Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 611
Hei.

Jeg har et excel ark med 500k rader og 3 kolonner med data.

Produkt gruppe, Artikkelnr, ean strekode

Mitt håp er da og hente ut,og samle utvalgte podukter fra "database" arket over på et nytt ark.

Hvordan gjør jeg dette lettest mulig?
Det optimale for meg er og kunne skrive inn Artnr. evt scanne en strekkode. så kommer den og tilhørende informasjon om den artikkelen i det nye arket.

Kan dette la seg gjøre i excel, evt noen andre anbefalinge?
Du kan koble Excel ark mot excel ark, om det er det du lurer på :
https://support.microsoft.com/en-us/...a-d7cca2a9b95f
Litt uklart hva du spør om her. Men har du forsøkt "filtrer"-funksjonen og kopiere ut etter å ha satt kriteriene for de "utvalgte produktene"? Eventuelt så finnes det jo mange funksjoner for å hente ut korresponderende kolonner med informasjon dersom du har verdien for en av dem (Artnr.).
Trådstarter
5 0
Jeg har 1 ark som inneholder 4 kolonner.
Produktgruppe - Artikkel nummer - varebetegnelse - ean strekkode
det er ca 500k rader med data.

hvis jeg ønsker og hente ut 70 artikelnummer med tilhørende kolonner.
i et nytt data ark. hvordan skal jeg gjøre det enklest. eller finnes det andre programmer som er bedre til den jobben?
Sist endret av tikki; 9. januar 2023 kl. 19:09.
Du kan kjøre vlookup mot andre regneark.

Ser også at xlookup har kommet som er mer fleksibel.

Finnes en del guider på nettet, kan se om jeg finner en god en når jeg får tid.

Da har jeg sjekket, satt meg ikke inn i Xlookup, men med Vlookup så vil du veldig enkelt bruke vlookup og velge tabell sånn som det er beskrevet i det Taketbrett linker til. Hvis du trenger hjelp med noe mer spesifikt så kan du poste et utdrag av begge filene også kan jeg lage en guide.
Sist endret av Ekvivokk; 9. januar 2023 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.