Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1934
Nesten alle jeg vet om som jobber deltid er enten unge, studenter, eller eldre som er på vei inn i pensjonsalderen.

Jeg forstår at de fleste ønsker å jobbe 100%, eller "så mye som mulig" for å f.eks. få nok til egenkapital for å deretter kjøpe bolig. Eller at mange må, fordi de har barn å forsørge - og ikke nok inntekt til å gå ned i stilling.

Men alle som ikke har det? Så lenge man kan kjøpe det man trenger og vet at det stort sett hver måned kommer inn mer penger enn det går ut, så trenger man vel ikke mer penger? Med kun to dager fri - som ofte går til ærender - så vil man kanskje heller prioritere mer fri? Går man ned til 80% stilling har man plutselig 50% mer fridager.

Har hørt om - men aldri møtt - noen (utenom gruppene nevnt i starten) som har valgt (eller fått lov?) til å jobbe f.eks. 60% eller 80% uten "grunn" (som utdanning, sykdom). Hva tenker dere om dette?
Tenker det at i dagens samfunn, kreves det at dei som kan jobber fult . I mangen bransjer er det for lite arbeidskraft. Og viss alle skal gå ned i stilling så vil vi får problemer.
Rimelig vanlig i spesielt "kvinneyrker" å jobbe i 60 og 80% stillinger.

Så varierer nok veldig fra yrkesgruppe til yrkesgruppe. Vi har ett par på jobben hos oss også (telecom) og der er det en dame i 80% for å få en fridag, og en som jobber 75% pga andre aktiviteter (driver gård på si)
Jeg jobber 60 %

Hadde aldri giddet å jobbet 100 %
Min teori er at det er en del men at disse sjeldent blir utlyst på samme måte som fulltidsstillinger. Jeg har sett på finn.no og det er merkverdig lite.
Kanskje lysår unna for mange,men deltidsarbeid leder vel til dårligere pensjonsinntjening.
Jeg jobber 100% men søkte akkurat på en 30% kino stilling til idag, så de finnes der ute
Kan vel ha noe med lokasjon å gjøre?
Jeg jobber deltid og er veldig fornøy med det. Jobber som regel 2 dager i uka, jobber da på kvelden i helga som regel. Kan også jobbe mer eller mindre hvis jeg ønsker, så er veldig fleksibelt. Eier nedbetalt bolig og bruker lite penger, så 10 000 kr i måneden er nok for meg. Jeg får ikke spart mye penger, men jeg har mye fritid.

De fleste jobber er 100% stilling, og mange folk liker å tjene penger. Spesielt de "gode" jobbene er som regel 100%.
Sist endret av neiass; 17. november 2022 kl. 02:32.
Siste 10 år så har jeg jobbet 114% i gjennomsnitt (og 100% for meg som turnusarbeider er 35,5 timer i uken) nettopp så boliglånet blir betalt ned på 15 år istedefor 30 år (skal aldri ha funger, så jeg har mye til overs selv hvis jeg jobber 50%), og så jeg forhåpentligvis kan oppnå "fuck you money" og pensjonere meg på impuls hvis jeg skulle ønske det (men skal sies, eg har drømmejobben over alle drømmeobber, så det er godt mulig jeg jobber til jeg er 70 hvis det ikke skjer endringer i ledelse/arbeidssted etc). Jeg har ingen planer om å jobbe mindre enn 100% i min stilling, for det er rett og slett ikke verdt oppmøte for meg hvis vaktene er korte, og for arbeidsgiver sin del så er det tvilsomt at noen som jobber 60% klarer å utføre jobben godt nok i lengden for å hopde seg oppdatert med så lite oppmøte.
Det er en fordel å jobbe mer når en er ung og frisk. Pensjon er feks viktig, men en kan også bli syk eller arbeidsledig. Da får en kun 62,4 (arbeidsledighetstrygd) eller 66 % (uføretrygd) av inntekten. En bufferkonto kan også være grei å ha og for å opparbeide en buffer, må man jo tjene mer enn man bruker.
Sitat av GoSætra Vis innlegg
Jeg jobber 60 %

Hadde aldri giddet å jobbet 100 %
Vis hele sitatet...
Dette gjør med nysgjerrig, hvorfor ville du aldri jobber 100%? Hva om du kan jobbe med noe som interesserer deg?
Overskriften er vel litt vel generell i denne tråden-tør påstå det motsatte-i en del bransjer(særlig kommunale) er det kultur for deltid,ofte av økonomiske årsaker fra arbeidsgivers side. Holde mange i arbeid-fylle opp bemanning på helger osv.
Finnes til og med eksempler på de som kjempet i retten for å få sin stilling opp til heltid.(tror d var sykepleier)
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Overskriften er vel litt vel generell i denne tråden-tør påstå det motsatte-i en del bransjer(særlig kommunale) er det kultur for deltid,ofte av økonomiske årsaker fra arbeidsgivers side. Holde mange i arbeid-fylle opp bemanning på helger osv.
Finnes til og med eksempler på de som kjempet i retten for å få sin stilling opp til heltid.(tror d var sykepleier)
Vis hele sitatet...
Dette var det jeg og tenkte på når jeg så tråden. Men mye av dette handler vel også om vikariat. Et gradert vikariat kan kvalifisere til samme graderte stilling. Men du har jo ikke nødvendigvis krav på heltid fordu du jobber deltid?

Mye grums rundt dette i det offentlige. Jeg snakket nylig med noen i en offentlig institusjon jeg trudde vedkommende var ansatt og fikk til svar at han som veldig mange var på kontrakt, ikke ansatt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Men du har jo ikke nødvendigvis krav på heltid fordu du jobber deltid?
Vis hele sitatet...
Nei tror heller ikke deltidstilling i seg selv gir noen rettigheter-men denne sykepleieren jeg nevnte hevdet det i retten. Mulig hun hade fått muntlig lovnad av en eller annen om å kunne få gå opp i stilling.
Finner ikke linken nå men tror hun/han tapte saken mot kommunale arbeidsgiveren. Hade hun vunnet frem hade saken kanskje fått tilbakevirkende kraft i andre saker.
Sitat av TheGoodestBoy Vis innlegg
Dette gjør med nysgjerrig, hvorfor ville du aldri jobber 100%? Hva om du kan jobbe med noe som interesserer deg?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med noe som interesserer meg, og deler denne tanken. Uansett hva jeg gjør på jobb, er det bedre og finere og morsommere og mere givende og være hjemme og gjøre det jeg har lyst til.
Vil helst aldri ha noe som ligner på 100% igjen.

100% sier seg selv. fysj å fy.

Syntes det er trist at det er en generell oppfatning at man skal jobbe så mye så mulig for å spare så mye som mulig eller kjøpe og bruke så mye som mulig.
Gudene vet hvor mange som har spurt meg om jeg ikke kommer til å kjede meg? Nei, jobb er kjedelig, livet er fint og vakkert og jeg vil bruke minst mulig av min tid på å tjene penger for en sjef.

1.000.000 dead sjefer som blitz ville sagt.