Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1624
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Noen her som har lykkes med å slutte på benzo? Hvor lang tid tok det før dere merket at dere var 100% in shape igjen? Kan det ta så lang tid opp til 3 år?
Sluttet med 15mg diazepam daglig + litt benzo jeg kjøpte illegalt over 4 års periode. Var clean i 2015. Jeg føler jeg aldri ble meg selv igjen, ligger en underliggende angst som først kom når jeg sluttet.

Sluttet CT uten å si ifra til lege og havnet i en mild psykose i en ukes tid. Hadde sug på benzo helt til jeg kjøpte meg et par for et par år tilbake. Nå er all sug vekk, benzoen bare stumper meg helt, blir deppa og alt er kjedelig. Gikk fra å elske benzo til å mislike det, men har noen liggende for diverse nedturer.

Edit: Følte meg nesten normal etter et par år.
Sist endret av skrpappa; 28. januar 2023 kl. 19:40.
Det vedkommende over skriver er vedkommendes subjektive opplevelser og det respekterer jeg.
MEN det var veldig negativt å lesning for en i trådstarters situasjon og kan skyldes hvordan han/hun har valgt å håndtere situasjon.

Jeg tenker at dersom man gjør valg som er bedre for seg enn man gjorde da man startet, vil man kunne få det bedre enn man hadde tidligere. Hvis man f.eks tok det som følge av traumatiske forhold i hjemmet og nå er ute av situasjonen vil man kunne få det like bra og bedre enn tidligere. Skjer det positive ting i livet så vil det gi de samme positive effektene som man får av benzoen, naturlig og uten bivirkninger
Sitat av Baronski Vis innlegg
Det vedkommende over skriver er vedkommendes subjektive opplevelser og det respekterer jeg.
MEN det var veldig negativt å lesning for en i trådstarters situasjon og kan skyldes hvordan han/hun har valgt å håndtere situasjon.

Jeg tenker at dersom man gjør valg som er bedre for seg enn man gjorde da man startet, vil man kunne få det bedre enn man hadde tidligere. Hvis man f.eks tok det som følge av traumatiske forhold i hjemmet og nå er ute av situasjonen vil man kunne få det like bra og bedre enn tidligere. Skjer det positive ting i livet så vil det gi de samme positive effektene som man får av benzoen, naturlig og uten bivirkninger
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt og er forsåvidt enig, men jeg velger å ikke pynte på historien min da jeg regner TS er ute etter oppriktig svar fra personer med den erfaringen. Ofte er ikke gå-av-benzo historiene en dans på roser. For min del var det tungt og har satt noen spor, men lever nå et mye bedre liv når avhengigheten er vekk. Benzoen ga meg aldri noe positivt, det var ren feilmedisinering. Dermed endte jeg muligens opp med et dårligere utgangspunkt enn før jeg ble medisinert. Dette gjelder sikkert ikke de som ikke ble feil medisinert.

Helt enig med andre avsnittet ditt.
Sist endret av skrpappa; 29. januar 2023 kl. 01:47.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt og er forsåvidt enig, men jeg velger å ikke pynte på historien min da jeg regner TS er ute etter oppriktig svar fra personer med den erfaringen. Ofte er ikke gå-av-benzo historiene en dans på roser. For min del var det tungt og har satt noen spor, men lever nå et mye bedre liv når avhengigheten er vekk. Benzoen ga meg aldri noe positivt, det var ren feilmedisinering. Dermed endte jeg muligens opp med et dårligere utgangspunkt enn før jeg ble medisinert. Dette gjelder sikkert ikke de som ikke ble feil medisinert.

