Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2757
Min gamle BoxeeBox ga opp i kveld, så jeg trenger en enkel erstatning. Ikke noe fra Google, Apple eller Amazon, bare en grei spiller for lokale filer. Gjerne noe som selges i butikk, men det er ikke noe absolutt krav.

Evt, hvis noen har en fix for Boxeebox så lytter jeg gjerne. Den begynte å låse seg, så jeg kjørte en full reset. Og dett var dett, nå leter den etter en server som ikke finnes...

Urk. Endte med en Google boks. Som faen ikke har noe så enkelt som en play/pause-knapp. Fremskritt meg i ræva.
Sist endret av Fulmen; 17. januar 2023 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utålmodig!

Må du ha en sånn boks, da? Som i Google boks, mener du chromecast? Eller er jeg helt på jordet. Hvis det er der jeg allerede befinner meg, Winamp?
Ting konker jo alltid når du trenger de mest. Og valget var mellom prest og kolera, så lommeboka avgjorde. Selv om den sannsynligvis blir avlivet med hammer innen kort tid.

Og ja, må dessverre ha en slik boks for å spille av lokale filer på TVn. For Telenor kunne jo ikke inkludere slikt i boksen sin, det ville jo vært brukervennlig.
Så dette er for å slippe kabel mellom data og tv med andre ord?
Å spille video fra en PC i et annet rom funker dårlig.
Kommer an på videoen..
Kodi og Plex er vel kanskje noe av det beste og nærmeste alternativene du kommer boxee.

Eller så er det også ett par andre muligheter.
wireless Screen mirroring
Miracast
AirDroid Cast Web
ScreenBeam Mini2
Wireless HDMI kits

Chromecast kan også fint spille av fra enheter som er i andre rom da det går på wifi.

1 Plugg Chromecast inn på baksiden av TV-en i dens HDMI-inngang.
2. Koble den til en strømkilde via USB-uttaket til TV-en.
3. Konfigurer din Chromecast ved å følge anvisningene på skjermen.
4. Velg ditt hjemmenettverk som PC-en er koblet til.
5. Begynn å strømme fra PC-en ved å klikke på cast iconet i din videospiller (NB! ikke alle medieavspillere støtter Chromecast).

Har en Chromecast selv, kun brukt den 1 gang for å prøve, så fant jeg ut at jeg ikke hadde bruk for det likevel.
Punkt 1 er en funksjonell fjernkontroll (Chromecasten ryker strengt tatt på det punktet).
Punkt 2 er et OK mediebibliotek. Jeg trodde Kodi skulle dekke den biten, men jeg er ikke voldsomt imponert så langt. Jeg synes grensesnittet er rotete og knotete sammenliknet med Boxee.

Cromecasten vil helt sikkert dekke behovet mitt, men jeg synes tolv år med utvikling bare har gitt meg et dårligere produkt.
Nvidia Shield?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Punkt 1 er en funksjonell fjernkontroll (Chromecasten ryker strengt tatt på det punktet).
Punkt 2 er et OK mediebibliotek. Jeg trodde Kodi skulle dekke den biten, men jeg er ikke voldsomt imponert så langt. Jeg synes grensesnittet er rotete og knotete sammenliknet med Boxee.

Cromecasten vil helt sikkert dekke behovet mitt, men jeg synes tolv år med utvikling bare har gitt meg et dårligere produkt.
Vis hele sitatet...
Om du har hardware til det så er osmc en ganske fin implementasjon av Kodi.
https://osmc.tv/
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Punkt 1 er en funksjonell fjernkontroll (Chromecasten ryker strengt tatt på det punktet).
Punkt 2 er et OK mediebibliotek. Jeg trodde Kodi skulle dekke den biten, men jeg er ikke voldsomt imponert så langt. Jeg synes grensesnittet er rotete og knotete sammenliknet med Boxee.

Cromecasten vil helt sikkert dekke behovet mitt, men jeg synes tolv år med utvikling bare har gitt meg et dårligere produkt.
Vis hele sitatet...
1. Bruker du fjernkontroll via telefon, samme som til tven eller egen chromecast kontroll? Det kan ha mye å si på funksjonaliteten.

