Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 519
God dag!

Jeg har en utenlandsk kjæreste (fra utenfor EØS) som ønsker å flytte til Norge og få fastjobb som sykepleier. Helsedirektoratet krever at man da har norskkunnskaper på B2-nivå (selv om det er manko på flere tusen sykepleiere i Norge, men det er en annen diskusjon). Nye krav har gjort hele denne prosessen vanskeligere de siste årene, og vi aner ikke hvor vi skal begynne.

Den enkleste veien blir vel å søke om studievisum, slik at hun kan lære seg norsk på deltid samtidig som hun jobber 20 timer i uken som hjelpepleier av noe slag?

Hvor i Oslo-området kan hun lære seg norsk på A1- til B2-nivå, slik at hun kan jobbe som fullverdig sykepleier her på sikt? Helst slik at vi slipper dyr privatundervisning.

Veldig lite informasjon å finne ang. denne prosessen, selv om mange gjør dette hvert år.

All hjelp settes umåtelig pris på.
Takk!
Vil tro dette er mulig på Oslo-skolene som tilbyr voksenopplæring.

F.eks Helsfyr
Kommunen tilbyr norskkurs.
kummi90's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

I begge tilfellene antar jeg at søkere må ha "gyldig oppholdstillatelse i Norge", det stod i hvert fall i tilbudet om voksenopplæring.

I mitt tilfelle er det snakk om ei som ikke har oppholdstillatelse.

Kanskje det enkleste er å reise hit på ferie og brenne passet?

Klarer ikke å navigere problemstillingen. Problemet er at alle etatene mangler samspill (UDIR, Helsedirektoratet, UDI osv.). Håpløst.
Og man har liksom ikke insentiv til å gjøre dette etter reglene.

Kanskje enkleste er forlovelsesvisum ...