Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør koranbrenning forbys?
Ja 37 17,29%
Nei 163 76,17%
Ingen mening 14 6,54%
Stemmegivere: 214. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  96 7910
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Det er akkurat det det handler om. Hva vil de som brenner koranen oppnå? Hvorfor må de ødelegge noe? Ja den er masseprodusert, bare slått av en annen religiøs bok, bibelen. Men hva har det med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva de vil oppnå? Noen av dem vil oppnå reaksjoner fra samfunnet, noe de til de grader lykkes med. Andre vil offentlig markere avstand til tankegodset boken representerer, noe som kan sammenlignes med at sinead o`connor rev i stykker et bilde av paven for å markere avstand til ledelsen i den katolske kirken. At mange katolikker fikk vondt i følelsene sine av overnevnte handling er fullstendig irrelevant mtp det juridiske aspektet.
Hvorfor de må ødelegge noe? Jeg vil anta at flere tenker at hensikten helliger middelet, og at formålet er å skape en nødvendig endring i måten religion brukes til å undertrykke mennesker verden over. Folk har i etterkrigstiden revet ned symboler på nazisme og kommunisme i hopetall, fra mitt perspektiv er det fint lite forskjell på dette og bokbrenning.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
For 90år siden flammet det bokbål i hjertet av Europa med litteratur som ikke var likt, i et forsøk på utrydde litteratur man ikke likte. Det var et forsøk på kulturell undertrykkelse, og det er det jeg mener koranbrenning representerer. Man tar noe man ikke liker å ødelegger det for å understreke ett poeng. Ekstremisme på alle sider er ett problem, verden er sjelden svart og hvit, men full av gråtoner.
Vis hele sitatet...
(min utheving)
For all del, det står du fritt til å mene. Vil du da også hevde at våre besteforeldre bedrev kulturell undertrykkelse da de rev ned nazibautaen som sto på Stiklestad? Eller blir det noe annet når det er snakk om religion?

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Og brenne en bok så sier du jo at den ytringen som finnes i boka ikke har verdi! Så da er vi likt da.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i din tolkning. La oss fortsette å bruke O`connor-eksempelet; hun rev i stykker et bilde av paven, vil du da si at hun mente at ytringene til paven ikke hadde verdi? Jeg vil heller tolke det dit hen at hun mente at paven og den katolske kirke fortjente krass kritikk, og at hun gjennom å rive i stykker bildet fikk løftet en nødvendig debatt. Historien har vist at den katolske kirken virkelig fortjente kritikk, noe som også gjelder andre religioner, i dette tilfellet islam.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Og jeg begrenser meg ikke til koranen, ingen bøker burde brennes.
Vis hele sitatet...
Ingen bøker burde brennes, ingen flagg burde brennes, ingen BH`er burde brennes, ingen bilder burde rives i stykker. Men det gjøres likevel. Og hva så? Det relevante spørsmålet er om det bør forbys. Enten er alt det overnevnte lov, eller så er alt det overnevnte forbudt. Vi kan ikke ha ulike regler for Ali, Mike, Turid eller Olav.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Jeg er faktisk i mot bokbrenning. Jeg mener at det skrevne ord er såpass viktig at man skal beskytte det mot å brennes uansett hva som står der. Det gjelder koranen, mein Kampf, maps lille røde, Knights of radiance, min kamp osv.

Bok brenning er et forsøk på fjerne en del av menneskets historie og kultur, derfor burde det være forbudt.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått fullstendig. Det er forskjell på å brenne bøker fordi man vil sensurere det som står der, og brenne fordi man vil vise sin avsky mot det som står der.
Skal det være forbudt å brenne donald-blader også? Hva med den gamle historieboka mi fra videregående som sier Pluto er en planet? Hvor går grensen og hvem skal bestemme hvor grensen går?
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ja den er masseprodusert, bare slått av en annen religiøs bok, bibelen. Men hva har det med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva det har med saken å gjøre? Seriøst? Argumentet ditt for et forbud er at bokbrenning er et førsøk på å fjerne menneskehetens kultur og historie. Da har det absolutt ingenting å si om det er en masseprodusert kopi du brenner, eller en unik original? Hvis det å gå på butikken å kjøpe en bok og så sette fyr på den er et forsøk på utrydde verket og hindre andre i å lese det, så er det et ganske tafatt forsøk. Forfatteren får jo til og med royalties, og risikerer å komme på bestselgerlista.