2. Sjekket ut themes/skins til Kodi? Ett par av de har veldig fine grensesnitt.
Ett skin som heter Box skal være veldig likt Boxee.
Egen fjernkontroll til Chromecast (https://store.google.com/no/product/...cast_google_tv). Mobil er ikke en god løsning etter min mening, uten fysiske knapper må du se på skjermen for å bruke den.

Skins til Kodi hadde jeg ikke tenkt på, skal sjekke ut det. Nvidia Shield er også en kandidat, men til den prisen vil jeg gjerne teste den først. Er litt redd for at det blir nok en dings som skal dekke produsentens behov og ikke mine.
Kjøp Nvidia SHIELD TV Pro. du kommer ikke til å angre https://www.nvidia.com/en-us/shield/shield-tv-pro/ Helt klart vært penga, finner ingen bedre boks på markedet. Husk alt at billige bokser fra kina eller andre har begrenset brukergrensesnitt eller dårlig specs, spes de fra kina er jall

Om ikke den støtter dine behov må du bruke PC som mediasenter. Enten liker du Kodi eller PLEX etter hva man selv liker.
var i samme situasjon selv og knalla til med en MiBox 4 (4k) , simpel fjernkontroll og fikser alt jeg trenger ... kosta heller ikke mye
Nvidia Shield er nok mer i stil av den gamle Boxeen min ja. Lurer bare på om prisen er heeelt fortjent med tanke på hva "alle andre" tar for sine produkter. Det er jo ikke hardwaren det står på, bare grensesnitt. Men det er vel bare slik det er.

@gekko4u: Men har den en dedikert play/pause-knapp? Jeg ser ikke det ut fra bildene.
Sist endret av Fulmen; 17. januar 2023 kl. 21:09.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Egen fjernkontroll til Chromecast (https://store.google.com/no/product/...cast_google_tv). Mobil er ikke en god løsning etter min mening, uten fysiske knapper må du se på skjermen for å bruke den.

Skins til Kodi hadde jeg ikke tenkt på, skal sjekke ut det. Nvidia Shield er også en kandidat, men til den prisen vil jeg gjerne teste den først. Er litt redd for at det blir nok en dings som skal dekke produsentens behov og ikke mine.
Vis hele sitatet...
Skins kan gjøre stor forskjell, sjekk ut den som heter box om du likte boxxed, det er visst en av de beste og mest populære skinsa til kodi også.

Skrur du på HDMI-CEC så skal du kunne bruke hovedfjernkontrollen til tven på chromecasten (og andre ting)
Tror det vil gi mer funksjonalitet uten at jeg skal si det for sikkert.

Produsenter har ofte forskjellige navn på CEC, så kan være det heter noe annet på din tv.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nvidia Shield er nok mer i stil av den gamle Boxeen min ja. Lurer bare på om prisen er heeelt fortjent med tanke på hva "alle andre" tar for sine produkter. Det er jo ikke hardwaren det står på, bare grensesnitt. Men det er vel bare slik det er.

@gekko4u: Men har den en dedikert play/pause-knapp? Jeg ser ikke det ut fra bildene.
Vis hele sitatet...
jepp knappen i midten er play/pause knapp på alle apper .. kan konfigureres men funker bra for meg med vlc /mx player wifi stream og usb ..

med hdmi cec så skrur tv seg på når jeg skrur på boksen , chrome cast / optisk ut til gamle anlegget , blåtann / airplay
fysisk liten og fjernkontrollen funker bra med få knapper

dekker alle mine behov til prisen
Chromecast bruker også senterknappen, men man må trykke to ganger for pause. Så en gang til for play, og "<--" for å fjerne menyen som blokkerer teksting og ikke forsvinner av seg selv. Det fungerer jo, men jeeeez...

Nettverk under Android er også et problem. Smb (Netgear NAS) kan jeg bare drite i, får det ikke til å fungere samme pokker hva jeg prøver (bruker/passord blir ikke gjenkjent). Kodi fungerer med Nfs, men ikke VLC.

Jeg blir mer og mer interessert i Osmc. Hva er minimum hardware for god respons (trenger ikke 4K)? Pi 3?
BRAND ∞ STRONG
Streame det til tv fra VLC ?
Vet ikke hvor bra det funker, men VLC har mye innebygd funksjonalitet for formålet.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
men ikke VLC.
Vis hele sitatet...
Sorry. Så ikke dette.
Sist endret av vindaloo; 18. januar 2023 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OK, fikk ordnet nettverket (hvis åpen tilgang på server kan kalles en løsning). Men jeg klarer ikke å bli glad i hverken denne boksen eller Kodi.
Har prøvd et par skins, men det blir omtrent hipp som happ. Det er for mye informasjon, for liten tekst og for mange nivåer i menyene. Skal jeg merke filmer som sett må jeg lang-trykke på hver enkelt, og hver gang oppdateres lista så jeg må spole ned fra toppen.

