Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1863
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har no spørsmål ang medisinsk cannabis jeg tenkte jeg kanskje kunne få svar på her.

Jeg er medisinsk pasient i Nederland og har vært det i mange år nå. Når jeg først ble pasient så hadde jeg ifølge tollen ikke bra nok dokumentasjon fra norsk side på anbefaling fra norsk lege så de bestemte seg for å holde tilbake mesteparten av medisinen min.(jeg gikk på rødt) jeg får 60gram bedrocan hver måned.

Når jeg ble fratatt mine medisiner så flyttet jeg til utlandet slik at jeg kunne fortsette å gå på medisinene som reddet livet mitt. Nå har jeg flyttet tilbake til Norge igjen og er redd for å miste medisinene mine.

Jeg snakket med legen min i norge som sa han ikke gadd å skrive det arket som jeg manglet for flere år siden pga reglene var slik nå at man ikke trengte dette lenger. Det skulle være nok med dokumentasjon på grunn til bruk av medisinsk cannabis, og papirer fra nederland om at cannabisen er lovlig, samt at den har importpapirer fra apoteket.

Så på bakgrunn av dette så sier han jeg ikke trenger det papiret jeg vil ha hos han.

Jeg har også sett på "toll" på tv her for ikke så lenge siden. Der var det en kar som hadde med seg 300gram for en uke. Men siden han gikk på rødt så tok de alt utenom 60 gram. Ingen sa et eneste ord I den episoden om at man må ha et papir fra norsk side om at de anbefaler cannabis. De snakket bare om at han gikk på rødt med 300g, aka lovlige varer for over 6000kr.

Jeg tør ikke ringe toll å høre, og jeg tørr ikke hente noe mer medisiner før jeg har et klarere svar på om jeg kan bli straffet for dette.

Så ja det blir jo mindre i posen for hver dag som går så hadde vært veldig fint med litt ny kunnskap her.
Er det ikke likt som med alle andre medisiner man får utskrevet i utlandet? Utenlandske statsborgere får ta med opptil en måned, mens nordmenn får ta med for en uke.
Den episoden du snakker om husker jeg. Hadde ikke han fått utskrevet 300gfor en uke, men ble fratatt alt som var over 6000kr siden han ikke deklarerte det? Jeg tolket det slik at hvis han hadde gått på rød sone og betalt avgifter på det resterende så hadde han fått ta med hele partiet.

Kan du sende meg en PM, har ett spørsmål til deg
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her hadde jeg bedt legen gi deg skriftlig det han forteller deg muntlig så du kan ha det å vise til hvis det skulle bli noen problemer. "Jeg bekrefter at pasienten i dag dato har bedt om utfylling av skjema/skriv vedr medisinsk cannabis. Ettersom dette skrivet ikke er nødvendig etter dagens praksis blir ikke skjema fyllt ut på time. Som pasientens fastlege godkjenner og bekrefter jeg pasientens bruk som medisinsk cannabis navn type dose per dag/måned. Signatur"

Man bør kunne stole på legen sin og om legen tar feil om at du ikke trenger det skjemaet lenger så må han stå for det skriftlig og ta det på sin kappe hvis det skulle bli noe fuzz. Er ikke frekt å be om skriftlig oppsummering av timen, bare spør om han kan lage et notat på det. Dette er egentlig ting som bør fremkomme i journalføring og alle har krav på kopi av journal.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja tror jeg skal ta en prat med legen min i Norden på mandag men hvis ikke. Så hadde det uansett vært kult å høre fra noen andre som reiser fra Norge til nederland, om de vet hvordan det er med dette papiret tollen mente jeg trengte for flere år siden. Som det også blir sagt over her så blir det ikke nevnt noe i episoden på toll om at han hadde papirer fra norsk side. Det var bare at han ikke tollet det som var problemet ifølge det jeg fikk med meg.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med papir fra norsk lege kan du ta for 1 mnd bruk, uten er det for 1 uke.
2 gram om dagen som grunnregel.
Skjema ser sånn ut og legen finner denne via legenes elektroniske journalsystem.

Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren



Litt bedre oppløsning
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja har hørt etter at regelendringer så var det et skjema man skulle ha. Men jeg kunne ikke finne noe info om dette på Google. Nå har jeg noe konkret å vise legen min. Regner med han ikke har noe imot å fylle ut dette.
Det må være sykehus lege som er spesialist som skriver ut resept vanlige leger for kun inn medesinsk med 1%thc,men spesialist får hva han vill jeg har selv bedrocan men får det på apoteket ibyn jeg bor i trøndelag men det koster mye
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
Det må være sykehus lege som er spesialist som skriver ut resept vanlige leger for kun inn medesinsk med 1%thc,men spesialist får hva han vill jeg har selv bedrocan men får det på apoteket ibyn jeg bor i trøndelag men det koster mye
Vis hele sitatet...
Dette handler om attest fra norsk lege når du henter i Nederland, men ja sant som du sier for å resept i Norge
Ja skal du attest må det ikke fortsatt være en spesialist som skiver attestn da?å hvorfor gidde hente i nederland blir noe ca samme pris for reise og opphold som det koster på norske apotek
Sist endret av Rognkjeksa; 5. februar 2023 kl. 22:10.
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
Ja skal du attest må det ikke fortsatt være en spesialist som skiver attestn da?å hvorfor gidde hente i nederland blir noe ca samme pris for reise og opphold som det koster på norske apotek
Vis hele sitatet...

19000 kr for medisin i Norge.

9000 kr i Nederland

10 løk forskjell det.
166k per på apotek inorge,åsså blir det reise og opphold itilegg,så bor du ikke i oslo blir det fort dyrt,må også gå på rødt i toll å betale for ailt over 6000 å spør og graver så mye om mengden,så tenker ikke man tjener mang kr på ailt det stresset
Sist endret av Rognkjeksa; 6. februar 2023 kl. 09:51.
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
166k per på apotek inorge,åsså blir det reise og opphold itilegg,så bor du ikke i oslo blir det fort dyrt,må også gå på rødt i toll å betale for ailt over 6000 å spør og graver så mye om mengden,så tenker ikke man tjener mang kr på ailt det stresset
Vis hele sitatet...

Det er en håndfull som får resept fra norsk spesialist, i Nederland får du resept for de fleste plager.

98% av de som har resept fra Nederland har ikke sjansj å få norsk resept.
Hadde det vært like greit i Norge så hadde det vært andre priser og mange pasienter, litt av problemet i Norge er at du som regel får beskjed om å levere førerkortet og noen ganger mister omsorg for barn.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Ser tråden har vært inaktiv en stund, men jeg prøver alikavel -

Først og fremst så vil jeg dele min erfaring med å hente medisinsk cannabis fra Nederland. Samt noen spørsmål videre ang dette.

For et par år siden bestemte jeg meg for å ta turen til Nederland etter og ha kontaktet en lege i Nederland på forhånd ang mine problemer med migrene og div.

Jeg fikk utskrevet 14g cannabis som måtte hentes på apotek. I motsetning til mange andre i denne tråden så gikk jeg faktisk på "grønt" gjennom tollen. Uten veldig store problemer. Gikk dette dokumentert.

Dette er nå noen år siden og det jeg egentlig lurer på er : hvor lenge er denne resepten min egentlig gyldig? Tro det eller ei så har jeg faktisk enda litt igjen av resepten jeg fikk.

Jeg nevnte aldri dette til fastlegen min. Men som legen min nevnte så måtte jeg få en godkjenning fra legen neste gang jeg evt skulle hente medisinen. Noe jeg aldri aldri har tatt meg bry til/tørre.

Problemet mitt nå er at jeg har at jeg faktisk ikke vet om min medisin fortsatt er gyldig, selv om jeg har alt dokumentert? Jeg blir også tatt blodprøver av stadig (av andre grunner) men er redd for om dette kan slå tilbake på meg. Any insights? Etter 2mnd avholds er jeg veldig klar for å dra nytte av medisinen min som jeg ble utskrevet for et par år siden.

Takk så mye for evt svar ��