Jeg regner også med at det i din verden ikke er noen som helst forskjell på å brenne et Munch-maleri, og å brenne gårsdagens avis der et lite bilde av maleriet var trykket? Å forresten, avisen inneholder jo det skrevne ord også, så det er uansett kulturkriminalitet. Eller må det være hardcover?

Man tar noe man ikke liker å ødelegger det for å understreke ett poeng.
Vis hele sitatet...
Og du vil kriminalisere en bestemt måte å understreke et poeng, for å understreke et annet poeng. Hvem er det som agiterer for kulturell undertrykkekse og sensur her?

Ekstremisme på alle sider er ett problem, verden er sjelden svart og hvit, men full av gråtoner.
Vis hele sitatet...
OK, noen ekstremister brenner et eksemplar av en bok som de selv eier for å få frem et poeng, andre ekstremister utfører dødelig terror for å frem et annet poeng. Grånyanser, sa du?

Og brenne en bok så sier du jo at den ytringen som finnes i boka ikke har verdi! Så da er vi likt da.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg sier at ytringen din ikke har verdi og du forbyr min ytring ved lov, så er vi likt? Igjen, forklar oss litt mer om grånyanser!

Og jeg begrenser meg ikke til koranen, ingen bøker burde brennes.
Vis hele sitatet...
Hvorfor akkurat bøker? Hva med å slette tekstdokumenter på din egen PC, og filme det som en offentlig protest? Det må vel være nøyaktig det samme?

Og hva med "det skrevne ord" i form av uerstattelige originaler, f eks handlelapper, bursdagskort og tagging? Det må jo være kulturell utsletting av verste sort, disse skrevne ordene går jo nå tapt for evig.

Ellers finnes det jo andre former for kulturelle uttrykk, f eks film, musikk, fotografi, etc. Har du et argument for at "det skrevne ord" har en spesiell forrang?

Det er helt ok at du mener brenning av bøker skal være forbudt, men argumentasjonen din hemger ikke sammen. Noe handlernom utrydding av kulturminner, noe handler om at den symbolske handlingen innebærer en sensur av andres ytringer. Ingen av dem gir logisk mening slik du forklarer det.

Igjen; har noen et prinsippielt forsvar for et forbud, som faktisk fungerer uten å medføre helt absurde følger på andre områder?
Sist endret av *pi; 17. august 2023 kl. 18:45.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Jeg er faktisk i mot bokbrenning. Jeg mener at det skrevne ord er såpass viktig at man skal beskytte det mot å brennes uansett hva som står der. Det gjelder koranen, mein Kampf, maps lille røde, Knights of radiance, min kamp osv.

Bok brenning er et forsøk på fjerne en del av menneskets historie og kultur, derfor burde det være forbudt.
Vis hele sitatet...
Helt enig, og det med brenning av ting i det offentlige ellers
Og for guds skyld forby engangsgrill en gang for alle
Sitat av Gloss Vis innlegg
Helt enig, og det med brenning av ting i det offentlige ellers
Og for guds skyld forby engangsgrill en gang for alle
Vis hele sitatet...
Bare ikke brenn emballasjen, der er det skrevne ord
Ja, det bør/må forbys. Respekt for hverandre er nøkkelen til fred, i den grad det går ann med menneskelige gener. Jeg forstår rett og slett ikke hva det har med ytringsfrihet og gjøre og brenne hverandres hellige skrifter (eller sagt på en annen måte, fornærme...).
Forbyr Islam brenning av andre bøker også?
Sitat av oggen Vis innlegg
Ja, det bør/må forbys. Respekt for hverandre er nøkkelen til fred, i den grad det går ann med menneskelige gener. Jeg forstår rett og slett ikke hva det har med ytringsfrihet og gjøre og brenne hverandres hellige skrifter (eller sagt på en annen måte, fornærme...).
Vis hele sitatet...
Så prinsippet du argumenterer ut fra er at det alltid er kategorisk galt å ytre noe som noen andre finner fornærmende eller lite respektfullt? Og derfor må det forbys ved lov?
Sist endret av *pi; 18. august 2023 kl. 00:04.
Sitat av oggen Vis innlegg
Ja, det bør/må forbys. Respekt for hverandre er nøkkelen til fred, i den grad det går ann med menneskelige gener. Jeg forstår rett og slett ikke hva det har med ytringsfrihet og gjøre og brenne hverandres hellige skrifter (eller sagt på en annen måte, fornærme...).
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du mener godt, men dette er veldig naivt.
*pi - Ja jeg mener akkurat det jeg skrev. ID-Brikke, kan du utdype hva du mener er naivt?
Hvis ikke Internett var oppfunnet enda tror jeg mange ville reagert negativt til bokbrenning uansett bok.

