Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2204
Heisann kjære freakere. Jeg er 22 år gammel, og har uheldig og fått enorme fysiske plager som gjør at jeg ikke lengre kan arbeide lengre (Og mer ønsker jeg ikke å si.)

Jeg har egen leilighet, og klarer meg egt greit slik som det er nå, men AAP er rett rundt hjørnet, (sykemeldt 12 mnd rett etter årsskifte).

Jeg kommer dermed til å 1/3 mindre inntekt, som jeg er inneforstått med. Men det kommer en ting til på toppen av kabalen som fucker veldig med økonomien min: Kona mi er utenlandsk, og endelig har hun mulighet til å komme bort til meg i lengrevarig opphold, da hun har fått midlertidig oppholdstillatelse (med andre ord, ikke fra Schengenland eller EU/EØS).

Hun studerer, og ønsker å fortsette å studere når hun kommer til Norge. Men hun har alvorlige psykisker lidelser (Schizoaffektiv og DID). Jeg har fra starten av vært innstilt på at hun i verste fall kommer til å slite enormt med å klare å holde på en jobb pga plagene hun har, men hun er motivert til å leve et normalt liv. Men å lære norsk + få en utdanning er ikke noe som skjer overnight, og med min usikre fremtid er det vanskelig å vite når jeg er tilbake på bena selv, if ever. Ihvertfall ikke i nåværende stilling og yrke, da det innebærer fysisk aktivitet.

Så det har ikke vært mulig å ignorere fremtia, og jeg har begynt å tenke på hvordan kabalen skal legges opp for et worst case scenario.

Nåværende fellesutgifter + lån kommer totalt på 9500 kr ish, som er ikke så gale. Det kunne fort blitt dyrere. Strømregningen klarer jeg å holde i sjakk, og mobilabo. klarer jeg meg med minstepakke på. Jeg har kutta ned på fastfood, brus osv. Har ikke spotify, netflix osv.

Men jeg håper jo virkelig på at vi kan ha et liv hvor vi ikke må spise havregryn og handle på fretex hver dag, det hadde vært ganske drit.


Så, for et worst case scenario har jeg tenkt på følgende, og skulle gjerne hatt forslag/bekreftelser/heads up for en del ting her:

Første og mest åpenlyste forskjell blir jo at med lavere inntekt at jeg også må skatte en del mindre. Per idag har jeg ca 400K etter skatt, . Kommer til å ha ca. 290K i aap/uføre (potensielt noen prosenter lavere pga jobbskifte)

Så, når kona flytter inn til meg, så håper jeg at det er noe mer å få igjen på skatten, eller tar jeg feil? Hvis hun f.eks ikke har inntekt og havner under frikort grensa, kan denne inkluderes på en eller annen måte i min skatteoppgave? Sammenslås det med "dobbelt tak" i skattekurven?

Jeg håper ingen her ser på oss som snyltere. Vi er utrolig glad i hverandre, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne, og hun meg, i våre hoder er en delt fremtid den eneste fremtiden verdt å leve.

Uansett, for min egen del, så tenker jeg at hvis jeg blir uføretrygdet, at jeg likevel kommer til å prøve å studere på universitet. Er ikke sunt for meg å sitte hjemme hele dagen og ikke gjøre noenting. Og forhåpentligvis kan jeg utdanne meg til å bli en psykolog eller lærer, da jeg har fått øye opp for det menneskelige Men jeg motiveres desidert også av at 40% av lån fra lånekassen konverteres til stipend, dersom jeg består. I tillegg har jeg selv lærevansker (ADHD + uspesifisert personlighetsforstyrrelse), og for meg kjent kan man søke om et ekstra studiestipend i denne situasjoen. Det er sikkert begrensninger slik at man ikke kan leve *for* godt på NAV og studiestipend, men er derfor jeg spør dere, siden jeg vet ikke hva evt. NAV mener er "for godt", spesielt dersom vi er to stykker under samme tak.

Å så gjelder det for kjæresten min også. Når hun kommer her må hun ta norskkurs (man har både rett og plikt til å ta dette). Jeg vet ikke hvor mange timer i uka de har norskkurs, men da dette vil ta opp mye tid for henne så krysser jeg fingerene mine for at det finnes en eller annen økonomisk ordning for henne?

