de gamle.
Smarte ladere vil ofte ikke lade hvis de detekterer for lav spenning, men kobler du batteriet ifra bilens systemer så vil du normalt få noen ekstra volt målt (av både multimeter og smartlader), så i de tilfellene er det alltid smart å koble batteriet ifra bilen og prøve å lade det.
vist du har fler 12 volt bateri liggende så kan du paralell koble det sammen med det tvilsomme bateriet og lade de sammen.. det kan hjelpe med å få bateriet til å ta til seg strøm.. på 12 volt da ikke 6v.
skal du bruke bilen lite, så unngår du å fucke batteriet på følgende måte: Lad batteriet helt opp, og så tar du av en av batteripolene. Da skal ett friskt batteri fint kunne stå i opptil 6mnd uten å ta skade av det, og fortsatt ha greit med startstrøm igjen når du kobler på polen. Fjerner du forbrukerene så blir det ikke ødelagt.

Om det er for mye jobb, ja så kan du ha det så godt
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
skal du bruke bilen lite, så unngår du å fucke batteriet på følgende måte: Lad batteriet helt opp, og så tar du av en av batteripolene. Da skal ett friskt batteri fint kunne stå i opptil 6mnd uten å ta skade av det, og fortsatt ha greit med startstrøm igjen når du kobler på polen. Fjerner du forbrukerene så blir det ikke ødelagt.

Om det er for mye jobb, ja så kan du ha det så godt
Vis hele sitatet...
Lurt. Får gjøre det. Bilen er avskiltet, så den skal bare beveges så ikke alt stivner.

13,3V. Ser ut til å gå greit

Lader nå med 3A, 14,4V.
Da burde jeg kanskje snart anse den som ferdig, før det begynner å gasse?
Sist endret av SkammeligNykter; 5. februar 2023 kl. 11:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med en automatisk lader ville jeg ventet til den går over på vedlikeholdslading.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Med en automatisk lader ville jeg ventet til den går over på vedlikeholdslading.
Vis hele sitatet...
Det begynner å lukte rimelig gass. Og jeg trenger en dusj.
Tror jeg gir meg nå, evt fortsetter ladingen utendørs.

Satt det ut, målte hvilespenningen til 13.3V. Finner mye informasjon om emnet, men alle sier jo noe forskjellig.
Hva ligger fulladet batteri på?
Satt til lading igjen, så ser vi hvordan det går til slutt.
Bruker forøvrig en https://www.clasohlson.com/no/Cotech...der-/p/36-6229 slik.
Sist endret av SkammeligNykter; 5. februar 2023 kl. 12:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilespenning er litt avhengig av konstruksjon, kjemi og temperatur, og det tar tid før den stabiliserer seg. 12,5-13V er typisk, opp til 13,5V rett etter lading.
Lar den stå til kvelden da.
Riktignok ute, men med en ladespenning økt til 14,7V.

Litt gasslukt er ikke noe å bry seg om?
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Lar den stå til kvelden da.
Riktignok ute, men med en ladespenning økt til 14,7V.

Litt gasslukt er ikke noe å bry seg om?
Vis hele sitatet...
Lukter det råtne egg så er det knallgass, det er hydrogen og oksygen så det vil du ikke, slutt å lad øyeblikkelig om du kjenner drittlukt, ellers kan det fort gå til helvete.
Korrekt ladespenning er 14.4-14.7V avhengig av temperatur. Så det høres riktig ut.
Er godt ventilert. Har da hatt batterier som har luktet verre enn dette i årevis på jobb.
Bare å være obs på at det er hydrogen og holde alle varmekilder/flammer borte.

Med en LEL på 4% UEL på 75% er det vel ikke farlig? :P
Spesielt ikke med litt ekstra oksygen.
Sist endret av SkammeligNykter; 5. februar 2023 kl. 13:24.