Jeg ville vært mer interessert i en diskusjon om hvorfor så mange mennesker fra islamistiske land er lavpanna, og det uavhengig av religionen Islam.

Måtte bare slippe DEN brannfakkelen, sorry, kunne bare ikke la vær
Sitat av oggen Vis innlegg
*pi - Ja jeg mener akkurat det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg at du gjør. Men nå lurte jeg altså på om jeg tolket det du skrev rett, fordi jeg er usikker på om jeg skjønte premisset ditt. Jeg regner med at du ønsker å bli forstått.

Jeg skal prøve å spørre mer konkrete oppklaringsspørsmål:

Du mener at det å fornærme folk bør være forbudt? Gjelder det isåfall alt noen kan bli fornærmet for? Hvis ikke, hva avgjør hvilke fornærmelser som skal være lovlige og ikke?

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg ville vært mer interessert i en diskusjon om hvorfor så mange mennesker fra islamistiske land er lavpanna, og det uavhengig av religionen Islam.

Måtte bare slippe DEN brannfakkelen, sorry, kunne bare ikke la vær
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det helt kvalifiserer til brannfakkel å oute deg selv som lavpanna.
Sist endret av *pi; 18. august 2023 kl. 18:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oggen Vis innlegg
*pi - Ja jeg mener akkurat det jeg skrev. ID-Brikke, kan du utdype hva du mener er naivt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det bare hellige skrifter som ikke kan brennes? Hva slags kriterier gjør en bok hellig?

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg

Jeg ville vært mer interessert i en diskusjon om hvorfor så mange mennesker fra islamistiske land er lavpanna, og det uavhengig av religionen Islam.
Vis hele sitatet...
Samme grunnen til at republikanske majoritetdstater er lavpanna IQ-ørkener.
Sitat av oggen Vis innlegg
Ja, det bør/må forbys. Respekt for hverandre er nøkkelen til fred, i den grad det går ann med menneskelige gener. Jeg forstår rett og slett ikke hva det har med ytringsfrihet og gjøre og brenne hverandres hellige skrifter (eller sagt på en annen måte, fornærme...).
Vis hele sitatet...
Det du egentlig prøver å si er at muslimer skal ha "special treatment".

Fordi jeg er ganske sikker på du ikke vil forby brenning av donald pocketer, Vi menn og Elle magasiner. Du skjønner det, det er hellige bøker for meg.

La oss snu på spørsmålet. Hvorfor kan ikke muslimer tilgi oss vantro for våre synder, ref koranbrenning? Hvorfor må de dømme oss mennesker på vegne av Allah(ref steine homofile)?
Sist endret av IneartheDx; 18. august 2023 kl. 19:13.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Samme grunnen til at republikanske majoritetdstater er lavpanna IQ-ørkener.
Vis hele sitatet...
IQ’en er innen standardavvik mellom delstatene i USA, mens mange land som tilhører det globale sør har en gjennomsnittlig IQ som vil klassifiseres som "klinisk tilbakestående". Jeg synes de lavpannende som er innen standardavvik er allerede noia å forholde seg til, men nå må vi i tillegg tvinge oss til å akseptere den økende andel av mennesker med gjennomsnittlig IQ som er betydelig lavere enn den gjennomsnittlige hund.

Ja, du leste riktig.

Det gjennomsnittlige mennesket fra det globale sør har lavere IQ enn den gjennomsnittlige-fuckings-HUND!

Vi kommer ingen vei ved å diskutere om vi bør brenne koranen eller ei, men heller stille oss spørsmålet om hvordan man takler den økende andel av mennesker som er dummere en enn hund her til lands.

Heller litere med olje på den tidligere brannfakkelen med denne ytringen.
Forbys?