Og hvorfor i helvete må halvparten av appene gå utenfor skjermen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hah.

Kodi suger balle, i det minste på denne boksen. Den har aldri vært stabil, og nå sluttet den plutselig å spille av noe som helst. Men så fant jeg Nova. Ikke bare har den play/pause på senterknapp (og uten en meny som må fjernes manuelt hver gang), grensesnittet passer meg også mye bedre. Suget etter å slå i stykker faenskapet med hammer begynner å gi seg litt nå...
O'glede. Hver gang Nova går ut av skjermsparer starter den videoen fra begynnelsen. Føkkings genialt.

Enda bedre: Den støtter KUN opensubtitles. Jeg har alt av teksting på disk, men neida. Kun opensubtitles. Fy faens forpulte hælvets fitteskrot.

Jeg gir opp.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Chromecast bruker også senterknappen, men man må trykke to ganger for pause. Så en gang til for play, og "<--" for å fjerne menyen som blokkerer teksting og ikke forsvinner av seg selv. Det fungerer jo, men jeeeez...

Nettverk under Android er også et problem. Smb (Netgear NAS) kan jeg bare drite i, får det ikke til å fungere samme pokker hva jeg prøver (bruker/passord blir ikke gjenkjent). Kodi fungerer med Nfs, men ikke VLC.

Jeg blir mer og mer interessert i Osmc. Hva er minimum hardware for god respons (trenger ikke 4K)? Pi 3?
Vis hele sitatet...
OSMC kjører fint på en RPI2.
Bonus er at retroPIE o.l lett kan installeres på OSMC.
Sist endret av random105675; 28. januar 2023 kl. 22:03.
Jeg har absolutt tenkt tanken, men ingen kan levere RPi. Og når jeg egentlig ikke liker Kodi, vil jeg egentlig like OSMC?
Må du ha mediacenter-eyecandy? Forstår ikke helt hvilken boks du har, men finnes det standard Linux (Debian / Raspberry Pi OS) til den?

Så kan du kjøre VLC og teste VLC Mobile Remote app.
Det er ikke eyecandy jeg er ute etter, bare et enkelt og strømlinjet grensesnitt.
Den gamle boken var en slik: https://en.wikipedia.org/wiki/Boxee_Box
Den nye er denne: https://store.google.com/no/product/...cast_google_tv

Om det er noen måte å kjøre noen stock Linux på Boxee'en aner jeg ikke, jeg er uansett ikke linux-kyndig eller kompatibel. Og hardwaren har sine begrensinger etter dagens standard, så jeg tror ikke det gir noen mening å prøve.

Fjernstyring på mobil er ikke interessant, det må være en liten dedikert fjernkontroll. Jeg fant en droid-boks fra Nokia her om dagen, men så så jeg fjernkontrollen: https://streamview.com/thumbnail/1a/..._1920x1920.jpg

På sikt blir det vel ingen vei utenom en RPi og OSMC (evt android?), men RPi kan ikke levere for tiden. Så jeg må prøve å gjøre det beste ut av det jeg har for nå.

Jeg tror NAS'en er kilden til mye av problemene. Nova sliter også, så det er ikke bare Kodis feil. Det er en Netgear ReadyNAS Duo v2 koblet til en Telenor ruter. Har ingen problemer med tilgang fra PC (Win10), men CromeCast vil ikke snakke med den over annet enn upnp trur eg.
Jeg mistenker problemet er knyttet til SMBv1, det er jo en gammel NAS. Men det rare er at det fungerte en stund. Har fått Kodi over på NSF nå, men det er veldig tilfeldig tilfeldig hvilke protokoller som støttes av de forskjellige appene. Jeg er vant til windows hvor alt dette dekkes av OS, er Android forskjellig på det punktet?
Kan godt være jeg bommer veldig her nå, men kan du ikke bare bruke en mini pc med windows? og så kjøpe en fjernkontroll ved siden?
OSMC er som sagt til vurdering. Men det må være en gjennomført løsning med en god fjernkontroll. Ikke noe pekebrett eller mobilapp. Og det viser seg å være mer sjeldent enn hønsetenner.

