Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3538
Jeg har nettopp fåttt jobb i barnehage, og de krever selvfølgelig politiattest. Jeg var en idiot for 5 år siden og kjørte i fylla.
Ser at dette skal gå vekk fra rullebladet etter 3 år, men det er vel 2 forskjellige typer. Får barnehager den som viser alt?

Jeg trodde det bare var folk med voldsdommer, overgrep osv. som ikke kunne jobbe med barn?

Noen som har erfaring? Kommer jeg ikke til å få denne jobben når de ser attesten?
Etter hva jeg vet, så er det bare sedelighet som gjelder. Altså pedoshit og seksuelle forbrytelser.

Jeg har en dom for promillekjøring, men den er 18 år gammel nå. Uansett, aldri fått noe annet enn «intet å anføre» eller hva de nå skriver på politiattestene
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Promillekjøring er vanligvis ikke inkludert på en ordinær politiattest, men det er opp til politiet å vurdere om det skal inkluderes basert på omstendighetene rundt lovbruddet.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Promillekjøring er vanligvis ikke inkludert på en ordinær politiattest, men det er opp til politiet å vurdere om det skal inkluderes basert på omstendighetene rundt lovbruddet.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Da tror jeg det går greit, jeg kræsjet ikke eller noe og det var en 2 minutters kjøretur. Ikke det at det gjør det så mye bedre, lol.
Det er faktisk opp til arbeidsgivers om de vil ansette noen når sjekken kommer tilbake, men i din situasjon er det sedelighet som gjelder og det er ett stort fyfy.

Ellers aå lenge gammel moro faktisk er gammel moro så bryr seg færreste arbeidsgivere seg. Jobber f.eks tett i helse med ei som jeg dømte til 16dagers fengsel for trygdesvindel.
Ikke for å kuppe tråden, men får arbeidsgiver på barnehagen tilsendt selve rullebladet av politiet? Altså får de se listen over ting man er anmeldt og dømt for?

ELLER er det sånn at de bare får beskjed om at det er "intet å anføre"? Selv om man er anmeldt for f eks trusler, innbrudd..
Sist endret av Jadaja123; 1. august 2023 kl. 16:27.
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Ikke for å kuppe tråden, men får arbeidsgiver på barnehagen tilsendt selve rullebladet av politiet? Altså får de se listen over ting man er anmeldt og dømt for?

ELLER er det sånn at de bare får beskjed om at det er "intet å anføre"? Selv om man er anmeldt for f eks trusler, innbrudd..
Vis hele sitatet...
Om jeg husker riktig er dette noe man selv må be om fra politiet og deretter videresende til en potensiell arbeidsgiver.

Det er primært sedledighetssaker og potensielt vold som vil være med på en slik attest. Dette er ikke det samme som å be om uttømmende variant av rullebladet.

Det var slik når jeg var ansatt i skolesektoren for 15 år siden. Kan være det er annerledes i dag, det kan kanskje andre svare bedre på enn meg
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Du søker politiattest på politiet sin nettside. Etter ca. 2 uker får du den tilsendt på digipost. Så blir det ditt ansvar å levere den til arbeidsgiver.

Har selv hatt domfellelser som ikke var foreldret, men fått "intet å anføre" da lovbruddet ikke var spesielt relevant mtp. jobben.
Du må selv bestille politiattest. Du trenger bekreftelse på formålet, den får du av arbeidsgiver.
I ditt tilfelle gjelder det en såkalt barneomsorgsattest, der vises kun lovbrudd relevant til dette, altså ikke promillekjøring. Det synes heller ikke på ordinær politiattest når det er over tre år etter domfellelse.

En eventuell uttømmende attest viser alt, men det er ganske få arbeidsgivere som kan kreve. Eksempel er ansatte i politiet, låsesmeder og lignende. Så senk skuldrene, dette går fint.
For øvrig, attesten sendes direkte til deg, ikke arbeidsgiver. Så skal du fremvise den til arbeidsgiver selv. Disse er underlagt taushetsplikt fra arbeidsgiver, og det er svært strenge regler for oppbevaring av opplysningene blant annet.
Dette står veldig fint forklart på politiet sine sider. Er du i litt nteressert i jobben så tar du deg to minutter å lese gjennom.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette står veldig fint forklart på politiet sine sider. Er du i litt nteressert i jobben så tar du deg to minutter å lese gjennom.
Vis hele sitatet...
Det aller meste som postes her kan googles og leses om på forskjellige sider. Dette er et forum mann, vil ha personlige erfaringer
Jeg har verre ting og fikk meg jobb på skole! �� Sånn jeg har forstått det vil det bare komme med ting som ville gjort deg veldig uegnet å jobbe med barn feks noe perverse greier og kansje vold.
Sitat av Iran666 Vis innlegg
Jeg har verre ting og fikk meg jobb på skole! �� Sånn jeg har forstått det vil det bare komme med ting som ville gjort deg veldig uegnet å jobbe med barn feks noe perverse greier og kansje vold.
Vis hele sitatet...
Nydelig å høre!
Det er KUN relevante dommer som tas med. Det vil si sedelighet, tyngre nark, overgrep etc.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mallpunk Vis innlegg
Det er KUN relevante dommer som tas med. Det vil si sedelighet, tyngre nark, overgrep etc.
Vis hele sitatet...
Ja, det var dette jeg trengte svar på, tusen takk! Virker som dette skal gå bra.


Og til alle dere som sier at jeg kan bruke 2 min på å lese om det på nettsiden. Har sendt inn søknad om attest - jeg vet allerede dette og den er under behandling. Er ikke så sykt vanskelig, er ikke helt tilbakestående, lol. Ja, jeg er interessert i jobben selvfølgelig, jeg har lest og ringt dem, men de kunne ikke si så mye.

Jeg var kun på utgikk etter personlige erfaringer med folk som har hatt lignende ting på rullebladet når de har søkt ting som f. eks barnehage. Det er 5 år siden, så det skal ikke være på rullebladet lenger. Personlige historier og erfaring er hva jeg er ute etter.
Vold og overgrep er vell de 2 tingene de ser på når du skal jobbe i barnehage, skole, helsevesen etc.
Sist endret av OneofaMind; 11. august 2023 kl. 14:38.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Vold og overgrep er vell de 2 tingene de ser på når du skal jobbe i barnehage, skole, helsevesen etc.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig.
Hei alle sammen, liten oppdatering i tilfelle noen andre kommer over denne tråden i fremtiden med samme spørsmål. De fleste her hadde riktig, den kom tilbake med kommentaren INTET Å BEMERKE og alt er i orden. Takk for innspill folkens
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trives du i ny jobb?