Burde vært påbudt å brenne den... Ta med Bibelen også på bålet!
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
IQ’en er innen standardavvik mellom delstatene i USA, mens mange land som tilhører det globale sør har en gjennomsnittlig IQ som vil klassifiseres som "klinisk tilbakestående". Jeg synes de lavpannende som er innen standardavvik er allerede noia å forholde seg til, men nå må vi i tillegg tvinge oss til å akseptere den økende andel av mennesker med gjennomsnittlig IQ som er betydelig lavere enn den gjennomsnittlige hund.

Ja, du leste riktig.

Det gjennomsnittlige mennesket fra det globale sør har lavere IQ enn den gjennomsnittlige-fuckings-HUND!

Vi kommer ingen vei ved å diskutere om vi bør brenne koranen eller ei, men heller stille oss spørsmålet om hvordan man takler den økende andel av mennesker som er dummere en enn hund her til lands.

Heller litere med olje på den tidligere brannfakkelen med denne ytringen.
Vis hele sitatet...
Hm. Tok visst ikke helt fyr. Kanskje prøve med kilder og argumenter i stedet for olje?

Men for all del, å sammenligne folk med hunder i caps lock er utvilsomt langt over islamistretorikk. Forstår godt at det kan være frustrerende der ute på ytre høyrekant*.


*Av Bell-kurven, altså. Drar selvsagt ikke rasistkortet.
Sist endret av *pi; 19. august 2023 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hm. Tok visst ikke helt fyr. Kanskje prøve med kilder og argumenter i stedet for olje?

Men for all del, å sammenligne folk med hunder i caps lock er utvilsomt langt over islamistretorikk. Forstår godt at det kan være frustrerende der ute på ytre høyrekant*.


*Av Bell-kurven, altså. Drar selvsagt ikke rasistkortet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste hundeelskere i dette forumet kan være enig i meg om at hunden(e) deres viser høyere intelligens enn noe menneske (om man kan kalle de det) de har møtt fra det globale sør. For en hund har kapasitet til å vise empati, lojalitet og lydighet for sin eier, noe vi fleste aldri har observert fra et menneske sør-fra. Man skulle tro disse trekken ville vært håndgripelig fra dem, for vi har jo tross alt brødfødd dem og gitt dem frihet, men det stikk motsatte utspiller seg. La oss ikke glemme 25.06.22 og sist men ikke minst det som skjedde med Louisa Vesterager Jespersen og Maren Ueland i Marokko.

Mine to ører.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg tror de fleste hundeelskere i dette forumet kan være enig i meg om at hunden(e) deres viser høyere intelligens enn noe menneske (om man kan kalle de det) de har møtt fra det globale sør. For en hund har kapasitet til å vise empati, lojalitet og lydighet for sin eier, noe vi fleste aldri har observert fra et menneske sør-fra. Man skulle tro disse trekken ville vært håndgripelig fra dem, for vi har jo tross alt brødfødd dem og gitt dem frihet, men det stikk motsatte utspiller seg. La oss ikke glemme 25.06.22 og sist men ikke minst det som skjedde med Louisa Vesterager Jespersen og Maren Ueland i Marokko.

Mine to ører.
Vis hele sitatet...
Beklager. Prøvde å bidra med litt knusktørr sarkasme som brensel, men du får fortsatt ikke trollefakkelen til å ta fyr. Tror du prøver for hardt. Må blåse forsiktig på flammen, vet du.

Men det er jo ikke så lett det med å kontrollere ilden. Hunder har f eks ikke funnet ut av det ennå, og de er ganske smarte.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg tror de fleste hundeelskere i dette forumet kan være enig i meg om at hunden(e) deres viser høyere intelligens enn noe menneske (om man kan kalle de det) de har møtt fra det globale sør. For en hund har kapasitet til å vise empati, lojalitet og lydighet for sin eier, noe vi fleste aldri har observert fra et menneske sør-fra. Man skulle tro disse trekken ville vært håndgripelig fra dem, for vi har jo tross alt brødfødd dem og gitt dem frihet, men det stikk motsatte utspiller seg. La oss ikke glemme 25.06.22 og sist men ikke minst det som skjedde med Louisa Vesterager Jespersen og Maren Ueland i Marokko.

Mine to ører.
Vis hele sitatet...
Kanskje det mest rasistiske jeg noen gang har lest her inne. Bra jobba.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Forbyr Islam brenning av andre bøker også?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Islam skal særbehandles.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, du er ikke for ytringsfrihet hele veien hvis det ikke gjelder ytringer du personlig synes er respektløse.


