Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3776
Først Georg Muller, så enda en biskop og nå ser jeg dette:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=595930


Hva er det som skjer egentlig? Hvorfor er det så mange katolske biskoper som blir tatt for overgrep på akkurat samme tid? Og hvordan blir slike griser biskoper in the first place?
Er vel fordi de må leve i sølibat? Renner vel over for dem etter "x" antall år
Vi mennesker er jo en sex-art
Porter123's Avatar
Trådstarter
Sitat av Opacus Vis innlegg
Er vel fordi de må leve i sølibat? Renner vel over for dem etter "x" antall år
Vi mennesker er jo en sex-art
Vis hele sitatet...
Greit nok. Men når de gjør overgrep på små GUTTER. Da er det ikke bare det man kan skylde på.
Det er jo en veldig stereotyp ting å gjøre for dem. Kanskje rett og slett stereotypen tiltrekker seg pedofile?
Sitat av Porter123 Vis innlegg
Greit nok. Men når de gjør overgrep på små GUTTER. Da er det ikke bare det man kan skylde på.
Vis hele sitatet...
Når de allerede er så hjernevasket av religion, så forundrer det meg ikke om de gjør overgrep også.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Når de allerede er så hjernevasket av religion, så forundrer det meg ikke om de gjør overgrep også.
Vis hele sitatet...
Dette er en drøy påstand å komme med, men jeg er enig i at det som kommer frem er forkastelig!
Sist endret av Butchern; 13. april 2010 kl. 23:55.
Så som Opacus sier, så lever de katolske prestene i et sølibat, der de blir utestengt fra alt som man kan bli tilfredstillt av sexuellt, noe som gjør at de holder seg så lenge de klarer, men dessverre så sprekker noen, akkurat som de som prøver å slutte å røyke, så er det alltids noen som sprekker å begynner igjen.

Jeg som er kristen ortodox ser på det her som noe veldig negativ, for det første så får ikke-kristne mennesker et annet bilde av det kristendommen er og for det andre så må offrene leve med det resten av livet noe som kan påvirke alt som t.eks det sexuelle at offrene ikke tørr eller får en senere sexuell debutt enn det de fleste får.
Porter123's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg

Jeg som er kristen ortodox ser på det her som noe veldig negativ, for det første så får ikke-kristne mennesker et annet bilde av det kristendommen er og for det andre så må offrene leve med det resten av livet noe som kan påvirke alt som t.eks det sexuelle at offrene ikke tørr eller får en senere sexuell debutt enn det de fleste får.
Vis hele sitatet...
Når ble det en negativ ting å debutere sent? 0_o Hvorfor fremheve det?
Sitat av Porter123 Vis innlegg
Når ble det en negativ ting å debutere sent? 0_o Hvorfor fremheve det?
Vis hele sitatet...
Tror du missforsto det jeg mente, det jeg mente var at konsekvensene av det de katolske prestene gjør er at barna kan få en sen debutt, altså at de ikke tør å ta det skrittet videre fordi de har blitt sexuellt misshandlet
Overgrepene i seg selv er jo ikke nye. Det som er nytt er at media fikk snurten i en prest/biskop som hadde gjort noe snusk og regelrett hengt han ut i media. Når dette skjedde kom det mange andre etter som fortalte om overgrep de visste hadde skjedd, men aldri hadde meldt i fra til politiet om.

Jeg tror at det som har skjedd er enkelt og greit at prestene og biskopene har misbrukt sin makt og sin posisjon i menigheten til å forgripe seg på disse stakkars barna.

Hvordan de blir prester og biskoper? De utdanner seg. Meg bekjent er det ingen "pedofilitest" eller lignende som kreves for å bli prest/biskop og dermed er det svært vanskelig å plukke ut de som er potensielle overgrepsforbrytere før de tar utdanningen. Jeg vil tro at de aller fleste uten rulleblad kan bli en prest eller en biskop, men ikke alle passer til jobben.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvordan de blir prester og biskoper? De utdanner seg. Meg bekjent er det ingen "pedofilitest" eller lignende som kreves for å bli prest/biskop og dermed er det svært vanskelig å plukke ut de som er potensielle overgrepsforbrytere før de tar utdanningen. Jeg vil tro at de aller fleste uten rulleblad kan bli en prest eller en biskop, men ikke alle passer til jobben.
Vis hele sitatet...
Nope, de trenger ikke politiattest engang for å bli ansatt: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...r-3177989.html
Det var jo en lignende sak med en prest for ikke lenge siden i Glåmdalsregionen. Han anket ikke Høyesterett, og må sone åtte år.
http://www.glomdalen.no/prestesaken/article3457698.ece

