Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 970
Hei, har et problem med min gaming pc som jeg ikke finner noen løsning på.

Jeg skulle reformatere pcen min siden den begynte å bli treig, og slet litt med at den slo seg litt av, av og til.

Etter eg reformaterte så gikk alt galt, jeg spiller cs i 5-10 min, eller av og til lenger så hører jeg viftene i pcen går kjempe fort og bare plutselig mister connection på skjermen og lyden freezer, så må jeg slå den av og på, og når jeg slår den av og på så er det som ingen ting har skjedd, pcen funker kjempe bra ellers, tenkte det var overheating men skjermkortet er av og til ikke litt varmt engang da dette skjer.

Plis hjelp, noe jeg kan gjøre for å sjekke hva som er galt før jeg driver å handler inn masse forskjellige deler og gjetter meg frem til hva som er galt.
Det kan høres ut som at den blir for varm. Kan være andre komponenter enn skjermkortet ditt som forårsaker dette ved å bli for varm. Forsøk å installere https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html (veldig vanlig program for å sjekke temps) og se om det faktisk er dette som er problemet, eller om det kan strykes av listen.
Trådstarter
8 0
Det virker ikke som det er gradene, åpner spillet og ser at gradene skal være sånn det skal være, kanskje litt høyere, den ene på ''hotspot'' på skjermkortet e 85 grader, er det for høyt?
Sist endret av mortyk; 3. februar 2024 kl. 16:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mortyk Vis innlegg
Det virker ikke som det er gradene, åpner spillet og ser at gradene skal være sånn det skal være, kanskje litt høyere, den ene på ''hotspot'' på skjermkortet e 85 grader, er det for høyt?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på skjermkortet du har.
2pac alive in serbia
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kommer helt an på skjermkortet du har.
Vis hele sitatet...
Nyere skjermkort har ofte dette som thermal throttle limit. Særlig kort etter Pascal serien til nvidia, ut ifra det jeg har merket.

Til TS: det er ikke verre enn å laste ned mai afterburner og se om boost-clocken på skjermkortet stagnerer mens du spiller over tid (gitt at den står på 85 grader kontinuerlig). Det indikerer isåfall at det er overheating.
Trådstarter
8 0
https://www.komplett.no/product/1148562?noredirect=true

Dette er mitt skjermkort,
har lastet ned afterburner, ser ikke ut som det.
Har også manuelt tatt alle viftene på 100%, slik det bråker enormt. Men ser ikke ut til å hjelpe..
Hvordan er CPU temperaturen din? Ha programmet du fikk linket over kjørende mens du tar en cinebench test og sjekk. 85c hotspot er helt normalt og vil ikke forårsake det du opplever. Høy CPU temperatur er mer plausibelt i mitt hode ihvertfall.
Trådstarter
8 0
CPU ligger på ca 45 grader da jeg kjører sånn test, er vel ikke så mye det heller? men stod MAX på 40 egt, men gikk over den da jeg kjørte test
2pac alive in serbia
Kan være lurt å sjekke event viewer I windows, se etter kritiske feil. Mulig det er rammen din som klikker eller at det er noe power delivery greier som svikter, og fører til at pcen går i failback til å makse ut all ventilasjon.

Mistenker egentlig at feilen kan ligge i RAM her. Men du må nesten bare prøve ting ut.
Prøv å installer ny skjermdriver. Det kan hende windows har automatisk installert en gammel eller feil driver.
Sitat av mortyk Vis innlegg
CPU ligger på ca 45 grader da jeg kjører sånn test, er vel ikke så mye det heller? men stod MAX på 40 egt, men gikk over den da jeg kjørte test
Vis hele sitatet...
Det hender at temperaturen på visse ting som du ser i feks hwmonitor ikke stemmer. At målingen av en eller annen grunn er feil. Vist din cpu peaker på 45 grader, så har du veldig bra kjøling, nesten litt mistenksom bra faktisk. Særlig mtp at cs er ett spill som krever mye mer av din cpu enn gpu.

Det virker veldig som om noe blir for varmt! Å det virker ikke som om det er gpu, spike på 85 grader er vanlig for dette kortet. Ligger gpu stabilt på 85 grader når du spiller så er derimot dette ganske høyt.

Først så ville jeg gjort som foreslått over, å installere alt av drivere manuelt. Chipset, gpu, bios and so on. Vist ikke det hjelper så ville jeg skrudd opp pc, sett at alt av vifter funker, at pc ikke er full av støv og sett at viftene står riktig vei i kabinettet. Altså at du har en side som trekker luft inn og motsatt side trekker luft ut. Deretter hadde jeg skiftet kjøle pasta på cpu.

Still no go? Kjør memory test på ram og har du spin disk (hdd) så er det utrolig hva en sånn kan kødde med pcen vist den begynner å bli defekt. Test ut med en annen disk, og har du tilfeldigvis ram brikker til overs så kan du bytte ut en og en brikke for å dobbelt sjekke at det ikke er dem som kødder.
Sist endret av Alge; 4. februar 2024 kl. 07:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
8 0
Bestilte nå nytt skjermkort og ram, og vifte til cpu'en, så får vi se om det gjør underverk..