Og grunnen til at vestlige kristne ikke gjør det, er at kristendommen som maktfaktor er blitt kuet av det sekulære samfunnet, og har måttet funnet plassen sin som det det er - et personlig valg om hva du vil tro på. Det skjedde ikke ved at alle trippet forsiktig rundt og viste den respekt. Kristendommen har pent måttet innfinne seg med at ingen er forpliktet til å akseptere dens premisser for hva som er krenkende og ikke. Det er dette som må skje med islam også, om den religionen skal være forenlig med et sekulært, demokratisk samfunn.

Dette!!! Etniske, religiøse og andre minoriteter trenger vern mot faktisk diskriminering og forfølgelse, mot mennesker. Men Islam er ikke et menneske, og langt fra noe udertrykket offer. Det er en verdensomspennende maktfaktor i livet til hundrevis av millioner av mennesker. Det er det vi har satire og spott for.

Det er holdninger til innvandrere jeg har imot SIAN, ikke deres manglende respekt for religiøse dogmer.


De har et visst ansvar for sikkerheten i så måte, men det er jo en meget glatt nedoverbakke å gå ut på. Politiet valgte å anbefale avlysning av Pride i Oslo av samne grunn, men ikke ved å gjøre det ulovlig å arrangere provoserende opptog. Pride er også provoserende for mange, og hensikten ligger til en viss grad også i å provosere i ved å nekte å innordne seg gamle forventninger om å leve i skjul og skam.

Skal det gjelde alle arrangementer som man vet vil tiltrekke seg bråk? Skal det gjelde Pride, dersom vi får en situasjon der de arrangementene jevnlig ender med kasting av brostein? Hva med et politiske parti, dersom en motstandergruppe får for vane å stille opp for å slåss?

Hvis en ytring skal være lovlig, må det også innebære å ha krav på samme som beskyttelse når andre når du blir forsøkt kneblet med vold.
Vis hele sitatet...

Hmmm du har et godt poenger der ja. Det blir nok vanskelig å skrive en objektiv lov for dette ja. Noen synes religion, etnisitet og legning ikke er politikk, mens andre mener at det går under politikk. Skulle ønske det var så lett å si at "inkluderende" bevegelser før beskyttelse, mens "ekskluderende" bevegelser ikke får samme beskyttelse?

Samtidig også, så ville jo ikke er arrangement av truede minoriteter som f.eks jøder, ikke bli beskyttet under et slikt regelverk, når de klart ville trengt det, da både nazister og ekstreme muslimer har mye imot dem.


Det er artig at du skriver "Pride er provoserende for mange". For jeg forstår hva du mener med dette, men det er ironisk nok en setning mange Pride-aktivister ville latt seg provosere av, for å så henge deg ut for å være anti-pride.

Jeg har ihvertfall en jeg vet om klart i hodet som jeg vet hadde gått på et kanselleringskorstog ut ifra det du sa der, uavhengig av kontekst eller den faktiske meningen bak utsagnet ditt
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hmmm du har et godt poenger der ja. Det blir nok vanskelig å skrive en objektiv lov for dette ja. Noen synes religion, etnisitet og legning ikke er politikk, mens andre mener at det går under politikk. Skulle ønske det var så lett å si at "inkluderende" bevegelser før beskyttelse, mens "ekskluderende" bevegelser ikke får samme beskyttelse?
Vis hele sitatet...
Konservativt religiøse, vaksinemotstandere eller flat earhtere vil kanskje oppleve seg ekskludert av en ytring du eller jeg synes er inkluderende. Som du sier, folk er jo ikke enig om hva som er fakta og hva som er deologi, hva som er personlig og hva som er politisk.

Vi kan også ha ganske bred enighet om at f eks nazi-ideologi er en utibg og verden hadde vært bedre uten. Men det er gitt den kulturen og det ploitiske klimaet vi har nå. Om 50 år er det kanskje det som er PK nå som er uglesett og trenger beskyttelse. Vi kan ikke lage lovverk basert på hvordan det offentlige klimaet er akkurat nå, vi må ta høyde for at helt andre ytringer kan være marginale om noen år. Da trenger vi kanskje at opposisjon og provokasjon av det etablerte er lovlig.