Det er litt farlig å si, men jeg personlig tror presten i denne saken var uskyldig (og at datteren løy for å ødelegge for sin far).
Grunnen til mine tanker i den retningen er at jeg vet jenta har hatt noen psykiske episoder tidligere.
Men disse kan jo såklart komme som følge av den angivelige voldtekten. Og dermed kan det hende jeg feildømmer, så jeg slår meg til ro med at retten har gjort jobben sin.
Det som derimot er rart, er at moren aldri har hørt eller merket noe som helst (noe ala fru Fritzls forklaring).
The myth of the pedophilic priests:
http://www.zenit.org/article-3922?l=english

Angivelig er katolske prester like ofte overgripere som absolutt alle andre, de får bare mye mer oppmerksomhet i fra pressen.
religionshistoriker på nrk sa at katolikkprester(sølibat) slett ikke var overrepresentert i slike ting.
det sies at den katolske kirken og deres prester ikke er overrepresentert i forhold til resten av "verden" i overgrepssaker, men så har de brukt mye energi på å holde sakene skjult for utenforstående og. De har beskyttet hverandre som tradisjon og som forventet av gutta i gutteklubben katolikk og pedofil.

Nå skal det sies at kirker generellt driver overgrep av seksuell art. Prester kommer nært innpå mennesker i sårbare situasjoner fordi de til dels har et omsorgsyrke. Da oppstår situasjoner som lett utvikler seg. Dette medfører selvsagt og at yrket vil tiltrekke seg spesielle karakterer og typer mennesker. Kunsten er vel for kirken som for politiet å luke ut psykopølsene. Kan bare tenke med alt rasket som søker politiet hvert år.

Åpner du en engelsk avis f.eks så er de full av overgrep begått av kirkens menn. Barnehjem som var systematiske overgrepsanstalter så dette er mye vanligere en vi tror. I mange kulturer fins det en så stor respekt for kirken at mange offer aldri vil stå frem og fortelle, mens det i andre land bagateliseres.

ærlig talt hva forventer de når de krever sølibat og forteller at onanerer du ender du i helvete.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
The myth of the pedophilic priests:
http://www.zenit.org/article-3922?l=english

Angivelig er katolske prester like ofte overgripere som absolutt alle andre, de får bare mye mer oppmerksomhet i fra pressen.
Vis hele sitatet...
Tror man skal være nokså kildekritisk til en webside som zenit.org.

Nevertheless, en annen teori er at det ofte er altergutter som går videre til å bli prester/biskoper. Overgripsofre har statistisk sett større sannsynlighet for å selv bli overgripere, særlig når ditt interne katolske miljø ser ut til å akseptere og beskytte overgriperne! Paven selv har etter sigende vært involvert i å dekke opp rundt overgripere. Man har altså på toppen av hele sølibat-tullet en ond sirkel med overgrepskultur.

Den dagen kirken, særlig den katolske men også den protestantiske, mister sitt farlige maktgrep over sine underdannige blir en gledens dag.
Sitat av mortalf Vis innlegg
ærlig talt hva forventer de når de krever sølibat og forteller at onanerer du ender du i helvete.
Vis hele sitatet...
Kun katolske prester skal i sølibat, og bibelen forbyr ikke onani, seriøst, selvsagt ikke.

Man kan tenke seg at sølibatet har delskyld i at katolske prester overgriper seg. Grunnen til at det er barna som får gjennomgå er nok fordi det er det man kan komme unna med. De er hjelpeløse, og verden er fryktelig.

Det er på alle måter forkastelig hvis den katolske kirke omfavner sine egne prester på tross av alle anklager. De bør kunne ta avstand og vise objektivitet når det gjelder forbrytelser. Men det som folk gjerne glemmer når de skriker ut at de katolske prestene holder ting hemmelig og passer på hverandre, er at det i denne trosretningen foregår skriftemål der presten har taushetsplikt. Kommer det noen og forteller om overgrep så tror jeg (slik jeg forstår det) at presten bare kan opptre som en sjelesørger og anbefale dem å gå til politiet. Å gå videre er brudd på taushetsplikten, og det tenker jeg de beskytter godt for å la skriftemål ha den posisjon den har i dag, et sted hvor man kan fortelle hva som helst.
Det som er provoserende her er jo at kirken nærmest godtar det. Presten får sparken et kirkedømme og begynner i et annet. Og denne listen deres over overgrep, som de nekter å gi til politiet. Virker som overgrep er helt ordinært og bare et kryss til i overgrepslisten. Presten burde fått skikkelig sparken og anmeldt til politiet, noe som hadde vist at de faktisk tar det på alvor. Men nei, de dysser det ned, prøver å holde det skjult og late som ingenting. Og attpåtil klarer å si at det var etter ofrenes ønske. Jadu! Drit og dra.