Nvidia Shield er en annen mulighet, men den er litt overspecket for mitt behov. Og jeg vil prøve den i butikken først.
Jeg har i årevis brukt en mini pc og denne fjernkotroll.

https://www.teknikkdeler.no/produkt/...4aAi8wEALw_wcB
Så du har altså ikke lest tråden?
Jeg prøver å erstatte denne: https://kodi.wiki/view/Archive:Boxee_Box_remote
OSMC er den som kommer nærest så langt: https://www.welectron.com/media/imag...rol-24-ghz.jpg
Hvorfor ikke kjøpe en ny boxee hvis den var så perfekt og alle alternativ er ubrukelig?
Den trenger en server som ikke lenger eksisterer for å kunne settes opp. Og maskinvaren begynner er å bli litt utdatert mtp kodeks.
Nova er omtrent perfekt, men støtter kun opensubtitles.org som er blokkert.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så du har altså ikke lest tråden?
Jeg prøver å erstatte denne: https://kodi.wiki/view/Archive:Boxee_Box_remote
OSMC er den som kommer nærest så langt: https://www.welectron.com/media/imag...rol-24-ghz.jpg
Vis hele sitatet...
Er det ingen alternativ å bruke den eksisterende fjernkontrollen til tv-en via hdmi-cec?
Om du ønsker å teste OSMC før du kjøper hardware så kan du installere det på en VM.

har du sett på de vanlige android tv boksene?
https://www.elkjop.no/product/tv-lyd...-tv-boks/21581
Har aktivert CEC, gir bare mulighet til å styre lyd og inngang på TVn.

Andre Android-bokser er ikke stort bedre. Ser du på fjernkontrollen Xiaomi er det heller ingen dedikert play-knapp, og jeg får ikke andre apper til den enn Chromecast. Mulig de er mindre kåte på å selge meg ting, og kanskje litt mer mulighet til å tilpasse grensesnittet?

Å kjøre OSMC i VM var en veldig god ide, skal gjøre det før jeg tar et valg. Først må Rasperry bli tilgjengelig igjen.

Hadde jeg fått tilgang på Opensubtitles.org ville Nova gjort jobben, men den er jo blokkert i Norge.
Sist endret av Fulmen; 6. februar 2023 kl. 16:23.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
... Hadde jeg fått tilgang på Opensubtitles.org ville Nova gjort jobben, men den er jo blokkert i Norge.
Vis hele sitatet...
Prøv å endre DNS i din router til 8.8.8.8 (Google sin public DNS).
Dette vil gi deg tilgang til domener som norske ISP-er er pålagt å blokkere.
Ah, selvfølgelig. Det er jo bare blokkert på DNS-nivå. Merker at jeg har blitt rusten på nettverk.

Dette løser tekstingen. Men nå ser jeg at Nova bare går over uPNP, og ikke stabilt. Så jeg er dessverre ikke helt i mål enda...
Løsning på dedikert play knapp på min mibox var bare å remappe prime video knappen til play/pause
Det vil jo løse en del problemer, hvilken løsning brukte du for det? Meeeen, får jeg Nova til å snakke bedre med nettverket løser det (forhåpentligvis) alle problemer. Den har det grensesnittet jeg har vært på jakt etter.

Hey, fikk slått av SMBv2 i Nova, nå tror jeg faktisk det fungerer. Må testes ut litt seff, det skal jo alltid være noe som kødder til ting her.
Sist endret av Fulmen; 7. februar 2023 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uviversal mediaplayer?
Interessant. Men web-interface og fjernkontroll? Det var jo mye av problemet med Kodi, den er ikke designet for det.

Nova fungerer så langt strøkent. Eneste irritasjonsmomentet nå er selve Chromebox, den er så strippet for muligheter at jeg blir matt. Og når jeg søker etter apper kan jeg bare se på ett treff før jeg må søke på nytt. WTF? Gjør de dette med vilje?

Har ikke hørt for mye godt om Xiaomi og ytelse, men de kan svjv rootes. Er hardwaren verdt pengene?
Du må kjøpe deg dvd spiller
LOL