Det er artig at du skriver "Pride er provoserende for mange". For jeg forstår hva du mener med dette, men det er ironisk nok en setning mange Pride-aktivister ville latt seg provosere av, for å så henge deg ut for å være anti-pride.
Vis hele sitatet...
Det er rart, for det er jo bare en faktapåstand. Vi vet jo at mange blir provosert av pride, noen i den grad at de tyr til hærverk og vold. Mange av de samme som blir mest provosert av koranbrenning, faktisk. Det ville være galskap å forby det etter nekte å beskytte dem fordi de "ber om det" når de vet at de provoserer. Men det vilke være realiteten om vi innførte en lov mot å provosere folk som er troende til å reagere med vold, slik mange her tydeligvis mener.

Jeg blir ikke provosert av Pride, men hva jeg personlig mener kan jo ikke være styrende for ytringsfriheten. Vi må klare tenke prinsipielt. Jeg mener dessuten mye av poenget med pride er nettopp å provosere. Det er jo en reaksjon på kulturens krav om å gjøre seg usynlig, å skamme og skjule seg. Da er motgiften å nekte det, ved å være in your face synlig og stolt. Man signaliserer at verden må faktisk bare finne seg i at vi er her, vi eksisterer og hvis du ikke takler å se oss så er det ditt problem. Det er et opprør mot gamle konvensjoner, det er åpenbart provoserende for de som setter disse konvensjonene høyt og er vant til å ha makt til å tvinge dem på andre. Og det er jo helt greit det, det er lov å føle seg både sint og provosert. Men man har ikke rett på å aldri føle det.
Sist endret av *pi; 19. august 2023 kl. 14:29.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hm. Tok visst ikke helt fyr. Kanskje prøve med kilder og argumenter i stedet for olje?
Vis hele sitatet...
Tipper han refererer til noe sånt som dette.

Det er det klassiske der det finnes et land med en snitt iq på 59 som er for så vidt lavere en meme'n "det trengs 60 i iq for å åpne en dør".

Elefanten i rommet blir vel at de har dårlig med utdanning i de landene med lav iq


Sist endret av IneartheDx; 19. august 2023 kl. 19:37.
Tror Harald Eia hadde noe om det på Hjernevask.
Han forskeren var mildt sagt kontroversiell da :svett:
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tipper han refererer til noe sånt som dette.

Det er det klassiske der det finnes et land med en snitt iq på 59 som er for så vidt lavere en meme'n "det trengs 60 i iq for å åpne en dør".

Elefanten i rommet blir vel at de har dårlig med utdanning i de landene med lav iq
Vis hele sitatet...
Skjønte det, og man kunne sagt veldig mye om den elefanten, som det jo finnes en god del forskning på at er en reell elefant. Men han fyren slår meg ikke som typen som leser forskningsartikler, ei heller som noen som er interessert i diskusjon.

Men long story short, så er det mye annet enn genetikk som påvirker IQ. For eksempel øker den gjennomsnittlige skåren med flere prosentpoeng i tiåret, noe som åpenbart ikke har med genetikk og evolusjon å gjøre. Endringen er ikke jevnt fordelt i befolkningsgrupper og skjer skjer heller ikke samme sted på skalaen for ulike befolkningsgrupper. Alt i alt et samtaletema som krever at man behersker en litt mer sofistikert kommunikasjonsform enn å kaste ukvemsord etter folk i bold og caps lock. Ikke at det er så mange samtaletema det er egnet for.
Sist endret av *pi; 19. august 2023 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Tror Harald Eia hadde noe om det på Hjernevask.
Han forskeren var mildt sagt kontroversiell da :svett:
Vis hele sitatet...
Harald Eia ja! Sjølvsagt! Hvorfor ble DEN kjernekaren kansellert av alle ting? Det henger ikke på greip... og Paien er sikkert enig med meg der.

Jeg mener, Pai bør vise den brannfakkelen av en dokumentar til sine elever denne skolestart, særlig dette klippet her.

Det er jo tross alt Harald Eia! Hvordan kan man hate han?