Ironisk at kirken har lavere moral enn oss andre.
Jeg syns dette er veldig spesielt.

Denne myten om pedofili blant katolske prester har jo florert i veldig mange år.
Man lager vitser om det osv.
Men, hvorfor har man ikke arrangert storstilte opprydninger for å få bukt med dette svineriet?

Man hører regelmessig om en eller annen katolsk prest som har forgrepet seg på en altergutt eller fler.
Og det vil man garantert fortsette å høre om i fremtiden også.
Er selv katolik og jeg må si at det er en rekke med viktige ting som media har utelatt!
Btw, viste dere at det 400tusen katolske prester ut i verden i dette øyekblikk og det var over 1mil som har vært katoslk prest under epoken som alle overgrepene som media har snakket om.

Men kan si en ting, det har alrede blir rettferdighet, noe som ikke engang poletiet hadde greid, husk at kirken har egene relgeler!
Sitat av omba Vis innlegg
Er selv katolik og jeg må si at det er en rekke med viktige ting som media har utelatt!
Btw, viste dere at det 400tusen katolske prester ut i verden i dette øyekblikk og det var over 1mil som har vært katoslk prest under epoken som alle overgrepene som media har snakket om.

Men kan si en ting, det har alrede blir rettferdighet, noe som ikke engang poletiet hadde greid, husk at kirken har egene relgeler!
Vis hele sitatet...
Greit å få opplysninger slik at det blir lettere å sette ting i perspektiv.

Men uansett er det skremmende mange eksempler på at prester og lignende har misbrukt sin tillit for å tilegne seg ufrivillig/høyst tvilsom seksuell kontakt.

Jeg for min del skjønner ikke hva som kan være felles nevner for disse sakene, altså hva som kan "trigge" slike lyster.
Jeg har forstått det slik at det er snakk om sølibat?
Da vil jeg da tro at det er en god del mer syndig å spille sæden sin under et overgrep mot barn enn det er under et kjærlig samleie.
Sist endret av Knask; 14. april 2010 kl. 08:27.
Selv er jeg ikke religiøs i det hele tatt!

Må si det gleder meg på det sterkeste å se at kristendommen går på en smell.
Kanskje vi kan konsentrere oss om det i en tid fremover, før vi skal rakke ned på Islam igjen!

Mange kan si at jeg tar alle under en kam, det gjør jeg ikke.
Virkelig på tide å se at kristendommen ikke er så perfekt som alle tror!


Dvergen
Sitat av omba Vis innlegg

Men kan si en ting, det har alrede blir rettferdighet, noe som ikke engang poletiet hadde greid, husk at kirken har egene relgeler!
Vis hele sitatet...
Kan du utdype mer om dette?
Hvorfor i det svarteste helvete skal kirken ha "egne regler" ?!
Jeg tror nok heller ikke at prester gjør flere overgrep enn andre. Men de har en stilling som lett kan misbrukes, de er alene med små barn, jobber som sjelesørgere og utdanner yngre prester (hvis noen har fått med seg saken om Pollestad). Det er jo derfor disse overgrepene sjokkerer verden, fordi det er et så klart tillitsbrudd fra prestenes side, de utnytter sin autoritet på det groveste.
Og når det samtidig kommer frem at kirken har prøvd å holde dette skjult, sakene har ikke blitt politianmeldt og det blir bagatellisert, selv av paven. Hvis kristendommen vil fortsette å fremstille seg som en kjærlig og menneskevennlig religion må de ta et skikkelig oppgjør med dette.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kan du utdype mer om dette?
Hvorfor i det svarteste helvete skal kirken ha "egne regler" ?!
Vis hele sitatet...
Helt enig! De burde ha absolutt de samme regler og lover som alle andre samfunnsborgere.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Det er jo derfor disse overgrepene sjokkerer verden, fordi det er et så klart tillitsbrudd fra prestenes side, de utnytter sin autoritet på det groveste.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette handler om. Isolert sett er det ikke religionen som produserer pedofile, eller hva man kan definere det som, men heller yrket som tiltrekker pedofile.
Det er ikke uten grunn at mange pedofile forsøker å få seg jobb i barnehager.
Det som er værre er at det går så lang tid før det blir oppdaget, at prestene ikke kan straffes i noen særlig grad.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10000655
påtide å avskaffe kristendommen.

