Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2414
Er det mulig å få slettet gjeld man pådrog seg under psykotisk tilstand. Ca 200.000,-. Har diagnose bipolar og shitzofreni.
Hadde det bare vært så lett . Les deg opp på tvungen gjeldsordning
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av hernameisari Vis innlegg
Hadde det bare vært så lett . Les deg opp på tvungen gjeldsordning
Vis hele sitatet...
Da jeg jobbet i bank sa de at dersom de ga ut lån til schitzofrene hadde banken lite å stille opp med og lånet ble mest sannsynlig annulert. De slet med at det var vanskelig å avdekke kunder med slik diagnose, men det er bankens ansvar.

Det var litt sånn hysj, hysj.
Høres rart ut at ikke schizofrene får låne penger hvis de kan jobbe i bank?
Uvaksinert 👍
Ja du kan det. En avtale som er inngått i psykose er ikke gyldig. Skal nok litt til, men ta kontakt med en advokat.
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av hernameisari Vis innlegg
Hadde det bare vært så lett . Les deg opp på tvungen gjeldsordning
Vis hele sitatet...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Høres rart ut at ikke schizofrene får låne penger hvis de kan jobbe i bank?
Vis hele sitatet...
Før jeg fikk diagnosen. Visste ikke hva schitzofreni eller psykoser var.
Sist endret av M.A.; 1. januar 2023 kl. 10:21.
Det er en vesensforskjell på at en avtale er ugyldig og at gjelden en har pådratt seg uten videre må slettes.

I et tenkt scenarie kan det vises slik:

Jeg er en psykotisk kunde, du er en bank. Jeg inngår en avtale om lån med deg, og får utbetalt én million kroner. Alt er fint, og det at jeg nå besitter "dine" penger er regulert av låneavtalen.

Så kommer det for en dag at jeg ikke var kompetent til å inngå denne avtalen på grunn av psykose. Avtalen er derfor ugyldig. Dermed er også det rettslige grunnlaget for at jeg har dine penger borte, og disse må umiddelbart leveres tilbake, slik at den faktiske tilstanden før avtaleinngåelsen gjenopprettes. Har jeg disse pengene på konto er det en smal sak –xde leveres tilbake, og saken er ute av verden. Er pengene ikke tilgjengelig, står jeg fortsatt i en situasjon der jeg skylder deg penger.

Så kan jeg kan jo gå videre i kjeden og se på hva pengene eventuelt er brukt på –xdisse transaksjonene er også avtaler som kan være ugyldige. Har jeg for eksempel kjøpt en bil i psykose er kjøpsavtalen ugyldig, og bilen må leveres tilbake i bytte mot at jeg får pengene tilbake, muligens minus noe for å dekke slitasje påført bilen i mellomtiden o.l.

Å få slettet gjeld på grunn av psykose mistenker jeg derfor at vanskelig lar seg gjøre uten vesentlig velvillighet fra utlåner.
Sist endret av Snillorg; 1. januar 2023 kl. 16:25.
Uvaksinert 👍
Har ikke tilgang så jeg får lest, men det var en del rundt denne saken.

https://www.agderposten.no/nyheter/i...t-laanegjelden

18. mar. 2016 — Han får slettet gjelden i DnB fordi banken ifølge Aust-Agder tingrett ga ham lån mens han var utilregnelig.
Sist endret av daffe; 1. januar 2023 kl. 18:50.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Høres rart ut at ikke schizofrene får låne penger hvis de kan jobbe i bank?
Vis hele sitatet...
Schizofreni handler om at man har en vedvarende tendens til å miste litt grepet på virkeligheten. Så vidt jeg vet kan de fleste slike ting ramme folk forskjellig og variere over tid, og noen kan ha vedvarende vrangforestillinger mens andre er helt normale frem til en psykotisk episode.

Så hvis man er generelt stabil, kan man tenkes å kunne jobbe i en bank. Hvis man er (eller periodisk blir) mer utilregnelig, kan man jo ikke nødvendigvis samtykke hele tiden. Det inkluderer lånesøknader.

Om de må stå til ansvar hvis de inngår avtaler med utilregnelige, ser jeg egentlig ikke helt problemet.
Sitat av daffe Vis innlegg
– I dag er det altfor lett å ta opp lån. Jeg håper derfor dommen kan bidra til at bankene endrer sin utlånspolitikk, sier mannen til Agderposten.

Selv bruker han betegnelsen «lånehaier» på noen av de bankene og kredittinstitusjonene


– Jeg har også noen andre långivere jeg nå vil ta en prat med, sier han.

Depressive symptomer

En bipolar lidelse ligger til grunn for dommen i Aust-Agder tingrett.

foto
Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.
Lidelsen preges på den ene siden av maniske perioder, men også av perioder med sterke depressive symptomer.