Når hun ikke kan språket, og ikke har utdanning, samt har artose/håndleddsgikt, er det ikke særlig lett for henne å jobbe i butikkjobber akuratt heller. Engelsken hennes er god tho! Men her igjen, så vil jeg ikke akuratt sende henne inn på en highway to NAV, men for å ivareta oss selv må vi såklart se etter muligheter hvor de finnes. Hun bruker antipsykotiske medisiner til vanlig, så vi tar nok turen nokså kjappt innom lege for å få medisisk dokumentasjon innlevert, slik at hun får resept på det hun trenger.

Er det realistisk å ta norskkurs + studere samtidig? Er stønad fra NAV realistisk i starten når hun lærer seg norsk? Såvidt jeg ser så kan hun meldes inn i folketrygden fra første dag hun kommer, da hun kommer med hensikt i å oppholde seg lengre enn 3 måneder her. Jeg er likevel skeptisk på om NAV er begeistret for ferske innvandrere med "uheldig" etnisitet i disse tider.

Vi er forberedt på harde tider, men en vakker dag så studerer forhåpentligvis begge to av oss, evt. så har jeg kommet meg tilbake på jobb mens hun studerer. Da kan hun også få stipend for beståtte år, samt forhåpentligvis få samme form for lærevanske-stipend, mtp hvor turbulent livet til en Schizoaffektiv person til tider kan være.

Har prøvd å holde tilbake så mye som jeg kan, men det er sikkert ikke vanskelig å gjennomskue at vi er mildt sagt redd for å bli mistolket for å være igler på velferdssystemet... Men vi har begge to våre indre fysiske og psykiske kamper som vi sammen står bundet i... Jeg er redd for at vi kan møte motgang fra systemet... og skulle det mot alle ønsker snu inn til motgangsdalen, kommer vi heller til å ta en exit sammen. (Slapp helt av, vi er ikke der enda).

Takk for tips, råd og innspill.
Mvh unusual couple
Har egentlig ikke stort å bidra med her, annet enn at jeg ser på måten du formulerer deg på at du er en gluping. Så stå i det så finner nok du/dere mange løsninger på de fleste problemene som dukker opp.

Pluss, om jeg regnet riktig her så sitter du igjen med 14ish høvdinger hver måned etter alt er betalt. Det er ikke mye, men absolutt nok til å leve relativt komfortabelt!
Det er egentlig sånn at man skal på arbeidsutprøving når man går over til AAP for å avklare om man klarer å stå i arbeid. Hvis ikke dine plager er såpass store at du ikke klarer noen ting så vil du nok bli sendt på noe sånt når du går på AAP. Og hvis du skulle bli ufør så vil du nok få rundt 340k i året på grunn av ung ufør tillegg. Og når man har uføretrygd får man den uansett hva man gjør, man kan til og med jobbe litt ved siden av hvis man klarer. Man kan også studere. Siden hun har en alvorlig psykisk sykdom så får hun vel noen form for økonomisk stønad der hun kommer fra? Vet ikke hvordan det blir når man kommer til et annet land, man skal jo kunne beholde det.
Trådstarter
6 2
Sitat av Levitatoren Vis innlegg
Har egentlig ikke stort å bidra med her, annet enn at jeg ser på måten du formulerer deg på at du er en gluping. Så stå i det så finner nok du/dere mange løsninger på de fleste problemene som dukker opp.

Pluss, om jeg regnet riktig her så sitter du igjen med 14ish høvdinger hver måned etter alt er betalt. Det er ikke mye, men absolutt nok til å leve relativt komfortabelt!
Vis hele sitatet...
Takk Og ja, jeg kommer til å sitte med en del igjen når jeg tenker meg om. Ser dog at jeg skrev litt feil mtp. lån, renten har gått opp en del så jeg betaler faktisk 10200 kr pr mnd. Med litt strategisk planlegging kan vi sikkert klare oss med 5000 kr totalt til mat og klær, og mobilabo for to fikser vi sikkert til 250 kr elns. 1100 kr på IPS hver, så har vi noelunde disse faste utgifter på 17750 kr +-. Så får vi spare opp det vi klarer å spare, og krysse fingerene for at renta ikke går for mye opp. Faen ass, angrer på at jeg ikke bet på tilbudet for 2,74% rente i 5 år.... når jeg fikk det i februar...