SPOILER ALERT! Vis spoiler
MAN KAN IKKE
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Det er jo tross alt Harald Eia! Hvordan kan man hate han?
Vis hele sitatet...
Shit, har ikke fått meg at vi skal hate Harald Eia nå! Takk, det hadde vært jævlig pinlig å plumpe ut med en åpen post - referanse når jeg stiller på møte i kanselleringskommiteen i PK-direktoratet neste uke :/
BRAND ∞ STRONG
Ble ikke jøder også rangert under hunder, i hvert fall under Schäfere?
Forskere var liksom litt mere spenstige før i tiden.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg tror de fleste hundeelskere i dette forumet kan være enig i meg om at hunden(e) deres viser høyere intelligens enn noe menneske (om man kan kalle de det) de har møtt fra det globale sør. For en hund har kapasitet til å vise empati, lojalitet og lydighet for sin eier, noe vi fleste aldri har observert fra et menneske sør-fra. Man skulle tro disse trekken ville vært håndgripelig fra dem, for vi har jo tross alt brødfødd dem og gitt dem frihet, men det stikk motsatte utspiller seg. La oss ikke glemme 25.06.22 og sist men ikke minst det som skjedde med Louisa Vesterager Jespersen og Maren Ueland i Marokko.

Mine to ører.
Vis hele sitatet...
La oss heller ikke glemme 22. juli.
Man burde kunne nekte folk å brenne bøker på offentlig grunn. Slikt kan man heller gjøre hjemme. Det går ikke ut over ytringsfriheten.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Man burde kunne nekte folk å brenne bøker på offentlig grunn. Slikt kan man heller gjøre hjemme. Det går ikke ut over ytringsfriheten.
Vis hele sitatet...
Hvis det stopper deg fra å ville ytre deg selv med å brenne en bok så gjør det jo det?
Joda, men hvis du vil ytre deg ved å urinere på Koranen på offentlig grunn, så bryter du loven om offentlig urinering.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man burde kunne nekte folk å brenne bøker på offentlig grunn. Slikt kan man heller gjøre hjemme. Det går ikke ut over ytringsfriheten.
Vis hele sitatet...
Da hindrer det ikke ytringsfriheten å forby folk å demonstrere med plakater og visesang i offentlige rom heller da. Det kan man jo også fint gjøre hjemme.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man burde kunne nekte folk å brenne bøker på offentlig grunn. Slikt kan man heller gjøre hjemme. Det går ikke ut over ytringsfriheten.
Vis hele sitatet...
Endelig en som har skjønt det! Hvorfor kan man ikke bare ytre seg hjemme liksom?

Feministene kan brenne Vi Menn hjemme og tjukkasaktivistene kan knuse vektene deres hjemme, også kan han irakeren i stockholm begynne å pisse på/brenne koranan hjemme i stua si. (Obs ikke lov å streame).
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Endelig en som har skjønt det! Hvorfor kan man ikke bare ytre seg hjemme liksom?

Feministene kan brenne Vi Menn hjemme og tjukkasaktivistene kan knuse vektene deres hjemme, også kan han irakeren i stockholm begynne å pisse på/brenne koranan hjemme i stua si. (Obs ikke lov å streame).
Vis hele sitatet...
Når du tror ytringsfrihet betyr at offentligheten skal være fri for ytringer
Sitat av LapidoSalamo Vis innlegg
Ja vet du hva. Man brenner ikke gratis toalett papir fra mosker. Dette er jeg sterkt i mot!
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i forsåvidt, Free the Toilet paper!!!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av *pi Vis innlegg
Da hindrer det ikke ytringsfriheten å forby folk å demonstrere med plakater og visesang i offentlige rom heller da. Det kan man jo også fint gjøre hjemme.
Vis hele sitatet...
Jeg trekker iaf en grense ved å ødelegge noe som er så viktig og hellig for så mange mennesker. Bokbrenning er som regel ment for å provosere og grenser imho til hatkriminalitet i de tilfellene. Man burde klare å kritisere en bok uten å trenge å brenne den.

Du mener sannsynlig heller ikke at ytringsfrihet skal være absolutt, slik at man kan si og gjøre hva enn man vil i det offentlig rom, så jeg lurer jo litt på hvor du trekker grensen..
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg trekker iaf en grense ved å ødelegge noe som er så viktig og hellig for så mange mennesker. Bokbrenning er som regel ment for å provosere og grenser imho til hatkriminalitet i de tilfellene.
Vis hele sitatet...
Det grenser overhodet ikke til hatkriminalitet, ut fra hva det ordet faktisk betyr. Hatkriminalitet er kriminelle handlinger (altså handlinger som ville vært kriminelle uansett motivasjon, f eks vold eller trusler) som er utført mot en person på grunn av at vedkommebde tilhører en spesifikk gruppe. Det er ikke handlinger der hatet i seg selv er det som gjør handlingen kriminell. Det er bare en skjerpende faktor for å beskytte særlig utsatte grupper mot reelle overgrep.