Snart er jo det hvite greia de har i halsen synonymt med pedofili.
No child's behind left.
Biskoper, prester, og slike kirkefolk er vanlige folk. I dag utføres det overgrep overalt i verden, og i forskjellige sammenhenger. Tviler sterkt på at det er en stor del blant kirkesamf. som forgriper seg på barn, i forhold til resten av samfunnet vårt, og verden!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kan du utdype mer om dette?
Hvorfor i det svarteste helvete skal kirken ha "egne regler" ?!
Vis hele sitatet...
Svarer på en gamel tråd, men jaja...
Alle de katolske kirker er knyttet til vatikanet, vatikanet har et fyrå nesten som FBI. Det var Benedikt II som var leder for dette byrået før han ble pave.
Da Muller var mistenkt kom det en eterforsker/inkvistor fra dette byrået som eterforsket saken her i Norge. Da han hadde samlet opp beviser og vitner ble saken tat til kirkedomstolen, der fikk muller en straff som var passende til det han gjorde.
Det var offerets sitt ønske at det skulle bli tatt til kirkedomstolen og ikke offentlig, hadde han ønsket at det skulle til poletiet hadde prestene hjulpet han med det.
Vist han hadde gått til poletiet hadde saken vært foreldret og han hadde ikke fått retferdighet, i kirken er det ingen foreldringsfrist.

Og overgrepet skjedde i en privat tysktime hos Muller.

Og jeg mener at sulibat har ingenting og si med disse overgrepende.
Det er mindre overgreps "rate" i kirken i i norge eller andre land, prester lever ganske nært barn, men det har ikke vært noen overgrep på 20 år nå, etter det jeg har blitt fortalt.
Sist endret av omba; 1. mai 2010 kl. 22:54.
folk som voldtar barn er rett og slett syke.

MIN mening er at de burde bli hengt etter ballene. Jeg forstår ikke at noen vil forsvare sånne ting. Det er sykt. Disse prestene ødelegger liv!
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
folk som voldtar barn er rett og slett syke.

MIN mening er at de burde bli hengt etter ballene. Jeg forstår ikke at noen vil forsvare sånne ting. Det er sykt. Disse prestene ødelegger liv!
Vis hele sitatet...
Og hva trenger folk som er syke? Hjelp eller å bli hengt etter ballene?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
folk som voldtar barn er rett og slett syke.

MIN mening er at de burde bli hengt etter ballene. Jeg forstår ikke at noen vil forsvare sånne ting. Det er sykt. Disse prestene ødelegger liv!
Vis hele sitatet...
Folk med kreft er rett og slett syke.
MIN menig er at de burde bli hengt etter ballene. Tipper det hjelper. Syke bør jo helst straffes hardt eller drepes på stedet så vi blir kvitt styggedommen.
Da Muller var mistenkt kom det en eterforsker/inkvistor fra dette byrået som eterforsket saken her i Norge. Da han hadde samlet opp beviser og vitner ble saken tat til kirkedomstolen, der fikk muller en straff som var passende til det han gjorde.
Det var offerets sitt ønske at det skulle bli tatt til kirkedomstolen og ikke offentlig, hadde han ønsket at det skulle til poletiet hadde prestene hjulpet han med det.
Vis hele sitatet...
Hvis sakene er foreldet er det en ting, men i alle andre tilfeller får kirken følge den respektive lov (i dette tilfelle norsk lov) uansett hvor god kontakt de har med sin "gud".
Jeg mener at prestene har plikt til å gå til politiet der barn er utsatt for overgrep!
Er det ikke ulovlig å ikke varsle politiet hvis du vet at det er begått et lovbrudd?
Dagbladet skrev for en tid tilbake at det er færre overgrep i DKK.
http://www.dagbladet.no/2010/04/08/m...irke/11152401/

De skriver at i DKK er mellom 2 og 1,7 prosent av overgrepene utført av pedofile, mens i den protestantiske kirke ligger prosenten på mellom 2 og 3. Dette er selvsagt usikre tall.