Sitat av something Vis innlegg
Det er egentlig sånn at man skal på arbeidsutprøving når man går over til AAP for å avklare om man klarer å stå i arbeid. Hvis ikke dine plager er såpass store at du ikke klarer noen ting så vil du nok bli sendt på noe sånt når du går på AAP. Og hvis du skulle bli ufør så vil du nok få rundt 340k i året på grunn av ung ufør tillegg. Og når man har uføretrygd får man den uansett hva man gjør, man kan til og med jobbe litt ved siden av hvis man klarer. Man kan også studere. Siden hun har en alvorlig psykisk sykdom så får hun vel noen form for økonomisk stønad der hun kommer fra? Vet ikke hvordan det blir når man kommer til et annet land, man skal jo kunne beholde det.
Vis hele sitatet...
Hun bor hjemme med for foreldre for øyeblikket. Dessverre er hun ikke akurrat oppdratt til å være selvstendig og styre ting i livet sitt på egen hånd, dette kombinert med ekstremt lave engelskkunnskaper i gjennomsnitt i hjemlandet, dårlige helseordninger kombinert med ett av Europas fattigste land, gjør at jeg ikke har kombinert evne eller kapsitet til å forsøke å finne velferdsordninger. Det blir uansett fint lite penger som reiser ut av landet fremover pga. sanksjoner
Kjenner du kona di godt? Har dere bodd med hverandre over lengre perioder tidligere? Eller blir det andre gang dere møtes?
Trådstarter
6 2
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kjenner du kona di godt? Har dere bodd med hverandre over lengre perioder tidligere? Eller blir det andre gang dere møtes?
Vis hele sitatet...
Ja, ja, nei. Jeg vet hva du vil inn på.
Sitat av utrygg Vis innlegg
Per idag har jeg ca 400K etter skatt, . Kommer til å ha ca. 290K i aap/uføre (potensielt noen prosenter lavere pga jobbskifte)
[...]
jeg motiveres desidert også av at 40% av lån fra lånekassen konverteres til stipend, dersom jeg består. [...] Det er sikkert begrensninger slik at man ikke kan leve *for* godt på NAV og studiestipend, men er derfor jeg spør dere, siden jeg vet ikke hva evt. NAV mener er "for godt", spesielt dersom vi er to stykker under samme tak.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på at jeg tolker regelverket helt riktig, så dobbelsjekk gjerne med noen andre også, men slik jeg tolker Lånekassen (med referanse til Forskrift om utdanningsstøtte § 99), så vil du ikke få noe av lånet omgjort til stipend, med de inntekter/trygdeytelser du skisserer her.

Omgjøring av basislån til stipend:
Har du inntekt eller formue over grensen?
Du mister ikke hele stipendet hvis du tjener bare litt over grensen.

Har du mer enn 195 295 kroner i inntekt i 2021, får du ikke fullt stipend. Men du mister ikke hele stipendet selv om du tjener litt over grensen. Stipendet blir redusert gradvis etter hvor høy inntekt du har hatt. Hvilket beløp stipendet ditt blir redusert med, kommer an på hvor stort basislån du har fått, og hvor høy inntekt du har hatt.

Regn ut selv
For å finne ut hvor mye stipendet ditt blir redusert, kan du bruke denne formelen: Inntekt over beløpsgrensen x 5 prosent x Antall måneder med støtte = Reduksjon i stipendet.

Formue
Når vi beregner hvor mye av stipendet ditt som blir redusert, kan du bruke denne formelen: Formue over beløpsgrensen x 2 prosent x Antall måneder med støtte = Reduksjon i stipendet.

Er du gift, registrert partner eller samboer med felles barn, blir stipendet ditt redusert på sammen måte, men med én prosent. Da legger vi også til grunn den felles formuen til deg og ektefellen din.
Vis hele sitatet...

Inntekt og formue:


Slik fungerer omgjøring:
Du må ha inntekt og formue under grensene
For å få full omgjøring av basislån til stipend, må du ha inntekt og formue under grensene. Er du over grensen, blir ikke omgjøringslånet (andelen av basislånet som kan bli stipend) til stipend.