Du mener sannsynlig heller ikke at ytringsfrihet skal være absolutt, slik at man kan si og gjøre hva enn man vil i det offentlig rom, så jeg lurer jo litt på hvor du trekker grensen..
Vis hele sitatet...
Trusler mot enkeltmennesker og agitering til vold er eksempler på ting jeg ikke synes ytringsfriheten bør beskytte. Fornærmelse av verdensreligioner er imo godt innenfor. Selv om enkeltmennesker blir såret eller provosert. Det er ikke en nenneskerett å ikke bli såret og provosert. Hvis det var det så ville mange av dere her på freak hatt munnkurv.
Sist endret av *pi; 25. september 2023 kl. 17:02.
Her er jeg enig med statsministeren, som har definert det som hatkriminalitet. Lovverket er rikrignok uenig ettersom dette bare kritiserer eller fornærmer en religion og ikke enkeltpersoner. Jeg mener at loven burde endres. Så bruker man selvfølgelig sunn fornuft og dropper en sammenligning av en hatefulle koranbrenningsseanse med demonstrasjoner, plakater og visesang.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg syntes disse bokklubbene bør få fortsette med koranbrenning, til tross for galskapen det medfører.
Vis hele sitatet...
så det er der du har invistert pengene dine i det siste jeg er med i koran produksjonen snart jeg også
Sitat av caperno Vis innlegg
Her er jeg enig med statsministeren, som har definert det som hatkriminalitet.
Vis hele sitatet...
Mulig vi har litt ulikt syn på hva et demokrati innebærer. Selv er jeg ganske overrasket over at vi har en leder for den utøvende statsmakt som synes det er hans plass å uttale seg om hva som egentlig er kriminelt.
Islam mangler kanskje sin: Life of Brian?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Danmark forbyr koranbrenning

Det danske Folketinget vedtok torsdag en lov som blant annet forbyr forby brenning av koranen og andre religiøse skrifter på offentlig sted. Strafferammen er på inntil to års fengsel.

Ifølge danske TV 2 ble det vedtatt med 94 stemmer for, og 77 stemmer mot.

Loven kommer etter at det under våren, sommeren og høsten har vært en rekke koronabrenninger som har utløst rasende reaksjoner i muslimske land.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...168c75bc72e706


Danmark er jo gjerne et land Norge har sett til, da de sjeldent har baller til å gjøre noe først. Vi får se hva som skjer i Norge.
Sist endret av IneartheDx; 7. desember 2023 kl. 15:52.
Tillegget i den danske straffelova, **nettopp lagt til**:

> § 110 e. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der offentlig forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag.

> **På samme måde straffes den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller en genstand, der fremstår som en sådan.**


Får håpe vi ikkje får slike forbud her til lands. Blasfemi er sunt for demokratiet!
Vis hele sitatet...
Ser ut som det er MYE mer enn bare koranbrenning som Danmark nå forbyr...
Hva med Tyrkia? Jeg vet ikke har ikke undersøkt, men det ville være av interesse

Verden er komplisert nok som den er, ingen grunn til å krenke andre


Skal man forby det? Ja, kanskje. Trenger kanskje ikke 10 års fengsel, men en liten bot kan være på sin plass
Og ellers ønsker jeg generelt grill forbud
Sist endret av Gloss; 7. desember 2023 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hva med Tyrkia? Jeg vet ikke har ikke undersøkt, men det ville være av interesse

Verden er komplisert nok som den er, ingen grunn til å krenke andre


Skal man forby det? Ja, kanskje. Trenger kanskje ikke 10 års fengsel, men en liten bot kan være på sin plass
Og ellers ønsker jeg generelt grill forbud
Vis hele sitatet...
Hva da med Tyrkia? At de nærmer seg et islamistisk Kalifat er ikke noe nytt, men det er kanskje de siste diskusjonene rundt å dytte landet enda lengre mot et diktatur du tenker på?