Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1743
Hvordan går jeg frem for og kjøpe krista k, har en del kompiser som er del av gårdsdrifter, men de bruker ikke krista k. Kan alle bønder med gårdslisens kjøpe hvilke som helst gjødsel som feks krista k? Eventuelt hva må til for at jeg skal til for at jeg skal kunne kjøpe det?
Sitat av TrippyPippi Vis innlegg
Tror de nede på Brugata i Oslo kan en ting eller to om krista k
Vis hele sitatet...
det tviler jeg sterkt på, men likevel, vanskelig ish å finne får jo på ebay men kan jo hende pst tar en tur, brukes i potetgjødsel å div andre knollvekster, litt i tomater å for den del, dog kan jo lage kno3 selv ved å ekstrahere fra andre gjødseltyper som inneholder mye av det, var lettere før 2011
Salpeter i slike mengder (25 kg) får du nå kun kjøpt, om du kan fremlegge en gyldig grunn for det. Du ha mye mindre problemer, om du kjøper nitratgjødsel, som er vanlig i bruk. Salpeter i formen her KNO3 er ikke vanlig brukt som gjødsel. Det er liksom aktuelt om du lager din egen miks til drivhus, eller du har en mangel av kalium og nitrogen på en åker, og ikke noe annet. Dette er uvanlig, da de fleste andre gjødseltyper dekker behovet for kalium og nitrogen. Dermed heises også en del røde flagg, om du spør etter salpeter, eller Krista K om du vil. Bor du i en by eller noe annet, vil garantert politiet være interessert i dette.

Ellers er ikke dette noe en potetbonde ville finne på å bruke. Det er noen småting en potetbonde vil begrense til sin potetåker. Det ene er nitrogen. Ja, en må tilføre litt, men dette behovet blir det mye bedre andre veier. Blir det for mye nitrogen, ja, så får du bare brøkdelen av antallet, de blir færre og vassne. Men potetriset blir stort og flott da, men elendig avling.
Det andre er faktisk klor i gjødsla, skal også unngås. Altså kommer du på Felleskjøpet, og skal ha Krista K til dine poteter, kan du nesten garantere politiet/pst på døra om en kort stund.

Kanskje like greit, for folk flest kan bli lemlestet av å leke med denslags.
Må det være slike mengder? Det noen år siden jeg kjøpte kaliumnitrat på apoteket. Men jeg er ganske sikker på at det var etter 2011, og Utøya.
Ganske dyrt var det vel, uten at jeg husker prisen. Om det selges ennå.
Også, er det ikke et produkt...noe pulver son bruker til å fjerne røtter ?), som inneholder nesten ren kno3?
Sist endret av Arex_x; 22. januar 2023 kl. 16:04.
Trådstarter
6 0
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Må det være slike mengder? Det noen år siden jeg kjøpte kaliumnitrat på apoteket. Men jeg er ganske sikker på at det var etter 2011, og Utøya.
Ganske dyrt var det vel, uten at jeg husker prisen. Om det selges ennå.
Også, er det ikke et produkt...noe pulver son bruker til å fjerne røtter ?), som inneholder nesten ren kno3?
Vis hele sitatet...
Joda, det kan kjøpes på apoteket, til 400kr, for bokser på 90 gram
Og puoveret du snakker om som fjerner røtter, er ikke å få kjøot i norge, kun over dammen. Dessuten tør jeg ikke importere pga tollen..
Jeg tror Bauhaus i Danmark eller Sverige solgte kno3-basert stubbefjerner på for et par år siden. Ellers kjenner jeg ikke til noen gode kilder. Mulig Hjelle Kjemi fører? De lister det ikke på sidene, men man kan jo spørre. Kjøpt 25kg med NaNO3 av de for en del år siden, men du må ha et firma å sette det på.
Trådstarter
6 0
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Salpeter i slike mengder (25 kg) får du nå kun kjøpt, om du kan fremlegge en gyldig grunn for det. Du ha mye mindre problemer, om du kjøper nitratgjødsel, som er vanlig i bruk. Salpeter i formen her KNO3 er ikke vanlig brukt som gjødsel. Det er liksom aktuelt om du lager din egen miks til drivhus, eller du har en mangel av kalium og nitrogen på en åker, og ikke noe annet. Dette er uvanlig, da de fleste andre gjødseltyper dekker behovet for kalium og nitrogen. Dermed heises også en del røde flagg, om du spør etter salpeter, eller Krista K om du vil. Bor du i en by eller noe annet, vil garantert politiet være interessert i dette.

Ellers er ikke dette noe en potetbonde ville finne på å bruke. Det er noen småting en potetbonde vil begrense til sin potetåker. Det ene er nitrogen. Ja, en må tilføre litt, men dette behovet blir det mye bedre andre veier. Blir det for mye nitrogen, ja, så får du bare brøkdelen av antallet, de blir færre og vassne. Men potetriset blir stort og flott da, men elendig avling.
Det andre er faktisk klor i gjødsla, skal også unngås. Altså kommer du på Felleskjøpet, og skal ha Krista K til dine poteter, kan du nesten garantere politiet/pst på døra om en kort stund.

Kanskje like greit, for folk flest kan bli lemlestet av å leke med denslags.
Vis hele sitatet...
Hvilke nitratgjødsel hadde du i tankene, og hvordan kan jeg ekstrahere kno3'et ut av det? (Om det var det du mente, sorry er ganske fersk innefor dette temaet
Sist endret av Eggebolle; 22. januar 2023 kl. 20:52. Grunn: Pga jeg gjorde en feil
Den eneste rene nitratet i vanlig salg er kalksalpeter. Så trenger du en kalium-kilde. KOH (feks Mudins avløprens), KCl, K2CO3, det finnes mange alternativer. Resten er litt praktisk lab-arbeid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
6 0
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Den eneste rene nitratet i vanlig salg er kalksalpeter. Så trenger du en kalium-kilde. KOH (feks Mudins avløprens), KCl, K2CO3, det finnes mange alternativer. Resten er litt praktisk lab-arbeid.
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke giddi å skrivi ei litta tutorial?
Nope.
Sist endret av Fulmen; 31. januar 2023 kl. 22:20.
Sitat av Eggebolle Vis innlegg
Du hadde ikke giddi å skrivi ei litta tutorial?
Vis hele sitatet...
Men den mangelen av kjemikunnskaper du har utvist her og i den andre tråden, tror jeg du skal bare droppe hele opplegget ditt. Dette kan fort bli en Darwin award. Men det kan også hende du kan dra med noen andre i døden. Ei heller har du lov til å ha slike stoffer.
Lekte med tanken på å gjenleve barndommen med en liten 50/50 sukker saltpeter røykblanding, men virker ikke verdt det om 90 gram salpeter koster 400 spenn. Kjøpte jo flere hundre gram av det på innvandrer butikken back in the days med begrensede uke penger og et stygt blikk fra "generisk asiatisk nav" som eide butikken.
Jeg prøver ikke å være kjip, men det er faktisk en drittjobb. Og det mange mulige variabler avhengig av hvilke kjemikalier du får tak i.

Dessuten, skal du overleve det gamet må du vite hva du gjør.