Det var i en slik periode han tok opp et lån som ifølge dommen i Aust-Agder tingrett kan karakteriseres som en «ekstraordinær disposisjon», slik loven krever.

– Jeg håper dommen kan være til hjelp for andre som kommer i samme situasjon som meg, sier han.

ANNONSØRINNHOLD

Annonsørinnholdbilde fra NHO
Her er arbeidsinkludering blitt et viktig grep for å møte et voksende behov for kompetanse
Trenger tid

I DnB har man ifølge informasjonsdirektør Even Westerveld så vidt rukket å lese dommen fra tingretten i Arendal.

Han kan derfor ikke si noe om avgjørelsen i Aust-Agder tingrett vil bli stående.

– Vi trenger litt tid til å sette oss inn i dommen, sier Westerveld til Agderposten.

Spontane ferieturer

Ifølge rettspraksis må en person ha en «alvorlig sinnslidelse» for at en økonomisk disposisjon skal kunne erklæres ugyldig.

Ettersom «alvorlig sinnslidelse» ikke er noen psykiatrisk diagnose, har domstolene kommet frem til at også andre lidelsen enn psykose kan komme inn under denne betegnelsen.

Når han ifølge Aust-Agder tingrett tok opp lån og foretok «spontane ferieturer» – til tross for at privatøkonomien var sterkt presset, må dette ifølge retten karakteriseres som «ekstraordinære disposisjoner», slik loven krever.

I Aust-Agder tingrett forklarte han om et i perioder meget høyt pengeforbruk. Alt med penger fra ulike kredittinstitusjoner.

Lånte på flyplassen

Domstolen har spesielt merket seg et lån som mannen tok opp på Gardermoen i forbindelse med at han i mai 2013 skulle på reise til utlandet.

På flyplassen passerte han en «salgsdisk» hvor SAS-kortet ble promotert. Spontant fylte han ut en søknad om SAS EuroBonus American Express Card. Kort tid senere fikk han innvilget søknaden – med en kredittgrense på 60.000 kroner.

Ifølge Aust-Agder tingrett hadde mannen en sinnslidelse da han inngikk kredittavtalen på SAS-kortet. Transaksjonene som senere ble foretatt på det samme kortet er ifølge dommerfullmektig Monica Bjørkholt Gundersen også av samme årsak ugyldige.

Må ettergi 110.000 kroner

Domstolen har ikke funnet det samme grunnlaget for at et lån på 40.000 kroner også kan erklæres ugyldig.

Men ettersom han vant frem på det største beløpet, har domstolen kommet frem til at han må få slettet hele kredittkortgjelden på 110.000 kroner.

I tillegg er DnB dømt til å betale mannens saksomkostninger på 36.000 kroner.

Advokat Vidar Sinding, som representerte mannen i Aust-Agder tingrett, tror ikke dommen får noen betydning for bankenes utlånspraksis.

– Det er vanskelig for bankene å verge seg mot ugyldighet på forhånd, særlig der hvor låneopptaket skjer uten direkte fysisk kontakt mellom bank og lånekunde. På den annen side tror jeg heller ikke slike saker er et stort problem for bankene. Ugyldighet på grunn av alvorlig sinnslidelse forekommer fra tid til annen, men antall saker og beløp er relativt beskjedent og bankene lider neppe store tap i slike saker. Hertil kommer at det stilles store krav for å få medhold – det skal foreligge en alvorlig sinnslidelse og denne skal ha påvirket låneopptaket, sier han.

Ankefristen er en måned.

– Uansvarlig markedsføring

– Uansvarlig markedsføring og uansvarlig tildeling av kreditt er en risiko for husholdningsøkonomiene og på sikt også for samfunnet, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Selv om den bipolare mannen fra Aust-Agder vinner frem på grunn av sin sykdom, finner fagdirektør Jorge B. Jensen likevel en rekke interessante sider ved dommen.

– Kreditt selges med stort trykk og på arenaer som er dårlig egnet for veloverveide forbrukervalg, sier han.

Han har spesielt merket seg at et av kredittkortene ble gitt på en flyplass.

– Det er klart at det er vanskelig å foreta veloverveide forbrukervalg på en travel flyplass eller i butikkø med utålmodige kunder bak seg. Derfor mener vi at det butikkdrevne salget av kreditt må til vurdering, sier han.

Ifølge fagdirektør Jorge Jensen har Barne, likestillings og inkluderingsdepartementet hkommet med et konkret forslag til nye bestemmelser på markedsføring av kreditt som Forbrukerrådet mener vil hjelpe til.

– En vurdering av hvor man kan selge kreditt, bør bli tatt i samme omgang, legger han til.
Vis hele sitatet...
Er mulig, men ikke lett.