Helt enig med andre avsnittet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Har ikke erfaringen med å slutte selv. Har brukt 2-3mg vival 5 dager i uken i 2 år. Håper at det vil gå fint. Tror du/dere det vil gi abstinenser eller er det «for liten» mengde? (Fått utskrevet fra lege hele veien, så rent produkt)
Sitat av Baronski Vis innlegg
Jeg skjønner. Har ikke erfaringen med å slutte selv. Har brukt 2-3mg vival 5 dager i uken i 2 år. Håper at det vil gå fint. Tror du/dere det vil gi abstinenser eller er det «for liten» mengde? (Fått utskrevet fra lege hele veien, så rent produkt)
Vis hele sitatet...
Siden du ikke tar alle dagene i uken og doseringen ikke er altfor høy (men høy nok til kjipe abstinenser hvis man tar hver dag) tror jeg det skal gå fint, men abstinenser tror jeg nok du vil kjenne på i en eller annen grad. Men det blir bare spekulasjoner fra min side.. så lenge du gjør det i samråd med legen så vil jeg tro det er absolutt overkommelig, kanskje en snill nedtrappingsplan gjør det smertefritt. Anbefaler ingen å slutte cold turkey på benzo med mindre man vet hva man går inn i.
Jeg gikk på relativt store doser benzo i rundt 20 + år. Alt fra rohypnol og flunipam til valium. (Pluss masse andre piller) Det jeg gjorde var å kutte alt unntatt valium. Den trappet jeg ned på over ganske lang tid. Først fra 20mg daglig til 15 over en periode, så fra 15 til 10 og videre til 5 etter noen måneder. Fra 5mg og ned var det litt vanskeligere, men tok det milligram for milligram, helt til jeg en dag bestemte meg for at nå var jeg klar til å gå helt av. Dette tok til sammen over ett år, men var 100% verdt det.
Den dag i dag kan jeg ta meg en valium hvis jeg føler behov for det, men det er veldig sjeldent- kanskje 2-3 ganger i året
Sitat av Dr.Jeep Vis innlegg
Jeg gikk på relativt store doser benzo i rundt 20 + år. Alt fra rohypnol og flunipam til valium. (Pluss masse andre piller) Det jeg gjorde var å kutte alt unntatt valium. Den trappet jeg ned på over ganske lang tid. Først fra 20mg daglig til 15 over en periode, så fra 15 til 10 og videre til 5 etter noen måneder. Fra 5mg og ned var det litt vanskeligere, men tok det milligram for milligram, helt til jeg en dag bestemte meg for at nå var jeg klar til å gå helt av. Dette tok til sammen over ett år, men var 100% verdt det.
Den dag i dag kan jeg ta meg en valium hvis jeg føler behov for det, men det er veldig sjeldent- kanskje 2-3 ganger i året
Vis hele sitatet...
Ja, der sier du noe viktig. Halveringstiden til diazepam gjør den mest velegnet for nedtrapping.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal starte nedtrapping i mai. Går på høye doser apodrom for sovemedisin. Gruver meg da jeg sikkert vil oppleve absinenser.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva legger du i slutte med benzo?
Vesentlig forskjell å slutte etter en uke eller to med bruk. Altså aldri røre benzo igjen. Så har du de som meg, de som ikke visste at de har hatt angst store deler av livet.
Enhver sosial interaksjon, bare gå inn døra til for eks. klasserommet, være seg selv, altså dele sine meninger til medstudenter eller venner / du stoler på har vært umulig fordi du fryser psykisk eller bare blir overveldet av situasjonen.
Personlig så visste jeg ikke om benzo og prøvde ikke benzo før jeg var i midten av tjue årene, etter å ha prøvd det meste av rusmidler, utenom sprøyter/heroin. De første gangene så bare sovnet jeg på jobben, det var gate Rivo, det var den tiden Rivo smakte søt og tok tid før den funka. Av alt jeg har prøvd så er det benzo jeg angrer mest på.. jeg er over 30 nå, dvs jeg har vært av og på i snart fem år.
Lengste jeg har gått uten benzo er 8-9 måneder.
Lykkes jeg med å slutte med benzo? Jeg vil jo si nei men, jeg har ikke følt meg 100% som meg selv, selv etter 8 måneder avbrekk.
På benzo så sover jeg godt, fungerer produktivt og sosialt som jeg pleide før benzo bare uten angsten. Jeg bruker terapeutiske små doser benzo i ny og ne. De gangene jeg tar pauser så er det som om den joviale/morsomme/kreative meg er borte.
Jeg har prøvd trening, spise sunt, slite meg ut så jeg faktisk får et par timer med god natt søvn, men ingenting har hjulpet. Benzo er det beste og det verste som har skjedd meg. Ja, jeg sliter ikke med angst på benzo, jeg kan leve et liv beskrevet som utadvendt/extrovert når jeg tar benzo ved anledning. Altså motsatte av det jeg naturlig er(introvert) men er det verdt å være avhengig av pille til å kunne sove, sosialisere, spise, drite og jobbe?
Etter min mening: nei.
Har jeg klart å slutte med benzo? Ja i perioder, men hver gang jeg relapser, i små doser, så føler jeg at jeg er meg selv igjen, en bedre versjon men uten den følelsen av håpløshet, noe jeg aldri hadde før jeg prøvde benzo.

Jeg ønsker så inderlig at jeg aldri prøvde benzo og at jeg ikke måtte ta en eneste benzo noen gang igjen ever.
Men gjort er gjort. Og dette er min tilværelse og jeg ser ingen vei ut.
Jeg må leve med de valgene jeg har tatt eller bare gi opp, ende alt. Men for å være ærlig, så er det faen waste å drepe seg selv, hvertfall når jeg har et norsk pass og bor i et land der til og med en som meg er synlig i helsevesenet.
Anonym bruker
"Overtalt Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg føler meg som meg selv på det og dritt uten. Jeg kommer aldri til å slutte. Har prøvd mye, men for meg er benzo det lureste og livsnødvendig.
Man kan se på det på en annen måte også. Folk som har diabetes, hjertesvikt, osv. osv. må også ta medisiner for å fungere. Hvorfor skal det være verre å ta medisiner hvis man er "syk" i hjernen?
Ja, har vert rusfri noen år nå. Har brukt benzo fast i mange år. Xanor, Valium og Apodorm/Mogadon på resept, på det meste 6MG Xanor, 25MG Valium og 15MG Apodorm i døgnet i over 3år + masse sidemisbruk. Når jeg tenker tilbake på det er det HELT SYKT at legen skreiv ut så mye så lenge, mista medisinene ganske kjapt etter at han mista lisensen og jobben.

Var abstinent i over 1år fra siste dose, første 3-4ukene kan ikke beskrives, jeg skjønte ikke engang hva klokka var og veien viserne gikk ga ikke mening, stussa på om di gikk riktig vei. Første uka fikk jeg ikke engang sove 1min, gikk i psykose pga søvnmangel og abstinenser så måtte ta 10MG Xanor for å lande, sove og fortsette nedtrappinga. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok brukt MINST 6mnd ekstra på nedtrappinga.

Jeg mener med handa på hjertet at benzo er laga slik at man skal bli så avhengig som mulig og det er sjukt vanskelig å slutte, griske folk som lager di greiene der. Selvfølgelig det kommer mye ann på dosene, men bruker man det til å ruse seg på er man ute på tynn is. Å bruke det noen ganger i året mot Flyskrekk ol går fint om man klarer å holde seg til det..