Merk at vi kontrollerer inntekt og formue per kalenderår, siden skatteoppgjøret vi får informasjonen fra gjelder per kalenderår, og ikke studieår (høstsemester-vårsemester).

Hvor stor reduksjonen blir, kommer an på hvor langt over grensen du er. Det er ikke slik at du mister hele omgjøringslånet hvis du har inntekt bare litt over grensen, det blir gradvis redusert.

For å finne ut hvor mye stipendet ditt blir redusert, kan du bruke denne formelen: Inntekt over beløpsgrensen x 5 prosent x Antall måneder med støtte = Reduksjon.

Hva slags inntekt og formue bruker Lånekassen i behovsprøvingen?
Når vi behovsprøver støtten mot inntekt, ser vi på person- og kapitalinntekten din. Den består av
  • all skattepliktig arbeidsinntekt (inkludert feriepenger)
  • alle skattbare trygde- og pensjonsytelser
  • alle kapitalinntekter
Vis hele sitatet...

Jeg er imidlertid litt usikker på det avsnittet om gifte. Om dette betyr at stipendet reduseres med én prosent i stedet for fem, så får du kanskje litt stipend likevel? Med mindre det avsnittet kun gjelder formue, da. Litt usikker på dette.

Du vil likevel, så vidt jeg forstår, få utbetalt nøyaktig det samme lånet, så du vil kunne leve akkurat like godt uavhengig av om du får omgjort lån til stipend eller ikke. Eneste forskjellen blir jo at du må betale mer tilbake etter at du er ferdigutdannet, men om du er utdannet psykolog eller lærer, så tror jeg du/dere kommer til å leve ganske romslig uansett!

Ellers ønsker jeg deg og dere lykke til!
Sist endret av Realist1; 6. desember 2022 kl. 21:06.
Jeg tror du gjør lurt i å undersøke AAP for de under 25 år. Håper ikke at du som har hatt inntekt faller inn under denne kategorien. Du kan også undersøke om du kan ha rett på bostøtte.

Tjener du nok på AAP for å kunne søke familiegjenforening, er jo grenser på dette også. Jeg kjenner ikke tallene.
Trådstarter
6 2
Sitat av Vennlig Vis innlegg
Jeg tror du gjør lurt i å undersøke AAP for de under 25 år. Håper ikke at du som har hatt inntekt faller inn under denne kategorien. Du kan også undersøke om du kan ha rett på bostøtte.

Tjener du nok på AAP for å kunne søke familiegjenforening, er jo grenser på dette også. Jeg kjenner ikke tallene.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke på AAP enda så familieinnvandringssøknaden har vært basert på reell lønn.
Hvis du skal studere under AAP, må dette godkjennes av nav. Får du det godkjent har du rett på bostøtte og fullt lån + stipend. Du kan også søke på ekstra stipend (Skjema Y tror jeg) og for å få stipend en mnd lengre (Skjema X). Så fremt du ikke får for mye i AAP (inntektsgrensene husker jeg ikke på stående fot ift stipend etc). Skal du få ekstra stipend må du ha fastlegen på banen, og han må fylle ut deler av skjemaet for deg. Du kan heller ikke ta en ekstra jobb da, eller en sommerjobb om du søker om utvida stipend.

Så fremt hun har fått innvilga permanent opphold og er innmeldt i folketrygda (mener å huske man må ha vært det i ett år før det utløser noen rettigheter at all).

Ellers: til lykke med kjærligheten! �� Jeg heier på dere, uavhengig av fortid og alt annet ett menneske kan komme utfor i ett liv
Sitat av utrygg Vis innlegg
Jeg er ikke på AAP enda så familieinnvandringssøknaden har vært basert på reell lønn.
Vis hele sitatet...
Mulig de sjekker inntekt igjen ved fornyelse av oppholdstilatelse.
Trådstarter
6 2
Sitat av dggr Vis innlegg
Mulig de sjekker inntekt igjen ved fornyelse av oppholdstilatelse.
Vis hele sitatet...
Jeg sjekka nå, og jeg ligger trygt over grensa. Heldigvis