Samme artikkel skriver at det ikke er beviser for at overgrepene henger sammen med sølibatet.

Når det gjelder taushetsplikten, mener jeg den er nødvendig. For at en person skal kunne gå til skriftemålet, må han eller hun være sikker på at alt forblir mellom personen selv, presten og Gud. Dersom presten hadde vært nødt til å gå til politiet om den som skrifter har gjort noe galt, da forsvinner både denne tilliten og meningen bak selve skriftemålet. Kirken skal tilgi og være en trøst og til støtte for alle mennesker. Kirken vil alltid oppfordre både synderen og evt. ofret til å gå til politiet, men kirken vil tilgi synderen og trøste ofret.
▼ ... over en måned senere ... ▼
og dette er mennene som representerer gud. hah.
det de formulerer her er jo, homofili er en synd, mens barneovergrep er bra. kristne idioter.
her ser dere hva religion er godt for. kristene tror også at det er en bra religion de tilhører (det kan også hende, men jeg tenker på tilhengerne). det er ingen andre som har tatt så mange liv i verdenshistorien.

litt off-topic, men kom til å tenke på da to misjonærer prøvde å konvertere meg i oslo.
Sitat av motleycrue Vis innlegg
og dette er mennene som representerer gud. hah.
det de formulerer her er jo, homofili er en synd, mens barneovergrep er bra. kristne idioter.
her ser dere hva religion er godt for. kristene tror også at det er en bra religion de tilhører (det kan også hende, men jeg tenker på tilhengerne). det er ingen andre som har tatt så mange liv i verdenshistorien.

litt off-topic, men kom til å tenke på da to misjonærer prøvde å konvertere meg i oslo.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv ateist, men nå tar du altfor mye i her. Det står ingen sted at overgrep på barn er greit. Og det er et minimalt antall med prester og biskoper som driver med dette. Jeg synes det er feil at prester misbruker sin posisjon for å få seg med barn, men de er også vanlige mennesker. Sånn som folk i andre maktposisjoner kan misbruke makten sin til en viss grad, gjør noen av de det også.
Sist endret av Filosofen; 17. juni 2010 kl. 13:40.
Matt 5:28-29 (NIV) [Jesus:] "But I tell you that anyone who looks at a woman lustfully has already committed adultery with her in his heart. If your right eye causes you to sin, gouge it out and throw it away. It is better for you to lose one part of your body than for your whole body to be thrown into hell.
For å oppsummere 3. Mos 20:9-27 står det at ein skal drepast for å ha seksuell omgang med:

- ei gift kvinne (begge skal døy)
- sin fars kone (begge skal døy)
- si svigerdotter (begge skal døy)
- med ein av same kjønn (homoseksualitet) (begge skal døy)
- et dyr (begge skal døy)
- ligge hos og ha samleie med ei kvinne som har mensen (begge skal døy)
- din fars mor (begge skal døy)
- din farbrors kone, vanærer sin farbror (skal døy barnlaus)

Dette har nok ikkje nokon samanheng med prestane sine overgrep mot barn, men rart korleis bibelen dekkar det meste av seksuell omgang, utanom seksuell omgang med born.
Sitat av Sem Vis innlegg
For å oppsummere 3. Mos 20:9-27 står det at ein skal drepast for å ha seksuell omgang med:

- ei gift kvinne (begge skal døy)
- sin fars kone (begge skal døy)
- si svigerdotter (begge skal døy)
- med ein av same kjønn (homoseksualitet) (begge skal døy)
- et dyr (begge skal døy)
- ligge hos og ha samleie med ei kvinne som har mensen (begge skal døy)
- din fars mor (begge skal døy)
- din farbrors kone, vanærer sin farbror (skal døy barnlaus)

Dette har nok ikkje nokon samanheng med prestane sine overgrep mot barn, men rart korleis bibelen dekkar det meste av seksuell omgang, utanom seksuell omgang med born.
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke nr. 4 for alle aldre?
Sist endret av bernadotte; 22. juni 2010 kl. 01:50.
Sitat av bernadotte Vis innlegg
Gjelder ikke nr. 4 for alle aldre?
Vis hele sitatet...
Godt poeng bernadotte, eg smilte litt bak skjegget der. Sjølv om det ikkje står spesifisert kven den gjeld for, så vil eg tru at alle formar for homoseksualitet er synd